Datakeskukset

jiikoo

Vakionaama
Riippuu aivan siitä, millaisesta autosta ja millaisesta saasteluokasta on kyse. Suuri rahtilaiva kulkee ehkä n. 50000 hevosvoiman koneteholla. Autolle tuskin 0,5 hp riittää edes rahtilaivan tasaiseen nopeuteen tasaisella maalla (jos lähtee yleensä lainkaan liikkeelle) ja rahtilaivan moottorin hyötysuhde on tyypillisesti ajossa vähintään kaksinkertainen auton moottoriin nähden, kun autolla ajetaan kovaa.

Jättäisin tuon suhdearvion omaan nurkkaansa ilman tarkempaa speksausta, mistä tarkalleen ottaen on kyse. Katalysaattorilla varustetun bensiinimoottoriauton ja maksimaalisen sallitun rikkipitoisuuden polttoainetta valtamerellä käyttävän laivan vertailu on sellaista omenoiden ja appelsiinien vertailua (jossa mm. unohdetaan öljynjalostuksen ja jakelun vaikutukset kummankin polttoaineketjun kohdalla). Hiilidioksidipäästöjen osaltahan laiva on ilman muuta pienempi päästölähde kuin 100000 polttomoottoriautoa.

Tuo juttu oli peräisin muutaman vuoden takaa kun Kaliforniassa jossain suurkaupungissa oli iso satama. Taisi olla ne kaksi Los Angelesin jättimäistä satamaa. Ne sinne saapuvat ja sieltä lähtevät jättimäiset valtamerilaivat aiheuttivat enemmän saastetta asukkaiden hengitettäväksi keuhkoon kuin miljoona henkilöautoa. Alueen ilmasto ja tuulet ja ympäröivät kukkulat aiheuttivat vielä ongelmien pahenemista.

Nehän päästömääräyksen henkilöautojen pakoputkesta tulevan erilaisen saasteen osalta ovat kiristyneet vain siitä viime vuosina sekä Euroopassa että Kaliforniassa. Sen sijaan ne laivojen päästöt eivät ole siitä käsittääkseni juuri muuttuneet.

Itseäni enemmän kirpaisee henkilökohtaisella tasolla ne kaikki muut autojen pakoputkista (ja nastarenkaista) ja laivojen piipuista tulevat päästöt kuin hiilidioksidipäästöt. Toki ne CO2 päästöt ovat sitten globaalilla tasolla ongelma ilmastonlämpenemisen myötä. Mutta oma nokka ja omat hengitystiet ja keuhkot ovat reagoi siihen mitenkään on CO2 pitoisuus ilmassa 390 ppm vai 385 tai vaikka 400 ppm. Suurkaupunkien paha savusumu on sitten pahempi ongelma terveydelle kuin muutaman askin polttaminen tupakkaa päivässä ja näkyvyyskin jää alle 200 metriin.

Joku vanha pappatunturi kaksitahtimopo tuottaa varmaan monta kymmentä kertaa enemmän ajokilometrillä saastetta kuin ajokilometri vuoden 2024 polttomoottoriautolla. Pois lukien se CO2 kun sen määrä riippuu käytännössä suoraan polttoaineenkulutuksesta per km.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuo juttu oli peräisin muutaman vuoden takaa kun Kaliforniassa jossain suurkaupungissa oli iso satama. Taisi olla ne kaksi Los Angelesin jättimäistä satamaa. Ne sinne saapuvat ja sieltä lähtevät jättimäiset valtamerilaivat aiheuttivat enemmän saastetta asukkaiden hengitettäväksi keuhkoon kuin miljoona henkilöautoa. Alueen ilmasto ja tuulet ja ympäröivät kukkulat aiheuttivat vielä ongelmien pahenemista.
Tiedän aivan hyvin, että valtamerilaivat aivan viime vuosiin asti käyttivät jopa 5% rikkiä sisältävää halvinta mahdollista polttoainetta jopa satamissa pyöritettävien laivan sähköä tuottavien apumoottoreiden polttoaineena eikä noissa ole ollut mitään pakokaasusuodattimiakaan. Tuohan saastutti ilmaa aivan mahdottomasti kaupunki-ilmaa. Suomessa esimerkiksi on rannikon lähellä käytetty jopa vuosikymmenien ajan paljon vähärikkisempää polttoainetta ja rikkipesureita, ammoniakki-urea-katalysaattoreita (ei välttämättä apukoneissa) ja ennen kaikkea maasähköjärjestelmiä, jotta apumoottorit voidaan satamassa sammuttaa. Suomessa esimerkiksi autolautat käyttivät rannikon luona selvästi vähemmän saastuttavaa polttoainetta kuin avomerellä.

Sittemmin kansainvälinen merenkulkujärjestö on asettanut kaikille merille rajoituksia rikkipitoisuuteen (alueellisesti vielä tiukempia), mutta moisen hyöty avomerellä on aika vähäistä, kun eipä ole juuri ketään vieressä hengittämässä ja haitta on ohimenevää ja nopeasti laimenevaa. Hassumpi seuraus tuosta on vaikutus ilmaston lämpenemiseen, eli rikkiyhdisteet tunnetusti kumoavat hiilidioksidin, metaanin ym. lämmittävää vaikutusta. Vastapainona toiset suunnittelevat tavallaan hätätoimenpiteenä esimerkiksi rikkiyhdisteiden tarkoituksellista levittämistä ilmakehään ilmaston viilentämiseksi (lentokoneista tai valtamerilaivoista), jos ja kun hiilidioksidin tupruttamista ei saada riittävän nopeasti kuriin.

Olen sinällään samaa mieltä, että toisten hengitysilman saastuttaminen on yksilön kannalta potentiaalisesti paljon suurempi ihmisoikeuksien loukkaus kuin kuitenkin suhteessa aika hiljalleen etenevä ilmastonmuutos eikä tilanne ole hyvä, jos ilmastonmuutoksen aika abstrakti ja kumminkin lähinnä tilastollisesti vaikuttava torjuminen vastavuoroisesti antaa muka oikeuden aiheuttaa joillekin suoranaista terveysuhkaa. Asiat eivät vain ole useinkaan kovin yksioikoisia ja kun säännöksiä ja mallikäytäntöjä laaditaan, monet muut tekijät kääntävät lopputuleman kaikkea muuta kuin ideaaliseksi. Merenkulkua säätelevä kansainvälinen lakikehikko pohjautuu vähintään vuosisataiseen perintöön eikä säännöksiä kerrassaan pysty laatimaan ja valvomaan niin, että ne olisivat kaikilta osin rationaalisia nykytilanteessa.
 

fraatti

Hyperaktiivi

fraatti

Hyperaktiivi
Polarnode suunnittelee Nokialle 30 MW konesalia. Tämä on sama teollisuusalue mihin kaavailtiin metanolin valmistusta.


Suunnittelu on käynnissä, mutta datakeskuksen loppukäyttäjää ei ole vielä tiedossa eikä investointipäätöstä tehty.

Kuutta datakeskusta valmisteleva Polarnode julkisti vastikään Nokian suunnitelmia suuremman Lappeenrannan datakeskushankkeen ja ennakoi seuraavaa julkaisua jo toukokuun lopulle.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Google arvioi suomen datakeskushankkeita uudelleen
Firmat vain uhkailee ja kiristää. Edelleen tuon veronkorotuksen jälkeen on sähkö halpaa ja sähköverkko vakaa ja ilmasto jäähdytykselle otollinen.

Mutta on tämä typerää miksi joka asiasta tehdään vaikeaa. Yksi vero kaikille vaikka 1,5snt ja sillä selvä. Ei mitään erottelua käyttäjien kesken.
 

kotte

Hyperaktiivi
Firmat vain uhkailee ja kiristää. Edelleen tuon veronkorotuksen jälkeen on sähkö halpaa ja sähköverkko vakaa ja ilmasto jäähdytykselle otollinen.

Mutta on tämä typerää miksi joka asiasta tehdään vaikeaa. Yksi vero kaikille vaikka 1,5snt ja sillä selvä. Ei mitään erottelua käyttäjien kesken.
Ei sähkön hinta tässä ole olennaista, vaan se, että mennään äkkiarvaamatta muuttamaan verotusta radikaalisesti. Tuota kautta haitat taloudelle yleensä ylittävät moninkertaisesti sen, mitä veroja ehkä saadaan muutoksella raavituksi kasaan. Pitäisi ymmärtää, että pienessä maassa ja pienessä taloudessa pienkin muutos vaikuttaa suhteessa aivan toisella painolla kuin suuri törttöily suuressa maassa, mistä on aivan tuoreita kokemusesimerkkejä.

Sähkösiirtoyhtiöiden voittorajoitusten poikimista prosesseista olisi jo voinut ottaa opikseen varoittavana esimerkkinä turhan nopeista muutoksista ilman pitkiä siirtymäkausia. Mutta jos Suomessa talouden halutaan antaa liukua tasolle, missä se oli vuosia sitten Kreikassa ennen kovaa kurinpalautusta, niin siitä vaan ...
 

kotte

Hyperaktiivi
Kiinassa datakeskuksia rakennettu jo liikaa?

Tekoälyn mahdollisuudet lyhyellä tähtäyksellä lienevät menneet pitkälle hypen puolelle: Kun palveluiden kaupalliset menekkiarviot ovat olleet liian suuret, on niihin vastaavasti varauduttu liiallisin ennakkoinvestoinnein.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Datakeskusten sähkövero lausunnoilla

 

kotte

Hyperaktiivi
Datakeskusten sähkövero lausunnoilla

En jaksanut aivan kaikkea kahlata tähänastisia lausunnoista lävitse, mutta silmääni ei pistänyt yhtään neutraalia, myönteisesti ehdotukseen suhtautuvasta puhumattakaan. Kielteisiltä tai erittäin kielteisiltä kaikki vaikuttivat.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Lausunnoilla antaja haluaa vaikuttaa tehtyihin esityksiin eli käytännössä etsii sieltä kohdat, jotka aiheuttavat omalle kohdalle hallaa. Lausunnon antaminen vie paljon työaikaa, kun ensin pitää tutustua esitykseen ja vielä ruuneperinä kirjoittaa puisevaa tekstiä, kun pelkkä 'haistapaska' ei johda mihinkään. Jos esitys on hyvä, niin vähimmällä pääsee, kun kirjoittaa, ettei ole mitään lausuttavaa. Monesti lausunto vielä kiertää sisäisesti komiteasta toiseen, jolloin kunnon ruuneperiä ei kukaan viitsi ruotia tarkemmin ja menee sukkana eteenpäin.

Joku saattaa kirjoittaa jopa myönteistä, jos on aiheesta oikein innostunut tai haluaa kietoa kritiikin positiivisuuden kaapuun.
 
Back
Ylös Bottom