Ecodan EHST20D-YM9DR1 + PUD-SWM100YAA kokemuksia

Reperei

Aktiivinen jäsen
Tuollainen kombo on nyt ollut hetken käytössä ja ajattelin kirjoittaa johonkin talteen näitä löydöksiä miten tuo nyt näyttäisi meidän tapauksessa toimivan. Softaversiota en ole vielä katsonut, pitää sekin tsekata jossain välissä. Lämmityksen kierrossa on myös 90L puskurisäiliö sulatuksia varten.

Asennuksessa mukana sisätilakaukosäädin ja lämmitettävissä tiloissa kaksi tuttua ongelmakohtaa, mitä täällä muillakin on ollut, joiden vuoksi pelkkä huonelämpötila ei oikein toimi eli
- Kosteissa tiloissa pitäisi aina kiertää lämmin vesi ulko- ja sisälämpötilasta riippumatta
- Autotalli pitää pysyä sulana eli pakkasilla lämmityksen katkot harvalla tallin lattiakierrolla ei tee hyvää, tuo +20 jäätymisen esto saattaisi riittää isolla virtauksella pelkästään tähän ongelmaan, mutta mieluummin pysyn turvallisiksi todetuissa lämmöissä. Riittää virtaustakin paremmin muualle.

Ja päälle sitten vielä huonetermostaatit, joita on sen verran, että en jaksa lähteä niille hakemaan kuristettuja säätöjä plus kesällä ne joutuisi kuitenkin kaikki käydä kiertämässä käsin kiinni.

Noh, tässä säätöjen löydöksiä, jos olisi muillekin apuja:
* Kaukosäätimen lämpötilamittauksen kanssa mitkään alarajat ei toimi ts. jos ei lämmitykselle ole pyyntöä sisätilan lämpötilan vuoksi, niin aivan sama kuinka kylmää vettä on kierrossa
** Lämmitystavalla ei ole väliä, sama ongelma kiinteällä, käyrällä ja huonemittauksella, aina tuon kaukosäätimen raja stoppaa lämmityksen
** Kierron lämpötilaa ei edes kokeilla millään väliajoilla, jos lämmityspyyntöä ei ole
** Jäätymisen esto näyttäisi toimivan, mutta sillä on kiinteä 20C lämpötila lähdölle, mitä ei saa nostettua ja tuokin tulee peliin vasta kun ulkolämpö laskee alle asetetun rajan

* Kierron lähdön asetettua lämpötilaväliä ei ainakaan alarajan osalta noudateta, jos käytössä on myös hystereesisäätö eli alaraja määrittyy silloin tavoitelämpötila plus se alarajan miinus arvo - voisin veikata, että sama on myös ylärajan osalta eli jos käyrä on +40 ja yläraja +5, niin lähtee maks +45 eikä esim. ylärajaksi laitetttu 42. Tosin en ole tuota ylärajaa vielä testannut. Alarajalla esim. 25C yleisenä alarajana ja 23C hystereesiasetuksen (28 + -5) kautta päästelee iloisesti läpi tuosta 25C:stä ilman reagointia ennen 23C lämpötilaa.

* Ulkoyksikön käynnistysten määrä jää kyllä todella vähiin tuon huonelämpötilan mittauksen kanssa, jos sitä pystyy käyttämään, kun kone ei tosiaan laita tikkuakaan ristiin lämmityksen osalta ainakaan lämpimällä säällä jos lämpötila pysyy tavoitteen päällä eli edes kiertovesipumppu ei käy koskaan tuon osalta. Kylmällä mahdollinen jäätymisenesto tietty tulee peliin vahtimaan lähdön lämpöä, jolloin kiertovesipumppu ainakin pyörii.

=> Toimivaksi lopputulokseksi olen nyt valinnut sisäkaukosäätimen tilalle kytkemättömän TH1:en (kiitos vinkin täältä aiemmista keskusteluista) ja käyräajon. Tuolla kombolla lähtevän veden lämpötila noudattaa käyrän tavoitelämpötilaa plus hystereesiasetuksia eli säädin käyrän alimmaksi tasoksi 28C ja noille hystereesirajoille +5 ja -3. Tuolla seilaa kiltisti lähdön lämpö 28C tavoitteella 33C ja 25C väliä. Ts. jos lähtö nousee 33C:een, niin lopettaa lämmityksen ja sitten kun käytännössä paluu laskee 25C:hen, niin lähtee taas lämmittämään.
** -5 oli hieman turhan alhainen alarajaksi, koska vesi ja lattia menee liian viileäksi ja itse asiassa tuon 23C lämmön saavuttaminen kesti myös todella kauan. Lattialämmitys siis betonilaatassa ja lämpöä kyllä varautuu.
** Lämmityksen käynnistysten määrät ulkoyksikölle näyttäisi olevan 0 - 3 välillä tunnissa tämän kanssa näillä keleillä. Suurimmat käynnistysmäärät tulee aina käyttöveden lämmityksen jälkeen, kun systeemi tekee näköjään jotain koeponnistuksia kuinka paljon lämpöä lämmityskierto pystyy ottamaan vastaan. Tuolla pelkällä ulkorakennus + kosteat tilat kierrolla menee aina meillä kolmannelle kokeilulle ennen kuin ajaa pidempään. Sitten onkin tasaista hystereesivälin ajelua ennen seuraavaa käyttöveden lämmitystä. Oletan että nuo koeponnistukset vähenevät kun kelit kylmenee ja lämmityksen kierto kasvaa ts. pystyy ottamaan suurempaa tehoa heti vastaan.
** Näyttää mielenkiintoisesti sisälämmön reilusti pakkasella, jos anturin arvoa katselee, kun ei ole kytketty :)
** Näyttää esim. melcloudissa koko ajan lämmitystilaa vakiona. Tosin ei aina lämmitä, vaan näköjään tuo voi tarkoittaa myös pelkkää kiertoveden pumppausta ja lämpötilan seurantaa.
** Muistaakseni kokeilin tätä ennen myös sisälämmön asettamista korkealle kaukosäätimen kanssa ja jatkuvan lämmityksen pakottamista sitä kautta käyrän kanssa, mutta se ei toiminut niin kuin pitää. Tätä en mene kuitenkaan vannomaan, kun sen jälkeen on tullut säädettyä lisää eikä tullut tuota taltioitua tarkemmin. Pitää ehkä joskus vielä kokeilla muuttaa vain tuo takaisin.

Meillä on myös käyttöveden jatkuva latauskierto, koska putket on pitkät pannuhuoneesta ja tuon kanssa tuli todettua sama mitä moni muukin eli syö melkoisesti lämpöä. Hommasin sitten ajastimen ja rajoitin tuota jatkuvaa kiertoa. Tuosta tuli myös hyötyä noiden käynnistysten suhteen ainakin näin lämpimillä ilmoilla, kun ei noita lämmityspuolen koekäynnistyksiä ulkoyksikölle tule niin usein tuon käyttöveden lämmityksen vuoksi.

Sellaisen myös huomasin, että kiertovesipumpun ekotilan poisotto näyttää saavan systeemin välillä totaalisen jumiin. Tällöin laite ei suostu lämmittämään mitään, vaikka kaikki lämmöt tippuu eikä esim. käyttöveden suora käskytyskään toimi. Mahtaakohan olla bugi tässä meikäläisen softaversiossa, mutta tuo näyttää olevan käytännössä pakko pitää tuossa ekotilassa. Meinasi tulla vähän lisää harmaita hiuksia, kun mietin mikä ihme on, että ei lähde laitos lämmittämään enää ollenkaan. Pari kertaa vielä varmistin muuttamalla vain tuota asetusta sitten.

Tämmöisiä mietteitä nyt ainakin alkuun. Raivostuttava kyllä tuo systeemi dokumentaation avoimien asioiden vuoksi ts. mitä asetukset oikeasti tekevät ja miten suhtautuvat toisiinsa. Ja saisi myös olla muidenkin peräänkuuluttama paluun mukainen yläraja tuolle lämmityksen pysäytykselle. Alaraja käytännössä on paluun mukainen, kun siinä tilanteessa on pelkkä kierto päällä ja lähtö&paluu samassa lämpötilassa.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Tuosta sisätilamittauksesta vielä, niin sekin olisi huomattavasti paremmin käytettävissä, jos sen saisi noudattamaan jotain vapaasti määriteltävää lähdön lämpötilan alarajaa eikä vain olemaan kokonaan pois päältä niin kauan kuin sisälämpötila on riittävä. Nyt se ei tarkista kierron lämpöä koskaan ja sen ajan, kun sain ilman kiertovesipumpun ekoasetusta tuota kokeiltua, niin vaikka kierron lämpö olisi tiedossa, niin lämmitys ei käynnisty vaikka asetetut rajat alittuisivat. Tästä tosin tuli mieleen, että en kokeillut vielä ottaa hystereesiasetusta pois, josko se silloin noudattaisi sitä yleistä lähdön alarajaa, epäilen kuitenkin, että ei. Näyttää olevan aika totaalinen tuo blokki aina kun sisätilan lämpötila ei alita rajaa. Tosin tuokin kokeilu vaatisi nykyisellään sen kiertovesipumpun ekoasetuksen poisoton, jotta lämpötila olisi tiedossa, mikä ei tässä softassa näytä toimivan.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Tässä kun on kaikenlaista säätänyt, niin vielä ei hirveästi tietty noita laitteen COP:eja kannata katsella. Esim. kuuman käyttöveden tuotannossa oli alkuperäisillä asetuksilla 15min jälkeen vastukset avussa ja ihmettelin COP lukuja kunnes huomasin tuon ja pidensin arvon sitten maksimiin eli 30 minuuttiin. Ehkä tuon avustuksen voisi pitää kesällä kokonaankin pois, mutta mieluummin säätäisin tuon about kuntoon ja antaisin sitten vain pöristä :)

Karkeasti ottaen lämmitysveden tuotossa on ollut testailujenkin kanssa Mitsun omalla ilmoituksella COP yli 4 ja kuuman veden tuotto sitten alkuun vähän alle 2 noiden aikaisten vastusten kanssa, nyt jonkun verran yli 2. Mutta varsinkin tuota käyttövettä pitää nyt sitten katsoa myöhemmin, kun laite on sitä aikalailla lämmitellyt aina asetusten muutosten jälkeen ja tosiaan siellä on tuota ylimääräistä vastuskäyttöä seassa. Viimeistään ensi kuussa sitten näkee paremmin, jos ei tarvitse enää niin säädellä.

Kuuman veden maksimilämpö on asetettu 52 asteeseen. Uudelleenlämmitys ylemmästä anturista 46C kohdalla. Näyttää näillä asetuksilla antavan ulos yli 50C vettä about aina, vaikka alempi anturi näyttäisikin jo kohtuu viileää isomman käytön yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Näyttäisi käyttöveden COP parantuneen vajaasta kahdesta 2,5 paikkeille vastusten 30 minuutin viiveen kanssa. Tosin perheen suihkurumba iltaisin tuottaa kyllä tuota pidempiä lämmitysjaksoja eli siellä nyt sitten edelleen vastuksista tulee COP alemmas. Noh, eipähän ainakaan lopu lämmin kesken.
 

iqo

Vakionaama
Mielenkiintoista lukea kokemuksiasi @Reperei tästä Mitsun nykysysteemistä. Joskus aikaisemmin täällä yritettiin keräillä kovasti todisteita siitä, miten se hystereesiasetus todellisuudessa laitteen käyttäytymiseen vaikuttaa. @SJT on ainakin tehnyt havainnollisia graafeja laitteen muistikortille kertyvästä datasta. Niistä näkisi yksiselitteisesti, mitä tapahtuu. Jos vain @Reperei jaksat, niin ota joskus talteen sitä dataa ja lataa itsellesi se datan käsittelyohjelma tai toimita data vaikka @SJT :lle, niin saataisiin niitä käyriä tännekin ihmeteltäväksi.

Kun kirjoitit IN1, tarkoititko oikeammin TH1? Eli siis kyse on kytkemättömästä huonelämpötilamittauksesta? IN1 on huonetermostaatin (kärkitieto) liitäntä.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Kiitokset, hyvä korjaus :) Tarkoitin tosiaan TH1, kävin vielä vilkaisemassa varmuuden vuoksi, niin tuo TH1 siellä tietysti lukee valittuna. Korjaanpa tuonne alkuperäiseenkin tekstiin.

Noista käyristä, niin ainakin itselläni tuolta Melcloudin käppyröistä näkee ihan säännöllisesti tuon nousun 33C ja sitten valuu hitaasti aina 25C, kunnes alkaa taas lämmittää eli graafit on ihan siellä jo valmiina :) Nyt on taas sen verran lämmintä, että käynnit ei ole kovin pitkiä, mutta tässä esim. viime yöltä yksi käynnistys 25C ja sitten lämmittää kunnes meno nousee 33C. Asetukset edelleen samat kuin alkuviestissä eli käyrä on siis 28C tasolla (lähtee sitten 0C ulkolämmön tienoilla nousemaan lämpimämmäksi) ja siihen yläasetus +5 ja ala-asetus -3.

Ensin edelliseltä tunnilta tuota lämpötilan laskua:

1631081308272.png


Ja sitten käynnistys 25C ja lopetus 33C: (välillä käyrälle jää kiinni ihan se 25C droppi, välillä allaolevan tapaan näyttää lähtevän 25,5C)

1631080846809.png


Käyttöveden lämmitys on tosiaan sitten sellainen kohta minkä jälkeen aina käydään koittamassa lämmitystä alatason asetuksesta huolimatta. Ylärajaa kyllä noudatetaan. Tuossa tulee ne max. 3 kokeilua, mistä mainitsin tuossa aloitusviestissä eli esim. viime yöltä tuota 01:00 tuntia edeltävä tunti. Yleensä tuo 3. käynnistys lämmittää pidempään, mutta nyt oli tulo valmiiksi sen verran lämmintä ja tehon tarve vähäistä, että ei onnistunut. Mutta oletan tosiaan, että ilmojen kylmetessä pääsee tasaisempaan käyntiin noiden osalta jo esim. ekalla yrityksellä.

1631081627415.png
 
Viimeksi muokattu:

iqo

Vakionaama
Hyvinhän noistakin käyristä tosiaan jo näkee käyttäytymisen. Hystereesi näyttää toimivan, mutta oliko nyt siis niin että vaatii jotain kikkailua sen TH1-sensorin osalta?

Myös nuo "koeponnistukset" ovat jotain, mikä ei ole vielä muut raportoineet. Lienee joku ohjelmallinen juttu, jolle ei voi mitään.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Lähinnä tosiaan vaati sen, että laittoi tuon TH1:sen käyttöön Room sensor settingissä tuon kauko-ohjaimen sijaan, vaikka sitä ei ole kytketty. Raportoi näköjään jonkun 0 arvon eteenpäin, joka tulkitaan sitten sisäyksikön ruudulla muistaakseni -21C ja MELCloud näyttää tuon -39C. Sitä en ole vielä varmistanut uudemman kerran, että toimisiko kuitenkin myös sillä, että ottaa sisälämpötilan mittauksen takaisin ja laittaa pyynniksi vaikka 35C, että on koko ajan varmasti pyynti päällä. Enkä tiedä jaksanko ihan heti, oli hieman hommaa kokeilla nuo nykyiset asetukset kuntoon :)

Noista käyttöveden kuumennuksen jälkeisistä lämmitysyrityksistä ei tosiaan näytä pääsevän eroon tällä käyttötavalla. (tietty sillä sisälämpötilalla noita ei tule, jos ei ole pyyntiä, koska silloin ei mitään tapahdu lämmityspuolella) Näyttäisi yrittävän lähteä pienemmällä teholla per yritys lämmittämään, mutta saattaa olla myös kierron viileneminen syynä, miksi 3. yritys yleensä lämmittää pidempään. Kunhan ilmat viilenee, niin tuosta saanee lisätietoa. Todennäköisesti tuo on joku Mitsun mielestä pakollinen varmistus, ettei pääse lämmityskierto liian kylmäksi kuuman käyttöveden teon aikana käyrän kanssa, kun ei sisälämpötilasta ole tietoa - tai no, todennäköisesti tulkkaa, että on pakkasta ja syytä yrittää lämmittää :) Noita lukuunottamatta seuraa hyvin sitä käyrän lämpötilaa plus hystereesit. Ja noissakin ns. ylimääräisissä yrityksissä tosiaan noudattaa kuitenkin sitä asetettua käyrää + ylärajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Tuossa koitin vertailla sähkölaitoksen mittaamia kulutuksia ilman Mitsua ja sen kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että ei noissa Mitsun laskennallisissa kulutuksissa ainakaan suurta heittoa ole, itse asiassa Mitsu näyttää raportoivan vähän suurempia kulutuksia, kuin mitä koko talouden kulutuksen ero vanhaan. Tosin tuo voi osaltaan selittyä vanhojen kiertovesipumppujen vaihdolla remontin yhteydessä. Tuotetuista määristä on vähän hankalampi sanoa, sen osalta näkee sitten vuoden päästä jotain sen suhteen mikä kulutus/tuotto on ollut vs. öljy.

Sen voi ainakin todeta, että varmaan osittain tuosta jatkuvasta kierrosta johtuen, kuuman veden osuus sähköstä on aika iso. Vie n. 10kWh per päivä sähköä ja tuottona n. 25kWh. Lämmityksen puolta on mukavampi katsella, kun vajaalla 5kWh:lla tulee yli 20kWh :) Noh, ilmat on tietty vielä leutoja, toivottavasti toimii hyvin myös ilmojen viilentyessä.
 

iqo

Vakionaama
Mielenkiintoinen tuo käyttöveden energiankulutus. Tai siis olen koko ajan ajatellut, että meillä (4hlö talous) menee paljon sähköä käyttöveteen, kun se lämpiää suoralla sähköllä ja on pahimpina vuorokausina elenian palvelusta arvioituna tuota 10kWh luokkaa. Kokoajan harmittanut, kun ei saa helpolla tuota VILPiä valjastettua edes veden esilämmitykseen, mutta aika pieni säästöpotentiaalihan siinä lopulta on.
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Mielenkiintosia tosiaan noi käyttöveden energiankulutukset. Itsellä ku karvan pienempi ecodan ja viimeisen 11päivän ajalta keskimäärin 1,5kWh päiväkulutus. Mukaan mahtuu yksi vuorokausi kun ei lämmittänyt käyttövettä ollenkaan ja korkein oli 4,8kWh. 2hengen talous ja 50astetta asetettu lämpötilaksi.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Se on tuo ulkorakennus ja sieltä kanaali kierron kanssa melkoisia hukkaajia näköjään. Ja vaikka sitä on nyt ajastettu, niin tietty sieltä tulee sitten rykäys viileetä, kun kierto menee taas päälle. Voi vain kuvitella paljonko tuo hukkasi öljyn kanssa, kun kierto hiipi aina veden käytön ulkopuolella kohti 70C:tä ja kierto oli ihan jatkuva.

Ja juu, meillä ei tosiaankaan tule vuorokausia ilman käyttöveden lämmitystä tällä systeemillä :) No jos kierron ottaisi pois, ja ketään ei olisi kotona, niin sitten varmaan.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Se tässä vähän mietityttää, että tuo kierron aiheuttama hukka on varmaan odotettavien säästöjen kannalta huono homma, koska oletus oli, että siitä vanhasta 3000L kulutuksesta isompi osa olisi ollut tuota paremman hyötysuhteen lämmitystarvetta. Toisaalta hukka todennäköisesti on nyt myös merkittävästi pienempi tuon ajastuksen ja matalamman käyttöveden lämpötilan ansiosta, että ehkä tuo sitten tasoittaa.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Kierto pois, kanaalia pitkin esilämmitettyä vettä ja sähkövaraaja taloon?
Joku tuollainenhan se saattaisi olla optimiratkaisu. Mitsun käyttövesipuolelta veden käytön yhteydessä tulisi talon sähkövaraajaan VILP:llä johonkin 50 asteeseen esilämmitettyä käyttövettä sisään kanaalin yli ja sähkövaraaja olisi sen verran lähellä, että ei tarvitsisi kiertoa pitää. Tosin ei kyllä ihan heti mene hankintalistalle, kun edellinen rumba on just saatu pois ja paikkakin pitäisi sille varaajalle löytää. Mutta pitää harkita, jos alkaa tarpeeksi tuo kulutus ärsyttämään.

Ei ole alkuperäisen rakentajan tarvinnut silloisilla öljynhinnoilla paljon asiaa miettiä tuon kierron kanssa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse sain joskus mittausten perusteella arvion talonsisäiselle kuumavesikierrolle ja se oli 14 kWh vuorokaudessa + kiertopumpun sähkön kulutus. Tämä ei ollut täydellinen kierto vaan koski kauimmaisia pisteitä. Öljylämmitysaikaan ei toki niin väliä mutta VILPin myötä kuumavesikierron kiertopumppu irtosi saman tien.

Vesimaksukysymys kannattaa sitten huomioida. Meillä ei makseta vedestä joten siltä osin ei mietittävää ollut. Rättipatteri on koplattu patterikiertoon, mutta eihän se 35 asteinen nyt ole sen kuuman veden veroista alkuukaan sen lämmityksessä.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Meillä taisi yhden vuorokauden ehtiä olemaan jatkuva kierto päällä tämän VILP:in kanssa ja sen kuuman veden tuotto oli ~34kWh Mitsun mukaan (kulutus ~17kWh, oli vielä vastusten viive vain 15min tuolloin). Tuon jälkeen lähdinkin heti ajastinkaupoille, minkä jälkeen sitten tuotto on pyörinyt ~25kWh paikkeilla. Veikkaan, että tuossa lienee vieläkin jotain ~15kWh luokkaa se jäljelläoleva kierron hukka, kun päiväsaikaan sitä ei hirveästi pysty rajoittamaan. Muuten joutuu juoksuttamaan reilusti vettä, mikä ei tosiaan myöskään ole ilmaista - ja onhan sillä tuohon juoksutukseen menevällä ajallakin joku arvonsa.
 
Viimeksi muokattu:

Lande

Aktiivinen jäsen
kuuman käyttöveden tuotannossa oli alkuperäisillä asetuksilla 15min jälkeen vastukset avussa ja ihmettelin COP lukuja kunnes huomasin tuon ja pidensin arvon sitten maksimiin eli 30 minuuttiin. Ehkä tuon avustuksen voisi pitää kesällä kokonaankin pois, mutta mieluummin säätäisin tuon about kuntoon ja antaisin sitten vain pöristä :)
Tuntuu vähän pöllöltä, että väkisin otetaan vastus apuun käyttöveden lämmitykseen vaikka kesähelteellä noinkin lyhyen maksimiviiveen jälkeen (30 min). Tämä on vähän mystinen asetus. Itsellä on kanssa tuo asetus päällä ja viiveenä ollut 15 minuuttia. Silti se kyllä ihan kiltisti lämmittää toisaalla asetetun 60 min pätkän kompressorilla, jonka jälkeen siirtyy myöskin asetusten mukaisesti lämmittämään 30 min ajaksi verkostovettä. Sitten taas palataan käyttöveden lämmitykseen, mikäli lämpötilatavoitetta ei saavutettu.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Tuntuu vähän pöllöltä, että väkisin otetaan vastus apuun käyttöveden lämmitykseen vaikka kesähelteellä noinkin lyhyen maksimiviiveen jälkeen (30 min). Tämä on vähän mystinen asetus. Itsellä on kanssa tuo asetus päällä ja viiveenä ollut 15 minuuttia. Silti se kyllä ihan kiltisti lämmittää toisaalla asetetun 60 min pätkän kompressorilla, jonka jälkeen siirtyy myöskin asetusten mukaisesti lämmittämään 30 min ajaksi verkostovettä. Sitten taas palataan käyttöveden lämmitykseen, mikäli lämpötilatavoitetta ei saavutettu.
Jep, saisi tosiaan olla pidempiäkin vaihtoehtoja tuohon 30 minuuttiin tai sitten pitäisi vaan käydä tuo pistämässä näin leudommilla keleillä kokonaan pois. Lämpöä kuitenkin tulisi tarpeeksi ilman vastustakin.

Tuo toinen asetus tosiaan säätää vain sitä käyttövesitilan kestoa eli sillä ei pysty vaikuttamaan suoraan tuohon vastuksen käyttöön. Jos siellä on tuo 60 minuuttia, niin siitä vähintään viimeiset 30 minuuttia mennään vastukset apuna (tai sitten kokonaan ilman vastuksia, jos ne on täysin pois päältä). Mitä meillä ainakin tapahtuu käytännössä joka ilta jonkin verran ts. menee tuon 30 minuutin yli, ei välttämättä nyt kuitenkaan ihan 60 minuuttia :)

Se 15 minuutin vastusten raja tuli kuitenkin todella selvästi näkyviin eli parani COP ~2 => ~2,5 tuolla 30 minuutin rajan käyttöönotolla. Laite siis ihan oikeasti käyttää niitä vastuksia apuna, vaikka ulkoyksikkökin sitä lämpöä ihan hyvin tuottaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Lande

Aktiivinen jäsen
Jos siellä on tuo 60 minuuttia, niin siitä vähintään viimeiset 30 minuuttia mennään vastukset apuna (tai sitten kokonaan ilman vastuksia, jos ne on täysin pois päältä).
Minulla laite ei tosiaan toimi tuolla tavoin, onneksi. Vastukset otetaan avuksi vasta silloin, jos kompressorin tuotto ei riitä, kuten legionellakuumennuksen loppuvaiheessa. Tämän pystyn varmentamaan myös energiamittarista, jonka taakse VILP on asennettu.

Onko sinulla asennettu se lisävarusteena saatava 3 kW lisävastus ("uppokuumennin")? Jos on, niin ehkä se voi aiheuttaa eroa toimintaan, vaikkakin molemmille on ao. valikkokohdassa on/off -valinta ja lisäksi tuo 15-30 min. viive. Jokin Mitsubishin paljon puhutuista ohjelmistovirheistä tässä lienee tavalla tai toisella kyseessä.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Minulla laite ei tosiaan toimi tuolla tavoin, onneksi. Vastukset otetaan avuksi vasta silloin, jos kompressorin tuotto ei riitä, kuten legionellakuumennuksen loppuvaiheessa. Tämän pystyn varmentamaan myös energiamittarista, jonka taakse VILP on asennettu.

Onko sinulla asennettu se lisävarusteena saatava 3 kW lisävastus ("uppokuumennin")? Jos on, niin ehkä se voi aiheuttaa eroa toimintaan, vaikkakin molemmille on ao. valikkokohdassa on/off -valinta ja lisäksi tuo 15-30 min. viive. Jokin Mitsubishin paljon puhutuista ohjelmistovirheistä tässä lienee tavalla tai toisella kyseessä.
Ihan vakio tuon osalta eli ei ole uppokuumenninta. Hassua kyllä jos tuossa softassa noinkin isoja eroja on.

Mites onko siellä käytössä tuo käyttöveden lämmityksen eko tila vai ihan normaalilla? Meillä ei ole tuo eko tila käytössä, joten voisiko johtua siitä.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
No siitä käyttöveden ekotilasta voisi hyvinkin johtua, kannattaa laittaa se päälle, jos käyttöveden lämmityksellä ei ole ihan tulenpalava hoppu. Porukan kokemuksen mukaan laitos käyttäytyy paljon rauhallisemmin, kun käyttöveden ekotila on päällä. Tuolla toisessa ketjussa on juttua Mitsun ohjelmaversioista, mikä versio sinulla on?
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
No siitä käyttöveden ekotilasta voisi hyvinkin johtua, kannattaa laittaa se päälle, jos käyttöveden lämmityksellä ei ole ihan tulenpalava hoppu. Porukan kokemuksen mukaan laitos käyttäytyy paljon rauhallisemmin, kun käyttöveden ekotila on päällä. Tuolla toisessa ketjussa on juttua Mitsun ohjelmaversioista, mikä versio sinulla on?
Kävinpäs vaihtamassa tuon ekotilan koekäyttöön ja tsekkasin samalla softaversion eli 1301.0000, sisäyksikkö on valmistettu 06/2021.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Hmmm, ehdin tehdä tuon eko-muutoksen ennen meidän päivän suurinta käyttövesikulutusta eli illan suihkurumbaa ja tulosten perusteella COP hieman tippui, tosin ei paljoa. Ei tässä nyt vielä paljon dataa ole, mutta käyrien perusteella lähtee nyt rauhallisemmin käyttämään ulkoyksikköä ja meniskö sitten siitä syystä loppupuolella enemmän vastuksille, jos ei ehdi lämmittää yhtä hyvin ennen sitä 30 minuutin rajaa. Kuuma vesi ei varsinaisesti loppunut, mutta kun itse menin viimeisenä, niin oli mielestäni hieman normaalia viileämpää kuumaa tarjolla ts. joutui laittamaan hanan vipua vähän enemmän lämpöisen puolelle.

Olisi kiva tietää tarkemmin millä perusteella tuo lähtee käyttämään vastuksia ja kuinka paljon eli vaikuttaako siinä esim. ero tavoitelämpöön ja lähtö- ja paluuveden erotus ja miten noita tutkitaan aikaskaalassa. Voipi olla, että tuo ekoasetus ei ehkä ole meidän talouteen se paras, jos haluaa varmistaa käyttöveden riittävyyden, pienemmällä tai paremmin hajautetulla käytöllä varmaan toimii oikein hyvin.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Ehkä tuossa on sitten kyse jostain sellaisesta, että meillä kahden hengen taloudessa ei ole vielä ollut riittävän suurta käyttöveden tarvetta. Olisiko siinä joku semmoinen automatiikka, että laite antaa kompressorin antautua, mikäli käyttöveden lämpötilaa ei saada nousemaan riittävän nopeasti tai mikäli se peräti laskee lämmitysyrityksestä huolimatta. Lämminvesivaraajan lämpöhän voi kyykätä pahasti, jos säiliö on valmiiksi lähellä alarajalämpöä ja samaan aikaan lämpimän veden kulutus on suurta. Kuitenkin näissä ulkolämpötiloissa kompuran antaman lämmitystehon pitäisi jopa ylittää vastusten teho varsinkin tuossa sinun SWM100YAA-ulkoyksikössä. Eli todellisuudessa ei ole mieltä käyttää vastuksia. Jos homma toimii kuten se tällä päättelyllä näyttäisi toimivan, niin asetuksissa pitäisi ehdottomasti olla joku ulkolämpötilaraja myös, jonka yläpuolella ei vastuksia anneta käyttää.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Ei tuo logiikka onneksi ihan siinä mielessä anna ulkoyksikön antautua, että lopettaisi lämmittämästä. Näyttää vain ottavan vastukset vielä siihen avuksi kompuran tuottaman lämmön päälle jonkin mysteeriksi jäävän logiikan mukaan eli maksimissaan SWM100YAA + 9kW tehoja käytössä. Meillä on neljä henkeä kuluttamassa tuota vettä, niin se voi tosiaan olla, että kahdella hengellä ei ihan vielä pääse "hyötymään" noista vastuksista :)

Ehdottomasti kyllä myös sitä mieltä, että tuolla voisi olla lisää asetuksia noiden vastusten osalta. Esim. tuo ulkolämpötilaraja voisi olla vaikka jokaiselle vastusten tehopykälälle, joita on ymmärtääkseni 3, 6 ja 9kW. Nyt tuo kaikki jää ihan jonkin sisäisen logiikan armoille lukuunottamatta on-off asetusta mahdollisen viiveen kanssa.
 

Harrastelija

Vakionaama
Jos tuossa olisi jotain ulkolämpötilaan liittyviä parametrejä niin menetetäänkö vastusten backup mahdollisuus kompuran mahdollisesti rikkoutuessa?
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Onko sinulla @Reperei päävalikossa kohta Lämminvesi/Lämpimän veden latautuminen asetettu "kaksois" vai "suuri"? Englanninkielisessä nämä ovat tosin paljon kuvaavammat "normal" ja "large". Olen ollut siinä luulossa, että tuolla olisi vaikutusta vain käytettyyn anturiin (ala/ylä). Normaalitilassa ("kaksois") käytetään yläanturia (jolloin säiliön alaosan lämpö pääsee putoamaan paljon enemmän). Suuri/Large -tilasssa käytetään alempaa anturia, jolloin käyttöveden lämmitys käynnistyy paljon aikaisemmin. Tulipa mieleen, voisiko asetuksella olla vaikutusta myös vastusten käyttöön. Kyllä saisi olla paljon, paljon paremmin dokumentoitu nämä asetukset ja niiden keskinäiset riippuvuudet ja vaikutukset.
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Kuulostaa jotenkin erikoiselta, kun en itse ole saanut vastuksia käyttöveden teon avuksi vastakun kovilla pakkasilla... Ainakaan mielestäni. Täytyyköhän testata taas ja pitää joku saunomismaratooni.

Tuli taas myös huonelämpötilaohjauksella testattua tuota ohjauksen aikaväliä tai millä nimellä se onkaan. Reippaan viikon oli 30min asetuksena ja aina liian kuuma kämpässä. Laitoin takaisin oletukseen mikä on siis 10min ja heti toimii paremmin. Sinäänsä erikoista kun luulisi että suurempi aikaväli sopisi paremmin lattialämmitykselle mikä on valun sisällä ja varaa näin lämpöä.... Tai ainakin niin manuaali vihjailee. Ei se kyllä toiminut viime talvenakaan kun tein samanmoista testailua.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Jos tuossa olisi jotain ulkolämpötilaan liittyviä parametrejä niin menetetäänkö vastusten backup mahdollisuus kompuran mahdollisesti rikkoutuessa?
Kyllähän tuon voisi tehdä niin, että jos ulkoyksikkö ei pysty tekemään mitään, niin asetuksista huolimatta otetaan vastukset käyttöön.
Onko sinulla @Reperei päävalikossa kohta Lämminvesi/Lämpimän veden latautuminen asetettu "kaksois" vai "suuri"? Englanninkielisessä nämä ovat tosin paljon kuvaavammat "normal" ja "large". Olen ollut siinä luulossa, että tuolla olisi vaikutusta vain käytettyyn anturiin (ala/ylä). Normaalitilassa ("kaksois") käytetään yläanturia (jolloin säiliön alaosan lämpö pääsee putoamaan paljon enemmän). Suuri/Large -tilasssa käytetään alempaa anturia, jolloin käyttöveden lämmitys käynnistyy paljon aikaisemmin. Tulipa mieleen, voisiko asetuksella olla vaikutusta myös vastusten käyttöön. Kyllä saisi olla paljon, paljon paremmin dokumentoitu nämä asetukset ja niiden keskinäiset riippuvuudet ja vaikutukset.
On ihan normaali asetus tuossa eikä large. Itse asiassa vaihdoin nuo valikot aika pian englanninkieliseksi, kun suomennosten laatu oli hieman heikko :) Koittelin tuotakin asetusta vaihdella alussa säätöjä etsiessä ja ei se kyllä näyttänyt muuhun vaikuttavan kuin siihen käytettyyn anturiin.

Dokumentaatio on tosiaan heikko ja varsinkin se mukana tullut käyttöopas naurettavan suppea. Tuota databookia koittanut tavata noiden asetusten osalta, mutta eipä sielläkään niitä hirveän hyvin avata. Puhumattakaan siitä, että esim. mitä logiikkaa noiden vastusten käyttöönotossa on.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Kuulostaa jotenkin erikoiselta, kun en itse ole saanut vastuksia käyttöveden teon avuksi vastakun kovilla pakkasilla... Ainakaan mielestäni. Täytyyköhän testata taas ja pitää joku saunomismaratooni.
Itse asiassa ainakin vanhan öljykattilan kanssa tuli todettua, että pahin käyttöskenaario oli molempien suihkujen käyttö ilman saunaa. Silloin alkasi lämmin vesi köhiä kohtuu nopeasti. Saunan kanssa tulee käytettyä sen verran viileämpää suihkuvettä, että ei ainakaan meillä ollut ongelmaa kahden suihkunkaan osalta tuossa yhteydessä.
Tuli taas myös huonelämpötilaohjauksella testattua tuota ohjauksen aikaväliä tai millä nimellä se onkaan. Reippaan viikon oli 30min asetuksena ja aina liian kuuma kämpässä. Laitoin takaisin oletukseen mikä on siis 10min ja heti toimii paremmin. Sinäänsä erikoista kun luulisi että suurempi aikaväli sopisi paremmin lattialämmitykselle mikä on valun sisällä ja varaa näin lämpöä.... Tai ainakin niin manuaali vihjailee. Ei se kyllä toiminut viime talvenakaan kun tein samanmoista testailua.
Siltähän se kuvaus vähän kuulostaa, mutta taitaa vain harventaa lämpötilaan reagointiväliä ts. pääsee lämmittämään kuumemmaksi ennen kuin lopettaa. Kuvauksen perusteella sen pitäisi vaikuttaa siihen auto adaptation algoritmin toimintaan ja ennakoida lämmönnousua ja laskua niin että pysyisi sisälämpö tasaisempana. Tai sitten nykyisellään toimii vain toiseen suuntaan ennakoivasti eli käynnistää lämmityksen vähän etuajassa ennen kuin laskee alle, mutta ei keskeytä yhtään sen aiemmin :)
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Juu en tie eilen muutin asetusta ja menolämmöt tippu heti pari kolme astetta ja kone kävi pitempään yhtäjaksoisesti.

Joo en mä saunoessa sitä käyttövettä loppumaan saa, mutta voihan sen pistää valuttelemaan itekseen noin niinku testimielessä ja käydä kurkkaamassa meneekö vastukset päälle. Ei se kovin järkevää ole, mutta kumminkin
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Juu en tie eilen muutin asetusta ja menolämmöt tippu heti pari kolme astetta ja kone kävi pitempään yhtäjaksoisesti.
Mielenkiintoista, oliskohan sillä sitten oletus se, että tarvitaan kuumempaa vettä, että saa ladattua nopeammin ns. viiveisen materiaalin. Kun kertoisivat noista tarkemmin, mitä oikeasti tekevät, niin saisi laitettua käyttäjät asetuksetkin paremmin kohdalleen. Melkoista arvailua nykyisellään.
Joo en mä saunoessa sitä käyttövettä loppumaan saa, mutta voihan sen pistää valuttelemaan itekseen noin niinku testimielessä ja käydä kurkkaamassa meneekö vastukset päälle. Ei se kovin järkevää ole, mutta kumminkin
Kannattaa ainakin varmistaa, että on se viive 15 minuutissa, että ei tarvitse kovin pitkään päästellä :) Miksiköhän tuolle viiveelle on annettu niin vähän vaihteluväliä, kun lämmityksen puolella tuota viivettä saa säädettyä paljon isommalla skaalalla.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Ai niin, meillä vaikuttaa taustalla käyttöveden kulutusta lisäävänä myös se melkein jatkuva kierto, johon tällä hetkellä menee edelleen todennäköisesti vuorokaudessa enemmän lämpöä kuin varsinaiseen käyttöveden käyttöön. Ts. suihkuttelijoiden lisäksi tuokin syö jotain samaan aikaan.
 

iqo

Vakionaama
Koittakaapa pyytää laitteistojenne myyjiä selvittämään näitä toiminnan kummallisuuksia maahantuojalta/valmistajalta. Saadaanpa ainakin ihmetellä heidän asiantuntemustaan, jos sieltä joskus joku vastaus tulee.
 
  • Haha
Reactions: SJT

Reperei

Aktiivinen jäsen
Koittakaapa pyytää laitteistojenne myyjiä selvittämään näitä toiminnan kummallisuuksia maahantuojalta/valmistajalta. Saadaanpa ainakin ihmetellä heidän asiantuntemustaan, jos sieltä joskus joku vastaus tulee.
Luulisi, että valmistajalla olisi joku oikeakin manuaali näihin, missä kerrotaan mitä nuo asetukset käytännössä tekevät ja miten laite toimii, mutta mistä moisen sitten löytäisi. Vähän veikkaan, että voi olla myyjän osalta aika hiljaista, jos lähtee kysymään huoltomenun asetusten toimintaa. Taitavat vain lyödä valmistajan/maahantuojan suositukset sisään ja sillä selvä.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Näytti tulleen nyt viime yönä ensimmäiset kunnon sulatukset. Aamulla oli vielä pari astetta pakkasta ja sumua, niin oli kennosto kevyen kuuran peitossa, kun ehdin vilkaisemaan. Eipä näytä kuitenkaan juuri menoa haitanneen eli ainakin tällä ensikokeilulla meni sulatukset ihan ok.

Sitä jäin vähän miettimään, että kuinkahan nuo sulanapitokaapelit on kytketty, kun en huomannut asennuksen yhteydessä kysyä tarkemmin. Niille on oma turvakytkin, jonka laitoin eilen illalla päälle, mutta en kyllä huomannut kaapeleiden lämpenevän ainakaan sulatuksen ulkopuolella. Sähköjohto näytti tulevan ulkoyksikön sisältä tuolle kytkimelle ja siitä siis noille kaapeleille. Toinen kaapeli kaukalossa ja toinen menee kondenssivesiputkeen. Jossain toisessa keskustelussa oli puhetta, että Ecodanilla ei olisi mitään varsinaista ohjausta noille eli oletan, että noiden pitäisi olla koko ajan päällä, jos ei tuolla ulkoyksikön sisällä ole sitten piilossa jotain lisäviritystä.

Jaa-a, taitaa mennä aamun kohmeisuuden piikkiin. Kävin vielä uudemman kerran koittamassa, niin onhan ne kaapelit selvästi lämpöisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Sääennusteen perusteella taidanpa käydä laittamassa sulanapitokaapelit takaisin pois päältä, ei näytä olevan hetkeen pakkasia luvassa yölläkään. Tulipahan nekin nyt testattua viileämmällä kelillä.
 
Back
Ylös Bottom