Tuollainen kombo on nyt ollut hetken käytössä ja ajattelin kirjoittaa johonkin talteen näitä löydöksiä miten tuo nyt näyttäisi meidän tapauksessa toimivan. Softaversiota en ole vielä katsonut, pitää sekin tsekata jossain välissä. Lämmityksen kierrossa on myös 90L puskurisäiliö sulatuksia varten.
Asennuksessa mukana sisätilakaukosäädin ja lämmitettävissä tiloissa kaksi tuttua ongelmakohtaa, mitä täällä muillakin on ollut, joiden vuoksi pelkkä huonelämpötila ei oikein toimi eli
- Kosteissa tiloissa pitäisi aina kiertää lämmin vesi ulko- ja sisälämpötilasta riippumatta
- Autotalli pitää pysyä sulana eli pakkasilla lämmityksen katkot harvalla tallin lattiakierrolla ei tee hyvää, tuo +20 jäätymisen esto saattaisi riittää isolla virtauksella pelkästään tähän ongelmaan, mutta mieluummin pysyn turvallisiksi todetuissa lämmöissä. Riittää virtaustakin paremmin muualle.
Ja päälle sitten vielä huonetermostaatit, joita on sen verran, että en jaksa lähteä niille hakemaan kuristettuja säätöjä plus kesällä ne joutuisi kuitenkin kaikki käydä kiertämässä käsin kiinni.
Noh, tässä säätöjen löydöksiä, jos olisi muillekin apuja:
* Kaukosäätimen lämpötilamittauksen kanssa mitkään alarajat ei toimi ts. jos ei lämmitykselle ole pyyntöä sisätilan lämpötilan vuoksi, niin aivan sama kuinka kylmää vettä on kierrossa
** Lämmitystavalla ei ole väliä, sama ongelma kiinteällä, käyrällä ja huonemittauksella, aina tuon kaukosäätimen raja stoppaa lämmityksen
** Kierron lämpötilaa ei edes kokeilla millään väliajoilla, jos lämmityspyyntöä ei ole
** Jäätymisen esto näyttäisi toimivan, mutta sillä on kiinteä 20C lämpötila lähdölle, mitä ei saa nostettua ja tuokin tulee peliin vasta kun ulkolämpö laskee alle asetetun rajan
* Kierron lähdön asetettua lämpötilaväliä ei ainakaan alarajan osalta noudateta, jos käytössä on myös hystereesisäätö eli alaraja määrittyy silloin tavoitelämpötila plus se alarajan miinus arvo - voisin veikata, että sama on myös ylärajan osalta eli jos käyrä on +40 ja yläraja +5, niin lähtee maks +45 eikä esim. ylärajaksi laitetttu 42. Tosin en ole tuota ylärajaa vielä testannut. Alarajalla esim. 25C yleisenä alarajana ja 23C hystereesiasetuksen (28 + -5) kautta päästelee iloisesti läpi tuosta 25C:stä ilman reagointia ennen 23C lämpötilaa.
* Ulkoyksikön käynnistysten määrä jää kyllä todella vähiin tuon huonelämpötilan mittauksen kanssa, jos sitä pystyy käyttämään, kun kone ei tosiaan laita tikkuakaan ristiin lämmityksen osalta ainakaan lämpimällä säällä jos lämpötila pysyy tavoitteen päällä eli edes kiertovesipumppu ei käy koskaan tuon osalta. Kylmällä mahdollinen jäätymisenesto tietty tulee peliin vahtimaan lähdön lämpöä, jolloin kiertovesipumppu ainakin pyörii.
=> Toimivaksi lopputulokseksi olen nyt valinnut sisäkaukosäätimen tilalle kytkemättömän TH1:en (kiitos vinkin täältä aiemmista keskusteluista) ja käyräajon. Tuolla kombolla lähtevän veden lämpötila noudattaa käyrän tavoitelämpötilaa plus hystereesiasetuksia eli säädin käyrän alimmaksi tasoksi 28C ja noille hystereesirajoille +5 ja -3. Tuolla seilaa kiltisti lähdön lämpö 28C tavoitteella 33C ja 25C väliä. Ts. jos lähtö nousee 33C:een, niin lopettaa lämmityksen ja sitten kun käytännössä paluu laskee 25C:hen, niin lähtee taas lämmittämään.
** -5 oli hieman turhan alhainen alarajaksi, koska vesi ja lattia menee liian viileäksi ja itse asiassa tuon 23C lämmön saavuttaminen kesti myös todella kauan. Lattialämmitys siis betonilaatassa ja lämpöä kyllä varautuu.
** Lämmityksen käynnistysten määrät ulkoyksikölle näyttäisi olevan 0 - 3 välillä tunnissa tämän kanssa näillä keleillä. Suurimmat käynnistysmäärät tulee aina käyttöveden lämmityksen jälkeen, kun systeemi tekee näköjään jotain koeponnistuksia kuinka paljon lämpöä lämmityskierto pystyy ottamaan vastaan. Tuolla pelkällä ulkorakennus + kosteat tilat kierrolla menee aina meillä kolmannelle kokeilulle ennen kuin ajaa pidempään. Sitten onkin tasaista hystereesivälin ajelua ennen seuraavaa käyttöveden lämmitystä. Oletan että nuo koeponnistukset vähenevät kun kelit kylmenee ja lämmityksen kierto kasvaa ts. pystyy ottamaan suurempaa tehoa heti vastaan.
** Näyttää mielenkiintoisesti sisälämmön reilusti pakkasella, jos anturin arvoa katselee, kun ei ole kytketty
** Näyttää esim. melcloudissa koko ajan lämmitystilaa vakiona. Tosin ei aina lämmitä, vaan näköjään tuo voi tarkoittaa myös pelkkää kiertoveden pumppausta ja lämpötilan seurantaa.
** Muistaakseni kokeilin tätä ennen myös sisälämmön asettamista korkealle kaukosäätimen kanssa ja jatkuvan lämmityksen pakottamista sitä kautta käyrän kanssa, mutta se ei toiminut niin kuin pitää. Tätä en mene kuitenkaan vannomaan, kun sen jälkeen on tullut säädettyä lisää eikä tullut tuota taltioitua tarkemmin. Pitää ehkä joskus vielä kokeilla muuttaa vain tuo takaisin.
Meillä on myös käyttöveden jatkuva latauskierto, koska putket on pitkät pannuhuoneesta ja tuon kanssa tuli todettua sama mitä moni muukin eli syö melkoisesti lämpöä. Hommasin sitten ajastimen ja rajoitin tuota jatkuvaa kiertoa. Tuosta tuli myös hyötyä noiden käynnistysten suhteen ainakin näin lämpimillä ilmoilla, kun ei noita lämmityspuolen koekäynnistyksiä ulkoyksikölle tule niin usein tuon käyttöveden lämmityksen vuoksi.
Sellaisen myös huomasin, että kiertovesipumpun ekotilan poisotto näyttää saavan systeemin välillä totaalisen jumiin. Tällöin laite ei suostu lämmittämään mitään, vaikka kaikki lämmöt tippuu eikä esim. käyttöveden suora käskytyskään toimi. Mahtaakohan olla bugi tässä meikäläisen softaversiossa, mutta tuo näyttää olevan käytännössä pakko pitää tuossa ekotilassa. Meinasi tulla vähän lisää harmaita hiuksia, kun mietin mikä ihme on, että ei lähde laitos lämmittämään enää ollenkaan. Pari kertaa vielä varmistin muuttamalla vain tuota asetusta sitten.
Tämmöisiä mietteitä nyt ainakin alkuun. Raivostuttava kyllä tuo systeemi dokumentaation avoimien asioiden vuoksi ts. mitä asetukset oikeasti tekevät ja miten suhtautuvat toisiinsa. Ja saisi myös olla muidenkin peräänkuuluttama paluun mukainen yläraja tuolle lämmityksen pysäytykselle. Alaraja käytännössä on paluun mukainen, kun siinä tilanteessa on pelkkä kierto päällä ja lähtö&paluu samassa lämpötilassa.
Asennuksessa mukana sisätilakaukosäädin ja lämmitettävissä tiloissa kaksi tuttua ongelmakohtaa, mitä täällä muillakin on ollut, joiden vuoksi pelkkä huonelämpötila ei oikein toimi eli
- Kosteissa tiloissa pitäisi aina kiertää lämmin vesi ulko- ja sisälämpötilasta riippumatta
- Autotalli pitää pysyä sulana eli pakkasilla lämmityksen katkot harvalla tallin lattiakierrolla ei tee hyvää, tuo +20 jäätymisen esto saattaisi riittää isolla virtauksella pelkästään tähän ongelmaan, mutta mieluummin pysyn turvallisiksi todetuissa lämmöissä. Riittää virtaustakin paremmin muualle.
Ja päälle sitten vielä huonetermostaatit, joita on sen verran, että en jaksa lähteä niille hakemaan kuristettuja säätöjä plus kesällä ne joutuisi kuitenkin kaikki käydä kiertämässä käsin kiinni.
Noh, tässä säätöjen löydöksiä, jos olisi muillekin apuja:
* Kaukosäätimen lämpötilamittauksen kanssa mitkään alarajat ei toimi ts. jos ei lämmitykselle ole pyyntöä sisätilan lämpötilan vuoksi, niin aivan sama kuinka kylmää vettä on kierrossa
** Lämmitystavalla ei ole väliä, sama ongelma kiinteällä, käyrällä ja huonemittauksella, aina tuon kaukosäätimen raja stoppaa lämmityksen
** Kierron lämpötilaa ei edes kokeilla millään väliajoilla, jos lämmityspyyntöä ei ole
** Jäätymisen esto näyttäisi toimivan, mutta sillä on kiinteä 20C lämpötila lähdölle, mitä ei saa nostettua ja tuokin tulee peliin vasta kun ulkolämpö laskee alle asetetun rajan
* Kierron lähdön asetettua lämpötilaväliä ei ainakaan alarajan osalta noudateta, jos käytössä on myös hystereesisäätö eli alaraja määrittyy silloin tavoitelämpötila plus se alarajan miinus arvo - voisin veikata, että sama on myös ylärajan osalta eli jos käyrä on +40 ja yläraja +5, niin lähtee maks +45 eikä esim. ylärajaksi laitetttu 42. Tosin en ole tuota ylärajaa vielä testannut. Alarajalla esim. 25C yleisenä alarajana ja 23C hystereesiasetuksen (28 + -5) kautta päästelee iloisesti läpi tuosta 25C:stä ilman reagointia ennen 23C lämpötilaa.
* Ulkoyksikön käynnistysten määrä jää kyllä todella vähiin tuon huonelämpötilan mittauksen kanssa, jos sitä pystyy käyttämään, kun kone ei tosiaan laita tikkuakaan ristiin lämmityksen osalta ainakaan lämpimällä säällä jos lämpötila pysyy tavoitteen päällä eli edes kiertovesipumppu ei käy koskaan tuon osalta. Kylmällä mahdollinen jäätymisenesto tietty tulee peliin vahtimaan lähdön lämpöä, jolloin kiertovesipumppu ainakin pyörii.
=> Toimivaksi lopputulokseksi olen nyt valinnut sisäkaukosäätimen tilalle kytkemättömän TH1:en (kiitos vinkin täältä aiemmista keskusteluista) ja käyräajon. Tuolla kombolla lähtevän veden lämpötila noudattaa käyrän tavoitelämpötilaa plus hystereesiasetuksia eli säädin käyrän alimmaksi tasoksi 28C ja noille hystereesirajoille +5 ja -3. Tuolla seilaa kiltisti lähdön lämpö 28C tavoitteella 33C ja 25C väliä. Ts. jos lähtö nousee 33C:een, niin lopettaa lämmityksen ja sitten kun käytännössä paluu laskee 25C:hen, niin lähtee taas lämmittämään.
** -5 oli hieman turhan alhainen alarajaksi, koska vesi ja lattia menee liian viileäksi ja itse asiassa tuon 23C lämmön saavuttaminen kesti myös todella kauan. Lattialämmitys siis betonilaatassa ja lämpöä kyllä varautuu.
** Lämmityksen käynnistysten määrät ulkoyksikölle näyttäisi olevan 0 - 3 välillä tunnissa tämän kanssa näillä keleillä. Suurimmat käynnistysmäärät tulee aina käyttöveden lämmityksen jälkeen, kun systeemi tekee näköjään jotain koeponnistuksia kuinka paljon lämpöä lämmityskierto pystyy ottamaan vastaan. Tuolla pelkällä ulkorakennus + kosteat tilat kierrolla menee aina meillä kolmannelle kokeilulle ennen kuin ajaa pidempään. Sitten onkin tasaista hystereesivälin ajelua ennen seuraavaa käyttöveden lämmitystä. Oletan että nuo koeponnistukset vähenevät kun kelit kylmenee ja lämmityksen kierto kasvaa ts. pystyy ottamaan suurempaa tehoa heti vastaan.
** Näyttää mielenkiintoisesti sisälämmön reilusti pakkasella, jos anturin arvoa katselee, kun ei ole kytketty
** Näyttää esim. melcloudissa koko ajan lämmitystilaa vakiona. Tosin ei aina lämmitä, vaan näköjään tuo voi tarkoittaa myös pelkkää kiertoveden pumppausta ja lämpötilan seurantaa.
** Muistaakseni kokeilin tätä ennen myös sisälämmön asettamista korkealle kaukosäätimen kanssa ja jatkuvan lämmityksen pakottamista sitä kautta käyrän kanssa, mutta se ei toiminut niin kuin pitää. Tätä en mene kuitenkaan vannomaan, kun sen jälkeen on tullut säädettyä lisää eikä tullut tuota taltioitua tarkemmin. Pitää ehkä joskus vielä kokeilla muuttaa vain tuo takaisin.
Meillä on myös käyttöveden jatkuva latauskierto, koska putket on pitkät pannuhuoneesta ja tuon kanssa tuli todettua sama mitä moni muukin eli syö melkoisesti lämpöä. Hommasin sitten ajastimen ja rajoitin tuota jatkuvaa kiertoa. Tuosta tuli myös hyötyä noiden käynnistysten suhteen ainakin näin lämpimillä ilmoilla, kun ei noita lämmityspuolen koekäynnistyksiä ulkoyksikölle tule niin usein tuon käyttöveden lämmityksen vuoksi.
Sellaisen myös huomasin, että kiertovesipumpun ekotilan poisotto näyttää saavan systeemin välillä totaalisen jumiin. Tällöin laite ei suostu lämmittämään mitään, vaikka kaikki lämmöt tippuu eikä esim. käyttöveden suora käskytyskään toimi. Mahtaakohan olla bugi tässä meikäläisen softaversiossa, mutta tuo näyttää olevan käytännössä pakko pitää tuossa ekotilassa. Meinasi tulla vähän lisää harmaita hiuksia, kun mietin mikä ihme on, että ei lähde laitos lämmittämään enää ollenkaan. Pari kertaa vielä varmistin muuttamalla vain tuota asetusta sitten.
Tämmöisiä mietteitä nyt ainakin alkuun. Raivostuttava kyllä tuo systeemi dokumentaation avoimien asioiden vuoksi ts. mitä asetukset oikeasti tekevät ja miten suhtautuvat toisiinsa. Ja saisi myös olla muidenkin peräänkuuluttama paluun mukainen yläraja tuolle lämmityksen pysäytykselle. Alaraja käytännössä on paluun mukainen, kun siinä tilanteessa on pelkkä kierto päällä ja lähtö&paluu samassa lämpötilassa.
Viimeksi muokattu: