Käsittääkseni muumiotauti ei häviä kompostoinnissa. Kannattaisi muumiohedelmät viedä kauemmas omasta residenssistä. Toki ite olen tätä yrittänyt kymmenen vuotta ja edelleen muumioita pyörii ompuissa ja luumuissa.
Se on juurikin näin. Viiden hengen taloudessa, jossa syödään pitkästä tavarasta päivittäin vähintään 1 lämmin ateria tulee perunan ja hedelmän -kuortakin jo melko määrä. Lisäksi kahvinpurut, ribsien ja kanojen luut jne..
Sekajäteastian tyhjennysväli lienee 8vko tai jopa 10vko (en tiedä, kun puoliso hoitaa sen) ja koskaan ei ole astia ollut täynnä tyhjennettäessä, varsinkaan kun ei enää ole vaippaikäisiä.
En ole huomannut kompostoinnin olevan vaikeaa, vaikka koko kompostorin hoito on pelkästään minun vastuulla. Biojätteen siirron sisältä ulos olen jättänyt täysin puolisolle.
Kompostorin tyhjennys 2-3 kertaa vuodessa läjään, josta voi hakea ravinnerikasta mullahkoa, kun istuttelee puita ja pensaita.
Joskus on pitänyt möyhiä, mutta melko vaivattomasti tuntuu toimivan. Nyt toinen talvi kymmeneen vuoteen, kun massa meni jäähän pitkän pakkasjakson aikana. Herätettä laitoin nyt ensimmäistä kertaa. Ostokuiviketta on tällä hetkellä, mutta pääosin on käytössä neulas-/risu-/lehtipitoista haravointijätettä tai puuvajan lattialta puunkuorimössöä.