Keskustelua polttomoottoriajoneuvoista

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itsellä on ollut 4 Volvoa, ensimmäistä commonrail-sukupolvea (01-04). Tönkkösuolattuna eivät kestä lämmintä tallia (ruoste) mutta koneilla taitaa päästä aika pitkälti. No:1:ssä on nyt 550 000 km, josta 250 000 km itse ajettu. No:2 joutui kolariin vain vuoden käytön jälkeen 520 000 km ajettuna mutta kuhmuisena kyntää edelleen pihamaata. No:3 ruostui pilalle ~450 000 km:ssa. No:4:lla nyt 620 000 km mittarissa. Jokaiseen on jossakin vaiheessa uusittu laturi, kytkin ja korjattu tankin paluuputken polttoainevuoto sekä vaihdettu hehkutulpat vähintään kertaalleen. Jakopää kestää kuulemma luotettavasti alkuperäisosilla luvatun 5 vuotta tai 180 000 km eikä remppa ole paha ja kallis mutta tarvikeosilla hajosi yksi jakopää 5v/120 000 km ajettuna. Öljynsyöntiä tai päästöongelmia näissä ei ole ollut, turbot ja jopa pakoputket ovat alkuperäiset. Merkintöjä koneiden avaamisesta ei ole, paitsi että tuo jakopään pettäminen vie näissä myös kannen, joka löytyi sopivasti tuosta puhkiruostuneesta.

Tietysti on ollut vaikka mitä jarru, alusta ja muita elektroniikkavikoja, mutta tuo voimapuoli on kyllä toimintavarma ollut.

Niinkin iso remppa kuin kannen vaihto kustansi osineen 900 €, josta kaksi sataa sai lyhennystä, kun korjaaja halusi raadosta turbon, että niille ilmeisesti jotain kysyntää on olemassa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tuo on lehtijuttu, ei tilasto.
Mutta joo, olen itse ajanut 2 tojotaa ja 3 pösöä yli tuon 400t rajan, näistä 1 tojo ja 2 pösöä lähenteli 500t rajaa. Tojo 490tkm ja pösö 485tkm bensakoneilla ja 1 pösö 480tkm diesel, ainoa ongelma kaikissa ruoste
Lehtijuttu jonka pohjalla on tilasto. Että kyllä tosta saa aika hyvän käsityksen mikä on kestävyyden taustalla.

Yhdysvalloissa iSeeCars tutki 402 miljoonaa autoa ja päätteli niiden matkamittarilukemien perusteella, mitkä autot ylittävät vaivattomasti 400 000 kilometrin ajomäärän.
 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onko nuo volvot ollu psa vai volvo moottoreilla?
Kaikki ovat olleet Volvon koneita, 2,4 litraisia, 5 -pyttyisiä. Tietääkseni ainut vaihtoehto, joskin tuohon aikaan on ollut dieselinä kahta tehoversiota. Näissä ei ole ollut myöskään mitään kikkailua öljyjen erikoisvaatimuksilla kuten WAGgineissa on usein ollut tapana. Seuraavissa 05 alkaen mallisissa saastekoineissa on sitten kai ollut venttiiliongelmia ja dpf:n rassausta/eliminointia vaikka käytännössä sama muuten.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuosta lehtijutusta...
Arvelen, että voisi pohjautua johonkin matkamittarikertymiin, jotka voisi selvitä esim. päästömittaustodistuksista ja näiden rekisteröinneistä. Suomessa ainakin katsastajat ottavat mittarilukemat ylös. USA:ssa ei mahda olla katsastuksia, mutta päästömittauksissa autot kyllä ovat käyneet jo vuosikymmeniä. Nopeasti saa summittaista näkemystä jos jostakin nettiautosta vaikka katselee 15...20v kärryjä ja mitä niissä on kilometrejä. Johinkin niitä kilometrejä kertyy paljon runsaammin kuin toisiin.

Jos jostakin nyt vaan on saatu noita matkamittarilukemia ja niiden kertymiä autojen iän mukaan alkaen jostakin iästä, kyllähän siitä hyvän näkemyksen saa, paljonko on odotettavissa ja missä iässä ja millä maileilla meno alkaa hyytyä. Amerikoissa on ihan teollisesti kunnostettuja (rebuilt) moottoreita ja vaihdelaatikoita tarjolla ja kyllä ne niitä jossakin määrin siellä itsekkin ikääntyviin autoihin vaihtelevat, kovin kalliita kun eivät ole.

Japsien kokonaisvaltainen laatu on ollut ihan käsite Amerikassa jo kauan ja tämäkin vain sen vahvistaa: "Kymmenen pisimmälle jaksavan henkilöauton joukossa ei ollut muita kuin Hondia, Lexuksia ja Toyotia." Myös polttoainetalous on näissä ihan omaa luokkaansa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Kaikki ovat olleet Volvon koneita, 2,4 litraisia, 5 -pyttyisiä. Tietääkseni ainut vaihtoehto, joskin tuohon aikaan on ollut dieselinä kahta tehoversiota. Näissä ei ole ollut myöskään mitään kikkailua öljyjen erikoisvaatimuksilla kuten WAGgineissa on usein ollut tapana. Seuraavissa 05 alkaen mallisissa saastekoineissa on sitten kai ollut venttiiliongelmia ja dpf:n rassausta/eliminointia vaikka käytännössä sama muuten.
V70 2.4D 2010 ei vielä ole kärsinyt venttiileistä eikä dpf:stä, mutta vasta rapiat 400.000 km mittarissa. Apulaitehihnan katkeaminen saattaa kuulemma viedä hihnan jakohihnan väliin surkein seurauksin.

Volvosta on vaikea luopua, kun voi ratista katsoa, minne kääntää, kun navi käskee vasempaan tai oikealle.

Joskus mietin Toledoa, kun lapset olivat teinejä ja ohjeet oli: 'Siit sinne!', 'Tost tonne!' ja melko usein 'Eiku aikaisempi!'.

Nyt on harkinnassa baijerilainen, joita on tehty kuulemma maailman parhailla dieseleillä. Koira oli kastraatiossa ja kuolaa nyt olohuoneen matolle, kun tv:stä tulee auton mainos.
 

ML

Vakionaama
V70 2.4D 2010 ei vielä ole kärsinyt venttiileistä eikä dpf:stä, mutta vasta rapiat 400.000 km mittarissa. Apulaitehihnan katkeaminen saattaa kuulemma viedä hihnan jakohihnan väliin surkein seurauksin.

Volvosta on vaikea luopua, kun voi ratista katsoa, minne kääntää, kun navi käskee vasempaan tai oikealle.

Joskus mietin Toledoa, kun lapset olivat teinejä ja ohjeet oli: 'Siit sinne!', 'Tost tonne!' ja melko usein 'Eiku aikaisempi!'.

Nyt on harkinnassa baijerilainen, joita on tehty kuulemma maailman parhailla dieseleillä. Koira oli kastraatiossa ja kuolaa nyt olohuoneen matolle, kun tv:stä tulee auton mainos.
En niikään noista nakuista,mutta koiralta vietiin loputkin ilot.;)
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nopeasti saa summittaista näkemystä jos jostakin nettiautosta vaikka katselee 15...20v kärryjä ja mitä niissä on kilometrejä. Johinkin niitä kilometrejä kertyy paljon runsaammin kuin toisiin.
Mistäs toi nyt lopulta kertoo? Ehkä eniten siitä millaisia autoja paljon ajavat valitsevat. Perinteisesti Suomessa vähän isompia dieseleitä. Tuohan ei siis suoranaisesti kerro, ettei sillä pienellä bensakoneellakin voisi päästä yhtä pitkälle.

Mulla autot ovat aina hyytyneet ruosteeseen tai kolariin. Viimeksi mun autoissa kone on avattu tai vaihdettu 70-luvulla valmistetuissa autoissa, joita ehti mulla olla 2 kpl. Yhtään 80-luvun autoa en ole omistanut, vaan hyppäsin -76 -> -90. Tai oli mulla 2 viikkoa -88, mutta kalliiden vikojen takia kauppa peruttiin.
 

Jule

Vakionaama
Ennenaikaista.

Nimenomaan kuolevaa tekniikkaa, vaikkei vielä kuollutta.

Mutta tilanne kuitenkin sama kuin höyrykoneilla 50-luvulla. Kuolleeksi todettu tekniikka mutta erilaisin jipoin (esim polttamalla hiilen sijaan polttoöljyä) toimintaa jatkettiin 70 luvulle.

Ihan täysin verrattavissa sähköavusteisiin polttomoottoreihin.

Tuo PSA:n 1.2-litrainen taitaa olla just se nelinkertainen vuoden moottori, öljykylpyjakohihnalla. Vanhempi Prince, taidetaan tuntea VTi 120 moottorina, saattaa esim. kuluttaa öljyä männänrenkaiden jumittaessa. Omastani epäilen sitä syyksi, vaihto 0W30 -> 5W30 hiukan rauhoitti tilannetta mutta vieläkin menee litra per 3000 km.

0w öljyn vaihtaminen 5w öljyyn ei vaikuta kuin kylmäkäynnistyksiin, eli tuo on oikeastaan se muutos jolla on kaikkein vähiten vaikutista männänrenkaisiin.

Yleisesti ottaen se oljyn viskositeetti arvo on muutenkin se epäolennaisin siinä pönikän kyljessä.

Niin siis nämähän kyllä toimii, jos niitä ajetaan kuin 1,2l konetta eikä kuten V6 konetta. Turbo niihin on laitettu, että niillä voisi ajaa kuten V6 koneella, mutta tästä ne ongelmat alkaa. Pakko laittaa pieneen koneeseen turbo, suorasuihkutus sylinteriin ja kunnon paineet, kun muuten ei saa tehoja ulos. Tosin jos niitä ottaa, niin sitten voi tulla murheita kestävyyden kanssa. Nuo kulutukset olisi aivan muuta, jos ajaisi enemmän turboa käyttäen. Ts. jos konetta käytetään pääosin kuten 1,2l konetta niin asia ok varmaan myös kestävyyden ja kulutuksen osalta. Mutta tilastot näyttää vähän siltä, että näitä ei välttämättä ajeta kuten 1,2l konetta. Päästömittauksissa turboa ei huudateta, joten turvallinen (valmistajalle) siinäkin mielessä.

Ainoa vaan että näissä downsizing moottoreissa ei ole ollut suuremmista sylinteripaineista johtuvia ongelmia käytännössä lainkaan.

Tuo moottorin koon yhdistäminen sen kestänyyteen on sama kuin vetäisi yhtäläisyysmerkin sateenvarjon ja vesisateen välille. Sateenvarjo ei lisää vesisateen riskiä.
Nyt on harkinnassa baijerilainen, joita on tehty kuulemma maailman parhailla dieseleillä. Koira oli kastraatiossa ja kuolaa nyt olohuoneen matolle, kun tv:stä tulee auton mainos.
Saa olla kyllä todella harras uskovainen joka tuollaista väittää.
 

Ton1A

Vakionaama
0w öljyn vaihtaminen 5w öljyyn ei vaikuta kuin kylmäkäynnistyksiin, eli tuo on oikeastaan se muutos jolla on kaikkein vähiten vaikutista männänrenkaisiin.

Yleisesti ottaen se oljyn viskositeetti arvo on muutenkin se epäolennaisin siinä pönikän kyljessä.
Jotain vaan tarttis tehdä, on se aika noloa jos 120000 km ajettu auto alkaa vaatia auton arvon hintaisen moottorirempan. Männänrenkaiden vaihto ei ole mikään ihan pikkujuttu. Seuraavaksi varmaankin koitetaan löpöliotusta tulpanreikien kautta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tuo moottorin koon yhdistäminen sen kestänyyteen on sama kuin vetäisi yhtäläisyysmerkin sateenvarjon ja vesisateen välille. Sateenvarjo ei lisää vesisateen riskiä.
Sateenvarjon koolla on kausaliteetti kastumiseen samoin kuin mootorin tekniikkalla on kausaliteetti mootorin kestävyyteen. Tai ajetuhin kilometreihin oikeastaan.

Mistäs toi nyt lopulta kertoo? Ehkä eniten siitä millaisia autoja paljon ajavat valitsevat. Perinteisesti Suomessa vähän isompia dieseleitä. Tuohan ei siis suoranaisesti kerro, ettei sillä pienellä bensakoneellakin voisi päästä yhtä pitkälle.

Mulla autot ovat aina hyytyneet ruosteeseen tai kolariin. Viimeksi mun autoissa kone on avattu tai vaihdettu 70-luvulla valmistetuissa autoissa, joita ehti mulla olla 2 kpl. Yhtään 80-luvun autoa en ole omistanut, vaan hyppäsin -76 -> -90. Tai oli mulla 2 viikkoa -88, mutta kalliiden vikojen takia kauppa peruttiin.
Oikeastaan otanta - ja tilasto - kertoo sen todellisuuden jota täytyy tulkita mutta isomilla autoilla ajetaan enemmän ja ne näyttävät kestävän enemmän kilometreja. Mistä tämä sitten johtuu on muna kana ongelma mutta kertoo sen vallitsevan tilanteen. Eli jos kysytään kestääkö isommat moottorit pitempään niin korrelaatio on olemassa. Moninaisten johtopäätöseten tutkimiseen vaaditaan sitten enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Jotain vaan tarttis tehdä, on se aika noloa jos 120000 km ajettu auto alkaa vaatia auton arvon hintaisen moottorirempan. Männänrenkaiden vaihto ei ole mikään ihan pikkujuttu. Seuraavaksi varmaankin koitetaan löpöliotusta tulpanreikien kautta.
Voipi olla ettei rengastusta kannata edes tehdä. Noissa koneissa öljyyn liuennut hihna tukkii öljypumpun imusihtiä ja voitelun puutteessa koko kone kuluu pilalle.
Ajoa vaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Saa olla kyllä todella harras uskovainen joka tuollaista väittää.
Ajatelin tutkia että onko tekoäly uskovainen ja kysyä mikä valmistaja valmistaa parhaat dieselmoottorit henkiläautoihin. Kyllä, mm BMW mainittiin että sen dieselit lukeutuvat maailman parhainpiin. Voidaan kait sanoa että tekoäly on uskovainen mutta monijumalainen.

For reliability and longevity, the BMW M57, VW 1.9 TDI, and PSA DW10 engines are widely regarded as the best choices for passenger cars

For performance and innovation, Volkswagen Group’s advanced diesels lead, but with potential trade-offs in durability

No single manufacturer is universally “the best,” but BMW, Volkswagen, PSA, and Toyota have consistently set benchmarks in the passenger car diesel segment.

Ja erikseen maininta BMW koneista

The BMW M57 3.0L inline-six diesel is widely praised for combining luxury, performance, and reliability. Many owners report these engines exceeding 300,000 miles with minimal issues, thanks to robust engineering and advanced turbocharging.
 

Liitteet

  • 1751715901714.png
    1751715901714.png
    40,4 KB · Katsottu: 25

pökö

Kaivo jäässä
Mulla ollut tuossa mainittu PSA DW10 moottoreita 2 kpl ajossa, täysin murheettomia vielä liki 500 tkm ajettuna
 

Jule

Vakionaama
Sateenvarjon koolla on kausaliteetti kastumiseen samoin kuin mootorin tekniikkalla on kausaliteetti mootorin kestävyyteen. Tai ajetuhin kilometreihin oikeastaan.

Joo, mutta nyt maatilan isäntä syyttää sateenvarjoa pilale menneestä viljasadosta. Ei tuo kovin syvällistä tarkastelua kestä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mulla ollut tuossa mainittu PSA DW10 moottoreita 2 kpl ajossa, täysin murheettomia vielä liki 500 tkm ajettuna
Tekoälyn vastauksessa otettiin huomioon monta asiaa, kestävyys, tehokkuus, ajomukavuus muutama mainitakseni. Huomionarvoista on että mersun 3.0L OM642 ei ole lopukaneeteissa mukana ja siinä onkin pari suunniteltua ominaisuutta. On toki löytänyt tiensä taulukkoon ja jos unohtaa ne pari huoltoa tarvitsevaa ominaisuutta niin mukava ajaa.

Mulla ollut tuossa mainittu PSA DW10 moottoreita 2 kpl ajossa, täysin murheettomia vielä liki 500 tkm ajettuna
Mootori on kestävä mutta toisaalta traktorimainen verratuna noihoin 3 litarsiin diiseleihin. Muistan eron kun kaveri osti samaan aikaa BMW 530 ja minä Peugeot 406. Mutta eihän ne ole muutenkaan vertailukelpoisia. Mulla on ollut 3 omaa autoa noin 35 vuoden aikana. Escortt 1,6 puhkesi besatankki, Peugeot 406 ruostui (Keinänen haki pois) ja C350 joka varmaankin ajetaan kanssa loppuun. Voimansiiron viat 300tkm jälkeen lienee se seuraava iso remontti mutta ruostekin alkaa vaivaamaan. Mutta moottori nakuttaa silti päästökokeissa nollaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Voipi olla ettei rengastusta kannata edes tehdä. Noissa koneissa öljyyn liuennut hihna tukkii öljypumpun imusihtiä ja voitelun puutteessa koko kone kuluu pilalle.
Ajoa vaan.
Joo, mutta katsastuksestakin pitää päästä läpi. Tää oli siis '13-mallisen pökötin 1.6-litrainen VTi 120, joka on tietääkseni jakoketjulla.
 

Espejot

Hyperaktiivi

Suomen autoala päivitti ennusteitaan: Vielä vuonna 2040 autokannasta 40 prosenttia on polttomoottoriautoja​

Autoalan käyttövoimaennusteiden mukaan valtaosa Suomen teillä liikkuvista autoista on vielä pitkään polttomoottoriautoja, vaikka niiden myynti loppuisikin vuonna 2035. Vuonna 2040 autokannassa ennakoidaan olevan noin 1,2 miljoonaa polttomoottoriautoa eli noin 40 prosenttia, alan tiedotteessa kerrotaan. EU:n linjaus uusien autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista edellyttää, että kaikki uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen sähkö- tai vetykäyttöisiä tai käyttävät polttoaineena yksinomaan synteettisiä hiilineutraaleja polttoaineita. Sähköautojen rekisteröinnit ovat tänä vuonna kasvaneet nopeasti, sillä vuosina 2021–2022 tehdyt tilaukset ovat nyt päätymässä toimitukseen.
Lähde: tm.fi
 

pökö

Kaivo jäässä
Näin muuten viikko sitten Toyota Mirai vetyauton, missäköhän se tankataan.
Hämmästyin niin että piti napata siitä kuva.
 

Liitteet

  • IMG_20250626_125643582_HDR.jpg
    IMG_20250626_125643582_HDR.jpg
    138,4 KB · Katsottu: 43

tuna

Vakionaama
0w öljyn vaihtaminen 5w öljyyn ei vaikuta kuin kylmäkäynnistyksiin, eli tuo on oikeastaan se muutos jolla on kaikkein vähiten vaikutista männänrenkaisiin.
Stellantis siis laati viime vuonna uuden öljyspeksivaatimuksen FPW9.55535/03 juuri näiden öljynkulutusvaivojen vuoksi. Uuden speksin mukaisen öljyn viskositeetti on juuri 5W30, edellisen oltua 0W20, mutta viskositeetti tosiaan on vain osa speksiä. Ensimmäinen kelpuutettu öljy on Total Ineo RCP 5W30.
 

Lurkus

Vakionaama
Stellantis siis laati viime vuonna uuden öljyspeksivaatimuksen FPW9.55535/03 juuri näiden öljynkulutusvaivojen vuoksi. Uuden speksin mukaisen öljyn viskositeetti on juuri 5W30, edellisen oltua 0W20, mutta viskositeetti tosiaan on vain osa speksiä. Ensimmäinen kelpuutettu öljy on Total Ineo RCP 5W30.
Viskositeetti-indeksiä tarkoittanet. Öljyn viskositeetti on eri asia.
 

Husky

Hyperaktiivi
Ei ole hybriditoyotankaan laatu enää entisensä, vilkku vasemmalle räpyttää siihen malliin että jotain vikaa on. Eikä noita ledejä taida saada vaihdettua umpioihin, joten kalliiksi käy.

Toistaiseksi tuo on niin satunnainen vika, etten ole saanut toistumaan parkissa seistessä, vaan ainoastaan ajossa.

Jos ajaisin bemaria niin mitään vilkkuvikaa autosta ei voisi huomatakaan.
Tuohon meillä käytettävään automerkkiin/malliin ilmestyi luokkaa 2015 ledajovalot (oli muuten parhaat adaptoituvat pitkät, siitä lähtien pelkkää alamäkeä) ja oli uskomaton myyjä, kun luovutustilaisuudessa sanoi, että mahdollinen polttimonvaihto on sitten nelinumeroinen:hattu:

No, onneksi tehdas takasi 10v toimivuuden autolle (ja sama tehdas ei takaa sähkiksille niin paljoa että meille noilla ehdoilla tulisi, mutta ei mennä siihen syvemmälle tässä ketjussa).
 

jmaja

Hyperaktiivi
Oikeastaan otanta - ja tilasto - kertoo sen todellisuuden jota täytyy tulkita mutta isomilla autoilla ajetaan enemmän ja ne näyttävät kestävän enemmän kilometreja
Miten tuosta voi vetää tuon johtopäätösen? Jos moottoreista puhutaan, pitäisi nähdä tilasto tyyliin kuinka monesta vaikkapa 300 tkm ajetusta autosta on moottori vaihdettu tai tehty vähän isompi moottoriremppa. Sellaista ei näe katsastustilastoista. Ehkä merkkikorjaamoilla olisi jotain, mutta suurin osa 300 tkm ajetuista ei varmaankaan merkkiliikkeissä käy.

Se, että jollain autolla on ajettu vain 200 tkm ei tarkoita, ettei se kestäisi 300 tkm.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onhan nuo joidenkin Audien ja Wolkkareiden myynti-ilmot aika karuja. Vaihdeltu koneita ja laatikoita alkaen alle sadantuhannen ja mitä saa kuulla autenttisia käyttäjäkertomuksia, ne vain vahvistavat käsitystä.

Esim. Audi Q7. Joku päässyt peräty 389 000 km mutta aika finaalissahan tuo jo kerrotun mukaan on.

Tiedossa olevat viat:
-Sähkövikoja, keskikonsoli ei toimi,mittaristo herjaa poltin yms vikoja
-Moottorinhäiriö valo palaa,alustanhäiriö valo palaa,hehkun merkkivalo vilkkuu
-Kone naputtaa,suutin vika
-Apukuskin peili puuttuu,korissa muutenkin ikään nähden lommoja,ruostetta tms.
-Seisonut talven yli,sisusta vaatii täydellisen putsauksen,sisällä todella pistävä haju
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Stellantis siis laati viime vuonna uuden öljyspeksivaatimuksen FPW9.55535/03 juuri näiden öljynkulutusvaivojen vuoksi. Uuden speksin mukaisen öljyn viskositeetti on juuri 5W30, edellisen oltua 0W20, mutta viskositeetti tosiaan on vain osa speksiä. Ensimmäinen kelpuutettu öljy on Total Ineo RCP 5W30.
Tuo viskositeetin nosto 20 -> 30 varmaan vaikuttaa jo jotain, mutta tuo viskositeettiarvo on kuitenkin nykyautoissa hieman sivuseikka, ja setelirahoja menee jos laittaa väärän öljyn vaikka viskositeetti olisikin oikea.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vag konsernin TSI ja DSG kun on ympätty samaan autoon on ongelmat edessä 100 prosenttisesti, eikä tarvi kovin pitkälle ajaa.
 

tuna

Vakionaama
viskositeettiarvo on kuitenkin nykyautoissa hieman sivuseikka, ja setelirahoja menee jos laittaa väärän öljyn vaikka viskositeetti olisikin oikea.
Tämä nyt on juu muutamaan kertaan jo saatu sanottua, kuten kumpikin meistä jo edellisissä viesteissä. Mainitaan nyt tässä vielä, mitään muuta öljyä kuin mitä valmistaja on määrittänyt ei ole mieltä nykyautoon laittaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Miten tuosta voi vetää tuon johtopäätösen?
Helposti. Isoja mootereita laitetaan keskimäärin isoihin autohin
Jos moottoreista puhutaan, pitäisi nähdä tilasto tyyliin kuinka monesta vaikkapa 300 tkm ajetusta autosta on moottori vaihdettu tai tehty vähän isompi moottoriremppa. Sellaista ei näe katsastustilastoista. Ehkä merkkikorjaamoilla olisi jotain, mutta suurin osa 300 tkm ajetuista ei varmaankaan merkkiliikkeissä käy.

Se, että jollain autolla on ajettu vain 200 tkm ei tarkoita, ettei se kestäisi 300 tkm.
Se että pieni auto pienellä moottorilla ei kestä tarkoittaa että ne ei kestä keskimäärin samaa kuin isot autot joissa on isompi moottori. Ei ole minusta vaikea kausaliteetti. Sematiikkaa on sitten johtuu voimansiirrosta vai laakereista mutta tilastollisesti autot joissaon iso moottori kestää enemmän kilometrejä. Sama kausaliteetti on että mitä enemmän auto maksaa sitä pidempään se säilyy ajossa.
 

Lurkus

Vakionaama
Millä muulla tavalla öljyn viskositeettiluokan muutoin ilmoittaisit?

EIkös viskositeetti-indeksi ole eri suure kuin nämä 0W20-luokat?
En millään muulla tavalla. Tuohan oli oikea tapa ilmoittaa viskositeettiluokka, mutta ei oikea ilmoittaa viskositeettia.
 
Back
Ylös Bottom