Yleistä autoilukeskustelua

Taitaa kaikki käyttää muttei käytä oikein
Meillä päin käyttämäni rengasliike vetää momenttisauvalla alkukireyteen ja loppukiristys sitten ihan käsin perinteisellä momenttiavaimella, tämä myös pahimman sesonginkin aikaan. Ei ole koskaan ollut ongelmia kun tämän liikkeen jäljiltä kun on itse pultteja aukonut. Joidenkin toisten pajojen jäljiltä on pitänyt hakea metrin jatkovarsia ja kerran yksi rengasrautakin antoi periksi ennen kuin pultti edes narahti

Autoista paremmin tietävä sukulaispoika naureskelee mulle, kun vedän pyöränpultin ensin johonkin 100 Nm paikkeille ja toisella kierroksella laitan 140 Nm suositukseen. Jos hän on jeesimässä joutessaan, niin pyöräyttää mielikseni pultit pyssyllä löysästi kiinni. Vaan eipä tällä työtahdilla rengasliikkeeseen otettaisikaan. Automaalari toki laittaa joskus pyöräyttämään renkaita vanteille ja punnitsemaan ne. Aikaa menee, mutta kaffekuppikorvaus ei vie kassaa pakkaselle.

Ite vedän pulttipyssyn pienimmällä teholla pultit ristiin kiinni, ja lopuksi 140 Nm momenttiin momenttiavaimella, ei väliä onko alumiinit vai pellit. Tuo pienin teho taitaa riittää johonkin 100-120 Nm molenttiin asti, eli aina vähän kiertyy momenttiavain ennen naksahdusta. Tervasprayta myös ruikannut kierteisiin. Ei ole yksikään rengas tipahtanut ajossa ja aina saa pulttipyssyllä napautettua irti kertapierasulla. Rengasliikkeissä käyn vain jos pitää uutta kumia laittaa vanteelle.

Jotain uudempia autoja myös ollut missä pitänyt isompaan momenttiin vetää, mutta yhden käden sormet riittää niihin kertoihin.

Niitähän on kyllä olemassa pyssyjä jotka vetää automaattisesti asetettuun momenttiin, mutta hyvinkin vahvasti epäilen että niitä juurikaan olisi käytössä.

Sinänsä kyllä taitava kaveri saa tavallisella pyssyllä mutterit suunilleen oikeaan momenttiin, mutta varsinkaan kausivaihdon aikana se kaveri todennäköisesti ei ole taitava, vaan kiireapulainen urakkapalkalla.

Nyt ei edes ole mikään sesonki. Tuo renkaanvaihto ei ole todellakaan rakettitiedettä. Mutta silti se tehdään täysin hutiloiden. Ei edes ristiin kiristystä älytä tehdä!

Moniko tekee sen jälkikiristyksen n.100km ajon jälkeen?
Veikkaan että aika harva joka käynyt rengasliikkeessä vaihdattamassa kausisäilössä olleet renkaat.

Moniko tekee sen jälkikiristyksen n.100km ajon jälkeen?
Veikkaan että aika harva joka käynyt rengasliikkeessä vaihdattamassa kausisäilössä olleet renkaat.
En ole ikinä tehnyt. N. 40 vuotta vaihtanut itse renkaat yleensä 2-3 autoon. Kerran pultit löystyivät muutamam km jälkeen. Oli jäänyt kokonaan kiristämättä yksi rengas.

Yleensähän tuo on juuri se syy millä rengasliikkeissä perustellaan miksi ne pultit pitää ampua apinan raivolla kiinni, ”eipähän aukea itsestään”. :tap:

En ole ikinä tehnyt. N. 40 vuotta vaihtanut itse renkaat yleensä 2-3 autoon. Kerran pultit löystyivät muutamam km jälkeen. Oli jäänyt kokonaan kiristämättä yksi rengas.

Siitä lähtien olen tehnyt, kun siirryin peltivanteista kevytmetallivanteisiin. Peltivanteilla tuolle ei taida olla tarvetta, mutta kyllä noilla aluilla näyttää olevan. Joka kerran noin 200 km jälkeen sen teen, ja kyllä ne aina ovat jonkin verran löystyneet. Tietysti jos vetää jo alussa ylikireälle, niin ehkä sitten ei tarvitsisi. Mutta en viitsi vanteita pilata, joten ohjeellisella momentilla aina.

Siitä lähtien olen tehnyt, kun siirryin peltivanteista kevytmetallivanteisiin.
Mulla oli alumiinivanteet jo -88 ostamassani autossa. En ole koskaan havainnut löystymää eli käsin avatessa ovat tuntuneet yhtä kireiltä kuin käsin kiristäessä. Näppituntumalla olen kiristänyt käsin. Joskus on pulttipyssy ollut käytössä, mutta sillä ainoastaan esikiristys.

Muutaman kerran olen monenttiavaimella tarkastanut mitä tuli tehtyä. Jonnekin 100 Nm paikkeille ne on näppituntumalla menneet.

Muutaman kerran olen monenttiavaimella tarkastanut mitä tuli tehtyä. Jonnekin 100 Nm paikkeille ne on näppituntumalla menneet.

Aivan liian löysälle siis omassa tapauksessani. Ohjearvo on 140 Nm. Tuohon kun vetää, niin käytännössä aina on jokaisessa kulmassa vähintään yksi pultti selvästi löystynyt 200 km ajon jälkeen. Useimmiten melkein kaikki.

Peltivannehan joustaa pulttia kiristettäessä, joten jälkikiristys ei ole olennaista. Ne olen laittanut 110 Nm ja jälkikasvu saa ne avattua ilman jatkovarsia. Omat aluvanteet olivat prikallisella pultilla ja ohjeistettu 120 Nm ei vaatinut jälkikiristystä. Sähkiksen suositus oli 140 Nm ja ne tarkistin jälkikäteen, kun oli eka kerta renkaanvaihdossa. Lukkopultit vaihdoin heti tavallisiin.

Mutta olipa yksi Berlingo tarvikealuilla, jossa 140 Nm vaati vielä useamman jälkikiristyksen, ennen kuin asettuivat. Heitin kuikkaa senkin lukkopulteilla, kun näyttivät siltä, että tärvääntyvät vähäisestäkin voimasta. Lopulta hommasin siihen alkuperäiset alut, joissa oli prikkapultit.

Entisissä pösöissä ja nyt toyotassa on ollut kaikkissa aluvanteet prikkapultilla/mutterilla ja 100-110 nm kireydessä ne pysyy ilman jälkikiristyksiä, olen kireyden tarkastanut kun on jonkin verran ajettu

Mun kokemuksen mukaan aluvanne on kyllä syytä jälkikiristää, en tiedä miksi joillain ei alupallot tuota tarvii, mutta useammankin kerran on tullut todettua että ne löystyy.

Mun kokemuksen mukaan aluvanne on kyllä syytä jälkikiristää, en tiedä miksi joillain ei alupallot tuota tarvii, mutta useammankin kerran on tullut todettua että ne löystyy.

Uusissa vanteissa olen 2-3 kertaa (vuotta) havainnut kiristystarpeen. Sen jälkeen ei. Mistä lienee johtuu. Osin on myös siitä kiinni että tulee antaneeksi kunnolla teräsharjaa, ettei jää mitään mujua vanteen ja navan väliin. Se kun jauhantuu ja löystyy sitten.

Uusissa vanteissa olen 2-3 kertaa (vuotta) havainnut kiristystarpeen. Sen jälkeen ei. Mistä lienee johtuu. Osin on myös siitä kiinni että tulee antaneeksi kunnolla teräsharjaa, ettei jää mitään mujua vanteen ja navan väliin. Se kun jauhantuu ja löystyy sitten.
Voihan kyse tietysti olla navassa olevasta liastakin, mutta yhtälailla esim jarrulevyn vaihdon jälkeen on löystynyt, eikä tuossa kohtaa nyt merkittävää likaa enää ole.

Suomessa rengasfirmat aina muistutteli jälkikiristyksessä ja aika usein muistinkin sen. Täällä ei yksikään rengasfirma kertaakaan ole maininnut moisesta, Ehkä täällä vetävät tiukemmin kiinni.

Entisissä pösöissä ja nyt toyotassa on ollut kaikkissa aluvanteet prikkapultilla/mutterilla ja 100-110 nm kireydessä ne pysyy ilman jälkikiristyksiä, olen kireyden tarkastanut kun on jonkin verran ajettu
Nuo prikkapultit on kyllä näpsiä, eipähän kovin herkästi ylikiristä ja pilaa näin aluvanteiden kauluksia. Ja sama pultti sopii myös sille varapyöränä käytetylle peltiselle, mikrokokoiselle peltivanteellekin. Ei, nykyisessä Citroën on paikkapullo, mutta oli tuossa joskus yksi Peugeot, jolle tuli vararenkaalle käyttöä ja ihan ohjekirjan mukaisesti samoilla prikkapulteilla kiinni. Peltivanne otti tuohon kaulukseen kiinni, ei prikkaan saakka

images

Minä taas kovasti ihmettelen mistä tulee tarve jälkikiristykselle. Tuollaisella momentilla pultti venyy ja on siis esijännittetty, jolloin ei ihan itsestään kyllä tule kiristystarvetta. Itsellä ollut lähinnä noita aluslevyllisiä pultteja. Ehkä voin ymmärtää, että kartiopultista tulee kitkaa eli ei saada kunnon esijännitystä ja myöskin kartiopultti voi upota syvemmälle vanteeseen.

Onko joku todennut kiristystarvetta myös aluslevyllisillä? Miksi kiristystarve tulisi juuri alumiinivanteilla?

Minä taas kovasti ihmettelen mistä tulee tarve jälkikiristykselle. Tuollaisella momentilla pultti venyy ja on siis esijännittetty, jolloin ei ihan itsestään kyllä tule kiristystarvetta. Itsellä ollut lähinnä noita aluslevyllisiä pultteja. Ehkä voin ymmärtää, että kartiopultista tulee kitkaa eli ei saada kunnon esijännitystä ja myöskin kartiopultti voi upota syvemmälle vanteeseen.
No ihan siis vaan kokemusperäisesti tiedän että jos aluvanteen tavallisen kartio pultin tai mutterin kiristää siihen 120nm, niin se pitää jälkikiristää - ja jälkikiristettäessä kyllä huomaa että sille oli tarvetta. Muuta syytä en keksi kuin sen että peltivanne on ehkä hieman jousimainen vastaavalla momentilla, ja siihen jää pieni "löystymisvara".

Ja ihan henkilökohtaisestikin ainakin 5 aluvannesarjalla tuon todennut ja noistakin yhtä lukuunottamatta kaikki ovat olleet ihan laatuvanteita.

Muo on ihmetyttänyt että sanotaan aina renkaiden vaihdossa että muista jälkikiristys mutta jos auto käy huollossa, vaikka levyjen vaihdossa, niin ei tule tuota kehotetta😁

Mulla oli alumiinivanteet jo -88 ostamassani autossa. En ole koskaan havainnut löystymää eli käsin avatessa ovat tuntuneet yhtä kireiltä kuin käsin kiristäessä. Näppituntumalla olen kiristänyt käsin. Joskus on pulttipyssy ollut käytössä, mutta sillä ainoastaan esikiristys.

Itse olen monta kertaa havainnut löystymistä. Kiristän itse käsin hieman ylimomenttiin. Aluvanteet kyseessä, useita automalleja missä ollut. Näitä puheita, ettei löysty, kuulee usein, mutta ihmettelen suuresti. Puhdistan tasopinnat aina, eli se ei selitä että hiekanjyviä tms jäisi väliin. Onko sitten tässä merkissä suunnitteluvirhe vanteissa/pulteissa - en yllättyisi sinänsä.

Aiheeseen liittyen: kaksi kertaa on pultit olleet marmorin jäljiltä aivan auki. Joku kiristys kuitenkin tehty kun päässyt kuitenkin kotiin. Kerran putosi yksi pultti autokatokseen ja muut pyöri sormin. Viime syksynä taas oli siellä kiristetty yksi vanne niin että avatessa pelkäsin että jotakin hajoaa, ihme ettei. Kyseessä v:llä alkava nelikirjaiminen

Luultavasti tämä

Toytani muttereista irtoaa kromia/niklausta pyörän pultteihin on ehdottomasti puhdistettava kierteet niistä,estää oikean kireyden ja ei ole myöskään uutta,että pultit vedetään poikki.Tiedossani on näistä tapauksia oikein Toyotan korjaamon kertomana.

Liitetiedostot

• Näyttökuva 2026-08-30 165043.webp
    Näyttökuva 2026-08-30 165043.webp
    20,8 KB · Lukukerrat: 6
Takaisin
Ylös Bottom