Minä olen tehnyt konerempan kone paikallaan. Nuorena ja notkeana vaan öljypohja ja kampiakseli pois ja nosteli mukit ylös.Kai moottori pois nostetaan konerempassa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä olen tehnyt konerempan kone paikallaan. Nuorena ja notkeana vaan öljypohja ja kampiakseli pois ja nosteli mukit ylös.Kai moottori pois nostetaan konerempassa?
Been there done that, yhteen mieheen ulkosalla ... Ei tulisi pieneen mieleen enää nykyään tuommonen nyky autoihin.Ja jos vielä vertaa 70-luvun autoihin, niin ero on vieläkin suurempi. Silloisissa autoissa oli paljon vähemmän osia. Konerempassa kone purettiin osiin yhdessä illassa. Seuraavana aamuna osat koneistamoon ja haettiin iltapäivällä ja illalla pantiin nippuun ja ajettiin kotiin. Koko rempan aika n. 10 tuntia. Koneistamo hankki tiivistesarjan, uudet männät, kampuran laakerit, stefat, jne.
Kaippa niitä osattiin, mutta kuka osaaja haluaa niitä nykypäivänä enää valmistaa?Kuka tuollaisia enää tekee tai kaipaa? Ainakin jo 80-luvulla osattiin tehdä koneita, joilla ajoi 300-500 tkm avaamatta.
Kampiakselin irroitus jää herkästi tekemättä kun/jos kytkintä ei saa pois.Minä olen tehnyt konerempan kone paikallaan. Nuorena ja notkeana vaan öljypohja ja kampiakseli pois ja nosteli mukit ylös.
Kai ne koneet sinänsä kestää kohtuu hyvin edelleen. Kaikki roina ympärillä päästöjen vähentämiseksi on sitten toinen juttu.Kaippa niitä osattiin, mutta kuka osaaja haluaa niitä nykypäivänä enää valmistaa?
Kyllä. Tuon moottorin vuoksi on syytä jättää auto ostamatta, sama tilanne Puretech koneisissa, ainakin joissakin moottorimalleissaOn toki käsittämättömiä suunnittelumokia kuten Prince-moottorin (BMW/PSA) jakopääketjun valtavat ongelmat.
Näin tein, mutta ojasta allikkoon, kun uudemmissa dieseleissä murheenkryyninä hiukkasluokku, ureatankki ja EGR.Tuon moottorin vuoksi on syytä jättää auto ostamatta
Ja onhan se 8 venttiiliä 6 pyttyseen mun mielestä vähän liian vähän. On muitakin hyviä koneita ku 8 venttiiliset.Miten tuo 16-venttiilisyys tekee moottorista kelvottoman ja työläämmän purettavan?
Asiaa! Minulla on tuollainen Ford Fiesta DdCi moottorilla. Ihme peli. Mittarissa nyt 310 tkm, katsastuksista läpi aina pakokaasujen osalta, jotain pientä rutinaa muutoin. Pidempää ajellessa kulutus vähän päälle 4 l/100 km.Varmaan BMW suunnittelua siinä jakopäässä koska PSA osaa tehdä todella kestäviäkin koneita, esim. 2.0L HDi dieselit (tai Ford versio TdCi). Uudet BMW :t taas tuntuu olevan varsinaisia vikapesiä.

Nämä kestävät jakopäät onkin "parjatulla" hihnalla tehtyjä, vaihtovälit hihnassa 160-200 tkm riippuen mihin koppaan kone on laitettu.Varmaan BMW suunnittelua siinä jakopäässä koska PSA osaa tehdä todella kestäviäkin koneita, esim. 2.0L HDi dieselit (tai Ford versio TdCi).
Jakohihnan osalta Puretech alkaa olla tälle vuosikymmenelle tultaessa turvallinen kunhan ei huoltoa munita.Kyllä. Tuon moottorin vuoksi on syytä jättää auto ostamatta, sama tilanne Puretech koneisissa, ainakin joissakin moottorimalleissa
Hmm. Olisinkohan ottanut laatikon pois. Vai siirtänyt sitä sivulle. Ei muista yksityiskohtia. Etuveto volkkari se kuitenkin oli.Kampiakselin irroitus jää herkästi tekemättä kun/jos kytkintä ei saa pois.
Olen molemmilla moottorityypeillä ajanut, XU10 todella paljon ja EW12 melko paljon. XU oli noista huolettomampi.Voi kun edelleen tehtäisiin XU-koneita, joita en ajamalla saanut rikki. Tai edes EW.
Kyllä. Mulla on ollut kaksi XU 2-litrasta turbolla ja ilman. Turbokoneelle ei koskaan tehty mitään muuta kuin normihuollot ja toisesta meni tyhjäkäyntimoottori.Olen molemmilla moottorityypeillä ajanut, XU10 todella paljon ja EW12 melko paljon. XU oli noista huolettomampi.
Nyt muistin. En ottanut kampiakselia pois, vaan kiertokanget kauloilta pois vaan. Oli ns. kevyempi remontti =)Hmm. Olisinkohan ottanut laatikon pois. Vai siirtänyt sitä sivulle. Ei muista yksityiskohtia. Etuveto volkkari se kuitenkin oli.
Esimerkiksi jakopää, kansi ja vaihdelaatikko ei minusta kuulu ympäröivään roinaan vaan on osa sitä peruskonetta. Harvemmin itse lohko ennenaikaisesti hajoaa, ellei sellaiseksi lasketa sylinteriholkkien liikkumista (joka sekin taitaa olla aika harvinaista ellei kyse ole Isuzun dieselistä). Aiemmin hihnaan verrattuna pomminvarma ketju on kuitenkin onnistuttu ryssimään aika taidokkaasti monessa moottorissa eikä hihna edelleenkään ole ongelmaton.Kai ne koneet sinänsä kestää kohtuu hyvin edelleen. Kaikki roina ympärillä päästöjen vähentämiseksi on sitten toinen juttu.
On toki käsittämättömiä suunnittelumokia kuten Prince-moottorin (BMW/PSA) jakopääketjun valtavat ongelmat. Suorasuihkubensakoneissa on myös paljon ongelmia imukanavan karstoittumisen kanssa. Nekin liittyvät päästäjen eli kulutuksen äärimmäiseen optimointiin.
Jakopää ja kansi ehdottomasti kuuluvat peruskoneeseen. Vaihdelaatikko ei ehkä. Siitähän on usein 2 tai kolmekin vaihtoehtoa ja niiden mallimuutokset elävät omaa elämäänsä.Esimerkiksi jakopää, kansi ja vaihdelaatikko ei minusta kuulu ympäröivään roinaan vaan on osa sitä peruskonetta.
Katso autojen painot. Luultavasti 2004 painaa lähes tuplasti. Siitä huolimatta kulutus kaupunkimaisemmassa ympäristössä on luultavasti laskenut reilusti.1978 tuplakaasarisaabi vei 7l maantiellä ja 2004 1.8t vei 6l, minusta yllättävän pieni ero
Vaihdelaatikon lasken peruskoneeseen koska usein se irtoaa autosta samassa paketissa, on oleellinen osa jotta moottorista ylipäätään saa mitään hyötyä, ja on vuosikymmenet ollut niin pomminvarmaa tekniikkaa, ettei sitä ole tarvinnut murehtia. Jakopäät onnistuttiin sittemmin pilaamaan ja niin kävi vaihteistoillekin. Mieluummin olisin valinnut pomminvarman manuaalilaatikon DSG:n sijaan, mutta kun ei sellaista ollut saatavilla tuohon koneeseen. Yksi ainoa vaihtoehto tarjolla, taas yksi syy laskea se peruskoneeseen kuuluvaksi.Jakopää ja kansi ehdottomasti kuuluvat peruskoneeseen. Vaihdelaatikko ei ehkä. Siitähän on usein 2 tai kolmekin vaihtoehtoa ja niiden mallimuutokset elävät omaa elämäänsä.
Katalysaattorit, EGR, ureatankki ja hiukkasloukku sekä näiden vaatima anturointi ja elektroniikka ei mielestäni ole peruskonetta.
Katso autojen painot. Luultavasti 2004 painaa lähes tuplasti. Siitä huolimatta kulutus kaupunkimaisemmassa ympäristössä on luultavasti laskenut reilusti.
Ja paljon on tapahtunut 2004 jälkeen. CO2-päästöt eli kulutus ovat tulleet tuon koneen kehityksen jälkeen veroperusteeksi. Kulutukset ovat tippuneet roimasti viimeisen 10 v aikana bensakoneissa.
Missä isuzun koneissa nuo sylinterit ovat yleinen ongelma? Mulla ollu vaan putkettomia isuzun koneita ni ei ole yksikään liikkunu.Esimerkiksi jakopää, kansi ja vaihdelaatikko ei minusta kuulu ympäröivään roinaan vaan on osa sitä peruskonetta. Harvemmin itse lohko ennenaikaisesti hajoaa, ellei sellaiseksi lasketa sylinteriholkkien liikkumista (joka sekin taitaa olla aika harvinaista ellei kyse ole Isuzun dieselistä). Aiemmin hihnaan verrattuna pomminvarma ketju on kuitenkin onnistuttu ryssimään aika taidokkaasti monessa moottorissa eikä hihna edelleenkään ole ongelmaton.
Tietysti aina voi todeta, että kaikkea on kevennetty riskirajoille polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Eikä se kulutuskaan niin rajusti ole laskenut kun kaikki turvavarusteet ja mukavuudet puolestaan lisää painoa. 1978 tuplakaasarisaabi vei 7l maantiellä ja 2004 1.8t vei 6l, minusta yllättävän pieni ero samassa tuoteperheessä ikäero huomioiden. Kummasti myös se vanha oli helpompi korjata tienposkessa vaikka Sveitsin armeijan linkkuveitsellä jos auto jätti välille, vaikka rikkoontunut osa uudessa toimittaa samaa virkaa kuin vanhassakin. Aika McGyver saa olla, että esim. bensapumpun korjaa mainitulla linkkarilla missään nykyautossa.
Lasketko bensatankinkin peruskoneeseen kun se tarvitaan että moottorista saa hyötyä?Vaihdelaatikon lasken peruskoneeseen koska usein se irtoaa autosta samassa paketissa, on oleellinen osa jotta moottorista ylipäätään saa mitään hyötyä,
3.0 diesel joka on mm. Saab 9-5:n keulalla nähty (vaikka jollekin pikkukuormurille kai alkujaan tehty) oli muistaakseni Isuzu.Missä isuzun koneissa nuo sylinterit ovat yleinen ongelma? Mulla ollu vaan putkettomia isuzun koneita ni ei ole yksikään liikkunu.
Kulkee se jonkin matkaa ilman bensatankkiakin, muttei pätkääkään ilman vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikko ei ole moottori, mutta osa konetta. Öljypohja on osa moottoria, ja vanhoissa Saabeissa vaihdelaatikko on öljypohja, eli se moottori ei edes pitkään käy ilman vaihdelaatikkoa. Minkäs teet.Lasketko bensatankinkin peruskoneeseen kun se tarvitaan että moottorista saa hyötyä?
Vaihdelaatikko ei ole peruskonetta, jakopää ja sylinterinkansi on.
Sitä 8 venttiilistä ei tarvi purkaa kokonaan vaikka hihna katkeaisi. (ei koske kaikkia 8 venttiilisiä)Miten tuo 16-venttiilisyys tekee moottorista kelvottoman ja työläämmän purettavan?
Taisi vanhassa minissä olla vastaavan sorttinen systeemi?vanhoissa Saabeissa vaihdelaatikko on öljypohja, eli se moottori ei edes pitkään käy ilman vaihdelaatikkoa. Minkäs teet.
Tuo ei riipu sinänsä venttiilien määrästä. Tosin 16v-koneissa luultavasti kaikissa venttiilit voivat osua mäntiin.Sitä 8 venttiilistä ei tarvi purkaa kokonaan vaikka hihna katkeaisi. (ei koske kaikkia 8 venttiilisiä)
16 venttiilillä kansi on niin täynnä tavaraa että johonkin mäntä kolahtaa kun hihna katkeaa..
olimme aikoinaan ysärillä palaamassa Ylläkseltä etelään – muistelen, että kaverimme auto oli 1,3l Opel Kadet mutta en ole varma.Juu. Opelin 1.6 8v kone on yhdellä nokka-akselilla ja tosi helppo purkaa ja koota. Venttiilit säilyy vaikka hihna katkeaa. Hihna vaihto myös helppo ja nopea homma. On ilmeisesti melko vanha konstruktio.
Eikö minissä ollut peräti niin, että vaihdelaatikko ja moottori oli samaa öljytilaa? Jossain Lamborghinin koneessa on ollut samaa öljytilaa. Saabissa ne oli eri tiloja vaikkakin tavallista moottoriöljyä molemmissa. Kuten arvata saattaa, niin Triumphilla oli vastaava ratkaisuTaisi vanhassa minissä olla vastaavan sorttinen systeemi?
Tälläin muistelen olleen.Eikö minissä ollut peräti niin, että vaihdelaatikko ja moottori oli samaa öljytilaa?
Tätä saappihommaa en muista ollenkaan. Ainoa mitä saabeista on jäänyt mieleen on että moottori oli "väärin päin" konetilassa, mutta oliko se vai muistanko väärin?Saabissa ne oli eri tiloja vaikkakin tavallista moottoriöljyä molemmissa.
Peugeot 205 XT/GT myös samat öljyt moottorissa ja vaihdelaatikossa. Moottori kummallisesti kyljellään, tulpat kohti rintapeltiä.Eikö minissä ollut peräti niin, että vaihdelaatikko ja moottori oli samaa öljytilaa? Jossain Lamborghinin koneessa on ollut samaa öljytilaa. Saabissa ne oli eri tiloja vaikkakin tavallista moottoriöljyä molemmissa. Kuten arvata saattaa, niin Triumphilla oli vastaava ratkaisu
Joo, 99, 90 ja 900 oli pitkittäin mutta takaperin, ja ketju moottorin ja vaihteiston välissä. Ja lisäksi se oli kallellaan kuin puolikas V8.Tälläin muistelen olleen.
Tätä saappihommaa en muista ollenkaan. Ainoa mitä saabeista on jäänyt mieleen on että moottori oli "väärin päin" konetilassa, mutta oliko se vai muistanko väärin?
Jep. 1.6 on kahta eri tyyppiä. 16SH kone ei pyöri vapaasti. On niin sanottu isolohko jonka sisarmoottoreita oli 1.8 ja 2.0 litrasena. Pikkulohkot 1.3 ja 1.6 pyörii vapaasti. Eipä näillä tosin niin väliä kun autotkin on hävinneet melkolailla. 80 luvun vehkeitä.Juu. Opelin 1.6 8v kone on yhdellä nokka-akselilla ja tosi helppo purkaa ja koota. Venttiilit säilyy vaikka hihna katkeaa. Hihna vaihto myös helppo ja nopea homma. On ilmeisesti melko vanha konstruktio.
Olen omistanut Asconan jossa oli remmin katkeamisen kestävä kone. Tätä ihmeempi asia on että siihen vekottimeen sai kytkimen vaihdettua ilman vaihteiston irroitusta tunnissa.Jep. 1.6 on kahta eri tyyppiä. 16SH kone ei pyöri vapaasti. On niin sanottu isolohko jonka sisarmoottoreita oli 1.8 ja 2.0 litrasena. Pikkulohkot 1.3 ja 1.6 pyörii vapaasti. Eipä näillä tosin niin väliä kun autotkin on hävinneet melkolailla. 80 luvun vehkeitä.
Kone tosiaa mahtuu pyörimään vaikka remmi poikki ei lyönyt ventiileitä vääräksi.Olen omistanut Asconan jossa oli remmin katkeamisen kestävä kone. Tätä ihmeempi asia on että siihen vekottimeen sai kytkimen vaihdettua ilman vaihteiston irroitusta tunnissa.
Juuri noin. Tässä setissä lisäihmeellisyys oli M7 kierteiset pultit, ja muistaakseni vasenkätisellä kierteellä.Kytkimen sai vaihdettua luukusta,kun oli klipsit millä sai lukittua kytkin asetelman puristukseen ,kun sen polkimesta painoi kokoon.
Kytkin akseli oli joskus piukassa ja vaati ulosvetäjän.
Samoin, ja kadetin minkä kone ei kestänyt, ja kadettiakin on iso ja pikkulohko 1.6 koneella. Kytkimestä sama kokemus. Mainio systeemi. Laatikon päästä pääakseli ulos ja alta luukku auki mistä sai paineasetelman pultit pois ja muut romut. Olis kiva monessa uudemmassakin autossa jos olis yhtä helppoa.Olen omistanut Asconan jossa oli remmin katkeamisen kestävä kone. Tätä ihmeempi asia on että siihen vekottimeen sai kytkimen vaihdettua ilman vaihteiston irroitusta tunnissa.
Tuo 1.6 8v kone oli vielä Opel Astrassa 2003 saakka. Seuraavassa H mallissa sitä ei enää tainnut olla. J mallissa taas tuli ihan uusi 1.4 turbo masina, jossa on aivan uusia konstruktioita. Eikä enää ollutkaan super saksalaista suunnittelua. Nyttemmin Opel taitaa kuulua ranskalaisten autotehtaiden mallistoon.Jep. 1.6 on kahta eri tyyppiä. 16SH kone ei pyöri vapaasti. On niin sanottu isolohko jonka sisarmoottoreita oli 1.8 ja 2.0 litrasena. Pikkulohkot 1.3 ja 1.6 pyörii vapaasti. Eipä näillä tosin niin väliä kun autotkin on hävinneet melkolailla. 80 luvun vehkeitä.
Ai se on noin pitkään kuljettanut autoja? Tämä oli käyntiääneltään siisti, oliko peräti hydrauliset venttiilinnostimet?Tuo 1.6 8v kone oli vielä Opel Astrassa 2003 saakka