IVT Optima VILP - ongelmia takuuajan aikana muilla?

miettijä

Jäsen
Vs: IVT VILP - ongelmia takuuajan aikana muilla?

Kokeilaanpa nyt miten tämän aika mielenkiintoiseen foorumiin lisätään kuvia. Ei kamalan helpolla käynyt, joten kuvat voitte clikauttaa päälle noista osotteista alemmassa aiheessa olevista kohdista ;D
Tämä ei foorumi ei ihan ole rakennettu helppokäyttöiseksi kuvien lisäyksen kannalta

miettijä

Jäsen

miettijä sanoi:
Kokeilaanpa nyt miten tämän aika mielenkiintoiseen foorumiin lisätään kuvia. Ei kamalan helpolla käynyt, joten kuvat voitte clikauttaa päälle noista osotteista.
kuva 1
kuva2

Kuvista näkee miten sisällä jää on alkanut painumaan poistoaukon päälle. Lämmityskaapeli näkyy kuvassa. Sitten ulkoa kuva, miten veden suuntaus on sisällä muuttunut ulospäin jäämuodostuksen takia.

Eli tästä voisi olla kysymys myös toisessa pumpussa, joka muuten on samallainen kuin minulla. Voin veikata, että kylmäaineet ovat koneessa vähissä - kennojen vaihto on ratkaisu asiaan.

Jusse1

Jäsen

Kuvista voi päätellä, että omani näytti aivan samalta hetki aikaa sitten. Nyt on vaan jo plussa kelit täällä, että ne on päässyt sulamaan jo melkein kaikki pois. Ja aivan varmasti asentaja saa sen taas toimimaan hyvin näillä keleillä, mutta mitäs sit taas tehdään ku pakkaset nousee...

R-410A

Aktiivinen jäsen

Itse kun olen ottanut kuvan ko kohteesta olen siirtänyt sen tietokoneen valokuvakansioon.
Jos haluan liittää kuvan kirjoituksen yhteyteen olen napannut tästä kirjoituslaatikosta vasemmalta alhaalta
Lisätoiminnot.Nyt olen päässyt hakemaan omista tiedostoista valokuvan ( useampiakin )!
Huom pulmana on se RESOLUUTIO eli olikohan se, en ole varma 2048x1536
Tämä on vaikeasti selitetty mutta katso foorumin "Sampan" esittämää opusta!

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=458.0
Ps kuvistasi päätellen jotain häikkää on!

Hirvosen mainos!
IVT OPTIMA
Ääni, Vesi/jää korreloi pumpun tehokkuutta
Eli mitä isompi ääni ja mitä komeampi keko jäätä sitä parempi pumppu!
Lämpöpumppu-uutiset 2/2009
Jussi Hirvonen, 16 vuoden kokemus lämpöpumpusta

Karkeasti hiljaisin laite on laite, joka ei siirrä energiaa
ja äänekkäin on kone, joka siirtää eniten energiaa hyvällä COP:llä.
Hiljainen kone, joka tuottaa vähän kondenssivettä eli talvisin pienen jääkeon ulkoyksikön
alle, ei paljon sähkölaskua alenna.
http://www.lauantaiforum.com/newvideowithcode.php?folder=137&video=ivt_768K.flv

http://www.ivt.fi/products.asp?lngID=471&lngLangID=1
Lyhyesti IVT Optima
• Uusi ja entistä tehokkaampi ulkoilmalämpöpumppu
• Hallittu kondenssiveden poisto ulkoyksiköstä talon viemäriin
• Tuottaa lämpöä vesikiertoiseen lämmönjakojärjestelmään
Muodostaa IVT sisämodulin kanssa täydellisen ratkaisun
lämmitykseen ja käyttöveden lämmöntuottoon
• Ainutlaatuinen FCM-scrollkompressori maksimaaliseen säästöön
ja käyntivarmuuteen
• Tuottaa lämpöä aina miinus 20 asteeseen
• Automaattinen sulatusautomatiikka lisää säästöä
• Minimoitu äänitaso

miettijä

Jäsen

Jusse1 sanoi:
Kuvista voi päätellä, että omani näytti aivan samalta hetki aikaa sitten. Nyt on vaan jo plussa kelit täällä, että ne on päässyt sulamaan jo melkein kaikki pois. Ja aivan varmasti asentaja saa sen taas toimimaan hyvin näillä keleillä, mutta mitäs sit taas tehdään ku pakkaset nousee...
Toivotaan, että asentaja saan sen päälle. Mutta keskustelepa huoltajan kanssa vähän siitä, miten paljon kylmäainetta koneessa on tällä hetkellä.

miettijä

Jäsen

Vaahteramäki sanoi:
Tämän hetken tilanne: Kone on korjattu. Matriksen korjaajat tekivät sen erittäin asiantuntevasti. Laite toimii ja 'voi hyvin.'
Tällainen kommentti löytyy tuolta jutussa viitatulta facebookin sivulta.

Mitä tässä oikeastaan loppujen lopuksi on tapahtunut, kun alussa parjattu myyjä onkin yhtäkkiä korjannut koneen "erittäin asiantuntevasti".
Täytyy kommentoida tähän. Se että myyjä on tumpelo myymisessä ja ehkä tietämään miten kone toimii oikeassa käytössä, ei vielä sano, että hän ei oikeasti osaisi korjata konetta, jos tahtoa riittää. Mutta pelkkä tekninen taito ei ole tarpeeksi, ja täytyy olla muitakin taitoja. Vaikka korjaus tehtiin asiantuntevasti, niin se ei poista sitä tosiseikkaa, että kaikki muut vaiheet olivat erittäin epäasiantuntevia. En vain viitsi haukkua kenenkään taitoja huolehtia asiakkaista. Kyllä asianomaisetkin sen lopulta itse tajuavat, mitä on seurauksena, kun asiakkaita kohtelee hieman miten sattuu.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä myös, että ihmisistä on myös sanottava hyvää eikä aina vain kritiikkiä. Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että tässä tapauksessa syytä on myös maahan tuojassa ja valmistajassa.

Ja nyt yksi juttu perään, minkä olen unohtanut mainita. Toiselta optiman ostajalta, jolla kuulema sulatus toimii hyvin, kuulin, että hän oli laittanut koneen hieman nokalleen huomattuaan, että takanurkkaan saattaa kerääntyä vettä. Eli konetta ei hänen mukaansa ole järkevää pistä vaatteriin, vaan niin että vesi kulkee takaosasta, kennojen alta varmasti eteenpäin. Mutta tällä ihmisellä oli patterilämmitys, kun itselläni on vähemmän lämpöä tarvitseva lattialämmitys.
En tiedä kuinka paljon Optiman sisällä kulkeva lämpöputki vaikuttaa koneen sulaamiseen. Jos se on eristetty hyvin, niin luulisin että letkussa olevan veden lämpötilalla on merkitystä. Vaikea sanoa. Pitäisi olla isompi otus koneista, että voisi alkaa arvelemaan syitä ja seurauksia.

miettijä

Jäsen

Tulipa mieleeni, että jos täällä oikeasti käy joskus huoltopuolen ihmisiä, jotka epäilevät oikeasti osaavansa hoitaa näitä koneita, niin että muun muassa kaksi tässä keskustelussa ollutta optimaa saadaan sellaiseksi että ne toimivat - niin tässä olisi todella hieno julkisuuden paikka. Varmasti liiketoiminta paranisi onnistumisen myötä.

Ja onnistuisit samalla todistamaan, että oikeasti suomessa osataan huoltaa ja korjata pumppuja.

Ota yhteyttä meihin epäonnisiin pumpunomistajiin.
Ja varsinkin jos olet IVT:n työntekijä, nyt on mahdollisuus pelastaa yrityksen maine!

repomies

Hyperaktiivi

Voi voi, näyttää vähän samalta kuin kuvat joistain nimeltämainitsemattoman merkin made-in-china-ihmeistä. Enkä väitä että omani olisi mikään ihmevehje sekään, vaikka noin pahasti ei olekaan jäätynyt - kerran silti huputin jo tänä talvena, ja jäähdytyksellä sulatin, kun flekti kopisi sulatusten jälkeisissä starteissa koneen muoveihin kertyneeseen jäähän. Ongelmat tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

miettijä

Jäsen

Minäkin olen jo kerran sulattanut pumpun talvella ennen noita kuvia. Lämpöpuhaltimella. Valitettavasti minulla ei ole kuva miltä kone silloin näytti, mutta voitte kuvitella että jäätä on lauduttimen pohja täynnä senttikaupalla - niin alkaa tulla oikea mielikuva, että noissa kuvissa tilanne oli vielä jotenkin halussa - vaikka kuvan ottamisen jälkeen jouduin käyttämään varmuudeksi lämpöpuhallinta toisen kerran.

Mutta maahantuoja otti tänään vastaan yhteydenottoni. Katsotaan mitä seuraa. Optimistina toivon että oikea selitys löytyy hiljalleen.

repomies

Hyperaktiivi

Omassa tapauksessani ei voi kuin mennä peilin eteen kun tulee ongelmia. Turha soitella. No asentajan voi (yrittää) tilata tuntitöihin tietysti jos sohvalla makoilu miellyttää enemmän. ;D

miettijä

Jäsen

Aloin taas pitämään yllä nettisivuani www.helosmaa.fi, jolla alan nyt paremmin hiljalleen perehtymään asioihin - optiman ympäriltä näin aluksi. Talon rakentamisen takia oli aika tiukalla, kun aloitin sivun ylläpitoa. Mutta nyt alan näkemään asian eteen vaivaa. Yritän pitää siellä tämän projektin päiväkirjaa - jonkun verran laitan facebookiin myös, mutta katsotaan kumpaa jaksaa paremmin pitää yllä.
Eli päiväkirja tapahtumien ympäriltä löytyy sieltä. Ja ehkä tulevaisuudessa tulee ihan kunnolliseksi. Alan ammattilaiselle on kuitenkin aika nöyryyttävää pitää yllä niinkin huonoa sivua kuin oma nettisivu tällä hetkellä on. Mutta ehkä tämä ongelmana optima hieman motivoi asiaa. :)

Viestejä saa laittaa asian ympäriltä. Olen sitä mieltä näiden kokemusten pohjalta - varsinkin kun aloitin ihan noviisina - ja olen sitä vieläkin - että pumppujen kauppa on tosi viidakkoa. Parempi, että valoa saadaan jonnekin edes.

R-410A

Aktiivinen jäsen

Aluksi voimia "miettijälle" kamppailussaan oikeuksistaan suurta toimijaa, ja IVT:n velvollisuuksia vastaan.
Ilmeisesti moni muukin on hengessä mukana ja seurannassa, ainakin minä ja voihan sekin jo auttaa asiaasi!
Mikään muu ei voi sinun pulmaasi korjata kun UUSI OPTIMA. Hirvosen oppien mukaisella asennuksella ja jälkihoidolla! Niin paljon on jo sinun Optimasi vahigoittunut väärällä asennuksella/kytkennöillä.

Pienen ihmisen eli lämpöpumpun ostajan edunvalvoja on
http://lampopumput.info/
Kun taas Isojen maahantuojien edunvalvojana on Sulpu
http://www.sulpu.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=69

Itse voisin kyllä ostaa "oletettavasti" hyvän IVT ilmalämpöpumpun, mutten firmalta jonka toiminta ei ole hyvien kauppiastapojen mukaista. Puheet ei vastaa kentällä tapahtuvaa todellista toimintaa.
En saanut IVT:ltä omaan Ilpooni minkäänlaista jälkihuoltoa, useista yteydenotoista huolimata.
Kun lämpöpumppu oli myyty jälkimarkkinointi loppui siihen. Otin yhteyttä myös IVT;n johtajaan Jussi Hirvoseen saamatta vastausta.
Nyt on pumpun merkki vaihtunut ( vertaan hyvä kello> vastaan huono kello ) /g070

Alla otteita: IVT johtaja ja Sulpun hallituksen puheenjohtaja Jussi Hirvosen mainospuheista:
http://www.ivt.fi/images/images_fi/IVT_LPUkevyt12.6.pdf

Hanki ilmalämpöpumppu asennettuna.
Näin et jää pumpun toimittajan
ja asentajan vastuualuepallottelun
uhriksi mahdollisten ongelmien
ilmaantuessa. Laillinen asennus varmistaa
kuluttajansuojan ja vakuutusturvan
-------------
Hanki ilmalämpöpumppu paitsi teknisesti
osaavalta niin myös taloudellisesti
vakaalta toimijalta, joka todennäköisesti
on pystyssä vähintään takuuajan
Jussi Hirvonen Cop 5 entä sitten
Löytyy myös Lämpöpumppu uutisista

Aikaisempia keskusteluja:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8291698
Miksi IVT:n Ilpin, Pilpin ( ML oma foorumi ) ostaneet asiakaat esiintyy täällä pettyneinä ( kaikki eivät kyllä kehtaa, koska ovat ostaneet omasta mielestään ns. laatumerkin ja maksaneet siitä hunajaa )?
Vastaus:
Jätetään asiakkaat oman onnensa nojaan ongelmatilanteissa ja pyydetään kääntymään ja taistelemaan kotivakuutuksen jos sitä ei ole, niin vakuutusyhtiön puoleen.
IVT:llä on niinsanottu takuu joka onkin vakuutus, vakuutuyhtiöltä ostettu vakuutusyhtiö Zürichissä.
Muilla merkeillä on oikea tehtaan takuu.

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/energia-lehti/article267410.ece
Sulpun hallituksen puheenjohtaja Jussi Hirvonen ei kiistä ongelmaa.
IVT johtaja ja Sulpun hallituksen puheenjohtaja Jussi Hirvonen kertoo:
”Tämäntyyppinen toiminta aiheuttaa alalle paljon huonoa mainetta”, Hirvonen sanoo. ”Meidän porukassa ei ole mitään normaalista poikkeavaa. Nämä pärjäävät kyllä.”
Kuinka moni teidän porukan tekemästä kymmenestä asennuksesta menee niin sanotusti putkeen?
”Uskoisin, että useampi kuin yhdeksän. Jos joku asia ei pelaa, me käymme sen korjaamassa.”
(Haukutaan muita toimijoita kun IVT:tä ja Sulpua näin):
- valtaosan murheista aiheuttavat lämpöpumppuyhdistyksen ulkopuolella toimivat postimyyntifirmat tai luvattomat ja pimeät urakoitsijat.
- älkää ostako niinsanottuja ilmalämpöpumppuja, jotka ovatkin jäähdytyslaitteita.

Välinpitämättömyys on juurtunut syvälle yritykseen että
ollaan niin ”euroopan omistajia” kun nojataan Sulpuun, jonka kautta mainostetaan omaa tuotetta.
Toiminta tuntuu joskus samalta kun Hirvosen mainostamalla postimyyntifirmalla!
Keskustelua:
"On nähty torilla IVT:n ilpokauppias hienoine telttoineen. Ei siinä mitään, mutta ILPOni ostan jostain ihan muualta kuin torilta!!!!"
Myös kylkiäisenä mainostetaan milloin soitinta, ruohonleikkuria tai jotakin muuta peliä.
Suuri huijaus IVT
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6574.0

Netistä ”bongattua:
- IVT markkinaoikeuden hampaissa 4.4.2003 Hyvän liiketavan vastaisuus
- Parviaisten IVT poistoilmapumppu yskii suomen talvessa Meidän talo nro 1/2005
- IVT X15 projekti. 09/09/08 Maalämpöfoorumi

miettijä

Jäsen

Kiitos kannatuksesta.
Luin tuossa noita foorumin onnistuneita tarinoita Optiman käytöstä ja minusta niitä kaikkia yhdistää sana patterilämmitys. Mitä mieltä olette teoriastani, että optima ei taida olla hyvä lattialämmitysyhdistelmässä, koska koneen sisällä kulkeva lämminvesiputki ei lämmitä eristettyä sisätilaa tarpeeksi - lämpötila pysyy kaksikymmentäastetta alhaisempana, joten sillä on melko selvä vaikutus koneen sisätilan lämpötilaan.

Jusse1

Jäsen

Ihan vaan pieni kommentti tänne. Soitin tänään uudestaan myyjän puhelin numeroon, mihin viimeksi soitin sunnuntaina. "Ai, eikö se asentaja olekaan käynyt, olen kyllä ilmoittanut." Lupasi soittaa hänelle uudestaan.. Samasta asentajasta on kuulemma kyse, kuka viimeksikin kävi korjaamassa. En tiedä sitten onko hyvä vai huono asia. Tän päivänen sähkönsiirtomaksu jo pelästytti, saa nähdä miten on seuraavan sähkölaskun laita.. Ikävä tässä jo öljylämmitystä tulee. Noh.. Katotaan taas mitä seuraavaksi. Tällä hetkellä hälytysäänet deaktivoituna, ettei tarvi sitä kuunnella. Sähkövastus pelkästään päällä (en ole mitään asetuksia muuttanut, mutta ulkoyksikkö ei ainakaan pyöri). En tiedä viekö tämä asia paljon normaalia enemmän sähköä.. Ja muuten miettijälle, mulla on patteri lämmitys neljässä huoneessa ja takka-, kodinhoitohuoneessa ja saunatiloissa lattia lämmitys.. Kohtuu pienelle olen kiertovesi asetukset itsekin laittanut. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että oli miten tahansa, niin saavat luvan laittaa koneet silti toimimaan!

reiska

Tulokas

Mulla on optima air 50 pumppu ja 200a/w sisällä 9kw malli,mulla kulutti pelkällä sisäyksiköllä 3,5kw tunnissa -12,3 asteen pakkasella, kun ajoin kokeeksi 2 vuorokautta 47 ast vettä pattereihin. Muuten mulla on toiminut ongelmitta elokuusta lähtien :)

miettijä

Jäsen

Jusse1 sanoi:
Ihan vaan pieni kommentti tänne. Soitin tänään uudestaan myyjän puhelin numeroon, mihin viimeksi soitin sunnuntaina. "Ai, eikö se asentaja olekaan käynyt, olen kyllä ilmoittanut." Lupasi soittaa hänelle uudestaan.. Samasta asentajasta on kuulemma kyse, kuka viimeksikin kävi korjaamassa. En tiedä sitten onko hyvä vai huono asia. Tän päivänen sähkönsiirtomaksu jo pelästytti, saa nähdä miten on seuraavan sähkölaskun laita.. Ikävä tässä jo öljylämmitystä tulee. Noh.. Katotaan taas mitä seuraavaksi. Tällä hetkellä hälytysäänet deaktivoituna, ettei tarvi sitä kuunnella. Sähkövastus pelkästään päällä (en ole mitään asetuksia muuttanut, mutta ulkoyksikkö ei ainakaan pyöri). En tiedä viekö tämä asia paljon normaalia enemmän sähköä.. Ja muuten miettijälle, mulla on patteri lämmitys neljässä huoneessa ja takka-, kodinhoitohuoneessa ja saunatiloissa lattia lämmitys.. Kohtuu pienelle olen kiertovesi asetukset itsekin laittanut. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että oli miten tahansa, niin saavat luvan laittaa koneet silti toimimaan!
Minulle on käynyt noin ennenkin, mitä varten oppineena olen alkanut vaatimaan jokaisesta pyynnöstä kuittauksen ja tiedon siitä milloin ovat tulossa. Tosin olen oppinut jo, että lupaus ei ole tiedon värtti. Hyväksyn asian sähkömieheni kohdalla, jonka työt eivät ole kriittisiä, mutta kyllä huoltopuolen pitäisi tietää, mitä tekee. Ymmärrän toki, että kiirettä voi olla - mutta silti pitäisi osata keskellä talvea tietää mitä tekee.
Lyön vetoa, että huolto joka ilmoitti sähköpostilla juuri tulevansa ensi viikolla, ei tulekaan ensi viikolla. Eivät nimittäin laittaneet tietoa, minä päivänä tulevat. Eikä todellakaan viitsinyt vaivautua soittamaan vaikka laitoin tekstiviestillä soittopyynnön, kun ei vastannut viiteen soittoyritykseeni päivällä.
Asiakaspalvelua?

Toivottavasti ensi viikolla on todella onnea.

Jusse1

Jäsen

Tänään itse asentaja soitteli ja oli oikeen asiallinen. Oli sitä mieltä, että kaikki vikailmoitukset on koneen jäätymisestä johtuvia asioita. Yksi suurin syyllinen on melko varmasti poistoveden letkussa, kun se sijaitsee ulkona, ja johtaa veden ulos eikä sisälle. Mikä olisi parempi vaihtoehto. Ja vesi kerkiää jäätymään sinne putkeen ja jotain kertyy myös silloin sisälle ja kone ei pysty sulattamaan sellaista jäämäärää pois. Seuraavaksi on tarkoituksena jos saisi veden johdettua sisätiloihin ja olisi tarpeeksi kaatoa. Ainut on vaan että minulla ei ole lattiakaivoa teknisessä tilassa. Öljylämmityksen aikana kertynyt vesi johdettiin seinän läpi saunatiloihin. Mutta katsotaan nyt mitä tulevan pitää. Eteenpäin asia kuitenkin menee.. Tänään hän lupasi tulla käymään jos kerkiää toisesta paikasta. Ei kerinnyt, mutta lupaa jo ihan hyvää! Onko kellään heittää muuten jotain omia lukuja sähkönkulutuksesta? Itsellä kaksi kuukautta marras-, joulukuu 6358 kWh. Asuinpinta-ala 127, ivt:n ivlp ja viikon verran oli kahden kuukauden aikana sähkövastuksella.

repomies

Hyperaktiivi

Tuommoisen putken sisällä pitää olla itsesäätyvä vastus ainakin ulkona olevalla osalla (itsellä on hyvän matkaa ulkoseinän sisälläkin). Lopun vastuksesta voi laittaa koneen pohjalle, jos jää yli.

Itsesäätyvää siksi, että se ei lämmitä liikaa, mutta putken sisällä jaksaa kuitenkin pitää reitin auki vedelle.

Jusse1

Jäsen

Mullakin on siellä putken sisällä jonkinlainen lämmitysputki, en tiedä onko itsestään säätyvä. Oikealla tavalla se ei sitä ainakaan pysty pitämään sulana. Olisikohan siinä kuitenkin oikea ratkaisu saada se johdettua sisätiloihin, se jää nähtäväksi..

reiska

Tulokas

:)Onkos JUSSE1 toi sähkön kulutus koko torpasta vai pelkästä vilpistä, mulla on kuluttanut 3220kwh elokuusta tähän asti. Asennettiin mittari heti alussa mittaamaan kulutusta pelkästä laitteesta :D

Jusse1

Jäsen

Tulikin pieni virhe noihin Sähkön kulutuksiin. 4080 kWh kaksi kuukautta kaikkineen ja n. 3500 kWh laskeskelin ilma- vesilämpöpumpulle..

repomies

Hyperaktiivi

Jusse1 sanoi:
Mullakin on siellä putken sisällä jonkinlainen lämmitysputki, en tiedä onko itsestään säätyvä. Oikealla tavalla se ei sitä ainakaan pysty pitämään sulana. Olisikohan siinä kuitenkin oikea ratkaisu saada se johdettua sisätiloihin, se jää nähtäväksi..
Kannattaa selvittää, onko lämmitys ehjänä siinä putkessa. Jos vastus on ehjä eikä putki pysy jäästä vapaana, halpana korjauksena voi kokeilla putkieristettä siihen putken ympärille. Siinä ei mene kuin euro tai kaksi.

Jusse1

Jäsen

Täytyy koittaa saada selvitys siihen vastus asiaankin. Putki on kyllä ollut eristettynä ulkopuolelta heti alusta alkaen.

reiska

Tulokas

Jusse1 sanoi:
Täytyy koittaa saada selvitys siihen vastus asiaankin. Putki on kyllä ollut eristettynä ulkopuolelta heti alusta alkaen.
:)Miten pitkäksi olet asettanut vastuksen lämmitysajan sulatuksen jälkeen, mulla on 20min ja hyvin on riittänyt.

miettijä

Jäsen

Tarkasta kuitenkin ensin, että onko se putki oikeasti jäässä. Jos pääset koneen huoltotilaan ja poistoputken aukko on auki, niin kaatamalla vettä ja vilkaisemalla sisältä tuleeko sitä, tietää asian.

miettijä

Jäsen

reiska sanoi:
:)Onkos JUSSE1 toi sähkön kulutus koko torpasta vai pelkästä vilpistä, mulla on kuluttanut 3220kwh elokuusta tähän asti. Asennettiin mittari heti alussa mittaamaan kulutusta pelkästä laitteesta :D
Ihan kiinnostuksen vuoksi, mikä on asunnon pinta-ala? Ja millä korkeudella suomessa asut ja mitä käytät sisälämpötilana kovilla pakkasilla. Minulla otti nimittäin kanssa aika vähän tuohon joulukuun alkuun asti, mutta sitten alkoi joulukuussa mittari ropisemaan. Eli ennen joulukuuta varmaan pumpun osuus ollut myöskään kuin tuon kolmentonnin luokkaa.
Tosin joulukuussa sulattelin pumppua, johon kului jonkin verran sähköä. Ja sitten pumppu oli poissa päällä joulun, kun se oli jäätynyt, enkä uskaltanut pitää päällä, kun olin poissa.

Jusse1

Jäsen

Vähän taas uutta tietoo tänne.. Jää oli aiheuttanu ulkoyksikköön sellaisia vaurioita, että asentaja lupasi maahantuojalta ottaa selville, että laitetaanko kokonaan uusi yksikkö vanhan tilalle.. Saapi nähdä miten käy ja kuinka kauan kestää. Nyt puolitoista viikkoa vastuksella.

miettijä

Jäsen

Jusse1 sanoi:
Vähän taas uutta tietoo tänne.. Jää oli aiheuttanu ulkoyksikköön sellaisia vaurioita, että asentaja lupasi maahantuojalta ottaa selville, että laitetaanko kokonaan uusi yksikkö vanhan tilalle.. Saapi nähdä miten käy ja kuinka kauan kestää. Nyt puolitoista viikkoa vastuksella.
Kerro mikä on lopputulos, Minulle laitettiin kennot tosiaan uusiksi ja tänä vuonna olisi perään käynyt yhtä huonosti.
Mutta mikä tärkeintä, oliko asentajalla muuta selitystä kuin se, että poistoputki olisi ollut tukossa. Oliko hänellä teoriaa, miksi kone jäätyi sisältä. Sillä se on nimenomaan minunkin koneeni ongelma. Eikä sillä ole mitään tekemistä poistoputken jäätymisen kanssa.

miettijä

Jäsen

Jep se yritys jolta ostin pumppuni eli matris group meni sitten konkurssiin. Eli nyt pitää sitten sotia maahantuojaa vastaan jos haluaa koneen vaihtoon. Tulee pitkä ja kivinen tie, mutta yritän huoltomiehen tullessa valjastaa hänet hoitamaan asiaa.
Ja ensi viikolla pitää kai alkaa pommittamaan maahantuojaa.

Jusse1

Jäsen

Itse en ollut taaskaan paikalla kun käytiin, mutta oltiin tehty valmiiksi jo reikä tekniseen tilaan, että saa vedettyä poistoputken sinne. Täytyy taas kertoo sit ku on vähän viisaampi. Ei tiedä vaikka laite olis ollu alunperin jotenkin viallinen, onhan niitä maanantai painoksia.. Pari päivää pitäis mennä asiassa, katotaan miten käy..

miettijä

Jäsen

Jusse1 sanoi:
Itse en ollut taaskaan paikalla kun käytiin, mutta oltiin tehty valmiiksi jo reikä tekniseen tilaan, että saa vedettyä poistoputken sinne. Täytyy taas kertoo sit ku on vähän viisaampi. Ei tiedä vaikka laite olis ollu alunperin jotenkin viallinen, onhan niitä maanantai painoksia.. Pari päivää pitäis mennä asiassa, katotaan miten käy..
Aaa, sinulla ei ollut poistoa sisään vaan ulos. Se onkin meidän koneissa erona. Minulla vesi menee teknisen tilan lattiakaivoon.

Minullakin kävin nyt sitten lopulta huoltaja kolmen viikon odottamisen jälkeen ja kone lähti käyntiin. Maanantaina tulee takaisin ja korjaa kaapelin sellaiseen kuntoon, että se ei enää mene poikki.
Olin yllättynyt kun avasin koneen lauhduttimen. Ohimennyt lämmin sää oli sulattanut kaiken jään sieltä ja kone oli 'ehkä' kunnossa. En pidä sitä enää päälämmönlähteenäni, vaan jaan lämmityksen puun kanssa, joten luulen, että sulamisongelma ratkeaa sillä. Mutta pistin huoltajankin kysymään ivt:ltä miten koneen sulatusta voi tehostaa tällaisessa tilanteessa.
Eli katsotaan, jos vaikka ensi talvena olisi vähemmän ongelmia. Tosin epäilen että tämän kevään ongelmat ovat vasta alussa. Mutta yllätyn ensimmäisen kerran oikeasti positiivisisesti jos nyt kaikki lähtee toimimaan.

Summa summarum uusi optiman käyttäjä. Joko pienet neliöt talossa tai hanki heti riittävän iso takka avuksi. Muista etsiä ajastukset ja säädä koneen lämmitys niin, että se ei kovalla pakkasella käy yhtä jaksoisesti. Lämmitä taloa puulla ahkeraa.

Minulla on 163 neliötä lämmityspinta-alaa ja sisälämpötila pysyy siinä 20 - 21 asteen maissa, kun olen kytkenyt lattialämmityksen suurimman osan ajasta noin 20 asteseen ja pidän aamulla ja illalla takassa tulta. Eli tuollaisella configuratiolla ainakin uskon jään pysyvän koneesta poissa tulevaisuudessa.

Jusse1

Jäsen

Kiva kuulla, että sinulla lähti asiat mahdollisesti rullaamaan.. Itsekin olen nyt takkaa lämmitellyt. Aina kun laskee lähemmäs 20 sisälämpötila, niin olen laittanut takan päälle. Säädöt itselläkin aika alhaalla varaajassa. Hommasin viime vuonna takkasydämen avotakan sisään onneksi, niin puiden poltosta on jotain hyötyäkin. Varaavaa takkaa ei ole, mutta takkasydän missä on sähköinen puhallin sisällä on tosi hyvin toiminut.
Ei vielä kuulunut mitään, miten oma asiani jatkuu eteenpäin, mutta odotan saavani uuden ulkoyksikön. Ja toivottavasti vielä pakkasjaksoja riittää, että pääsee näkemään toimivuuden.. Pienoisia epäilyksiä on kyllä ilmassa..

miettijä

Jäsen

Jusse1 sanoi:
Kiva kuulla, että sinulla lähti asiat mahdollisesti rullaamaan.. Itsekin olen nyt takkaa lämmitellyt. Aina kun laskee lähemmäs 20 sisälämpötila, niin olen laittanut takan päälle. Säädöt itselläkin aika alhaalla varaajassa. Hommasin viime vuonna takkasydämen avotakan sisään onneksi, niin puiden poltosta on jotain hyötyäkin. Varaavaa takkaa ei ole, mutta takkasydän missä on sähköinen puhallin sisällä on tosi hyvin toiminut.
Ei vielä kuulunut mitään, miten oma asiani jatkuu eteenpäin, mutta odotan saavani uuden ulkoyksikön. Ja toivottavasti vielä pakkasjaksoja riittää, että pääsee näkemään toimivuuden.. Pienoisia epäilyksiä on kyllä ilmassa..
Yksi juttu tässä minun anturin korjauksessani kävi ilmi.. Anturi numero 12 - siihen on olemassa kunnollinen anturijohto, joka ei mene poikki kuulema. Se on varustettu aivan suojaputkella, eikä kyseessä ole pelkkä ulkona repsottava johto. Ihan vain että kannattaa tarkistaa, että eihän siinä ole ulkona repsottavaa johtoa uudessa ulkoyksikössä tai nykyisessä, jos ne vaihtavat kuitenkin vain kennot siihen koneeseen kuten minulla. Tuo anturi numero 12 on nimittäin aika tärkeässä osassa sulatuksen kannalta, joten sen hyvin voinnista kannattaa pitää huolta.

Minäkin harkitsin tuota sähköpuhallin ideaa rakentaessani taloa - eli että sellainen olisi laitettu takan yhteyteen. IVT-suunnittelija oli sitä mieltä, että ihan tyhmä keksintö, joten en laitattanut sellaista. Mutta olen näin myöhemmin tullut siihen tulokseen, että IVT-suunnittelijoita ei pidä kuunnella aina. Nyt olisi puhalinratkaisusta voinut olla kovilla pakkasilla apua.

Jusse1

Jäsen

No nyt asia meni eteenpäin.. Ulkoyksikköä käytiin mittailemassa kuinka isoja reikiä "putkista" löytyy. Ja löytyi niin iso reikä, että uusi ulkoyksikkö tulee vanhan tilalle ensi viikon alusta.
Oli jo pakko kysyä tänään kaupan purkua, kun itsellä rupes tuleen mitta täyteen. En syytä asiasta asentajia tai myyjää, mutta kun nyt on melkein koko pakksajakson ollut lämmitys sähkövastuksella, niin se repii hermoja. Se kai ei ilma-vesilämpöpumpun tarkoitus ole.. Ei muuta kuin voimia asentajalle, jonka vastuulla näillä alueilla kai paljon on.

miettijä

Jäsen

No minun pumppuni on toiminut ihan hienosti viime päivinä. Kun johto anturin johto korjattiin, ja olin tehnyt pikku säätöjä itse, niin se ei ole alkanut jäätyä kertaakaan. Lopputalvesta oli ilman kosteus korkealla ja selkeästi lauhduttimen jäätyminen liittyi ilman kosteuteen joko ulkoilman tai sitten siihen että sulatuksen aikana syntyy runsaasti vesihöyryä. Mielestäni pumppu ei kyllä saisi koskaan jäätyä tai sitten siinä olisi selkeästi jokin anturi, joka varottaisi moisesta tapahtumasta. Oma koneeni oli vain kolme viikkoa sähköllä, jonka selvisin puulla melko hyvin. Mutta saan kiittää onneani, että huomasin jäänmuodostuksen ajoissa. Kone olisi varmana hajonut, ellen olisi sulattanut sen, kun lauhdittimen pohja oli täynnä jäätynyttä vettä.
Mutta näyttää siltä, että Optima ei ole kovin helppohoitoinen tapaus. Eli sen kanssa saa olla melkoisen tarkkana. Eli viime keväänä, kun jouduin olemaan sähköllä nelisen kuukautta, ei kamalasti naurattanut. Eli nyt on oikea hetki tosiaan miettiä asiaa tarkkaan. itse en voi perua omaa kauppaani kamalan helposti, koska yritys jolta sen osti meni konkurssiin.

Positiivista asiassa on, että kaikki korjaukset ovat olleet ilmaisia. Negatiivista on ollut viime kevään sähkölaskun koko. Mutta onneksi koneessa on viiden vuoden takuu...

Jusse1

Jäsen

No niin PERKELE!!!

Nyt se sitten oli jo viimenen niitti!! Älkää vaan ikinä ostako IVT:n ilmavesilämpöpumppua. Älkää missään tapauksessa. Ei ole mitään kehuttavaa. Ainoastaan hinta! Mikä oli aivan liikaa!!!

Tänään töistä kotiin, täällä oli ollut sähkökatkos/katkoksia. Ulkona aamulla melkein 30 astetta pakkasta. Aamulla patterit lämpimiä. Neljän pintaan menin katsomaan, niin koko lämmnvesivaraaja pimeänä. Laitoin virran päälle-> Lauhdittimen lämpötila alhainen -> kone käynnistyi-> kauhea pauke lämminvesivaraajn sisällä-> vika sähkölisäenergiassa.

Ei lähtenyt kone enään käyntiin. Ulkoyksikön kompressori ei lähde käyntiin. Asentajan kanssa puhelimen välityksellä yritetään muutaman tunnin ajan saada konetta käyntiin. Eri johtojen paikkoja tuli koiteltua, vaikken sähkömies olekaan. Oman lämmittimen laitoin putkien sisääntulon jureen, että lämpiäisivät, ei auta. Ei lähde edes sähkövastuksella käyntiin, kun vesi pääse kiertämään kunnolla ulkoyksikön kautta. Viimeinen mahdollisuus---> Saada ulkoyksikkö pois veden kierrosta, liittämällä sisään- ja ulostuloputket toisiinsa, että saisi sähkövastuksen päälle...

Noh.. Yrittivät monia putkimiehiä saada paikalle, mutta kaikki oli kuulemma kännissä, tai ei ollut välineitä. Itsekään en sellaisia tunne. Kilpailevat yritykset nyt ei varmaankaan halua tulla auttamaan asiassa.
Onneksi on takka, muuten ei täällä enään pystyisi olemaan. Täytyy varmaan yö siemailla olutta ja lämmittää, että edes muut pysyisivät lämpimänä. Ja toivoa, ettei putket pääse jäätymään.

Minulle kun kaupattiin laitetta. Niin on niin hyvä palvelu että 24/7 ollaan tavoitettavissa ja tullaan vaikka jouluaattona paikalle. Älkää vaan menkö siihen halpaan, minä menin, tyhmä kun olen! Huomen aamulla lupasi asentaja aamusta tulla paikalle, ja silläkin on puolentoista tunnin ajomatka. En halua kaataa asiaa sen päälle ja sanoinkin siitä ja haluan varmistaa että saa joltain edes kunnon korvauksen siitä.

Alkuviikosta on pakko marssia myyjän konttoriin ja selvittää asioita. Eihän näin voi Jumaluta ihminen elää, ettei saa lämpöä taloon.

Toisin sanoen, jos hommaat IVT:n ilvp:n hankit samalla paljon murheita itsellesi!!

P.S. Vaikka olenkin kuulemma ainut kenelle näin on käynyt viimeisen yhdeksän vuoden aikana, niin en haluaisi tätä kenenkään muun kohdalle. Nyt -22 ulkona ja patterit kylmänä

Jusse1

Jäsen

Ja huom.. Minulla ei ole ollut laite vielä ihan vuottakaan ja uusi ulkoyksikkö jo kerran laitettu...
Otan mielelläni vastaan poikkeavia kommentteja!

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...

Hyvä kertomus, josta moni voi ottaa opikseen.

Sähkölämmittimien varaan ei voi pelkästään laskea pakkasella. Hyvä olla takka tai muu sähköverkosta irti oleva lämmönlähde.
Lämpöpumpuilla ei aina ole luvassa 24 h vikapäivystystä. Ei vaikka takuu olisi voimassa.

Vaikka olenkin kuulemma ainut kenelle näin on käynyt viimeisen yhdeksän vuoden aikana
Jaa-a, tätä foorumia lukeneena vikoja lämpöpumpuissa on ollut hmm...hieman enemmän kuin yksi. ::)

Jones

Aktiivinen jäsen

Jusse1 sanoi:
Tänään töistä kotiin, täällä oli ollut sähkökatkos/katkoksia. Ulkona aamulla melkein 30 astetta pakkasta. Aamulla patterit lämpimiä. Neljän pintaan menin katsomaan, niin koko lämmnvesivaraaja pimeänä. Laitoin virran päälle-> Lauhdittimen lämpötila alhainen -> kone käynnistyi-> kauhea pauke lämminvesivaraajn sisällä-> vika sähkölisäenergiassa.

Ei lähtenyt kone enään käyntiin. Ulkoyksikön kompressori ei lähde käyntiin. Asentajan kanssa puhelimen välityksellä yritetään muutaman tunnin ajan saada konetta käyntiin. Eri johtojen paikkoja tuli koiteltua, vaikken sähkömies olekaan. Oman lämmittimen laitoin putkien sisääntulon jureen, että lämpiäisivät, ei auta. Ei lähde edes sähkövastuksella käyntiin, kun vesi pääse kiertämään kunnolla ulkoyksikön kautta. Viimeinen mahdollisuus---> Saada ulkoyksikkö pois veden kierrosta, liittämällä sisään- ja ulostuloputket toisiinsa, että saisi sähkövastuksen päälle...

Toisin sanoen, jos hommaat IVT:n ilvp:n hankit samalla paljon murheita itsellesi!!

P.S. Vaikka olenkin kuulemma ainut kenelle näin on käynyt viimeisen yhdeksän vuoden aikana, niin en haluaisi tätä kenenkään muun kohdalle. Nyt -22 ulkona ja patterit kylmänä

Kerroit, ettei kierrä kunnolla, eli ei olisi vielä ollut täysin umpeen jäätynyt? Joten miksette yrittäneet saada myös ulkoyksikön lämmönvaihdinta sulatettua(esim. toinen lämpöpuhallin), olisiko onnistunut?

Mikähän on kanta, mikäli sulatuksen jälkeen todetaan lämmönvaihtimen vioittununeen, onko syy sulattajan?

"Toisin sanoen, jos hommaat IVT:n ilvp:n hankit samalla paljon murheita itsellesi!!" Saman minä sanoisin Sanyon kohdalta!

Myyjäliikkeen mukaan ainakin Sanyon ulkoyksiköissä on ollut paljon jäätymistapauksia, mutta maahantuoja on pessyt(ainakin yrittänyt) kätensä näistä tapauksista. Heidän kantansa asiaan kuulemma on se, ettei Sanyon ulkoyksikkö voi jäätyä, on kuulemma niin hyvin eristetty???

Näytti löytyvän yksi asia missä Sanyo voisi olla vieläkin huonompi, eli toiminta ulkoyksikön ollessa jäässä. Sanyossa siis ei ole läpivirtauslämmitintä, vaan vastukset ovat varaajan sisällä.

Sami68

Aktiivinen jäsen

Mun mielestä yksikään laite jossa ulkona kiertää vesi ei ole tarkoitettu meidän oloihin. Kyllä siellä joku lämmönsiirtoneste täytyy olla..

Ylös Bottom