Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No juu, tuon siirrot + verot tuosta toki nyt skippasin, esim. meillä n. 7c/kWh yhteensä. Ja tuohan maksetaan niin akun latauksesta aamuyöllä kuin myös sitten iltapäivällä kun akku on tyhjä ja kiinteistöön pitää ostaa sitä sähköä verkosta. Myynti sen sijaan menee ilman näitä ja sähköyhtiökään kun ei meillä ota välityspalkkiota, niin myynnissä se on jokainen kWh ns. puhtaana käteen.Eikös tänään se lataaminen ole luokkaa 20+c kun pitää maksaa siirrot yms ja ostaminen 30+c kun akussa puhti loppu?
Huiput oli minusta 47snt/kWh alv0... mulla DESS lykkäs myyntii 7 kWh jaken kolmelle tunnille että ihan huippuja en saanut mutta mulla hyötysuhde heikenee jos inua revittää. Joku 4,4 kW on optimi. Tämä siis lähinnä referensiksi koska itsellä ei ole Elisaan akustoa vaan Victron.Ihan fiksulta näyttää taktiikka täällä, omaan käyttöön on mennyt akusta sen verran että aamupäivän >40c hintojen yli päästiin ja loput on myyty noihin päivän 60c huippuihin. Nyt akku 19%, arvaan että lataa vielä ip 18-19c ja purkaa >28c.
Huiput oli minusta 47snt/kWh alv0...
Onko käsitystä Elisan inun hyötysuhdetta antotehon funktiona?
Tänään pystyt laskemaan eilisen päivän datoilla kannattiko myynti eilisillä piikityksillä vai olisiko vaan ollut parempi syöttää se määrä vaan omaan kulutukseen kunnes akku loppu.Ihan fiksulta näyttää taktiikka täällä, omaan käyttöön on mennyt akusta sen verran että aamupäivän >40c hintojen yli päästiin ja loput on myyty noihin päivän 60c huippuihin. Nyt akku 19%, arvaan että lataa vielä ip 18-19c ja purkaa >28c.
Vaan siinä kannattaa huomioida myös ALV, sillä se sähkö ostetaan verkosta ALV 25.5% (+siirto ja sähkövero), mutta myydään verkkoon ALV 0% = sitä hintaeroa pitää olla aikalailla, ennen kuin tuo oikeasti muuttuu kannattavaksi akuston häviötkin vielä huomioiden. Oliko eilinen tuollainen tilanne? Jaa-a, itse en jaksa alkaa sitä kalkuloimaan, se meni niin kuin meni ja itse en sitä akkua ohjaamaan pääse. That's it.Jos myyntihinta piikin aikaan on vähintään joitain prosentteja (hyötysuhdevaikutus) parempi kuin myöhempi ostohinta veroineen ja siirtoineen, tuohan on selvä homma että kannattaa myydä.
Joo, älyapin mukaan oma spot jäi kolmeen senttiin n. 7,7 kWh myynillä. Kun verkosta otettiin 25 kWh niin kulutukselle jäi n. 17 kWh mistä vain murto-osa 3 kWh kulutettiin illalla hintapiikin jälkeen. Kevät on akkujen/myynin suteen hyvää aikaa koska PV alkaa kattamaan pohjakulutuksen ja lämpöpumpun voi pistää lepäämään jos aurinko lämmittää. Huomaan ajattelevani että muutama pystypaneeli helpottasi aamupäivän tilannetta paikka putua onkin tiellä.Eilinen piikki oli jo sellainen että siitä jo vähän katetta jäikin, mutta yleensä ei tarvi katsella verkkoon myynnin mahdollisuuksia.
Tilanne muuttuu sitten, kun auringolla saapi akkuun myytävää...
Yksiselitteisetii, kyllä. Rajahintakaava on: (spot*alv+siirto+marginaali) / hyötysuhdeVaan siinä kannattaa huomioida myös ALV, sillä se sähkö ostetaan verkosta ALV 25.5% (+siirto ja sähkövero), mutta myydään verkkoon ALV 0% = sitä hintaeroa pitää olla aikalailla, ennen kuin tuo oikeasti muuttuu kannattavaksi akuston häviötkin vielä huomioiden. Oliko eilinen tuollainen tilanne? Jaa-a, itse en jaksa alkaa sitä kalkuloimaan, se meni niin kuin meni ja itse en sitä akkua ohjaamaan pääse. That's it.
Kyllä, tottakai automaatiot ottaa tämän huomioon. Myynnistä saadaan pörssihinta alv0. Ostosta maksetaan alvit, siirrot, sähköverot, verojen alvit. Marginaalikin ellei olisi tällä hetkellä nolla. Akuston round trip hötysuhde pitää myös huomioida.Vaan siinä kannattaa huomioida myös ALV, sillä se sähkö ostetaan verkosta ALV 25.5% (+siirto ja sähkövero), mutta myydään verkkoon ALV 0% = sitä hintaeroa pitää olla aikalailla, ennen kuin tuo oikeasti muuttuu kannattavaksi akuston häviötkin vielä huomioiden. Oliko eilinen tuollainen tilanne? Jaa-a, itse en jaksa alkaa sitä kalkuloimaan, se meni niin kuin meni ja itse en sitä akkua ohjaamaan pääse. That's it.
Tänään pystyt laskemaan eilisen päivän datoilla kannattiko myynti eilisillä piikityksillä vai olisiko vaan ollut parempi syöttää se määrä vaan omaan kulutukseen kunnes akku loppu.
Melkosen varma että jälkimmäinen olisi ollut järkevämpi tapa toimia.
Möikö vaan 2 varttia, tunnin ka. Klo9 oli 45.3c?Myyntiä 47.7 snt ALV0, omaa kulutusta olisi ollut tarjolla max hintaan n. 33snt siirtoineen.
No näin olen sen itse ymmärtänyt ja niin myyjäkin puhui, että akku mahdollistaa noiden paneleiden 100% itse hyödyntämisen ja jos se pukkaa virtaa myyntiin, niin näinhän se ei todellisuudessa silloin teekkään, eikös. Ja ihan käytännösäs tämä päivä oli eka kun tuolta katolta tuli pikkasen enempi, niin sinnehän se puski myyntiin kun oli ladannut akun täyteen jo verkosta aamuyöllä kun pösä oli halpaa. Eli "ihan" toi akun optimointi ei nyt kyllä osu ns. laudalle, verkkosähköstä kun maksetaan vähintään siirrot ja verot, vaikka pösä itse olisi ilmaista vs. että ne katolta tulevat elektronit on aidosti ilmaisia. Tai sitten tässä menee taas se pieni tovi, muutama päivä ihan minimissäänkin, jotta akun "AI" opiskelee uuden tilanteen ja osaa ottaa nuo panelisähköt oikeasti huomioon, joten eipä vielä hätäillä ja seurataan tilannetta.Onko kokemusasiantuntijoiden näkemys, että tämä Elisa ei juuri koskaan myy verkkoon päin?