Vs: Fujitsu LEC-N käyttökokemuksia
Terve piiiiiitkästä aikaa.
Oma ASYA12 uusia kokemuksia. Viime talvena kokeiltu ajotapaa puhallus MAX, lämpötilan pyynti 1-2 astetta yli toiveen että lämpö leviäisi laajemmin. Nyt pumppu 40m2 olohuoneen perällä. Lopputuloksena järkyttävä sähkönkulutus pakkasilla, mikä sai lopulta vakavasti miettimään pellettipolttimen hankintaa varsinkin kun öljysäiliö oli tyhjä.
Aritermin poltin ollut käytössä maaliskuusta asti ja päivääkään ei ole kaduttanut hankinta. Lämmityskustannukset vajaa puolet suorasähköön verrattuna joten jatkuva COP 2

Nyt olen ajanut Fujitsulla kuukauden testimielessä asetuksella 21 ja puhallus auto (fujitsu pyrkii pitämään jostain syystä asteen verran korkeampana sisälämmön) Lopputuloksena pelletin kulutuksen huomattava lasku, varovaisesti arvioiden 2,5-2,8 kertaa enemmän meni kun poltti pelkkää pellettiä.
Vanhoja sähkönkulutuksia kun olen katsonut, niin tästä lähtien fujitsu menee kiinni siinä -5 pakkasen jälkeen. Yläkerran LG saa jäädä pyörimään, ihme kopteri kun ei vie sähköä juuri mitään ja käy mukavasti minimillä.
Sen verran olen kahden pumpun kanssa oppinut, että paras säästö niillä saadaan kun puhallus on AUTO ja lämpötilapyynti vain juuri se mitä tilassa tarvitaan. Täällä joidenkin mainostama MAX puhallus ja ylilämpö ei toimi ainakaan meidän pirtissä. Parempi on ottaa se lisälämmön tarve pakkasen kiristyessä vaikka lattialämmöstä kuin huudattaa pumppua putki punaisena. No, tähän tietenkin vaikuttaa onko talo suorasähkölämmitteinen vai ei.
Ei siis tullut VILPPIÄ, pelletti oli todella hyvä valinta meidän talouteen. Ja loppui se jatkuva puiden kantaminen pannuhuoneeseen

Nyt leivinuuniin puita silloin tällöin, kyllä se pannuhuoneessa ravaamisen voittaa.
Yhdistelmäkattilan Arimax 520 plus puupuolelle sai pellettipolttimen hyötysuhteeksi n.90% kun laittoi piippuun vedontasaajan ja konvektio-osaan 3 haittalevyä ettei vedä suoraan piippuun niin hyvin. Hyötysuhteen saisi hieman paremmaksi mutta tulee riski hapen riittävyydestä joissain tilanteissa, jolloin lopputuloksena järkyttävät häkäpäästöt. Päivä meni pannuhuoneessa säätöjä hakiessa, onneksi löytyy mittari firmalta ettei tarvitse leikistä muille maksaa.