Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
”VERONMAKSAJAIN keskusliitto varoittaa bensiinin ja dieselin odotettavissa olevasta kovasta hinnannoususta, josta se epäilee kuluttajien olevan vielä pitkälti jopa täysin tietämättömiä.”
![]()
Veronmaksajain keskusliitolta vakava varoitus – autoilijoita odottaa jo salakavala kustannusmiina
Polttoaineiden hinnoille on tapahtumassa jotain, jota suurin osa autoilijoista tuskin vielä kunnolla ymmärtää.www.is.fi
Veikkaan myös, että osalle tulee täysin puskista ja sitten harmitellaan kun kukaan ei varoittanut ajoissa. Sama kuin yllätystalvi vuosittain.
Keskusliiton mukaan tällaisessa tilanteessa onkin ”paradoksaalista houkutella kuluttajia romutuspalkkion avulla ratkaisuun suhteellisen korkeapäästöisen (eli tyypillisesti korkeakulutteisen) uuden auton hankintaan, kun yhtä aikaa tiedostetaan kyseisten autojen käyttöön hyvinkin läheisessä tulevaisuudessa realisoituvat kustannuspaineet, jotka vieläpä perustuvat poliittisiin päätöksiin”.
Lienee merkityksetöntä kuluttaako ne omasta mielestä paljon ja mikä on raja silloin kun päättäjät päättää kiristää suhteellisia rajoja.Paljonko ne uudet autot nyt sitten kuluttaa? Itellä "uusi" 2.0 litran turbokiisseli vm 2015 ja näyttää keskikulutus asettuvan 5,5 l/100 km. Toinen uudempi samankokoisella koneella oleva menee 4,5 l/100 km, 1700 kg asuntovaunu tuli 600 kilometriä perässä ja keskikulutus hyppäsi 8,8 l/100km eikä oltu tientukkona muuta kuin motarilla. Ei taida uudet diesel autot päästä 10 l/100km lukemiin edes kovalla yrittämisellä, käsittääkseni bensapelitkin jo aika pieniruokaisia, tuo 10-kerhon lukema ehkä voisi hipoa "korkeakulutteinen" termiä.
Nyt olikin kyseessä veronmaksajain keskusliiton mielipide korkeakulutteisesta autosta. Ei vaan kerrottu numeroina, että mikä se korkeakulutteinen heidän mielestään on ja pitääkö tässä olla huolissaan (heidän mielestään).Lienee merkityksetöntä kuluttaako ne omasta mielestä paljon ja mikä on raja silloin kun päättäjät päättää kiristää suhteellisia rajoja.
Tässä ilmeisesti viitataan romutuspalkkion rajaan joka on 140g/km, litroissa jonkun laskurin mukaan yli 6 l/100km.Paljonko ne uudet autot nyt sitten kuluttaa? Itellä "uusi" 2.0 litran turbokiisseli vm 2015 ja näyttää keskikulutus asettuvan 5,5 l/100 km. Toinen uudempi samankokoisella koneella oleva menee 4,5 l/100 km, 1700 kg asuntovaunu tuli 600 kilometriä perässä ja keskikulutus hyppäsi 8,8 l/100km eikä oltu tientukkona muuta kuin motarilla. Ei taida uudet diesel autot päästä 10 l/100km lukemiin edes kovalla yrittämisellä, käsittääkseni bensapelitkin jo aika pieniruokaisia, tuo 10-kerhon lukema ehkä voisi hipoa "korkeakulutteinen" termiä.
Samassa suhteessa menee sähköautolla. 120km josta 2/3 100km/h ja loput vaihteleva on kulutus 15kWh/100km. Sama kuomullisella noin 3m pitkällä peräkärryllä tyhjänä 27kWh/100km. Monasti väitetään että sähköauto olisi poikkeuksellisen suurikulutuksinen mainituissa tilanteissa.>menee 4,5 l/100 km, 1700 kg asuntovaunu tuli 600 kilometriä perässä ja keskikulutus hyppäsi 8,8 l/100km eikä oltu tientukkona muuta kuin motarilla.<
Lähinnähän tuossa tulee se että polttomoottoriauton hyötysuhde paranee kun laitetaan lisää vastusta, kun taas sähköautossa se ei muutu, josta seuraa se että polttiksen kulutus lisääntyy yleensä suhteessa vähemmän kuin sähkärissä.Samassa suhteessa menee sähköautolla. 120km josta 2/3 100km/h ja loput vaihteleva on kulutus 15kWh/100km. Sama kuomullisella noin 3m pitkällä peräkärryllä tyhjänä 27kWh/100km. Monasti väitetään että sähköauto olisi poikkeuksellisen suurikulutuksinen mainituissa tilanteissa.
Massa ei ole kovin hyvä vertailutapa, kun ilmanvastus on kuitenkin varsin merkittävä tekijä kulutuksessa. 18 tonnin kuorma-auto näyttää kuluttavan n. 25 l/100 km. Koska sillä ei edes pääse juuri yli 80 km/h, pitää verrata vastaavaan ajoon henkilöautolla. Silloin vaikkapa mun reilun 1600 kg omapainon dieselillä kulutus on n. 4 l/100 km. Paljonkos tuon kuorma-auton paino ajossa on? Tyhjänä luokkaa 10 tn ja täyskuormalla se 18 tn.Hyvä vertailukohta on kuorma-autot, joiden kulutus on massaan nähden huomattavasti pienempi kuin henkilöautoilla.
Massa ei ole kovin hyvä vertailutapa, kun ilmanvastus on kuitenkin varsin merkittävä tekijä kulutuksessa. 18 tonnin kuorma-auto näyttää kuluttavan n. 25 l/100 km. Koska sillä ei edes pääse juuri yli 80 km/h, pitää verrata vastaavaan ajoon henkilöautolla. Silloin vaikkapa mun reilun 1600 kg omapainon dieselillä kulutus on n. 4 l/100 km. Paljonkos tuon kuorma-auton paino ajossa on? Tyhjänä luokkaa 10 tn ja täyskuormalla se 18 tn.
Otsapinta-alaa tuossa ei taida olla edes 5-kertaisesti.
Nyt olikin kyseessä veronmaksajain keskusliiton mielipide korkeakulutteisesta autosta. Ei vaan kerrottu numeroina, että mikä se korkeakulutteinen heidän mielestään on ja pitääkö tässä olla huolissaan (heidän mielestään).
Ja onhan se nyt merkityksellistä, kuluttaako oma ajopeli omasta mielestä paljon. Jos kuluttaa omasta mielestä paljon, niin silloinhan on syytä harkita pienempikulutteista vaihtoehtoa. Tai säästää jostain muusta tai tienata enemmän rahnoo.
Massa ei ole kovin hyvä vertailutapa, kun ilmanvastus on kuitenkin varsin merkittävä tekijä kulutuksessa. 18 tonnin kuorma-auto näyttää kuluttavan n. 25 l/100 km. Koska sillä ei edes pääse juuri yli 80 km/h, pitää verrata vastaavaan ajoon henkilöautolla. Silloin vaikkapa mun reilun 1600 kg omapainon dieselillä kulutus on n. 4 l/100 km. Paljonkos tuon kuorma-auton paino ajossa on? Tyhjänä luokkaa 10 tn ja täyskuormalla se 18 tn.
Otsapinta-alaa tuossa ei taida olla edes 5-kertaisesti.
Näin on juuri nyt, mutta artikkelin pointti olikin juuri siinä, että jos se onkin muutaman vuoden päästä jotain täysin muuta niin ymmärretäänkö sen skaalaa?Dieseliä viimeksi tankkasin 1,409€ hinnalla. Se kyllä alkaa olemaan jo edullisen puolella.
Sähköauton ajoneuvovero on jo lähes kolminkertainen hybridiin nähden ja sitä on nostettu jo ainakin kaksi ellei kolme kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana, joten paineet alkaa olla enemmänkin siellä polttomoottoripuolella. Ja juurihan tuossa uutisoitiin, että hybridien verokohteluun päästöjen suhteen on tulossa raju muutos. Sitä en tiedä tuleeko vain autoveron muodossa vai tuleeko myös ajoneuvoverossa.Veikkaan että sähköautoilun veroluonteiset maksut ovat enempi noususuuntaisia kuin polttiksilla
Uskotko että jossain kohtaa tulee hallitus joka kääntää keskkansa täysin päinvastaiseksi nykysuuntaukseen?Veikkaan että sähköautoilun veroluonteiset maksut ovat enempi noususuuntaisia kuin polttiksilla
Tämä on se asia mitä suuri yleisö ei taida ymmärtää. Kun katsoo minkälaisia polttomoottoriautoja on vaikka kymmenen myydyimmän auton joukossa niin yksinkertaistettuna ne on todella huonoja veronmaksajia. Siellä on paljon mm. Toyotan hybridejä joissa on ajoneuvovero 100 euron luokkaa ja bensankulutus alle 5 litraa satasella. Ei täyty 8 miljardin verotuottotavoitteet niillä autoilla. Isot dieselautot on hyviä veronmaksajia tonnia lähentelevillä käyttövoima/ajoneuvoveroilla mutta niiden määrä autokannassa vähenee kovaa vauhtia ja uusia ei myydä.Sähköauton ajoneuvovero on jo lähes kolminkertainen hybridiin nähden ja sitä on nostettu jo ainakin kaksi ellei kolme kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana, joten paineet alkaa olla enemmänkin siellä polttomoottoripuolella.
Kyllä uusille sähköautoille tulee verotus. Nythän polttiksista on maksettu satumaisia summia veroja uutena ja se kun vähenee niin arvaa miten käyUskotko että jossain kohtaa tulee hallitus joka kääntää keskkansa täysin päinvastaiseksi nykysuuntaukseen?
TIetysti niitä veroja tulee lisää jo ihan sähkäreiden pienemmän verokertymän takia, mutta että ne uudet verot joita keksitään eivät koskisi yhtälailla myös polttisautoja?
Kyllä uusille sähköautoille tulee verotus. Nythän polttiksista on maksettu satumaisia summia veroja uutena ja se kun vähenee niin arvaa miten käy
Tuo mainitsemasi satumainen summa on noin 4% kaikesta autoilusta kerätyistä veroista joten ei vaikuta mahdollisesti tulevaan verouudistukseen juuri mitenkään.Kyllä uusille sähköautoille tulee verotus. Nythän polttiksista on maksettu satumaisia summia veroja uutena ja se kun vähenee niin arvaa miten käy
Näin se vaan on. Tuossa on vielä esimerkkinä yhden kuukauden 10 myydyintä autoa. Vaikka kyse onkin vain yhdestä kuukaudesta niin huomionarvoista on 5 mukana olevaa Toyotaa mutta ei yhtään kunnon veronmaksajaa. Näistä ei maksella jatkossa juuri ajoneuvoverojakaan.Eipä olisi uskonut että vain 4% autoilun veroista. Voiko tosiaan olla noin.
Ei ole omaa kokemusta kuorma-autojen kulutuksesta. Jostain opinnäytteestä tuon suuruusluokan löysin. En tiedä miten ton mun 1600 kg omapainon dieselin saisi kuluttamaan 7,5 l/100 km. Pelkkää lyhyttä pätkää paljolti ruuhkassa ajamalla saa menemään 6,5. 120+ km/h ajamalla ei mene edes 6. Mun 38 km työmatkalla menee enintään 4,5.No mun mielestä tuo 25l/100km, on samanlainwn kulutus kun siinä 1600kg omapainon dieselissä 7,5l/100km, eli ihan realistinen tietyssä käytössä, mutta ei kuitenkaan vertailukelpoinen.
Entäpä jos kokeilet asuntovaunun tai kuomullisen perävaunun kera.Ei ole omaa kokemusta kuorma-autojen kulutuksesta. Jostain opinnäytteestä tuon suuruusluokan löysin. En tiedä miten ton mun 1600 kg omapainon dieselin saisi kuluttamaan 7,5 l/100 km. Pelkkää lyhyttä pätkää paljolti ruuhkassa ajamalla saa menemään 6,5. 120+ km/h ajamalla ei mene edes 6. Mun 38 km työmatkalla menee enintään 4,5.
Tuo sun kulutus ei ollut pointti, vaan se että, joo tyypillinen 18tonnin kuorma-auto varmaankin kuluttaa sen 25l/100km, koska nuo ovat tyypillisesti jakeluautoja.. Eli nimenomaan sitä lyhyttä ajoa kun kuorma puretaan ympäri kaupunkia.. Ei tuollaisilla autoilla yleensä mitään kaukorahtia ajeta.Ei ole omaa kokemusta kuorma-autojen kulutuksesta. Jostain opinnäytteestä tuon suuruusluokan löysin. En tiedä miten ton mun 1600 kg omapainon dieselin saisi kuluttamaan 7,5 l/100 km. Pelkkää lyhyttä pätkää paljolti ruuhkassa ajamalla saa menemään 6,5. 120+ km/h ajamalla ei mene edes 6. Mun 38 km työmatkalla menee enintään 4,5.
No sitten se ei enää ole 1600 omapainoinen. Kerran olen veränyt moottoritietä sellaista hevoskuljuksen näköistä kuomullista perävaunua muuttokuormalla. Ei muistaakseni silloinkaan ylittynyt tuo 7,5. Toki vauhti oli vain 80 km/h luokkaa.Entäpä jos kokeilet asuntovaunun tai kuomullisen perävaunun kera.
Pari fillaria oli auton perässä tellingissä tällä viikolla tuollaisen reissun ajan. Olisko mahtanut kulutus kasvaa jotain 10% luokkaa...Pari polkupyörää katolle ja toiset kaksi takatelineeseen. Lisää kulutusta aivan älyttömästi!

Edit. löysin Adacin jutun aiheesta
Samassa on myös peräkärryn vaikutuksesta kulutukseen
![]()
So viel mehr verbraucht ein E-Auto mit Dachaufbau oder Anhänger
Wissen Sie, wieviel Ihr Elektroauto mehr verbraucht, wenn ein Anhänger gezogen wird oder ein Fahrradträger montiert ist? Der ADAC hat's gemessenwww.adac.de
Jotenkin vaikea löytää tuolta tuota. Noissa graafeissa kaikissa nousi kulutus, joskin ilmeisesti oletettua vähemmän.Tuoreessa Moottori-lehdessä testattiin Towbox-laatikkoa, eli vetokoukkuun asennettavaa tavaralaatikkoa. Testi paljasti, että ainakin katumaasturissa laatikko ei nosta kulutusta, vaan itse asiassa laskee sitä.
Jotenkin vaikea löytää tuolta tuota. Noissa graafeissa kaikissa nousi kulutus, joskin ilmeisesti oletettua vähemmän.
Samaa vaikutusta kuin jossain Myytinmurtajien jaksossa kokeilivat vaikutusta kulutukseen kun auton pellit oli täynnä golfpallon kokoisia kuoppia? Vähensi auton taakse muodostuvaa alipainetta tai jotain tuollaista mikä sitten vähensi kulutusta.En tiedä mistä graafeista puhut, Moottorin jutussa ei ollut graafeja. Olivat testanneet sekä Volvo EX40:llä että Skoda Elroqilla, molemmilla kulutus Towboxin kanssa oli pienempi kuin ilman. Mitään muita lukuja ei annettu, kuin että säästö oli muutaman prosentin luokkaa.