Domoticz kotiautomaatio

D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Domoticz kotiautomaatio

Noinhan sen tietysti saisi tehtyä. Tuo viesti sisältää nyt 32-bittisen heksakoodin (8 merkkiä stringinä), eli eeprommin puolelta tarvitaan 32 (tai oikeastaan 24 bittiä riittää toistaiseksi). Pieni viive voisi olla, jos esim. lähetetään useampi viesti peräjälkeen.

Mutta jostain pitää tosiaan aloittaa :)

timop

Aktiivinen jäsen

tuli vihdoin toi RFXtrx433e perille, onko jollain noita nexan/johdoton katkasijoita missä on se koodi kiekko ?
nexan malli wst-512.

miten se pitäisi laittaa, kokeilin ARC:lla ja oikea koodi sekä waveman mutta ei pelaa.
valoon kytkettävä koodikiekollinen palikka pelaa ARClla hienosti.
wavemanilla vain syttyi muttei sammu.

pjr

Aktiivinen jäsen

Manuaalin mukaan niiden pitäs ARC:lla pelata :eek:

RFXtrx433e kiinni windows-koneeseen ja testaamaan RFXmngr:lla että mitä se työntää ulos kun katkasijaa painelee.

timop

Aktiivinen jäsen

Kiitti pitää kokeilla sillä. Toinen outous on noi nexan PER-1500 pistorasiat. Yhden sain paritettua AClla nappasin vaan hatusta koodiksi 1010101 device code 1. Kahta muuta en enää saakkaan paritettua vaikka mitä koodeja kokeilisi..

ja laitoin tämän rfxtrx433e: kakkos raspiin joka on orjana niin ei tule masterille asti rx palikat, ainoastaan orja raspin lämpötila siirtyy, vaikka olen sallinut sille tunnukselle kaikki laitteet..

Sent from my A0001 using Tapatalk

pjr

Aktiivinen jäsen

Onko masterin asetuksista "salli uudet laitteet" päällä? Tuo on varmaan yleisin syy ettei uusia laitteita tule näkyviin.

timop

Aktiivinen jäsen

rfxmanageri löysi kytkimet, sen jälkeen vasta kun sain laitettu ARC kohtaan täpän päälle. lätkin ne kaikki sinne niin jos samaan aikaan on Lightning 4 niin ARC:a ei saa päälle ja päin vastoin.
Nexan kytkimet löytyi kun naksuttelin paritettuilla kaukosäätimillä päälle ja pois, riittää tähän käyttöön.

slaven laitteita en saanut masteerin ilmestymään vaikka kertaalleen poistin sen..

edit: olihan tuo arc ja lighting päällekkäisyys kerrottukin tossa rfcomin manuaalissa..

timop

Aktiivinen jäsen

ei ne koodilliset nexat pelaa. hommaan koodilla arvottavat kytkimet tilalle kun ne ainakin näyttää pelaavan.

Teen varmaan väärin jotain, jos teen kytkimen johon liitän sub/slave deviceen jonkun laitteen niin eikös kytkintä painettaessa lamppu pitäisi syttyä domoticzissa ja sähköstä?

toinen asia jos teen tyhmän kytkimen jota ei ole olemassa ja lisään siihenkin vaikka tässä tapauksessa auton lämmitys nexan ja ajastan offiin esim 3600 niin se pitäisi sammua tunnin päästä ?
vaan kun ei sammu..

edit:slaven osa kytkimistä valui masterille kun aikani nakuttelin sitä allow for 5 minutes nappia. ei kuitenkaan vielä kaikki..
edit2: sain ajastimen toimimaan kun komentaa suoraan ON toiminnolla
http://domoticzIP:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=28&switchcmd=On
ja OFF toiminnolla jonka aikana 3600
http://domoticzIP:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=28&switchcmd=OFF

timop

Aktiivinen jäsen

apuja taas kaivataan tällä kertaa LUAn kanssa.
yritin tehdä nethome toiminnaliisuuden domoticziin eli saisi nexan kytkimeen ON ja OFF toiminnoille omansa.
eli painan ON nappia niin sytyttää tai sammuttaa valon riippuen kumpi oli aiemmin, elin ns toggle ei tarvitse mitään tarkistuksia olla ja sama OFF napille.
näin saisi kahta eri valoa ohjattua yhdellä kytkimellä.
tein kokeeksi kaksi testinappia TestiToggle ja TestiToggle2 sekä lua scriptin script_device_TestiToggle.lua.
nyt se naksuttaa koko ajan sitä edes taas, eikä lopeta kerta painallukseen.

Koodi:
commandArray = {}

if (devicechanged['ToggleTesti2'] == 'Off') then
        commandArray['ToggleTesti2']='On'
        print ('ToggleTesti2 is ON')
else
(devicechanged['ToggleTesti2'] == 'On')
     commandArray['ToggleTesti2']='Off'
     print ('ToggleTesti2 is OFF')
end

return commandArray

My.Ai.Hu

Vakionaama

Näillä hyvillä ohjelmoititaidoillani näyttää siltä että tuota luuppia ei keskeytetä millään.

Eli ynppää koodiin että nappia painettaessa mennään lua suorittamaan
ja sitten pois kunnes taas nappia painetaan uudelleen.

prelude

Vakionaama

timop sanoi:
Koodi:
commandArray = {}

if (devicechanged['ToggleTesti2'] == 'Off') then
        print ('ToggleTesti2 is ON')
else
(devicechanged['ToggleTesti2'] == 'On')
     print ('ToggleTesti2 is OFF')
end

return commandArray

Tuntematta kieltä jota tuossa käytetään simään osoo yksi säännöttömyys.
Ensin käytetään if, then rakennetta kun taas jälkimmäisestä tuo then puuttuu. Varmaankin kuuluukin olla näin, muta silti.

Voiko tuo devicechanged['ToggleTesti2'] saada muita arvokia kuin on ja off vai miksi tuon elsen vielä määrittelet?

D

Deleted member 1344

Vieras

Tuossa on sellainen perustavaa laatua oleva ongelma, että sulla on ikilooppi.

Kaikki laiteskriptit ajetaan aina kun minkä tahansa laitteen tila muuttuu. Eli nyt kun tuo skripti ajetaan ensimmäisen kerran, se aiheuttaa tilamuutoksen laitteelle 'ToggleTesti2'. Ja koska laitteen tila muuttui, ajetaan kaikki laiteskriptit uudelleen -> tuo skripti huomaa että 'ToggleTesti2' muuttui ja muuttaa sen tilan uudelleen. Ja taas 'ToggleTesti2' muuttui jne.

Ja onhan tuossa syntaksivirhekin, pitäisi olla 'elseif'.

timop

Aktiivinen jäsen

joo sen huomasin että on loopissa :)
pitää varmaan joku muuttuja tehdä mihin tallentaa sen viimesen tilan ja käyttää sitä. pääsee helpommalla.
hakusessa on muutenkin miten tuo LUA toimi domoticzin kanssa.
joitain toimia se kun ei tee kuten olettaa saattaa esim oma puhelin on kytkimenä ja laitoin että ajaa on tilassa yhden skriptin ja off tilassa toisen skriptin. ei toimi, tein LUAlla sitten skiptin niin sitten vasta alkoi pelaamaan (sammuttaa zoneminderista valvonnan jos olen kotona).

olen tosiaan vasta alottanu tän säätämisen domoticzillä ja lualla.. ja muutenkin "koodailu" taito on jäänyt satunnaisiin php ja bash virityksiin..

edit: turhaa tehdä LUAlla, vaikka oppimisen kannalta olisikin hyvä. löytyy valmiina http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's#Toggle_a_switch_state_between_on.2Foff
eli
http://domoticzIP:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=50&switchcmd=Toggle

timop

Aktiivinen jäsen

ei se nyt niin vaikeaa ollutkaan kun vähän piirtää paperille :)
nappi jolla ohjataan onToggleTesti ja jota ohjataan on ToggleTesti2.
Koodi:
commandArray = {}

if (devicechanged['ToggleTesti'] == 'On' and otherdevices['ToggleTesti2'] == 'Off') then
elseif  (devicechanged['ToggleTesti'] == 'On' and otherdevices ['ToggleTesti2'] == 'On') then

end
if (devicechanged['ToggleTesti'] == 'Off' and otherdevices['ToggleTesti2'] == 'Off') then
elseif  (devicechanged['ToggleTesti'] == 'Off' and otherdevices ['ToggleTesti2'] == 'On') then

end

return commandArray

D

Deleted member 1344

Vieras

Lua on ihan käyttökelpoinen eventtilogiikan toteuttamiseen.

Toinen vaihtoehto on graafinen Blockly, löytyy Asennus -> Lisäasetukset -> Tapahtumat

Esimerkkejä; https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=31

timop

Aktiivinen jäsen

tolla blockyllä sainkin jo parit valo ohjaukset tehtyä.
tätä toggletustakin kävin tekemään mutta loppui vähän vaihtoehdot kesken niin siirryin LUAan. tosin kun älysi painella hiiren oikeaa nappia niin sieltähän avautui lisääoptioita.
kyllä tästä hyvä tulee, nyt olen jo korvannut opennethomen domoticzilla ja saanut nipun lisäominaisuuksia.
ESP8266:t on matkalla ja taisin sen nRF24L01 palikankin tilata.

timop

Aktiivinen jäsen

onko toi domoticzin beta miten varma käyttää, onko ongelmia tiedossa jos siihen siirtyy?
sain ESP pulikat johonki ihme tilaan kun kävin päivittämään uusinta 78 versiota esp easystä, mihinkään ei saa ladattua jostain syystä..
kiinalaista roskaa ilmeisesti antaa kerran ladata ja se on siinä :)

pjr

Aktiivinen jäsen

No siihen betaan voi joskus koodareilta lipsahella.. muutamat topicit lueskellu missä on kantaa korruptoinu jne. eli jos varmuuskopiot no kuosissa ni ei ku vaan käyttöön.

Ite koetan katella foorumilta, ettei siellä oo kovin isoo topcciryöppyä jostain ongelmasta. Sillon yleensä uskaltaa laittaa betan päivittymään ;)

timop

Aktiivinen jäsen

uusi stable versio julkaistu
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=13942
siinä näyttäisi olevan jotain ongelmia valoja räpsyy ja muuta.
raspissa ei myöskään päivity sieltä selaimen kautta. ja itse ainaki odottelen muutaman päivän päivityksen kanssa.

Tom1s

Jäsen

Osaako kukaan vertailla tätä openenergymonitoriin? Openenergymonitorissa onnistuu lämpötilat hienosti mutta pulssit(energia) ei tunnu ihan natsaavan pollucomin näyttöön.

timop

Aktiivinen jäsen

jokohan tuota uskaltaisi päivitellä kun tarjoaa versiota 5877 ?
sillon edellis kerralla se joku versio oli totaalisen rikki ni ei onneksi edes päivittynyt.
olen mennyt tuolla 3.4834 nyt aika pitkään.
joka toki toimii sekin eikä toimivaa pitäisi päivitellä :)

pamppu

Vakionaama

timop sanoi:
jokohan tuota uskaltaisi päivitellä kun tarjoaa versiota 5877 ?
sillon edellis kerralla se joku versio oli totaalisen rikki ni ei onneksi edes päivittynyt.
olen mennyt tuolla 3.4834 nyt aika pitkään.
joka toki toimii sekin eikä toimivaa pitäisi päivitellä :)

Mulla on ollut tovin aikaa 5877, eikä minkäänlaista häröä havaittu.

japuusti

Jäsen

Miten vaikeaksi arvioitte kotiautomaation rakentamisen Domoticz:lla?
Olen kahden vaiheilla, hankinko Raspberry Pi 3:sen Z-wave moduulilla ja siinen Domon vai ostanko valmiin Z-wave boxin, esim Zipaton Zipaboxin.

Lähtötaso on tämä:
Kokemusta Linuxista ei ole.
Ohjelmointikielistä tuttu on Python, josta olen käynyt peruskurssin.

Tavoitteena alkuun:
Ulkolämpötilan mukaan säätyvä auton lämmitys.
Pistorasiaohjauksia + niiden energiankulutuksia.
Lisäksi 1-wire lämpötila ja kosteusmittauksia.

pamppu

Vakionaama

Jos haluaa linuxin tutuksi ja uuden harrastuksen linuxista, kotiautomaatiosta ja domoticzista, niin sitten. Muuten kannattanee mennä zipaton tyyppisten suuntaan, jolloin saa vain yhden harrastuksen, kotiautomaation.

Eihän noissa hommissa mitään ruudin keksimistä ole, mutta kyllä ne sitä harrastusta tuppaa aiheuttamaan. Raspit ja domoticzit on tietoisia valintoja siitä.

hemaris

Aktiivinen jäsen

japuusti sanoi:
Olen kahden vaiheilla, hankinko Raspberry Pi 3:sen Z-wave moduulilla ja siinen Domon vai ostanko valmiin Z-wave boxin, esim Zipaton Zipaboxin.

Lähtötaso on tämä:

Tavoitteena alkuun:

Zipato ainakin taipuu noihin kahteen ekaan, mutta ei välttämättä 1-wire sovelluksiin. Tästä en kyllä ole varma.

Zipatoa nyt vuoden käyttäneenä sanoisin että se on ihan OK simppeleihin hommiin. Ohjelmointi palikoilla on helppoa ja aloituskynnys on todella matala. Kääntöpuolella sitten törmää aika nopeasti systeemin rajoittuneisuuteen. Esimerkiksi liian pitkät tai liian monta if-tasoa sisältävät skriptit eivät eivät sitten enää onnistukaan. Itselläni nuo ongelmat on vielä saanut ratkaistua pilkkomalla tällaiset tapaukset osaskripteiksi joita ajetaan itsenäisesti.

Itse kaipaisin myös mahdollisuutta siirtyä tuosta palikkakielestä pois sillä etenkin pitempien sääntöjen kirjoittaminen tai korjaaminen on aika tuskastuttavaa etenkin läppärillä kun nuo palikat ei meinaa mahtua ruudulle. Myös data olisi kiva saada helposti talteen, nythän ruudulle saa kyllä hauskan näköisiä käppyröitä mutta en ole ainakaan itse keksinyt/viitsinyt perehtyä että miten saisi helposti raakadatan talteen.

Aika ajoin Zipaton palvelimilla on ollut myös häikkää, tosin näissäkin tapauksissa oman purkin skriptit toimii kunhan ei siinä välissä erehdy säätämään mitään.

Tukea en ole itse tarvinnut kuin kerran ja silloin se oli kiitettävän nopeaa.

Eli sanoisin että jos haluaa tehdä jotain vähemmän simppeliä niin zipato ei ehkä ole paras ympäristö. Silloin miettisin jotain muuta ratkaisua.

roots

Hyperaktiivi

hemaris sanoi:
Aika ajoin Zipaton palvelimilla on ollut myös häikkää, tosin näissäkin tapauksissa oman purkin skriptit toimii kunhan ei siinä välissä erehdy säätämään mitään.
Onko niin että Zipato BOX, mikä lienee oikea nimi, VAATII serveriyhteyden toimiakseen...vai toimiiko itsenäisenä purkkina?
Lähteekö esim murto/palo++ hälyt kännyyn jos serveri nurin?

Eli riittääkö Zipatolle pelkkä nettiyhteys?

Ja onko joku muu purkki tuossa suhteessa 'parempi'?

hemaris

Aktiivinen jäsen

roots sanoi:
Onko niin että Zipato BOX, mikä lienee oikea nimi, VAATII serveriyhteyden toimiakseen...vai toimiiko itsenäisenä purkkina?
Lähteekö esim murto/palo++ hälyt kännyyn jos serveri nurin?

Eli riittääkö Zipatolle pelkkä nettiyhteys?

Ja onko joku muu purkki tuossa suhteessa 'parempi'?

Perusscriptit toimii ainakin minulla vaikka serveri on alhaalla - mikä muuten tapahtui tänä aamuna. Olisiko ollut tunnin nurin. Kaikki toiminnot toimi minulla normaalisti. Mutta minulla on vain ILPin ohjaus, yhden tilan kosteuden poisto ja jouluvalot ohjauksessa. Ja joo, kosteusanturi tiskipöydän alla. Se lähettäisi sähköpostin jos löytyy kosteutta. Siitä en tiedä että toimiiko jos serveri on nurin.

Itse harkitsin pitkään Fibaron home center 2 ostoa, mutta siihen ei käsittääkseni saa 433-laitteita kiinni. Toisaalta ymmärsin että Fibaro olisi ollut aito stand-alone systeemi. Ja hinta olisi sitten ollut tupla tähän Zipato Duo-purkkiin verrattuna.

Ihan hyvin olen itse tällä tullut toimeen. ILPin ohjauksessakaan en ole koskenut kakeen elokuun syyskuun jälkeen kun sain nykyisen systeemin rakennettua.

K

koowee

Vieras

Onko kenelläkään kokemusta taloLoggerin datan lukemisesta Domoticziin? Tällä hetkellä taloLogger kerää dataa SQLite kantaan ja toiveena olisi saada sama data tulevaisuudessa käytettäväksi myös Domoticzin puolelle, esimerkiksi 1 minuutin välein. Excel CSV-formaatti olisi varmaan tässä helpoin, mutta pystyisikö tätä tekemään mitenkään helposti SQLitestä?

J

jamppa74

Vieras

japuusti sanoi:

Lähtötaso on tämä:

Tavoitteena alkuun:

Itsellä tällä hetkellä Zipato ja voin suositella. Kaverilla Vera Plus https://fiksukoti.fi/collections/vera/products/vera-plus-smart-home-gateway ja sekin vaikuttaa aikas pätevältä laitteelta. Yksinkertaisempi käyttää eikä toiminnoissakaan taida hirveästi olla eroa.

Tällä Fibaron kikkareella https://fiksukoti.fi/collections/fibaro/products/fibaro-z-wave-universal-binary-sensor saat myös 1-wire lämpötila-anturit kiinni.

Mikkok

Aktiivinen jäsen

Niinhän siinä nyt kävi että joutui taipumaan. Yksi arduino-node käytössä ja toinen toimii raspberryn kanssa usb:lla kytkettynä toisiinsa. Ei vaan suostunut toimimaan tuo nrf24l01 suoraan raspissa. Eikä kyllä sen puoleen arduino pro microissakaan. No nyt on kuitenkin erillisrakennukseen menossa kuvan mukaiset ohjaukset ja lämpötilat yhdellä nodella. Lisää kun ehtii :)

Liitteet

• image.png
    image.png
    187,8 KB · Katsottu: 557

japuusti sanoi:

Lähtötaso on tämä:

Minulla kokemusta linuxista saman verran paitsi tuo ohjelmointi kokemus, eli täysi nolla. ;D
Sain kuitenkin juuri raspin pystyyn ja domoticsin siihen. Myöskään näistä ei aijempaa kokemusta.

Tunteja meni lueskellessa, mutta aika simppeliä touhua ainakin tämä alku.

japuusti

Jäsen

Hyvä tietää että onnistuu vähäiselläkin kokrmuksella :)
Oma Domo projekti siirtyy keväämmälle. Juuri nyt ei ole aikaa eikä oikeastaan rahaakaan.
Ilpin lämpötilamittauksen 1-wire verkon rakennan Wemos D1 mineillä kunhan lämpötila-anturit tulevat. Nyt on jo muutaman viikon kuljetusstatus näyttänyt samaa tilaa. Toivottavasti löytävät tiensä kotiin asti. AliExpressistä tilasin.

My.Ai.Hu

Vakionaama

Onkohan kenelläkään kokemmusta tuon PME280 anturista
ulkokäytössä. Itsellä näyttää olevan pieniä murheita
tuon lämpötilan suhteen. Väylänä tuo i2c.

Eli lämpötilan vaihtelu ilman kosteuden mukaan... reilu vajaa 2 astetta kun ollaan yli 90%
kosteudessa ja takas kun kuivempaa. Kosteus ja paine näyttää seuraavan läheistä
ilmiksen asemaa mutta lämpö seilaa kosteuden mukaan.

Toki anturi on toistaiseksi irrallaan ulkosalla vilpin anturin ja seinän välissä.

Olisikos jollakin ideoita?? tuohon lämpöjen seilaamiseen

VesA

In Memoriam

My.Ai.Hu sanoi:
Onkohan kenelläkään kokemmusta tuon PME280 anturista
ulkokäytössä. Itsellä näyttää olevan pieniä murheita
tuon lämpötilan suhteen. Väylänä tuo i2c.

Eli lämpötilan vaihtelu ilman kosteuden mukaan... reilu vajaa 2 astetta kun ollaan yli 90%
kosteudessa ja takas kun kuivempaa. Kosteus ja paine näyttää seuraavan läheistä
ilmiksen asemaa mutta lämpö seilaa kosteuden mukaan.

Toki anturi on toistaiseksi irrallaan ulkosalla vilpin anturin ja seinän välissä.

Olisikos jollakin ideoita?? tuohon lämpöjen seilaamiseen

Tuollaiset anturit mittaavat lämpötilaa ja absoluuttista kosteutta joista sitten jotenkin lasketaan suhteellinen kosteus. Koska suhteellinen kosteus siis on laskelmien jälkeen hyvinkin epämääräinen asia kannattaa yrittää löytää/laskea ilmiksen datoista absoluuttinen kosteus, eli se montako grammaa ilmamassassa on kuutiota kohden vettä ja sen + lämpötilan pohjilta selvitellä mitä se anturi näyttää, eli tehdä sillle vastaavat laskut.. ja sitten anturikohtaiset korjaukset.

Valitettavasti halvat anturit toimivat huonommin äärioloissa kuten pakkasilla ja yli 90% kosteuksissa, BME280:n toiminta on niinikään rajallista: https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/BST-BME280_DS001-10.pdf. Virransyöttöönkin kannattaa kiinnittää huomiota, tulokset riippuvat jossain määrin käyttöjännitteestä.

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Ihan peruskysymystä joko linuksista ta domoriczista. Koneena raspberry pi3.

Raspi toimii viimeisimmällä käyttiksellä ja löytää pari testianturiakin jotka kertovat raspille lämpötilat. Ongelma tulee kun laitan sinne domotizin. Domotin herjaa, että osoite 0.0.0.0 on jo käytössä ja portti 8080 varattu. Ei siis toimi.

Tuo 0.0.0.0 on kotiverkon varaama kaapelimodeemille.

Ohjeissa lukee, että editoi domoticz.sh tiedostoa mutta kun se on varattu eikä sitä voi editoida. Sama juttu muissa confaus tiedostoissa.

Kertokaa minulle jo viikon linuxia käyttäneelle "asiantuntijalle" miten pääsen kiinni noihin toisen ohjelman varaamiin tiedostoihin, varauksen purun jotta saan tuon 0.0.0.0 ropleemin ratkaistuksi.

HeTi

Aktiivinen jäsen

Onko raspberryssä näyttö ja näppis/hiiri kiinni ?
Jos on, toimiiko netti ? eli jos käynnistät nettiselaimen (Web Browser) pääseekö sillä yleisille nettisivuille.

Jos Domoticz on asennettu, siihen pääsee samasta koneesta nettiselaimella http://localhost:8080/

Jos ylläoleva toimii, on kaikki kunnossa "automaattisesti". Jos domoticziin haluaa kotiverkon toiselta koneelta, pitää
selvittää sen osoite (raspberry hakee sen yleensä automaattisesti käynnistyksessä).
Yläpalkista Terminal auki ja siihen komento hostname -I, kertoo ip-osoitteen jota voi sitten käyttää kun toisesta
koneesta haluuaa yhteyden raspberryyn. Domoticzin tapauksessa pitää osoitteen loppuun liittää domoticzin käyttämä porttii 8080 esim. (http://192.168.1.6:8080)

IP osoite 0.0.0.0 on spesiaalitapaus ja sitä ei pitäisi käyttää.
https://en.wikipedia.org/wiki/0.0.0.0

Osaa raspberryn tiedostoista pitää editoida pääkäyttäjän oikeuksin (root), esim. Terminaali ikkunassa komento
sudo pico domoticz.sh

JukkaI

Aktiivinen jäsen

HeTi sanoi:
Onko raspberryssä näyttö ja näppis/hiiri kiinni ?
Jos on, toimiiko netti ? eli jos käynnistät nettiselaimen (Web Browser) pääseekö sillä yleisille nettisivuille.
On ja pääsee. Raspberry toimii ihan hyvin ja mittaa lämpöjä.

HeTi sanoi:
Osaa raspberryn tiedostoista pitää editoida pääkäyttäjän oikeuksin (root), esim. Terminaali ikkunassa komento sudo pico domoticz.sh
Tuo ei vaan onnistu. Voi lukea ja katsella mutta ei voi tallentaa kun tiedosto on toisen ohjelman käytössä. Käsittääkseni olen raspissa nimenomaan pääkäyttäjä ihan oletuksena.

HeTi

Aktiivinen jäsen

JukkaI sanoi:
Tuo ei vaan onnistu. Voi lukea ja katsella mutta ei voi tallentaa kun tiedosto on toisen ohjelman käytössä. Käsittääkseni olen raspissa nimenomaan pääkäyttäjä ihan oletuksena.

Jokaisessa Linux/Unix koneessa on turvasyistä pääkäyttäjä tunnus root, joka on tarkoitettu ylläpitotehtäviin.
Käyttäjä voi olla ylläpitoryhmässä mutta varsinaisen pääkäyttäjän oikeudet saa sudo komennolla.
Kaikkia komentoja jotka ajetaan pääkäyttäjän oikeuksin kannattaa miettiä koska mikään ei estä vahinkoa jos
komento menee pieleen.
https://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_asetukset#P.C3.A4.C3.A4k.C3.A4ytt.C3.A4j.C3.A4_eli_root

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Olen yrittänyt editointia nimenomaan tuolla superuserin sudo komennolla mutta tiedostot ovat toisen sovelluksen lukitsemia. Tuo linkkisi oli hyvä opinahjo meikäläiselle.

Back
Ylös Bottom