IVLP harkinnassa - tuli Panasonic 9 kW T-CAP split

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

No heti tulee kysyttävää,pumpun näyttöön tulee teksti: H72 Säiliön anturin virhe. Voiko asiaan vaikuttaa se että säiliön vesi on nyt n. 52 °C ja pyynti käyrän mukaan vaan 41 °C ,vesi "säiliössä" lämpenee joka kerta kun käytetään käyttövettävettä koska "säiliöön" tulee vesi aurinkovaraajasta ja sehän on tällä kelillä jotain 70-80 asteista,siis käyttöveden kierukan kautta menee käyttövesi säiliön läpi.

Voinko jotenkin säätää pumpun käyntiä niin että se lähtee käymään esim. kun säiliön vesi on vaikkapa 37 °C ja stoppaa vaikkapa 41 asteessa?

Lisäkortti ja anturit on eli pitäisi olla mahdollista kai!

Tuolla yhdessä ohjeessa (H72: Abnormal DHW Tank Sensor) kerrotaan Tank sensor PAW-TS1 - Panasonic anturista,onko PAW-A2W-TSBU lämpötila-anturi sama vai voisiko virhekoodi johtua siitä että anturit eivät olisikkaan sopivia.

Viimeksi muokattu:

eliel

Aktiivinen jäsen
Tank sensor on eri tyyppiä, kuin nuo loput sensorit. En kyllä muista, että olisin itse tuosta virhekoodia saanut vääriä arvoja vaan, kun olen tuon kanssa pelannut.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Mulla on tank sensorina sekä menovesi anturina kummassakin samat PAW-A2W-TSBU anturit,pitäisikö toimia näin oikein,jostain muistan lukeneeni että olisi samat arvot.

Eilen vielä muuttelin vähän asetuksia ja varaajan lämpötila tippui pikkuhiljaa vähän yli 40 asteen eikä enään illalla tullut em. virhekoodia.
Nyt aamulla varaajan lämpötila oli 43 °C (Biteman halvalla mittarilla mitatuna jona anturi samassa putkessa kun tank sensorikin) ,reilu 1 kWh oli sähköä mennyt yön aikana,en ole nyt vielä kuullut ulkoyksikön käyvän eikä pumpun kiertovesipumppu käy turhaan eli taitaa toimia niin kuin pitääkin,tällä hetkellä tosin ei ole paras keli tehdä säätöjä.

eliel

Aktiivinen jäsen
Noita tank sensoreitakin taitaa olla lisäkortilla eri, mitä peruskortilla olevat. Ainakin tuo peruskortille menevä tank sensor, eli kaiketi käyttövesitankin sensori on eri arvoilla, kuin mitä nuo muut ovat.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Tank (DHW) sensor oli sen 2.2Kohm ja muut 6.5Kohm.
PAW-TS1 = 2.2K = Tank sensor (DHW) = Käyttövesisäiliön anturi (käyttövesivaraaja/lämminvesivaraaja)
PAW-A2W-TSBU = 6.5K = Buffer tank sensor = Työsäiliön anturi (varaaja)

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kiitos arvoista eli ainakin työsäiliön anturi on oikeaa tyyppiä.
Onko myös menovesianturi oikea kun minulla on sama PAW-A2W-TSBU tässä anturina (alueen vesianturi).

Edelleen tulee virheilmoits "H72 Säiliön anturin virhe" mutta siitä huolimatta tuntuisi systeemi toimivan,itse luulen että johtuu siitä kun työsäiliön läpi menee tällä kelillä kuumaa käyttövettä aurinkovaraajan säiliöstä käyttöön ja jos säiliön lämpötila nousee tämän takia yli sille säädetyn lämpötilan tämän takia.Olenko ollenkaan oikeilla jäljillä.

Tässä kuumuudessa olen aamuisin (varjon puolella) puuhastellut ulkoyksikölle katosta ja kai teen myös jonkinlaista ritiläseinää vähän kuin näkösuojaksi.

Katselin laitteesta (lähi) historiatietoja kun onhan se jo ollut viikon käynnissä,COP oli reilu 6 ja kWh mittarin ja energiaittarin mukaan aikalailla sama.Viikon aikana kulunut yhteensä (lämpöpumppu ja lämminvesivaraaja) sähköä 15 kWh joka on n. päivän kulutus kun oli öljy käytössä eli nyt kulutus n. 1/7 osa edellisetä.

oilman

Aktiivinen jäsen
Moro

Pelkästään siitä syystä että piippua pitäisi pätkiä että sen saisi sisäkautta pois,ilman autonosturia sitä ei saa pois,piippu on asennettu sisäkautta rakennusvaiheessa eikä sitä nyt saisi pois muuta kuin nostamalla se yläkautta pois.
Minä katkaisin puukkosahalla välikatolta, niin sai kahdessa osassa pois.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Olkoon piippu paikallaan,ei se siä leippee pyydä ja nyt on jo saatu Tefalin musta alumiinikattila piipunpään hatuksi ;),vielä kun viitsii kavuta katolle,nythän olis keliä muttei sitä siä poudalla tarvita ja taas sateella sinne ei viitsi mennä,vähä sama ku rännien kanssa.

Aikalailla on vaiheessa vielä Raspberrylle Homeassistantin asentaminen että saisi käyttöön Heishamonin,Homeassistantti tökkää aina johonkin samaan vaheeseen mutta palaan siihen joskus myöhemmin.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Pikku sipistelyä liittyen ko. proggikseen.Esivalmistelin eristeen maassa eli ensin paino sitten sopiva pätkä muovinarua että eristesukka osuu välikaton kohdalle,eristesukka n. 60 cm pitkä pätkä kangasta vanhasta pitkähihasesta paidasta jonka sisällä eriste siitä sitten naru jonka päässä T-kappale joka pitää rakennelman oikealla korkeudella ja eikun katolle ja tsydeemi savupiippuun.Kaiken kukkuraksi ilmaiseksi saatu musta 3 l:n alumiinikattila piipun päähän sadesuojaksi,kattilasta poistettu kahvat ja tiiviste pohjalle ja pehmosesta kumista kolme "pidintä" sisäreunoille jotka "lukitsevat" suojan piipunpäähän.Nyt ei pääse sade kattilaan ruostuttamaan sitä,ei ollut helppo homma vanhalle jäykälle korkeenpaikan kammoselle köntykselle,oikein tuli tuskanhiki hommassa.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kävin vielä tutkimassa kattilaa katolla mutta tuoksun perusteella ei enään voi olla varma asiasta,paksupohjainen ja kylkinen se on joten nyt lyhyiden tutkimuksien perusteella päädyn puurokattilaan,mielelläni annan lisätietoja rakennelmasta jos siihen vielä tulee kysymyksiä.Naru muuten oli oranssia n. 5mm punottua muovinarua jota oli aiemmin käytetty maadoituskaapelin vetoon muoviputkessa.:mad:

pökö

Kaivo jäässä
Moro

Kävin vielä tutkimassa kattilaa katolla mutta tuoksun perusteella ei enään voi olla varma asiasta,paksupohjainen ja kylkinen se on joten nyt lyhyiden tutkimuksien perusteella päädyn puurokattilaan,mielelläni annan lisätietoja rakennelmasta jos siihen vielä tulee kysymyksiä.Naru muuten oli oranssia n. 5mm punottua muovinarua jota oli aiemmin käytetty maadoituskaapelin vetoon muoviputkessa.:mad:
Ei ny vedettäis hernettä nenään leikinlaskusta ;)

roots

Hyperaktiivi
Laitan tähän samaan ketjuun: eli uusi OK-talo tulossa ja siihen ilmavesilämpöpumppu etsinnässä. Tueksi tulee viilennykseen ilmalämpöpumppu. Talo tulee sijaitsemaan Uudellamaalla eli talvethan on tunnetusti jo aika leutoja täällä suunnalla.

Nyt on tarjottu melkein identtisillä hinnoilla asennuksineen Thermia iTec 8 ecoTotal EQ ja Viessmann 222-S AWBT-M-E-AC NEW (6,6 1kW) pumppuja. Toisen kylkeen tarjottu Gree Bora 35-A/W ja toisen Viessmann Comfort 35 viilentämään.

Talo on asuinneliöiltä 137 neliötä, yksi kerros ja huonekorkeus olkkarissa noin 2,7m. Olkkari on yksi iso tila ja muut huoneet on siitä oikealla.
Lämmitys tapahtuu lattialämmityksellä. Talo tulee Dekotaloilta avaimet kätöseen.

Ensimmäisenä huomasin, että Viessmann ainakin tarjoaa vakiona noita etäohjauksia ja appiä puhelimeen. Amatöörinä en sitten osaa muuten vertailla näitä vehkeitä. Mitsubishin saisi kuulema pienellä lisämaksulla tuohon Thermiaan samalta firmalta joka sitä tarjosi. Mallista ei tietoa.

Gree on kuulema melkein identtinen Mitsubishin kanssa ja kuulema yleisempi keski-euroopassa juuri viilennys käytössä. Mutta nämä on näitä myyjän puheita.

Kiitos avusta!
Laita ensinnäkin ihan oma ketju pystyyn...

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Nyt tänään nakemus ja asennusprosessi on edennyt loppuun seuraavilla päivämäärillä vaihe vaiheelta.

Anomuksen öljylämmityksestä luopumiseksi olen jättänyt 21.9.2020
Anomus on hyväksytty 15.1.2021 ja hankinnat ja asennukset alkoivat.
Laitteet asennettu ja loput öljyt poltettu ja maksatushakemus jätetty 30.6.2021
Päätös että hanke on tehty niin kuin pitääkin 10.8.2021
Tänään 16.8.2021 on 4000 € tipahtanut tilille.

Muutama täydennys minulta pyydettiin ja niihin vastattuani homma aina eteni.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tuolla aiemmin kirjoitin että tulee virheilmoitus H72 Säiliön anturin virhe.Luulen ja kuten arvelinkin sen johtuvan siitä että säiliön läpi tulee kierukan kautta varaajalta kuumaa vettä käyttövesivaraajalle ja se lämmittää säiliötä lämpimämmäksi kuin mitä on sisäyksiköltä pyydetty.Nyt kun oli sateisia päiviä ja em. varaajan vesi oli viilempää kuin 40 °C joka on IVLPpulta pyynti eikä näinollen lämmittänyt säiliötä niin ei myöskään enään tullut ko. virheilmoitusta.

Migetsi85

Tulokas
Olisi tarkoitus vaihtaa öljy pois ja siirtyä ilmaveteen. Talo on 70-luvulla tehty ja asuintilaa on 186m2 ja puolilämmin 30m2 varasto. Öljyä kulunut n.2000l/vuosi ja menovesi n.+60°c/-30 pakkasella. Nyt olisi tulossa PUD-SHWM120YAA+ EHST20D-YM9D. Mitä olette mieltä riittääkö pitämään talon lämpimänä?

VesA

In Memoriam
Olisi tarkoitus vaihtaa öljy pois ja siirtyä ilmaveteen. Talo on 70-luvulla tehty ja asuintilaa on 186m2 ja puolilämmin 30m2 varasto. Öljyä kulunut n.2000l/vuosi ja menovesi n.+60°c/-30 pakkasella. Nyt olisi tulossa PUD-SHWM120YAA+ EHST20D-YM9D. Mitä olette mieltä riittääkö pitämään talon lämpimänä?
Kyllä se enimmän aikaa riittää, mutta -30C voi olla jo liikaa, yleensä nämä pysäyttävät itse itsensä jo vähemmilläkin pakkasila, tuosta mitsusta en tiedä. Ja muutenkin teho hiipuu sään kylmetessä - eli vastukset tai joku muu konsti tarvitaan tukemaan.

60C on myös lämpötila jota tuskin lähtee kun ulkona on -30C -ei ainakaan mainittavilla tehoilla vaikka pumppu suostuisi vielä käymään. Onneksi öljysysteemit on ollut tapana säätää aika huolettomasti kuumille vesille ja hoitaa loppu patteritermareilla niin että vain yläosa on todella kuumana. VILPin kanssa pitää sitten etsiä uusi käyrä niin että koko patteri on kuumana.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Nyt on aparaatti ollut muutaman kuukauden käytössä ja ihan manuaalisesti olen viikottain ottanut kulutuksia ja seurannut toimintaa ja tuottoja sekä kulutuksia.Oikeastaan nyt on ensimmäinen viikko kun päivälämpötilat ovat pyörineet alle +10 °C ja yölämpötilat ovat laskeneet lähelle 0 °C.
Varaajassa eli entisessä öljykattilassa lämpötilapyynti on 42 °C ja KVV on erikseen,tämä 42 °C on n. asteen yli mitä talvella lattialämpöön on maksimissaan mennyt.
Kulutukset ovat viimeisen viikon ( 15.9.-22.9. ) aikana olleet : IVLP 85 kWh , KVV 14 kWh ja tuotto energiamittarin mukaan 214 kWh. Pelkän lämmityksen mukaan COP 2,5 ja KV mukaan lukien 2,2 nämä omien laskujen mukaan.

Panan oman seurannan mukaan seuraavaa:

coppi.png

Kannattaisiko lattialämmityksen kiertoa suurentaa (nyt 1:sellä) niin voisiko sillä varaajan lämpöä pudottaa muutamalla asteella?
Onko kulutukset,tuotot ja COPIt yhtään linjassa vai olisiko joillain säädöillä mahdollista nostaa tuottoa tai vähentää kulutusta.
Öljynkulutusta kun seurasin niin tällaisella kelillä sitä kului n. 3 l/päivä eli viikon aikana reilu 20 l siis reilu 200 kWh.

VesA

In Memoriam
Kannattaisiko lattialämmityksen kiertoa suurentaa (nyt 1:sellä) niin voisiko sillä varaajan lämpöä pudottaa muutamalla asteella?
Miksi siellä varaajassa on vakio 42 astetta ? Cop paranisi huimasti jos sinne ei tehtäisi paljonkaan kuumempaa kuin oikeasti tarvitaan.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Näillä ulkolämmöillä pitäisi copin olla korkeampi jos ei ylilämmitetä varajaa.Varaajaan lämpöä vain sen mitä lattia ja patterit
tällä kelillä tarvii.
Tässä minun panasta kuvaa.

Liitteet

• 20210923_081524.jpg
    20210923_081524.jpg
    87,6 KB · Katsottu: 257

roots

Hyperaktiivi
Miksi siellä varaajassa on vakio 42 astetta ? Cop paranisi huimasti jos sinne ei tehtäisi paljonkaan kuumempaa kuin oikeasti tarvitaan.
Olisko ojasta allikkoon, lisääntyisikö sitten KVV kWh:t sitten vastaavasti eli onko painotettu LV lämmitystä tuolla korkeammalla 'varaajalla'...

Mahtaisko kone taipua kello-ohjauksiin tuon suhteen jos tuo on se syy kuumenpaan 'varaajaan'?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

En ole yrittänyt painottaa mitenkään LVn lämmitystä ehkä liian korkealla varaajan lämmöllä.
Menen nyt laitehuoneeseen ja tutkin niitä minun asetuksia ja kysyn sitten viisaammilta mikä voisi olla vikana alhaiseen COPpiin.

eliel

Aktiivinen jäsen
Moro

En ole yrittänyt painottaa mitenkään LVn lämmitystä ehkä liian korkealla varaajan lämmöllä.
Menen nyt laitehuoneeseen ja tutkin niitä minun asetuksia ja kysyn sitten viisaammilta mikä voisi olla vikana alhaiseen COPpiin.
Onko Panan sensorit eristetty uusiksi?

MetaX

Aktiivinen jäsen
Kyllähän ne copit vähä korkeampia on, ainakin olen itse päässyt kesällä näemmä kevyeen 28:aan :D Mutta vakavasti ottaen panan omiin lukuihin ei kannata hirveästi luottaa. Muistaakseni itse kalibroin koneen lämpötila-anturit näyttämään oikein n. -10C ulkolämpötilassa.
3171D574-D1B9-4658-BC45-A742A15832AD.jpeg

Pelus

Aktiivinen jäsen
Kyllähän ne copit vähä korkeampia on, ainakin olen itse päässyt kesällä näemmä kevyeen 28:aan :D Mutta vakavasti ottaen panan omiin lukuihin ei kannata hirveästi luottaa. Muistaakseni itse kalibroin koneen lämpötila-anturit näyttämään oikein n. -10C ulkolämpötilassa.
katso liitettä 73275
Näkyykö tuossa kuvassa jotenkin kuukauden kumulatiivinen coppi, eli kuukauden päivittäisten coppien summa vai miten tuo on ymmärrettävä?

MetaX

Aktiivinen jäsen
Se on keskiarvo ;) Mutta mulla on ongelma joko lähtevän tai tulevan veden lämmön kanssa mikä vääristää ton laskennan. Täytys jaksaa selvittää mistä sitä ulkoilman lämpöä/kylmää vielä vuotaa niille antureille

Pelus

Aktiivinen jäsen
Saako tuota panaa ajettua ulkolämpötilaohjatulla käyrällä. Määrität lämpökäyrän ja ajelet sillä tuohon pyttyyn vain tarvittavan lämpöistä vettä, millä huusholli pysyy lämpöisenä. Käyrä sitten automaagisesti kuumentaa varaajaa jos keli kylmenee. Tähtäys on aina mahdollisimman kylmään menoveteen, siitä coppi tykkää. Näillä keleillä pärjäät varmaan vain 26-29 asteen pyynnillä ja erotus nykytilaan verrattuna, jos mikä, parantaa coppia.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Onko Panan sensorit eristetty uusiksi?
En ole eristänyt mitään muuta kuin sensorin joka on lämmityksen paluuputkessa joka liittyy lisäkortin juttuihin.
Pitäisikö toiminnan parantamiseksi ulkoyksiköltä eristää joitain sensoreita?

Otin kuvia säädöistäni,ovatko sinneppäinkään mitä pitäisi olla?

sää.jpg

eliel

Aktiivinen jäsen
Ne sensorit on siellä ulkoyksikössä ihan ilman eristeitä, eli jos Panan raportoimia COPpeja haluaa parantaa, niin ne kannattaa eristää kunnolla.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Joo olis kiva tietää minkä mukaan tuo Panasonic noita laskee ja pyöristää. Eilen kun virittelin Heishaa, niin otin vähän ylös lukemia. Panasonic näytti ottavan 2600W ja tuottavan 7800W, niin COPiksi näytti myös sen 3. Virtaus oli muistaakseni jotain 25.5l/min.
Samaan aikaan erillinen sähkömittari näytti ottotehoksi ~2540W, Pollucomin näyttämä tuotto heilui jossain +7kW -+9kW välillä virtauksen vaihdellessa jossain 24-30l välillä. Lämpötilat näytti suunnilleen samaa (Panasonic vs. Pollu vs. DS18B20), eli eroa oli ehkä joissain kymmenyksissä.
Sähkömittari ja Pollucomihan näyttää kaiken reaaliajassa, mutta näyttääkö Panasonic? Kyllähän siinä otto/tuotto heiluu kun seuraa näyttöä, mutta tasalukuina.
Panasonic näytti kompuravirraksi 4A. Sähkömittari näytti vaiheittain (3.5/3.6/4.1)

Viimeksi muokattu:

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Missäpäin ulkoyksikköä ja montako sensoria olisi paketoitava?

Onko käyrä tossa mun kuvassa passeli ja mikä ΔT pitäisi olla?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tuli mieleen että kummassako putkessa lisäkortin alueen vesianturi pitikään olla meno vaiko paluuputkessa,tuli vaan mieleen että onko mulla oikein.

eliel

Aktiivinen jäsen
Moro

Missäpäin ulkoyksikköä ja montako sensoria olisi paketoitava?

Onko käyrä tossa mun kuvassa passeli ja mikä ΔT pitäisi olla?
Oikean puolen etupaneelin kun irrottaa niin löytyy. Yksi on lisälämmittimen kyljessä piilossa, muut pitäisi näkyä hyvin. Putkia voi varmaan oman maun mukaan eristellä.

Ei kai noissa asetuksissa vikaa ole.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Moro

Tuli mieleen että kummassako putkessa lisäkortin alueen vesianturi pitikään olla meno vaiko paluuputkessa,tuli vaan mieleen että onko mulla oikein.
Se mittaa lämmitykseen lähtevää vettä, eli jos se on paluuputkessa, niin mars vaihtamaan oikeaan putkeen.

Aja mieluummin käyrällä, niin ei tarvitse liian kuumaa vettä tehdä ja sen jälkeen säädä noi:
Lämm.On: Ved. Lämp.
-15'c se lattialämmityksen max 42'c
15'c lattialämmitykseen riittävä minimi noilla keleillä -> 25'c?

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Anturi oli oikeassa putkessa,epäilin vaan kun siellä on niitä antureita Heishaminia varten jota en ole vielä osannut laittaa toimintaan kun en osaa laittaa Raspberrylle Home Assistanttia.

Pitää hommata eristettä kun kaikki on käytetty että saan eristettyä ne ulkoyksikön anturit,varmaan joku 15 mm putkelle olisi sopivaa..

Oletteko eristäneet ulkoyksikön pohjaa millään,sitä olisi sitä samaa kuin putkieristekkin liimattavana levynä,pysyisiköhän,hankala paikka kun pohjassa pitäisi pysyä.

Back
Ylös Bottom