Aquarea H-sukupolvi, 9kW T-CAP kokemuksia

olli_tr

Jäsen
Tiputin tosiaan kaksi astetta veden lämpötilaa ja startteja oli vain 7 kappaletta edellisen 24 tunnin aikana.

Tässä kuvassa näkyy mielestäni hyvin, että jokin laskee tuota paluuveden lämpötilaa piikeissä aika säännöllisesti puolen tunnin välein ja sitten kuten tässäkin näkyy, niin kolme kertaa tuo piikki on saanut pumpun käynnistymään pieneksi hetkeksi.

Voisi kokeilla termareiden heivaamista suurimmasta osasta piireistä ja sitten katsoa, että miten se vaikuttaa tilanteeseen.

1604126893164.png
 

Linksu

Jäsen
Moro. Itsellä on kanssa paljon katkokäyntiä. syyksi epäilen uima-allasta, vaikuttaa tyhmältä toi altaan lämmönsäätö. Kun asettaa sinne esim 28 lämmöksi niin vaihtimeen menee silloin 28 asteista vettä. tällä hetkellä joudun pitään 35 astetta altaan lämpönä jolloin altaan vesi on 28c.
 

Asentaja

Jäsen
Mitä tavasin tuota service manualia, niin buffer tank -ohjaus on aika hölmösti vain kiinteä lämpötila (ja säädettävä hystereesi), jossa puskuritankki pidetään. Pumpun käyttäytymiseen siitä ei ole apua.
Lisäkortilla+tankkianturi+menovesianturilla laitteen kiertovesipumppu pysähtyy kun tankin lämpötila ylittää menoveden tavoitelämpötilan(säädettävä hystereesi).
 

olli_tr

Jäsen
Noniin, alkaa vihdoin olla kylmää ulkona. Pakkasen ollessa tuolla 14 asteen paremmalla puolella alkaa CoPpikin painua kakkosen huonommalle puolelle. Sulatuksia ei viimeisen kuuden tunnin jaksolle ole osunut lainkaan - alkaa ilma olla aika kuivaa, eikä Pana näytä varmuuden vuoksi sulattevelan. Ihan kohtuulliselta näyttää.

1610637135595.png
 

olli_tr

Jäsen
Ja heti kun pääsin sanomasta niin teki sulatusjakson. Nyt CoP hieman kakkosen yläpuolella vaikka pakkanenkin on kiristynyt reilulla asteella.
 

makkep

Jäsen
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon jos lähtee rakentamaan tuommoista split järjestelmää? Mitä splitistä puuttuu muutakuin varaaja sekä vastus?

All in one kuulostaa helpolta ratkaisulta. Mietinnässä kuitenkin joskus innostuu laittamaan esim keräimiä katolle, olisi hybridivaraajassa paikat valmiina.

Puntaroinut vaihtoehtoina:

9kw all in one + 100l työsäiliö vs 9kw split + JÄSPI GTV HYBRID 500

Ehdotuksia, vinkkejä?
 

Linksu

Jäsen
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon jos lähtee rakentamaan tuommoista split järjestelmää? Mitä splitistä puuttuu muutakuin varaaja sekä vastus?

All in one kuulostaa helpolta ratkaisulta. Mietinnässä kuitenkin joskus innostuu laittamaan esim keräimiä katolle, olisi hybridivaraajassa paikat valmiina.

Puntaroinut vaihtoehtoina:

9kw all in one + 100l työsäiliö vs 9kw split + JÄSPI GTV HYBRID 500

Ehdotuksia, vinkkejä?
Moikka! Kyllä minulla Splitissä on 9Kw vastustehoa.
 

olli_tr

Jäsen
Meikäläisen 9kW T-CAP mallissa on tosiaan yksi kolmevaiheliitäntä ja 5-2 kohdassa on vain yhden vaiheen VVSK, jonka takana on tosiaan lisävastukset. Mutta mulla on siis 3kW vastukset vain, eli pärjää yhdellä vaiheella. Jos katsot jotain mallia, jossa on järeämmät vastukset, niin sitten on tosiaan kaksi kolmivaiheliitäntää vedettävä laitteelle.
 

makkep

Jäsen
Meikäläisen 9kW T-CAP mallissa on tosiaan yksi kolmevaiheliitäntä ja 5-2 kohdassa on vain yhden vaiheen VVSK, jonka takana on tosiaan lisävastukset. Mutta mulla on siis 3kW vastukset vain, eli pärjää yhdellä vaiheella. Jos katsot jotain mallia, jossa on järeämmät vastukset, niin sitten on tosiaan kaksi kolmivaiheliitäntää vedettävä laitteelle.

Sisäyksikkö WH-ADC0916H9E8 All in one
Ulkoyksikkö WH-UX09HE8 T-CAP

9kW malli tämäkin. Alkuun meinasin mitsun vilppiä jonka vaatimuksena oli 3x16A niin tuli vedettyä vaan se.. Kait se pitää pintana nykästä toinen kaapeli. Onko samaa laitetta eri vastuksilla sitte?
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Minulla on 9kW:n monoblock, siinä on 3v ja 1v vikavirtasuojat. Kytkentäkaavion mukaan näyttäisi että laitteen 3kW vastus on jaettu 3x1kW ja se on 3v s yötön perässä. Se 1v syöttö on ulkoiselle vastukselle joka on vain kierrätetty koneen kautta= booster heater. Jos molemmat vikurit 3v niin ilmeisesti silloin on varavastus 3x3kw ja syötetty toisella 3v vikurilla jolloin
päävirtaan riittää pienemmät varokkeet. Boosterheater edelleen 1v.
 

makkep

Jäsen
Tuli vedettyä toinen syöttö. Laite herjaa että ulkoyksikkö puuttuu. Onnistuukohan tuon ulkoyksikön "irtikytkeä" ja käyttää järjestelmää sähköllä kunnes tuo ulkoyksikkö on tulilla?
 

makkep

Jäsen
Olikohan noiden antureiden mittauspaikat/selitykset jossain merkattuna? Mitäköhän tuo tuloveden lämpötila meinaa? Ei tuo kovin pitkää käy kerralla, vaikka veden lämmöt ~10 ja ulkona muutama aste pakkasta.




1616102676989.png

1616103143002.png
 

makkep

Jäsen
No nyt näyttää vähä järkevämmältä. Oli ilmaa senverran järjestelmässä vielä ettei lähteny puskemaan pihalle mitään. Edelleen kyllä hieman mietityttää että mistä tuo tuloveden lämpö mitataan? Ei varmaankaan oo järjestelmään palautuvan nesteen lämpötila?

1616165415740.png
 

ppetsku

Jäsen
No ei, vilp mittaa itseensä tulevat meno ja lähtönesteet lämmönvaihtimen molemmilta puolöin, siis tulo sisäyksikön lämmönvaihtimeen

1616250590074.png
 

Ton1A

Vakionaama
Tässähän oli hyvää asiaa, kiitoksia paljon! Mistä tuon OSO EPCI 360 varaajan löytäisi, Suomesta ei Google osannut löytää oikein mitään. Mahtoikohan tuo HeishaMon kääntää mun valintani Panasoniciin :)
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Minulla on 9kW:n monoblock, siinä on 3v ja 1v vikavirtasuojat. Kytkentäkaavion mukaan näyttäisi että laitteen 3kW vastus on jaettu 3x1kW ja se on 3v s yötön perässä. Se 1v syöttö on ulkoiselle vastukselle joka on vain kierrätetty koneen kautta= booster heater. Jos molemmat vikurit 3v niin ilmeisesti silloin on varavastus 3x3kw ja syötetty toisella 3v vikurilla jolloin
päävirtaan riittää pienemmät varokkeet. Boosterheater edelleen 1v.
Eipä edes asentajajilla ollut mitään hajua tuosta Power Supply 2 -liitännästä, tai mitä se ohjaa. Kovasti väitti ensin kompressorin sähköiksi, vaikka 3~ laite. Sen jälkeen meinasi, että on vastuksen sähköt.
Itsekin suojapellin takana olevasta piirikaaviosta tulkitsin ja näytin, että ei se kyllä ohjaa mitään muuta kuin booster-heateria, jota ei siis ole ja kaaviossa selvästi on 3kW vastus kolmelle vaiheelle jaettu 3v syötöstä.

Tuo Booster Heater on ilmeisesti käyttöveden lisälämmitin? Ei nää Panasonicin ohjeet kyllä mitkään parhaat ole ja varsinkin noi suomennokset on vähän mitä on.
Vielä on opiskelut kesken ja mietin, että saako varaajan 6kW vastuksen kontaktoria ohjattua jostain lähdöstä fiksusti.
Pitänee itsekin kaivaa vihdoinkin sulatusvesille oma putki sadevesikaivoon ja laittaa se pohjavastuksen kanssa sulatusohjauksen taakse.
 

Ton1A

Vakionaama
Tuota Power Supply 2 -liitäntää ei siis ole edes pakko kytkeä. Mulla ei mene mitään johtoa tuohon tällä hetkellä, kun ei ole tarvetta ohjata sillä mitään.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Eipä edes asentajajilla ollut mitään hajua tuosta Power Supply 2 -liitännästä, tai mitä se ohjaa.
Että sellaisia asentajia, kovin köykäisillä tiedoilla sitä tullaan ihmisiä rahastamaan.
Olisko liikaa vaadittu että edes lukisi ko .koneen manuaalin läpi enen kuin tulee keikalle ja jos ei ymmärrys riitä niin
koittais kysyä vaikka maahantuojalta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viimeksi muokattu:

olli_tr

Jäsen
Tuo Booster Heater on ilmeisesti käyttöveden lisälämmitin? Ei nää Panasonicin ohjeet kyllä mitkään parhaat ole ja varsinkin noi suomennokset on vähän mitä on.
Vielä on opiskelut kesken ja mietin, että saako varaajan 6kW vastuksen kontaktoria ohjattua jostain lähdöstä fiksusti.
Siis etkö voisi voi ohjata kontaktoria tuolla varaajan vastuksien liitännällä, johon normaalisti kytketään ulkoisen varaajan vastukset?
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Mikä on tuo Boiler Contact sivulla 88? Vaatinee valittavaksi Bivalent operating moden.
Joo tuolla sen nähtävästi saa käyttöön, mutta on sekin vähän kankean oloisesti ohjattavissa kohtalaisen pienillä pakkasrajoilla.
Vähän on sekavaa ohjausta, jos ensin valitsee (maksimit) -15'c bivalent-rajaksi, niin seuraavaksi säädetäänkin valikosta -10-0'c välillä käynnistyminen... WTF.
Suomenkieliset ohjeet on kyllä niin vammaiset, että pakko tulkata englanninkielisistä ohjeista :D

Pahin ongelma on se, etten saa HeishaMonia wifiin. Mulla on jostain syystä ollut kaikkien Tasmota-vehkeiden kanssa tää sama ongelma, että ne ei saa IP-osoitetta. Tai router näyttää antaneen ip:n, mutta ei yhdisty, vaan jää yrittämään jatkuvasti 60s looppiin. Ainoastaan jos saisi staattisen ip:n asetettua, niin saisi toimimaan :parku:
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
On tätä uutta Panasonicia nyt pakko kuitenkin vähän jo kehua, vaikka alkutaipaleella ollaankin ja lämmityskausi alkaa olla ohi. Tuon lisäkortin+buffer tank -kytkennän myötä käytös on todella rauhallista. Osaa huilata muutamia tunteja ja myöskin vesipumppu huilaa, kun VILP ei lämmitä. Samoin tämä on yllättävän hiljainen kone. Tosin en sitten tiedä miten pakkasilla äänimaailma muuttuu.
Hitachin "tyhjäkäntikulutus" vei 2.5-3.2kWh/vrk ihan pelkästään koneeseen virrat laittamalla (kiitos kompuralämmityksen ja vesipumpun). Panasonicin tyhjäkäyntikulutus on jotain 0.2-0.25kWh/vrk.
Tämä Panasonic on nyt tällä viikolla vienyt lämpimillä keleillä 2.4-3.7kWh/vrk vaikka on lämmitysmoodissa edelleen. Tosin kellariin kuitenkin menee 25-30'c vettä lämmitykseen. Päivisin kone starttaillut lähinnä suihkussa käyntien yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Minkälainen järjestelmä sulla on,onko buffer tank "oikea" varaaja vai esim. vanha öljypannu.Mitä antureita tms. tulee tästä lisäkortista buffer tankille ja mitä lisäsäätö mahdollisuuksia saat lisäkortilla?

En ole omaani vasta kun testannut mutta siinä jo silloin imehtelin pumpun käyntiä ja sehän olisi järkevää ettei se kävisi turhaan.

Mulla muuten myös HeishaMonin taikominen edessä,ostin sellaisen mutta en ole yhtään varma osaanko sen saattaa toimimaan,saa nähdä laitanko virrat pumppuun että saan sitä kokeilla ennenkuin öljy loppuu,öljyä muuten meillä menee näillä keleillä reilu litra vuorokaudessa (aurinko lämmittää käyttöveden).
Jossai kerrottiin vaikeuksista saada HeishaMon toimimaan lisäkortin kanssa,voisiko sinulla olla syy Wifiin kytkeytymiseen siinä.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Moro

Minkälainen järjestelmä sulla on,onko buffer tank "oikea" varaaja vai esim. vanha öljypannu.Mitä antureita tms. tulee tästä lisäkortista buffer tankille ja mitä lisäsäätö mahdollisuuksia saat lisäkortilla?

En ole omaani vasta kun testannut mutta siinä jo silloin imehtelin pumpun käyntiä ja sehän olisi järkevää ettei se kävisi turhaan.

Mulla muuten myös HeishaMonin taikominen edessä,ostin sellaisen mutta en ole yhtään varma osaanko sen saattaa toimimaan,saa nähdä laitanko virrat pumppuun että saan sitä kokeilla ennenkuin öljy loppuu,öljyä muuten meillä menee näillä keleillä reilu litra vuorokaudessa (aurinko lämmittää käyttöveden).
Jossai kerrottiin vaikeuksista saada HeishaMon toimimaan lisäkortin kanssa,voisiko sinulla olla syy Wifiin kytkeytymiseen siinä.
Meillä on varaajana Jäspi GTV Hybrid 500. Panasonicin lisäkortilta menee varaajan anturi, joka haistelee varaajan lämpötilaa. Mulla se on ihan vähän puolivälin alapuolella, mutta kuitenkin välilaipion yläpuolella. Samoin tuon kytkennän käyttö vaatii anturin lähtevälle lämmitysvedelle.

Täällä me lisäkortilliset on ihmetelty säätöjä yms. antureihin liittyvää asian tiimoilta:

Mulla on HeishaMon sääätäminen nyt jäissä siihen asti, kunnes postista saapuu uusi ja pääsen sillä testailemaan uudestaan.
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kiitos,tuota säiettä olen myös mielenkiinnolla lukenut,pannaan kortin hankinta listalle,ovatko kumpikin anturi samanlaisia?
 

Ton1A

Vakionaama
Buffer tank sensor on puikko jonka voi laittaa anturitaskuun, osakoodi PAW-A2W-TSBU. Menovesianturin PAW-A2W-TSHC vastusarvot ovat identtiset, joten tuota puikkoa voi aivan hyvin käyttää menovesianturin tilalla, kunhan sen eristää riittävän hyvin jotta se todella mittaa putken lämpötilaa.
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

En löytänyt antureista tietoa netistä että saako eri mittaisilla ( 1,4 m ) johdoilla mutta voiko johtoja jatkaa vai muuttuuko vastusarvot liikaa etteivät enään toimi oikein?Samat vastusarvot niin ei siis ole väliä kumpiako hommaa.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Mittasin CAT 6 kaapelista johdinparin vastuksen n. 4 metrin pätkästä, mittari näytti n.0,5 ohmia.
40 metrin vastus olisi vasta 5 ohm eli esim. sensorin jonka vastusarvo on 6500 ohm niin pitkänkään kaapelin ei pitäisi
vaikuttaa mitään . Mihinkä mahtaa tuo manuaalin 50 metrin max pituus perustua.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Aika iso heitto, jos vertaa sähkömittaria+pollucomia Panasonicin omaan mittarointiin. Mites muilla Panasonicin omistajilla?
Toukokuu 2021:
Sähkömittari Eastron+Pollucom: VILP otti 191,7kWh ja tuotti 873kWh = COP 4.55
Panasonicin oma mittarointi: VILP otti 151kWh ja tuotti 652kWh = COP 4.32

Kulutus-tuottosuhde on samoilla suunnilla molemmissa, mutta todella kova ero lukemissa (40,7kWh/221kWh) :hmm:
Yutakin mittarointi oli sentään edes suunnilleen samoissa, mutta tämä Panasonicin heittää jo todella paljon.

Muutenkin todella mielenkiintoista verrata vuoden takaiseen toukokuuhun.
2020 (Alin -1.6'c / Keskilämpötila 9.4'c / Ylin 23.2'c):
Hitachi Yutaki: Ottoteho 278,6kWh / tuotto 1250kWh / COP 4.49

2021 (Alin -1.5'c / Keskilämpötila 9.6'c / Ylin 24.7'c):
Panasonic T-Cap: Ottoteho 191,7kWh / tuotto 873kWh/ COP 4.55


Melkein samanlaiset kuukaudet ja noin paljon heittoa. Tosin äkkiä laskemalla tuo heitto tulee jo siitä, että näillä keleillä Panasonicin kiertovesipumppu huilaa samalla, kun VILP huilaa. Yutakissa pumppu pyöri koko ajan ja se vei kompuralämmityksen kanssa tuon erotuksen verran sähköä kuukaudessa. Samalla tietenkin pollucom raksutteli tuottoa, kun vesi oli aina hieman lämpimämpää palatessaan Yutakilta takaisin varaajaan.
 
Back
Ylös Bottom