Keskustelua sähköautoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yleisesti lannattaa pitää mielessä että "takuu" ei kovin pitkään tarkoita mitä ihminen yleensä kuvittelee sen tarkoittavan, vaan yleensä 2v jälkeen siihen alkaa tulla kaikennäköisiä rajoituksia, joita ei ilman asiaan perehtymistä tule ajatelleeksikaan. Merkittävässä osassa uusista autoistahan ei kuluttajan kannalta ole oikeastaan takuuta lainkaan, vaan valmistaja korjaa vain sen mikä on kuluttajansuojalakien mukaan pakko.
Ja ennenkin 2 vuotta koska koko takuu yleensäkin on valmistajalle täysin vapaaehtoinen asia.

Yleisesti lannattaa pitää mielessä että "takuu" ei kovin pitkään tarkoita mitä ihminen yleensä kuvittelee sen tarkoittavan, vaan yleensä 2v jälkeen siihen alkaa tulla kaikennäköisiä rajoituksia, joita ei ilman asiaan perehtymistä tule ajatelleeksikaan. Merkittävässä osassa uusista autoistahan ei kuluttajan kannalta ole oikeastaan takuuta lainkaan, vaan valmistaja korjaa vain sen mikä on kuluttajansuojalakien mukaan pakko.
Onhan se takuu siitä hyvä että ostajan ei tarvitse joka vikaa ponnistaa kuluttajansuojan kautta ja hakea tulkintaa montako vuotta minkäkin osan pitää kestää.

Ja ennenkin 2 vuotta koska koko takuu yleensäkin on valmistajalle täysin vapaaehtoinen asia.
No siis käytännössä kuluttajansuojan mukaan sen uuden auton pitää tuon 2 vuotta kestää, siitähän tuo 2v "takuu" juontaa.
Onhan se takuu siitä hyvä että ostajan ei tarvitse joka vikaa ponnistaa kuluttajansuojan kautta ja hakea tulkintaa montako vuotta minkäkin osan pitää kestää.
No siitähän se tulee että nuo ovat jo ponnistettu sen kuluttajasuojan kautta. Käytännössä tuollaisen 2v "takuun" ylittäneen autonkin isot viat menee kyllä kuluttajasuojan piikkiin, mutta kun takuu on rajattu 2v, niin tuon jälkeen valmistaja yrittää pistää pokkana vikoja ainakin osittain kuluttajan maksettavaksi, vaikkei sillä siihen oikeutta olisikaan.

Takuu on markkinointikeino eikä se tarkoita sitä ettei takuun myöntäneen tarvitsisi tahdä korvauksen saamista tuotteen ostaneelle liian helpoksi, tai ottaa korjaus piikkiin automaattisesti. Tuotevastuu on puolestaan voimassa siitä riippumatta onko takuuta ylipäänsä edes annettu, tai onko se joskus ollut tai jopa edelleen voimassa.

Kuluttajansuojaan voi vedota joka tapuksessa ellei ketjusta jälleenmyyjä/maahantuoja/valmistaja kukaan halua ottaa vastuuta ja sitten mennään Suomessa kuluttajariitalautakunnan kautta, joka antaa aina pelkästään suosituksen, jota voi joko noudatettaa tai sitten ei jos arvelee ettei noudattamatta jättäminen vaikuta liikaan maineeseen ja viivan alle.

No siitähän se tulee että nuo ovat jo ponnistettu sen kuluttajasuojan kautta.
Siitä huolimatta että "ennakkotapauksia" olisikin, ei välttämättä kuitenkaan ole että hyvityksen saaminen olisi automaatio silloinkaan jos joskus aikaisemmin joku on hyvityksen saanut. Kuluttajansuojan toteutumien riippuu aina siitä päättääkö tuoteen myynyt tai valmistanut noudattaa suositusta vai ei.

Joo, no mä vedin tuon tuotevastuun osaksi tuota kuluttajansuojaa.

Tuollaista tuotevastuutahan ei varsinaisesti yritysten välisessä kaupassa ole, vaikka toki yrityskin voi oikeusteitse yrittää hakea muutakin kuin takuunalaista veloituksetonta korjausta.

Kuluttajansuojaan voi vedota joka tapuksessa ellei ketjusta jälleenmyyjä/maahantuoja/valmistaja kukaan halua ottaa vastuuta ja sitten mennään Suomessa kuluttajariitalautakunnan kautta, joka antaa aina pelkästään suosituksen, jota voi joko noudatettaa tai sitten ei jos arvelee ettei noudattamatta jättäminen vaikuta liikaan maineeseen ja viivan alle.
Sinänsähän ei ole mikään pakko mennä kuluttajariitalautakunnan kautta, mutta useimmiten se on järkevää, koska useimmat isot toimijat noudattavat kuluttajariitalautakunnan suosituksia ja kuluttajariitalautakunnan päätös on joko ilmainen tai hyvin edullinen (en muista kumpi). Lisäksi kuluttajariitalautakunnan suosituksella on luultavasti painoarvoa myös mahdollisessa oikeuskäsittelyssä.

Riippumatta siitä onko kuluttajariitalautakunta antanut suosituksen vai ei, voi kuluttaja nostaa kanteen käräjäoikeudessa, ja sieltä saa sitten velvoittavan päätöksen, josta voi toki valitusluvan saatuaan valittaa ylempiin oikeusasteisiin. Tämä voi olla aika kallis tie jos sattuu häviämään, ellei sitten saa kuluttajaviranomaisia osallistumaan kustannuksiin.

Tietyn vuosimallin Hyundain Ioniq 5 ja 6 autoissahan posahteli sisäinen latauslaite. Hyundai läsäytti niille lääkkeeksi kohtuullisen takuun:

Ensimmäisen sukupolven IONIQ 5 ja IONIQ 6 -malleja koskeva auton sisäisen latauslaitteen (ICCU) takuu. Takuu on 15 vuotta tai 300 000 kilometriä sen mukaan, kumpi ensin täyttyy.

Laajennettu takuu koskee

• IONIQ 5 -malleja, valmistettu aikavälillä 2.4.2021–14.2.2024
  • IONIQ 6 -malleja, valmistettu aikavälillä 28.1.2022–12.9.2024
Nuo korealaiset ovat monessa mielessä ihan ok sinänsä ja nuo takuut toimivia. Itselle voisi kaikkien näiden vuosikymmenien jälkeen sopia merkinvaihto (menisi silti kategoriaan "elämäntapamuutos" ja olisi valehtelematta ikävä asia), mutta talousjohtajalle eli perheen päätulonlähteelle ei käy. Voisin kuvitella pari eurooppalaista merkkiä mihinkä hengenhädässä voisi vaihtaa merkin avioeron tosin ollessa lähes yhtä hyvä vaihtoehto.
Tämän oman merkin kanssa takuu ja ehkä toisinaan GW toimi vuoteen 2025 asti täysin ilman ongelmia. Voin sanoa, että remontteja on tehty eli otanta on iso. Pienimuotoinen järkytys, että marmorille ei enää voikaan mennä huoleti takki auki saamaan aukotonta henkistä ja teknistä tukea. No, ehkä on meneillään lopun alku tai keskivaihe ko. merkille.

Nuo korealaiset ovat monessa mielessä ihan ok sinänsä ja nuo takuut toimivia. Itselle voisi kaikkien näiden vuosikymmenien jälkeen sopia merkinvaihto (menisi silti kategoriaan "elämäntapamuutos" ja olisi valehtelematta ikävä asia), mutta talousjohtajalle eli perheen päätulonlähteelle ei käy. Voisin kuvitella pari eurooppalaista merkkiä mihinkä hengenhädässä voisi vaihtaa merkin avioeron tosin ollessa lähes yhtä hyvä vaihtoehto.

Joo ei ole Hyundain takuun kanssa tarvinnut taistella takuuaikana vaikka sitä on tullutkin käytettyä. Sen puolesta voi kyllä Korealaisia suositella.

Minusta tuntuu, että siitä puhuu ne, jotka eivät ole koskaan sähköautolla ajaneet :D Osin selittää myös sen kun essonbaaritarinoissa sähköautojen renkaat kuluu heti loppuun. Tarpeeton kova kiihdyttely etenkin paikaltaan syö ne kyllä nopeasti, mutta normaalilla ajolla tuntuu kestävän siinä missä polttiksienkin.
Sivuhuomautuksena Bärösundin Essosta Inkoossa tuli viimeisenä joku muu 2022, jonka myötä essonbaaritarinat ovat historiaa, mutta onko (nettilinkki ->) tämä rengasliikkeen keväällä julkaisema juttu pelkkää puutaheinää ja markkinointipropagandaa? Lainaan tähän pätkän:

"Sähköauton renkaat kuluvat nopeammin kuin polttomoottoriauton renkaat kolmesta pääsyystä: sähköauto on painavampi akuston takia, sähkömoottori tuottaa maksimivääntönsä välittömästi kiihdytyksen alusta alkaen, ja regeneratiivinen jarrutus rasittaa renkaita eri tavalla kuin perinteinen jarrutus. Nämä tekijät yhdessä lisäävät renkaiden kulumista merkittävästi.

Sähköautojen akusto voi painaa satoja kiloja, mikä tarkoittaa, että renkaat kantavat huomattavasti suurempaa kuormaa koko ajan. Suurempi paino lisää renkaiden ja tien välistä kitkaa, mikä kuluttaa kumia nopeammin. Lisäksi välitön vääntömomentti kiihdytystilanteissa aiheuttaa renkaiden pinnan nopeaa kulumista erityisesti vetävillä pyörillä.

Regeneratiivinen jarrutus puolestaan hidastaa autoa moottorin avulla, mikä saattaa kuormittaa renkaita epätasaisesti verrattuna perinteiseen jarrutusjärjestelmään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sähköauton renkaiden kuluminen voi olla selvästi nopeampaa kuin vastaavan kokoisen polttomoottoriauton, ja siksi renkaiden kunnon seuraaminen on erityisen tärkeää.
"

Varmaan ainakin sähkisliisarien omistajat tietänevät miten usein rengaskertoja saa uusia rahoitusyhtiön piikkiin.

Viimeksi muokattu:
Xsässä tuli vastaan joukolle sähkäreitä tehty väistötesti. Mitä ihmettä... Sakemannit ei pärjää Kaliforniassa suunnitelluille nelipyöräisille tableteille?

Väistötestin tuloksia eri autoilla:

Tesla Model S: 82 km/h
Tesla Model 3: 81 km/h
Citroen e-C3: 81 km/h
Hyundai Ioniq 5: 80 km/h
Renault 5 E-Tech: 80 km/h
Mercedes CLA: 77 km/h
Porsche Macan 4: 77 km/h
BMW i5 M60 Touring: 74 km/h
VW ID.7: 74 km/h
BMW i4: 73 km/h

Viimeksi muokattu:
Xsässä tuli vastaan joukolle sähkäreitä tehty väistötesti. Mitä ihmettä... Sakemannit ei pärjää Kaliforniassa suunnitelluille nelipyöräisille tableteille?

Väistötestin tuloksia eri autoilla:

Tekniikan maailmakin noteerasi talvitestissä juuri väistötestin jollain tavalla onnistuneeksi:

”Tesla nostaa osakkeitaan väistökokeessa. Komentosillalla tunnelma on kuin tähtäisi supertankkeria täyttä laulua Suezin kanavaan, mutta kun tunnottomalla ohjauksella onnistuu tekemään oikea-aikaisen käännön, loppu sujuu itsestään. Ajonvakautus tuntuu kehittyneen sitten vuoden 2022 talvivertailun.”

Täällä alkaa kohta sähköautoilu.
Kgm Torres evx tulee marraskuun lopussa. Hyvin palvellut Berlingo menee valtiolle 2500€ hintaan. V2L oli edellytys sähköautossa. Muuten valintaan vaikutti tilat, akun koko, takuu ja hinta. Kävin koeajamassa saman mallin hybridin mutta muuten ei ole merkistä kokemusta.
Todennäköisesti ilpin kytkennän muutan sellaiseksi että saan siihen pistotulpalla syötettyä sähköä. Auton akku on 80,6 kWh.

Kgm Torres evx tulee marraskuun lopussa. Hyvin palvellut Berlingo menee valtiolle 2500€ hintaan. V2L oli edellytys sähköautossa. Muuten valintaan vaikutti tilat, akun koko, takuu ja hinta. Kävin koeajamassa saman mallin hybridin mutta muuten ei ole merkistä kokemusta.
Todennäköisesti ilpin kytkennän muutan sellaiseksi että saan siihen pistotulpalla syötettyä sähköä. Auton akku on 80,6 kWh.
Eihän tuo hassummalta vaikuta. Takuut vakuuttavat, autolle 7 vuotta/150tkm ja akulle 10 vuotta/1000000km on kyllä iso plussa varsinkin jos aikoo pidempään pitää. Hintakin alle 40teur

Oli vähän hämmentävä kokemus tuo asiointi autoliikkeessä. Netissä tutkin autojen tietoja ja menin sitten liikkeeseen katsomaan niitä. Myyjät olivat ystävällisiä mutta eivät tienneet oikein mitään jos niiltä kysyi jotain ja pakkohan se oli jotain kysyä että sai aikaan small talkin. Kaikki piti käydä tarkistamassa koneelta, siis samat tiedot mitä olin itse katsonut netissä. Ei ihme ettei uusia autoja myydä, jos menet liikkeeseen niin siellä viimeistään masennut. Kaksi eri myyjää sanoi että heidät on koulutettu tälle merkille kun kysyin jotain firman toisesta merkistä eikä ne tienneet siitä omastakaan merkistä mitään. Aika leipääntynyttä hommaa tuo autokauppa. Pitäisi olla intohimoa työhönsä.
Mun kaupassa kävi pieni käänne kun olin myyjälle sanonut että autossa pitää olla v2l ja tuleeko adapteri mukana. Myyjältä meni viikko selvittää asia maahantuojan kanssa, joka on samassa talossa. Ehdin käydä siinä välissä koeajollakin. Sain sitten myyjältä tietää, oli siis kysynyt maahantuonnista, että tässä ei ole v2l toimintoa jos haluan sen pitää tehdä tehdastilaus. Tämä auto mistä puhuttiin on siis jo tehty ja tulee marraskuussa Suomeen. Vähän kyrsi viikon jälkeen.
No, mietin asiaa hetken ja soitin Kouvolaan pienen autoliikkeen omistajalle, jolta olin myös saanut tarjouksen. Selitin hänelle että maahantuonti on sanonut ettei autossa olisi v2l toimintoa. Kaveri selvitteli asiaa maahantuonnin kanssa eilen ja nyt on nimet papereissa. Autossa on v2l ja adapterista maksan 200 € lisää. Olen tässä itsekin ihmetellyt miksi olen touhunnut noiden lapasten kanssa vaikka itsekin olen pienyrittäjä mutta toi iso putiikki on tuossa ihan vieressä ja nyt haen auton sadan kilometrin päästä.
Voisiko tässä jotain vielä käydä?

No ehkä se V2L ei sitten olekaan autossa vaikka onkin se adapteri.

Itsekin katselin tuota Kgm Torres evx mallia samalla kun kävin omaani huollattamassa varmaan ihan samassa paikassa. Myyjäkin sattui paikalle ja hetken keskustelin aiheesta. Maavaraa pohdin ja myyjä kaiveli siitä tietoja. Se mikä autossa ihmetytti oli sen erikoinen pohjamassa. En muista sellaista ennen nähneeni.

Oli vähän hämmentävä kokemus tuo asiointi autoliikkeessä. Netissä tutkin autojen tietoja ja menin sitten liikkeeseen katsomaan niitä. Myyjät olivat ystävällisiä mutta eivät tienneet oikein mitään jos niiltä kysyi jotain ja pakkohan se oli jotain kysyä että sai aikaan small talkin. Kaikki piti käydä tarkistamassa koneelta, siis samat tiedot mitä olin itse katsonut netissä. Ei ihme ettei uusia autoja myydä, jos menet liikkeeseen niin siellä viimeistään masennut. Kaksi eri myyjää sanoi että heidät on koulutettu tälle merkille kun kysyin jotain firman toisesta merkistä eikä ne tienneet siitä omastakaan merkistä mitään. Aika leipääntynyttä hommaa tuo autokauppa. Pitäisi olla intohimoa työhönsä.
Mun kaupassa kävi pieni käänne kun olin myyjälle sanonut että autossa pitää olla v2l ja tuleeko adapteri mukana. Myyjältä meni viikko selvittää asia maahantuojan kanssa, joka on samassa talossa. Ehdin käydä siinä välissä koeajollakin. Sain sitten myyjältä tietää, oli siis kysynyt maahantuonnista, että tässä ei ole v2l toimintoa jos haluan sen pitää tehdä tehdastilaus. Tämä auto mistä puhuttiin on siis jo tehty ja tulee marraskuussa Suomeen. Vähän kyrsi viikon jälkeen.
No, mietin asiaa hetken ja soitin Kouvolaan pienen autoliikkeen omistajalle, jolta olin myös saanut tarjouksen. Selitin hänelle että maahantuonti on sanonut ettei autossa olisi v2l toimintoa. Kaveri selvitteli asiaa maahantuonnin kanssa eilen ja nyt on nimet papereissa. Autossa on v2l ja adapterista maksan 200 € lisää. Olen tässä itsekin ihmetellyt miksi olen touhunnut noiden lapasten kanssa vaikka itsekin olen pienyrittäjä mutta toi iso putiikki on tuossa ihan vieressä ja nyt haen auton sadan kilometrin päästä.
Jos auton kanssa tulee muita ongelmia, löytyykö maahantuojalta/liikkeestä tarvittavaa tietotaitoa tai osaamista auton korjaamiseksi? Mulle tuo merkki on täysin tuntematon. Voi olla että olen elänyt vain säkissä.

Tämä juttu tuli mieleen.

Olihan tuostakin merkistä näemmä jotain juttua.

No ehkä se V2L ei sitten olekaan autossa vaikka onkin se adapteri.

Itsekin katselin tuota Kgm Torres evx mallia samalla kun kävin omaani huollattamassa varmaan ihan samassa paikassa. Myyjäkin sattui paikalle ja hetken keskustelin aiheesta. Maavaraa pohdin ja myyjä kaiveli siitä tietoja. Se mikä autossa ihmetytti oli sen erikoinen pohjamassa. En muista sellaista ennen nähneeni.
Maavara on 17 cm, pohjamassasta ei ole tietoa, mikä siinä oli erikoista. Liikkeessä on hybridi, jonka pohja on erilainen. Siellä on myös musso, jossa on sama akku.

Jos auton kanssa tulee muita ongelmia, löytyykö maahantuojalta/liikkeestä tarvittavaa tietotaitoa tai osaamista auton korjaamiseksi? Mulle tuo merkki on täysin tuntematon. Voi olla että olen elänyt vain säkissä.

Tämä juttu tuli mieleen.

Olihan tuostakin merkistä näemmä jotain juttua.
Auto on vanhalta nimeltään ssangyong. Korealainen monialayritys kg osti sen. Tässä tarinaa omistajasta.

" Monipuolinen ja kannattava liiketoimintaKG Group ei ole riippuvainen pelkästään autoteollisuudesta. Se toimii useilla vakailla aloilla, mikä tasaa riskejä: [1] (https://en.wikipedia.org/wiki/KG_Group)Ydinliiketoiminta: Kemikaalit (KG Chemical), terästeollisuus (KG Steel), vihreä energia ja jätehuolto (KG ETS) sekä sähköinen maksaminen ja finanssipalvelut (KG Inicis).Konsernin taso: Yrityksen liikevaihto liikkuu miljardeissa euroissa, ja sen keskeiset tytäryhtiöt tekevät vakaata positiivista tulosta. [1] (https://en.wikipedia.org/wiki/KG_Group), [2] (https://finance.biggo.com/news/srCssJ4BNl__-4_Glvya)🚗 KG Mobilityn (KGM) onnistunut käänneSuurin osoitus KG Groupin taloudellisesta muskelista on SsangYongin (nyk. KGM) onnistunut pelastaminen:Tulos käännetty positiiviseksi: KGM on tehnyt positiivista liikevoittoa ja nettotulosta useana vuonna peräkkäin (vuosina 2023, 2024 ja 2025). Vuonna 2025 KGM:n liikevaihto ylitti ensimmäistä kertaa KGM:n virallisen tiedon mukaan 4 biljoonan wonin (noin 2,7 miljardia euroa) rajan. [1] (https://www.asiae.co.kr/en/article/2026012714504853703), [2] (https://www.globalceojhn.com/en-us/articles/9600)Kasvu jatkuu: Vuoden 2026 ensimmäisellä puoliskolla yhtiön vientivetiainen kasvu jatkui voimakkaana ja nettotulos nousi Etelä-Korean talousmedioiden mukaan 55,1 miljardiin woniin. [1] (https://www.mk.co.kr/en/business/12109373)Tase: KGM:n velkaantumisaste (Debt Ratio) on noin 127 %, mikä on autoteollisuudessa täysin tavanomainen ja hallittava taso"
Mun lyhyt yhteenveto oli, iso maahantuoja ja iso omistaja. Takuun myöntäjät eivät todennäköisesti katoa.
Tämä juttu tuli mieleen

Kaveri osti 650 avobemarin ja juhannuksena syttyi kaikki varoitusvalot palamaan. Vei sen merkkihuoltoon ja sai sen sieltä viikko sitten pois. Suuttimia ym oli vaihdettu siihen. Hyvä puoli oli että hän oli ostanut siihen lisävakuutuksen, joka maksoi rempan. Aikaa silti kului.

Näihän se huonoimmillaan voisi olla, ehkä todennäköisemmin jollain eurooppalaisella merkillä kylläkin, että ostat sen 200€ palikan ja autoon olisi pitänyt tehdä kuitenkin joku tehdastilaus varusteelle jota Suomessa eivät saa jälkiasentaa.
Mulla lukee tilauspaperissa että v2l on. Jos sitä ei ole, auto jää myyjälle. Sen verran olin asiaa selvitellyt että kaikki lähteet netissä on sitä mieltä että v2l on kaikissa versioissa mutta kaikkiin varustetasoihin ei itse adapteri kuulu. Saksassa on neljä varustetasoa, joissa kaikissa on tuo. Tuossa kuva.
Screenshot_20260910-000654~2.webp

Selvititkö huoltoväliä ja huoltojen hintaa? Itse katselin Toyotan bZ4X farkkua niin kiinnostus loppui kun hinta oli sen 50k€ ja pitäisi kantaa huoltoihin 15tkm/1 vuosi välein rahaa.

Selvititkö huoltoväliä ja huoltojen hintaa? Itse katselin Toyotan bZ4X farkkua niin kiinnostus loppui kun hinta oli sen 50k€ ja pitäisi kantaa huoltoihin 15tkm/1 vuosi välein rahaa.
Tekoälyltä kysyin. Kerran vuodessa on huolto, joka toinen vuosi on pikkuhuolto ja toinen isompi. Pieni 150-200 € ja isompi noin 400 €.
Laitetaan tähän vielä vakuutukset. Pelkkä liikenne on 250 €, täyskaskon kanssa menee johonkin 900 € vuodessa. Aluksi otan kaskon kuten edellisessäkin oli uutena.

Viimeksi muokattu:
Miten se tuo V2L menee?
Jos autossa on schuko pistoke niin silloin on V2L?
Vai onko se tässä toteutettu latausporttiin asennettävällä schuko adapterilla? Ei voi ladata samaan aikaan?

Itse katselin Leapmotorin C10 mallia. Olisi Stellantis yhtymä "takapiruna": https://leapmotor.fi/mallit/c10
Ihan mielenkiintoinen "harmaa varpunen" autona, nelivetona aika tehokas...
Energiatehokkuus ei nyt ihan niin hyvä. Kiinalaisia vaivaa tuo hieman keskinkertainen tai korkeahko kulutus.

Sivuilla mainitaan maanlaajuinen huolto- ja myynti, asiakaspalvelukin mainittu. Mistään ei vaan selvinnyt missä noita myydään?

Eihän tuo V2L terminä ota kantaa siihen mistä se sähkö otetaan, jokin V2H tai V2G systeemi lienee oletuksena latauspistokkeen kautta.

Täällä tuli mieleen V2L-adapterin kanssa korvata nykyinen varajärjestely 12V veneakut plus 300 W 12VDC/240AC invertteri puukattilan latauspumpun ja lämmityksen kv-pumpun päällä pitamiseksi pitkän sähkökatkon sattuessa. Ajatus on vasta pilke silmäkulmassa.

Sivuilla mainitaan maanlaajuinen huolto- ja myynti, asiakaspalvelukin mainittu. Mistään ei vaan selvinnyt missä noita myydään?
Tuolla lukee:

Leapmotor Suomessa​

RSA on Leapmotorin maahantuoja Suomessa. RSA huolehtii siitä, että mallit ovat saatavilla kattavan jälleenmyyjäverkoston kautta koko maassa. Suomalainen huolto ja asiakaspalvelu kuuluvat asiaan.
Linkistä aukeavilla RSA:n sivuilla on sitten "toimipaikat" ja siellä on myös Suomen kartta. Viisi toimipistettä näyttäisi olevan Suomessa.

Edit: seitsemän manner-Suomessa ja yksi Ahvenanmaalla

Viimeksi muokattu:
Miten se tuo V2L menee?
Jos autossa on schuko pistoke niin silloin on V2L?
Vai onko se tässä toteutettu latausporttiin asennettävällä schuko adapterilla? Ei voi ladata samaan aikaan?
Silloin kun käytetään adapteria se laitetaan latausporttiin. Siitä saa yleensä 3500 W tehoa ulos. Volkkarilla on esim pistotulppa takakontissa joissakin malleissa. Siitä saa 1500 W ulos. Ajon aikana jos ei ole töpseliä virta otetaan tupakansytytinliitännästä. Itse olen tarvinnut sitä kannettavan lataukseen ja jääkaappia varten.

IdBuzziin saa lisävarusteena pienen invertterin, jolla saa verkkovirran auton sisälle. Se on kytketty 12 V akkuun:

Kyllä on. Volkswagen ID. Buzz -malleihin saa sisätiloihin integroidun invertterin ja perinteisen 230 V -pistorasian, jonka jatkuva enimmäisteho on juuri 300 wattia (W). [1, 2]

Sisätilan pistorasian tiedot:
  • Sijainti: Pistorasia sijaitsee etuistuimen (yleensä kuljettajan tai matkustajan istuimen) rungossa alhaalla. [1, 2]
  • Käyttötarkoitus: Se on tarkoitettu juuri kannettavien tietokoneiden, kameran akkujen tai muiden pienten elektronisten laitteiden lataamiseen matkan aikana. [1]
  • Saatavuus: Pistorasia on ollut saatavilla lisävarusteena tai osana tiettyjä varustepaketteja sekä henkilöautoversioissa että ID. Buzz Cargo -pakettiautossa. [1, 2]
Tämä sisätilan 300 W pistorasia toimii itsenäisesti auton sisältä käsin. Se on eri asia kuin latausporttiin kytkettävä V2L-ulkoadapteri, josta puolestaan saa ulos jopa 2 000 W (2 kW) tehon isommille laitteille

Tällainen on berlingon verkkovirta. Invertteri on pelkääjän penkin alla, siitä piuhat suoraan akulle hauenleuoilla. Tupakansytytinliitännästä ei tule tarpeeksi virtaa.
1789027035511669596411661434894.webp

On kyllä ihmeelliset pyörät näissä uusissa autoissa. Tuossa Leapmotorin C10-essä 245/45R20 alkuperäiskoko. En kyllä moisilla halua pysäköidä kanttarien viereen, tai ajella lumisella mökkitielläkään.

Takaisin
Ylös Bottom