2 pyöräiset moottoripyörät ja mopot sähköllä ja pörinällä

Riihis

Aktiivinen jäsen
Ainakin internetin mukaan. Ja kyllähän se kattikin rajoittaa. Meidän projekti toki - 07, niin päästöluokat eri mitä nykyään. Ei taida alittua enää kuin 4t piikeissä

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Aurinko jo kovasti paistelee, lumet katoaa ihan silmissä ja puimuri on vielä tässä vaiheessa. Tuleekohan kohta taas jo kiiru 🤔

AP1GczOAp0aGnzPPB77uC9GTt0U2La2JvG8XnP1o4_BGcRzmGybiQjk5kUn7dR9dtjXKE44zAcfyynSrkViKNZGue61L7AnWQfp7IwFDuiQLPc2UED5WALztke2hX6yf-CSEXmHAGuLkowbB2L1OvrZEd-286Q=w494-h879-s-no-gm

Karga

Aktiivinen jäsen
Onko kellään omaa kokemusta 2t pakoputken "halkaisusta" sekä paisarissa olevista katin ja kartioiden poistosta? Pojan piikkisessä on joku superputki, ja se ei oikein väännä alhaalta eikä ole kiva ajettava. On-off tyyppinen taskuraketti. Mietittiin, jos tyhjentäisi vakiputken rajoittimista, niin sillä saisi käyttöaluetta alemmaksi. Plasmalla auki ja tigillä takas kasaan? Itse en, mutta jos joku tekisi?
Veikkaan että vetelee aika paljon ja voi olla näköinen tuon hitsauksen jälkeen. Mutta ei ole kokemusta.

Viuh

Jäsen
Onko kellään omaa kokemusta 2t pakoputken "halkaisusta" sekä paisarissa olevista katin ja kartioiden poistosta? Pojan piikkisessä on joku superputki, ja se ei oikein väännä alhaalta eikä ole kiva ajettava. On-off tyyppinen taskuraketti. Mietittiin, jos tyhjentäisi vakiputken rajoittimista, niin sillä saisi käyttöaluetta alemmaksi. Plasmalla auki ja tigillä takas kasaan? Itse en, mutta jos joku tekisi?
Mopoiässä (~30v sitten) niitä tuli tehtyä useampi kuristusten poiston takia, katteja ei sillon ollu. Ja myöhemminkin jotakin operaatioita. Plasman ja rälläkän välillä nyt ei suurta eroa ole jos ei jotain muotoja ole mitä täytyy saada leikattua. Jos mustaa rautaa niin lankakoneella vaan kasaan.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Löysin tekijän, "joo, näitä on ennenkin tehty....". Onneks jää katteiden alle piiloon, niin kelpaa rouheempikin työjälki. Sitten pitäisi vielä arpoa pääsuutin, ja saada muutenkin kaasari säätöihin.

xismo

Aktiivinen jäsen
Ei niissä vakiputkissa pahemmin kuristuksia ole sisällä jollei sitten katti ole tukossa tai irronnut putken sisälle, Jos on kuristettu niin alussa on hitsattu sisäholkki ja pakoaukon säätimet yleensä poistettu. Piiloon jäävältä puolelta ohuella laikalla auki ja sitten hitsaus pienellä virralla migillä tai jos tiggi löytyy niin parempi. Lopuksi hiontalaikalla tasaiseksi ja maali päälle niin ei näy millään.

Jule

Vakionaama
Kun itse aloitin tankkausurani, pienin automaatin myymä määrä bensaa oli se mikä 20mk setelillä irtosi, piti ajaa mopon tankki aina ihan kuivaksi että ei tarvinnut jättää bensaa mittariin.

Lurkus

Vakionaama
Kun itse aloitin tankkausurani, pienin automaatin myymä määrä bensaa oli se mikä 20mk setelillä irtosi, piti ajaa mopon tankki aina ihan kuivaksi että ei tarvinnut jättää bensaa mittariin.
Mulla taas oli se ongelma että välillä oli tiukassa rahat, tai oikeastaan aina. Ei meinannu aina olla aitä 20mk seteliä. Koskaan ei ole ollut niin paljoa range ahdistusta kuin silloin. Onneksi muisti sentään toimi niin tiesi missä jokainen kaupungin lada seisoi parkissa.

Riihis

Aktiivinen jäsen
1000077704.jpg

(kuva internetistä)
Kyllä siellä jotain on, joka ahdistaa pulsseja. Ei meidän putki, mutta vastaava. Kennokissa nyt ainakin.

xismo

Aktiivinen jäsen
Mielenkiintoinen viritys. Aina sitä näkee jotain uutta. Takaseinälle sitten sopiva aukko josta tuollaisen saa pois. Magneetilla sitten pitää kasausvaiheessa palaa paikallaan hitsatessa niin saa siistin . Alapuolella on hyvä allkuperäinen sauma , sen vierestä kun avaa niin jää hyvin piiloon. Tuo loppupillikin kuyllä jotain kuristaa kun on noin pitkä, ei välttämättä paljoa. Oletko laskenut mittoja millään ohjelmalla ? Voi olla että tuo itse paisuntasäiliö on liian lyhyt , sen mitat on tarkkoja ja alkuputkikin pitäisi olla kartiota. Jos jostain saat käsiisi opuksen "2-T mekaanikon käsikirja" niin siellä on hyviä ohjeita tuohonkin.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Tuttu kirja mopo ajoilta kyllä, ja pienemmällä paisarilla juurikin haetaan parempaa ala vääntöä, ja tehopiikin kierrosalueen laskua. Nyt siinä on kiinni jälkiasenteinen tehoputki, joka kyllä laulaa, mutta niin korkeilla kierroksilla, että sillä on todella inhottavaa ajaa. Saisi käyttökelpoista kierrosaluetta alemmaksi. Pakoaukon säädin säätyy pakopaineella, niin siihenkin voisi teoriassa saada muita asentoja kuin päälle ja pois. Ainakin siksi aikaa, kun poika opettelee ajamaan.....

xismo

Aktiivinen jäsen
Ihan mielenkiinnosta missä vehkeessä pakoaukon säädin säätyy pakopaineella ? Sähköllä ja vaijerilla muistan törmänneeni mutta en olekaan kaikkia maailman pyöri nähnytkään ( yamaha, suzuki, cagiva tuli nyt ekana mieleen joita olen joutunut käpistelemään). Kaksitahtinen on yksinkertaisuudessaan todella monimutkainen laite kaasunvirtausten osalta , youtubessa on joitain velhoja, 50cc ja n 30hp ( 2strokestuffing muistaakseni, moottori ihan omaa tekoa kokonaan)

Jule

Vakionaama
Mulla taas oli se ongelma että välillä oli tiukassa rahat, tai oikeastaan aina. Ei meinannu aina olla aitä 20mk seteliä. Koskaan ei ole ollut niin paljoa range ahdistusta kuin silloin. Onneksi muisti sentään toimi niin tiesi missä jokainen kaupungin lada seisoi parkissa.
No ei kai kenelläkään normaalilla 15v ikäisellä paljoa ylimääräistä rahaa ole.. Tuokin ongelma oli seurausta siitä rahattomuudesta, "pikkushelliltä" olisi voinut ostaa pienempiäkin eriä, kun bensa maksettiin sisälle, mutta se oli selkeästi kalliimpaa kuin seo:n automaaatista.

tet

Hyperaktiivi

Enpä tunnistanut moista huolta. Omassa nuoruudessa mopon 2-tahtibensa pumpattiin "pumppukärristä", eli käsipumpulla ensin säiliöstä ylös viiden litran mittalasiin, josta laskettiin hanaa kääntämällä tankkiin sopiva määrä. Sitten marssittiin tiskille maksamaan.

Hempuli

Töllintunaaja
Meiltä mittalasi hävisi markettien tuloon, kun pikku osuuskauppa laitettiin säppiin. Iines-täti kävi ennakkoon aina pumppaamassa mittalasiin vajaa viiisi litraa, jonka sitten täytti oikeaan mittaan tankatessaan mopoa. Ellei sitten ollut niin hellepäivä, että olikin jo oikeassa mitassa.

Vaan pitää se itselle tehdä vaikeaksi sähkiksen lataaminenkin. Laskin äsken paljonko pitää varata latausaikaa 80 pinnaan ja mihin löytää halvimman slotin sille, kun aamulla on lähtö kuudelta. Kaikki tämä alle 30 sentin takia, ei mitään järkeä!

Jule

Vakionaama
Enpä tunnistanut moista huolta. Omassa nuoruudessa mopon 2-tahtibensa pumpattiin "pumppukärristä", eli käsipumpulla ensin säiliöstä ylös viiden litran mittalasiin, josta laskettiin hanaa kääntämällä tankkiin sopiva määrä. Sitten marssittiin tiskille maksamaan.
Mulla oli Monkey. 4tahti vehjes. Siellä pikkushellillä oli kyllä perinteinen mittalasisysteemi 2tahtibensalle, mutta mä sain tankata automittarista siellä shellilläkin.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Monkey kans, ihan ei mahtunut kylmäasemalta 20mk bensaa tankkiin, joten aina kaveri sai sitten loppulirut. Ja tankillisella ajeli varmaan viikon. Voi niitä aikoja.

Mutta aiheeseen, 2t projektin pakoputki on nyt tyhjennetty ja kiinni. Vaimentimessa taisi olla uudehkot villat, joten sitä ei pidelty. Pelkkä reikäputki, joten ei ahdista. Koelenkillä törmättiin uuteen ongelmaan, sas-järjestelmän putki oli tulpattu vain jollain letkulla ja tulpalla, ja sehän otti ja läks 10000rpm kohdilla maatakiertävälle radalle. Ei saa*ana, ku pelästyttiin, kun kuului piuh-plob, ja sitten alkoi eri pörinät.

Onneksi helppo korjaus tällä kertaa, otettiin koko putki pois, ja hitsautan lisähapen pillin umpeen. Samalla uudet jouset putken kiinnitykseen.

Husky

Hyperaktiivi
^Polvikulma aika tiukka varmaan tuossa. Paino ei kyllä ole käsillä. Jollakin harvinaisella ihmebemarilla jota ei ikinä näy tiellä, kävin koeajolla, jossa oli bokseri, ei ollut GS, vaan joku muka urheilullinen, 1000-1200cc, mutta pysty asento, mutta polvikulma tiukka.

Karga

Aktiivinen jäsen
Mulla oli Monkey. 4tahti vehjes. Siellä pikkushellillä oli kyllä perinteinen mittalasisysteemi 2tahtibensalle, mutta mä sain tankata automittarista siellä shellilläkin.
Sama. Kaksi apinaa päällekkäin. Nykyään on crossi vaan. Sillä saa ranteet suoriksi.

HiTec

^Polvikulma aika tiukka varmaan tuossa.
No jaa, pyörä on madallettu jousisarjalla arvelisin -20mm ja jalkatappejakin on laskettu => tälläisellä 196cm kaverilla jalat yltää todella tukevasti maahan, eikä tuo polvikulmakaan itseäni vaivaa, polvet mahtuu noihin tankin syvennyksiinkin just eikä melkein. Ja kun jakkarakin on kuin tehty allekirjoittaneen ahterille, iso tourin tuulilasi vie kaiken ajoviiman pois, kahvalämppärit pitää näpit ja boxerin pallukat nilkat lämpöisinä, niin sanoisin että tuon ohjaksissa on jopa varsin mukavaa.

Tässä vielä pieni vertailu tuohon ex. Banduuni, niin ei tuossa kyllä suuria muutoksia ole
1775332407920.png
1775332417602.png

Lurkus

Vakionaama
Keskusteluun melkein liittyen. Onko kukaan löytänyt pätevää hälytintä kaksipyöräiseen? Mulla se tulis sähköpyörään. Menköön tähän keskusteluun kun on kuitenkin liikennevakuutuksen vaativasta pyörästä kyse.

HiTec

Onko kukaan löytänyt pätevää hälytintä kaksipyöräiseen?
Itsellä tuon Bemun mukana tullut lisävarustelistalta aikanaan mukaan ruksittu häläri vaikuttaa ihan pätevältä, yhdessäkään pyörässäni aikaisemmin häläreitä ole ollutkaan. No tuohan on aidosti Gemelin valmistama laite, joka kävi ilmi kun sen purkamaan jouduin paristonvaihtoa varten. Tuossa hälärin purkissa on sisällä lithium-paristot, jotta akkuvirran katkaisu ei sitä hiljentäisi. Vaan onhan aika fittimäiseen paikkaan tuo DWA:ksi kutsuttu laitos näissä Bemuissa asennettu, siinä kun joutuu jo purkamaan aika paljon jotta tuohon purkkiin pääsee käsiksi.

Joskus vuosia sitten itse asentelin kavereille muistaakseni Defan laitteita heidän prätkiinsä ja aika pätevältä nuokin kyllä vaikutti. Näissä vaan jokaisella valmistajalla tuppaa olemaan ne omat ratkaisunsa, miten tuo integroidaan pyörään, mitä käyttäjä joutuu tekemään tuota häläriä käskyttääkseen. Ne toiminnot sinällään on aikalailla samat jokaisessa, reagoidaan kopelointeihin ja tönäisyihin, mutta onko kaukkaria vaiko tägiä, mitäs jos kaukkarista onkin paristot loppu...

xismo

Aktiivinen jäsen
Mulla on SPY 5000M. Se on kerran hälyttänyt italiassa kun olin jo nukkumassa, kaukosäätimeen tulee hälytys . Mikroaaltotutka joka varoittaa jo aletaan olemaan pyörän vierellä. Ihan pätevä vehje. Varmasti muitakin on markkinoilla mutta tuo kaukosäätimeen tuleva hälytys on kyllä ihan mainio. LT:ssä mulla oli bemarin oma, sekin oli ihan pätevä laite.

Lurkus

Vakionaama
Mulla ei ole pyörässä 12v mahdollisuutta mutta wsdcam merkiltään oleva ladattava hälytin vaikuttaa ihan pätevältä. Jotenkin kyllä yllätyin ettei tarjontaa ollut enempää. Abuksella on asiallisen oloinen lukko jossa on hälytin. Täytynee jatkaa tutkintaa, tai sitten vaan lukita normisti ja jos lähtee niin kotivakuutus korvaa. Toki siinä omavastuun saa maksaa.

Paikantimia kyllä löytyy mutta hyötyä niistä saa vasta kun pyörä on pöllitty.

xismo

Aktiivinen jäsen
Muistakaa että pelkkä jarrulevylukko on nollan arvoinen. Kaverin pyörästä ruuvattiin jarrulevyn ruuvit irti ja työnnettiin pois (Amsterdamissa).
Hälytin estää osaa ja kiinnitys rungosta vaikka toiseen pyörään hidastaa melkein kaikkia loppua paitsi ihan ammattilaisia joilla on akkukäyttöinen rälläkkä ja pari isoa miestä nostamassa pyörä kyytiin.

HiTec

Hälytin estää osaa ja kiinnitys rungosta vaikka toiseen pyörään hidastaa melkein kaikkia loppua paitsi ihan ammattilaisia joilla on akkukäyttöinen rälläkkä ja pari isoa miestä nostamassa pyörä kyytiin.
Noita rälläköitäkin vastaan on jo kaarilukkoja olemassa. Tai katkeaahan nekin toki, mutta vasta parin akun ja puolen tusinan laikan jälkeen

Viuh

Jäsen
Kesäkausi on lähteny ihan vauhdilla käyntiin.

Viime viikonloppuna kävin ralli hussella Latviassa osallistumassa Rally Dzelmesiin, hieno tapahtuma erinomaisella reitillä. Hiekkaa, hiekkaa ja pehmeää hiekkaa. Sijoitus kokonaiskisassa 15/50 ja muutaman sijan putosin typerän suunnistusmokan takia joka antoi 15min penaltia. Menomatkalla ajelin Virossa yhden harjoitusreitin, kotiin päin Latviasta liftasin kyydin toiselta suomalaiselta joka oli pakulla kilpareissussa. Vähän harmillisesti toistaiseksi kalenteriin natsaava seuraava rallikisa olisi vasta syksyllä, pakko kyllä keksiä jotain ennen sitä ;D

Aika viileä oli torstaiaamulla ajella laivalle, -5 näytti kotona mittari. Perjantaikin oli viileän puoleinen ajopäivä.

https://roadbookrally.com/event/K9V9N/rally-dzelmes-3/competitors

Africa Twinin olen tankannut nyt kolme kertaa eli tonnin verran alkaa olla siinä kasassa nurkka-ajeluita.

Back
Ylös Bottom