Hitsaaminen

kotte

Hyperaktiivi
Nyt tulee kottelta täyttä puutaheinää ja mitä ilmeisimmin kokemusta asiasta ei ole.
Valitettavasti on liiankin kanssa. Hommasin joskus OK46 1,6mm:n puikkoja ja nuo olivat juuri ylenmääräisen kuonan takia aivan mahdottomia. 2,5mm ylöspäin alkaa jo pärjätä, mutta kuonan kanssa saa silti olla tarkkana etenkin, jos yrittää pystysaumaa ylhäältä alas. Emäksisten kuten OK48 on tuohon nähden puhdasta juhlaa (kunhan puikot ovat kuivia ja virtaa riittävästi). OK46 etuna toki on, että pieni kosteus ei itse suoritusta haittaa (hitsin laadun kannalta voi olla toinen juttu).

pökö

Kaivo jäässä
Nyt tekisi mieli sanoa ettei taida olla ns "homma hanskassa" mutta jääköön se.

Itse olen noilla, myös 1,6mm , onnistunut hyvällä menestyksellä aina ja myös sinkittyihin rautoihin vaikka sinkki tuppaa kiehumaan kuonan mukana.

Tifo

Vakionaama
Valitettavasti on liiankin kanssa. Hommasin joskus OK46 1,6mm:n puikkoja ja nuo olivat juuri ylenmääräisen kuonan takia aivan mahdottomia. 2,5mm ylöspäin alkaa jo pärjätä, mutta kuonan kanssa saa silti olla tarkkana etenkin, jos yrittää pystysaumaa ylhäältä alas. Emäksisten kuten OK48 on tuohon nähden puhdasta juhlaa (kunhan puikot ovat kuivia ja virtaa riittävästi). OK46 etuna toki on, että pieni kosteus ei itse suoritusta haittaa (hitsin laadun kannalta voi olla toinen juttu).
Nyt tekisi mieli sanoa ettei taida olla ns "homma hanskassa" mutta jääköön se.

Itse olen noilla, myös 1,6mm , onnistunut hyvällä menestyksellä aina ja myös sinkittyihin rautoihin vaikka sinkki tuppaa kiehumaan kuonan mukana.
Itsellä on puikkokoneena telwin invertteri ja ei 1,6 puikko ole helppo hitsata kun oletetaan että ohutta ainetta sillä hitsataan. Invertteri antaa jonkin sorttista tasavirtaa, onko vielä joillakin muuntajakoneita käytössä, oliko se niin että niillä hitsataan vain rutiilipuikkoja. Voihan se koneen tyyppikin vaikuttaa hitsaustulokseen.

Tifo

Vakionaama
Joku vika sitten jossain, puikot kosteita tai jotain tai väärät virrat.
Mulla on varmaan puikot kosteita kun ne ovat kylmässä varastossa. Mahtaako tuo puikko kuivua hitsatessa kun ne välillä hehkuu punaisena osan matkaa vai miten tämä kuiva/kostea puikko menee.

pökö

Kaivo jäässä
Mulla on varmaan puikot kosteita kun ne ovat kylmässä varastossa. Mahtaako tuo puikko kuivua hitsatessa kun ne välillä hehkuu punaisena osan matkaa vai miten tämä kuiva/kostea puikko menee.
Puikot lämmitetään ja pidetään kuivina ennen hitsausta, tai näin pitäisi mutta kelläpä siihen laite on kotona.

Tifo

Vakionaama
Puikot lämmitetään ja pidetään kuivina ennen hitsausta, tai näin pitäisi mutta kelläpä siihen laite on kotona.

Muistaakseni on ohjeita missä voit uunissa kuivatella puikkoja mutta kiinnostaa siis voiko puikko kuivua hyväksi hitsatessa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ammattilaiset käyttävät työmailla noita sähkölämmitteisiä kuivuripurkkeja ja jopa lämpökaappeja. "Koti- ja maatalousoloissa noita puikkoja säilytetään yleensä jossakin kuivimmassa paikassa, kuten "pannuhuoneessa" ja näin itsekin teen. Ihan hyvin sillä voi hitsailla, vaikka hitsaa koneen päälle jäänneellä ylimääräisellä kostuneella puikolla kunhan ei ihan märkä ole. En osaa sanoa kuinka suurta hallaa tämmöinen kosteus sen sauman lujuudelle tekee. Puikon voi napauttaa muutamaksi sekunniksi oikosulkuun jolloin se kumenee nopeasti ja kostealla viileällä ilmalla nousee hiukan höyryä. Nämä puikon kosteuskysymykset eivät taida olla ihan perus "haravankorjaajan" ongelmia enkä ole koskaan uunissa kuumennellut.

kotte

Hyperaktiivi
Voihan se koneen tyyppikin vaikuttaa hitsaustulokseen.
Varmaan vaikuttaa, mutta itselläni on yhtäpitävät kokemukset sekä muuntajasta että tasasuuntaajasta ohuiden rutiilipuikkojen kanssa. Taisin viimeksi kokeilla portaattomasti säädettävän TIG-koneen kanssa (DC-puikkomoodissa) ja taisin jatkaa toisella MIG/MAG-koneella ja suojakaasulla, jotta sain homman tehdyksi.
Kyllä se loppupäässä kuivuu, mutta alkupään osalta ollaan myöhässä. Jos puikko hehkuu, on virtaa toki liikaa puikon paksuuteen nähden.
Muistaakseni on ohjeita missä voit uunissa kuivatella puikkoja mutta kiinnostaa siis voiko puikko kuivua hyväksi hitsatessa.
Joskus nuorena kuivattelin tavallisessa sähköleivinuunissa. Mielestäni tuo toimi hyvin (emäksisille puikoille, joille moinen on tyypillisesti tarpeen). Tehtaan ohjeista löytyvät sopivat lämpötilat ja "paistoajat".

jussi

Vakionaama
Tolla vanhalla 250A Migatronikilla teen liki kaiken mahdollisen ja vähän mahdottomiakin. Ihan hiilarilla vedän rosteritkin tarvittaessa.
Nyt vähän alkanu Tiggi kiinnostaan et vieläkö senkin oppis. Kaasuhan se eka opittu oli, ja vieläkin sujuu. Tigille tarttis hankkia maski, migillä en oo sellasta vielä tarvinnu. Ja oon kyllä polttanu lankaa kymmeniä kiloja.

lmfmis

Vakionaama
Ostin kiinan TIG just kesäksi, aikaisemmin migillä ja puikollakin, putkihommissa pieni kaasupilli. Kiinasta kaasulinssit yms.

On tää mukava, ei räiski, pystyy taiteilemaan. Coldweld mahdollinen. Sellaista nättiä pakosarjasaumaa joutuu vielä trenaamaan vuosia…mutta toimivia saa aiakiseksi, Jos isoja hommia aikoo tehdä niin suoraan nestejäähdytteinen kolvi.

Migilläkin on paikkansa. Ajattelin ensin myydä pois, mutta tuossa se vielä on.

Rahat menee sitten siihen kaasuun….

Espejot

Hyperaktiivi
Kävi hämmentävä tapaus koulussa... kouluttaja näytti oppilas kollegalle putki -TIG hitsausta mustalle raudalle ja tuppauduin samaan koppiin tarkailemaan niin kouluttaja ajoi minut pois katselemasta. Ei kertonut syytä mutta arvasin että en ehkä oppisi mitään. Oltiin aikaisemmin palloteltu kysymystä rakoa vai ei ja sanoi päivän pääteeksi että rako täytyy näemmä olla. Juttelin myöhemmin pääkouluttajan kanssa saman kysymyksen tiimoilta - rako 2mm ja täyteaine 1.6 mm vai rako 2.4mm ja 2mm täytyeaine. Sanoi suoraan että 3mm rako ja 2.4mm lisäaine niin tulee nätti juuri. Totesdin siihen että meno hidastuu klo 10-12 ja palko alkaa roikkumaan. Sanoi että vähennä lisäaineen syöttöä ja etene nopeammin. Kysyi että voiko hän tulla kokeilemaan. Samalla sitten todettiin että luokkavaatimusta harvemmin vaaditaa työmaa olosuhteissa jollon pieni kuoppa sallitaan. Eli se ongelma on: jos haluat hyvä juuren klo 6 niin rakoa täytyy olla jotta lisäaine saadaan syötettyä suoraan juureen. Mutta tälläön klo 12 juuri alkaa roikkumaan.

kotte

Hyperaktiivi
Eli se ongelma on: jos haluat hyvä juuren klo 6 niin rakoa täytyy olla jotta lisäaine saadaan syötettyä suoraan juureen. Mutta tälläön klo 12 juuri alkaa roikkumaan.
Pitäisi siis valmistella railo eri profiileilla liitoksen ylä ja alaosaan ja siirtyä sivuilla noiden välillä?

Espejot

Hyperaktiivi
Pitäisi siis valmistella railo eri profiileilla liitoksen ylä ja alaosaan ja siirtyä sivuilla noiden välillä?
Joo, tuota olen koeluontoisesti tehnyt eli rälläkällä hionut aloituksen klo 6 avarammaksi. Mutta. Olen nyt katsonut videoita ja toinen vaihtoehto olis syöttää lisäaine putken läpi eli takakautta juureen. Olen tuota kokeillut 2,4mm raoilla 2mm lisäaineella mutta tahtoo jäädä reunoista kiinni kun lämpö supistaa rakoa. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla isomalla raoilla.

Viimeksi muokattu:

Touko

Tulokas
Ostin AC/DC tigin todella halvalla tammikuussa. on ollut pitkään haaveena ja nyt oli nova merkkinen kiinalainen kone myynnissä. Hain puuilosta samalla reissulla kaasua ja elektrodeja.

Alettiin tammikuussa heppailemaan heti kaverin harraste autoon putkistoa, aikataulut venyt ja saatiin heppailtua se loppuun vasta reilu kuukausi sitten, noin puolet on tällä hetkellä hitsattuna.

Kokeilin tällä viikolla hitsata alumiinia. Saumasta tuli parempaa kuin ajattelin, hiukan on asetukset ja asennot vielä hakusessa. mutta kyllä se toivottavasti sieltä tulee. Voin ottaa ensiviikolla asetuksista ja saumasta ensi viikolla kuvia. halu kehittymiseen olisi suuri. Migillä tullut hitsailtua enimmäkseen ennen tätä vuotta.

Omassa pumpussa on kanssa nelitiili jumissa jonka ajattelin vaihtaa itse niin tulee kaasuhitsaus opeteltua siihen. Täytyisi vaan löytää jostain venttiili hitachin rac 35 pumppuun

Viimeksi muokattu:

lmfmis

Vakionaama
Mitens tälläinen perusjuttu TIG: elektrodi pyöristyy käytössä aika nopeasti ja saa olla koko ajan teroittamassa.

Liian kuumana varmaan käy? ...pitäisiko olla paksumpi elektrodi sitten? Isompi gap? Pienempi gap (etäisyys sulaan)?

jussi

Vakionaama
Kauheen kätevän olosia pieniä kannettavia hitsikoneita löytyy nykyään määrissä. On oikeen mig/tig/plasmaleikkuria samassa söpössä pikkupaketissa. Vaan kun pitäs olla ac/dc tig, niin jopa loppuu tarjonta. Siis noissa yhdistelmissä. Rahaakin lisäämällä on silti aika heikkoo tarjonta, kun ei nyt monen tonnin koneeseen pysty.
Kun vähän himohin sellasta kevyempää miggiäkin tossa samalla, mutta taitaa joutua ostaan kaks eri konetta. Vaan voihan ne olla noi uusien automaattisäätymiset sellasia, etten tule kuitenkaan niiden kanssa toimeen...

Espejot

Hyperaktiivi
Mitens tälläinen perusjuttu TIG: elektrodi pyöristyy käytössä aika nopeasti ja saa olla koko ajan teroittamassa.

Liian kuumana varmaan käy? ...pitäisiko olla paksumpi elektrodi sitten? Isompi gap? Pienempi gap (etäisyys sulaan)?

Koulussa kaikki on keskinkertaistettu, on vain yhtä elektrodin mallia (harmaa) ja paksuutta 2.4mm. Olen kompensoinut asiaa tekemällä kärjestä terävämmän. Tilasin nyt Beta e90 raitisilmamaskin jotta saan suurentavan lasin visiirin. Mustaa putkea hitsatessa on rako joten sen näkee hyvin mutta siiryn harjoituksissa varmaan rosteriin jossain välissä. Olen huomannut itseni selailevani hitsauskoneita... kallis koulutus tulee.

1757134814656.png

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen

Kyllä nuo virtaa aika hyvin kestää, kotihommissa ø2,4 riittää kaikkeen, sulla voi olla myös väärän värinen elektrodi. Eli muistaakseni esim harmaalla ei pystynyt rosteria kauaa hitsaamaan, vaan heti tylsä vaatii esim violetin.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Joo, tuota olen koeluontoisesti tehnyt eli rälläkällä hionut aloituksen klo 6 avarammaksi. Mutta. Olen nyt katsonut videoita ja toinen vaihtoehto olis syöttää lisäaine putken läpi eli takakautta juureen. Olen tuota kokeillut 2,4mm raoilla 2mm lisäaineella mutta tahtoo jäädä reunoista kiinni kun lämpö supistaa rakoa. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla isomalla raoilla.
Jos koepalan rako supistuu liiaksi, niin se on olemattomasti silloitettu.

Espejot

Hyperaktiivi
Jos koepalan rako supistuu liiaksi, niin se on olemattomasti silloitettu.
Sekin mutta siitä ei ole sinänsä ole haittaa jos supistuu oikeista kohdista. Mutta kouluttajan kanssa asiaa puin ja huomautti lisäainepuikon tarttuminen reunoihin eli suositeli isompaa yli 3mm rakoa. Minä rälläköin kaksi kolmesta sillasta pois joka tapauksessa. Toinen ratkaisu on syöttää takakautta jolloin ei kosketa reinoihin kuin yhdestä pisteestä. Nyt syötän lisäaineen putken tangentin suuntaisesti suoraan juureen.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Sekin mutta siitä ei ole sinänsä ole haittaa jos supistuu oikeista kohdista. Mutta kouluttajan kanssa asiaa puin ja huomautti lisäainepuikon tarttuminen reunoihin eli suositeli isompaa yli 3mm rakoa. Minä rälläköin kaksi kolmesta sillasta pois joka tapauksessa. Toinen ratkaisu on syöttää takakautta jolloin ei kosketa reinoihin kuin yhdestä pisteestä. Nyt syötän lisäaineen putken tangentin suuntaisesti suoraan juureen.
Niin jos nyt ymmärrän viimeisen lauseen oikein, niin syötät päältäpäin . Ei siltoja tarvitse välttämättä pois rälläköidä vaan ne muotoillaan, niin että ne saa jäädä ja yli hitsatessa sulavavat osaksi juurta.

Espejot

Hyperaktiivi
Niin jos nyt ymmärrän viimeisen lauseen oikein, niin syötät päältäpäin.
Ei vaan niin että lisäaine muodotaa tangetin putken sisäpintaan.Eli lisäine on putkien välissä, osin varmaan sisällälin. Viimeksi kun luokki hitsasin niin silloin syötin aloituksen sisältä mutta nyt on ote jotenkin kadonnut. Lisää vaan treeniä.

Ei siltoja tarvitse välttämättä pois rälläköidä vaan ne muotoillaan, niin että ne saa jäädä ja yli hitsatessa sulavavat osaksi juurta.

Ei niin mutta helpompaa koska pysähdyn joka tapauksessa ennen siltaa ja rälläköin viisteen lopetukseen. Mutta voishan sillan tehdä niin hyvin että viisteet kumalekin puolelle riittää.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Ei vaan niin että lisäaine muodotaa tangetin putken sisäpintaan.Eli lisäine on putkien välissä, osin varmaan sisällälin. Viimeksi kun luokki hitsasin niin silloin syötin aloituksen sisältä mutta nyt on ote jotenkin kadonnut. Lisää vaan treeniä.

Ei niin mutta helpompaa koska pysähdyn joka tapauksessa ennen siltaa ja rälläköin viisteen lopetukseen. Mutta voishan sillan tehdä niin hyvin että viisteet kumalekin puolelle riittää.
Joo ja eipä sitä yhtä oikeaa tapaa ole noita tehdä, joillekin jokin toinen tapa käy järkeen paremmin. Ja aika kamalaa hommaa tuo lopulta on. Itekin aikanani tarpeeksi reikiä nahkaani tehnyt, että ihan puistattaa ajatuskin noista hommista.

lmfmis

Vakionaama
Kyllä nuo virtaa aika hyvin kestää, kotihommissa ø2,4 riittää kaikkeen, sulla voi olla myös väärän värinen elektrodi. Eli muistaakseni esim harmaalla ei pystynyt rosteria kauaa hitsaamaan, vaan heti tylsä vaatii esim violetin.

Vain violetteja minulla, mutta onko nuo sitten liian ohuita...katson.

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Kauheen kätevän olosia pieniä kannettavia hitsikoneita löytyy nykyään määrissä. On oikeen mig/tig/plasmaleikkuria samassa söpössä pikkupaketissa. Vaan kun pitäs olla ac/dc tig, niin jopa loppuu tarjonta. Siis noissa yhdistelmissä. Rahaakin lisäämällä on silti aika heikkoo tarjonta, kun ei nyt monen tonnin koneeseen pysty.
Kun vähän himohin sellasta kevyempää miggiäkin tossa samalla, mutta taitaa joutua ostaan kaks eri konetta. Vaan voihan ne olla noi uusien automaattisäätymiset sellasia, etten tule kuitenkaan niiden kanssa toimeen...
Itsellä kymmenisen vuotta sitten Ebaysta huudettu kiinavalmiste AC/DC pulssiTig, vastaavia on tarjolla nykypäivänä erittäin kohtuulliseen hintaan.

Lankakoneena jo 12 vuotta Kempin Minarcmig Evo 200, jolla tullut hitsattua mustaa sekä kaarijuottohommia CuSi3:lla. Paljon tehoa pienessä paketissa ja kerran se hinta vaan kirpaisee.

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Nii, alkuviikon läpsin itteeni otsaan tyhjällä lompsalla, mutta ei se ajatus jättäny rauhaan. Loppuviikosta jo klikkailin sit ac/dc tigin plasmaoptiolla koriin, pienen pulssimigin toisesta kaupasta ja vielä argonpullon Puolasta. Kyllä siihen toimintatonni hujahti kätevästi.
Näin ne hommat etenee, äkkiä se hinta unohtuu (jollei lainannut turhan korkeakorkoista vääriltä tahoilta).

Mihin Tigiin päädyit?

pökö

Kaivo jäässä
Nii, alkuviikon läpsin itteeni otsaan tyhjällä lompsalla, mutta ei se ajatus jättäny rauhaan. Loppuviikosta jo klikkailin sit ac/dc tigin plasmaoptiolla koriin, pienen pulssimigin toisesta kaupasta ja vielä argonpullon Puolasta. Kyllä siihen toimintatonni hujahti kätevästi.
Hyvä. Raha pois tyynyn alta ja käyttöön, muuten siitä ei ole mitään iloa.

jussi

Vakionaama
Kaasu ei vielä ehtiny tänne, kun taitaa tulla huomenna. Kokeilin siis uutta konetta puikoilla, hitto olipas helppoa. En ole vielä koskaan saanu aikaan noin hienoa saumaa ja vielä helposti. Testissä perus OK48 ja rosteri OK63, josta varsin rosteri oli upee hitsattava. Jo kolmannella kokeilulla vedin 2mm puikolla 0,75 peltiinkin sauman ilman reikää.
Jos tollasia vehkeitä olis ollu ennenvanhaan, niin suhde puikkohitsuuseen saattas olla kovin erilainen. Nyt sitä on vaan vältelly ja käyttäny viimesessä pakossa.
Uus automaattimaskikin toimii hienosti, sekin helpottaa hommaa hyvin.

Espejot

Hyperaktiivi
Kaasu ei vielä ehtiny tänne, kun taitaa tulla huomenna. Kokeilin siis uutta konetta puikoilla, hitto olipas helppoa. En ole vielä koskaan saanu aikaan noin hienoa saumaa ja vielä helposti. Testissä perus OK48 ja rosteri OK63, josta varsin rosteri oli upee hitsattava. Jo kolmannella kokeilulla vedin 2mm puikolla 0,75 peltiinkin sauman ilman reikää.
Jos tollasia vehkeitä olis ollu ennenvanhaan, niin suhde puikkohitsuuseen saattas olla kovin erilainen. Nyt sitä on vaan vältelly ja käyttäny viimesessä pakossa.
Uus automaattimaskikin toimii hienosti, sekin helpottaa hommaa hyvin.
Tässä nyt oppinut sen että hitsaamisessa tarkeintä on se sisäinen kauneis.

pökö

Kaivo jäässä
rosteri OK63, josta varsin rosteri oli upee hitsattava. Jo kolmannella kokeilulla vedin 2mm puikolla 0,75 peltiinkin sauman ilman reikää.
Kohta pitäisi jonku jo sanoa ettei ole mahdollista koska kuona tukkii saumaa, sillä OK63 on rutiilipuikko kuten aiemmin mainitsemani OK46 ja molemmat on asentohitsaukseen (putkihitsaus) parhaita mahdollisia.

kotte

Hyperaktiivi
Kohta pitäisi jonku jo sanoa ettei ole mahdollista koska kuona tukkii saumaa
Huomauttaisin, että Jussi käytti 2,0mm puikkoja eikä 1,6mm. Tässä tapauksessa tuolla on jo suuri merkitys. Merkitystä on myös tasaisella railolla ja tasapaksuisilla ainevahvuuksilla sauman molemmin puolin, ainevahvuuteen tarkasti sopivalla puikon paksuudella sekä kuvatun kaltaisen invertterihitsauskoneen mahdollisuudella käyttää pulsitettua virtaa (vai miten on viimeisen asian osalta?).

Back
Ylös Bottom