Kaupalliset kotiakut

Espejot

Hyperaktiivi
Akuista povataan seuraajaa aurinkosähköbuumille. Akun fiksun toiminnan taakse kuitenkin tarvitaan jonkinlainen algoritmi. Tuossa on erään yrityksen näkemys millaisia ohjaustapoja voisi olla.


  1. The cost minimization scenario is used to minimize electricity bills. This scenario can be used to have fixed tariffs or dynamic market electricity prices. In this scenario, the battery is charged not only from PV generation, but also from the grid. In the case of a dynamic market price, the lowest electricity price is estimated, and batteries are charged according to forecasted generation.
  2. The self-consumption scenario is used to maximize the use of PV-generated energy. The task in this scenario is to use all the PV-generated energy and have zero generation going to the grid. This scenario is useful when the feed-in tariff is very low, or no feed-in tariff exists at all.
  3. The peak shaving scenario is used when there is a limit on the user power consumption. If the user starts using more when the limit is set, they must pay a very high price for the electricity. In this case, a battery is used to cut the consumption peaks by supplying energy when there is a higher demand than allowed. This scenario should be popular for industrial applications.
  4. The self-sufficient scenario is used to reduce consumption from the grid. This case can be used for the net zero buildings concept, when a building requires an independent supply.
  5. The curtailment scenario is used when there is the feed-in limit of the generated energy. In this scenario, surplus PV energy is stored in the battery and used in the evening and early morning hours.

Tätä olen itse pohtinut "but also buy it from the grid or sell it."

Annoin kuuklen laulaa ja törmäsin tälläiseen
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Kaverin vuokranantaja oli tehnyt erikoisemman ratkaisun. Laittanut samalla tontilla oleville vuoralla oleville kiinteistöille molemmille vilpit korvaamaan öljyn. Kaveriksi aurinkopanelit ja toiseen kämppään 19 kWh ja toiseen 2x13 kWh akuston. Täytyy käydä silmäilemässä noita kun ne on asennettu. En tiedä millaisen laskutoimituksen sitten mahtoi olla tehnyt. Ainakin toisessa näistä kiinteistöistä on myös s.auto.

Olen nyt viikon verran siirtänyt kulutusta halvoille tunneille ja tsikkaillut kulutusta. Tämän hetken sähkönhinnat on sitä luokkaa että akku taitaa olla hyvinkin kannatava jos kykenee ostamaan klo 00-05 halpaa sähköä ja käyttämään sen itse myöhemmin. Laskeskelin että meillä menee kallista hupisähkö n. 7 kWh/day verran. Tosta tulisi vuositalosaa. 2550 kWh. Lämmitykseen menee noin 3500 ja tosta voi osan siirtää halvoille tunneille niin joku 13 kWh akusto riitäisi irtutumaan kallista sähköstä. Jos hupisähkön sais korvattu aamuyön halvalla sähköllä niin olo olisi paljon mukavampi.

Mitäs muuta tohon BYD;iin tarttee mukaan... hybridiinverterin. Osaakohan joku hybridiinverteri ostaa ja kuluttaa nordpoolin mukaan,
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Meinasin laittaa sähköauton tilaukseen, mutta sitten tongin vähän aihetta eli mitä odottaa tulevalta.

Itse näkisin tulevaisuuden tekniikkana V2G:n (vehicle to grid). Joku innokas harrastaja oli jo (hieman rakennellen kylläkin, koska infra ja tekniikka hieman vajaavaista vielä) tehnyt Mitsubishi Outlander PHEV:stä kotiakun. Niitä saa varmaan alkaen jostain 20k€ ylöspäin käytettynä ja akussa kapasiteettia jotain 15kWh. Miksi ostaa erikseen akku ja auto jos voi saada molemmat samalla?

V2G vaatii erilaisen laturin ja ovat toistaiseksi kalliita - eikä edes toimi ns. kuluttajatasolla vielä. No tekniikka kehittyy ja näkisin autojen akut tasaamassa sekä verkon, että yksittäisten talojen kuormaa tulevaisuudessa.

VW-Group on mm. viimeisen vuoden höpissyt tuovansa softapäivityksellä V2G ominaisuudet konsernin autoihin.

Olisihan se mukava laittaa vaikka 80 kWh täyssähköauton akkuun jemmaan yötä varten ylijäämät aurinkosähköstä tai päivällä kalliin sähkön aikaan käyttää puskurina ja ladata yöllä takas. Mahdollisuudet on monet. Ei tuollaisesta 80 kWh akusta tarvitse käyttää kuin vaikka 20-30% asettamalla kulutusrajat - jos nyt joku pohtii, että sitten ei pääse enää pihasta liikkeelle.

No tulevaisuus näyttää.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Meinasin laittaa sähköauton tilaukseen, mutta sitten tongin vähän aihetta eli mitä odottaa tulevalta.

Itse näkisin tulevaisuuden tekniikkana V2G:n (vehicle to grid). Joku innokas harrastaja oli jo (hieman rakennellen kylläkin, koska infra ja tekniikka hieman vajaavaista vielä) tehnyt Mitsubishi Outlander PHEV:stä kotiakun. Niitä saa varmaan alkaen jostain 20k€ ylöspäin käytettynä ja akussa kapasiteettia jotain 15kWh. Miksi ostaa erikseen akku ja auto jos voi saada molemmat samalla?

V2G vaatii erilaisen laturin ja ovat toistaiseksi kalliita - eikä edes toimi ns. kuluttajatasolla vielä. No tekniikka kehittyy ja näkisin autojen akut tasaamassa sekä verkon, että yksittäisten talojen kuormaa tulevaisuudessa.

VW-Group on mm. viimeisen vuoden höpissyt tuovansa softapäivityksellä V2G ominaisuudet konsernin autoihin.

Olisihan se mukava laittaa vaikka 80 kWh täyssähköauton akkuun jemmaan yötä varten ylijäämät aurinkosähköstä tai päivällä kalliin sähkön aikaan käyttää puskurina ja ladata yöllä takas. Mahdollisuudet on monet. Ei tuollaisesta 80 kWh akusta tarvitse käyttää kuin vaikka 20-30% asettamalla kulutusrajat - jos nyt joku pohtii, että sitten ei pääse enää pihasta liikkeelle.

No tulevaisuus näyttää.

Mulla on ollut ihan samat ajatukset, V2G on ominaisuus mikä autossa täytyy olla ajtelen nyt. Huomenna ehkä toisin. Muuten epäilen että pelkkä akku voisi olla parempi investointi kuin paneelit, riippuen nyt miten sähkömarkkinat käytäytyy. En usko että vanhaan palataan kovin nopeasti jos koskaan.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Itse uskon että mukavat 3,99 hinnat ei palaa milloinkaan.
No eipäs nyt synkistellä, joka nurkalla pyritään nyt rakentamaan tuotantoa siihen tahtiin että yllättävän pian sähköä on ihan liikaa siihen nähden missä tahdissa vetyinfraa kyetään rakentamaan - jos katsoo vaikka terästehtaiden roadmappeja. Mitä se tarkoittaa sopparimielessä kun tuotanto heiluu on sitten epäselvää, mutta 3,99 + se että joku vielä maksaa sähkön käytöstä voi olla aika hyvä diili.

Nyt on muuten jännät siirrot - sähköä tulee britanniasta norjaan ja Ruotsin 6xx hinta-alueelta Suomen 3xx hinta-alueelle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Olen nyt viikon verran siirtänyt kulutusta halvoille tunneille ja tsikkaillut kulutusta. Tämän hetken sähkönhinnat on sitä luokkaa että akku taitaa olla hyvinkin kannatava jos kykenee ostamaan klo 00-05 halpaa sähköä ja käyttämään sen itse myöhemmin. Laskeskelin että meillä menee kallista hupisähkö n. 7 kWh/day verran. Tosta tulisi vuositalosaa. 2550 kWh. Lämmitykseen menee noin 3500 ja tosta voi osan siirtää halvoille tunneille niin joku 13 kWh akusto riitäisi irtutumaan kallista sähköstä. Jos hupisähkön sais korvattu aamuyön halvalla sähköllä niin olo olisi paljon mukavampi.

Mitäs muuta tohon BYD;iin tarttee mukaan... hybridiinverterin. Osaakohan joku hybridiinverteri ostaa ja kuluttaa nordpoolin mukaan,
Ainakin tuossa Froniuksessa oli latausmahdollisuus verkosta ajastettuna muistini mukaan. Pörssisähköstä se ei taida vielä ymmärtää ainakaan Suomessa mitään.
Tänään kävin katsomassa BYDin tornia. Tuo 18 kWh akku oli jo melkoinen torni. IP55 oli luokitus. Mitäs se merkkasikaan vs IP65?

Tuolla pv-solilla pystyy simuloimaan myös akkua. Pitäisi kokeilla kunhan vaan jaksaisi innostua.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tänään kävin katsomassa BYDin tornia. Tuo 18 kWh akku oli jo melkoinen torni. IP55 oli luokitus. Mitäs se merkkasikaan vs IP65?

Eka numero on kiinteä aine,
0 - No protection assured
1 - Protection assured against solid objects that are over 50mm (e.g. hands).
2 - Protection assured against solid objects that are over 12.5mm (e.g. fingers).
3 - Protection assured against solid objects that are over 2.5mm (e.g. wires).
4 - Protection assured against solid objects that are over 1mm (e.g. tools and small wires).
5 - Protected against quantity of dust that could interfere with the normal operation of the product but not fully dust tight. Complete protection against solid objects.
6 - Fully dust tight and complete protection against solid objects.

toinen numero on nestemäiset aineet
0 - No protection assured.
1 - Protection assured against vertical drops of water.
2 - Protection assured against vertical drops of water when the product is tilted up to 15° from its normal position.
3 - Protection assured against direct sprays of water at any angle up to 60°.
4 - Protection assured against water splashing from any angle.
5 - Protection assured against water jets projected by a nozzle (6.3mm) from any angle.
6 - Protection assured against powerful water jets projected by a nozzle (12.5mm) from any angle.
7 - Protection assured against water immersion at a depth between 15 cm and 1 meter for maximum 30 minutes.
8 - Protection assured against long periods of water immersion at a depth of over 1 meter.
9K - Protection assured against the effects of high-pressure water jets and steam cleaning.

Tässä suomeksi
 

pamppu

Vakionaama
Mä en oikein isommassa mittakavassa taas tuohon V2G:hen jaksa uskoa. Auto on ensinnäkin tien päällä, emäntä kaupassa, muksuja viedään harrastuksiin yms, kun tarttis tasoittaa meikäläisen laikan käyttöä. Ei sitä laiteta roikkaan joka välissä kun se kotona käy. Ja auton tarttis olla aina käyttökunnossa, eli riittävästi akkua. Jos siitä täytyy tehdä varaus säätöenergiaan, ajaudutaan ostamaan isompiakkuinen auto. Mikä järki siinä sitten?

Enempi nyt näkisin että kotiakku kokoluokkaa 10-30kWh taitaa olla tosiasia ja sen säätövaroja käytetään myös sähköauton tankkauksiin. Sähköauton säätövara on vain siinä, että sen lataushetkiä pystyy hiukan valitsemaan, mutta ei sieltä kyllä ulos mitään oteta.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Mä en oikein isommassa mittakavassa taas tuohon V2G:hen jaksa uskoa. Auto on ensinnäkin tien päällä, emäntä kaupassa, muksuja viedään harrastuksiin yms, kun tarttis tasoittaa meikäläisen laikan käyttöä. Ei sitä laiteta roikkaan joka välissä kun se kotona käy. Ja auton tarttis olla aina käyttökunnossa, eli riittävästi akkua. Jos siitä täytyy tehdä varaus säätöenergiaan, ajaudutaan ostamaan isompiakkuinen auto. Mikä järki siinä sitten?

Enempi nyt näkisin että kotiakku kokoluokkaa 10-30kWh taitaa olla tosiasia ja sen säätövaroja käytetään myös sähköauton tankkauksiin. Sähköauton säätövara on vain siinä, että sen lataushetkiä pystyy hiukan valitsemaan, mutta ei sieltä kyllä ulos mitään oteta.

Mielestäni auton akku toimisi loistavasti puskurina, varsinkin paneelien kanssa. Auto muutenkin aina piuhassa kun on kotona ja sen verran valoisaan aikaankin että saa auringosta ladattua. Kotiautomaatiolla voisi automatisoida hommat siten että pitemmät reissut voisi merkata etukäteen ja ne otettaisiin huomioon. Resurssien hukkaa ja tuplainvestoimista seisottaa akkuja sekä autossa että talossa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ja auton tarttis olla aina käyttökunnossa, eli riittävästi akkua. Jos siitä täytyy tehdä varaus säätöenergiaan, ajaudutaan ostamaan isompiakkuinen auto.
Nehän tulee väkisin. Uusissa täyssähköisissä on jo 50-100 kWh. Puolet tai ylikin siitä voi ottaa puskuriksi kotiin, kunhan voi ajastaa akun täyteen pidempää reissua varten. 10 kWh riittää helposti normaaliin päiväajoon.

Etu tuossa on siinä, että autoja tehdään miljoonia ja kaikki autoissa on siksi todella halpaa.

Ehkä joskus kotiakkujakin tehdään miljoonia, mutta ei vielä aikoihin. Itse pitäisin myös hajuraon isoihin litiumakkuihin eli en asentaisi kotiin.
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Nehän tulee väkisin. Uusissa täyssähköisissä on jo 50-100 kWh. Puolet tai ylikin siitä voi ottaa puskuriksi kotiin, kunhan voi ajastaa akun täyteen pidempää reissua varten. 10 kWh riittää helposti normaaliin päiväajoon.
Jep, kyllä se kotiakkumaailma pääosin noihin sähkiksiin tulee nojaamaan, V2G tulee ja sitten kun monasti on pari autoa ja ne molemmat sähkiksiä ja noiden v2g toimii automaattisesti yhdessä aurinkosähköjen ja spottisähköjen yms säätyvien kanssa.
Tuon perässä sitten kehittyy myös pienempi kakku näitä kotiakkuja sellasille joilla ei pirssit ole niin isossa roolissa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mielestäni auton akku toimisi loistavasti puskurina, varsinkin paneelien kanssa.

Itse olen kääntymässä sille kanalle että paneeleita ei edes tarvi vaan pelaa pörssisähkön kanssa... jos lataa akun täyteen parin sentin kwh-hinnalla niin paneeleiden takaisinmaksuaika kasvaa ikuiseksi. Eri asia on myydä pv paneelien tuotto mutta mielenkiinoiseksi vetää... mikä lie sähkön hinnan muodostus tulevaisuudessa.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Itse olen kääntymässä sille kanalle että paneeleita ei edes tarvi vaan pelaa pörssisähkön kanssa... jos lataa akun täyteen parin sentin kwh-hinnalla niin paneeleiden takaisinmaksuaika kasvaa ikuiseksi. Eri asia on myydä pv paneelien tuotto mutta mielenkiinoiseksi vetää... mikä lie sähkön hinnan muodostus tulevaisuudessa.

Siirtohinta heittelee hieman kapuloita rattaisiin asiassa, se muodostaa aina absoluuttisen pohjahyödyn omalle tuotannolle.
 

jarkko_h

Vakionaama
Aurinkosähkön penetraatio on 5-10 vuoden päästä tasolla, jolla aurinkosähkön myynnistä ei kannata odottaa isoja hintoja. Seuraavat 2-5 vuotta lienevät vielä hyviä. Sen jälkeen ehtii vielä hyvin miettiä akkuinvestointeja. Jos vielä liian korkeat hinnat, panostaisin omakäytön maksimoimiseen muilla tavoin ja uusi harkinta 10 vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Ihan hyvä arvio jarkko_h:lta paitsi että jos se pidäkkään paikkaansa.
Oman käytön maksimointi vaatii myös sijoituksia esim. varaajaan ja myös automaation johon kaikilla ei ole omasta takaa mahdollisuutta eikä taitoa.

Paljonko nyt sitten maksaa vaikkapa 10 kWh:n akusto jos on jo tarkoitukseen sopiva invertteri tai jos ei olekkaan sitä aurinkosähköä vaan hankkisi pelkän akun kun taas kaikilla ei ole sitä sähköauto mahdollisuutta ja niitä sähköauto malleja jotka hommaan passaavat ei taida tällä hetkellä montaa olla.
 

pamppu

Vakionaama
Nehän tulee väkisin. Uusissa täyssähköisissä on jo 50-100 kWh. Puolet tai ylikin siitä voi ottaa puskuriksi kotiin, kunhan voi ajastaa akun täyteen pidempää reissua varten. 10 kWh riittää helposti normaaliin päiväajoon

No tarpeita on monenlaisia, meillä ei riitä. Päiväajo on 13-25kWh keskimäärin ollut kesäaikana. Talviaikana voisin kuvitella 10kWh päälle, ei kokemusta vielä. Autossa on 64kWh (standard range malli), josta usable vajaa 60kWh, käyttöalue 10-80% on reilu 40kWh. Ei normisuorituksena poiketa noista rajoista, koska sitten taas kiusataan laitteita tarpeettomasti. Paitsi että milloinkaan en haluaisi kotipihassa auton olevan 10%, koska sitten sillä ei voi lähteä mihinkään äkkitilanteen yllätäessä. Eli lyödäään siihen minimiksi 30%, korkeintaan reissusta saapuessa se voi olla myös 0-30% alueella. Ei siinä oikein varoja ole. Lisäksi auto poistuu yleensä aamulla piuhasta, sitten se on ajossa, seisoo välillä pihassa, on taas ajossa ja lopulta yöksi viimeisen ajon jälkeen taas johtoon.

Sitten kun lopulta tuo toinenkin auto vaihtuu sähköksi, niin tilanne kyllä muuttunee, koska sitten se toinen auto seisoo enemmän, yhdellä ehtii kärräämään muksuja harrastuksiin jne.

Tarkoituksellisesti juurinkin otin standard mallin, enkä sitä pidempää 5000e kalliimpaa long rangea, jossa sitten olisi enemmän joustoa. Mutta mieluummin pistän sen 5000 taloakkuun, joka on aina paikalla, myös silloin kun sähkö on kallista tai sitä ei tule seinästä ollenkaan. Varmaan toisenkin auton kohdalla teen samaten. Koska pitkät matkat meillä niin harvinaisia, niin on turhaa ottaa yli 70kWh akkua autoon seisomaan. Autossa sen arvo laskee kuin lehmän häntä, lifepo-akkuna talossa se säilyy 15-20 vuotta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Paljonko nyt sitten maksaa vaikkapa 10 kWh:n akusto jos on jo tarkoitukseen sopiva invertteri tai jos ei olekkaan sitä aurinkosähköä vaan hankkisi pelkän akun kun taas kaikilla ei ole sitä sähköauto mahdollisuutta ja niitä sähköauto malleja jotka hommaan passaavat ei taida tällä hetkellä montaa olla.

9500 EUR Kostalin inverterillä. Plus malli vaattii aktivointikoodin. Kostal Bi on pelkkä patteriinvertteri.
 
Viimeksi muokattu:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Tarkoituksellisesti juurinkin otin standard mallin, enkä sitä pidempää 5000e kalliimpaa long rangea, jossa sitten olisi enemmän joustoa. Mutta mieluummin pistän sen 5000 taloakkuun, joka on aina paikalla, myös silloin kun sähkö on kallista tai sitä ei tule seinästä ollenkaan.

Tuolla 5k ei vaan saa kuin 5kWh akun jolla taas ei paljon hyötyä saada. Tyypillisestä auton akusta ei tarvitse varata kuin 10% siivua talon tarpeisiin jotta pääsee samoihin.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Huomasin että DC akuissa on tyypillisesti 10v ja 60% takuu kun AC akuissa 10v ja 80%... johtuu varmaankin siitä että että DC tapauksessa valmistaja ei tiedä miten akkua lataillaan.

Tuolla 5k ei vaan saa kuin 5kWh akun jolla taas ei paljon hyötyä saada. Tyypillisestä auton akusta ei tarvitse varata kuin 10% siivua talon tarpeisiin jotta pääsee samoihin.

On tiestysti makuasia miten asioita laskee mutta auton makuuttaminen parkissa vain siksi että talo tarvitsee sähköä on sekin kallista. Ja kun auto on ajossa niin 9h on tyypillisesti pois. V2G on hyvä lisä mutta tarvii kotiakun rinnalle IMO.... kotiakku ja uton v2g ei ole poissulkevia minusta. Mutta joo, kaikki riippuu mitä sähkä maksaa tulevaisuudessa. 5snt/kWh hintaan mkään säästösysteemi ei oikein kannata.
 

pamppu

Vakionaama
Tuolla 5k ei vaan saa kuin 5kWh akun jolla taas ei paljon hyötyä saada. Tyypillisestä auton akusta ei tarvitse varata kuin 10% siivua talon tarpeisiin jotta pääsee samoihin.

Saa sillä nytkin jo tuplat, eli about saman. Autoon olisi saanut sillä 78kWh, eli hiukan enemmän juu. Mutta kotiakku säilyy autoa pidempään, koska se ei ole kelvoton kotikäytössä vaikka 20% pinnaa olisi hävinnyt:

Lisäksi pitää miettiä mitä auton arvolle tapahtuu, jos tiedetään että sen akkua on raastettu joka päivä kilometrien lisäksi V2G:llä. En minä ainakaan pitäisi vierekkäisiä autoja saman arvoisina, jos toisen akkua on päivittäin kuormitettu 10kWh matkamittarin ulkopuolelta. Oikeastaan väistäisin käytettynä kaikkia autoja, joissa on edes tuo ominaisuus.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Näkyykö noista jotenkin akun käyttö ostajalle?

Tuollainen 10-20% kapasiteetista käyttö varaustason keskivaiheilla ei paljoa akkua kuluta. Monet talot vievät 100 kWh/vrk pakkasilla, joten silloin voisi tulla rajuja syklejä.

Onkos V2G:n idea olla käytössä myös työpaikalla? Voisihan työnantaja ostaa työntekijältä päivällä kallista sähköä autosta. Tai sähkösopimuksessa huomioida, että kodin lämmityssähkö tulee nyt tuolta.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Kyllähän nuo akut pistää miettimään nyt kun alkaa vuosi valmistua. Tuottoa jos on ollut 6100 kWh ja siitä mennyt myyntiin virtuaaliakkuun 2700 kWh ilman edes yrittämällä saada pienemmäksi, niin pieni olisi lisäsaalis enää saatavilla. Pörssisähkön pelleily onnistuu tietysti vain tekemällä pörssisopimuksen liittymään ja kunnon pumppaaminen onnistuu vain kohtuu suurella kapasiteetilla, joka maksaa jo törkeästi. Ja hallinta alkaa olemaan työlästä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onkos V2G:n idea olla käytössä myös työpaikalla? Voisihan työnantaja ostaa työntekijältä päivällä kallista sähköä autosta. Tai sähkösopimuksessa huomioida, että kodin lämmityssähkö tulee nyt tuolta.
On ollut myös esitys että lähijunien liityntäpysäköintipaikoilla jne olisi V2G - joku myisi sitä vaikka säätösähkönä ja autoilija saisi jotain kompensaatiota. Tämähän se V2G:n idea alunperin onkin - Gridin tukeminen suurilla akkumäärillä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tämähän se V2G:n idea alunperin onkin - Gridin tukeminen suurilla akkumäärillä.
Jännä nähdä millaisilla sopimuksilla tuota tullaan tarjoamaan. En usko, että kovin hyvää hintaa auton omistajalle tarjotaan, puhumattakaan kompensaatiosta akun kulumisesta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kostal Plenticore Bi patteriinvertterissä on ajastus mahdollisuus lataukselle mutta myös digitaalinen tulo sekä modbus TCP ohjausmahdollisuus. Eli tarvitsisi ulkoisen ohjelman millä aktivoida patterin lataus tai purku.

With external battery control, an external market operator, e.g. an energy supply company, controls the charge/ discharge of the battery by means of an external energy management system. Here, for example, the energy of the battery can be fed into the public grid as required, e.g. by the energy supply company, or charged from the public grid to stabilise it. The battery energy can of course also be used in your own house grid.

Information about the configuration of the external control can be obtained from the relevant service provider"
(e.g. energy supply company).The advantage for the plant owner is that he or she receives remuneration from the external supplier for the"
energy provided, for example.

If external battery control via Modbus (TCP) is selected, the battery inverter receives the control signals for charging and discharging the connected battery via Modbus (TCP). For this purpose, the battery inverter must be connected to the Internet via Ethernet (LAN). The internal energy management remains active, but is overridden by the external specifications regarding charging and discharging capacity.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Kostal Plenticore Bi patteriinvertterissä on ajastus mahdollisuus lataukselle mutta myös digitaalinen tulo sekä modbus TCP ohjausmahdollisuus. Eli tarvitsisi ulkoisen ohjelman millä aktivoida patterin lataus tai purku.
Onkohan noita yhtään vielä oikeasti edes olemassa kun arvioitu toimitusaika vuoden päähän. Että onko ennakkomarkkinointi vasta?
 

Skata

Vakionaama

-ww-

Aktiivinen jäsen
Tere.
Olisi joutilaana parikin akustoa 10kwh ja 15kwh, jännitteet 375V ja 300V.
Akustot koostuvat pienemmistä moduleista jolloin rinnankytkemällä järjestyisi esim. 57V (nom.)
Onko tämmösiin saatu jo jotain valmiita konffattavia inverttereitä ja BMS:iä?
BMS järjestyisi ehkä Simpillä, mites invertteri?
E: Jahas, tuossahan se oli vähän ylempänä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
6000-10000 cycles 10v takuu ym

Sen verran että jos yksi sykli /vrk niin kymmenessä vuodessa 3650 sykliä ja jäljellä kapasiteettiä vähintään 60-70% riippuen valmistajasta. Sitten kysymys, onko noi kapasiteetit ilmoittu niin että voidaan purkaa yhdellä syklillä?
 
Viimeksi muokattu:

Kamis

Aktiivinen jäsen
tuolle BYD 13,8kWh battery box:lle oli arvo ”Total warranted kWh, 1 cycle per day” = 42690 kWh.

Jos sen jakaa esim. 6000 saadaan 7,1 kWh per purku eli noin 50% akkujen kapasiteetista.
jos 10000 niin vähemmän.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Onko mitään ohjelmaa millä akun käyttöä vois simuloida. Päivitin oman oman libreoffice simulaattorin ja yllätävän vähän akulla saa talteen.... onko mitään arvioita kuinka paljon akkuun sa tungettua sähköä paneeleilta?

PV = 7 kWp
akku = 16,8 kWh
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Onko mitään ohjelmaa millä akun käyttöä vois simuloida. Päivitin oman oman libreoffice simulaattorin ja yllätävän vähän akulla saa talteen.... onko mitään arvioita kuinka paljon akkuun sa tungettua sähköä paneeleilta?

PV = 7 kWp
akku = 16,8 kWh
Tuolla onnistuu helposti myös oman kulutusdatan kanssa. Voin tehdä jos saan panelien suunnat, paikkakunnan ja tuntikohtaisen kulutusdatan.

 

Espejot

Hyperaktiivi
Tuolla onnistuu helposti myös oman kulutusdatan kanssa. Voin tehdä jos saan panelien suunnat, paikkakunnan ja tuntikohtaisen kulutusdatan.


Joo, voisin laittaa dataa tulemaan vkl. Täytyy ladata toi softa jossain välissä virtuaalikoneelle.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Leikin libreofficella ja seuravaan tulemaan tulin.

Jos kulutus pieni (10 000 kWh) ja PV määrä suuri (7 kWp) verattuna kulutukseen niin suurikaan akku ei auta jos sitä akkua ei pääse purkamaan minnekään. Eli akusta on enemmän hyötyä pienellä voimalla. Pääsinkin siihen tulokseen että 4 .8 kWp + 16 kW akku about saman verran saa omaa käyttöä kuin PV 7 kWp + 10 kW akku. Tai sitten mun koodissa on virhe mikä ei ole ennen kuulumatonta. :oops: Toinen huomio on että PV paneelien kautta akun läpi menevä energia on vuositasolla vaatimaton.

Tuotto saatu PVWatts: Hourly PV Performance Data


Vuosi 2019​
Talo kulutus​
9 768,7 kW​
9 768,7 kW​
pv​
7,3 kWp​
4,8 kWp​
akku​
10,3 kW​
16,6 kW​
Pv – AC​
6 192,6 kW​
4 077,4 kW​
Pv – talo​
2 484,6 kW​
2 142,9 kW​
Pv – akku​
1 231,4 kW​
1 383,7 kW​
PV – omakäyttö​
3 715,9 kW​
3 526,6 kW​
Pv – verkkoon​
2 476,7 kW​
550,9 kW​
Oma käyttö%​
60,01 %​
86,49 %​
pv2house​
40,12 %​
52,55 %​
pv2battery​
33,21 %​
71,53 %​
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
German storage system manufacturer Sonnen published test results that indicate the longevity of its products after extended use. In laboratory tests, the lithium iron phosphate (LFP) battery cells, which are also used in the company’s “solar battery,” reportedly withstood 28,000 charging cycles.

Sonnen also tested modules consisting of 200 cells. It guarantees that the modules will retain 80% of their original capacity after 10,000 cycles. According to its latest tests, the modules retained 83% of their capacity over 10,000 cycles.


 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom