Adblue ongelman ratkaisu?

jmaja

Hyperaktiivi
Minkä ongelman tuo aine ratkaisee? Ainakin omassa autossa Adblue-systeemi tuntuu hajoavan hyvin monella eri tavalla ja vain pieni osa liittyy jäätymiseen tai kristallisoitumiseen. Varsinkin, kun sulatussysteemejä ei taida pois saada ja niiden viat saavat koko systeemin pois päältä.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Mitä vikoja on esiintynyt? Jäätyminen kyllä rikkoo kaikennäköisiä paikkoja kun pääsee töihin. Paineanturi oli omalla kohdalla ja huollosta tuli kommenttia, että urealaitteet on jatkuva riesa erityisesti täällä pohjolassa. Etelämpänä EU ei niinkään. Etelämpänä on joku selittämätön asia toisin, kuin meillä.
 

jasake

Tulokas
On yksi paperi, jossa speksit (= luottamuksellinen)- siinä ei kuitenkaan ole CAS numeroa!
Odotellaan tarjousta vielä.
Vikana ilmeisesti tuo laatusensori, joka tunnistaa ettei AdBlueta- ja sen seuraukset.
Minun ymmärtääkseni useimmat viat johtuvat jäätymisestä ja/tai kiteytymisestä. Denoxiumin pitäisi estää molemmat
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Jäätyessäänkin Denoxium on vähemmän lämpölaajeneva ja ei ehkä niin helposti riko paikkoja. Lämmitysvastuksista taas en tiedä, onko ne koko säiliön jäätymistä tarkoitettu sulattamaan, vai pelkästään ruiskutettavan liuoksen lämmitystä varten, koska prosessi sitä vaatii. Eli samaan tapaan kuin öljypolttimissa oleva esilämmitys. Adbluen lämpötilan arvo kyllä löytyi niistä mulle printatuista liuskoistakin ha täytyy kattoa vähän lukuja, että voiko ne olla liuossäiliön, vai ruiskutettavan liuoksen lämpöjä suuttimesta lähtiessään. Epäilen tuon vastuksen olevan pelkästään ruiskutuksen pisarakokoa varten oleva, koska sen tiedetään olevan merkityksellinen tekijä ja pintajännityksen pienentämiseksi on hyväksytty jo useita lisäaineita Adbluehun lisättäväksi. Esim Kent ja löytyy jo Motonetin hyllystäkin jotain.

Edit. Joo kävin vilkaisemassa papereista. Reductant temp: 23 astetta ja SCR temp 51,2 astetta.
Rikkinäisellä paineanturilla Reductant temp 27 ja SCR temp 103,1 astetta. ja suhikutuspaine samalla 1360 kPa, kun oikea pitäisi saada n 480-490 kPa väliin. Eli noista luvuista säiliössä ei Toyotassa ole mitään vastuksia, mutta suuttimessa luultavasti tehdään sama kuin öljypolttimessakin sumun stabiloimiseksi ja prosessin parantamiseksi ja siellä ainakin on vastukset.
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Vihjeenä, että tuota Kent lisäämällä hieman ronskimmin tuon kusimyrskyn jälkeen, puhdistui myös anturit putkistosta ja kulutus palasi normaaliin. Eli Land cruiserilla 7,4 L/100 km omissa ajamisessa. Saattaa tietysti vaikuttaa, että ajelin puhtaasti MY tankkaamalla ja DPF poltit oli todella harvoin. Mutta anturithan sitäkin ohjaa ja puhtaina paikkojen ollessa se vain ei sitten polttanut enempää.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Lämmitysvastuksista taas en tiedä, onko ne koko säiliön jäätymistä tarkoitettu sulattamaan, vai pelkästään ruiskutettavan liuoksen lämmitystä varten, koska prosessi sitä vaatii.
PSAn vehkeissä on vastuksia joka paikassa. Tankissa on potero, jossa vastus. Idea siis pitää sulana pieni osa tankista. Letkuissa ja pumpuissa on myös vastus. Noita vastuksia ja niiden lämpötila-antureita hajoaa. Toki myös piirilevyjä, pumppuja ja paineantureita hajoaa. Yksikin vika, niin systeemi on poissa käytössä ja ainoa virallinen korjaustapa on vaihtaa koko tankki (tonni + työ).

Paljon vikoja UK:ssa. Italia/Espanja-lähtöinen ryhmäkanne menossa valmistajan vastuusta Adblue-vioista. En oikein usko, että jäätyminen on primääriongelma, kun -11 C ei noilla alueilla tule.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Tuo taisikin siellä Toyotan puolella olla just Proace, joista valittelivat ja sehän on just PSA vehje ja siinä on kuulemma ihan eri pumput ja systeemit, kuin Toyotan omissa. Käsitin, että Toyotalla vain jäätyminen rikkonut noita mitä tullut vastaan. Relax takuu sitten toimiikin noihin muihin ilmeisesti paremmin ainakin yksityis käytössä. Käytännössä Adbluelle jäänyt vain Hilux ja Land cruiser Toyotan muista autoista.
 

Jule

Vakionaama
PSAn vehkeissä on vastuksia joka paikassa. Tankissa on potero, jossa vastus. Idea siis pitää sulana pieni osa tankista. Letkuissa ja pumpuissa on myös vastus. Noita vastuksia ja niiden lämpötila-antureita hajoaa. Toki myös piirilevyjä, pumppuja ja paineantureita hajoaa. Yksikin vika, niin systeemi on poissa käytössä ja ainoa virallinen korjaustapa on vaihtaa koko tankki (tonni + työ).

Paljon vikoja UK:ssa. Italia/Espanja-lähtöinen ryhmäkanne menossa valmistajan vastuusta Adblue-vioista. En oikein usko, että jäätyminen on primääriongelma, kun -11 C ei noilla alueilla tule.
Tuolla kansainvälisillä foorumeilla olevien autokorjaajien puheiden perusteella yleisin vika PSA laitteissa tuntuu olevan mystisesti kuoleva tietokone. Mitään varsinaisesti viallisia yksittäisiä komponentteja ei löydy, se ei vaan komenna järjestelmää päälle (eli kyseessä voisi olla oikeastikin ohjelmoitu hajoaminen), tuo tietokone on kuitenkin sellainen osa joka ei nesteen jäätymisestä voi hajota.
 

BBF

Vakionaama
Omassa saksalaismerkissä ainut vika tähän asti on tullut jäätymisestä, syöttöputki tankilta suuttimelle (n. 4m) halkesi molemmista päistään. Pakkasta oli reippaat -20C. Se kova muoviputki on lämmitettävä, oma teoria siitä hajoamisesta on että juuri nopea lämmitys rikkoo sen. Jään tilavuus kasvaa lämmitettäessä ja on suurimmillaan juuri ennen sulamista. Siis kuten vesiputket jäädyttyään hajoaa kun sää lauhtuu.

Tuo koko systeemi ei selvästikään sovellu pohjoisiin oloihin, itse näkisin mielellään joukkokanteen valmistajia vastaan. Nuo hajoamiset on ihan merkittävä kustannus jo. Korjatkoon systeemin pakkasta kestäväksi tai maksakoot kaikki korjaukset. Ei luulisi olevan mahdotonta tehdä ainakin jäätymisen kestäviä putkia ym.

Tuosta Denoxiumista ym korvaavista aineista en oikein tiedä, jos sitä laittaa ja sitten se hajoaa on ainakin ihan turha kysellä takuiden perään... jos valmistaja ei ole sitä ensin hyväksynyt käytettäväksi.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuolla kansainvälisillä foorumeilla olevien autokorjaajien puheiden perusteella yleisin vika PSA laitteissa tuntuu olevan mystisesti kuoleva tietokone. Mitään varsinaisesti viallisia yksittäisiä komponentteja ei löydy, se ei vaan komenna järjestelmää päälle (eli kyseessä voisi olla oikeastikin ohjelmoitu hajoaminen), tuo tietokone on kuitenkin sellainen osa joka ei nesteen jäätymisestä voi hajota.
Kyllä noista on tietääkseni aina vika löytynyt. Eli joku sisäinen mittaus pielessä tai sitten piirilevy syöpynyt sinne vuotaneesta ureasta. En ole kuullut yhdestäkään mystisestä ECU-jumista, joka johtuisi vain ohjelmistosta. Siis on ollut paljon sellaisia, joissa pumppu ja magneettikytkin kyllä toimivat normaalisti, jos niille syöttää virtaa, mutta syy toimimattomuuteen on ollut joku todellinen vika, joka tosiaan heti kytkee systeemin pois.
 

Jule

Vakionaama
Kyllä noista on tietääkseni aina vika löytynyt. Eli joku sisäinen mittaus pielessä tai sitten piirilevy syöpynyt sinne vuotaneesta ureasta. En ole kuullut yhdestäkään mystisestä ECU-jumista, joka johtuisi vain ohjelmistosta. Siis on ollut paljon sellaisia, joissa pumppu ja magneettikytkin kyllä toimivat normaalisti, jos niille syöttää virtaa, mutta syy toimimattomuuteen on ollut joku todellinen vika, joka tosiaan heti kytkee systeemin pois.
Ei siellä ecu jumita vaan se ureamodulin tietokone.. Mikä lie kirjainyhdistelmä sitten onkaan.
 

Husky

Hyperaktiivi
PSAn vehkeissä on vastuksia joka paikassa. Tankissa on potero, jossa vastus. Idea siis pitää sulana pieni osa tankista. Letkuissa ja pumpuissa on myös vastus. Noita vastuksia ja niiden lämpötila-antureita hajoaa. Toki myös piirilevyjä, pumppuja ja paineantureita hajoaa. Yksikin vika, niin systeemi on poissa käytössä ja ainoa virallinen korjaustapa on vaihtaa koko tankki (tonni + työ).

Paljon vikoja UK:ssa. Italia/Espanja-lähtöinen ryhmäkanne menossa valmistajan vastuusta Adblue-vioista. En oikein usko, että jäätyminen on primääriongelma, kun -11 C ei noilla alueilla tule.
Kyllä MB:n massiiviset ongelmat liittyvät jäätymiseen. Olen tullut tulokseen että Veho ei oikeasti tiedä miksi varmaan miljoonilla vuosittain noita korjaa.
No ehkä joku poloinen itse maksaa lystin.
Mutta näitä pilipaliautoja ei parane ostaa ilman takuuta tai goodwilliä.
Tampereen kokoisesta kaupungista loppuu pakkasilla vuokra-autot kun kaikki Vehon piikissä sijaisautoina.
Tuo taisikin siellä Toyotan puolella olla just Proace, joista valittelivat ja sehän on just PSA vehje ja siinä on kuulemma ihan eri pumput ja systeemit, kuin Toyotan omissa. Käsitin, että Toyotalla vain jäätyminen rikkonut noita mitä tullut vastaan. Relax takuu sitten toimiikin noihin muihin ilmeisesti paremmin ainakin yksityis käytössä. Käytännössä Adbluelle jäänyt vain Hilux ja Land cruiser Toyotan muista autoista.
Hilux jäi ostamati kun Relaxiin ei kuulu jälkikäsittely
 

fraatti

Hyperaktiivi
Omassa saksalaismerkissä ainut vika tähän asti on tullut jäätymisestä, syöttöputki tankilta suuttimelle (n. 4m) halkesi molemmista päistään. Pakkasta oli reippaat -20C. Se kova muoviputki on lämmitettävä, oma teoria siitä hajoamisesta on että juuri nopea lämmitys rikkoo sen. Jään tilavuus kasvaa lämmitettäessä ja on suurimmillaan juuri ennen sulamista. Siis kuten vesiputket jäädyttyään hajoaa kun sää lauhtuu.
Putki pitäisi olla tyhjä normaalisti kun järjestelmä ei ole käytössä. Se siis imetään tyhjäksi.

Mullakin on teoria että mitä tuossa käy. Putki on niin kehnosti eristetty että se jäätyy ajaessa lämmityksestä huolimatta. Tai tyhjennys jää jostain syystä tapahtumatta.
Tosin, mun autosta putki oli korkanut jo saksassa ja siellä tuskin on 20 asteen pakkasia.
 

Husky

Hyperaktiivi
Yksi idea: näissä nykyisissä sähkösyöppöpilipaleissa, kun pitää vajaaälyisesti käsijarrukin olla sähköllä mikä on virhe nro1 ja saattovalot jne valot palaa minuuttitolkulla, niin sammutuksen jälkeen akkujännite putoaa liian alas, ja tyhjennys jää tekemättä ja sitten jäätyy paikkoja kaspaksi.

Keskieuroopan tehtaiden tapa priorisoida täysin turhia asioita täysin tärkeiden asioiden sijasta muutenkin on huipussaan kaikessa automaatiossa, niin tuo voi olla hyväkin selitys.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Tuon mukaan Relax kyllä kattaa Adblue järjestelmän Toyotalla.
IMG_4200.png
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ei siellä ecu jumita vaan se ureamodulin tietokone.. Mikä lie kirjainyhdistelmä sitten onkaan.
Niin viittasin juuri siihen ureatankin sisällä olevaan ohjaimeen. Ei ne ole turhaan PSA:ssa jumitelleet, vaan joku anturi, vastus tai toimilaite on rikki. Tai sitten tuon piirikortti on syöpynyt pilalle.
 

BBF

Vakionaama
Putki pitäisi olla tyhjä normaalisti kun järjestelmä ei ole käytössä. Se siis imetään tyhjäksi.

Mullakin on teoria että mitä tuossa käy. Putki on niin kehnosti eristetty että se jäätyy ajaessa lämmityksestä huolimatta. Tai tyhjennys jää jostain syystä tapahtumatta.
Putki on pohjamuovien ja pohjan välissä, etupäästä kiinni pakosarjassa jossa ainakin on varsin lämmintä ajossa, ja sieltä liittimestä oli haljennut. Tyhjä se vanha putki ei kyllä ollut vaan täynnä litkua.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Putki on pohjamuovien ja pohjan välissä, etupäästä kiinni pakosarjassa jossa ainakin on varsin lämmintä ajossa, ja sieltä liittimestä oli haljennut. Tyhjä se vanha putki ei kyllä ollut vaan täynnä litkua.
Jonkunverran on tullut myös perehdyttyä 5-srj bemareiden vastaavaan ongelmaan. Omassa autossa tuo o herjannut lämmitysvastusta pari kolme vuotta ainakin. Ilmoitus ilmestyy aina vähän miten sattuu. Tuntuu että kun on kuivemmat kelit niin ilmoitusta ei tule. Jostain syystä kostealla kelillä ilmoitus tulee herkemmin.

 

BBF

Vakionaama
Se putki on lämmitetty koko pituudeltaan ja toisen isomman putken sisällä mutta itsellä vuosi ne pikaliittimet kummastakin päästä, ehkä niitä ei edes lämmitetä. Etupään liitin on kyllä aika kuumassa paikassa muutenkin. Mutta ilmiselvä jäätymisvaurio se on.

Vastusvika saattaa johtua myös sähköliittimestä siellä tankin päässä?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Se putki on lämmitetty koko pituudeltaan ja toisen isomman putken sisällä mutta itsellä vuosi ne pikaliittimet kummastakin päästä, ehkä niitä ei edes lämmitetä. Etupään liitin on kyllä aika kuumassa paikassa muutenkin. Mutta ilmiselvä jäätymisvaurio se on.

Vastusvika saattaa johtua myös sähköliittimestä siellä tankin päässä?
Perinteiseen tyyliin, olen silpunnut tuollaisenkin kun vaihdoin yhden syöttöletkun taannoin.

1732354198994.png
1732354221557.png

1732354248508.png


Tankin pää
1732354302792.png
1732354376715.png



Jos putki alkaa vuotamaan niin neste saattaa päätyä johtoja pitkin liittimen sisälle, jolloin liitoksen resistanssi kasvaa. Siitä saatta seurata koko liitimen tuhoutuminen.
1732354452923.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

RipaRapa

Tulokas
On yksi paperi, jossa speksit (= luottamuksellinen)- siinä ei kuitenkaan ole CAS numeroa!
Odotellaan tarjousta vielä.
Vikana ilmeisesti tuo laatusensori, joka tunnistaa ettei AdBlueta- ja sen seuraukset.
Minun ymmärtääkseni useimmat viat johtuvat jäätymisestä ja/tai kiteytymisestä. Denoxiumin pitäisi estää molemmat
Itellä 2020 3L Sprinter, jossa saamani tiedon mukaan mitataan ureapitoisuutta. Ekat systeemit kun tuli aikanaan, ei niissä ollut kuin nesteen määrää mittaava anturi. Monet ajoivat kesäkauden tislatulla vedellä....
 

Jule

Vakionaama
Ainakin sen ureakäsittelyn tehoa nykyautot mittaavat, eli jos urean korvaa nesteellä joka ei noxeja nitistä, vikavalot kyllä syttyy.. Sitä en tiedä analysoidaanko yleensä itse adblue nestettä mitenkään?
 

BBF

Vakionaama
Ainakin sen ureakäsittelyn tehoa nykyautot mittaavat, eli jos urean korvaa nesteellä joka ei noxeja nitistä, vikavalot kyllä syttyy.. Sitä en tiedä analysoidaanko yleensä itse adblue nestettä mitenkään?
Kaksi NOx anturia siellä yleensä on, ennen ja jälkeen urearuiskutuksen. Jos homma ei pelaa niin tulee vikakoodia. Itse nestettäkin kyllä mitataan, luultavasti optisesti taitekertoimen kautta eli pelkkä vesi ei käy.
 

Jule

Vakionaama
Kaksi NOx anturia siellä yleensä on, ennen ja jälkeen urearuiskutuksen. Jos homma ei pelaa niin tulee vikakoodia. Itse nestettäkin kyllä mitataan, luultavasti optisesti taitekertoimen kautta eli pelkkä vesi ei käy.
Miksi siellä on laitteisto urean "puhtauden" mittaamiseksi? Se vaan maksaa ylimääräisiä rahoja, ja lain kirjain täytyy tuolla jälkimmäisellä nox anturilla.
 

BBF

Vakionaama
Miksi siellä on laitteisto urean "puhtauden" mittaamiseksi? Se vaan maksaa ylimääräisiä rahoja, ja lain kirjain täytyy tuolla jälkimmäisellä nox anturilla.
Varmaan siksi ettei vois käyttää mitään muuta kun standardin mukaista AdBlueta. Anturit toimii ultraäänellä tai optisesti. Siksi vähän epäilen onnistuuko homma millään muulla kun virallisella seoksella.

Quality sensor is able to measure the fluid concentration and send this information to SCR ECU. According this measure, ECU can optimize the AdBlue injection or stop the vehicle if the fluid inside the tank is not correct (water, oil, gasoline etc) due to tampering or misfilling.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
^ Ja jos anturi on joskus rekisteröinyt väärää tavaraa tankissa ja jos kallista vikaa tulee systeemiin jostain ihan muusta syystä, niin hyvä peruste takuukorjauksen eväämiselle kun on luettu tuo tieto sieltä muistin syövereistä ;)
 

Harrastelija

Vakionaama
Adblue tankkaus on yleensä dieselkorkin vieressä. Ehkä se on hyvä mitata mitä sinne adblue puolelle onkaan laitettu. Käyttäjiä on niin monenlaisia. Diesel adblue puolella olisi todellinen vaaratekijä.

Varsinainen syy lienee varmistaa että käytetään oikeaa tavaraa jotta typpioksidimäärät saadaan alas. Tähänkin voisi sanoa että käyttäjiä on monenlaisia.
 

Jule

Vakionaama
Vaatii kyllä paneutumista että saa dieseliä sinne adblue säiliöön ujutettua.. Jollain tratilla se varmaan onnistuisi, mutta ei valmistajan intresseissä ole tehdä autosta idioottivarmaa.

Varmaan siksi ettei vois käyttää mitään muuta kun standardin mukaista AdBlueta. Anturit toimii ultraäänellä tai optisesti. Siksi vähän epäilen onnistuuko homma millään muulla kun virallisella seoksella.

Quality sensor is able to measure the fluid concentration and send this information to SCR ECU. According this measure, ECU can optimize the AdBlue injection or stop the vehicle if the fluid inside the tank is not correct (water, oil, gasoline etc) due to tampering or misfilling.
Lähinnä meinasin että miksi se valmistajaa kiinnostaisi mitä sinne tankkiin kaadat? Se onko säiliössä adblueta vai isännän aamukuset ei sinänsä tee autosta laitonta, vain se mitä pakoputkesta tulee.
 

jasake

Tulokas
Jenkkitoimari oli mielestäni sitä mieltä, että denoxiumin hieman suurempi tiheys on se ongelma joillakin automerkeillä siellä, ts laatusensori mittaa nesteen tiheyttä. Joillakin merkeilla ne on asetettu tiukasti ISO-standardin mukaan (1.09 g/ml) - denoxiumilla vastaava 1.12 g/ml. Varsin pienihän tuo ero on, mutta ilmeisesti riittävä. Speksienkin mukaan tuo oli keskeisin ero.

Tarjousta en vieläkään ole saanut ilmeisesti ylläolevasta johtuen, ilmoilen jos/kun tarjous tulee
 

Harrastelija

Vakionaama
Tuleekohan tuo tiheyshälytys itse anturista vai softallakohan se määritellään ecussa tai muulla controllerilla?
Jos jälkimmäinen niin softapäivityksellä valmistaja saisi tuosta denoxium yhteensopivan.
Vai tuleeko sitten riski että moni muukin aine (joka ei pienennä typpipäästöjä) menee spekseihin?
 

jmaja

Hyperaktiivi
laatusensori mittaa nesteen tiheyttä.
Ei kuullosta kovin uskottavalta. Miten se sensori mittaisi tiheyttä? Labrassa helppoa tilavuus ja paino, mutta miten tuon toteuttaa ureatankissa? Monia muita ominaisuuksia on helpohko mitata tankissakin ja jotkin niistä myös tiheyden kertovat, kun seos on tunnettua. Tiheys riippuu myös lämpötilasta.

PH, johtavuus, optiset ominaisuudet ja ehkä viskositeetinkin saisi helposti ja halvalla mitattua.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei kuullosta kovin uskottavalta. Miten se sensori mittaisi tiheyttä? Labrassa helppoa tilavuus ja paino, mutta miten tuon toteuttaa ureatankissa? Monia muita ominaisuuksia on helpohko mitata tankissakin ja jotkin niistä myös tiheyden kertovat, kun seos on tunnettua. Tiheys riippuu myös lämpötilasta.

PH, johtavuus, optiset ominaisuudet ja ehkä viskositeetinkin saisi helposti ja halvalla mitattua.
Joskus perehdyin hiukan tuohon toimintaan ja tuolla on muutama kuva toiminnasta Boschin vanhemmasta järjestelmästä. Eli laadulle ei ole ole mitään mittausta tässä. Toki muitakin valmistajia on kuin Bosch.

 

BBF

Vakionaama
Ei se tiheyden/konsentraation mittaus ole edes vaikeaa, joko optisesti taitekertoimen kautta tai ultraäänellä signaalin kulkuajan kautta. AdBlue on standardoitu systeemi ja nesteen pitää olla oikeaa jotta se toimisi. Jos sitä ei mitattaisi niin sinne takuulla laitettaisiin mitä sattuu, pelkkää vettä ym. Sitä en tiedä missä kaikissa autoissa sellainen sensori on ja onko se standardin vaatimus. Googlaamalla vaikka "adblue quality sensor" löytyy tietoa. Ainahan sen voi testata kaatamalla vähän akkuvettä sinne ja katsomalla tuleeko herjaa...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuollainen osui silmiin eli tasonmittauksessa ultraäänellä voidaan havaita jotain. Muistaakseni näitä tapoja havaita taso on myös erilaisia.
1732865461832.png
 

Jule

Vakionaama
Tuollainen osui silmiin eli tasonmittauksessa ultraäänellä voidaan havaita jotain. Muistaakseni näitä tapoja havaita taso on myös erilaisia.
katso liitettä 102105
Ainakin tuossa PSA kikottimessa on vain kiinteät tasosensorit nesteelle, jonka takia se ei osaa kertoa adblue nesteen määrää kuin vasta kun se alkaa loppumaan. Auto ilmaisee nesteen määrän kilometreinä ja muistaakseni 2400km tulee eka ilmoitus, jolloin autolla on tieto paljonko säiliössä on nestettä. Skanneri kertoo litroina, mutta se ei muutu ennen kuin tuo 2400km ilmoitus tulee, ja epäilen että siitä eteenpäinkin se mittaa vain urean kulutuksen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ainakin tuossa PSA kikottimessa on vain kiinteät tasosensorit nesteelle, jonka takia se ei osaa kertoa adblue nesteen määrää kuin vasta kun se alkaa loppumaan. Auto ilmaisee nesteen määrän kilometreinä ja muistaakseni 2400km tulee eka ilmoitus, jolloin autolla on tieto paljonko säiliössä on nestettä. Skanneri kertoo litroina, mutta se ei muutu ennen kuin tuo 2400km ilmoitus tulee, ja epäilen että siitä eteenpäinkin se mittaa vain urean kulutuksen.
Joo, sen verran katsoin vikakoodeista että huonon adblue laadun laukaisee eräässä järjestelmässä nesteen annostelumäärän adaptaatioiden ylitys
 

BBF

Vakionaama
Kyllähän se rupeaa herjaamaan jo siksi että ne noxit ei vähene akkuvedellä.
En nyt puhunu pelkästä vedestä vaan liian laimeasta nesteestä joka ei siis ole oikean tiheyksistä. Vähenee noxit silläkin mutta pitää ruiskuttaa enemmän. Mutta herjaa varmasti tulee.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ei se tiheyden/konsentraation mittaus ole edes vaikeaa, joko optisesti taitekertoimen kautta tai ultraäänellä signaalin kulkuajan kautta.
Niin ei ole vaikeaa mitata ureakonsentraatiota tai todeta muutamalla mittauksella, että ei ole 33% ureaa. Mutta on vaikeaa mitata tiheys tietämättä mitä ainetta tankissa on. Siis jos kaadat tankkiin jotain muuta liuosta, jonka tiheys on se sama 1,09 kg/l, anturi saa eri tuloksen kuin saman tiheyden urea-seoksella.
 
Back
Ylös Bottom