Joko kesärenkaat?

tuna

Vakionaama
Kuukausien kolailun loputtua ei yhtään kyllä harmittanut vaihtaa tänään vielä kahteen autoon. Auringon paistessa, lämpimillä pihalaatoilla, ei kiirettä mihinkään. Ja kun itse oli syksyllä pultit laittanut oikeaan kireyteen niin vaivatta kaikki hoitui ilman kiroiluja.

pökö

Kaivo jäässä
Ja kun itse oli syksyllä pultit laittanut oikeaan kireyteen niin vaivatta kaikki hoitui ilman kiroiluja.
Tämä. Olen vasta muutaman vuoden käyttänyt momentttiavainta, jonka ostin ihan muuhun käyttöön, mutta sillä ei mene liian piukkaan.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vaihtelin tyttärenkin autoon suvikumit. Kamalaa hommaa, pitänee miettiä rengashotellia.
Oikein mukavaa hommaa omiin autoihin, ei tulisi mieleenkään antaa jonkun muun tehtäväksi, saati sitten vielä maksaa siitä hyvästä. No onneksi ei tarvitsekaan kuin kumeja uusiessa.. :sille: Ja momenttiavain ihan ehdoton hommassa, sen sijaan pulttipyssyn tarvetta en ole koskaan tuossa hommassa ymmärtänyt. Vääntövarsi + räikkä paljo paree kombo kun ei ole niin kiire mihinkään.

Lappanen

Hyperaktiivi
Auto saksinostimen päälle ja auto ylös, pulttiypyssyllä renkaat pois, vähän putsailua ja jarrujen herkistelyä, uudet renkaat kiinni, paineiden tsekkaus ja momenttiavaimella varmistus. Ei mene kauaa eikä maksa mitään (no pari kaljaa ja vähän jarrukliineriä ja kupari/tervasprayta). Olisi hirveetä maksaa jollekin tuosta lystistä, sitten ne joutuu kuitenkin "jälkikiristämään" ja paineet tsekkaamaan koska ei ole yhtään varmaa etteikö siellä joku kesähessu hirveessä kiireessä ja paineessa olisi unohtanut joitain pultteja loppuun asti kiriä, talvirenkaissa vielä saattaisi olla pyörimissuunnatkin vähän sinne päin..

Lappanen

Hyperaktiivi
"Parin kaljan" jälkeen hyvä heittää koelenkki.

Koelenkki renkaanvaihdon jälkeen? :hmm:Ei taida moista outoutta harrastaa edes renkaanvaihtopajat.

Edit. No jarrujen herkistelyn jälkeen kyllä pihalla eestaas ajelua ja jarrutellen kyllä "koeajo" parin kaljan "kännissä", mutta silloin varmistan että perhe on kotona lukkojen takana nukkumassa ja lähinaapuri parinsadan metrin päässä on myös omalla tontillaan :)

jk_single

Jäsen
Kävin hiljattain rengasliikkeessä, jätkä veti tietenkin mopolla ruuvit kiinni ja "tarkasti" momenttiavaimella jälkiään. Kysyin että miksette samalla vedä oikeasti momenttiin kun käytte varrella kuitenkin kaikki läpi. Jätkä ei selvästi ymmärtänyt ironia ja totesi että äskenhän vedin kaikki momenttiin :rolleyes:

Eilen kun irroitin sähkömopolla samoja ruuveja niin olihan ne kiinni, ei mitenkään älyttömästi kylläkään, mutta toleranssi heitti valtavasti. Toiset aukesivat heti, toisia sai hakata muutama sekunti.

puuteknikko

Vakionaama
Eilen pelotti jo valmiiksi kun molemmissa autoissa oli uusien renkaiden takia liikkeen jäljiltä pultit kiristettynä. Onneksi vain yksi pultti oli vedetty apinanraivo-tasoon ja sen kanssa joutui tuskailemaan. Vajaat kolme tuntia hommassa sai lopulta menemään kun touhusi samalla vähän muutakin autoihin liittyvää, mitä on aina siirtänyt eteenpäin.

pökö

Kaivo jäässä
Tietysti kun tietää mitä tekee niin kyllähän kaikki kerralla kuntoon tulee. Silloin kaikki testi tai kokeilu on täysin turhaa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eipä ole tullut jarruja herkisteltyä renkaiden vaihdossa. :cool:

Itse "herkistelen" ajoneuvoni jarruja seuraavasti:
  1. talvella (lumella ja jäällä) ja kesällä (hiekalla) useita ABS-lukkojarrutuksia.
  2. tarvittaessa pitävällä pinnalla jarrutuksia sähköisellä käsijarrulla hieman isommasta nopeudesta
ps. Vaimon ajoneuvoon vaihtui renkaat eilen alle (jälkikasvu hoiti vaihdon, minä renkaiden pesun).
Omassa edelleen kitkat alla, uhkasivat takatalvea ensi viikon alkuun. => Katsotaan ensi viikolla sitä vaihtoa :)

En malttanut odotella, kun ennustekin muuttui. Nyt on omassa kulkineessa kesät alla.

Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
Eipä ole tullut jarruja herkisteltyä renkaiden vaihdossa. :cool:

Itse "herkistelen" ajoneuvoni jarruja seuraavasti:
  1. talvella (lumella ja jäällä) ja kesällä (hiekalla) useita ABS-lukkojarrutuksia.
  2. tarvittaessa pitävällä pinnalla jarrutuksia sähköisellä käsijarrulla hieman isommasta nopeudesta
ps. Vaimon ajoneuvoon vaihtui renkaat eilen alle (jälkikasvu hoiti vaihdon, minä renkaiden pesun).
Omassa edelleen kitkat alla, uhkasivat takatalvea ensi viikon alkuun. => Katsotaan ensi viikolla sitä vaihtoa :)

Ite herkistelen ne jarrut niin, että puran jarrut osiin (eli käytännössä liu'ut ja palat irti) ja putsaan/rasvaan paikat ja painan männät sisään, jos takeltelee niin sitten seuraavassa huollossa tsekkaan myös satulat läpi. Tyyppivikana omassa koslassa takaliu'ut tuppaa jumittamaan, niin ne on helppo tuossa vaiheessa aina huoltaa.

jmaja

Hyperaktiivi
Tämä. Olen vasta muutaman vuoden käyttänyt momentttiavainta, jonka ostin ihan muuhun käyttöön, mutta sillä ei mene liian piukkaan.
Milläs ennen kiristit? On mullakin momenttiavain, mutta en käytä tuohon. Joskus tarkistin sillä ja totesin näppituntuman olevan aivan riittävä, kun käsin kiristää. Pari viimeistä kertaa olen käyttänyt Makitan akkuruuvinväännintä, jolla saa nopeaati käsin löysätyt pultit auki ja kiinni kulman ollessa ylhäällä. Sitten lopuksi käsin vääntää 1/4-1/2 kierrosta lisää.

Mislo

Aktiivinen jäsen
Ryobin akkupulttimopolla sen mitä menee kolmosteholla piisaa. Aukee myös vaihdon aikana seuraavaksi. Kuparitahnaa hiukan jenkaan.

Auton ropaamisesta: olisi kivaa hommaa myös, jos olisi paikat missä ropailla. Kun ei ole niin tulee vain muuten huoliteltua autoa ja huollot suoritettua toisaalla.

Ton1A

Vakionaama
Just viikonloppuna tuli vaihdeltua renkaita. Toisessa vedetty 140 Nm momenttiin ja toisessa 175 Nm. Helposti ja kevyesti lähtivät irti tällaisella Bilteman pyöränmutteriavaimella, vaikka kummassakin momentti on huomattavasti enemmän mitä autoissa tavallisesti suositellaan. Ihmetyttää millä niitä on ammuttu kiinni jos esim. tavallinen ristikkoavain ei meinaa riittää. Tavanomainen ~100 Nm on ½" räikällä (niissä on yleensä 12" varsi) yhden käden kiristys.

kotte

Hyperaktiivi
Itse ajan aina lenkin renkaanvaihdon ja jarrujen herkistelyjen jälkeen, en näe sitä mitenkää outona tai turhana asiana.
Minäkin olen pyrkinyt ajamaan sen jälkeen, kun joskus nuorena tuli jotakin muuta kiireellistä hommaa väliin ja yksi pyörä jäi kiristämättä. Kyllähän sen sitten ajossa kuulee (ei voi olla kuulematta), mutta työn viimeistelyn kannalta paikka on harvoin sovelias, missä nyt sattuukin olemaan. On kyllä ihmeellistä, miten aina sattuukin moisia ihmimillisiä erehdyksiä, ellei erikoisesti yritä karsia systemaattisilla varmistuksilla.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Minäkin olen pyrkinyt ajamaan sen jälkeen, kun joskus nuorena tuli jotakin muuta kiireellistä hommaa väliin ja yksi pyörä jäi kiristämättä. Kyllähän sen sitten ajossa kuulee (ei voi olla kuulematta), mutta työn viimeistelyn kannalta paikka on harvoin sovelias, missä nyt sattuukin olemaan. On kyllä ihmeellistä, miten aina sattuukin moisia ihmimillisiä erehdyksiä, ellei erikoisesti yritä karsia systemaattisilla varmistuksilla.
Niin, kyllähän sen kuulee ja lopulta ehkä näkeekin kun pyörä rullaa autoa lujempaa... itse olen ottanut tavaksi jättää pyöränpulttiavaimen renkaanvaihdon jälkeen apukuskin jalkatilaan niin ei pääse jälkikiristys unohtumaan. Jälkikiristys seuraavan pidemmän ajolenkin jälkeen (tai vaikka kesken lenkin lossijonossa, kaupan/koulun pihassa kyytiläistä odotellessa). Perässäroikkujakin ottaa etäisyyttä kun huolestuneen näköisenä käy lossijonossa ja uudestaan lossilla jälkikiristämässä vain yhden ja saman pyörän pultit. ;)

Harvemmin jälkikiristykselle on ollut tarvetta, mutta harmittaisi aikalailla jos olisi jäänyt tekemättä kun tarve on. Omaanihan en nyt ole renkaita vaihtamassa, mutta perheen hyötyautosta tuli nastat vaihdettua pois lauantaina ja oli siinä hiukan jälkikiristyksen tarvetta etuakselilla noin 200km ajon jälkeen.

K

korsteeni

Vieras
vaihdoin systerin sakemanniin suvikumit, tommonen löytö tälläkertaa

Liitteet

• IMG_20230417_143744.jpg
    IMG_20230417_143744.jpg
    298 KB · Katsottu: 191

tuna

Vakionaama
Ihmetyttää millä niitä on ammuttu kiinni jos esim. tavallinen ristikkoavain ei meinaa riittää. Tavanomainen ~100 Nm on ½" räikällä (niissä on yleensä 12" varsi) yhden käden kiristys
Olen kuvitellut että vetävät järeällä mopolla hirveällä kierrosluvulla laakista pohjaan, ja inertiaa olisi sen verran että kirahtaa kiinni. Varmuuden vuoksi vielä parin sekunnin verran hakkausta päälle joka pulttiin. En tiedä mikä on todellisuus.
Ei niihin tosiaan oikeasti mitään momenttiavainta edes tarttisi, Bilteman 40-senttisellä nivelvääntimellä kun kääntää pelkällä käsivoimalla vartalon painoa hyödyntämättä niin aika lähellä oikeaa on, eikä ikinä ole ollut jälkikiristyksessä löysiä. Yhteen autoon kolmesta vertasin momenttiavaimella oikeellisuuden, muita en viitsinyt tällä kertaa edes.tarkistaa...

pökö

Kaivo jäässä
Olen kuvitellut että vetävät järeällä mopolla hirveällä kierrosluvulla laakista pohjaan, ja inertiaa olisi sen verran että kirahtaa kiinni. Varmuuden vuoksi vielä parin sekunnin verran hakkausta päälle joka pulttiin. En tiedä mikä on todellisuus.
Kai joku voi vetääkin noin mutta tuskin voi yleistää.

Karga

Aktiivinen jäsen
Harvemmin jälkikiristykselle on ollut tarvetta, mutta harmittaisi aikalailla jos olisi jäänyt tekemättä kun tarve on.
En ole kyllä koskaan jälkikiristänyt yhtään rengasta. Eikä ole tullut mitään seurauksiakaan. Tiedän että innokkaimmat niin tekee ja liikkeet suosittelee.

Hempuli

Töllintunaaja
Peltivanteita en ole jälkikiristänyt, enkä göteborgin traktorin 120 Nm prikkapultteja. Berlingon alutarvikevanteet piti jälkikiristää muutaman kerrankin, mutta orkkis prikkapultilliset pysyivät kerrasta. Useita vuosia olen vedellyt pultit momenttiin, kun siitä ei juuri vaivaa ole.

Tänään tuli vara-autoon tasapainoitettua kitkat ja laitettu ne nastoitettujen tilalle. Muut kulkineet ja peräkärryt odottelevat vielä kesän tuloa, kun täällä lounaassa saattaa yöllä olla jopa asteen verran pakkasta ja jos vaikka kuivalle asvaltille tulee sitä kuivajäätä...

M-J-B

Aktiivinen jäsen
En ole kyllä koskaan jälkikiristänyt yhtään rengasta. Eikä ole tullut mitään seurauksiakaan. Tiedän että innokkaimmat niin tekee ja liikkeet suosittelee.
Juu, olin pitkään sitä mieltä, että ihan turhaa varsinkin peltivanteilla tai jos aluvanteiden pulteissa on kartioholkit. Silloin tällöin tuli kuitenkin "periaatteen vuoksi" tarkistettua, kunnes kerran olin, että mitä hel... monta pulttia löysällä. Kun olen vetänyt näppituntumalla kiinni, on mennyt periaatteessa liian tiukkaan eikä ole löystynyt, mutta kun olen tunnollisesti vetänyt speksien mukaiseen momenttiin on välillä joku ollut hiukan löysällä. Luulin jo, että Bilteman momenttiavain on suttaa ja sekundaa, mutta erehdyin.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Mikä osoitti että se ei ole susi?
Vertailu kalibroituun Bahcon "ammattilaislaatuun". Voihan sitä kikkailla punnuksilla tai kala-vaa'alla ja laskeskella onko kalibrointi kohdallaan, mutta vedin Bilteman ruuvipenkkiin kiinni ja väänsin Bahcolla muutamalla eri säädöllä seuraten että kumpi napsahtaa ensin. (Molemmat momenttiavaimet siis vastakkain toisissan kiinni.) Löytyy tuosta Biltsusta kalibrointiruuvikin, mutta en nähnyt aihetta koskea siihen. Ei välttämättä mikään huipputieteellinen tapa, mutta kelpasi meikäläiselle. Tiedä sitten miten kalibrointi pysyy aikaa myöten, mutta aina olen päästänyt löysälle käytön jälkeen.

mokin

Aktiivinen jäsen
Itse en kanssa peltivanteilla koskaan tehnyt jälkikiristyksiä, aluvanteilla kerran löystyi kaksi pulttia, vaikka olivat momenttiavaimella vedetty momenttiin. Sen jälkeen tehnyt aina jälkikiristykset. Kyllä kerrasta oppii. Sama homma kuparitahnan kanssa, niin pieni investointi ja takaa että lähtee renkaat (tai pultit) seuraavaksi myös irti helpommin.

Kerran emännän autosta puhkesi kumi työmatkalla ja kävin sitten kotoa hakemassa hallitunkin ja ristikkoavaimen (haitaritunkkia eli Rellun logo-tunkkia en tykkää kyllä käyttää yhtään) ja ei saatana pultti auennut, vaikka naama punaisena väänsi ristikkoavaimella. Oli ostettu samana vuonna uudet kumit ja tietysti ne oli rengasliikkeessä kiristetty. Kyllä ne sitten sai tarpeeksi pitkällä jatkovarrella lopuksi auki, mutta kävin sitten antamassa rengasliikkeeseen palautetta asiasta. Kauheat selittelyt että ei ne yleensä liian piukkaan mene mopolla jurnuttaessa, mutta aika usein ihmisillä on kokemusta toisenlaisista tilanteista. Käskin sitten avata kaikista renkaista pultit ja laittaa ne oikeasti momenttiavaimella kiinni. Vähän aikaa sai väitellä omistajan kanssa asiasta ja kun ehdotin että laitetaan kesähessu koittamaan ristikkoavaimella niitä pultteja auki. Ei tarvinnut koittaa, suostuivat avaamaan ja laittamaan pultit uudestaan.

Tuo on kyllä aivan perseestä että reissun päällä sattuisi jotain ja pultit ovat ns. tiukka+++ -momentissa

jmaja

Hyperaktiivi
kunnes kerran olin, että mitä hel... monta pulttia löysällä.
Ettet olisi vaan unohtanut kiristää? Meillä ollut kaksi autoa 30 vuotta pääosin aluvanteilla. Koskaan en ole jälkikiristänyt ja aina on "sopivasti" auenneet renkaita vaihtaessa. Joskus 80/90-luvun taitteessa varsin pian renkaanvaihdon jälkeen ihmettelin klonksumista. Yhdestä renkaasta oli unohtunut kiristys kokonaan ja rengas jo heilui navassa. Kaikki pultit tallella.

Lappanen

Hyperaktiivi
Eikös momentit yleensä ilmoiteta kuiville liitoksille? Itse tykkään käyttää tervasprayta kierreliitoksissa, ei ole niin "liukasta" sitten kun kuivahtanut, mutta aukeaa mukavasti edelleen. Ja tuoksuu hyvälle. Suihkautan yleensä tuota myös esim alustassa näkyville jäävien kierteiden päälle, niin ei kerää ruostemoskaa ja putsaantuu teräsharjalla ennen kuin liitosta joutuu joskus avaamaan.

BBF

Vakionaama
Itse en kanssa peltivanteilla koskaan tehnyt jälkikiristyksiä, aluvanteilla kerran löystyi kaksi pulttia, vaikka olivat momenttiavaimella vedetty momenttiin.
Peltivanteilla se jälkikiristys ei olekaan tärkeää vaan juuri aluvanteilla, ne kun ei jousta yhtään. Jos vetää "mopolla" pultit kiinni niin voi käyttää sopivaa momenttisauvaa joka estää liian tiukkaan kiristymisen. Itse käytän momenttiavainta ja 140Nm momenttia. Kaikissa autoissa on alut niin aina myös se jälkikiristys parin sadan km jälkeen.

Back
Ylös Bottom