Ajoneuvon "päästömanipulaatio" ja sakot

Ton1A

Vakionaama
Entäs sitten? Vähän tuosta pohjoiseen tie haaraantuu kolmeen eri suuntaan, ja aika pian Norjan puolelta löytyy seuraavat kussakin suunnassa. Mikään niistä ei ole saavuttamattomissa autolla jolla on viitsinyt ajaa Inariin asti. Esimerkiksi millä tahansa Teslalla ajaisi vaikkapa Varangebotniin pelkästään merkin omilla pikalatureilla.
 

sulo_s

Vakionaama
Muttei TM:n testissä edes saariselältä roihin. No oli kyllä talvitesti.

Mut kun itselle mietin sähkövehettä ja pääsyä tonne yläperälle mökille, niin paljon on ajateltavaa. Dieselillä mennään vaikka pysähtymättä :)

No sähkäri tullee vuoden sisään tähän "nurkkajuuri" pyöritykseen
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Ei mun egoni päälle käy mikään vaan jotku vaan kuvittelee että suomessa on edelleen sama latausverkosto mikä oli 10v sitten . Kannatais sivistää itseään. Latausverkko on jo tiheäpi kuin bensa-asemat. Bensaasema vajaa pari tuhatta kun latausasemia jo tänä vuonna enemmän ja lähes 10000 latauspistettä. Eipä nämä polttiuskovaiset pysty vetoamaan päästöttömyydessä kuin alkaa viilaamaan valmistuksessa syntyviin päästöihin joista ei mainita yhtään kun puhutaa polttiksen päästöttämydestä. Tähän mennessä pisimmälle viety mitä lukenut, sen kuljetusketjun kuskin paskalla käymisen aiheuttaman lokasäiliön kustannukset unohdit.

Vähän outoa ajattelua, että sähköautokaan olisi täysin päästötön, ihan kuin se ilmestyisi tyhjästä ja sen "polttoaine" tulisi myös töpselistä ihan itsestään. Ylipäätään nykyinen kertakäyttökulttuuri on sellainen, mistä ei haluta puhua koska se voisi olla liian hapokas aihe. Kyllähän ne jo tehdyt autot kannattaa loppuun käyttää ennen uuden tekemistä, siinä saa aika monta kilometriä painella vanhalla autolla ennen kuin uusi sähkis tulee päästömielessä kannattavammaksi, laittaa vaikka sen parin satasen E85-muutossarjan kiinni niin tupruttelee vielä vähemmän ikäviä asioita ilmaan kuin pelkällä bensalla.

10000 latauspistettä siis tarvitaan, jotta muutama prosentti henkilöautokannasta ei hyydy tielle matkalla kuin matkalla. Ja lopuille reilulle 90% polttikselle henkilöautokannasta riittää se parituhatta bensa-asemaa. Aikamoinen suhde kun vähän miettii vaikkapa lataus- vs bensa-asema /auto. Joskus tulevaisuudessa kun sähkiksiä on vaikka 20% henkilöautokannasta, niin latausasemia pitää olla varmaan lähemmäs 100000 jotta latausjonot ei ole useamman tunnin mittaisia, no siinähän on samanmielisessä seurassa mukava jonotella jos sattuu talvilomamatkalla "tankki" piiputtamaan :)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuleehan tuossa väkisinkin vielä menemään tovi jos toinenkin ennen kuin patteriautosta tulee se ihan aikuisten oikea vaihtoehto esim. dieselille, mm. hankintahinnat ja vetomassat mukaanlukien. Siihen mennessä kerkiää tuo latausverkostokin jo kasvamaan, lataukset nopeutumaan jne.

Toki näin ok-talolaisena onhan se kiehtova ajatus että aina olisi auto kotipihassa "tankki täynnä" ja varsinkin näin talvisin sitä voi cruisailla kovilla pakkasillakin vaikka tuohon 500m päähän lähikauppaan, ei tartte miettiä moottorin esilämmityksiä ja väkisin käyntiin vääntämistä tuollaisen pätkäajon vuoksi. Juu, nykyisin joko kävellään tai sitten ajetaan tuonne hiukka kauemmas isoon markettiin ja ostetaan pikkasen muutakin siinä samalla kuin vain sen maitotölkin.
 

jmaja

Hyperaktiivi
10000 latauspistettä siis tarvitaan, jotta muutama prosentti henkilöautokannasta ei hyydy tielle matkalla kuin matkalla. Ja lopuille reilulle 90% polttikselle henkilöautokannasta riittää se parituhatta bensa-asemaa.
Tuossa verrataan viinirypäleitä omenoihin. Bensa-asemalla lienee yleensä 4+ mittaria. Eli nyt on suunnilleen yhtä monta bensa-asemaa ja latausasemaa. Tai suunnilleen yhtä monta latauspistettä ja mittaria. Ongelma tietysti tuossa on kapasiteetti ruuhka-aikana, kun tankkaus kestää 5 min ja lataus puoli tuntia sekä vielä lataamaan joutuu 2-10 kertaa useammin, tarvitaan samaan automäärään moninkertainen määrä latauspisteitä. Ehkä joskus se lataus menee myös 5 minuutissa? Toisaalta sitten 90% ladatuista kWh tullee kotona ja työpaikoilla eli noita latausasemia tarvitaan lähinnä pidempiin matkoihin.

Mikähän mahtaa olla kustannus yhdellä latauspisteelle vs mittarille?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mikähän mahtaa olla kustannus yhdellä latauspisteelle vs mittarille?
Ja varsinkin kun mukaan laskee myös tarvittavat luvat, ne maanalaiset säiliöt tulva-altaineen ja ennen kaikkea myös tuon pois purkamisen maa-aineiden siistimisineen yms. Lisäksi sen laturin voi laittaa pystyyn vaikka millaiselle pohjavesialueelle tai kaupungin keskustaan krs talon kivijakaan tahi kadunvarteen, polttoainepumppua ei niinkään. Eli ei liene kahta kysymystä kumpi näistä on se pienempi ja helpompi investointi.

Mutta siellä toisella puolella on ne eurot, paljonko tuolla voi tehdä businesta, paljonko siitä jää yrittäjälle omaan taskuun. Niitä kWh meinaan saa ainakin vielä "muutaman" myydä ennen kuin pääsee samanlaisiin liikevaihtoihin kuin polttoainepumpuilla.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tuossa verrataan viinirypäleitä omenoihin. Bensa-asemalla lienee yleensä 4+ mittaria. Eli nyt on suunnilleen yhtä monta bensa-asemaa ja latausasemaa. Tai suunnilleen yhtä monta latauspistettä ja mittaria. Ongelma tietysti tuossa on kapasiteetti ruuhka-aikana, kun tankkaus kestää 5 min ja lataus puoli tuntia sekä vielä lataamaan joutuu 2-10 kertaa useammin, tarvitaan samaan automäärään moninkertainen määrä latauspisteitä. Ehkä joskus se lataus menee myös 5 minuutissa? Toisaalta sitten 90% ladatuista kWh tullee kotona ja työpaikoilla eli noita latausasemia tarvitaan lähinnä pidempiin matkoihin.

Mikähän mahtaa olla kustannus yhdellä latauspisteelle vs mittarille?
Polttoaineen jakelupistettä ei voi mihin tahansa perustaa, mutta latauspisteen aikalailla voi, sähkökaapelit ei ongelma. Kaikki kauppakeskusten P-alueet on periaatteessa käytettävissä vähentämättä pysäköintipaikkoja.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Niitä kWh meinaan saa ainakin vielä "muutaman" myydä ennen kuin pääsee samanlaisiin liikevaihtoihin kuin polttoainepumpuilla.
Ei taida polttoainepumput hirveästi tuottaa? Tai ehkä nyt korkeiden polttoainehintojen mukana on saatu katteetkin ylös. Mutta ennen ainakin huoltamoyrittäjän tulos tuli lähinnä kaikesta muusta kuin polttoainemyynnistä.
 
K

korsteeni

Vieras
eilen piti käydä makkärin parkissa sitä ihanuutta odottaessa osoitetussa ruudussa viereisellelle diesel auton kuskille että onko akku todella niin huono ettei tuo enää käynnisty jos sen sammuttaa, kun se tyhjäkäynti ei ole sallittua ja käryt tulevat ilmavirran mukana minun kiesini sisälle.
mitä machompi diesel, täyskokonen lohko, sitä harvemmin se sammutetaan ja sitä enempi se ahistaa astmaatikkoa
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Joo tuo diesel-traktorien tyhjäkäynti on kyllä harvinaisen ärsyttävää, ihan sama onko kesä vai talvi niin aina esim. juna-asemalla niin hölskyti hölskyti vaan soi tauotta. :rolleyes:
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ei taida polttoainepumput hirveästi tuottaa?
Pointti olikin lähinnä siinä että se yksi kun tankkaa sen 5min, niin kohta on jo seuraava tuon samaisen letkun kahvassa = liikevaihtoa tulee ihan kummasti. Kun taasen se sähköjohto makaa sen 30min tjsp. aina per auto kiinni, niin siinä ei kovin montaa ladattavaa työpäivänkään aikana kerkiä hoitamaan. Toki tuo lataaja saattaa sitten vastavuoroisesti käyttää niitä huoltoaseman muita palveluita enempi, ryystää kahvin kenties ihan jopa viinerinkin kera sitä latausta odotellessaan.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Pointti olikin lähinnä siinä että se yksi kun tankkaa sen 5min, niin kohta on jo seuraava tuon samaisen letkun kahvassa = liikevaihtoa tulee ihan kummasti. Kun taasen se sähköjohto makaa sen 30min tjsp.
Joo, mutta ainakin toistaiseksi taitaa sähköstä saada varsin paljon parempaa katetta. Jos pikalaturilla joku 40 c/kWh on ihan normihinta, lienee tuossa n. 30 c/kWh katetta. Jos tunnissa myy 100 kWh, tulee katetta 30 €. Jos bensaa menee tunnissa 50*60/5= 600 l, onko siinä katetta 30 € eli 0,05 c/l. Ehkä onkin? Tuskin kuitenkaan reilusti enempää, vaikka liikevaihto onkin sähkön 40 € vs bensan 1200 €.
 

pamppu

Vakionaama
Kun taasen se sähköjohto makaa sen 30min tjsp. aina per auto kiinni, niin siinä ei kovin montaa ladattavaa työpäivänkään aikana kerkiä hoitamaan.

Toisaalta latauskentässä kallis osa on liittymä ja latauskentän keskusyksikkö, jossa varsinaiset teholähteet on. Esimerkiksi 8 latauspisteen kenttää servaa yksi 400-600kW teholähde. Nuo 8 johtoa pitävätkin jo keskusyksikön ja liittymän kuormitettuna, eli se myy koko ajan hyvällä teholla ja asiakkaat on lisäksi kahvilla.

Kyllähän ne jo tehdyt autot kannattaa loppuun käyttää ennen uuden tekemistä, siinä saa aika monta kilometriä painella vanhalla autolla ennen kuin uusi sähkis tulee päästömielessä kannattavammaksi, laittaa vaikka sen parin satasen E85-muutossarjan kiinni niin tupruttelee vielä vähemmän ikäviä asioita ilmaan kuin pelkällä bensalla.

Tuohan ei liity mitenkään uusien sähköautojen ostamiseen. Yksikään uuden auton omistaja ei aja mitään vanhaa autoa loppuun ikinä. Vaikka kaikki uusien autojen ostajat ryntäisivät nyt ostamaan pelkästään sähköautoja, silti ne vanhat polttikset täällä varmasti ajetaan loppuun ja joku saattaa saada vielä E85 muunnossarjankin tms.

Kertakäyttökulttuurin ehkäisemiseksi täytyisi vain pitää huolta siitä että kaikki uusi on kohtuudella korjattavaa. Tässä mielessä esim. suunnitelmat akusta vaihtokelvottomana kantavana osana runkoa on vähän hyytäviä. Juurihan EU on saanut direktiivit aikaiseksi siitä että puhelimien akut pitää olla kohtuudella vaihdettavia. Sama pitäisi koskea tietysti autojakin. Ja vieläpä niin että akku pitäisi olla korjattavissa pienemmissä osissa, eikä niin että pienestä kolhusta ilmotetaan että tämä nyt maksaa enemmän kuin uusi auto…( tähän tyyliin, rikollista toimintaa:
)
 

jmaja

Hyperaktiivi
Yksikään uuden auton omistaja ei aja mitään vanhaa autoa loppuun ikinä.
Turhan jyrkästi sanottu. Varmasti olen poikkeus, mutta ostin syksyllä uuden auton. Edellisen auton myin eteenpäin 21-vuotiaana. Ellei olisi huutokaupassa saanut niukasti enemmän kuin romutuksesta olisi mennyt romutukseen. Nyt menee sähköauton tieltä myyntiin 18-vuotias auto, joka on jo vaatinut hitsausta. Aika loppuun ajettu siis sekin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Niin no itselläkin vasta 2. ikuna uutena ostettua auto talossa, ed. viipyi 13-14v ajan. Toki tuossa on ollut välissä sitten useampiakin käytettynä ostettuja, joita on pidetty sen 2-7v hieman yksilöstä ja autonvaihtohaluista riippuen. Vaan kyllähän tämä alkaa näyttämään siltä että nykyinen on se vimonen dinoliemellä kulkeva meillä, jos tätä nyt myös sen 10+ vuoden ikäiseksi ensin pidellään. Eli puhutaan jostain 2030-luvusta jo kun se seuraava auton vaihto olisi ajankohtainen ja uskoisin että siihen mennessä joku EV9 kaltainenkin alkaa olemaan jo tälläisen tuulipukuporukan ostettavissa, sen verran on tekniikka tuohon mennessä kehittynyt ja hinnat tulleet alas.
 

kotte

Hyperaktiivi
Luontevia ja kustannustehokkaita sähköauton latauspaikkoja ovat koti, työpaikka, kesämökki ja poikkeustilanteissa tienvarsien taukopaikat kahvi-ravintotolapalveluineen ym. (siis kun tehdään pitkiä matkoja). Voihan noita muita ajatella niche-tapauksina. Suhteellisen selvä tapaus on jokin matkailuhotellin pysäköintipaikka.

Suomessa ja etenkään Helsingissä valitettavasti yhdyskuntarakenne ja infrastruktuuri eivät suosi sähköauton lataamista. Kadunvarsipysäköinti ja kerrostaloasunto tekee sähköauton käytöstä maksimaalisen hankalaa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Suhteellisen selvä tapaus on jokin matkailuhotellin pysäköintipaikka.
Tai sitten vaikka leirintäalue, jossa on jo melko hyvin sähkötolppia, uudemmat jopa 16A sinisin CEE-pistokkein varustettuja. Tosin tuolla meidänkin vakio kausipaikallamme on heti alueen infossa oikein isolla teksti "Sähköautojen lataaminen on KIELLETTY" :bileet:
 

tet

Hyperaktiivi
Vähän outoa ajattelua, että sähköautokaan olisi täysin päästötön, ihan kuin se ilmestyisi tyhjästä ja sen "polttoaine" tulisi myös töpselistä ihan itsestään.

Autojen elinkaaripäästöistä on saatavilla tietoa, jos asia kiinnostaa. Näitä on referoitu tämän tästä nettifoorumeillakin. Jo vuosia sitten näin kansainvälisen tutkimuksen, jonka lupputulema oli, että sähköauton elinkaaripäästöt alittavat selvästi polttomoottoriauton vastaavat jopa erittäin likaisen sähkön Kiinassa ja Intiassa. Sen jälkeen on kehitystä tapahtunut niin sähköautojen valmistuksen päästöissä, kuin sähköverkoissa jaettavan sähkön keskipäästöissäkin.
 
K

korsteeni

Vieras
Autojen elinkaaripäästöistä on saatavilla tietoa, jos asia kiinnostaa. Näitä on referoitu tämän tästä nettifoorumeillakin. Jo vuosia sitten näin kansainvälisen tutkimuksen, jonka lupputulema oli, että sähköauton elinkaaripäästöt alittavat selvästi polttomoottoriauton vastaavat jopa erittäin likaisen sähkön Kiinassa ja Intiassa. Sen jälkeen on kehitystä tapahtunut niin sähköautojen valmistuksen päästöissä, kuin sähköverkoissa jaettavan sähkön keskipäästöissäkin.
minusta tärkeintä on että se päästö jossain hemmetin kaukana minun nenästä ja keuhkoista
jotenkin periaatteessa ärsyttää kun saksassa dieselillä ajo kaupungissa kiellettiin niin naapurin mummo toi sen autonsa tänne meidän rajalle savuttamaan
 

Esäätäjä

Vakionaama
minusta tärkeintä on että se päästö jossain hemmetin kaukana minun nenästä ja keuhkoista
jotenkin periaatteessa ärsyttää kun saksassa dieselillä ajo kaupungissa kiellettiin niin naapurin mummo toi sen autonsa tänne meidän rajalle savuttamaan
Just ajelin jonkun Navaran perässä moottoritiellä hetken, oli pakko ohittaa vaan sen jatkuvan hajun takia. Kuinka voikin tulla noin sisään vaikka kuljetaan 100kmh nopeudella ettei ilmanpyörteet sitä hajoita.
Ei yleensä tuollainen käry tule tuon ikäisestä, eiköhän siinä ollut katalysaattori kunnossa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Just ajelin jonkun Navaran perässä moottoritiellä hetken, oli pakko ohittaa vaan sen jatkuvan hajun takia. Kuinka voikin tulla noin sisään vaikka kuljetaan 100kmh nopeudella ettei ilmanpyörteet sitä hajoita.
Ei yleensä tuollainen käry tule tuon ikäisestä, eiköhän siinä ollut katalysaattori kunnossa.
Dieselin katti ei siellä välissä tee käytännössä oikein yhtään mitään sellaista josta irtoaisi käryä tahi hajua, toimi se katti tahi ei = on siis aivan eri laite mitä bensa-autojen katti, joista se kuuluisa mädän kananmunan tuoksu irtoaa aina kun polkastaan vähän reippaammin esim. moottoritielle.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Dieselin katti ei siellä välissä tee käytännössä oikein yhtään mitään sellaista josta irtoaisi käryä tahi hajua, toimi se katti tahi ei = on siis aivan eri laite mitä bensa-autojen katti, joista se kuuluisa mädän kananmunan tuoksu irtoaa aina kun polkastaan vähän reippaammin esim. moottoritielle.
Joo eri on, omissa katalysaattorillisissa dieseleissä pakokaasu tuoksahti lähinnä muurahaispesälle. Noi bemarit ja mersut joihin laitettu suoraa putkea haisee kitkerälle noelle. Tässä Navarassa erilainen haju, ei se moottoriöljyllekään haissut.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Liikenteen likapyykki
Ylen julkaisema artikkeli autojen laittomista päästömanipulaatioista on herättänyt runsaasti hämmennystä. Autokorjaamoilta tiedustellaan jo päästöjärjestelmien palautuksia
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Saattaapi muutama korjaamo tehdä konkurssin kun työt vähenee.
Aluksi voi toki olla ruuhkaa kun autoja palautellaan tehdaskuntoon.

Aika pitkälti varmaan riippuu siitä paljonko DBFiä, urea vehkeitä yms pitää korjata. Korjaamon kannalta hyvällä tuurilla työt voi jopa lisääntyä kun porukka käy vähän väliä korjauttamassa urea vehkeitä yms.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Saattaapi muutama korjaamo tehdä konkurssin kun työt vähenee.
Aluksi voi toki olla ruuhkaa kun autoja palautellaan tehdaskuntoon.

Aika pitkälti varmaan riippuu siitä paljonko DBFiä, urea vehkeitä yms pitää korjata. Korjaamon kannalta hyvällä tuurilla työt voi jopa lisääntyä kun porukka käy vähän väliä korjauttamassa urea vehkeitä yms.

Eiköhän ne työt vaan lisäänny kun tukkeutuneista saastelaitteista johtuvat viat lisääntyy jos niitä isommin laitetaan taas kuntoon.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No pitkässä juoksussahan tuo laitteistojen jatkuva huollattaminen yms. vaan lisää paitsi kustannuksia, mutta myös kasvattaa sitä banaania dinoliemillä ajelevan otsassa = nopeuttaa siirtymistä autoihin joissa ei moisia vi...en aiheita ole, kuten patteriautoihin. Toki noissa on sitten puolestaan ne ihan omat murheensa, mutta...
 

Mekaniker

Vakionaama
Liikenteen likapyykki
Ylen julkaisema artikkeli autojen laittomista päästömanipulaatioista on herättänyt runsaasti hämmennystä. Autokorjaamoilta tiedustellaan jo päästöjärjestelmien palautuksia
Tässä olemme taas...
Seuraamukset on oletettavasti:
- Tavallinen kansalainen joka on ostanut autonsa muokattuna ja täysin tietämätön asiasta, kun hylkäys katsastukessa tulee niin vaihtoehdot vähissä. Joko maksaa korjauksen plus muut kustannukset tai auto purkaamolle, oikeusteitse auton korjauskustannukset myyjältä on turha yrittää. Sakot pitää nähtävästi maksaa vaikka auto romutetaan??

- Yksikään automyyjä ei ota käytettyä dieselautoa vaihtoon ellei ole pitäviä todisteita teknisestä kunnosta ja lauseke sopimuksessa että auton edellinen omistaja vastaa korjauksista ellei auto täytä uudet päästövaatimukset

- Kuka uskaltaa enää ostaa dieselautoa? Saati käytettynä?
Pilkunviilaaja-katsastus pyrkii jo tänä päivänä löytämään yli-ikäisistä autoista sen verran virheitä että katsastus hylätään

Hyvä temppu poistaa maanteiltä dieselautoja!
 
  • Tykkää
Reactions: puu

Lappanen

Hyperaktiivi
Tässä olemme taas...
Seuraamukset on oletettavasti:
- Tavallinen kansalainen joka on ostanut autonsa muokattuna ja täysin tietämätön asiasta, kun hylkäys katsastukessa tulee niin vaihtoehdot vähissä. Joko maksaa korjauksen plus muut kustannukset tai auto purkaamolle, oikeusteitse auton korjauskustannukset myyjältä on turha yrittää. Sakot pitää nähtävästi maksaa vaikka auto romutetaan??

- Yksikään automyyjä ei ota käytettyä dieselautoa vaihtoon ellei ole pitäviä todisteita teknisestä kunnosta ja lauseke sopimuksessa että auton edellinen omistaja vastaa korjauksista ellei auto täytä uudet päästövaatimukset

- Kuka uskaltaa enää ostaa dieselautoa? Saati käytettynä?
Pilkunviilaaja-katsastus pyrkii jo tänä päivänä löytämään yli-ikäisistä autoista sen verran virheitä että katsastus hylätään

Hyvä temppu poistaa maanteiltä dieselautoja!

Yksityinen myy yksityiselle, eiköhän homma pelitä ihan hyvin ja yhteisymmärrys löytyy jos jotain muokkauksia on tehty. Hiukkasloukkua ei toki kannata poistaa, sen varmaankin saa katsastuksessa näkymään. Samoin nuo lisäainejutut. EGR ehkä se suurin murheenkryyni, sen pystyy ohittamaan ilman että sitä päältä päin tai auton toiminnasta näkee, ainakin isossa osassa, joten ei vaikuta mihinkään paitsi positiivisesti.

Jos sattuu törmäämään pilkunviilaaja-katsuriin, niin jatkossa sitä paikkaa kannattaa välttää. Löytyy hyvin paljon katsastuspaikkoja, jotka hoitavat hommansa ilman viilausta, ns. järki päässä. Hyvin on jenkkirassitkin, jotka eivät todellakaan mitään kedon kauneimpia kukkasia ole olleet, menneet läpi kunhan teknisesti ovat toimivia ja homma siltä osin kunnossa. Toki voi suullisia huomautuksia tulla, jos jotain paikattavaa löytyy, mutta näitä ei mihinkään kirjailla ja yleensä nuo ovat hyviä huomioita jotka sitten hoituvatkin kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Näille joskus on jopa "omat" vanhemmat katsastajansa, jotka jopa osaavat kaasariauton käynnistää ilman että tulpat kastuu.
 

Mekaniker

Vakionaama
Aluksi voi toki olla ruuhkaa kun autoja palautellaan tehdaskuntoon.
Jos katsatsus hylkää päästönormien rikkomisesta ei taida riittää uusien osien ja uusi ohjelmointi sekä mittaukset.

Hyvin monessa tapauksessa missä moottori on vaihdettu toiseen vaatimuksena lopulliseen hyväksyntään on ollut autovalmistajan suostumus vaihtoon. Ja se paperi on turha odottaa
Saamme nähdä mitä tulevaisuus tuo...
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Mitenkäs tämä sakotushomma muuten menee, jos nyt sattuu jäämään kiinni vaikka hiukkasloukun ohittamisesta ja siitä katsuri (vai kuka?) kirjoittaa rapsut.

Jos saisi "normaalin" hylyn katsastuksessa esim. tilanteessa jossa yli-innokas katsuri päättää mielivaltaisesti ylitulkita jonkun asian ja tietää että toisella konttorilla homma menee läpi, niin käsittääkseni on vapaa repimään tuon katsastuslapun ja ajamaan vaikka heti seuraavalle konttorille ja tehdä katsastuksen uudestaan ilman että edellinen katsastuspäätös siihen mitenkään vaikuttaa, pitää vaan maksaa koko katsastus uudestaan vs halvempi uusintakatsastus.

No, käryn käytyä ajaa pajalle ja laittaa auton vakiokuntoon ja kurvaa toiselle katsastuskonttorille ja homma menee heittämällä läpi -> onko tuo rapsu vielä lainvoimainen? Tai jos katsastuksen keskeyttää kun tuo käry käy, mitäs sitten tapahtuu?
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Yksityinen myy yksityiselle, eiköhän homma pelitä ihan hyvin ja yhteisymmärrys löytyy jos jotain muokkauksia on tehty.
Jos joku ei pelitä niin yksityisten välinen kauppa, entisistä kavereistakin tulee vihollisia. Käytettyä autoa ei kannata myydä kaverille tai sukulaiselle, tai tietysti jos valmis maksamaan kaikki yllättävät ja arvaamattomatkin.
Vähän kun naapuririidat, joissa ei auta kun muuttaa pois.
 

Mekaniker

Vakionaama
Mitenkäs tämä sakotushomma muuten menee, jos nyt sattuu jäämään kiinni vaikka hiukkasloukun ohittamisesta ja siitä katsuri (vai kuka?) kirjoittaa rapsut.

Jos saisi "normaalin" hylyn katsastuksessa esim. tilanteessa jossa yli-innokas katsuri päättää mielivaltaisesti ylitulkita jonkun asian ja tietää että toisella konttorilla homma menee läpi, niin käsittääkseni on vapaa repimään tuon katsastuslapun ja ajamaan vaikka heti seuraavalle konttorille ja tehdä katsastuksen uudestaan ilman että edellinen katsastuspäätös siihen mitenkään vaikuttaa, pitää vaan maksaa koko katsastus uudestaan vs halvempi uusintakatsastus.

No, käryn käytyä ajaa pajalle ja laittaa auton vakiokuntoon ja kurvaa toiselle katsastuskonttorille ja homma menee heittämällä läpi -> onko tuo rapsu vielä lainvoimainen? Tai jos katsastuksen keskeyttää kun tuo käry käy, mitäs sitten tapahtuu?
Hmm
Jos auto todetaan katsastuksessa lainvastaiseksi merkintä tulee Trafin ylläpitämälle tietokannalle ja sieltä se ei hevin poistu.
Jokainen voi tarkistaa sen tietokannan sisältöä ennen auton ostamista, on tuttavapirissä pari kertaa jouduttu "oppimaan uudestaan" tiettyjä asioita mitä vanhan auton ostamiseen liitty tänä päivänä
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Jos joku ei pelitä niin yksityisten välinen kauppa, entisistä kavereistakin tulee vihollisia. Käytettyä autoa ei kannata myydä kaverille tai sukulaiselle, tai tietysti jos valmis maksamaan kaikki yllättävät ja arvaamattomatkin.
Vähän kun naapuririidat, joissa ei auta kun muuttaa pois.

Juu, tästä samaa mieltä ja kokemusta on. No suhteet säilyi onneksi, mutta kokemus jäi.

Vain tuntemattomien kanssa kaupat, kaikki tiedossa olevat viat ja tehdyt korjaukset toki olen aina rehellisesti kertonut kysymättäkin. Ei ole tullut perästä soittoja kertaakaan, vaikka olenkin sanonut että jos jotain yllättävää tulee niin voin kyllä neuvoa antaa asiaan liittyen, mutta muuta takuuta ei ole eikä tule.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Hmm
Jos auto todetaan katsastuksessa lainvastaiseksi merkintä tulee Trafin ylläpitämälle tietokannalle ja sieltä se ei hevin poistu.
Jokainen voi tarkistaa sen tietokannan sisältöä ennen auton ostamista, on tuttavapirissä pari kertaa jouduttu "oppimaan uudestaan" tiettyjä asioita mitä vanhan auton ostamiseen liitty tänä päivänä

Onko lainvastainen sama kuin "ei tieliikennekelpoinen"? Aika moni auto on tuollainen, mullakin yksi romu pihassa tällä hetkellä poistettuna tieliikennekäytöstä ja pitäisi uusi moottori siihen käydä leimaamassa eli siltä osin on jopa "lainvastainen". Kyllä se tieto ihan hevillä sieltä Trafin rekisteristä poistuu sitten kun seuraava katsastus on mennyt läpi. Tai vaikka se sinne muistiin jäisi, niin ei sillä ole mitään väliä enää.

Mutta tuosta toisella konttorilla katsastuksesta en heti löytänyt varmaa tietoa, jotain löytyi että vaikka autoon on jotain merkintöjä edellisestä katsastuksesta tehty ja jos se katsastetaan kokonaan uudelleen (ei siis jälkikatsastus) niin olemassa olevat merkinnät eivät saisi siihen katsastustapahtumaan vaikuttaa mitenkään vaan tehtäisiin ns puhtaalta pöydältä. Mutta uuden lain vaikutukset ihan hämärän peitossa, toki suuret linjat selvillä.
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
Katsastus ei ole ongelma, senku lätkästään punainen lappu tuulilasiin ja merkintä auton tietoihin "ajo kielto"

Toki tuon saa ajamalla lähimmälle korjaamolle siirtää, oli se sitten kotona tai jossain liikkeessä, jos ei ole ihan niin romu että on vaaraksi itselle tai muulle ympäristölle.

Ja sen ajokiellossa olevan auton saa myös ajaa katsastukseen, kun vaan soittaa asiasta sinne konttorille että täältä olisi tämmönen tapaus tulossa siihen ja siihen aikaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Hyvä temppu poistaa maanteiltä dieselautoja!
Mikä ihmeen diesel-dissaus tämä nyt taas oli? Kuitenkin lähes 100% raskaasta kumipyöräliikenteestä kulkee tänä päivänä yhä dieselillä. Tuo "lähes" siksi että niitä on joitain sähkökuorkkeja ja rekkojakin jo liikenteessä, mutta niiden määrä on vielä varsin marginaalinen.
EGR ehkä se suurin murheenkryyni, sen pystyy ohittamaan ilman että sitä päältä päin tai auton toiminnasta näkee, ainakin isossa osassa, joten ei vaikuta mihinkään paitsi positiivisesti.
EGR:stä on olemassa myös uudempi versio, jossa se otetaan vasta DPF jälkeen ja näin tuo EGR:kin pysyy puhtaamapana, sillä noleentuminenhan se on tuo se varsinainen vika.
Käytettyä autoa ei kannata myydä kaverille tai sukulaiselle, tai tietysti jos valmis maksamaan kaikki yllättävät ja arvaamattomatkin.
Näin faijakin jo junnuna minua ohjeisti ja siksipä koskaan en ole edes puolitutuille ajoneuvojani myynyt, en autoja enkä prätkiä. Kerran kävi kyllä lähellä kun naapuri tuosta parin korttelin päästä osti tuolloisen prätkäni, mutta hänkin myi sen jo eteenpäin vielä saman kauden päätteeksi ja yhä morjestetaan kun vastaan kävellään.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
EGR:stä on olemassa myös uudempi versio, jossa se otetaan vasta DPF jälkeen ja näin tuo EGR:kin pysyy puhtaamapana, sillä noleentuminenhan se on tuo se varsinainen vika.

Nokeentuminenkaan ei olisi ongelma, jos se noki ei sotkeentuisi siihen huohotuksen mukana kulkeutuvaan öljysumuun joka tekee sitten tuon noen ja öljyn tiukan seoksen joka ei lähde lopulta kuin mekaanisesti poistamalla pinnoista irti.

Mutta tuo uusi systeemi varmasti toki parempi kuin vanha, kun tuon puhtaampaa pakokaasusta ei varmaan saa kun se DPF jälkeen otetaan .
 
Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Mielenkiintoisia varmasti tulee keisseistä, joissa esim. EGR on poistettu käytöstä 5 vuotta sitten (toimenpiteen ollessa täysin laillinen), ja auto on tämän jälkeen vaihtanut omistajaa useampaan otteeseen. Sitten jos EGR:n poistosta autuaan tietämätön nykyinen omistaja jää kiinni tästä "päästömanipulaatiosta", joutuu oikeustaju koetukselle, jos tästä koituu hänelle tuhansien eurojen rapsut.
 
Back
Ylös Bottom