Iranissa paukkuu

mobbe

Vakionaama
Iran lupautui olla koskaan kehittämättä ydinasetta.Tämä on loistava uutinen koko ihmiskunnalle.

"8. Iranin islamilainen tasavalta toistaa, ettei se koskaan aio valmistaa ydinaseita. Iranin islamilainen tasavalta ja Yhdysvallat ovat sopineet, että rikastetun materiaalin kohtalo ja kaikkien muiden yhteisesti sovittujen ydinenergiaan liittyvien kysymysten kohtalo, mukaan lukien Iranin ydintarpeet, käsitellään asianmukaisesti lopullisessa sopimuksessa; lopullinen sopimus vahvistaa tämän artiklan määräykset."
 

Husky

Hyperaktiivi
Iran lupautui olla koskaan kehittämättä ydinasetta.Tämä on loistava uutinen koko ihmiskunnalle.

"8. Iranin islamilainen tasavalta toistaa, ettei se koskaan aio valmistaa ydinaseita. Iranin islamilainen tasavalta ja Yhdysvallat ovat sopineet, että rikastetun materiaalin kohtalo ja kaikkien muiden yhteisesti sovittujen ydinenergiaan liittyvien kysymysten kohtalo, mukaan lukien Iranin ydintarpeet, käsitellään asianmukaisesti lopullisessa sopimuksessa; lopullinen sopimus vahvistaa tämän artiklan määräykset."
Jos tuo pitää paikkansa, niin ei haittaa että pari tankillista maksoi parikymppiä enemmän
 

jarkko_h

Vakionaama
Jos tuo pitää paikkansa, niin ei haittaa että pari tankillista maksoi parikymppiä enemmän

JOS
Vahva veikkaus että oranssi menee jo seuraavaan konfliktiin. Kärsivällisyys ja osaaminen ei riittäne samanlaiseen tarkasti valvottuun sopimukseen, jonka Obaman tiimi teki.

Jos sopimukseen ei tule kansainvälisesti sovittua valvontaprosessia, on lupaukset täysin turhia. Trump voisi suosiolla kopioida sen Obaman sopparin.
 

nackerton

Vakionaama
Iran perui jo MOUn tälle päivää suunnitellut allekirjoitukset Sveitsissä Libanonin paukkeiden tiimoilta. Öljyn hinta on vielä ollut pienessä laskussa, mutta huomataanko jossain kohtaa, että maailman öljyvarastot saattavat käydä melko tyhjiksi?
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Iran lupautui olla koskaan kehittämättä ydinasetta.Tämä on loistava uutinen koko ihmiskunnalle.

Jos lehmällä ois siivet, niin se lentäis. Tuo lupaus on yhtä uskottava kuin vakuuttelut siitä, etteivät ole rikastaneet uraania siinä tarkoituksessa, että ennen pitkään heillä olis ydinase. Tän rähinän ansiosta ovat vielä päättäväisempiä, että se kyky täytyy saada.
 

bungle

Vakionaama
Jos tuo pitää paikkansa, niin ei haittaa että pari tankillista maksoi parikymppiä enemmän

Nehän ”toistaa”, eli kertovat vaan saman kun ovat kertoneet ennenkin. Ei siis mitään uutta saavutettu tällä rintamalla. Toistavat vaan. Ja eivät myöskään koskaan ole saaneet kehitettyä ydinasetta valmiiksi. Eli ovat sanojensa mittaisia, ;-).
 

Antero80

Vakionaama
Kummallinen usko vallitsee että USA tai EU maksaisi 300 miljardia Iranille ja heidän uraanin rikastamista jatkuisi kuten ennen, poimitaan rusinat pullasta omien mieltymysten mukaan.

Oma veikkaus on että Iranille ei makseta mitään ja uraanin rikastaminen jatkuu kuten aikaisemmin.
 

Husky

Hyperaktiivi
Yle: Hizmikälie jihadistimurhaajaporukka ja Israel sopineet tulitauosta. Jos pitää paikkansa niin on hippiäiselle, jonka mielestä vain Israelin pitäisi lopettaa eikä molempien, ikävä takaisku.
 

mobbe

Vakionaama
Palstan veikoilla näyttää olevan vaikea ymmärtää sitä että usa vei 100-0 iranin ja kaiken lisäksi se on hyvä meille.

-laivasto tuhottu
-ohjuslaukaisualustat tuhottu
-ohjukset ja tuotantolaitokset tuhottu
-ilmapuolustus hävitetty
-mittavat vauriot uraanin rikastuslaitoksille
-entinen johtaja ja ministerit kilon kappaleina
-nykyinen johtaja vihanneksena
-sopimus ydinasekiellosta
 

jarkko_h

Vakionaama
Palstan veikoilla näyttää olevan vaikea ymmärtää sitä että usa vei 100-0 iranin ja kaiken lisäksi se on hyvä meille.

-laivasto tuhottu
-ohjuslaukaisualustat tuhottu
-ohjukset ja tuotantolaitokset tuhottu
-ilmapuolustus hävitetty
-mittavat vauriot uraanin rikastuslaitoksille
-entinen johtaja ja ministerit kilon kappaleina
-nykyinen johtaja vihanneksena
-sopimus ydinasekiellosta


Jos olisi vienyt 100-0 olisi Iranin johto antautunut ehdoitta ja antanut vapaan pääsyn jokaiseen maan kolkkaan.

Odotellaan nyt sitä ydinasesopimusra ennen kuin liikaa iloitaan. Toivottavasti optimistit ovat oikeassa. Nyt kyseessä vasta aiesopimus. Yritysmaailmassa aiesopimuksista 30..50% johtaa todelliseen sopimukseen.
 

tet

Hyperaktiivi
Iran perui jo MOUn tälle päivää suunnitellut allekirjoitukset Sveitsissä Libanonin paukkeiden tiimoilta. Öljyn hinta on vielä ollut pienessä laskussa, mutta huomataanko jossain kohtaa, että maailman öljyvarastot saattavat käydä melko tyhjiksi?

Ne ovat jo käyneet melko tyhjiksi. Vaikka salmi avautuisi tänään, niin sieltä tulee vain ne paatit, jotka tankit täynnä odottelevat pääsyä salmen läpi. Suljettujen öljykenttien uudelleen avaaminen ottaa kuukausia. Kyllä niitä kalliita tankillisia on vielä odotettavissa, kävi aiesopimuksen miten kävi.

Palstan veikoilla näyttää olevan vaikea ymmärtää sitä että usa vei 100-0 iranin ja kaiken lisäksi se on hyvä meille.

No tässäpä yhden amerikkalaisen geopolitiikan asiantuntijan näkemys siitä, kuin hyvä diili on kyseessä. Spoiler: poikkeaa hieman sinun näkemyksestäsi.

 

Antero80

Vakionaama
Niin, harvemmin sodan voittaja lupautuu maksamaan sotakorvauksia mutta taitavalle diilin tekijälle sekin on mahdollista.
Itsellä on mennyt täysin ohi että USA olisi lupautunut maksamaan sotakorvauksia.
Muistan vain lukeneena että Iran niitä vaati ja USA hallinto torjui ne suoraan.

Julkisesti on ollut tietoa jälleenrakennus rahastosta (sekoitatko tähän?), mihin Trump on sanonut ettei Yhdysvallat rahoita sitä suoraan.
Tiedä sitten mistä ne rahat sinne tulisi, muualta kuin Iran omista jäädytetyistä varoista.
Voi olla vähissä ulkomaalaiset investoijat, ehkä Trump meinaa painostaa Amerikkalaisia öljy yrityksiä investoimaan sinne samaan tapaan kuin Venezuelaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ahaa, Trumpin siis aloitti sodan jotta voisi palauttaa Iranin jäädytetyt varat takasin Iranille. Hyvin kätevää, etten sanoisi trummpimaista.
 

Antero80

Vakionaama
Kyselin useammalta tekoälyiltä onko USA lupautunut maksamaan sotakorvauksia Iranille, mutta kaikki väittävät että ei ole.
Olisi mielenkiintoista nähdä joku luotettava lähde tuolle väittämällä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palstan veikoilla näyttää olevan vaikea ymmärtää sitä että usa vei 100-0 iranin ja kaiken lisäksi se on hyvä meille.
Sotilaallisessa mielessä toviksi (tosin 100-0 on liioittelua). Todellisuudessa lopputulos vaikuttaa olevan toisin päin ja Iran tuli testanneeksi ydinaseen veroisen virtuaalisen pelotusaseen toimivuuden käytånnössä. Maailma ei ehkä ole tämän jälkeen aivan entisellään. Sotakorvauksiin on vaikea ottaa kantaa, koska vaikka noihin olisi myönnyttykin, olisi poliittinen itsemurha myöntää moinen todeksi.
 

mobbe

Vakionaama
Sotilaallisessa mielessä toviksi (tosin 100-0 on liioittelua). Todellisuudessa lopputulos vaikuttaa olevan toisin päin ja Iran tuli testanneeksi ydinaseen veroisen virtuaalisen pelotusaseen toimivuuden käytånnössä. Maailma ei ehkä ole tämän jälkeen aivan entisellään. Sotakorvauksiin on vaikea ottaa kantaa, koska vaikka noihin olisi myönnyttykin, olisi poliittinen itsemurha myöntää moinen todeksi.
Tuo hormuzin sulkeminen oli törkeydessään huippu iranilta johon harva uskoi että sen tekisi mutta sulki kuitenkin ja näin haittaa myös toisille valtioille mukaanlukien suomi.Salmen sulusta hyötyi ja hyötyy usaa jatkossakin öljyn viejänä korkeammista hinnoista.Edellisestä on päätelmä että iran ei epäilemättä käyttäisi ydinasetta jos sen vain aikaan saisi ,iranin kyky ydinkärkeen työnnettiin nyt vuosikausiksi eteenpäin,venäjä ei ydinasetta iranille myy koska israel
 

kotte

Hyperaktiivi
iranin kyky ydinkärkeen työnnettiin nyt vuosikausiksi eteenpäin,
En usko tuohon ollenkaan, vaan pikemminkin tuotiin lähemmäs. Toki voisivat Iranissa tulla lopputulokseen, että eipä tarvitse ainakaan kiirehtiä ydinaseen valmistamiseen, kun on yhtä tehokkaaksi todettuja ja vähemmän riskialttiita pelotekeinoja. Iranin hallinto on lähtenyt luomaan valmiuksia ydinaseen valmistamiseen satsaamalla uraanin rikastamiseen (mikä muuten on ydinvoiman rauhanomaisenkin käytön näkökulmasta viisas lähestymistapa, jollei halua riippuvuussuhteeseen suurimmista suurvalloista). Asekelpoiseksi rikastettu uraani tekee ydinaseen valmistamisen verrattain yksinkertaisesti pienehkössäkin konepajassa, mutta hyöty moisesta uhkailusta on aika vähäinen. Antamalla ymmärtää, että kyky valmistaa moinen värkki on nurkan takana, antaa sen verran hyvät mahdollisuudet kiristää toisilta ansaan laukeavilta lisäetuja. Kun kiristyksen kohteena on todellinen avainpeluri eli USA, on jopa mahdollisuuksien rajoissa hillitä kaikkein suurinta uhkaa eli Israelin tiettyjen puolueiden vuosikymmenistä toiseen ylläpitämää herkkää liipasinsormea.
 

jarkko_h

Vakionaama
Tuo hormuzin sulkeminen oli törkeydessään huippu iranilta johon harva uskoi että sen tekisi mutta sulki kuitenkin ja näin haittaa myös toisille valtioille mukaanlukien suomi.Salmen sulusta hyötyi ja hyötyy usaa jatkossakin öljyn viejänä korkeammista hinnoista.Edellisestä on päätelmä että iran ei epäilemättä käyttäisi ydinasetta jos sen vain aikaan saisi ,iranin kyky ydinkärkeen työnnettiin nyt vuosikausiksi eteenpäin,venäjä ei ydinasetta iranille myy koska israel

Oliko salmen sulkeminen törkeämpää kuin: sitoutua hyvin toimineesta Obaman tekemästä sopumuksesta irti, antaa näin Iranille mahdollisuus aloittaa ydinaseen kehitys uudestaan ja hyökätä perään Iraniin.

Törkeää oli ajaa Iran nurkkaan jossa salmen sulkeminen oli ainoa keino lopettaa hyökkäys. Sulkeminen vaikutus oli Iranin kannalta hyvä - joidenkin republikaanipoliitikkojen tunnelmin: Usa nöyrtyi ja lähes antautui Iranille.

---
Tällä hetkellä Iranilla on vapaammat kädet kehittää ydinase kuin 10 vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Tuo hormuzin sulkeminen oli törkeydessään huippu iranilta johon harva uskoi että sen tekisi mutta sulki kuitenkin ja näin haittaa myös toisille valtioille mukaanlukien suomi.
Mitä voi olettaa, että tekee valtio, johon hyökätään ilman sodanjulistusta ja tapetaan systemaattisesti koko johto? Noihin nähden salmen sulkeminen ja ohjusten roiskiminen sinne tänne ovat pikkujuttuja mielestäni, jos asiaa pyrkii arvioimaan ihan noiden tapahtumien valossa eikä sitä kautta millaisena pitää Iranin (tapettua) johtoa ja sen aikaisempia toimia.
 

mobbe

Vakionaama
Mitä voi olettaa, että tekee valtio, johon hyökätään ilman sodanjulistusta ja tapetaan systemaattisesti koko johto? Noihin nähden salmen sulkeminen ja ohjusten roiskiminen sinne tänne ovat pikkujuttuja mielestäni, jos asiaa pyrkii arvioimaan ihan noiden tapahtumien valossa eikä sitä kautta millaisena pitää Iranin (tapettua) johtoa ja sen aikaisempia toimia.
Iran oli lähellä breakout-kykyä tarvittavaan määrään asekelpoista rikastettua uraania neuvottelut ydinohjelmasta päättyivät tuloksettomina politiikan mahdollisuudet loppuivat seurauksena laitokset räjäytettiin samoin iranin johto.Iranilta on törkeää käytöstä aiheuttaa ongelmia valtioille joista ei haittaa ollut heille.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Iran oli lähellä breakout-kykyä tarvittavaan määrään asekelpoista rikastettua uraania neuvottelut ydinohjelmasta päättyivät tuloksettomina politiikan mahdollisuudet loppuivat seurauksena laitokset räjäytettiin samoin iranin johto.Iranilta on törkeää käytöstä aiheuttaa ongelmia valtioille joista ei haittaa ollut heille.
Tämäkö perustuu vaikkapa YK:n tai kansainvälisen oikeuden päätökseen?

Ihan yhtä hyvin samat toimet voisi kohdistaa Israeliin, jolla tiettävästi on ydinase, mutta se on sille aivan yhtä "laiton" kuin Iranille.
 

mobbe

Vakionaama
Tämäkö perustuu vaikkapa YK:n tai kansainvälisen oikeuden päätökseen?

Ihan yhtä hyvin samat toimet voisi kohdistaa Israeliin, jolla tiettävästi on ydinase, mutta se on sille aivan yhtä "laiton" kuin Iranille.
yk ja kansainvälinen oikeus ilman täytäntöönpanon valtaa ovat poliittisia toimijoita ja kuten tiedetään politiikan loppuessa sota jatkaa.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Hizbollahin kanssa tulitauon, mutta kun Hizbollah jatkoi iskuja Israelin joukkoja vastaan niin sopimus varmaan on rauennut.

Jatkoiko hitzbollah,vai sanooko israel vain, että hizbollah jatkoi, vai jatkoiko israel iskuja, vai sanooko hitzbollah vain, että israel jatkoi, vai jatkoiko molemmat 🤷‍♂️ Noiden sanomisiin voi luottaa yhtä paljon kuin mitä taco dude sanoo. Yks media sanoo yhtä ja toinen toista, niin niinhinkään ole luottamista.
 

Antero80

Vakionaama
Jatkoiko hitzbollah,vai sanooko israel vain, että hizbollah jatkoi, vai jatkoiko israel iskuja, vai sanooko hitzbollah vain, että israel jatkoi, vai jatkoiko molemmat 🤷‍♂️ Noiden sanomisiin voi luottaa yhtä paljon kuin mitä taco dude sanoo. Yks media sanoo yhtä ja toinen toista, niin niinhinkään ole luottamista.
En osaa sanoa onko IS:saa valeuutinen, mutta sen mukaan olisivat sanoneet että iskivät koska Israel joukot etenivät Libanonissa.
"Hizbollah puolestaan ilmoitti lauantaina, että se ei epäröi vastata Israelin joukkojen yrityksiin vallata maata Libanonin alueella. Järjestö sanoi kohdistaneensa iskuja Israelin joukkoihin, jotka etenivät kohti Nabatiehin lähellä sijaitsevaa aluetta."

Käsittääkseni myös Israel myönsi tehneensä iskun, en tiedä mikä tuossa on epäselvää jos molemmat sen myöntää?
Vaikea uskoa että tuolla rintamalla ihan hetkeen lopetetaan sotiminen, sitä kun eivät voi Iran ja USA sopia keskenään.
 

kotte

Hyperaktiivi
Iran oli lähellä breakout-kykyä tarvittavaan määrään asekelpoista rikastettua uraania neuvottelut ydinohjelmasta päättyivät tuloksettomina politiikan mahdollisuudet loppuivat seurauksena laitokset räjäytettiin samoin iranin johto.
Uskotko tosiaan, että laitokset muka saatiin tuhotuksi? Eräät toiset ovat perustellusti epäileväisiä asian suhteen, myös USA:n tiedusteluelimissä, https://www.factcheck.org/2025/06/iranian-nuclear-program-damaged-not-obliterated-by-u-s-attack/. Laitoksiin johtavia tunneleita vaurioitettiin pahasti, mutta seurauksena itse laitokset ovat entistä paremmin suojassa, vaikkakin toiminta luultavasti pysähtyi, väliaikaisesti. On toki raivattava tunnelikulkutiet auki ym.

Rikastettu uraani lienee säilötty eri puolille laajaa maata vuorten alisiin kalliovarastoihin (eihän moista edes pidä säilöä yhteen paikkaan, ettei uhkaa muodostaa kriittistä massaa fissiolle) ja siellä ne pysyvät, kunnes niillekin johtavat tunnelit raivataan auki. Sopivassa muodossa (uraanioksidina, metallisena pulverina, harkkoinakin tms.) rikastettu uraani on melkein kuin panssariainetta ja menee pieneen tilaan. Eiväthän nuo sentään täysin amatöörejä ole sotilaallisten uhkien edessä. Ovat aivan taatusti oppineet israellaisten tempuista, joita ovat huseeranneet ilmasta maahan -erikoisohjuksien kanssa varsin näyttävin tuloksin ydintutkimuskeskuksissa 1980-luvulta asti, että vain syvälle maan alle louhitut tilat on mahdollista suojata riittävästi.
 

mobbe

Vakionaama
Uskotko tosiaan, että laitokset muka saatiin tuhotuksi?
rikastettu uraani on varmaan vielä varastossaan se pitäisi vielä saada pois ,tuosta kai neuvotellaan vielä se tiedetään mitä tapahtuu jos neuvottelut loppuu huonosti.Miksi iran yleensä tarvitsee uraania kun maassa kaasua riittää jauhamaan sähköä
 

kotte

Hyperaktiivi
Miksi iran yleensä tarvitsee uraania kun maassa kaasua riittää jauhamaan sähköä
On heillä uraaniakin maaperässään ja uraanikaivoksia. Ydinteknologian kehittäminenhän aloitettiin tuolla jo 1950-luvulla ja "USA:n kätyri" shaahi Pahlavi ajoi asiaa rauhanomaiseen käyttöön USA:n tuella ja julisti, että Iran tarvitsee toimivan energiamuodon senkin jälkeen, kun öljy ja kaasu loppuvat. Iran myös liittyi ydinsulkusopimukseen. Shaahin jälkeen Islamilaisen vallankumouksen otettua vallan homma meni tauolle Irakin hyökättyä Iraniin (aluksi menestyen, mutta menestyksen myöhemmin hiipuessa), mutta kehitystyö elvytettiin ennen vuosituhannen vaihdetta ja alkoi mennä arveluttaville raiteille (asiasta on YK:n päätös). Sikäläinen hallinto rupesi ilmeisesti havittelemaan ydinasetta -- ja Israel oli jo laähes pari vuosikymmentä aikaisemmin (pari vuotta islamilaisen vallankumouksen jälkeen) pommittanut Bagdadin lähellä olevan reaktorin "jottei Iranin kanssa sotaa silloin käyneen Irakin Saddam Hussein olisi saanut käsiinsä ydinasetta" (irakilaisia ydintekniikkainsinöörejä muuten oli koulutettu noihin aikoihin Suomessakin oikein joukolla). Käytössä Israelilla oli jotkin huipputeknisiä liitopommin tapaisia aseita, joilla päästiin bunkkerin sisään pienestä tuuletusaukosta tms.

Eli vahvaa kannustusta ydinaseiden kehittämiseen on saatu ulkopuolelta sattuneista syistä (tarpeesta puolustautua pelotteella?), kun mikään ei ole vuosikymmenien kuluessa pidätellyt yhtä ulkomaista tahoa käyttämästä tavan takaa oman käden oikeutta, oli sitten todistettua syytä, epäilyä tai vain toimimista "varmuuden vuoksi" ennakolta ennen kuin syytäkään on todistettavasti tiedossa. Iranissa on toimiva ydinvoimala (venäläistä perua) ja pari omaa konstruktiota rakenteilla. Ydinasemaa Pakistan on mahdollisesti avustanut rikastusteknologian kehittämisessä (Pakistanissa on tunnetusti kehitetty varsin kilpailukykyistä uraanin rikastamisen sentrifugiteknologiaa).

Obaman aikana Iran suostui solmimaan sopimuksen ydinaseiden kehittämisestä pitäytymisestä ja varsin tiukkaan kansainväliseen valvontaan vastineeksi kaupparajoitusten purkamisesta. Trump irtisanoi sopimuksen ensimmäisellä kaudellaan (Israelin pääministeri varmaan oli aloitteellinen asian ajamisessa, sillä heillehän kelpaa vain ns. lopullinen ja usein ennakkoon toteutettu ratkaisu tämänkaltaisissa kysymyksissä).
 

Husky

Hyperaktiivi
Noniin, nyt on öljyn hinta alempi kuin ennen sotaa, mutta Suomessa varmasti pisimpään odotellaan hinnan tippumista. Tähän nyt on sinänsä selitys, eli on kallimmalla ostettua säiliöissä.

Sen sijaan en hyväksy sitä hinnan nostoa pumpulla heti äkkiä kun maailman hinnat nousivat ja kalliimpaa öljyä ei vielä viikkoon tuotu maahan ja en millään ymmärrä palstalla moniäänistä reaktiota tuolloin, että tottakai hinta heti nousee ja ettei saa arvostella. Kuten tämä on ainoa paikka, missä on nähtävissä sellainen ihme, ettei jokainen ole sitä mieltä että verotus on liiallista.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Noniin, nyt on öljyn hinta alempi kuin ennen sotaa, mutta Suomessa varmasti pisimpään odotellaan hinnan tippumista. Tähän nyt on sinänsä selitys, eli on kallimmalla ostettua säiliöissä.

Sen sijaan en hyväksy sitä hinnan nostoa pumpulla heti äkkiä kun maailman hinnat nousivat ja kalliimpaa öljyä ei vielä viikkoon tuotu maahan ja en millään ymmärrä palstalla moniäänistä reaktiota tuolloin, että tottakai hinta heti nousee ja ettei saa arvostella. Kuten tämä on ainoa paikka, missä on nähtävissä sellainen ihme, ettei jokainen ole sitä mieltä että verotus on liiallista.
Ei kauppiaan tehtävä ole minimoida sinun kuluja vaan maksimoida omat voitot.
 
Back
Ylös Bottom