HomeAssistant - Yleinen support topic

jussi

Vakionaama
Mitä piiriä käytät? Jos liikenne on UART niin RX & TX nastat ei ole oikea paikka, mä olen käyttänyt UARTiin nastoja D1 & D2 (GPIO3 & GPIO4) ja alustana D1 mini ep8266
Sama D1 mini tossa nyt. Ja kun olen saanut vähän järkeä koodiin, niin kyllä vastaanotto sujuu hyvin rx-pinnistä. Nyt vaan opiskelen vielä tavujen jälkikäsittelyä ja "julkaisua"...
E: Ja juuri nyt sainkin eteenpäin. Saan jo kolme tietoa esillekin sieltä. Kyllä tekoälystä on apua, kun ohjaa sitä omalla älyllä oikeaan suuntaan...

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Mitä HA ja MQTT voi ohjata Victronin tapauksessa? Edit: oletetavastu aika paljon kaikkea. Onko kukaan yhdistänyt HA Victroniin?

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
En ole yhdistänyt, mutta tsekkaan tämä step by step ohje. https://communityarchive.victronene...etup-guide-ess-multiplus-control-via-mqt.html
1736729365931.png

Yllä olevan kuvan topiccien perusteella saa paljon vaikka mitä

jussi

Vakionaama
Sama D1 mini tossa nyt. Ja kun olen saanut vähän järkeä koodiin, niin kyllä vastaanotto sujuu hyvin rx-pinnistä. Nyt vaan opiskelen vielä tavujen jälkikäsittelyä ja "julkaisua"...
E: Ja juuri nyt sainkin eteenpäin. Saan jo kolme tietoa esillekin sieltä. Kyllä tekoälystä on apua, kun ohjaa sitä omalla älyllä oikeaan suuntaan...
Lisäsin toisen datapaketin vilpin lähettämään, jossa lisää arvoja ja pyysin tekoälyä tulkkaamaan sen. Hienosti teki, mikään ei enää toimi. Eikä mene se edellinen osin toiminukaan softa enää sisään. Hienoo.

juukeli

Aktiivinen jäsen
Jaa nyt lakkas Tellduksesta toimimasta ajastuksetkin ilmais-tilillä. Jo aiemmin meni se home assistant yhteensopivuus. Kai se on vaihdettava lopulta viimeisetkin valojen ohjaukset Tellduksesta Shellyyn. Ulkovalojen kanssa vielä pärjäs tolla tellduksen ajastuksella ilman HA-yhteyttä, mutta kun ajastukset meni, niin se on sitten morjens. No Tellduksella alkoi tämä kotiautomaatiohomma aikanaan et siitä voi firmaa kiittää, muuten jäänytkin sitten paskan maku suuhun. Mikä näitä ruottalaisia oikein vaivaa kun Nibekin paskonut softansa huolella?

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Telldus toimii minulla edelleen Home Assistantissa, paikallisessa ohjauksessa minulla. Kuukausi sitten noin piti luoda valtuutukset uudestaan, joka oli tosi vaikeaa (piti mm olla paikallisverkossa) mutta sen jälkeen on toiminut taas. Pitää kyllä oikeasti laittautua noista Telldus laitteista eroon, noi töpselit korvaan Ikean Inspelning laitteilla kunhan niitä taas tulee kauppoihin. Lämpö- ja kosteussensorit luen suoraan 433 MHz taajuudella rtl_433 softalla MQTT:hen.

Espejot

Hyperaktiivi
Viimeksi muokattu:

juukeli

Aktiivinen jäsen
Telldus toimii minulla edelleen Home Assistantissa, paikallisessa ohjauksessa minulla. Kuukausi sitten noin piti luoda valtuutukset uudestaan, joka oli tosi vaikeaa (piti mm olla paikallisverkossa) mutta sen jälkeen on toiminut taas. Pitää kyllä oikeasti laittautua noista Telldus laitteista eroon, noi töpselit korvaan Ikean Inspelning laitteilla kunhan niitä taas tulee kauppoihin. Lämpö- ja kosteussensorit luen suoraan 433 MHz taajuudella rtl_433 softalla MQTT:hen.

Tretakt on saatavilla ja ainakin mulla pelaa oikein hienosti. Toki ei mittaa sähkön kulutusta, mut eipä ole tuossa käytössä tarvettakaan. Erinomainen hinta-laatu -suhde noissa.

jussi

Vakionaama
Tässä aiheessa olen nyt onnistunu tasolle, johon en koskaan uskonut pystyväni. Sain tuon esp8266 palikan jutteleen ton omatekosen vilpin kanssa. Lainasin käyttölaitteen datalinjaa, ja siitä sai pari arvoa heti suoraankin. Tein sit pumpun softaan pienen muutoksen ja se lähettää käyttöpanelin vaatiman datan perään toisen paketin eri headerilla lisätyillä tiedoilla. Se ei rikkonut mitään, mutta siitä sai lisää arvoja esp-palikalle... Nyt näkyy siitäkin HA:ssa tietoja suoraan prossulta.
Screenshot 2025-01-14 at 01-15-58 Yleisnäkymä – Home Assistant.png

Tässä on kaksi syytä, miksi laitoin tämän tänne. Kun sillä voi olla tietoarvoa jollekin, plus perään oma kysymys...
Huomasin, että vähän heikko wlan yhteys toimii oikeen hyvin, kun laite jakelee tiedot, tai katsoo lokeja. Mutta sitten alkaakin tulemaan ongelmia, jos yrittää päivittää ohjelmistoa. Siinä se vähän heikko yhteys alkaakin tekemään outoja ja peruuttamattomia virheitä latauksen kärsiessä. Siitä ei saa toipumaan muuten kun softaamalla johdolla uusiksi.

Josta päästään siihen mun kysymykseen. Miksiköhän tuo uusin esp8266 D1 mini käikäle ei suostu yhdistämään lähimpään wlan-tukiasemaan? Se on kyllä talon vanhin Asus reititin, mutta osaa kuitenkin wpa2 salaukset ja kaikki muut laitteet yhdistyy siihen ihan sujuvasti. Kaikki läppärit ja puhelimet kelpuuttaa kyllä senkin antaman verkon, mutta tämä tuore esp vehje ei löydä/kelpuuta sitä. Sen takia bongasin noita yhteydestä johtuvia softausongelmia, kun pitää käyttää huonommin kuuluvaa tukiasemaa.

-Teme-

Vakionaama
Onko tietoa millä kanavalla se asus toimii? Espit eivät osaa käyttää 2.4GHz laajennusta (kanavat 12-14)
Lisäksi kännyt yms käyttää 5GHz verkkoa kun ESP 2.4GHz

iro

Vakionaama
Tässä aiheessa olen nyt onnistunu tasolle, johon en koskaan uskonut pystyväni. Sain tuon esp8266 palikan jutteleen ton omatekosen vilpin kanssa. Lainasin käyttölaitteen datalinjaa, ja siitä sai pari arvoa heti suoraankin. Tein sit pumpun softaan pienen muutoksen ja se lähettää käyttöpanelin vaatiman datan perään toisen paketin eri headerilla lisätyillä tiedoilla. Se ei rikkonut mitään, mutta siitä sai lisää arvoja esp-palikalle... Nyt näkyy siitäkin HA:ssa tietoja suoraan prossulta.
katso liitettä 103886

Tässä on kaksi syytä, miksi laitoin tämän tänne. Kun sillä voi olla tietoarvoa jollekin, plus perään oma kysymys...
Huomasin, että vähän heikko wlan yhteys toimii oikeen hyvin, kun laite jakelee tiedot, tai katsoo lokeja. Mutta sitten alkaakin tulemaan ongelmia, jos yrittää päivittää ohjelmistoa. Siinä se vähän heikko yhteys alkaakin tekemään outoja ja peruuttamattomia virheitä latauksen kärsiessä. Siitä ei saa toipumaan muuten kun softaamalla johdolla uusiksi.

Josta päästään siihen mun kysymykseen. Miksiköhän tuo uusin esp8266 D1 mini käikäle ei suostu yhdistämään lähimpään wlan-tukiasemaan? Se on kyllä talon vanhin Asus reititin, mutta osaa kuitenkin wpa2 salaukset ja kaikki muut laitteet yhdistyy siihen ihan sujuvasti. Kaikki läppärit ja puhelimet kelpuuttaa kyllä senkin antaman verkon, mutta tämä tuore esp vehje ei löydä/kelpuuta sitä. Sen takia bongasin noita yhteydestä johtuvia softausongelmia, kun pitää käyttää huonommin kuuluvaa tukiasemaa.
Käytätkö D1-minissä kiinteää vai dynaamista ip-osoitetta ? Jos kiinteää niin olisiko tuo ip jo käytössä jollakin toisella laitteella ?

Koodi:
wifi:
  ssid: xxxx
  password: yyyyy

manual_ip:
    static_ip: 192.168.1.195
    subnet: 255.255.255.0
    gateway: 192.168.1.1

web_server:
  port: 80

# Enable Home Assistant API
api:

haraldh

Vakionaama
Minulla on sellainen kutina että nuo ESP8266 ja ESP32 laitteet tykkäävät roikkua kiinni sen tukiaseman mac-osoitteessa johon se alunperin liitettinkin. Huono ajuri IMHO.

Kannattaa parittaa se laite verkkoon mahdollisimman lähellä sitä tukiasemaa joka tulee olemaan lähimpänä tuotantosijoitusta.

edit: Shellyjä vaivaa sama ominaisuus. Joskus saa ne suostuteltua Ubiquitin hallinasta potkimalla pihalle ja liittämällä uudestaan. Siinä voi myös lukita jonkun laitteen tiettyyn tukariin mutta se on mielestäni huono toimintatapa, parempi olisi että roamaisi niin kuten pitäisi.

jussi

Vakionaama
Onko tietoa millä kanavalla se asus toimii? Espit eivät osaa käyttää 2.4GHz laajennusta (kanavat 12-14)
Lisäksi kännyt yms käyttää 5GHz verkkoa kun ESP 2.4GHz
Ei siinä ole kuin 2,4G alue. Ja kokeilin pakkokanavia 1 ja 6 automaatin lisäksi.
Käytätkö D1-minissä kiinteää vai dynaamista ip-osoitetta ? Jos kiinteää niin olisiko tuo ip jo käytössä jollakin toisella laitteella ?
Dynaaminen on.

iro

Vakionaama
Pitää kokeilla. Laittaskohan saman minkä se nyt saa aina, vai joku eri?
Oikea tapa vissiin olisi olla käyttämättä routterin DHCP-palvelimen jakamia ip-osoitteita. (=Ei mene päällekkäin olemassaolevien kanssa). Kokeile vaihtaa nykyisen osoitteen loppuun 199.

jussi

Vakionaama
Oikea tapa vissiin olisi olla käyttämättä routterin DHCP-palvelimen jakamia ip-osoitteita. (=Ei mene päällekkäin olemassaolevien kanssa). Kokeile vaihtaa nykyisen osoitteen loppuun 199.
Laitoin sille kiinteän, heti pääreititin sen löysi, mutta HAlla meni aikaa tajuta muuttunut ip. Ja edelleenkään se ei kytkeydy siihen lähimpään, vaan siihen huonosti kuuluvaan, jossa se ekan kerran asennettiin.
Mulla on siinä kyllä kolme verkkoa tarjolla asetuksissa, siitä vois poistaa muut paitsi sen lähimmän. Mutta jos edelleen ei toimi, niin menee taas haettavaksi pois ja johdolla korjattavaksi...

iro

Vakionaama
Mulla on siinä kyllä kolme verkkoa tarjolla asetuksissa, siitä vois poistaa muut paitsi sen lähimmän. Mutta jos edelleen ei toimi, niin menee taas haettavaksi pois ja johdolla korjattavaksi...
Joskus kun kokeilin laittaa EspHomessa valittavaksi useampia SSID/password vaihtoehtoja totesin että kytkeytyminen kestää tolkuttoman kauan. Logista näytti siltä että se yrittää jossakin järjestyksessä kytkeytyä kaikkiin havaittuihin verkkoihin ja time-outin kautta siirtyy kokeilemaan seuraavaa jne. Olikohan jopa niin että kaikki vaihtoehdot käytiin läpi ennen kytkeytymistä. En jaksanut selvitellä sen enempää vaan tarjoan nykyisin aina vain yhtä SSID:tä.

fraatti

Hyperaktiivi
Minulla on sellainen kutina että nuo ESP8266 ja ESP32 laitteet tykkäävät roikkua kiinni sen tukiaseman mac-osoitteessa johon se alunperin liitettinkin. Huono ajuri IMHO.

Kannattaa parittaa se laite verkkoon mahdollisimman lähellä sitä tukiasemaa joka tulee olemaan lähimpänä tuotantosijoitusta.

edit: Shellyjä vaivaa sama ominaisuus. Joskus saa ne suostuteltua Ubiquitin hallinasta potkimalla pihalle ja liittämällä uudestaan. Siinä voi myös lukita jonkun laitteen tiettyyn tukariin mutta se on mielestäni huono toimintatapa, parempi olisi että roamaisi niin kuten pitäisi.
Sama havainto jostain etäohjattavasta pistorasiasta. Jos meinaa saada vakaan yhteyden, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lukita tuohon yhteen tukiasemaan.

jussi

Vakionaama
Joskus kun kokeilin laittaa EspHomessa valittavaksi useampia SSID/password vaihtoehtoja totesin että kytkeytyminen kestää tolkuttoman kauan. Logista näytti siltä että se yrittää jossakin järjestyksessä kytkeytyä kaikkiin havaittuihin verkkoihin ja time-outin kautta siirtyy kokeilemaan seuraavaa jne. Olikohan jopa niin että kaikki vaihtoehdot käytiin läpi ennen kytkeytymistä. En jaksanut selvitellä sen enempää vaan tarjoan nykyisin aina vain yhtä SSID:tä.
Tiiä kehtaisko edes sanoa, miksei kytkenyt... Viimeksi kun vaihdoin kellarin reitittimen, niin olin kirjoittanu Asuksen asetuksiin ssid:n pienellä. Ja en koskaan laita sitä pienellä...
Helppo korjaus, yks kirjain shiftin kanssa. En edes tajunnu kun pannuhuoneen lokiläppäri pyys uudestaan salasanan, luulin et liitty vaan siihen kun laite vaihtui.

jussi

Vakionaama
Mikä pihvi on HA Yeollow kitissa eli mitä se antaa?
Valmis paketti, josta on helppo lähtee jatkaan kehitystä. Minä otin sellasen sillon ku siirryin, ei tarvinnu lisätä kun z-wave tikku. Otin kyllä vielä ssd-levynkin myöhemmin, eli sekin ehkä kannattaa ottaa samalla.

amnk

Jäsen
Minä otin sellasen sillon ku siirryin, ei tarvinnu lisätä kun z-wave tikku.
Miten se siirtyminen zipatosta on muuten kaikkiaan mennyt? Muistan joskus aikoinaan neuvoneeni keskittymään lähinnä Home Assistantiin ja välillä mietin, että mitenköhän siinä lopulta kaikki sujui.

jussi

Vakionaama
Miten se siirtyminen zipatosta on muuten kaikkiaan mennyt? Muistan joskus aikoinaan neuvoneeni keskittymään lähinnä Home Assistantiin ja välillä mietin, että mitenköhän siinä lopulta kaikki sujui.
Kyllä tää ihan loistava siirto oli. Alkuun opiskelun määrä hirvitti, ja vieläkin välillä menee sormi suuhun, mutta onhan tämä paljon parempi. Jo ihan senkin takia ettei ole jonkun pilven varassa. Alkuun kaipasin Nexa sopivuutta, kun niitä laitteita oli vielä paljon, mutta siirsin ne muuhun käyttöön ja korvasin Zigbeellä. Niitä kun sai tarpeeksi tontille, niin toimivat hyvin.

K

korsteeni

Vieras
Kyllä tää ihan loistava siirto oli. Alkuun opiskelun määrä hirvitti, ja vieläkin välillä menee sormi suuhun, mutta onhan tämä paljon parempi. Jo ihan senkin takia ettei ole jonkun pilven varassa. Alkuun kaipasin Nexa sopivuutta, kun niitä laitteita oli vielä paljon, mutta siirsin ne muuhun käyttöön ja korvasin Zigbeellä. Niitä kun sai tarpeeksi tontille, niin toimivat hyvin.
mitataanko noilla zipato, zigbee nexa jne lämpötiloja vai onko ne jotain teollisuusjutta, siis jotain "vähän veikeempiä" ja onko ne jollain tapaa linux vai vindows laitteita.....siis mitä niillä tehdään
olen useasti törmännyt nimikkeenä noihin mutta ei mitää hajua missä paikassa ja olosuhteissa niitä käytetään/tarvitaan

jussi

Vakionaama
mitataanko noilla zipato, zigbee nexa jne lämpötiloja vai onko ne jotain teollisuusjutta, siis jotain "vähän veikeempiä" ja onko ne jollain tapaa linux vai vindows laitteita.....siis mitä niillä tehdään
olen useasti törmännyt nimikkeenä noihin mutta ei mitää hajua missä paikassa ja olosuhteissa niitä käytetään/tarvitaan
Nyt pistit kyllä pahan kysymyksen, mutta pitää ihmetellä että kuitenkin ilmeisesti elektroniikkaa harrastavana et ole niihin edes hipassu...
On ne vähän veikeempiä kyllä, niillä voi tehdä aikas paljon mittailua, valvontaa, kytkimien ohjailua ja erilaisia automaatioita. Noissa mittailuissa paras puoli on talteen jäävät lokiarvot, eli niistä löytyy käppyrät katsottavaksi.
Jonkun kotiautomaatiovehkeenhän siihen alle tarvii, mulla ennen oli se Zipato, nyt tämä Home assistant. Linuxissahan ne pyörii, kai. Siihen sitten liitetään noita laitteita eri protokollilla ja tavoilla. Niitä on paljon erilaisia, Z-wave, Zigbee, Nexa ja monia muitakin. Niiden sisällä on sitten liiketunnistimia, palovaroittimia, kytkin-releitä, lämpö- ja muita antureita määrissä. Ja nythän tämä Home assistanttiin sujuvasti naittuva esp-home lisäpalikoiden kätevyys on tullut älyttyä. Niiden kautta saan ohjailtua ilmalämpöpumpun ihan tietskan tai puhelimen ruudulta. Lisäksi saan arvot jo nyt tuosta isosta vilpistäkin, talon sähkönkulutuksesta ja nyt tänään jo siitä aurinkopaneleja mittailevasta omatekopalikastakin. Ja tosiaan, kaikesta jää arvot talteen käyränä kateltavaksi. On aika iso etu kun jotain tapahtumaa vahtii.

jussi

Vakionaama
Ja sitten taas tähän support-osuuteen...
Yritin tehdä tehoa laskevan virtuaalisensorin, vaan enpäs saanu aikaan. Nyt olis kaksi mittausarvoa oikeilta "sensoreilta", jotka pitäs kertoa keskenään. Eli kun aurinkopanelia mittaava värkki tuli mukaan esp-palikan kautta, niin sieltä saan panelijännitteen ja -virran. Noistahan olis kiva vääntää tehokin omaksi arvokseen.
Nyt vaan ei tunnu pää keksivän sopivaa tapaa tehdä template sensori tuohon.

jussi

Vakionaama
Ootko jo keskustellu ChatGPT:n kanssa, jos se lainais "päätään"? Toi tehtävä vaikuttais sellaiselta, että saatais keksiä ratkaisun kertalaakilla.
Ei onnistunu siltäkään ihan suorilta, haparoi muutaman kerran. Mutta niin haparoi HA:kin aika hyvin.
Vähän kun sovelsi tekoälyn tarjoomaa ja omaa mielikuvaa, niin tulihan se tehoarvokin näkyviin.
Ei harmita pikku puuhat, oon ylittäny sen mihin luulin pystyväni moneen kertaan nyt viikon aikana.

wannabe

Aktiivinen jäsen
Ei harmita pikku puuhat, oon ylittäny sen mihin luulin pystyväni moneen kertaan nyt viikon aikana.

Tuo on palkitsevaa, kuten uuden oppiminen aina. Itse käytän tota Chat GPT:tä apuna HA-jutujani väsätessä ja aika usein sitä kyä pitää auttaa auttamaan. Aina ei mee maaliin, ku itteltä menee hermo. Väsymätön vääntäjähän se on ja aika monta juttua oppinut sen avuilla. Oispa itsellä yhtä hyvät hermot ku sillä on.

jussi

Vakionaama
Tuo on palkitsevaa, kuten uuden oppiminen aina. Itse käytän tota Chat GPT:tä apuna HA-jutujani väsätessä ja aika usein sitä kyä pitää auttaa auttamaan. Aina ei mee maaliin, ku itteltä menee hermo. Väsymätön vääntäjähän se on ja aika monta juttua oppinut sen avuilla. Oispa itsellä yhtä hyvät hermot ku sillä on.
Oon kanssa nyt käyttäny sitä aikas paljon. Sitä pitää vaan omilla tiedoilla paimentaa oikeaan suuntaan väliin aina. Ja samaten toimivan koodin jatkokehityksessä piti aina erikseen kysyä, muistatko missä oltiin... Älä tee kaikkea uusiksi, vaan korjaa/lisää vaan se mitä nyt tarvittiin. Sillai paimentamalla sain ton vilpin dataväylän liittymään esp-palikkaan ja tiedot näkymään HAn kojelautaan.

K

korsteeni

Vieras
Nyt pistit kyllä pahan kysymyksen, mutta pitää ihmetellä että kuitenkin ilmeisesti elektroniikkaa harrastavana et ole niihin edes hipassu...
On ne vähän veikeempiä kyllä, niillä voi tehdä aikas paljon mittailua, valvontaa, kytkimien ohjailua ja erilaisia automaatioita. Noissa mittailuissa paras puoli on talteen jäävät lokiarvot, eli niistä löytyy käppyrät katsottavaksi.
Jonkun kotiautomaatiovehkeenhän siihen alle tarvii, mulla ennen oli se Zipato, nyt tämä Home assistant. Linuxissahan ne pyörii, kai. Siihen sitten liitetään noita laitteita eri protokollilla ja tavoilla. Niitä on paljon erilaisia, Z-wave, Zigbee, Nexa ja monia muitakin. Niiden sisällä on sitten liiketunnistimia, palovaroittimia, kytkin-releitä, lämpö- ja muita antureita määrissä. Ja nythän tämä Home assistanttiin sujuvasti naittuva esp-home lisäpalikoiden kätevyys on tullut älyttyä. Niiden kautta saan ohjailtua ilmalämpöpumpun ihan tietskan tai puhelimen ruudulta. Lisäksi saan arvot jo nyt tuosta isosta vilpistäkin, talon sähkönkulutuksesta ja nyt tänään jo siitä aurinkopaneleja mittailevasta omatekopalikastakin. Ja tosiaan, kaikesta jää arvot talteen käyränä kateltavaksi. On aika iso etu kun jotain tapahtumaa vahtii.
näin varmaan, minun harrasteluni on lähtenyt ei kaupallisesta ja ei valmiista kikkareisata joten todellakaan en ole edes sipaissut niitä laitteita.
joka asian näissä merkeissä, siis harrastuksen osalta voi tehdä niin monelle tavoin kun on tekijöitäkin, ohjelmapuoli myös mikä kohta harmonisoituu ja on kailla sama chatgpt
olen muutaman kerran kokeillut esp homea mutta kokenut sen hankalaksi lisä "adapteriksi" anturin ja suoritettavan toiminnon tai "lukeman ruulla" välissä. olen juurikin uusimassa koko systeemiä nykyaisempaan suuntaan homeassistant on jo pitkään ollut koekäytössä ihan mielenkiinnon takia.
valmis ohjelmatarjontahan näitä suuntia määrittelee
kyllä ne valmiit tuotteet matketin hyllyltä kauniissa kuorissa siisteissä myyntipakkauksissa ovat paikallaan silloin kun ei muuta targettia ole kuin saada toiminto eikä hinnalla väliä eikä harrasteta asian tiimoilta, sehän on win win

nythän homeassistant handlaa jokseenkin kaiken, eikö se logitakin aika pitkään jo
no, minulla on paljon oppimista ja nyt aikaa opiskella niin paljon kun kiinnostusta riittää, ikä vaan panee hanttiin

lähipäivinä loggailut sitten taloLoggerCont illa, edellinen onkin palvellut 12 vuotta ja kotisivuista siirryn homeassistanttiin
taloLogger tuikkaa kaikki suoraan homeassistanttiin jossa voi sitte hoidella noita "pelti kiinni" juttuja

K

korsteeni

Vieras
nyt lähden siltä pohjalta kokeilemaan että kaikki mikä mahdollista menee mqtt serverille enkä koe tarpeelliseksi laittaa kiinteitä ip osoitteita koska laitteiston muuttuessa, rikkoutuessa, ukkosen käsittelyssä ne muodostuu liikaa työllistäväksi harmiksi
mqtt palvelimelta on moninaiset mahdollisuudet hyödyntää dataa eri tarkoituksiin sitoutumatta johonkin yhden merkin systeemiin

jussi

Vakionaama
kyllä ne valmiit tuotteet matketin hyllyltä kauniissa kuorissa siisteissä myyntipakkauksissa ovat paikallaan silloin kun ei muuta targettia ole kuin saada toiminto eikä hinnalla väliä eikä harrasteta asian tiimoilta, sehän on win win
Kyllä tuossa on harrastuspuolen rakentelua on riittänyt, vaikka ostinkin Home assistantin valmiina Yellow pakettina.

K

korsteeni

Vieras
Kyllä tuossa on harrastuspuolen rakentelua on riittänyt, vaikka ostinkin Home assistantin valmiina Yellow pakettina.
nyt meni jo rankasti minun osaamisalueen ulkopuolelle, saisin varmaan loppuvuoden opiskella ennenkuin saisin systeemit toimimaan
rocpi4 ihan perusalustalla missä supervised vai mikä lie mihin myös esphome istuu koitan pärjäillä. pärjää ihan perus linux komennoilla

grendy

Vakionaama
Ootteko konffaillu jotain sääennustuspalvelua, millä pystyisi käyttään tuntitason ennusteita? Toi oletuksena oleva met.no näyttää kyllä hienosti tuntiennusteen, mutta en oo onnistunut saamaan niitä mitenkään sensoreiksi/entityiksi tms vaikka kuinka oon chatgpt:tä piinannut. HA:n sivuilla olevat asiaan liittyvät ohjeetkaan (https://www.home-assistant.io/integrations/weather/#action-weatherget_forecasts) ei oo onnistuneet.

Koittaisin tehdä jotain sen tyylistä automaatiota, että illalla esim jos automaatio lukee että 6h päästä lämpötila on 10C kylmempi kuin nyt niin saisi vilpin lämmittään jo etukäteen, eikä vasta sitten kun on oikeasti kylmää.

Oon aika hyvin onnistunut chatgpt/copilot kanssa tekeen automaatioita olemassaolevista entityistä/sensoreista, mutta sitten kun niitä pitää luoda niin menee helposti sormi suuhun, että mihin tiedostoon millainenkin yaml-pätkä pitää luoda :/

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Ootteko konffaillu jotain sääennustuspalvelua, millä pystyisi käyttään tuntitason ennusteita? Toi oletuksena oleva met.no näyttää kyllä hienosti tuntiennusteen, mutta en oo onnistunut saamaan niitä mitenkään sensoreiksi/entityiksi tms vaikka kuinka oon chatgpt:tä piinannut. HA:n sivuilla olevat asiaan liittyvät ohjeetkaan (https://www.home-assistant.io/integrations/weather/#action-weatherget_forecasts) ei oo onnistuneet.
Kokeiles tämän tyylistä template triggeriä. Pyörähtää joka tunnin 59. minuutti. Eli data päivittyy vasta vajaan tunnin sisään. Korvaa tuo ['weather.jkl'] omalla sääennusteellasi. Mä käytän open weather mappia.

YAML:
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        #hours: /1
        minutes: 59
    action:
      - service: weather.get_forecasts
        data:
          type: hourly
        target:
          entity_id: weather.jkl