Minusta paras tapa on täysi automaatio. Kun lämpötila on asetettu, niin miksi siihen tarvitsee ajossa koskea? En edes muista milloin tuollaisia olisin asettanut.. 20C toimii aina.
No sehän on hyvä, jos sinulla tuo toimii. Minulla ei toimi. Ajan autoa kesällä shortseissa, t-paidassa ja sandaaleissa, talvella taas talvivaatteet päällä ja talvikengät jalassa. Haluan sisälämpötilan olevan erilainen näissä kahdessa vaihtoehdossa, ja myös monessa muussa näiden välimuodossa. Välillä lähden ajoon sisältä lämpimästä, välillä olen kärvistellyt ulkona kylmässä ennen ajoa - näissäkin tapauksissa minun mukavuuslämpöni eroavat toisistaan. Samoin voin lähteä levosta, tai sitten metsässä rämpimisen jälkeen kuumissani - taas haetaan erilaista lämpötilaa kehon ympärille. Jos olen kuumissani, suuntaan mieluiten viileän puhalluksen kohti itseäni, kun taas levosta lähtiessä yleensä ilmavirta saa olla pois itsestäni ja lämpimämpää.
Vaikka ihminen onkin virallisesti tasalämpöinen eläin, niin itse en itseäni sellaiseksi kaikissa tilanteissa tunnista. Välillä pukkaa pihkaa otsalle, ja haluan viileyttä. Välillä hytisyttää, ja haluan reilusti lämpöä.
Juuri näin. En tiedä mitä nappeja ihmiset ajellessaan haluaa painelle, kun kaikki niitä fyysisiä nappuloita ovat vailla. Itse en halua yhtään lisää nappuloita autoon. Pari rullaa ratissa riittää. Toki en ole muita, kuin Teslan toteutuksia käyttänyt.
No itse käyttelen ajon aikana ainakin seuraavia nappuloita:
- ISA-ylinopeusvaroittimen pimputus pois päältä (aina liikkeelle lähdössä)
- vilkku vasen/oikea
- vakionopeussäädin päälle/pois
- vakionopeussäädin nopeus +/-
- vakionopeussäätimen etäisyysasetus +/- (satunnaisesti)
- kaistakeskitin päälle/pois (satunnaisesti)
- tuulilasin pyyhintä päälle/pois (satunnaisesti myös tihkuasento)
- tihkun aikaväliasetus (satunnaisesti)
- sadetunnistin päälle/pois
- sadetunnistimen herkkyysasetus
- tuulilasin pesu+pyyhintä
- takalasin pyyhintä tihku/jatkuva
- takalasin pesu+pyyhintä
- automaattiset kaukovalot päälle/pois
- soittimen äänenvoimakkuus +/-
- soittimen siirto seuraavaan kappaleeseen
- takalasin ja peilien lämmitys päälle/pois
- huurteenpoistopuhallus päälle/pois
Mielelläni myös näitä käyttäisin nappuloilla, jolleivat olisi vain näytöllä:
- ilmastoinnin lämpötila-asetus +/-
- ilmastoinnin puhaltimen automaattisen nopeussäädön perusasetus +/-
- ilmastoinnin puhalluksen suuntaukset
- sisäilman kierrätys päälle/pois
Nuo nyt tulivat ensinnä mieleen. Jotain saattoi unohtua.