Kaupattomat kotiakut

Aloittaja poistunut

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
mikä on akkujen kannalta hyvä tapa ladata
speksit sanovat
-norminal 40A
-max 100A
minulla on mahdollisuus ladata, nytkin lataan hitaasti 5A pitkin päivää, tai 5A portaittain tuonne 100A, eikä ylimääräinen tuottokaan mene hukkaan vaikka lataa pienellä virralla.
vai lataanko 40A tai 100A nopeasti
en löydä näistä lfp akuista jostain syystä float tia lainkaan, kun tulee täyteen ja vaikka niistä hieman kuluttaa niin eivät huoli virtaa ennenkuin laskee jonkin rajan alle
 

huugo

Vakionaama
mitä pienempi lataus sitä parempi. Missä menee oikeasti kuluttavan raja - ei tietoa. Max varmasti kuluttaa.
Yksi tapa mitata kulumista on akun lämpeneminen ladatessa.
 

Jule

Vakionaama
Mä olen omaa epäkaupallista akkuani ladannut vaan vakiovirralla (laturin maksimilla) 28V asti, ja kun akku on täynnä laturi kokonaan pois päältä. Ei tuota ole sen kummemmin tarve float jännitteellä ylläpitää.

Toko koko laitoksen käyttöidea on ladata se 0,? hintaisella sähköllä ja purkaa kun sähkö on kallista, eikä esim aurinkosähkön varaatointi.
 
K

korsteeni

Vieras
Eikö invertterin kautta saa dataa pihalle? Siellähän se älykkyys kuitenkin asuu.
saa, kokonaisjännitteen ja prosentit, säätää myös lataustason kun alkaa täyttymään ja muitakin arvoja mutta yksittäisiä kennojännitteitä ei saa.
kyllä siinä kuvassa on kuinka liitetään läppäri siihen ja tuli modbuspulikka kaapeleineen mukana mutta en ole millään softilla enkä scriptillä saanut akuista mitään ulos
 

Jule

Vakionaama
tuollaisia lukemia piirtää nuo lfp akut. tuo pykälä eilen on saunan ottama lovi kun meni saunominen vähän myöhemmäksi.
lataus riittää 5A/akku näillä näkymin.
SOC näytti toisessa akussa 65% kun tämä toinen 72% mutta se taitaa olla vain joku matemaattinen johdannainen millä ei ole mitään virkaa.
kennojännitteet on molemmissa samat

katso liitettä 106667
EI 70% korvilla LFP akun kennojännitteestä pysty päättelemään mitään varaustasosta.

Tuo on kyllä hurja akku muutenkin.. Kun sitä lataa niin vielä 99% täytenä laturi työtnää henkensä hädässä kaikki mikä irti lähtee, kunnes yhtäkkiä akku ei vaan ota enää virtaa ja jännite kiipeää tuohon 28V mihin laturi on asetettu... Siis käsittääkseni noin ne toimivat kaikki, mutta lyijyakkuun verrattuna tuo on kyllä todella radikaali laite.
 

markok

Aktiivinen jäsen
mikähän jännitteen nousu, kennojen jännitteet olivat ihan hajallaan toisessa akussa, toisessa tasaiset
taisi mennä tuo uudempi sököksi.
huomasin joskus viimeviikolla samanlaisen parin tunnin ajalta.
tilasin just varuilta uuden.
katso liitettä 106764
Mitä ne jännitteet olivat silloin kun olivat hajallaan? Jos akun varaus oli lähellä tyhjää tai täyttä niin todennäköisesti akku on vaan huonosti balansoitu ja tämä ongelma vaan korostuu käytön aikana. Noissa halvoissa akuissa ei ole balanseria tai se on liian heikko tehoinen. Itse laitoin akkuun erillisen balanserin ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
 

jussi

Vakionaama
Floating charge voltage on 56.8 manuskan mukaan ja ilmeisesti akun bms rajoittaa kun se on maximissaan ollut 55.2 jolloin nuo kennojännitteen ovat vaellelleet
Mun käsittääkseni litiumakuilla ei ole mitään float-charge arvoa eikä ominaisuutta. Se ladataan täyteen ja thats it. Lataus loppuu siihen.
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
LFP akkuja on tyypillistä ylläpitää varsinaisen latauksen jälkeen float jännitteessä. Matalampi float jännite rasittaa akkua vähemmän kuin jatkuva korkea latausjännite, ja pitää kennon silti käytännössä täynnä ja valmiina käyttöön.
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Valmiissakin akuissa joissa BMS hoitaa kaiken, BMS itseasiassa pyytää laturilta matalampaa jännitettä kun ensin ollaan päästy täyteen. Eli bulk/absorptiolatauksesta siirrytään floattiin. Jos invetterilaturille ei ole yhteyttä ja invertterilaturi ei itse osaa hoitaa lataussykliä oikein, BMS ei itse alenna jännitettä floattiin. Ei se mikään muuntaja ole.

Toki käytännössä perus CV/CC lataus on LFP kennoille ihan ok, eihän kotiakku kauaa täynnä pysy kuitenkaan. Täyttyy auringosta joskus alkuiltapäivällä ja aletaan purkamaan viimeistään jossain välissä iltaa. Floatti on hifistelyä. Hifistely on kivaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Valmiissakin akuissa joissa BMS hoitaa kaiken, BMS itseasiassa pyytää laturilta matalampaa jännitettä kun ensin ollaan päästy täyteen. Eli bulk/absorptiolatauksesta siirrytään floattiin. Jos invetterilaturille ei ole yhteyttä ja invertterilaturi ei itse osaa hoitaa lataussykliä oikein, BMS ei itse alenna jännitettä floattiin. Ei se mikään muuntaja ole.

Toki käytännössä perus CV/CC lataus on LFP kennoille ihan ok, eihän kotiakku kauaa täynnä pysy kuitenkaan. Täyttyy auringosta joskus alkuiltapäivällä ja aletaan purkamaan viimeistään jossain välissä iltaa. Floatti on hifistelyä. Hifistely on kivaa.
Niin, en nyt tiedä kuinka yleisesti asia toimii näin? Yksi syy miksi lähdin "viritelemäämään" akustoa oli valinnan vapaus BMS ja kennojen suhteen, ikäänkuin saan mitä ostan. Ja pystyn vaikutamaan turvallisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Ok, tarkennan, valmiissa kotivirittelijän akuissa eli kaikki valmiit 48V LFP akut esimerkiksi. Ei ole tullut ainuttakaan vastaan joka toimisi muuntajana, muokaten itse sisään syötettävää latausjännitettä alaspäin.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ok, tarkennan, valmiissa kotivirittelijän akuissa eli kaikki valmiit 48V LFP akut esimerkiksi. Ei ole tullut ainuttakaan vastaan joka toimisi muuntajana, muokaten itse sisään syötettävää latausjännitettä alaspäin.
En millään muotoa halua halua pilkkua viilata vaan enemminkin haen tietoa. Mutta. Ainakin Victronissa luulakseni taakkaa voidaan jakaa ja asetuksista voidaan monia asioita säätää monessa eri paikassa. Ohut ymmärykseni on päätynyt siihen tulokseen että hallinan tasoja lienee erillaisia esim Victronissa asetukset "Distriputed Voltage And Current Control" (jonka asetuksista varoitellaan "lue ensin säädä sitten") sekä VEConfigure Settings. Esim en tiedä miten monipuolinen BMS on pylontechissä ja saman tyyppisissä akkuissa. Jos monipuolisiset viritelijän BMS:t maksaa toista sataa niin kustannussyistä epäilen että kiusaus hinnan optimointiin on olemassa. Victronin ohjeissa ainakin puhutaan Pylontechin firmisversiosta eroista miten asetukset laiteaan. Tmänä nyt menee offtopikiksi kun Pylontech taidetaan laskea kaupalisiin akkuihin mutta yhtä paljon siellä joutuu asioita säätämään ja asettelemaan.

The settings that are specific to the Pylontech battery in the VEConfigure ESS Assistant are below: Select the externally managed Lithium battery option
When using the latest firmware on all compatible connected devices, and once the battery module has been detected by the GX device, battery charging parameters (e.g. Maximum Charge Current, Target Battery Voltage, etc) are automatically configured by the Pylontech BMU, and communicated to the rest of the Victron components in the system via DVCC. It is possible to override some of these automatic settings to provide additional limitations (e.g. reduce the total charge current that would be provided but the MultiPlus). The following information is provided for that purpose, though is not required for the safe operation of the system.
 
Viimeksi muokattu:

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Ainakin Victronissa luulakseni taakkaa voidaan jakaa ja asetuksista voidaan monia asioita säätää monessa eri paikassa. - - Victronissa asetukset "Distriputed Voltage And Current Control" (jonka asetuksista varoitellaan "lue ensin säädä sitten") sekä VEConfigure Settings. Esim en tiedä miten monipuolinen BMS on pylontechissä ja saman tyyppisissä akkuissa.
Elikkäs.. LFP akun voit ladata vaikka labravirtalähteellä, tällöin puhutaan CV/CC latauksesta. Tätä tekee myös suurin osa perus akkulatureista kuten vaikkapa porakoneen akkulaturi. LFP voidaan ladata myös fiksummin käyttäen ensin CV/CC (bulk/absorption) latausta, ja siirtyen akun täyttyessä ylläpitoon, ns. float lataukseen. Jotakuinkin vastaavaa tekee myös fiksummat tutut laturit kuten CTEK auton akkulaturi.

Käytännössä kyse on siitä kuka hoitaa tuon floattiin siirtymisen päätöksen ja latausjännitteen&virran logiikan. VEConfigurella voidaan asettaa perustason asetukset, jolloin BMSn mielipidettä latauksista ei tarvitse kysellä. Lataus, myös float siirtymä tapahtuu Victronin ehdoilla.

Sitten jos BMS on keskustelukykyinen yksilö, voidaan ottaa DVCC käyttöön. Tällöin akku kertoo sopivan latausjännitteen ja (max)virran sekä hoitaa float logiikan.

Oli DVCC päällä tai ei, invertterilaturi on se joka lopulta toteuttaa akkua lataavan jännitteen ja virran. BMS ei tee konversioita. Jos mennään BMSn mielestä pieleen, BMS voi ainoastaan katkaista latauksen irroittamalla kennoston akun navoista.
Jos monipuolisiset viritelijän BMS:t maksaa toista sataa niin kustannussyistä epäilen että kiusaus hinnan optimointiin on olemassa. Victronin ohjeissa ainakin puhutaan Pylontechin firmisversiosta eroista miten asetukset laiteaan.
Jep, jotkut BMSt on riittävän fiksuja juttelemaan invertterilaturin kanssa. On aina hyvä idea käyttää yllämainittua DVCCtä jos se vain suinkaan on mahdollista. Jos rakensit akun itse ja DVCC on mahdollinen, säädät latausjännitteet sun muut akun puolella. VEConfigureen voi tällöin laittaa jotkut turvalliset asetukset jota invertterilaturi seurailee sitten ainoastaan DVCC vikatilanteessa.
 

haraldh

Vakionaama
Jep, jotkut BMSt on riittävän fiksuja juttelemaan invertterilaturin kanssa. On aina hyvä idea käyttää yllämainittua DVCCtä jos se vain suinkaan on mahdollista. Jos rakensit akun itse ja DVCC on mahdollinen, säädät latausjännitteet sun muut akun puolella. VEConfigureen voi tällöin laittaa jotkut turvalliset asetukset jota invertterilaturi seurailee sitten ainoastaan DVCC vikatilanteessa.
Olen yrittänyt tätä veneessä 12 V järjestelmässä. JK-BMS ja mun raspi vain liian usein valittavat BMS connection erroria (kerran viikossa), jonka jälkeen latausta ei tapahdu kunnes käy nappaamassa DVCC:n pois päältä. Voi olla mun can-hat raspissa, johdotus mitä vain. Joskus ostan ihan oikean Cerbon, ehkä se toimii paremmin.
 

haraldh

Vakionaama
No ei ole vastuksia ollenkaan. Vanhaa ethernetjohtoa 20 cm joista en ole kierroksia purkanut. Vastukset pitäisi laittaa johdon rinnalle päihin, eikö? can-hatissa ilmeisesti sisäiset vastukset jotka saa dippareilla päälle, pitää tarkistaa.
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Näinhän se menee. Vastus tulee CAN H ja CAN L väliin. Yleensä CAN terminoidaan 120 ohm vastuksilla, yksi kumpaankin päähän väylää.
 

korsteeni

Jäsen
ei ihan nappiin mennyt ensimmäinen lfp hankinta. en olisi huomannut tuota fyllingin puutetta jollen olisi elokuussa ollut pakotettu manualisesti balanssoimaan sen kennot, ovat muuten pysyneet balanssissa sen jälkeen tämän pari kuukautta.
tuosta rakenteeseen liittyvästä väännetään nyt, tuskinpa mitään korvaavat.
kokeilin varovasti josko painuisivat kohilleen mutta ei kyllä anna periksi purkamatta ja sekin sitten on oma juttunsa.


1761982615056.png
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Ei kannata painaa, voi mennä rakenteet sisältä rikki. Sanoisin että ainoa turvallinen tapa korjata on vaihtaa kenno, tai toiseksi paras ettei tee mitään. Vika voi olla kosmeettinen ja kenno ok käyttää tästä elinikänsä loppuun asti, mutta näinköhän kukaan voi asiaa varmistaa. Kannattaa punnita omaa tilannetta ja sijoituspaikkaa.

Voi olla ylijännitteen tai pitkään korkealla olleen latausjännitteen seurausta puutteellisella tuennalla. Nämä vaahtomuovituet eivät oikein vakuuta vaikka ne olisi asennetukin, mutta toki antavat anteeksi isommatkin toleranssit. Aina sopii.
 

korsteeni

Jäsen
noissa valmiissa merkkiakuissa on yleisesti P2, siksi tilasin 360ah diy, myös JK-PB2A16S20P, siitä en tiedä enkä akuistakaan.
sitten näkee kun kasassa
 

korsteeni

Jäsen
tuollaiset pikkupalat oli fyllinä sivussa ja yksi oli vieläpä kotelon reiän kohdalla missä rivissä olivat eniten kennot levinneet

1764445338258.png


laitoin siihen nyt vylliä, tuolla laudalle yritän niitä ajan kanssa pienellä voimalla saada takaisin edes vähän tai ainakaan eivät lisää leviä

1764445538441.png
 

korsteeni

Jäsen
siis hetkonen..🤨 2 pientä kennoa rinnan 🫣
jos en väärin muista niin kiesissäni on 4P modulissa


ps.
kivikausi sitten edellisessä elämässä kun tarkastelin IBM valmiskoneiden winsuja niin niissähän käytettiin röyhkeästi epäkurantteja joko takuupalautus tai valmistevikaisia levyjä joiden merkit ja kapat vaihteli kun bad it oli piilotettu. päälle vaan uusi tarra uusilla specseillä.
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Vakionaama
ps.
kivikausi sitten edellisessä elämässä kun tarkastelin IBM valmiskoneiden winsuja niin niissähän käytettiin röyhkeästi epäkurantteja joko takuupalautus tai valmistevikaisia levyjä joiden merkit ja kapat vaihteli kun bad it oli piilotettu. päälle vaan uusi tarra uusilla specseillä.
Bad Sector kovalevyjä oli jokapäiväistä silloin ja nykyään pelin henki on edelleen suoritustestin jälkeen "tarroittaa" uusilla tiedoilla. Ongelma vaan on se että nuo hylätyt ja uudelleen käyttöön muokatut tuotteet ovat loppukäyttäjälle usein vaarallisia

Kun sinun uudet kennot tulee tee haku niille ja julkista ne, tuubissa löytyy ohjeet miten tunnistus tehdään
 

korsteeni

Jäsen
...

Kun sinun uudet kennot tulee tee haku niille ja julkista ne, tuubissa löytyy ohjeet miten tunnistus tehdään
mitä niistä pitää tunnistaa?
muuta kun mitata jännite................mikä nyt ei järin paljoa kerro, tietysti jos se on sama kaikissa niin ei heti alkuun kompuroi

[Product Parameters]

Battery Type: Lithium Iron Phosphate Battery

Product Name:3.2V Lifepo4 360Ah Battery

Shell Material:Aluminium

Nominal Capacity:360Ah

Nominal voltage:3.2V

Max Charge Voltage:3.65V

Discharge termination voltage: 2.5V

Internal resistance:≤0.3mΩ

Size(L*W*H):174*72*207mm(+/-10mm)

Battery weight:About 5.6KG

Charging temperature: -5~60°C

Discharge temperature: -30~60°C

Cycle life:10000 cycles

Screw size:M6

Suit for System:12V 24V 48V 72V 96V 108V Solar Energy Storage System

Applicantion:RV Vans Campers EV Boats Yacht Golf Carts Forklift Solar Battery

Note: Each battery provides 1 metal connector + 2 metal nuts + 2 flat washers for free

1764498632835.png

1764498700303.png
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Vakionaama
Kennon päällä on pieni ikkuna missä näkyy QR-koodi
Valmistaja ylläpitää rekisteriä ja loppu-ostaja voi sen kautta tarkistaa että rahtikirjan tiedot täsmää
Esimerkkinä minun akuista:
 

Liitteet

  • IMG_0172.jpeg
    IMG_0172.jpeg
    148,4 KB · Katsottu: 2

Jule

Vakionaama
Bad Sector kovalevyjä oli jokapäiväistä silloin ja nykyään pelin henki on edelleen suoritustestin jälkeen "tarroittaa" uusilla tiedoilla. Ongelma vaan on se että nuo hylätyt ja uudelleen käyttöön muokatut tuotteet ovat loppukäyttäjälle usein vaarallisia

Kun sinun uudet kennot tulee tee haku niille ja julkista ne, tuubissa löytyy ohjeet miten tunnistus tehdään
80-luvun alkupuolella suurimmassa osassa uusista kiintolevyistä oli bad sectoreita, kun valmistustekniikka ei ollut vielä niin kehittynyttä. Ne virheettömät levyt meni sitten kalliimmalla hinnalla, ja "tavalliset" levyt myytiin bad sectorit merkittynä, ja niitä käytettiin sitten edullisemmissa koneissa, ne kun olivat sinänsä ihan toimivia, kun vaan ohjelmallisesti jätettiin ne huonot kohdat käyttämättä.

En sitten tiedä onko tuo ihan suoraan akkukennoihin verrattavissa oleva asia.. Periaatteessa kai on jos siellä kennon sisällä on vaan jokin osa joka ei toimi lainkaan, mutta onko se noin, vai aiheuttaako se paikallinen vika, sen vian laajenemista? Noissa kiintolevyissähän se vikakohta ei itsekseen lähtenyt laajenemaan, vaan sen jäljellä olevan levyn vikatodennäköisyys oli samaa luokkaa kuin kokonaan virheettömänkin (eli nykykannalta katsottuna hyvin korkea).
 

-Teme-

Vakionaama
Mielestäni huonoa kennoa ja kiintolevyn bad sectoreita ei voi verrata.
B-akut eivät ole menneet valmistajan toleransseista läpi. Syötä voi olla liian iso sisäinen resistanssi, prismaattisessa kennossa kääre huonosti, lommoa tai pullistumaa kyljissä tms
 

korsteeni

Jäsen
Mielestäni huonoa kennoa ja kiintolevyn bad sectoreita ei voi verrata.
B-akut eivät ole menneet valmistajan toleransseista läpi. Syötä voi olla liian iso sisäinen resistanssi, prismaattisessa kennossa kääre huonosti, lommoa tai pullistumaa kyljissä tms
eikö olekin just sama
pienennnetyt winsut merkkituotteeseen = lommoset akut merkkituotteeseen
ostaja ei tiedä mitään ennenkuin purkaa ja kaikenlisäksi useimmissa tuotteissa on sinetti, jos purkaa ja katsoo on takuu mennyt ja kun takuuaika on mennyt ei mitään valittamista
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
tuossa kakssatasessa on tämmoinen, en sillä kuitenkaan löytänyt mitään
katso liitettä 110336
Kynnystin ton sun datamatriisin ja dekoodasin sen tällä https://online-barcode-reader.inliteresearch.com/

Koodi sisältää datan 03HCB0160000AUD9V0402985

Sitten tuo data Gobelin lukijaan ja saadaan tuloksena Gotionin 102Ah kenno.

 

Liitteet

  • 1764515556946.png
    1764515556946.png
    891,8 KB · Katsottu: 8
  • Screenshot_20251130_171559_Chrome.jpg
    Screenshot_20251130_171559_Chrome.jpg
    99,1 KB · Katsottu: 8

Santtuk

Aktiivinen jäsen
Back
Ylös Bottom