Keskustelua sähköautoista

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Noh, saako sähköautoissa ladata itse 12V akkua ja jos saa, niin saako olla kaapelit kiinni ja ellei onko sallittua irrottaa kaapelit itse?
ei siellä missään autossa tiedä mikään mistä se pienoinen jännitteen nousu johtuu jos sitä paikallaan ollessa ladataan.
kaikki jutut ovat ihan sitä itseään.....muka koodataan, ei saa ladata, ei saa vaihtaa jne ovat siksi että talous pyörii. koodaukset ovat sitä että valikkoon laitetaan jos akkutyyppi muuttuu ihan kuin lämpö säädetään kohilleen haluamalle tasolle ja lkaikki merkki yms laitetaan siksi että konepeltiä avaamatta obd lukee mikä siellä on. sama kuin lääkäri laittaa henkilölle vaikka verenpainearvon tietokantaan jotta sieltä löytyy mikä se silloin oli. järkyttävää kusetusta kaikki nykyisin

Lurkus

Vakionaama
Luin kanssa netistä että (lainauksia ohjekirjasta) että konan Winter Mode on akunlämmittimellä varustetuissa malleissa ja ottaa 2kW akun lämmittämiseen ajon aikana jos kytketty päälle.
Muuten akunlämmitin on käytössä aina kun auto kytketty lataukseen riippumatta onko Wniter Mode päällä vai ei.
Eli käsitin että Winter Modea ei kannata pitää päällä ellei halua pikaladata.
Tekeekö tuo toiminto jotain muuta että sitä kannattaa pitää kytkettynä?

Tuo että olisi päällä ALLE 33% varauksella tuntuu järjettömältä, yleensähän näitä toimintoja kytketään pois alhaisemmilla varauksilla.
Ehdot lämmitykselle mun konassa on ainakin paljon tiukemmat. Ei esilämmitä akkua ikinä jos lataus alle 14A kolme. Eikä ole aina päällä latauksessa. Kuumaa akkua ei kannata lämmittää. Winter mode kannattaa pitää aina päällä. Lisälämmittää akkua kun varaus alle 18% ja akku hyvin kylmä. Tämä ei ole järjetöntä. Sillä saadaan tiristettyä energiaa ulos kylmästä akusta. Paljon muitakin ehtoja. Ohjelirja ei jaksa niitä kaikkia selittää.

mimique

Tekninen taiteilija
Uusi on uusi, ei alustassa nivelet vielä kolise tai jarrut jumissa vingu. Jokaisessa on mustaa pyöreää alla ja ratti jolla kertoa sen haluamansa liikesuunnan. Tälläiselle ei-niin-fiilistelijälle tuo uuden koeajo ei tosiaan anna yhtään mitään uutta, mikä ei jo siellä myyntihallissa kylmätyypeillä selviäisi. Toki jos haluaa kokeilla autoa perheen käytössä ja kuunnella myös heidän mielipiteitään siitä, niin silloinhan se on "pakko" koeajaa koska se on usein helpompaa kuin raahata koko poppoota sinne autoliikkeeseen.
Tuo on kyllä totta. Onneksi meillä Puheenjohtajalle riitti kun näytti kuvat kandidaateista ja hän rastitti niistä kelpaavat sekä valitsi värin. Pääsin helpolla :)

Lurkus

Vakionaama
On mullakin 2019 mallissa akun lämmitys mutta sitä ei pysty ohjaamaan itse. Jossain vaiheessa sille tuli kai nappula tms. josta saa itse käynnistää lämmityksen. Vanhemissa on vain "Winter mode" valinta, joka lämmittää akkua vasta kun se alkaa olla tyhjä. Pidän sen pois päältä koska se vähentää vain rangea. Lämmitys ei kumminkaan osu siihen kohtaan kun olen menossa laturille.
Ei se rangea vähennä kun ei se koskaan ajossa ole päällä. Pidentää pikemminkin rangea jos meinaa kovassa pakkasessa ajaa akun todella tyhjäksi. Mulla lämmittää vaan riittävän tyhjän akun sopivasti ennen laturia. Jos on täydehkö niin ei lämmitä, koska ei se latais lämpimänä sitä yhtään nopeampaa. Lämmittää kyllä sitten ladatessa, jotta akku täyttyisi mahdollisimman täyteen. Winter mode on mulla aina päällä ja tänkin viikon on kennot ollu koko ajan noin -20 asteiset.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuo on kyllä totta. Onneksi meillä Puheenjohtajalle riitti kun näytti kuvat kandidaateista ja hän rastitti niistä kelpaavat sekä valitsi värin. Pääsin helpolla :)
No meillä oli jo automalli (Rifter/Berlingo/Combo/Proace City Verso) päätettynä ja hinnastoista jo valittu se keulamerkkikin (Peugeot/Citroën/Opel/Toyota), niin Hallitukselle jäi enää valinta M- vaiko XL-kokoinen ja tietty se väri. Itse sitten valitsin varustetason ja ruksin lisävarustelistan. Asuntovaunumme oli jo päättänyt puolestamme moottorin ja vaihteiston, vetomassat kun piti maksimoida. No jos tästä esim. tuota PV5 lähdetään ihan ostohousut jalassa joskus sihtailemaan, niin Hallitukselle jääkin enää vain sen värin valinta :p

Wespa

Aktiivinen jäsen
Varmaan jos akkutyyppi olisi vaihtunut perinteiseksi, niin voisi olla sopivaa kertoa autolle että akkutyypin voi huomioida latausjännitteessä, olettaen että tuollainen museoauto sen osaa.

Ei kai volkkareissakaan niin kauaa vielä ole BMS:ää ollut että ihan museoikäisissä sentään olisi? Ainakin baijerilaisiin tuli vasta pitkällä 2000-luvun puolella, onneksi.

ttk2

Aktiivinen jäsen
Ylläpitolaturilla on nyt annettu apuja P2:n 12V akulle. Ainakin siltä osin tilanne vaikuttaa nyt paremmalta. Lisäksi autolla on ajettu tänään 200 km, joten latausta on tullut ajoakusta pikkuakkuun virumalla pitkin matkaa.

Kaikki hyvin? No ei ole. AC-lataus ei toimi kuin kahdesta vaiheesta. Kokeiltu kotilaturin lisäksi kahdella julkisella 22 kW laturilla. Ei tässä nyt yleensä niin kiire ole, että täydet 11 kW pitäisi aina saada, mutta joku paikka on selvästi vikaantunut. Kaapeli kaikissa latauksissa ollut sama. Pikalataus onnistuu ongelmitta.

AC-lataus ei toiminut kotona aamulla lainkaan ennen kuin auto oli ollut kauppakeskuksen lämpimässä parkkihallissa muutaman tunnin. Lämpeneminen ja 12V lataus varmaan jotain auttoi (sen korkeajännitelatauksen lisäksi).

korsteeni

Aktiivinen jäsen
12v akun bms on kyllä aika harhaanjohtava käsite. se on nyt sama kun ennen sanottiin latausrele ja sitten lataus-säädin jne, kaikki ne pyrkivät sitä akkua pitämään tavoitellussa jännitteessä ja rajoittamaan max virtaa.
akkuun, sen kuuteen kennoon yksilöinä ne eivät mahda enempää kuin ennenkään, sama epämääräinen kaaos.
olen yhä sitä mieltä ettei järjestelmä tiedä onko siellä uusi akku vai vanha vaan toimii kuten jo nyt halvimmatkin marketin laturit mitaten sen ominaisuuksia hetkessä ja ohjelmisto toimii ja säätää sen mukaan. kyllä se akkutyyppi kannattaa sinne laittaa, onhan se peruslähtökohta järjestelmälle...........jos on

käsittääkseni akku on vain siksi että dc-dc laitetaan päälle, käynnistetään ja stabiloimaan sen toimintaa.
akkuongelmat taasen kun valmistaja jättää liikaa toimintoja sen varaan käynnistämättä dc-dc muunninta koska ei ole ottanut huomioon ilmastollisia erityisolosuhteita

Viimeksi muokattu:

ttk2

Aktiivinen jäsen
Jos Pole kakkosessa on sama akku kuin Volvon sisarmalleissa, eli 70 Ah AGM, niin veikkaan että ikääntyminen on tehnyt tehtävänsä.

Sama akku se on. Olisi pitänyt kylmillä keleillä ladata autoa useammin. Tuo yhden vaiheen putoaminen latauksesta pois oli jättänyt latauksen kerran kokonaan kesken ja siinä kohti auto on saattanut jäädä jotenkin aktiiviseksi ja syömään 12V akkua. Hakuammuntaa, kun en ole pikkuakun jännitteitä aiemmin tänä talvena seurannut.

Noh, saako sähköautoissa ladata itse 12V akkua ja jos saa, niin saako olla kaapelit kiinni ja ellei onko sallittua irrottaa kaapelit itse?

Saa tässä autossa ainakin. Ohjeetkin löytyy apuvirralla auton käynnistämiseksi. Samoihin pisteisiin kytkin ylläpitolaturin.

Akun vaihtokin pitäisi onnistua ihan itse. Nyt on liian kylmä yrittää sitä pihalla. Vaihdon jälkeen ei mitään kriittistä "koodausta" tarvita, mutta uudesta akusta autolle kertominen olisi silti ilmeisesti hyvä tehdä. Se vaatisi softaa ja laitteistoa, joita itseltä ei löydy.

pamppu

Hyperaktiivi
Kaikki hyvin? No ei ole. AC-lataus ei toimi kuin kahdesta vaiheesta. Kokeiltu kotilaturin lisäksi kahdella julkisella 22 kW laturilla. Ei tässä nyt yleensä niin kiire ole, että täydet 11 kW pitäisi aina saada, mutta joku paikka on selvästi vikaantunut. Kaapeli kaikissa latauksissa ollut sama. Pikalataus onnistuu ongelmitta.
Onko sulakkeet ylhäällä? Mulla hajos P2:sta laturi, kuten niin surullisen monesta muustakin autosta. Yhdestä vaiheesta tiputti heti sulakkeen ja latas kahdella. En tiedä kauanko ehti olla niin, ennenkuin edes huomasin.

ttk2

Aktiivinen jäsen
Onko sulakkeet ylhäällä? Mulla hajos P2:sta laturi, kuten niin surullisen monesta muustakin autosta. Yhdestä vaiheesta tiputti heti sulakkeen ja latas kahdella. En tiedä kauanko ehti olla niin, ennenkuin edes huomasin.
Auton päässä joku sulake?

Talon päässä sulakkeet ok. Kotilaturina on go-e Gemini Flex, joka on kiinni voimavirtapistorasiassa. Tuon pistorasian kolmivaiheinen automaattisulake oli lauennut sinä yönä, jonka jälkeen latauksesta on vaihe kadonnut. Tämän jälkeen ei lataus enää anna kolmea vaihetta.

Keskuksen päässä kaikki kunnossa. Samoin voimavirtapistorasialle asti tulee jännitteet ihan ok. Tuo go-e osaa kertoa vaihevirrat reaaliaikaisesti ja L2 ei päälle kytkiessä nouse n. 0,4A ylemmäs. Ikäänkuin auto ei suostuisi ottamaan vastaan.

P2 näyttö ilmoittaa kolmivaihelatauksen olevan toiminnassa, vaikka yksi vaihe on käytännössä mykkä. Mitään virheilmoituksia ei autoon rekisteröidy.

pamppu

Hyperaktiivi
Auton päässä joku sulake?

Talon päässä sulakkeet ok. Kotilaturina on go-e Gemini Flex, joka on kiinni voimavirtapistorasiassa. Tuon pistorasian kolmivaiheinen automaattisulake oli lauennut sinä yönä, jonka jälkeen latauksesta on vaihe kadonnut. Tämän jälkeen ei lataus enää anna kolmea vaihetta.

Keskuksen päässä kaikki kunnossa. Samoin voimavirtapistorasialle asti tulee jännitteet ihan ok. Tuo go-e osaa kertoa vaihevirrat reaaliaikaisesti ja L2 ei päälle kytkiessä nouse n. 0,4A ylemmäs. Ikäänkuin auto ei suostuisi ottamaan vastaan.

P2 näyttö ilmoittaa kolmivaihelatauksen olevan toiminnassa, vaikka yksi vaihe on käytännössä mykkä. Mitään virheilmoituksia ei autoon rekisteröidy.
No mulla se poltti ihan sähkökaapin sulakkeen yhdestä vaiheesta ja go-e näytti sille tietty sitten 0 volttia. Testasin myös eri johdot ja paikat, aina tipahti sulake tietystä vaiheesta, jos sen päälle erehtyi laittamaan. Sitte ku oli menoa, niin en heti ehtinyt korjaamolle viedä, niin meni vielä perään toinenkin vaihe samalla tavalla. Sitte se latas enää yhdellä vaiheella. Onneks sattu ehjänä olemaan sama vaihe mistä go-e ottaa oman ohjauksen. Vaikka olihan siinä tietty koko ajan toimiva pikalataus turvana…

Joka tapauksessa viallinen laturi oli autossa. Jos se on vielä alkuperäinen niin epäilys on vahva. Uusi on ainakin eri varaosanumerolla, ehkä parempi. Takuun puutteessa sain kuitenkin pienen väännön jälkeen osaan vastaantuloa Polestarilta.

ttk2

Aktiivinen jäsen
Joka tapauksessa viallinen laturi oli autossa. Jos se on vielä alkuperäinen niin epäilys on vahva. Uusi on ainakin eri varaosanumerolla, ehkä parempi. Takuun puutteessa sain kuitenkin pienen väännön jälkeen osaan vastaantuloa Polestarilta.
Viallista laturia tässä on oireiden perusteella arvailtu. Onneksi sentään kahdesta vaiheesta lataa - sillä pärjäilee kyllä, vaikka onhan toi kuntoon saatava ennen pitkää. Jos osia saa heti, niin voisi sen laitattaa kuntoon ensimmäisen vapaan ajan tullen, mutta jos auto on yhtään pidempään telakalla, niin odottelen kyllä lämpimämpiä kelejä.

Meillä on 2022 vuosimalli, käyttöönotettu 2021 loppusyksystä. Kilometrejä taulussa jo just yli satku, joten voi olla vähän nihkeässä minkäänlaiset vastaantulemiset Polestarilta.

Muutaman tonninko se laturin vaihto ottaa töineen? Tätä (itselleni ensimmäistä sähkö)autoa ostaessani valmistauduin henkisesti siihen, että arvoa putoaa käytetystäkin vielä reilusti ja joitain sähköihin liittyviä korjauksiakin voi tulla. Sillä perusteella olin asettanut autolle tiukan maksimibudjetin (ikäänkuin rajannut taloudellista riskiä). Muutama tonni on vielä ihan kärsittävissä, vaikka turhia kuluja toki.

-Teme-

Vakionaama
Ensimmäistä kertaa ajoin sähköautolla, kun ajoin sen liikkeen ovesta ulos. Kulkee tuo siinä kuin polttiskin ja toiminnanjohtajakin on tykännyt.
Outoa, ainakin itselle ajogeometria on sen verran tärkeä asia, sekä ajettavuus tai oikeastaan ajomukavuus.
Kokemuksia kun löytyy myös epämukavista autoista joissa ajosatula on kuin kirkonpenkki missä ei löydä miellyttävää asentoa, tai peili ikävästi näkökentässä jne

Sellainen 30min nurkka-ajo ei autosta vielä kerro mitään. Pari viimeistä olleet 24h koeajossa ja ajettu 400-500km sen aikana, jossa motaria, maantietä ja kaupunkiajoa. Tällöin saa tuntumaa että onko auto sellainen missä haluaa viettää tunteja ja tuhansia kilometrejä per kuukausi

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Olisi kyllä kiva kokeilla tuollaista laitetta joka raapii neljästä nurkasta asfaltilla. Kunhan vain selviäisi hengistä, jota pidän epätodennäköisenä omassa tapauksessani. Olenkin pitäynyt nelari-dieseleissä jotta kiusaus ei nousisi liian korkeaksi.

HiTec

Olisi kyllä kiva kokeilla tuollaista laitetta joka raapii neljästä nurkasta asfaltilla. Kunhan vain selviäisi hengistä, jota pidän epätodennäköisenä omassa tapauksessani. Olenkin pitäynyt nelari-dieseleissä jotta kiusaus ei nousisi liian korkeaksi.
No tuohan onkin silleen myös yksi, kun juuri kortin saanut saa alleen jonkun tuollaisen +300hv patteriauton, jota sitten poljetaan nuoruuden innolla kuin vierasta sikaa kavereiden yllyttämänä. Ettei vaan taas sattuisi kohta Teroa leukaan :confused:

Toki toinen on sitten nämä jotka ei koskaan ole moottoripyörää alleen saaneet ja sillä patterilla lähdetään sitten leikiskelemään "kun mä voin". Siinä saattaa myöskin tulla ne tilanteet eteen joskus hiukka turhankin nopsasti ja... 🤕

dbwarrior

Vakionaama
Itseä kans arvelutti, että mitenhän käy kun alle tulee 400hp ja alle 5sec, AWD tarjoaa pidot.
Ei se kyllä automaattisesti laita kokeilemaan sitä, että onko tehot tallella :)
Positiivisin juttu ehkä oli tuossa ohitus kiihtyvyydessä, kun se oikeasti tapahtuu per heti, jos tilanne sitä tarvii.

pamppu

Hyperaktiivi
Viallista laturia tässä on oireiden perusteella arvailtu. Onneksi sentään kahdesta vaiheesta lataa - sillä pärjäilee kyllä, vaikka onhan toi kuntoon saatava ennen pitkää. Jos osia saa heti, niin voisi sen laitattaa kuntoon ensimmäisen vapaan ajan tullen, mutta jos auto on yhtään pidempään telakalla, niin odottelen kyllä lämpimämpiä kelejä.

Meillä on 2022 vuosimalli, käyttöönotettu 2021 loppusyksystä. Kilometrejä taulussa jo just yli satku, joten voi olla vähän nihkeässä minkäänlaiset vastaantulemiset Polestarilta.

Muutaman tonninko se laturin vaihto ottaa töineen? Tätä (itselleni ensimmäistä sähkö)autoa ostaessani valmistauduin henkisesti siihen, että arvoa putoaa käytetystäkin vielä reilusti ja joitain sähköihin liittyviä korjauksiakin voi tulla. Sillä perusteella olin asettanut autolle tiukan maksimibudjetin (ikäänkuin rajannut taloudellista riskiä). Muutama tonni on vielä ihan kärsittävissä, vaikka turhia kuluja toki.

Mulla myös 2022, puoli vuotta sitten meni, oli justiinsa rapian vajaa satku mittarissa. Ensin ei annettu mitään, mutta paksummin sanamuodoin suoraan Polestarille mielipiteeni ilmaisin ratakiskosta vääntäen, niin kyllä sieltä merkittävä vastaantulo sitten tuli. Eli mulla se oli sitten vasta 3.5v ajossa siinä kohtaa ku hajos.

Kolme tonnia oli listahinta, kuinka ollakaan osa löytyi suoraan paikallisen hyllystä ja homma kesti jonkun 2-3 tuntia. Odottaessa valmiiksi. Poleen saa osia, se on hyvä puoli.

Harrastelija

Vakionaama
Nyt on kyllä ollut sellaiset kelit että vähempikin teho saa nelarinkin sutimaan jos turvalaitteet ei ehdi apuun.
Itsellä tosin n. 400hp.

Mutta tuo sähkäri on kyllä hyvin herkkä kaasun asennoll3 näillä liukkailla. Kääntyessä ei kestä kuin hipaista kaasua ja valoja vilkkuu mittaristossa. Siis tuntuu että kun millin painaa kaasua niin tulee jo ensimmäiset luistelu tuntemukset. Ja jos ei heti löysää niin luistonestokin muistuttaa olemassaolostaan. Ilmeisesti vääntöä on mukavasti hitaissa nopeuksissa. Taitaa kääntyessä painollakin olla oma vaikutuksensa.
Suoraan ajaessa ei ihan niin herkkä mutta alkaa vaeltamaan jos vähän enemmän painaa kaasua.

Aloittelevalle ja kokeilunhaluiselle vaarallinen.

-Teme-

Vakionaama
Useita vuosia täysvetoisella ajaneena ja nyt takatuuppari alla niin todella levottomalta tuntuu. Quattrolla kun auto tahtoi liukua kevyesti ja tasaisen hallitusti mitä luistonesto avusti, niin nyt on varsin herkästi perä vaeltamassa ja luistonesto jatkuvasti päällä.
Ei saa lainkaan samanlaista tuntumaa ja hallittavuutta.
Pitää käydä testaamassa nykyisen auton nelikko vastaava että onko se yhtään rauhallisempi

pökö

Kaivo jäässä
No nyt on tyttären reissu "teslalla lentokentälle ja takaisin" saatu onnellisesti päätökseen.

250 kilsan menomatkalla (pakkasta -27asteta) kotoa lähdettiin 100% akulla ja matkalla se ladattiin 2 kertaa 80 prosenttiin ja lentoparkissa jäljellä oli 55%. Eilen kotimatka (pakkasta 5-10 astetta) lentoparkista 55% akulla Forssaan laturiin, jäljellä 4% akkua ja taas lataus 80 %. Forssasta kotiin 120 kilsaa ja akkua kotona jäljellä 46%.

Melkoisesti -27C kävi rangen päälle. Edellinen lentokenttäreissu syksyllä samalla teslalla ladattiin kerran matkalla.
Auto toimi moitteetta koko kylmän reissun.

Antero80

Vakionaama
No tuohan onkin silleen myös yksi, kun juuri kortin saanut saa alleen jonkun tuollaisen +300hv patteriauton, jota sitten poljetaan nuoruuden innolla kuin vierasta sikaa kavereiden yllyttämänä. Ettei vaan taas sattuisi kohta Teroa leukaan :confused:
Jos ei ole nuoren oma auto, niin vanhemmat voivat antaa nuorelle oman avaimen ja asettaa siihen kuljettajaprofiilin joka rajoitettu tehoja/nopeutta.
Itse ainakin tekisin näin.

Tosin osaa ne lapset sen vanhan laiskan bensa autonkin ajaa tieltä ulos, leikkiesään soratiellä Tommi Mäkistä (kokemusta on)

Ton1A

Vakionaama
270 kW eli jotain 380 konia ja takaveto, kitkarenkaat. En ole pitänyt tätä mitenkään hankalana tai äkkipikaisena talvellakaan. Päinvastoin, luistonesto leikkaa kaiken ylimääräisen pois.

puuteknikko

Vakionaama
Itse en oikein pitänyt ID.3:n takavetoisuudesta, tarjosi kitkoilla helposti perää eteen ja ei ollut luottoa auton omiin kirjaustoimenpiteisiin.

Toki nyt on autoliikkeen toimesta etuveto-Nirossa paskimmat mahdolliset nastarenkaat alla (uudet) ja luotto yhtä vähäinen :D

XV70D

Jäsen
Minulla 400hp, takaveto ja kitkat. Nyt tuntuu että ei pääse mihinkään kun asfaltti on joka paikassa peilijäällä. Eilenkin pari Teslakuskia työnsi koko ajan takapuskurista vauhtia, varmaan ärsytti tämmönen matelija edessä...

Esäätäjä

Vakionaama
No nyt on tyttären reissu "teslalla lentokentälle ja takaisin" saatu onnellisesti päätökseen.

250 kilsan menomatkalla (pakkasta -27asteta) kotoa lähdettiin 100% akulla ja matkalla se ladattiin 2 kertaa 80 prosenttiin ja lentoparkissa jäljellä oli 55%. Eilen kotimatka (pakkasta 5-10 astetta) lentoparkista 55% akulla Forssaan laturiin, jäljellä 4% akkua ja taas lataus 80 %. Forssasta kotiin 120 kilsaa ja akkua kotona jäljellä 46%.

Melkoisesti -27C kävi rangen päälle. Edellinen lentokenttäreissu syksyllä samalla teslalla ladattiin kerran matkalla.
Auto toimi moitteetta koko kylmän reissun.
Ja todennäköisesti lähtö % ei ole ollut 55 vaan pari kolme % vähemmän. Jo akun jäähtyminen pudottaa vähän ja hieman on voinut pikkuakkuakin ladata. Jos Sentry mode olisi jäänyt päälle olisi pudotus voinut olla vaikka 10% yksikköä.

Esäätäjä

Vakionaama
Minulla 400hp, takaveto ja kitkat. Nyt tuntuu että ei pääse mihinkään kun asfaltti on joka paikassa peilijäällä. Eilenkin pari Teslakuskia työnsi koko ajan takapuskurista vauhtia, varmaan ärsytti tämmönen matelija edessä...
Sen kun vaan nelivetokuski muistaisi että se neliveto ei pysähdy yhtään helpommin kun vajaaveto. Välillä tulee yllätyksenä tien liukkaus kun ei varoittelee...

Ton1A

Vakionaama
No tuollaistahan se on, aika rauhallisesti lähtee valoista. Vähän auttaa kun hakee ajolinjaa hiukan sivusta.

HiTec

Sen kun vaan nelivetokuski muistaisi että se neliveto ei pysähdy yhtään helpommin kun vajaaveto. Välillä tulee yllätyksenä tien liukkaus kun ei varoittelee...
No tuota olen itsekin pähkinyt, vielä jos sattuu olemaan sähköauto, niin sehän ei sitten varoittele sitäkään vähää - kuin korkeintaan mittaristossa ESC-valolla. Ja stopatessakin kun sitä massaa noissa tuppaa olemaan ihan "riittävästi"

Esäätäjä

Vakionaama
No tuota olen itsekin pähkinyt, vielä jos sattuu olemaan sähköauto, niin sehän ei sitten varoittele sitäkään vähää - kuin korkeintaan mittaristossa ESC-valolla. Ja stopatessakin kun sitä massaa noissa tuppaa olemaan ihan "riittävästi"
Kyllä se lipsuminen mielestäni tuntuu ihan samoin kun polttiksessakin, etuveto puskee, takavetoinen heilauttaa takapäätä. Kyllä sen pienenkin ylimääräisen liikkeen vaan tuntee.

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä se lipsuminen mielestäni tuntuu ihan samoin kun polttiksessakin, etuveto puskee, takavetoinen heilauttaa takapäätä.
Helpommin kyllä mielestäni sähkis tuota tekee. Voimaa kuitenkin tarjolla reilusti enemmän kuin samantehoisella polttiksella konetta huudattamatta eli relusti pienemmälle vaihtamatta. Tänään tuo hurjan 125 kW:n tehoinen sähkis heilutti perää Kehä I:llä, kun säädin vakkarin 65->85. Ei kyllä 120 hv dieseltomaatti tuosta sudi, kun ajaa vitosella tuollaisen kiihdytyksen. Joskus kyllä vitosellakin polttis on sutinut, mutta reilusti kaasua on pitänyt antaa.

HiTec

Kyllä sen pienenkin ylimääräisen liikkeen vaan tuntee.
Tuo on kyllä totta. Ei tartte olla kummoistakaan kun jo "persdyno" kertoo jotain tapahtuvan, oli alla sitten auto tahi prätkä. Toki tuo vaatii pikkasen enempi kokemusta ko. autosta eri olosuhteissa, ihan kylmiltään tuota tuntumaherkkyyttä ei ihan heti synny esim. lyhkäsellä koeajolla tms.
Vakkari pois jäisillä teillä ettei auto lähde käsistä
Tuo oma ranskatar pakottaa ajamaan itse heti jos se huomaa vähäkään luistattelua, vesiliirtoa, kuoppaista tietä... UHD-näytössä nopeuslukema menee sulkujen sisään kertoen ettei cruisea voi just nyt laittaa myöskään uudestaan päälle.

Back
Ylös Bottom