Mulla on jäspin 300 litran varaaja, -90 luvun puolivälin jälkeen vuosimallia. Siinä oli ongelma että vesi loppui aika nopeasti mutta jos se oli jatkuvassa lämmityksessä niin sitten riitti jotenkuten. Vika löytyi kun kurkkasi varaajan sisälle, kuuma vesi otetaan varaajan yläosasta. Tässä oli ylösmenevä putki toteutettu siten että kuuman veden lähdössä on varaajan alapäässä rosteriputki noin 15 senttiä pitkä varaajan sisäpuolella. Sen päälle on työnnetty tehtaalla muoviputki, jonka alapäätä on lämmitetty, jotta se on saatu painettua rosteriputken päälle. Rosteriputkessa ei ole mitään kohoumaa, joka lukitsisi muoviputken paikalleen. Liitos on uutena tiukka mutta muovi menettää ajan kuluessa jännityksensä ja niinpä minulla muoviputki oli hypännyt pois paikaltaan ja oli sulanut osittain vastukseen kiinni. Tästä johtuen 300 litran varaaja oli muuttunut käytännössä noin 30 litran varaajaksi, joka lämpeni nopeasti mutta vesikin loppui nopeasti. Sain kyllä tehtaalta uuden muoviputken mutta en saanut venytettyä sitä rosterin päälle. Sain sen paikalleen klemmarilla/puserrusosilla. Ongelma oli se että rosteriputki ei ollut samaa kokoa messinkiosien kanssa. Olisiko ollut 25 mm. Varaaja on edelleen käytössä, no problem anymore.☺Ei tuollainen 2800kwh ole "todella paljon" orkkikselle 70-luvun talolle.
Mä olen joskus joutunut muuttamaan lvv yöaikakytkennän kun talossa oli 2x300l varaajat maksimiin säädettynä, ja yösähköllä lämmitettynä säännöllisesti loppui lämmin vesi.
Kumpikin varaaja otti normaalisti virtaa, ja kädellä mittaamalla oli polttavan kuuma, eli mitään merkittävää vikaa varaajissa ei ollut.