Keskustelua polttomoottoriajoneuvoista

puuteknikko

Vakionaama
Monella taitaa mennä hankinta samalla tavalla kuin itsellä: polttiksessa alkoi olla ikävuosia ja kilometrejä sen verran paljon, että vaihto tuli ajankohtaiseksi ja sähköön siirtyminen oli omalla ajoprofiililla ja koti- sekä työpaikkalatausmahdollisuudella kaikkein järkevin vaihtoehto. Muutama vuosi sitten mietin vielä hybridiä, mutta se ajatus jäi aika nopeasti pois.
 

bungle

Vakionaama
Monella taitaa mennä hankinta samalla tavalla kuin itsellä: polttiksessa alkoi olla ikävuosia ja kilometrejä sen verran paljon, että vaihto tuli ajankohtaiseksi ja sähköön siirtyminen oli omalla ajoprofiililla ja koti- sekä työpaikkalatausmahdollisuudella kaikkein järkevin vaihtoehto. Muutama vuosi sitten mietin vielä hybridiä, mutta se ajatus jäi aika nopeasti pois.

Uudet polttikset on pienimoottorista sähkökuraa kaiken maailman päästöratkaisuilla (Dacia taitaa tehdä kohtuu hintaan ilman hybridejä ja plugauksia). Joten sama mennä suoraan täyssähköllä. Mutta suurin osa kuitenkin tutkii niitä käytettyjen markkinoita ja siellä polttikset on toistaiseksi se ”the” vaihtoehto ja joka vaihtaa omistajaa ja jossa tarjontaa. Tosin osa ostaa käytettyjä täyssähköjäkin. Oma kanta on se, että täyssähköpuoli vielä liian kehittymätön (minun arvostamissa seikoissa, ei löydy ja jos löytyy, niin hinnat sfääreissä, pelkkää kananmuna mallia tarjolla järkevässä hintaluokassa) ja jään mielellään odottamaan. Käyttökulut omassa käytössä on aivan toisarvoinen seikka.
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Daciakin on melko erikoinen auto, profiloitunut maaseudulle, hyvien maavarojen yms myötä, mutta autojen alustat on tehty sileälle asfaltille. Hiekkateitä säännöllisesti ajava saa uusia alustaa ihan jatkuvalla syötöllä.

Sinänsä noita puhtaita polttisautoja on kyllä käytännössä kaikilla valmistajilla, mutta suomen maahantuonnissa ne ei yleensä ole mukana, koska ei niitä kukaan osta.

Itseasiassa oikeastaan aina niitä kaikkein heikoimmin varusteltuja perusmalleja ei yleensä ole ollut suomen tuontiohjelmassa, suomalaiset ei ole oikeasti kovin innokkaita ostamaan niitä kaikkein karuimpia malleja, vaikka näin yleensä väitetään.
 

Ton1A

Vakionaama
Onhan niitä, mutta tarkkana saa olla mihin näppinsä iskee. Vaikka miten olisi eurooppalaisten autotoimittajien neljä kertaa vuoden moottoriksi valittu bensakone... Just varasin huoltoa meidän kakkosautolle, nyt 12-vuotias 120000 km ajettu bensakone. Siinäkin on murheena öljynkulutus, viimeksi meni ihan rimaa hipoen läpi tyhjäkäyntipäästöistä.

Vertailun vuoksi, vuoden '97 Volvo 940, 2.3-litraisella turbokoneella, mittarissa lopulta 320000 km, ei koskaan syönyt öljyä ja päästömittauksista aina hyvät arvot.
 

Jule

Vakionaama
Ja mitä järkeä on verrata sähköautoa helikopteriin. Kun maksat enemmän, saat enemmän käyttöarvoakin lisäkustannusten vastineeksi.

Kuka on verrannut sähköautoa helikopteriin?

. (tai sitten niihin lyödään yhden litran kone tuplaturbolla, eikä se tule kestämään).

Tämä se on sitkeä tauti..
Onko heittää esimerkkiä autosta jossa on niin pieni moottori että se ei siksi kestä?

Onko tuollaista olemassa? Oma kokemus, että kaikki lataavat bensalla akkua sen loputtua ja kulutus on päätähuimaava. Typerän tuntuista hommaa, mutta luulen liittyy verotukseen/säädöksiin (sähköä ei voi kääntää pois päältä).

Ei noi plugarit akku tyhjänäkään mitään päätähuimaavia kulutuksia ota. Tietysti se kulutus lisääntyy, mutta vielä enemmän se lisääntyisi jos siwllä ei olisi sitä hybriditekniikkaa.
 

bungle

Vakionaama
Onko heittää esimerkkiä autosta jossa on niin pieni moottori että se ei siksi kestä?
Honda, Kia, Hyundai, Ford Focus. Kaikilla menossa tai mennyt jenkkien "class-action suit" ja osassa jo tuomiot jaettu. Pikkuturboja suorasuihkutuksella (ei venttiilin portista).

Tässä näistä: https://www.drive.com.au/news/hyundai-kia-compensation-failure-class-action/, https://carbuzz.com/ford-facing-another-lawsuit-for-alleged-engine-problems/, https://www.atlantanewsfirst.com/20...rd-knew-about-defective-10l-ecoboost-engines/, https://topclassactions.com/honda-c...ion-alleges-some-vehicles-have-engine-defect/

Ei tämä tietenkään kerro, etteikö voisi suunnitella ja ehkä käytännössä toimivaa, mutta paljon noissa on ollut ongelmia, että joku voisi ajatella, että kannattaa vältellä (kuumuus ja korkeat paineet ovat polttisten tuho -> ehkä yleisempää luukuttaa turboa "jatkuvasti" pienemmillä moottoreilla). Tietysti moni vaihtaa tylsän ja luotettavan johonkin muuhun vaikka luotettavuuden kustannuksella. Ja yllä USA. Siellä ei näitä pikkuruisia EU koneita juuri edes ole tai myydä.
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Honda, Kia, Hyundai, Ford Focus. Kaikilla menossa tai mennyt jenkkien "class-action suit" ja osassa jo tuomiot jaettu. Pikkuturboja suorasuihkutuksella (ei venttiilin portista).

Tässä näistä: https://www.drive.com.au/news/hyundai-kia-compensation-failure-class-action/, https://carbuzz.com/ford-facing-another-lawsuit-for-alleged-engine-problems/, https://www.atlantanewsfirst.com/20...rd-knew-about-defective-10l-ecoboost-engines/, https://topclassactions.com/honda-c...ion-alleges-some-vehicles-have-engine-defect/

Ei tämä tietenkään kerro, etteikö voisi suunnitella ja ehkä käytännössä toimivaa, mutta paljon noissa on ollut ongelmia, että joku voisi ajatella, että kannattaa vältellä (kuumuus ja korkeat paineet ovat polttisten tuho -> ehkä yleisempää luukuttaa turboa "jatkuvasti" pienemmillä moottoreilla). Tietysti moni vaihtaa tylsän ja luotettavan johonkin muuhun vaikka luotettavuuden kustannuksella. Ja yllä USA. Siellä ei näitä pikkuruisia EU koneita juuri edes ole tai myydä.
Noissa linkeissä ei ollut missään teknistä syytä joka viittaisi moottorin koon olevan syynä vikoihin, vaan ihan perinteiset suunnittelu virheet (eikä edes kaikki moottorit varsinaisesti pieniä ole kuin jenkkien mielestä).

Tuo fordin märkä jakohihnahan noista on euroopassa se tunnetuin ongelma, mutta eihän sillä mitään tekemistä ole moottorin koon kanssa.

Pitkältihän monet ongelmat juontavat siitä että polttomoottoreilta vaaditaan kokoajan enemmän, jotta ne voivat vastata nykyajan tekniseen kilpailuun, ja ne alkavat olla alakynnessä.

Auton ajovoimanlähteenähän sähkömoottori pieksee polttiken ihan 6-0, eikä tuota kukaan voi vakavissaan kieltää, ja niissä perinteisissä polttiksen vahvuuksissa, eli nopeassa ja helpossa "latauksessa" ja halvassa valmistuskustannuksessa alkaa myös ahdistamaan. Itse polttomoottorin osuus auton kustannuksista pienenee, vaikka itse moottori kallistuu kokoajan, ja latausnopeudessakin akut kirivät kovaa vauhtia, ainoa jäljellä oleva selkeä etu on käsin kannettava polttoainekanisteri.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Noissa linkeissä ei ollut missään teknistä syytä joka viittaisi moottorin koon olevan syynä vikoihin, vaan ihan perinteiset suunnittelu virheet (eikä edes kaikki moottorit varsinaisesti pieniä ole kuin jenkkien mielestä).

Tuo fordin märkä jakohihnahan noista on euroopassa se tunnetuin ongelma, mutta eihän sillä mitään tekemistä ole moottorin koon kanssa.

Pitkältihän monet ongelmat juontavat siitä että polttomoottoreilta vaaditaan kokoajan enemmän, jotta ne voivat vastata nykyajan tekniseen kilpailuun, ja ne alkavat olla alakynnessä.
Ja silti isomissa poltomootoreissa on ongelmia vähemmän. Varmaan siksi että niissä se tsloudellisuus ei ole myyntiargumentti.
 

Jule

Vakionaama
Ja silti isomissa poltomootoreissa on ongelmia vähemmän. Varmaan siksi että niissä se tsloudellisuus ei ole myyntiargumentti.
Ei, vaan ne ovat vanhoja malleja joiden ongelmat ovat jo korjattu, uusia ei kannata enää suunnitella, kuolevaa tekniikkaa.

Onhan tietysti sähkömoottoreissakin ongelmia, isoimpana nämä vuotavat stefat jotka laskevat jäähdytysnesteen laakereihin, mutta kun tuli jo lueteltua kaikki liikkuvat pinnat niin onhan niitä potentiaalisia vikapaikkoja paljon vähemmän.
 

kotte

Hyperaktiivi
mutta kun tuli jo lueteltua kaikki liikkuvat pinnat niin onhan niitä potentiaalisia vikapaikkoja paljon vähemmän.
Sähkömoottorissa vikapaikkoja on enemmän kuin käämeissä kierroksia (tuoltahan niitä potentiaalisia vikapaikkoja kannattaisi etsiä), mutta onneksi eristysten läpilyöntejä on opittu hallitsemaan paljon paremmin siitä, mitä ne olivat Edisonin aikoina. Itselläni ei ole kuukauttakaan, kun jouduin tekemiseen 230V sähkömoottorin kanssa, jossa oli uutena oikosulku staattorin käämeissä (korvattavaksi meni koko höskä).
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jep. Turbo pienessä koneessa ei ole myöskään taloudellinen:
Tyttärellä on Pösö 308 farmari 1,2 l bensaturbolla. Onhan se kaikin puolin loistava kone, jos sattuu kestämään. Älyttömän vähäkulutuksinen. Käytännössä vie saman kun meidän 508 farmari 1,6 l dieselillä eli pikkupyörityksessä 6 ja matka-ajossa vauhdista riippuen 4-5,5. Tyttären auto on 150 tkm ajettu ja ollut hänellä 2 v. Tuli keväällä isohko remppa, kun bensasuuttimet vaihdettiin yhden vuotaessa. Olikohan jotain 1500-2000 €.

Öljykylpyjakohihnahan noissa on se varsinainen murheenkryyni. Mutta ei tuon moottorin "isosiskon" eli Princen (BMW/PSA 1,6) jakoketju ole ainakaan parempi. Muuten oikein hyvä kone sekin.

Onhan nää melkein kaikki uudemmat polttikset saatu ongelmallisiksi pyrittäessä äärimmäisen pieniin kulutuksiin ja päästöihin. Toki noissa tavoitteissa on myös hyvin onnistuttu.
 

Ton1A

Vakionaama
Tuo PSA:n 1.2-litrainen taitaa olla just se nelinkertainen vuoden moottori, öljykylpyjakohihnalla. Vanhempi Prince, taidetaan tuntea VTi 120 moottorina, saattaa esim. kuluttaa öljyä männänrenkaiden jumittaessa. Omastani epäilen sitä syyksi, vaihto 0W30 -> 5W30 hiukan rauhoitti tilannetta mutta vieläkin menee litra per 3000 km.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Vanhempi Prince, taidetaan tuntea VTi 120
PSA puolella VTi vaparina ja THP turbona. Nykyään sama on Puretech-niminen, kuten tuo 1,2. BMW, Mini jne. käyttäneet eri nimiä tuolle.

Kamala pudotus kyllä äärimmäisen luotettavista PSAn XU- ja EW-koneista, joilla ajoi heittämällä 300 tkm. Mutta on toki myös valtava ero kulutuksessa, kun noilla vanhemmilla meni helposti yli 10.
 

pökö

Kaivo jäässä
Tyttärellä on Pösö 308 farmari 1,2 l bensaturbolla. Onhan se kaikin puolin loistava kone, jos sattuu kestämään. Älyttömän vähäkulutuksinen. Käytännössä vie saman kun meidän 508 farmari 1,6 l dieselillä eli pikkupyörityksessä 6 ja matka-ajossa vauhdista riippuen 4-5,5.
Katselin noita mutta päädyin uteliaisuudesta tojotan 1.2 turboon, se on osakuormilla atkins- ja rasituksessa ottomoottori venttiiliajoitusta säätämällä. Se kuluttaa automaattivaihteisena matka-ajossa 4-5 ja nurkissa 5-6 litraa satasella ilman kikkailuja. Viimeisen 4000 kilsaa josta isompi osa lyhyttä kaupunkiajoa keskikulutus 5,5 litraa .
72 tkm se on toiminut moottoriin koskematta.
 

bungle

Vakionaama
Tyttärellä on Pösö 308 farmari 1,2 l bensaturbolla. Onhan se kaikin puolin loistava kone
Niin siis nämähän kyllä toimii, jos niitä ajetaan kuin 1,2l konetta eikä kuten V6 konetta. Turbo niihin on laitettu, että niillä voisi ajaa kuten V6 koneella, mutta tästä ne ongelmat alkaa. Pakko laittaa pieneen koneeseen turbo, suorasuihkutus sylinteriin ja kunnon paineet, kun muuten ei saa tehoja ulos. Tosin jos niitä ottaa, niin sitten voi tulla murheita kestävyyden kanssa. Nuo kulutukset olisi aivan muuta, jos ajaisi enemmän turboa käyttäen. Ts. jos konetta käytetään pääosin kuten 1,2l konetta niin asia ok varmaan myös kestävyyden ja kulutuksen osalta. Mutta tilastot näyttää vähän siltä, että näitä ei välttämättä ajeta kuten 1,2l konetta. Päästömittauksissa turboa ei huudateta, joten turvallinen (valmistajalle) siinäkin mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Niin siis nämähän kyllä toimii, jos niitä ajetaan kuin 1,2l konetta eikä kuten V6 konetta. Turbo niihin on laitettu, että niillä voisi ajaa kuten V6 koneella, mutta tästä ne ongelmat alkaa. Pakko laittaa pieneen koneeseen turbo, suorasuihkutus sylinteriin ja kunnon paineet, kun muuten ei saa tehoja ulos.
En tiedä miten V6:lla ajetaan. Eihän tuossa ole kuin 110 hv (on myös 130 hv versio), mutta ennen kaikkea tehoa on hyvin alakierroksilla. Ei ole ajotyyli käsittääkseeni muuten noille ongelma, mutta pätkäajossa öljyyn kerääntyy bensaa ja se syö hinnan, joka murenee tukkien öljykierron. Ei noi normaalisti kulumalla hyydy.
 

bungle

Vakionaama
En tiedä miten V6:lla ajetaan.
No se oli lähinnä viittaus tehoihin. Kuvitellaan, että pienellä koneella pääsee siinä missä V6:lla. Ja sillähän tavallaan pääsee. Kevyt auto ja turbot, niin hyvin lähtee. Mutta toisin kuin V6, niin ei kestä pitempää tehojen realisointia vaan tulee kestävyysongelmia. Ts. jos haluaa sen kestävän, niin se turbo on vähän turha koko laitteessa. No ehkä se on jees niihin muutamiin ohitustilanteisiin, jos muuten ajelee kevyellä kaasujalla (jos kestävyydellä on merkitystä). Mutta näyttää siltä, että erityisesti amerikassa lienee paljon raskaampi kaasujalka.
 

jmaja

Hyperaktiivi
No se oli lähinnä viittaus tehoihin. Kuvitellaan, että pienellä koneella pääsee siinä missä V6:lla.
Tehoja noissa ei valtavasti ole vaan se 100-150 hv. Arkiajossa pesee useimmat V6 vaparit, kun pienehköillä kierroksilla on paljon potkua. Huudattamalla ei lisää saa.

Itsellä oli aiemman sukupolven vastaava. Silloin puhuttiin matalapaineturboista. 2 l kone ja 150 hv, mutta arkiajossa todella puhdikas. Myin reilut 250 tkm ajettuna 21-vuotiaana ja kone edelleen loistokunnssa. Motarille kiihdytin aina 5:lla. 60-120 km/h meni reilut 14 s 5:lla eli suurimmalla vaihteella.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eihän tuossa ole kuin 110 hv (on myös 130 hv versio), mutta ennen kaikkea tehoa on hyvin alakierroksilla. Ei ole ajotyyli käsittääkseeni muuten noille ongelma, mutta pätkäajossa öljyyn kerääntyy bensaa ja se syö hinnan, joka murenee tukkien öljykierron. Ei noi normaalisti kulumalla hyydy.
Mikä hihna tuossa bensasta murenee? Eikös tuossa ole kuiva jakopää ja öljupumppu kampiakselilla?
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Mikä hihna tuossa bensasta murenee? Eikös tuossa ole kuiva jakopää ja öljupumppu kampiakselilla?
Sama märkä hihnasysteemi kuin ford 1.0 ecoboostissa ja samat murheet. Fordissa lisänä toinen hihna joka pyörittää öljypumppua ja tämä jää monelta vaihtamatta kun on työläs, kuulemma
 

repomies

Hyperaktiivi
Ei ole hybriditoyotankaan laatu enää entisensä, vilkku vasemmalle räpyttää siihen malliin että jotain vikaa on. Eikä noita ledejä taida saada vaihdettua umpioihin, joten kalliiksi käy.

Toistaiseksi tuo on niin satunnainen vika, etten ole saanut toistumaan parkissa seistessä, vaan ainoastaan ajossa.

Jos ajaisin bemaria niin mitään vilkkuvikaa autosta ei voisi huomatakaan.
 

jebujee

Jäsen
saabilla ajelit?
Tehoja noissa ei valtavasti ole vaan se 100-150 hv. Arkiajossa pesee useimmat V6 vaparit, kun pienehköillä kierroksilla on paljon potkua. Huudattamalla ei lisää saa.

Itsellä oli aiemman sukupolven vastaava. Silloin puhuttiin matalapaineturboista. 2 l kone ja 150 hv, mutta arkiajossa todella puhdikas. Myin reilut 250 tkm ajettuna 21-vuotiaana ja kone edelleen loistokunnssa. Motarille kiihdytin aina 5:lla. 60-120 km/h meni reilut 14 s 5:lla eli suurimmalla vaihteella.
 

jmaja

Hyperaktiivi
saabilla ajelit?
Pösö 605 2.0 ST Turbo. Taisi tulla PSAn valikoimiin ko. moottori -93. Pieni turbo, joka antoi hyvin potkua 2000-5000 rpm, mutta ihan turha oli huudattaa 6000 rpm. Saabilla oli tosiaan samaa ideaa 90-luvulla toisin kuin noi aiemmat Saabin turbot, joita piti huudattaa ja odottaa turbopotkua. Saab 9000 turbo automaattina oli kamalimpia autoja joita olen ajanut (BMW 745 turbo pääsi lähelle). 40 km/h painaa kaasua, mitään ei tapahdu, lisää kaasua, ei vieläkään mitään, kaasu pohjaan sitten hetken odottelun jälkeen vaihtaa aavikkovaihteelta 2:lle ja renkaat alkaa sutia holtittomasti.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ei, vaan ne ovat vanhoja malleja joiden ongelmat ovat jo korjattu, uusia ei kannata enää suunnitella, kuolevaa tekniikkaa.

Onhan tietysti sähkömoottoreissakin ongelmia, isoimpana nämä vuotavat stefat jotka laskevat jäähdytysnesteen laakereihin, mutta kun tuli jo lueteltua kaikki liikkuvat pinnat niin onhan niitä potentiaalisia vikapaikkoja paljon vähemmän.
Sanot ei mutta perustelet kyllä vastauksen. Isoissa moottoreissa on vähemmän ongelmia koska tekniikkaa on tuttu ja turvallista.

Ei voi yleistää
Tilaston tehtävä on nimenomaan omaan yleistää että kyllä, voi. Jos haluat vähän ongelmia niin valitse vanhaa tekniikkaa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Sanot ei mutta perustelet kyllä vastauksen. Isoissa moottoreissa on vähemmän ongelmia koska tekniikkaa on tuttu ja turvallista.


Tilaston tehtävä on nimenomaan omaan yleistää että kyllä, voi. Jos haluat vähän ongelmia niin valitse vanhaa tekniikkaa.
Näytä se tilasto.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vaikka tässä, todenäköisyys että autolla ajetaan 400tkm.
Tuo on lehtijuttu, ei tilasto.
Mutta joo, olen itse ajanut 2 tojotaa ja 3 pösöä yli tuon 400t rajan, näistä 1 tojo ja 2 pösöä lähenteli 500t rajaa. Tojo 490tkm ja pösö 485tkm bensakoneilla ja 1 pösö 480tkm diesel, ainoa ongelma kaikissa ruoste
 
Back
Ylös Bottom