Keskustelua polttomoottoriajoneuvoista

Jule

Vakionaama
Taas otsikolla ja itse tekstillä ei juurikaan ole tekemistä keskenään.. Ne savuttavat dieselit kun voi jo ihan nykyperustein liputtaa sivuun tarkastettavaksi, virkamiestasolla haaveillaan että kehitetään laite jolla bongataan niitä ei savuttavia dieseleitä tarkistettavaksi.

Käytännössä edes sitä savuarvoa ei ajoneuvokohtaisen rajan mukaan seurata katsastuksessa, koska sitä ei pystytä katsastuksessa luotettavasti mittamaan, ja jo nykyiselläänkin siellä katsastuksessa mitataan ensisijaisesti pakoputkistoon tarttunutta vanhaa nokea.

Jos nyt oikeasti noihin dieseleiden päästömanipulaatioihin (eli käytännössä DPF poistoihin) haluttaisiin puuttua, se onnistuisi velvoittamalla dieselautoihin tarkistusluukku pakoputkeen DPF pöntön jälkeen, josta katsastuksessa sitten voitaisin visuaalisesti todeta onko siellä se pönttö paikallaan vai ei. Tämä olisi käytännössä yksinkertainen, halpa ja helposti toteutettava asia jolla tuo asia saataisiin 99% kuriin, jäljelle jäisi vain se 1% joka viitsisi sitten periaatteen vuoksi sitä suodatinta aina katsastusten välillä poistaa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Käytännössä edes sitä savuarvoa ei ajoneuvokohtaisen rajan mukaan seurata katsastuksessa, koska sitä ei pystytä katsastuksessa luotettavasti mittamaan, ja jo nykyiselläänkin siellä katsastuksessa mitataan ensisijaisesti pakoputkistoon tarttunutta vanhaa nokea.
Putkesta voi irrota nokea ja varsinkin ensimmäisellä polkaisulla tämä onkin todennäköistä. Autoa ei vanhan noen vuoksi hylätä vaan mittausta yritetään uudelleen ja on ihan normaalia, että polkaistaan 2 ... 4 kertaa, jotta saadaan hyväksyttävä arvo. Jos autolla tekee vaikkapa tukevan kiihdytyksen ennen katsastusta, voi se ensimmäinen polkaisu hyvinkin kelvata kun ei sieltä enää enempää irtoa. Jos auto savuttaa, kyllä se noki moottorista tulee eikä irtoa pakoputkesta. Uusiin autoihin on tietty mahdollista tehdä monenlaista mitä vain määrätään mutta tarkastusluukkuvelvoite vanhaan autoon olisi kyllä melkoinen vääryys.

Suuri savutus saadaan tyypillisesti aikaan kun syöttöä lisätään virikeinoilla, viallisilla polttoainesuuttimilla tai se on seurausta ahtimen jälkeisestä ilmavuodosta, jolloin moottoriin menee vähemmän ilmaa kuin ilmamassamittari näyttää. Kai nuo savutusmittaukset jotain viallisia autoja löytävät kun niitä tehdään mutta itse en ole koskaan pompannut näistä savutusarvoista.

Wanhat dieselit alkavat käymään aika harvinaisiksi. Hiukan ihmettelen, mitä ajojahtia tässä näille tarvitaan. Eikö ne poistu käytöstä riittävän nopeasti? Niitä autojan nyt tietty on, mutta kalusto mahtaa keskimäärin viettää paljon liikennekäytöstä poistettuina. Itsellänikin on 3 dieseliä, joista tänä vuonna vain yksi on ollut vuorollaan käytössä.
 

Jule

Vakionaama
Putkesta voi irrota nokea ja varsinkin ensimmäisellä polkaisulla tämä onkin todennäköistä. Autoa ei vanhan noen vuoksi hylätä vaan mittausta yritetään uudelleen ja on ihan normaalia, että polkaistaan 2 ... 4 kertaa, jotta saadaan hyväksyttävä arvo. Jos autolla tekee vaikkapa tukevan kiihdytyksen ennen katsastusta, voi se ensimmäinen polkaisu hyvinkin kelvata kun ei sieltä enää enempää irtoa. Jos auto savuttaa, kyllä se noki moottorista tulee eikä irtoa pakoputkesta.

Tietysti se noki sinne pakoputkeen on alunperin tullut moottorista, mutta ei se muutamalla paikallaan tehdyllä polkaisulla sitä pakoputkea puhdista. Toki se hyväksyttävä arvo saadaan yleensä pelkästään paikallaan polkemalla, mutta käytännössä aina siinä hyväksyttävässäkin arvossa on merkittävä osa sitä putkesta irronnutta nokea.

Ja ihan yhtälailla pätee vanhoihin, kuin myös uusimpiin mitattaviin dieseleihin, uusissa toki sitä nokea kertyy putkiin vähemmän, mutta myös raja-arvo tiukempi.

Uusiin autoihin on tietty mahdollista tehdä monenlaista mitä vain määrätään mutta tarkastusluukkuvelvoite vanhaan autoon olisi kyllä melkoinen vääryys.

Onhan noita ennenkin pitänyt autoihin jälkikäteen varusteita asentaa, jotta pysyvät liikennekelpoisina, eikä tuo nyt olisi edes merkittävän hintainenkaan varuste.
 

Jule

Vakionaama
. Tässä näen riskin että EV:n autojen hankaloituu nopeammin kuin polttisten koska poltisetn osat on pääosin mekaanisia.

Kuinka vanhoista polttiksista nyt puhutaan?

Eihän sähköautossa ole kuin se tehoelektroniikka joka polttiksista puuttuu, ja tehoelektroniikka on vähän pakko tehdä siinämäärin robustiksi, että ne ei ihan välittömästi ole käsiin lahoamassa.

Se ylimääräinen heikko lenkki on se auton oma laturi.

Sähköisestihän nykyaikainen polttomoottori monimutkaisempi laite kuin sähkömoottori, jonka ohjaaminen on suhteellisen yksinkertaista.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Monesti netin keskusteluissa näkee näiden sähköautoja karttavien kommenteissa kun "kaikki toimii sähköllä" ja "turhia toimintoja ja ominaisuuksia näyttöineen".
Jostain syystä se yhdistetään sähköautoon kun käyttövoima on sähkö vaikka nuo hilut on normaalia 12v tekniikkaa mitkä uusissa polttomoottoriautoissakin.
Taitaa tulla yllätyksenä jääröille kun vaihdon aika tulee että se uusi polttis onkin sitä samaa täynnä ja ajettava tietokone. Ja varsinkin kun ne alkaa olla siellä vaihtoautorivissäkin.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Taitaa tulla yllätyksenä jääröille kun vaihdon aika tulee että se uusi polttis onkin sitä samaa täynnä ja ajettava tietokone. Ja varsinkin kun ne alkaa olla siellä vaihtoautorivissäkin.
Onhan jo 90-luvulla autoissa ollut kymmenkunta ecua, mutta näyttöjä ei juurikaan. Mun edellisessä -05 autossa oli varmaankin jo parikymmentä ecua ja pieni näyttökin. -16 polttiksssa sitten on jo kosketusnäyttö ja kolmisenkymmentä ecua.
 

Jule

Vakionaama
Onhan jo 90-luvulla autoissa ollut kymmenkunta ecua, mutta näyttöjä ei juurikaan. Mun edellisessä -05 autossa oli varmaankin jo parikymmentä ecua ja pieni näyttökin. -16 polttiksssa sitten on jo kosketusnäyttö ja kolmisenkymmentä ecua.
Ecu viittaa vaan moottorinohjauslaitteeseen (Engine Control Unit)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onhan jo 90-luvulla autoissa ollut kymmenkunta ecua, mutta näyttöjä ei juurikaan. Mun edellisessä -05 autossa oli varmaankin jo parikymmentä ecua ja pieni näyttökin. -16 polttiksssa sitten on jo kosketusnäyttö ja kolmisenkymmentä ecua.
Mutta nämä ajaa edullisemmanpään autoilla joissa polkimet, ratti, mittaristo ja muutama katkaisija.

Noniin, nyt mennään taas ketjun aiheesta kauas...piste.
 

iqo

Vakionaama
Pirun kalliin ecun polttikseen vaihtanut.
Tämä on muuten hyvä pointti! Itselläkin meinasi realisoitua aikanaan -05 Octavian kanssa pirullinen ECU-remontti, kun omaa tyhmyyttäni sen osittain käräytin. Uuden osan saa vain merkkiliikkeen kautta, eikä muut pysty sitä "virallisesti" autoon ohjelmoimaan. Varaosan hinta pyörii jossain 2000-3000 euron välillä ja siihen vaihtotyö koodauksineen päälle. Että ei ne peruspolttistenkaan elektroniikkaviat ihan halpoja ole aina korjata. Minä selvisin satasilla, kun löytyi ebaystä käytetty ecu identtisellä osanumerolla ja paikallinen lastutuspaja onnistui kopioimaan vanhan ecun sisällön (mikropiirit oli vielä sähköisesti ehjät) ja kirjoittamaan sen varaosa-ecuun. Tuossa siis on ajonestot ym. samassa, eli pelkkä osan vaihto ei riitä. Jos vanhassa ecussa ei olisi ollut enää mitään eloa, olisi tuo merkkiliikkeen korjaus ollut ainoa vaihtoehto. Toki on myönnettävä, että eipä nuo ecun vikaantumiset taida kovin yleisiä olla, ellei sitten kosteus pääse niitä turmelemaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mutta nämä ajaa edullisemmanpään autoilla joissa polkimet, ratti, mittaristo ja muutama katkaisija.
Ladoissakin oli jo ECU tai parikin 1990-luvulla (ja joukossa aitoon maanantaityyliin kasattuja yksilöitä, tosin sen verran isoista komponenteista kyhättyjä, että tinan poistaminen ja korvaavan komponentin tinaaminen paikalle oli helppoa).
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Ylen tiedot: Mersujen tuotanto loppuu Uudessakaupungissa kokonaan​

Autotehtaalla on valmistettu Mercedes-Benzejä vuodesta 2013 lähtien. Nyt Mersujen aika tehtaalla on päättymässä. Asiasta kerrottiin työntekijöille eilen.
 

Husky

Hyperaktiivi
Autotehtaat perinteisesti ovat sutjakasti muuttuneet sotalinjoiksi. Olisi ihan hyvä vaihtoehto.

Kas muuten kun uutisissa on ignoorattu MB:n toimitusjohtajan järkevä kommentti, että Eurooppa ajaa kaasu pohjassa seinään, jos polttikset kielletään 2035.

Jos MB yms ajetaan alas niin on mahdoton omaan jalkaan ampuminen
 

tet

Hyperaktiivi
Kas muuten kun uutisissa on ignoorattu MB:n toimitusjohtajan järkevä kommentti, että Eurooppa ajaa kaasu pohjassa seinään, jos polttikset kielletään 2035.

MB:n toimarin kommentti on aika käsittämätön. Hän puhuu teknologianeutraalista vaihtoehdosta päästöttömään autoiluun, mutta mistäs hän löytää kilpailukykyisen vaihtoehdon akkuautoille? Juhlapuheista sellaisia löytyy kyllä, mutta eipä ole kukaan vielä käytännössä osoittanut, että niillä olisi mitään saumaa. Akkuautojen kustannustaso laskee kuin lehmän häntä koko ajan, jokainen päivä pelkkää puhetta vie muita vaihtoehtoja kauemmas talouden realismeista.

Huomion arvoista on, että kyseinen kommentointi ei siis vaatinut fossiilipolttisten säilyttämistä valikoimissa. Kyse oli siis vety/metanoli/sähköpolttoaine yms. päiväunista.
 

Jule

Vakionaama
Huomion arvoista on, että kyseinen kommentointi ei siis vaatinut fossiilipolttisten säilyttämistä valikoimissa. Kyse oli siis vety/metanoli/sähköpolttoaine yms. päiväunista.

Eikä toisaalta noita vaihtoehtoisia polttoaineita ole myöskään varsinaisesti kielletty.

Onhan se sinänsä ymmärrettävää että sitä purnataan kun hyvältä bisnekseltä viedään pohja alta.

Toisaalta, on sitä kielletty monia muitakin hyviä bisneksiä.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onhan se sinänsä ymmärrettävää että sitä purnataan kun hyvältä bisnekseltä viedään pohja alta.

Jotenkin itse miellän, että nuo mersut ja bemarit liittyvät polttomoottoriin. Jos sitä ei ole, ovat kaikki samalla viivalla ja nämä kaksi ehkä jopa muista jäljessä, kun kauheasti näyttöjä uudesta käyttövoimasta ei ole. Mersu on tainnut olla myös viimeisiä herkästi ruostuvia autoja.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Jotenkin itse miellän, että nuo mersut ja bemarit liittyvät polttomoottoriin. Jos sitä ei ole, ovat kaikki samalla viivalla ja nämä kaksi ehkä jopa muista jäljessä, kun kauheasti näyttöjä uudesta käyttövoimasta ei ole. Mersu on tainnut olla myös viimeisiä herkästi ruostuvia autoja.
Tais olla väyrynen joka ruostu mutta ne oli 2000-luvun alkua.

Pistin nelivetonhaun - sähkö ja bensa haun nettiautoon - ja yylätyin kuinka paljon paremin bensautot pitävät hintansa ainakin pyyntinsä puolesta.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
MB:n toimarin kommentti on aika käsittämätön. Hän puhuu teknologianeutraalista vaihtoehdosta päästöttömään autoiluun, mutta mistäs hän löytää kilpailukykyisen vaihtoehdon akkuautoille? Juhlapuheista sellaisia löytyy kyllä, mutta eipä ole kukaan vielä käytännössä osoittanut, että niillä olisi mitään saumaa. Akkuautojen kustannustaso laskee kuin lehmän häntä koko ajan, jokainen päivä pelkkää puhetta vie muita vaihtoehtoja kauemmas talouden realismeista.

Huomion arvoista on, että kyseinen kommentointi ei siis vaatinut fossiilipolttisten säilyttämistä valikoimissa. Kyse oli siis vety/metanoli/sähköpolttoaine yms. päiväunista.
TM:ssä ei mainittu että liittyi vaihtoehtoisiin. Siitäkö tuossa oli kyse? Epäilen nyt
Eikä toisaalta noita vaihtoehtoisia polttoaineita ole myöskään varsinaisesti kielletty.

Onhan se sinänsä ymmärrettävää että sitä purnataan kun hyvältä bisnekseltä viedään pohja alta.

Toisaalta, on sitä kielletty monia muitakin hyviä bisneksiä.
Viedään tärkeältä eurooppalaiselta teollisuushaaralta pohja = hallelujaa EU
Tais olla väyrynen joka ruostu mutta ne oli 2000-luvun alkua.

Pistin nelivetonhaun - sähkö ja bensa haun nettiautoon - ja yylätyin kuinka paljon paremin bensautot pitävät hintansa ainakin pyyntinsä puolesta.
2000-luvun alun ceeläiset kanssa ruostui vuodessa. "Huonoa peltiä sattu kuule pariks vuodeksi tehtaalle", saattoi tulla Espanjasta vai miten se oli
 

Jule

Vakionaama
Viedään tärkeältä eurooppalaiselta teollisuushaaralta pohja = hallelujaa EU
Jos se teollisuushaaran pohja perustuu siihen että tuotetaan kollektiivista haittaa koko EUlle, niin miksi ei? Ja sinänsä teollisuushaaran pohjaa ei olle oikeasti viemässä, vain se osuus jossa sitä hyvää bisnestä tehdään muiden haitaksi.

Esimerkiksi lyijyn lisääminen bensaan oli tuollainen hyvä bisnes. Sitä lyijyähän ei alettu bensaan lisäämään siksi että se olisi ollut olemassa olevia parempi tai halvempi oktaanin kohottaja, vaan siksi että se voitiin patentoida, joka teki siitä hyvää bisnestä. Se että sen lyijyn tiedettiin olevan vaarallista jo alunperinkin ei annettu haitata, kun rahaa oli helppo tehdä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Se että sen lyijyn tiedettiin olevan vaarallista jo alunperinkin ei annettu haitata, kun rahaa oli helppo tehdä.
Eikös tuon käyttö kasvanut aluksi sota-aikoina, jotta hävittälentokoneiden ja pommikoneiden moottoreista saatiin näin enemmän tehoja. Sota ei lue lakeja kuin ylimalkaisesti ja mokoma ympäristön ja terveyden kannalta onneton, mutta puhtaan teknisessä mielessä oivallinen teknologia levisi siviilikäyttöön, kun valmistuskapasiteettia oli pakosta rakennettu sotaa varten (varsinkin, kun lentokoneiden polttoaine muuttui pian sodan päätyttyä muista syistä).
 

Jule

Vakionaama
Eikös tuon käyttö kasvanut aluksi sota-aikoina, jotta hävittälentokoneiden ja pommikoneiden moottoreista saatiin näin enemmän tehoja. Sota ei lue lakeja kuin ylimalkaisesti ja mokoma ympäristön ja terveyden kannalta onneton, mutta puhtaan teknisessä mielessä oivallinen teknologia levisi siviilikäyttöön, kun valmistuskapasiteettia oli pakosta rakennettu sotaa varten (varsinkin, kun lentokoneiden polttoaine muuttui pian sodan päätyttyä muista syistä).
Varmasti sota-aikana käyttö on lisääntynyt, ja varmaan ollut aikanaan teknisestikin edullisin tapa tehdä korkeaoktaanista polttoainetta, mutta eihän auton moottorit mitään korkeaoktaanista polttoainetta tuolloin, eikä yleensä edes vieläkään tarvitse.

Se autoohon tarkoitettu tavallinen bensa oli kyllä kalliimpaa lyijyllä ryyditettynä, verrattuna siihen että siellä olisi ollut esim jotain alkoholeja seassa, mutta eihän alkoholia voinut patentoida.

Sitten vähän öljy- ja autoteollisuuden yhteistyötä, niin siirryttiin korkeapurisyeisimmissakin moottoreissa pehmeämpiin materiaaleihin, niin että siitä lyijystä saatiin pakollinen lisäaine moottorin toiminnalle, niin bisnes oli kypsä.
 

BBF

Vakionaama
Taisi lyijytetraetyyli kuitenkin olla teknisesti helpoin ja halvin tapa nostaa oktaanilukua, samalla saatiin suoja pakoventtiileille. Nakutus oli iso ongelma moottoreissa ennen sitä kun puristussuhdetta koitettiin lisätä tehon lisäämiseksi. Autovalmistaja GM lyijyn käytön bensassa taisi lobata, ei öljyteollisuus. Lyijytettyä bensaahan käytetään yhä Suomessakin pienkoneiden (Cessnat ym.) polttoaineena joissa moottorit periytyy jostain 1950-luvulta, ilmeisesti juuri venttiilien takia. Jenkeissä siitä luovuttiin autoissa jo 1970-luvulla katalysaattoreiden takia mutta Euroopassa käytettiin 1990-luvulle asti. Varmasti lyijybensa oli yksi suurimpia ympäristörikoksia ikinä, on todennäköistä että lyijyaltistus aiheutti USA :ssa jopa väkivaltarikollisuuden kasvun 1970-luvulla.
 

Jule

Vakionaama
Taisi lyijytetraetyyli kuitenkin olla teknisesti helpoin ja halvin tapa nostaa oktaanilukua, samalla saatiin suoja pakoventtiileille. Nakutus oli iso ongelma moottoreissa ennen sitä kun puristussuhdetta koitettiin lisätä tehon lisäämiseksi. Autovalmistaja GM lyijyn käytön bensassa taisi lobata, ei öljyteollisuus. Lyijytettyä bensaahan käytetään yhä Suomessakin pienkoneiden (Cessnat ym.) polttoaineena joissa moottorit periytyy jostain 1950-luvulta, ilmeisesti juuri venttiilien takia. Jenkeissä siitä luovuttiin autoissa jo 1970-luvulla katalysaattoreiden takia mutta Euroopassa käytettiin 1990-luvulle asti. Varmasti lyijybensa oli yksi suurimpia ympäristörikoksia ikinä, on todennäköistä että lyijyaltistus aiheutti USA :ssa jopa väkivaltarikollisuuden kasvun 1970-luvulla.
Siis bensan oktaanilukuahan nostettiin ihan etanolilla/metanolilla ennen kuin tuo lyijy sinne keksittiin, mutta eihän tuota olisi voinut tuotteistaa.

Venttiiliseetithän oli jo käytössä oleva ratkaisu, mutta lyijyn ansiosta niitä ei enää tarvittu perusmoottoreissa, joka toki yksinkertaisti moottorin valmistusta (eli juurikin sitä parempaa bisnestä muiden haitaksi).

Tuo pienlentokoneiden lyijyllinen bensa ei onneksi ole enää merkittävä ongelma, kun harrastus on kuitenkin siinämäärin vähäistä. Toki, kun otetaan huomioon kuinka paljon pienempiäkin yleisiä haittoja kielletään, niin voidaan epäillä että pienlentokoneet ovat hyvätuloisten ja vaikutusvaltaisten ihmisten harrastus.

Sinänsä se että moottorit ovat 50-luvulta ei selitä sitä lyijyntarvetta, niihin tehdään säännöllisesti koneremppa, jonka yhteydessä olisi jo moneen kertaan ollut tilaisuus laittaa sinne seetit.

Tosin eivätpä nuo ole päässeet eroon vielä niistä kaasareistakaan.
 

Ton1A

Vakionaama
Ironistahan tässä on se, että sama kaveri kehitti sekä lyijybensan että freonin, https://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Midgley,_Jr.

Historioitsija J. R. McNeill on kirjoittanut Midgleyllä olleen "enemmän haitallisia vaikutuksia ilmakehään kuin millään muulla yksittäisellä eliöllä maapallon historiassa"[1]. Bill Brysonin mukaan Midgleyllä oli "kammottava vietti kohti kaduttavia tekoja".[2] Fred Pearce kuvaili Midgleytä New Scientist -lehdessä "yhden miehen ympäristökatastrofiksi".[3]

Joulukuussa 1921 Midgley havaitsi, että tetraetyylilyijyn lisääminen bensiiniin vähensi auton polttomoottorinnakutusta”. Tällä oli tuhoisia seurauksia ympäristön kannalta, koska bensiiniin lisätty yhdiste levisi autojen pakoputkista ympäristöön, saastuttaen siten sen lyijyllä, joka on eläimille ja ihmisille vaarallinen raskasmetalli. Myöhemmin uransa aikana Midgley työskenteli kodinkoneiden jäähdytysaineiden parissa. 1900-luvun alussa kylmälaitteissa käytettiin myrkyllisiä ja helposti räjähtäviä ainesosia, jotka Midgley pyrki korvaamaan turvallisemmalla yhdisteellä. Hänen kylmälaitteisiin keksimänsä CFC-yhdisteet osoittautuivat kuitenkin ilmakehän otsonikerrosta tuhoaviksi ja aiheuttivat otsonikatoa.
 

BBF

Vakionaama
Tuskin maailmassa olisi riittänyt tarpeeksi alkoholeja bensan sekaan laitettavaksi, metanoli ja etanoli on myös syövyttävää ja muuten vaan ongelmallista bensan seassa isossa määrin. Lyijyä taas tarvittiin varsin vähän että nakutus loppui ja oktaaniluku nousi helposti vaikka yli 100 mitä tarvittiin kaikkein tehokkaimmissa moottoreissa. Suurin syy vanhojen pienlentokoneiden lyijybensan tarpeelle taitaa olla tyyppihyväksynnät, ei saa käyttää mitään muuta eikä useimmilla pienkonekentillä taida muuta kun sitä AVGAS 100LL olla edes tarjolla. Ne Cessnat sun muut kun on aika pitkäikäisiä ja kalliita laitteita, monet on jostain 1970-luvulta tai vieläkin vanhempia. Uusissa koneissa varmasti siirrytäänkin normibensan käyttöön.
 

Jule

Vakionaama
Tuskin maailmassa olisi riittänyt tarpeeksi alkoholeja bensan sekaan laitettavaksi, metanoli ja etanoli on myös syövyttävää ja muuten vaan ongelmallista bensan seassa isossa määrin.

Olisihan se alkoholien tuotanto kasvanut kysynnän kasvaessa. Eikä sitä bensaa edes niin valtavia määriä ottomoottoreissa muutenkaan silloin poltettu.

Lyijy on saatu pois, mutta tilalle on tullut esim. hirveä myrkky MTBE.
https://yle.fi/a/74-20081934
Onko tuota vielä nykybensassa? Tai siis eikö ainakin 95 bensassa se tarvittava oktaani tule jo ihan luonnostaan siitä 10% etanolista?

Tai sitten turboahdettuihin dieselmoottoreihin, joissa voisi käyttää suoraan lentokerosiinia? Joitakin tuollaisia on käsittääkseni tyyppihyväksyttävänä ollutkin.
Eikö dieselmoottoriset lentokoneet kilpailleet ihan vakavasti ottomoottoreiden kanssa joskus 100 vuotta sitten? AInakin tällainen käsitys mulla on.
 

kotte

Hyperaktiivi
Eikö dieselmoottoriset lentokoneet kilpailleet ihan vakavasti ottomoottoreiden kanssa joskus 100 vuotta sitten?
Ilmalaivoissa saattoivat olla dieselit käytössä. Diesel taitaa yleisesti ottaen olla liian painava ilmailussa tehoonsa nähden ilman ahtamista eikä mekaanisesti välitetty ahdin ole tehokas dieselin kanssa. Turboahdin muuttaa tilanteen, mutta käsittääkseni kunnolliset turboahtimet keksittiin vasta toisen maailmansodan jälkeen.

Luin joskus meneillään olevista yleisilmakoneiden dieseleiden tyyppihyväksyntäohjelmista, mutta tuo ei ollut muistaakseni ainakaan sanottavasti enemmän kuin vuosikymmen sitten.
 

tuna

Vakionaama
1930-luvulla diesel-moottoreita ajettiin lentokonekäyttöön, tässä sanottiin sen olevan kannattavaa vain yli 8 tunnin lennoille.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Käyttövero ja perusvero nousee eniten autoissa joissa sähkö sekoitettuna mukaan, paitsi dieselhybrideissä. Eikö kukaan huomaa kuinka nurinkurista tämä on? Yritetään vannoa "vihreään" ja sitten rangaistaan. Kuten olen sanonut: Kaiken takana on vain raha, myös viherpiipareiden ajatuksissa. Terveisin aina jatkossakin bensa-autolla ajava.
 

korsteeni

Jäsen
kyllä noissa autoissa näyttää olevan vieläkin noita ns "poltto" moottoreita.
muutama päivä sitten juvan kohilla rampilta kiilasi edelle musta lava-auto kiihdyttäen sellaisen pilven että ääni meni ja kurkku turposi vaikka autossani on aktiivihiilisuodin. siinä se sitten edellä saastutti ja lopuksi kiihdytti edellä ajavien ohi että näkyvyyttä haittasi mutta ei siinä vielä kaikki, ohituksen jälkeen kääntyi sivutielle.
voi sitä tuulitunnelia korvien välissä.
kotiintultua lähdin pyöräilemään ja joku oli kaivanut vanhan -70 luvun tulipunaisen bedford lava-auton naftaliinista ja koko tie oli sinisen harmaa ilman mitään kiihdytyksiä ja tuoksut aromaattisia sen mukaisesti.
eikö näitä edes katsasteta tahi muuten sanktioida. onko poliisilla edes mandaattia puuttua näihin.
 

Jule

Vakionaama
kotiintultua lähdin pyöräilemään ja joku oli kaivanut vanhan -70 luvun tulipunaisen bedford lava-auton naftaliinista ja koko tie oli sinisen harmaa ilman mitään kiihdytyksiä ja tuoksut aromaattisia sen mukaisesti.
eikö näitä edes katsasteta tahi muuten sanktioida. onko poliisilla edes mandaattia puuttua näihin.
Ei tuon ikäisiä koske mitään päästönormit.. Tuon ajan vehkeeet käryttivät jonkinverran kylmänä jo uutenakin, eikä se sauhutus ole luonnollisesti ainakaan vähenynyt puolessa vuosisadassa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Änkyröiden vanhat moukarilla ja jakoavaimella korjattavat lava-autot ovat lukumäärältään ja ajokilometreiltään niin häviävässä marginaalissa, ettei niistä juuri ole maailmanpelastukseen. Koskee myös muita harrasteajoneuvoja.

Minua huolettaa enemmän oman kulkineen tyyliset mauttomat polttikset, joissa esim. meillä polttellaan 1000 ltr dieseliä per vuosi. Näitä tuntuu riittävän joka tontin kulmalle, joillekin useampikin.
 
Back
Ylös Bottom