Ajoneuvon "päästömanipulaatio" ja sakot

Lappanen

Hyperaktiivi
Eikös tuo ollut jo Tanskassa (?) käytössä tuollainen "nuuskija" auto jolla ajetaan kohteen perässä ja mitataan niitä käytännön päästöjä. Toki raskaaseen liikenteeseen keskittyen, koska sieltä tulee ne rumimmat päästötki jos on laitteita manipuloitu ja toisaalta siellä on myös yrittäjän suurin motivaatio hakea noilla poistoilla säästöjä. Sitä AdBlue kun palaa pikkasen toiseen malliin mitä ha-puolella ja disussakin jos säästää sen esim. 10% niin se alkaa olemaan vuositasolla jo ihan rahaa tuokin.

Mahtaako minkään auton käytännön päästöt olla sitä mitä testeissä on todettu? Eihän se sähköautokaan ole päästötön, riippuen millä se sähkö on tuotettu. Jokuhan voi ladata vaikka aggrella sitä kotonaan, tai tien päällä "löpön" loputtua.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mahtaako minkään auton käytännön päästöt olla sitä mitä testeissä on todettu?
Onhan noista Euro 6 todettu varsin alhaiset NOxit ja toimiihan ne hiukkausloukut vanhemmissakin. Ei kai ole tarvetta mitata pääseekö luokitusrajoihin? Riittää mitata onko systeemit täysin ohitettu eli AdBlue otettu pois käytöstä tai hiukkasloukku poistettu pöntöstä. Tällöin hiukkasia NOx- ja hiukkaspäästöt ovat kertaluokkia suuremmat.

Oikein hyvä, että noihin puututaan, ettei vain osa porukasta ole mukana kuluissa. Pitäisi vielä pakottaa valmistajat vastaamaan AdBlue-korjauksista, kun ovat kelvottomat laitteet tuoneet markkinoille. Omassa autossa tuntuu AdBlue-tankin vaihtoväli olevan n. 80 tkm eikä sekään suju ongelmitta. Maksaa pelkkä osa 1500 €. 3 v sitten meni tehtaan piikkiin. Seuraava tuskin menee.
 

pökö

Kaivo jäässä
Pitäisi vielä pakottaa valmistajat vastaamaan AdBlue-korjauksista, kun ovat kelvottomat laitteet tuoneet markkinoille. Omassa autossa tuntuu AdBlue-tankin vaihtoväli olevan n. 80 tkm eikä sekään suju ongelmitta. Maksaa pelkkä osa 1500 €. 3 v sitten meni tehtaan piikkiin. Seuraava tuskin menee.
Työpakussa AdBlue-tankki kesti 90 tkm. Vaihdettiin uuteen joka ei toiminut ollenkaan ja heti taas uuteen. Kyllä on ihmeellinen systeemi kun ei saada kuntoon.
 

tet

Hyperaktiivi
Musta pakoputken pää osoittaa, että päästöjen puhdistus ei toimi...

Voi elämä noita juttuja :)

Mitäs hassua tuossa on, ihan toimiva menetelmä manipuloinnin havaitsemiseen. Nykydieselin pakoputken pää on sisältä puhtaampi kuin ulkoa, jos hiukkassuodatin on kunnossa.

Sinänsä jos joku nyt tuon jutun luki, niin siinähän kerrottiin, että nyt tulee lakiin vasta sanktiot, ja valvontaa pitää sitten vielä kehitellä. Eli ihan heti ei nalli napsahda, mutta sanktiot ovat ensi kesästä lähtien sen verran kovat, että osa koijareista saattaa luovuttaa jo sen takia. Eiköhän muutaman vuoden sisään se valvontakin saada sitten kuntoon.
 

maanma

Vakionaama
Minkähän takia niitä ennen wltp aikaa tehtyjä päästömanipulaatio autoja ei tarvinnut korjata valmistajan piikkiin ja tyyppihyväksyttää uudelleen ? Olisi ELV ja ALV veroja tullut olennaisesti lisää kun uudet co2 arvot olis olleet ilmoitettua isommat.
 

kotte

Hyperaktiivi
Voisi nyt katsastuskäytäntöjä kehittää ja voihan euro6-dieseleille vaikka lätkäistä lisämaksun ko. testin vaatimien instrumenttien ja lisätyön pohjalta. Näinhän on pakokaasumittaustenkin kohdalla ollut bensiiniautoissa jo pitkään. Jos kerran laitteet osataan tuomita merkkikorjaamolla toimiviksi tai rikkinäisiksi, totta vie täytyy katsastajankin pystyä laitteellaan toteamaan sama. AIkoinaan säädetyt ryntäytystestit ja uusein autojen kohdalla luottaminen pelkästään auton oman vikadiagiagnostiikkajärejstelmän kertomiin tilaviesteihin saisivat jo pian jäädä historiaan lähinnä pelleilyyn vivahtavina.
 

Jule

Vakionaama
Voisi nyt katsastuskäytäntöjä kehittää ja voihan euro6-dieseleille vaikka lätkäistä lisämaksun ko. testin vaatimien instrumenttien ja lisätyön pohjalta. Näinhän on pakokaasumittaustenkin kohdalla ollut bensiiniautoissa jo pitkään.
No kyllähän ne ajoneuvokohtaiset lisätestit ovat normaalisti lisähintaisia, ellei nyt jotain asemakohtaista kampanjaa ole päällä.

Noi levyen kaluston lisätestit ovat onneksi halpoja.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Oikein hyvä, että noihin puututaan, ettei vain osa porukasta ole mukana kuluissa. Pitäisi vielä pakottaa valmistajat vastaamaan AdBlue-korjauksista, kun ovat kelvottomat laitteet tuoneet markkinoille. Omassa autossa tuntuu AdBlue-tankin vaihtoväli olevan n. 80 tkm eikä sekään suju ongelmitta. Maksaa pelkkä osa 1500 €. 3 v sitten meni tehtaan piikkiin. Seuraava tuskin menee.
Taitaa teilläkin olla PSA-perheen tuote talossa, kuulostaa niin kovin tutulta :hmm:
Nykydieselin pakoputken pää on sisältä puhtaampi kuin ulkoa, jos hiukkassuodatin on kunnossa.
Kyllä miltei väittäisin ettei tuon meikäläisen 1.5BlueHDi putkenpää mikään puhdas kyllä ole ja tasan tarkkaan on autossa ne tehtaan alkup. vermeet sisällä, täysin yhtään mitään manipuloimatta tms. Toki sitten taas puhdas ja "puhdas", mitä se puhtaus on kellekin.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Se että sen putkenpään voi aina pestä ja kiillottaa ennen katsastusta.
Aiheuttaa myös aika paljon tulkinnanvaraa, vai onko katsastajilla joku värikartta sekä työntömitta mustumisen laajuuden ja värisävyn mittaamiseksi ja taulukosta sitten tsekataan manipulaation vakavuusaste ;)
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Paljonhan autojen optimoinnin yhteydessä on turbodiisseleistä samalla otettu dpf+egr off jo vuosikausien ajan. Saas nähdä aletaanko näihin katsastuksessa sitten puuttua.
 

VesA

In Memoriam
Minkähän takia niitä ennen wltp aikaa tehtyjä päästömanipulaatio autoja ei tarvinnut korjata valmistajan piikkiin ja tyyppihyväksyttää uudelleen ? Olisi ELV ja ALV veroja tullut olennaisesti lisää kun uudet co2 arvot olis olleet ilmoitettua isommat.
Ainakin volkkareita korjattiin, en tiedä kuinka kattavasti. Ei sitä vamaan missään valvottu.
 

Jule

Vakionaama
Ainakin volkkareita korjattiin, en tiedä kuinka kattavasti. Ei sitä vamaan missään valvottu.
Käytännössä se meni niin että volkkarin huolto ilmoitti suoraan trafin tietokantaan ne korjatut autot. Siis ihan samanlainen toimenpide kuin missä tahansa virallisen huoltokampankan alaisessa autossa.

Mulla ei mennyt paku leimasta läpi kun oli huoltokampanja tekemättä. Siellä oli riskinä että yksi umpiruostunut mutteri kelaa itse itsensä auki ja käsijarrun liikerata loppuu.
 

Jule

Vakionaama
Paljonhan autojen optimoinnin yhteydessä on turbodiisseleistä samalla otettu dpf+egr off jo vuosikausien ajan. Saas nähdä aletaanko näihin katsastuksessa sitten puuttua.
En nyt tiedä kuinka yleistä se dpf poisto pelkän lastutuksen yhteydessä on. Se uusi softa menee kuitenkin sisään jokseenkin itsekseen, mutta pakoputkiston muutokset edellyttää jo kuitenkin monin verroin vaivaa.

Sen dpf tukkeutumisen myötä niitä on varmastikin paljon poistettu ja softattu samassa yhteydessä, sen sijaan että olisi tutkittu miksi se pönttö ylipäätään tukkiutui.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Pätkäajohan sen dpf tukkii. Itselle ei tarvinnut mitään tietokonehommaa kummempaa tehdä 10v sitten kun dpf+egr otettiin pois jostain autosta silloin. Ihan varma en oo oisko hiukkasloukku tyhjennetty sillon samalla, mutta egr ei mitään mekaanista tarvinnut tehdä. Ei tulppausta tai mitään.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Pakkohan se on poistaa sisuskalut, jos lopettaa dpf:n toiminnan eli painehäviömittaukset ja regeneroinnin. Tukkoonhan se menisi muuten.
Tai vaihtaa suora putki tilalle, mutta noheva katsuri tuon huomaisi heti.

Pajerossa kerran herjannut dpf-valolla, kun en pariin peräkkäiseen tyhjennyspolttoon pystynyt reagoimaan vaan oli pakko pysäyttää moottori niiden aikana.

Tyhjennyksen alkaminen on niin selvä asia, että sen kyllä huomaa ja suosiolla tilanteen salliessa ajan sen 15-20 minuuttia kierrokset vähintään 2000 rpm jotta poltto varmasti menee loppuun, tuolla tavalla ei ole ongelmia tullut asian tiimoilta. Isompi poltto ajosta riippuen 600-800 km välein ja lyhyempi "välipoltto" ison jälkeen 400-500 km välein, tuo lyhyt menee 5-10 minuutissa läpi ja sitö ei aina edes huomaa jos ei oikein tarkkaan kuuntele ja tunnustele moottorin käytöstä.
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
Käytännössä se meni niin että volkkarin huolto ilmoitti suoraan trafin tietokantaan ne korjatut autot. Siis ihan samanlainen toimenpide kuin missä tahansa virallisen huoltokampankan alaisessa autossa.

Mulla ei mennyt paku leimasta läpi kun oli huoltokampanja tekemättä. Siellä oli riskinä että yksi umpiruostunut mutteri kelaa itse itsensä auki ja käsijarrun liikerata loppuu.
Hauskinta tässä oli se, että VW ja Audi päästöhuijaus moottoreissa päivitys oli pakollinen.
Skoda ja Seat vapaaehtoinen. ;D
Monilla hajosi egr ja dpf tuon päästöhuijaus päivityksen jälkeen kun egr oli karstoittunut tiettyyn asentoon ja päivityksen jälkeen oli enemmän auki tai tms.
Itsekin omistin 2010vm skodan aikoinaan, jossa oli tuo päästöhuijausmoottori. En todellakaan tehnyt päivitystä.
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Mahtaako minkään auton käytännön päästöt olla sitä mitä testeissä on todettu? Eihän se sähköautokaan ole päästötön, riippuen millä se sähkö on tuotettu. Jokuhan voi ladata vaikka aggrella sitä kotonaan, tai tien päällä "löpön" loputtua.
Näin katsottuna omani on siis kesäaikaan 100% päästötön koska ladattu aurinkopaneeleilla. Erikoinen näkökulma edelleen että sähköautosta loppu sähkö ajon aikana. Voin 25000km kokemuksella sanoa että kun lähdetään ajamaan bensa-autolla ja sähköautolla vaikka niin että tankissa on mittarin mukaan 200km jäljellä niin bensa-autolla ajajaa alkaa hikoiluttamaan kun bensamittarissa on 5km jäljellä ajomatkaa kun taas sähkiksessä, ainakin omassa se pitää noin 2km tarkkudella paikkansa kuinka pitkälle pääsee ja voi ajaa sen 5km huolletta. Useita kertoja olen talven aikana ajanut niin että akussa on ollut lähtiessä 280km matkaa jäljellä ja käynyt sillä 125km määrän päässä ja takaisin kotiin 10-15 asteen pakkaseessa. Akussa ollut kotipihassa 30km matkaa jäljellä. Kulutusmittari on sähkiksessä paljon tarkempi. Se että akku loppuu kesken ajon on lähinnä kuskin hölmöyttä eikä suinkaa auton vika.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Näin katsottuna omani on siis kesäaikaan 100% päästötön koska ladattu aurinkopaneeleilla. Erikoinen näkökulma edelleen että sähköautosta loppu sähkö ajon aikana. Voin 25000km kokemuksella sanoa että kun lähdetään ajamaan bensa-autolla ja sähköautolla vaikka niin että tankissa on mittarin mukaan 200km jäljellä niin bensa-autolla ajajaa alkaa hikoiluttamaan kun bensamittarissa on 5km jäljellä ajomatkaa kun taas sähkiksessä, ainakin omassa se pitää noin 2km tarkkudella paikkansa kuinka pitkälle pääsee ja voi ajaa sen 5km huolletta. Useita kertoja olen talven aikana ajanut niin että akussa on ollut lähtiessä 280km matkaa jäljellä ja käynyt sillä 125km määrän päässä ja takaisin kotiin 10-15 asteen pakkaseessa. Akussa ollut kotipihassa 30km matkaa jäljellä. Kulutusmittari on sähkiksessä paljon tarkempi. Se että akku loppuu kesken ajon on lähinnä kuskin hölmöyttä eikä suinkaa auton vika.
Onhan noita kuvia näkynyt kuinka tiepalvelu latailee peräkärryaggrella tyhjentyneitä patteriautoja tienvarressa. Taitaa olla toki ulkomailta nuo kuvat.

Ja aika kauas meni asian pointista, taisi käydä egon päälle jotenkin. Kokemuskin on vajaan vuoden ajokilometrien mittainen näköjään.

Jos pilkkua viilataan, niin jos aurinkopaneelisi on tehty 100% uusiutuvista materiaaleista, 100% uusiutuvalla energialla, aurinkopaneelit on koko kuljetusketjunsa materiaaleista sun katolle kulkeutuneet 100% uusiutuvalla enegialla, niiden asentajat on syöneet 100% uusiutuvaa ruokaa joka tehty myös 100% uusiutuvalla energialla, heidän työkalunsa ja materiaalinsa ovat 100% uusiutuvaa ja... Jne.. ja kaikissa näissä on nolla-päästöt, niin totta, sulla on kesäaikaan 100% päästötön ajoneuvo.

Mitä taas polttoainemittarihikoiluun tulee, niin 20 litran täysi jerrykannu peräkontissa hoitaa homman, jos sattuu kulkemaan seudulla jossa ei saa parissa minuutissa rangea taas täyteen. Sähkiksessä riittää jerrykannun lisäksi se aggre.
 

kotte

Hyperaktiivi
Näin katsottuna omani on siis kesäaikaan 100% päästötön koska ladattu aurinkopaneeleilla.
Päästöt siis on päästetty jo paneeleiden valmistusvaiheessa, eikä niille voi enää mitään.:cool:
Jos myisit tai luovuttaisit (ilmaiseksi) sähkön sen sijaan verkkoon, sähkö varmaan löytäisi tiensä jonnekin etelämmäs fossiilialueille, missä se periaatteessa jopa vähentäisi päästöjä (edellyttäen tietenkin, että jättäisit itse ajamatta, jolloin ei ole tarvetta lataussähköllekään).
 

Jule

Vakionaama
Täysin (fossiili)päästöttömästihän nykymaailmassa ei voi tehdä enää mitään, ja ehkä tuo on myös se nykymääilman perusongelma. Kaikki pyörii öljyn ympärillä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Täysin (fossiili)päästöttömästihän nykymaailmassa ei voi tehdä enää mitään, ja ehkä tuo on myös se nykymääilman perusongelma. Kaikki pyörii öljyn ympärillä.
Sähkö on varmasti se tulevaisuuden öljy, mutta sen varastointi on vähän hankalaa. Miettii vaikkapa matkustajalentononetta, sellainen varmasti voitaisiin tehdä sähkömoottoreilla toimivaksi, mutta ei sinne akkujen jälkeen enää matkustajia tai rahtia kyytiin sopisi. Mahtaisiko toimintamatkakaan vastata nykyisiä. Varmaan tulevaisuudessa ne pienydinvoimalat ratkaisee ongelman, kunhan turvallisuus ja toimintavarmuus on hyvällä tasolla.
 

VesA

In Memoriam
Varmaan tulevaisuudessa ne pienydinvoimalat ratkaisee ongelman, kunhan turvallisuus ja toimintavarmuus on hyvällä tasolla.
Ongelmaa lähestytään pikemmin sähkön avulla tehtävillä polttoaineilla. Nyt siellä siivessä on biokerosiinia joukossa, myöhemmin ehkä lennetään vaikka ammoniakilla, sähkön avulla kun voi tehdä kaikenlaista palavaa ja erityisesti jos sen voi tehdä vaikka hiilidioksidista niin saa pisteitä.

Ei fossiilisista suoraan sähköön joka paikassa edes yritetä siirtyä, mutta lyhyen matkan lennoissa aletaan jo ottaa akkulentsikoita käyttöön - samoin kuin kyhyen matkan laivaliikenteessä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Ongelmaa lähestytään pikemmin sähkön avulla tehtävillä polttoaineilla. Nyt siellä siivessä on biokerosiinia joukossa, myöhemmin ehkä lennetään vaikka ammoniakilla, sähkön avulla kun voi tehdä kaikenlaista palavaa ja erityisesti jos sen voi tehdä vaikka hiilidioksidista niin saa pisteitä.

Ei fossiilisista suoraan sähköön joka paikassa edes yritetä siirtyä, mutta lyhyen matkan lennoissa aletaan jo ottaa akkulentsikoita käyttöön - samoin kuin kyhyen matkan laivaliikenteessä.
Etanoli sopisi laitteeseen kuin laitteeseen. Sitä voisi kuskikin hörppiä siinä sivussa, kuten myös matkustajat ja sivustaseuraajat.
 

kotte

Hyperaktiivi
Nestemäinen vety omasta mielestäni olisi varsin mainio polttoaine lentokoneisiin, jos saadaan lämpöeristys toimivaan riittävän hyvin. Mikään muu polttoaine ei ole yhtä kevyttä tehoonsa nähden. Nestemäinen ammoniakki toki on myös hyvä ominaisuuksiensa kannalta paitsi, että se on paljon vetyä painavampaa per tilavuusyksikkö ja kerosiiniin verrattuna heikkotehoista tilavuusyksikköä kohti.
 

puu

Aktiivinen jäsen
Tavallinen näkymä D5 Volvon ahtoputkissa EGR-liitoksen jälkeen. Voi vain arvailla miltä imusarjassa näyttää (tai löytyy niistäkin kuvia netistä). Tässä kyseessä Euro3-mmalli, jossa DPF:ää ei vielä ole. Koneella ei ole ajettu edes puolta gigametriä.

egr1.jpg
egr3.jpg
egr2.jpg
 

Lappanen

Hyperaktiivi

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mitenköhän nämä uudet EGR:t toimii, joissa tuo takaisinkierrätys otetaankin vasta DPF jälkeen? Noin periaatteessahan sen pitäisi vähentää ainakin EGR:n nokeentumista, mutta...
 

VesA

In Memoriam
Meillä oli aikoinaan laihaseos-suorasuihkumitsu. Se tuotti nokea ihan siinä missä senajan dieselitkin, mutta laihaseoslogiikka meni sekaisin kun kokeeksi tukin egr:n eikä kone pelannut kunnolla, piti avata uudelleen.
 

Harrastelija

Vakionaama
Vanhemmat Volvot nyt on melkoisia savuttajia joten ei ihme että letku näyttää tuolta. Volvoja en tarkemmin tunne mutta perässä joutunut toisinaan ajamaan.
En tiedä koskeeko enää D5 mallia ja onko suurimmasta osasta turboruuvia väännetty vai miksi savuttavat.

Jos EGR olisi DPF jälkeen niin onko vaarana että ilma liikkuukin väärään suuntaan? Imusarjasta suoraan pakoputkeen? Riittääkö DPF:n jälkeinen paine työntämään pakokaasuja imusarjaan eikä päin vastoin?
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Lueskelin noita karavaanarien egr kokemuksia. Täällä sanotaan että ne on väljien koneiden ongelmia.
Ei kai alle 100tkm ajettu ole väljä jos kunnon öljyt, kuitenkin egr komponentit täynnä mönjää.
Kaasuläppä temppuilee ja vaihto maksaa marmorilla tonnin, fiatissa osin myös veden valuminen sähköventtiiliin syynä.
Ei ihme jos kaikki eivät halua osallistua maailman pelastamiseen tällä tavalla
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jos EGR olisi DPF jälkeen niin onko vaarana että ilma liikkuukin väärään suuntaan? Imusarjasta suoraan pakoputkeen? Riittääkö DPF:n jälkeinen paine työntämään pakokaasuja imusarjaan eikä päin vastoin?
Niin siis tuo perinteisempi (?) korkeapaineinen EGR tosiaan kytkeytyy suoraan sinne imusarjaan

conf-hpl-venturi.png


Kun taasen tämä DPF:n jälkeinen matalapaineinen EGR kytkeytyy jo tuonne ahtimen imemään ilmaan
conf-lpl.png
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Onhan noita kuvia näkynyt kuinka tiepalvelu latailee peräkärryaggrella tyhjentyneitä patteriautoja tienvarressa. Taitaa olla toki ulkomailta nuo kuvat.

Ja aika kauas meni asian pointista, taisi käydä egon päälle jotenkin. Kokemuskin on vajaan vuoden ajokilometrien mittainen näköjään.

Jos pilkkua viilataan, niin jos aurinkopaneelisi on tehty 100% uusiutuvista materiaaleista, 100% uusiutuvalla energialla, aurinkopaneelit on koko kuljetusketjunsa materiaaleista sun katolle kulkeutuneet 100% uusiutuvalla enegialla, niiden asentajat on syöneet 100% uusiutuvaa ruokaa joka tehty myös 100% uusiutuvalla energialla, heidän työkalunsa ja materiaalinsa ovat 100% uusiutuvaa ja... Jne.. ja kaikissa näissä on nolla-päästöt, niin totta, sulla on kesäaikaan 100% päästötön ajoneuvo.

Mitä taas polttoainemittarihikoiluun tulee, niin 20 litran täysi jerrykannu peräkontissa hoitaa homman, jos sattuu kulkemaan seudulla jossa ei saa parissa minuutissa rangea taas täyteen. Sähkiksessä riittää jerrykannun lisäksi se aggre.
Ei mun egoni päälle käy mikään vaan jotku vaan kuvittelee että suomessa on edelleen sama latausverkosto mikä oli 10v sitten . Kannatais sivistää itseään. Latausverkko on jo tiheäpi kuin bensa-asemat. Bensaasema vajaa pari tuhatta kun latausasemia jo tänä vuonna enemmän ja lähes 10000 latauspistettä. Eipä nämä polttiuskovaiset pysty vetoamaan päästöttömyydessä kuin alkaa viilaamaan valmistuksessa syntyviin päästöihin joista ei mainita yhtään kun puhutaa polttiksen päästöttämydestä. Tähän mennessä pisimmälle viety mitä lukenut, sen kuljetusketjun kuskin paskalla käymisen aiheuttaman lokasäiliön kustannukset unohdit.
 

Ton1A

Vakionaama
Jeps, siitä ei ole kovin pitkä aika kun Turku-Helsinki välin ainoat suurteholaturit olivat Paimio 8x Tesla supercharger sekä Lohjan 2x ReCharge. Nyt jokaisella ko. välin liikenneasemalla on saatavilla suurteholatausta, Lohjan ABC:llä 20 töpselin voimin, Salo ABC Piihovilla 18 töpseliä jne. Kehitys on ollut todella vauhdikasta viimeisen kahden vuoden aikana.

Tuossa on pistetty suodattimeksi min. 100 kW latausteho, https://latauskartta.fi/

1703009502091.png
 
Back
Ylös Bottom