Aurinkovoimaloiden DIY asennukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Espejot
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tästä taida tulla ikinä valmista, ostaiskohan joku paketin, jossa on 5,1 kWp ja 6 kW invertteri, 2200 € satasen tinkivaralla?
Minä olen jo hyväksynyt sen että osa suunitelmista ei valmistu koskaan ja osa valmistuu viiveellä oltuaan horroksessa määrämättömän ajan. Koko ajan on putkessa projekteja ja korvien välissä syntyy lisää, libreofficessa on lasekelmia monta välilehteä. Maassa tekijän tavoilla jne. Soitin just paneelipojille, tekvät tuntityönä asenuksia 65€ alv0. Parin viikon jonotusajat...

Viimeksi muokattu:
Minä olen jo hyväksynyt sen että osa suunitelmista ei valmistu koskaan ja osa valmistuu viiveellä oltuaan horroksessa määrämättömän ajan. Koko ajan on putkessa projekteja ja korvien välissä syntyy lisää, libreofficessa on laseklmia monta välilehteä. Maassa tekijän tavoilla jne. Soitin just paneelipojill, tekvät tuntityönä asenuksia 65€ 0 alv. Parin viikon jonotusajat...
Äläpäs muuta sano. Mulla suulissa 200 m2 ja korkeutta 4,5 m, lattialla 50 cm korkeudella aloteltuja rojekteja hujanhajan monia kymmeniä "kypsymässä" Ja uusia pukkaa jatkuvasti lisää. Siihen ne lattialle jää kun muutama komponentti vielä puuttuu. "Kyllä niitä töitä tekis mutta ajatukset ne on jotka ajat vie". Monessa hommassa on vielä sillai että toista ei voi edes aloittaa kun se edellinen on esteenä; jonkinlainen ajolähtö-tilanne jatkuu ja jatkuu.
Jyrkälle lappeelle oli ajatuksena sähkövinssilla hilata paneelit ja samassa joku turvaköysi härdelli. Täytyi vaan vinssiin vaihtaa hiilet, tein ne hiomalla startin hiilistä. Jonnekkin se vinssi pitää kiinnittää, taittopyörä katonharjalle nyt työn alla. Mutta takaan että paneelit on katolla juhannuksena, ei tosin tänä vuonna.

Viimeksi muokattu:
Täällä puhutaan ruutupapereista ja sun muista klubiaskin kansista 2024 kun suunnitellaan paneelien tarvikkeita ja asennusta. Sakemannit teki yli 10 vuotta sitten kaikenkattavat suunnitelmat suunnittelusoftillaan jo tarjousta varten osalistoineen ja ohjeineen sen mukaan mitä antoi lähtötiedoiksi katosta/suunnasta/sijainnista yms.

Vähän eri meiningillä kuin härmässä... en ole havainnut että joku olisi esitellyt härmätoimijoilta mitään suunnitelmia tai edes yritystä siihen suuntaan.

Täällä puhutaan ruutupapereista ja sun muista klubiaskin kansista 2024 kun suunnitellaan paneelien tarvikkeita ja asennusta. Sakemannit teki yli 10 vuotta sitten kaikenkattavat suunnitelmat suunnittelusoftillaan jo tarjousta varten osalistoineen ja ohjeineen sen mukaan mitä antoi lähtötiedoiksi katosta/suunnasta/sijainnista yms.

Vähän eri meiningillä kuin härmässä... en ole havainnut että joku olisi esitellyt härmätoimijoilta mitään suunnitelmia tai edes yritystä siihen suuntaan.
Yhtä kenttää vähempää ei kannata paperille piirtää. Ihan hauskaa hommaa käsin piirtäminen ja laskeminenkin.
Onnisen sivuilla oli joku laskuri, johon voi sijoittaa paneelit haluttuun kuosiin ja useampiin kenttiin. Laskuri sitten laski kaikki tarvikkeet hintoineen. Kun oli valinnut halutut paneelit ja inun niin sai koko paketin hinnan.

Yhtä kenttää vähempää ei kannata paperille piirtää. Ihan hauskaa hommaa käsin piirtäminen ja laskeminenkin.
Onnisen sivuilla oli joku laskuri, johon voi sijoittaa paneelit haluttuun kuosiin ja useampiin kenttiin. Laskuri sitten laski kaikki tarvikkeet hintoineen. Kun oli valinnut halutut paneelit ja inun niin sai koko paketin hinnan.
Väittäisin ettei heillä Onnihihassa ole tuossa mitään lujuustarkastelua... ehkä pelkkä layout ja tavaralaskenta jollain perusteella hiha.

Väittäisin ettei heillä Onnihihassa ole tuossa mitään lujuustarkastelua... ehkä pelkkä layout ja tavaralaskenta jollain perusteella hiha.
Väittäisin että lujuuslaskentoja ei juurikaan tehdä... en ole ainakaan kuullu että olisi mitään dokumenttia annettu. Kysellyt olen. Schletterin ohjelma vaatii y tunnuksen ja rekkauksen joten laskin itse murtolujuuksia että näkee missä suunnilleen mennään. Ja sitten on se että katot ei ole mitoitettu 5000N/m2 lumikuormalle - minkä paneelit kestää - joten totesin että vähempikin riittä. Mutta sitten tuumin että kannakeet on ikuisia että, saman tien laittaa jokaiseen kattotuoliin eli keskimäärin 700mm välein. Kisko on 50mm korkeaa mille en laskenut mitään vaan luotin Schletterin tietoihin.

Onnisen laskuri tyrkytti 6+6 paneeleille 28 kpl kiinnikkeitä kattotyypistä riippumatta. Meniskö jotenkin niin että 2 kpl /paneeli + kiskojen päihin yhdet?
Mulla ei ole standardi kiskoa ja lähestyin asiaa niin että kiskojen taipuma pitää huomioida eli paneelien kiinnitys kohdan alle ( lähelle sitä ) tulis kattokiinnike. Kiinnikeitä olis silloin 32 kpl / 12 paneelia.
Harkintaa sitten siihen kuinka paksulla ruuvilla kattotuoliin vetää kiinni, ei kannata heikentää kattotuolia liiallisella ruuvauksella. Mulla diu-kiinnikkeet, joiden pituus 28 cm ja kolmella 6x120 mm ruuvilla kiinni kattotuoliin.

Alkanut hotsittaa paneelien laitto talousrakennuksen seinälle, suunnilleen kaakko ja luode ilmansuuntina ja varjotonta. Saisi aamu-aamupäivä + iltapäivä-ilta -auringon kiinni.
Tämä kiinnostaisi itseänikin kun olisi yksi talousrakennus myös. Kiinnikkeitä vaan mietin että millainen setti siihen pitää hommata kun jos paneelit laittaa pystyyn, niin tuskin ne varmaan normi kiinnikkeillä ja kiskoilla pysyy ilman alhaalta tuentaa? Se olisi vaan niin helppo vetää vaakatasoon kaksi alumiinikiskoa ja siihen paneeleita. Muussa tapauksessa sitten pitäisi kiskot laittaa pystyyn lyhyemmistä pätkistä ja paneelit sitten vaakaan. Tässä taas ongelma että millaisella kiinnikkeellä nämä kiskot taas saa kiinni.

Tarkoitus oli laittaa Hoymiles HMT2250-6

Tämä kiinnostaisi itseänikin kun olisi yksi talousrakennus myös. Kiinnikkeitä vaan mietin että millainen setti siihen pitää hommata kun jos paneelit laittaa pystyyn, niin tuskin ne varmaan normi kiinnikkeillä ja kiskoilla pysyy ilman alhaalta tuentaa? Se olisi vaan niin helppo vetää vaakatasoon kaksi alumiinikiskoa ja siihen paneeleita. Muussa tapauksessa sitten pitäisi kiskot laittaa pystyyn lyhyemmistä pätkistä ja paneelit sitten vaakaan. Tässä taas ongelma että millaisella kiinnikkeellä nämä kiskot taas saa kiinni.

Tarkoitus oli laittaa Hoymiles HMT2250-6
Sk-Solarilta löytyy kiinnikkeet seinäasennukseen. Hinnatkin taitavat olla varsin kohtuulliset.

Ensimäinen vastoinkäyminen... paneelit tulee jokin verran ulkoseinän ulkopuolelle - terassin lappeen kohdalta - ja siinä kohtaa "kattotuolien" jaotus muuttuu. Ongelma on oikeastaa vain toisessa päässä stringiä ja sinne joutui kehitämään extra tuennan kakkosnelosesta viimeiselle paneelille. Samalla paljastui että apurimojen viimeinen metri lyöty kiinni 50x50 rimoihin samoilla pitkillä nauloilla (ihan kuin alla olisi kattotuoli) ja kateeseen oli tullu reikää. Ja reikä suunilleen ulkoseinän kohdalla. Joutui kattoa ja rimaa purkamaan että sai paikattua Sitko höyrysulkuteipillä. Tarinan opetus: käy yläpohjasta katsomassa kattotuolien mitoitus varsinkin jos paneelit menee terassin/erkerin lappeen lähelle.

Taidan viedä juhannus juomat katolle odotamaan juhannusvieraita :sille:

Viimeksi muokattu:
Tuo on niin tuttua ja näitä vastaavia kokemuksia olisi jakaa useita (painottuen sähköhommiin).
Tsemppiä paneeliasennukseen ja kyllä varmasti hymyilyttää, kun saat turvakytkimen ykköselle.
Minulla kävi paneeliasennuksessa sellainen kommellus, että laitoin tiilikattokiinnikkeet liian tiheästi olisiko 1,2m välein (ulkomuistista) ja jouduin hankkimaan kiinnikkeitä lisää. Sinänsä lopputulos parempi näin mutta työmaa oli pari päivää jumissa.

Hitaasti ryömittää kohti maalia. Helteet haitasivat katolla oloa mutta koukout on nyt kiini. Kaapelitiet seuraavaksi... tässä suunitelma. AC johtoa menee yllätävän paljon eikä DC johdon määrä ole mitätöm. Suunitelma tarkentuu sitä mukaan kun edetään ja nyt tilattu 2xHMT 2250, voi olla että kolmaskin tulee mutta varasin 8 paneelia mahdoliselle akulle joita ei ehkä tule.

Ja kysymykset
1) Voiko paneelit ketjuttaa niin että +/- ulostulot on eri paneeleissa? (Vastaus: kyllä voi)
2) Yläpohja on kuivaa tilaa mutta onkohan silti viisasta käyttää esim Wagon geeliboxia kun yhdistää AC:t yhdeksi johtimeksi?
3) Mikrot varmaan kannataa pistää suoraa erotuskytkimen taakse?
Edit: typoja korjattu

Liitetiedostot

• paneelit-talon-katolla-v1a.jpg
    paneelit-talon-katolla-v1a.jpg
    124,1 KB · Lukukerrat: 111
  • 1719743303893.png
    1719743303893.png
    117,2 KB · Lukukerrat: 104
Viimeksi muokattu:
Yläpohja on kuivaa tilaa mutta onkohan silti viisasta käyttää esim Wagon geeliboxia kun yhdistää AC:t yhdeksi johtimeksi?

Geeliboxi on tarkoitettu maanalaisiin asennuksiin. Katolla se voisi toimia kun rasia on pahimmillaan jään sisällä mutta katon alla kuulostaa overkilliltä.

Mikrot varmaan kannataa pitää suoraa erotuskytkimen taakse?

Niin, nehän on käytännössä pakko olla ja erotuskytkimen on oltava jossain mistä sähkölaitos pääsee siihen käsiksi.

Voiko paneelit ketjuttaa niin että +/- ulostulot on eri paneeleissa?

Voi toki, mutta se, miksi kysymys on tässä kontekstissa esitetty hieman kummastuttaa, kun HMT 2250 ei tuollaiseen käyttöön ole tehty?

Onko mitään merkitystä että sijoittaa mikroinun keskelle stringiä vai päätyyn? Jos inun laitetaan keskelle kuuden paneelin stringiä niin hävöt olisi identiset mutta onko sillä mitään merkitystä... arvaan että ei?
Voi toki, mutta se, miksi kysymys on tässä kontekstissa esitetty hieman kummastuttaa, kun HMT 2250 ei tuollaiseen käyttöön ole tehty?
Juu, suunitelma on lyöty lukkoon kahden HMT kohdalla kun ne on hankittu. Tuleeko kolmas HMT vai akkut on vielä auki... suunitelma on elänyt kaiken aikaa ja langan päät on vielä solmimatta viimeisten paneelien osalta.

Viimeksi muokattu:
Onko mitään merkitystä että sijoittaa mikroinun keskelle stringiä vai päätyyn? Jos inun laitetaan keskelle kuuden paneelin stringiä niin hävöt olisi identiset mutta onko sillä mitään merkitystä... arvaan että ei?
Ei ole käytännön merkitystä. Itse pidän tärkeämpänä sitä, että invertteriin pääsee käsiksi mahdollisimman helposti vika tapauksissa.

Ostoslistan täydennystä... maadoituskaapeli kiskoihin... mikä paksuus, riitääkö 6mm2 vai täytyykö olla pakumpaa? Suomikaupat näkyy myyvän aurikopaaneleille 6mm2 paksuutta...

Tarinan opetus: käy yläpohjasta katsomassa kattotuolien mitoitus varsinkin jos paneelit menee terassin/erkerin lappeen lähelle.
Tein työtä käskettyä.
Kaikilla katoilla on aaltopelti mutta kattotuolit on mukavasti vinossa aallon pohjiin nähden että taas joutuu raapimaan lakuaista mitenkä kiinnikkeet tässä tilanteessa laittais.

On tämä hassu rojekti: puoli vuotta hurahti siinä kun vuoroviikkoina peruin hankinnan ja taas uudestaan jospa kuitenkin. Nyt tämän asennuspaikan arpominen, neljä mahdollista lapetta ja aina joku harmittava seikka että laitan sittenkin tonne, eikun tonne vai sittenkin tänne. Mitään reaalista ei ole vielä syntynyt, uusia ajatuksia vain pukkaa.

Ostoslistan täydennystä... maadoituskaapeli kiskoihin... mikä paksuus, riitääkö 6mm2 vai täytyykö olla pakumpaa? Suomikaupat näkyy myyvän aurikopaaneleille 6mm2 paksuutta...
16mm tai 6mm, kumpikin kelpaa. Jos kovin korkea rakennus niin laittaisin 16mm, ehkä jo ukkossuojauksen takia.

Ei ole käytännön merkitystä. Itse pidän tärkeämpänä sitä, että invertteriin pääsee käsiksi mahdollisimman helposti vika tapauksissa.
Kuuden paneelin rivissä mikro laitettiin toisen paneelin alle, kaksi paneelia irroittamalla pääsee kohteeseen ja toisaalta toisen paneelin alla hyvin piilossa.

Ei ole pakollinen mikrojen kanssa.
”Potentiaalin tasausta ei tarvita, jos paneeliston jännite (UOC MAX) on pienempi kuin 60 V. Standardissa IEC 62548 esitetty raja-arvo perustuu DVC-luokkien (decisive voltage class) jännitteiden raja-arvoihin, jotka on määritelty tehoelektroniikan turvallisuusstandardissa IEC 62477-1:2022.”

Viimeksi muokattu:
Kupari on kallista, mutta salamasuojaukseen tarvittaisiin kuitenkin vähintään 16 neliömillistä.
Tätä hieman ounastelin kun katsoin saksan tarjontaa ja toi 16mm2 pompasi ensimäisenä esille... laitetaan asia hautumaan ja jätetään KEVI vielä tilaamatta. Eli palaan tähän... :hattu:

Tätä hieman ounastelin kun katsoin saksan tarjontaa ja toi 16mm2 pompasi ensimäisenä esille... laitetaan asia hautumaan ja jätetään KEVI vielä tilaamatta. Eli palaan tähän... :hattu:
Tuskin salamasuojausta olet rakentamassa? Jos telineeseen tai paneleihin kaipaat maata niin se 6 mm2 on siihen käypä.

Ei ole pakollinen mikrojen kanssa.
”Potentiaalin tasausta ei tarvita, jos paneeliston jännite (UOC MAX) on pienempi kuin 60 V. Standardissa IEC 62548 esitetty raja-arvo perustuu DVC-luokkien (decisive voltage class) jännitteiden raja-arvoihin, jotka on määritelty tehoelektroniikan turvallisuusstandardissa IEC 62477-1:2022.”
Kannattaa myös tarkistaa panelivalmistajan ohjeistus mitä siellä sanotaan asiasta asennusohjeissa? Tuollaisia osui silmiin onnisen valikoimista.

1719762757588.png

Solitek

1719762894009.png

Ja Solar
1719762998011.png

@fraatti viittasin että 2022 tulleet säädökset eivät vaadi maadoitusta kun Uoc on alle 60v, joka mikroinvertterien kanssa toteutuu.
Myös solitekin ohjeistuksessa viitataan paikallisiin säädöksiin, joiden vuoksi pitää maadoittaa.
Suurin osa ohjeistuksista on string asennusoletuksesta, kuten myös edellämainitut vuoden 2022 määräykset on tehty.

Kannattaa myös tarkistaa panelivalmistajan ohjeistus mitä siellä sanotaan asiasta asennusohjeissa? Tuollaisia osui silmiin onnisen valikoimista.
No joo, tämähän on mielekiintoiseksi menee. Longin paneelissa on 4,2mm reikä maadoitukselle eli mikälainen osa tohon on tarkoitettu...

Edit: tälläinen löytyi... mutta miksi mulla on sellainen fiilis että Suomessa paneeleita ei maadoiteta vaan maadoitus tehdään kiskoon...

1719766256302.png

Viimeksi muokattu:
No joo, tämähän on mielekiintoiseksi menee. Longin paneelissa on 4,2mm reikä maadoitukselle eli mikälainen osa tohon on tarkoitettu...
Jos panelien kehykset ja kiskot maadoitetaan niin usein pv-kiinnikkeissä on se nasta jonka pitäisi hoitaa kehyksen maadoitus itse kiskosta eteenpäin paneleiden kehykseen.

Niin, Longin ohjeissa käsketään käytämään sitä 4,2mm reikää mikä on paneelissa.
Eikös siellä lue näin: "The third party grounding device can be used for grounding of LONGi modules but such grounding methodshall be proved to be reliable. Grounding device shall be operated in line with stipulations of the manufacturer."

Se eloksointi pitää myös puhkaista, jotta se maadoitus on kunnollinen. Siihen tarkoitukseen on omia aluslevyjä joissa puhkaisuun piikit. Eli niitä pitäisi olla sen maadoitusliittimen, sekä paneelien ja kiskon välissä. Lisäksi kun kupari kiinnitetty liittimeen sen hapettumiselta ehkäisemiseksi on hyvä suojata paljas kupari spray sinkillä tms suojalla. Siis jos lähtee kaikkia mahdollisia scenarioita pelaamaan
Kuten todettua, säädökset eivät vaadi maadoituksen toteuttamista mikroinverttereitä käytettäessä.
Tässä kuva maasoitusliittimestä ja eloksoinnin puhkaisevasta aluslevysyä
IMG_8213.jpeg

Viimeksi muokattu:
Sähkäri neuvoi ettei kaikkia paneeleja tarvitse erikseen maadoittaa vaan rakenne tulkitaan yhdeksi kokonaisuudeksi kun kiskot ja paneelit ovat metallisessa kosketuksessa. Itse tulkitsin kuitenkin niin että vireiset paneelirivit eivät välttis ole metallisessa kosketuksessa keskenään, joten eri rivien kiskot pitäisi kuitenkin keskenään maadoittaa.

Paneeleissa näkyy olevan 3-sorttisia "holeja": mounting holes, grounding holes ja draining holes. Itse ei saa tehdä uusia holeja ja draining holeen ei saa laittaa mitään.

Ja lopuksi pieni ihottuma: 6 mm2 keviin tuli 8 mm liitin ja paneelin reikä on 4,2 mm. Täytyy nyt jotenkin varmistaa että paneelien kiinnitys helat rikkoo paneelien eloksoidun pinnan että syntyy metallinen kosketus.

Se eloksointi pitää myös puhkaista, jotta se maadoitus on kunnollinen. Siihen tarkoitukseen on omia aluslevyjä joissa puhkaisuun piikit. Eli niitä pitäisi olla sen maadoitusliittimen, sekä paneelien ja kiskon välissä.
Oriman vanhoissa kiinnikkeissä ei ollut maadoituspiikkiä. Siksi panelin ja kiskon välissä käytettiin maadoituslevyä. Nykyään niissä on piikit muistaakseni myös Orimalla, kuten Saksalaisella Schletterillä. En johonkin tänne olen laittanut moisesta kuvan joskus, mutta nyt ei löytynyt.
Tuossa on irrallinen piikki. Itse kiinnikkeessä se on tuolla nurkissa.

1719769196942.png

1719769095715.png

Maadoituslevyn kuva oli tuolla: https://lampopumput.info/foorumi/threads/aurinkosähköjärjestelmän-komponenteista-höpinää.29251/post-522885

Jos panelien kehykset ja kiskot maadoitetaan niin usein pv-kiinnikkeissä on se nasta jonka pitäisi hoitaa kehyksen maadoitus itse kiskosta eteenpäin paneleiden kehykseen.
Mulla repullinen itse tehtyjä alu-lipsukoita, tuliskohan niihin se nasta siten että poraan 2 mm reijän ja lyön, sopivan tyynyn päällä, pistepuikolla päälipuolelta sopivan tällin? ( perkele tästä ei tule ikinä valmista )

Tuolla fraatin kuvassa olevissa maadoituslevyissä näkyikin tuo ajatus miten eloksointi rikotaan (perskales, luulin itse keksineeni :( )

Viimeksi muokattu:
Täytyy nyt jotenkin varmistaa että paneelien kiinnitys helat rikkoo paneelien eloksoidun pinnan että syntyy metallinen kosketus.
Tähtialuslaatta, tuolla o kuva.

Mulla repullinen itse tehtyjä alu-lipsukoita, tuliskohan niihin se nasta siten että poraan 2 mm reijän ja lyön, sopivan tyynyn päällä, pistepuikolla päälipuolelta sopivan tällin? ( perkele tästä ei tule ikinä valmista )
Noita tuskin kannattaa alkaa itse kokeilemaan tehdä. Kaupallisessa on sellainen kova nasta siinä kiinnikkeessä. Liekö rst.

Tähtialuslaatta, tuolla o kuva.

Ns. lukkoprikka toimii kyllä jos käyttää niitä paneeleissa olevia "groundig holeja" tai jos ruuvaa paneelit kiskoihin käyttäen "mounting holeja" mutta prikkoja ei voi soveltaa päältä päin ruuvattaviin heloihin.

Se eloksointi pitää myös puhkaista, jotta se maadoitus on kunnollinen. Siihen tarkoitukseen on omia aluslevyjä joissa puhkaisuun piikit. Eli niitä pitäisi olla sen maadoitusliittimen, sekä paneelien ja kiskon välissä. Lisäksi kun kupari kiinnitetty liittimeen sen hapettumiselta ehkäisemiseksi on hyvä suojata paljas kupari spray sinkillä tms suojalla. Siis jos lähtee kaikkia mahdollisia scenarioita pelaamaan
Kuten todettua, säädökset eivät vaadi maadoituksen toteuttamista mikroinverttereitä käytettäessä.
Tässä kuva maasoitusliittimestä ja eloksoinnin puhkaisevasta aluslevysyä
Näytä liitetiedosto 98373
Toi on ihan selvää pässinlihaa mutta noissa ongelma on että ei tota saa Longin paneelin runkoo kiinni kun reiän koko on 4,2mm

Takaisin
Ylös Bottom