Keskustelua sähköautoista

burmanm

Vakionaama
Vilkkaiden teiden varsilla pitäisi olla vähintään 4x150 kW latauspisteitä.

Onhan ABC:llä noita tehokkaampiakin, mutta eipä sitä oikein niiden softasta näy. Olen mä ainakin jossain ladannut 100kW tai yli, mutta valitettavasti ABC:n kuiteissa ei lue aikaa jonka siellä on viettänyt. Ja tämä siis ~350V:llä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onhan ABC:llä noita tehokkaampiakin, mutta eipä sitä oikein niiden softasta näy. Olen mä ainakin jossain ladannut 100kW tai yli, mutta valitettavasti ABC:n kuiteissa ei lue aikaa jonka siellä on viettänyt. Ja tämä siis ~350V:llä.
Kyllähän ne tehot abc mobiilista näkyy, Tampereen lähistöllä näyttää max 150 kW olevan kaikki paitsi Pirkkala 100 kW. Pääkaupunkiseudulta löytyy myös 80kW.
 

HelaKammo

Vakionaama
Ja Nissan ei tiedä mitä edes tekisi, teki uuden Amperan, polttomoottori lataa jotain pientä akkua, mutta täys sähköllä ajo... Ovat kyllä aika pihalla, mutta uppoaa Quasquai ostajiin?
 

pamppu

Vakionaama
Kyllä näistä Kempowereista tehoa lähtee kun on riittävä sähköliittymä + tehomodulit, esim. tää Halikon Design Hill, jossa 4x250 kW CCS, tehonjaolla 300 kW

Nesteen uudet asemat 600kW. Siitä irtoaa jo neljälle kerrallaan 150kW, 8 piuhaa, jolloin täydelläkin kentällä irtoaa vielä 75kW per auto. Oikein hyvä mitoitus, sinne kelpaa aina kurvata:

 

Ton1A

Vakionaama
Kärsämäen Juustoportti on aika komea. Teslallakin varmasti on tehonjako, tuskinpa tuossa on 3 MW yhteisteho. Ainakin jostain 8x250 kW superista oli maininta että yhteisteho olisi 1.2 MW

1672347510009.png
 

tet

Hyperaktiivi
Ja Nissan ei tiedä mitä edes tekisi, teki uuden Amperan, polttomoottori lataa jotain pientä akkua, mutta täys sähköllä ajo... Ovat kyllä aika pihalla, mutta uppoaa Quasquai ostajiin?
Ei ole lähelläkään Amperaa tuo Nissanin systeemi. Amperan käänteinen PSD-tekniikka on monimutkaisin hybridisysteemi, mitä markkinoilla on ikinä ollut. Nissanin uutuus taas on ihan perusmallinen sarjahybridi, joita löytyy muiltakin, esim. Mitsubishi ja Honda. Noissa muissa tosin on suoravetokytkin, Nissanilla ei ole, eli se on ihan puhdas koulukirjaesimerkki sarjahybridistä.

Jokaisella hybridivoimalinjalla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Tuo simppeli sarjahybridi on todella taloudellinen kaupunkiajossa, mutta maantiellä sitten vastaavasti juopompi kuin kilpailijansa.
 

huugo

Vakionaama
Jokaisella hybridivoimalinjalla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Tuo simppeli sarjahybridi on todella taloudellinen kaupunkiajossa, mutta maantiellä sitten vastaavasti juopompi kuin kilpailijansa.
Ja yllättäen taloudellisuus ei ole epowerin markkinointilause. Ymmärtääkseni kaupataan "sähköauton välitön teho" -tyyppisellä lupauksella. Ja iso range.

Kun olisi edes se.10kwh akkua niin joku idea. Tuommoisenaan veikkaan ettei löydä paikkaansa.
 

burmanm

Vakionaama
Kyllähän ne tehot abc mobiilista näkyy, Tampereen lähistöllä näyttää max 150 kW olevan kaikki paitsi Pirkkala 100 kW. Pääkaupunkiseudulta löytyy myös 80kW.

ABC:n mobiilista ei näy kentän koko, joka siis noissa ongelmana on. Ei se paljon auta jos yksittäinen laturi voi puskea 150kW, jos koko kentän maksimi on 150kW. Silloin jo toinen auto tiputtaa latausnopeuksia puoleen.
 

burmanm

Vakionaama
Amperan käänteinen PSD-tekniikka on monimutkaisin hybridisysteemi, mitä markkinoilla on ikinä ollut.

Eikös Hondan nykyinen hybriditekniikka (uudessa Civicissä) ole kohtuullisen monimutkainen? Kaksi sähkömoottoria, polttomoottori ja erilaisia mahdollisuuksia niiden ympärillä. Pystyy ajamaan pelkästään EV:nä, pystyy ajamaan hybridinä, pelkästään polttomoottorina ja pystyy ajamaan hybridinä niin että polttomoottori lataa vain akkua.

Ja vaihtelee noita lennosta (Autogefuhlin testissä sitä ainakin kehuttiin kovasti, ettei moodien välillä tapahtuvia muutoksia pysty erottamaan ja järjestelmä toimi muutenkin mainiosti).
 

pamppu

Vakionaama
ABC:n mobiilista ei näy kentän koko, joka siis noissa ongelmana on. Ei se paljon auta jos yksittäinen laturi voi puskea 150kW, jos koko kentän maksimi on 150kW. Silloin jo toinen auto tiputtaa latausnopeuksia puoleen.

Jos ABC:lla yksittäiset laturit on alle 150kW, niin silloin taitaa poikkeuksetta lukema olla myös samalla kentän kokonaisteh (eli yksittäinen auto voi saada kentön koko tehon), eli noista paikoista ei ovi suuria odottaa ruuhkatilanteessa. Jos luvataan 150kW, niin silloin kentän teho on jotain yli 150kW, aika tyypillisesti vissiin 200kW luokkaa.

Joo, jos laturi voi hyytyä kentästä johtuvista syistä alle 75kW, niin siitä tarttis olla jo joku varoitus, koska se alkaa vaikuttamaan odotusaikaan aikalailla.
 

Ton1A

Vakionaama
ABC Lataus on sentään kWh-hinnalla. Esim. Lohjan ABC:n ReCharge-laturi on minuuttihintainen, 2x150 kW, 150 kW yhteisteholla. Eli yksin saat max. 150 kW, kaverin kanssa 75 kW lataustehon, mutta minuuttihinta pysyy samana.

No, kehitys kehittyy. Tänä vuonna uusia suurteholatureita on tullut kuin sieniä sateella.
 

tet

Hyperaktiivi
Eikös Hondan nykyinen hybriditekniikka (uudessa Civicissä) ole kohtuullisen monimutkainen? Kaksi sähkömoottoria, polttomoottori ja erilaisia mahdollisuuksia niiden ympärillä. Pystyy ajamaan pelkästään EV:nä, pystyy ajamaan hybridinä, pelkästään polttomoottorina ja pystyy ajamaan hybridinä niin että polttomoottori lataa vain akkua.

Ja vaihtelee noita lennosta (Autogefuhlin testissä sitä ainakin kehuttiin kovasti, ettei moodien välillä tapahtuvia muutoksia pysty erottamaan ja järjestelmä toimi muutenkin mainiosti).
Tuo e:HEV on kaiken netistä löytämäni ja lehdistä lukemani tiedon perusteella ihan normaali sarjahybridi suorakytkentämahdollisuudella, aivan kuten CR-V tai Mitsun Outlander. Ei yllä Amperan monimutkaisuuteen sekään. Amperan (eli Chevrolet Voltin) järjestelmään voi tutustua vaikka alla olevaa videota katselemalla, kyllä tuo on monimutkaisin mitä markkinoilla on ollut.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Elon Musk is known for saying "the best part is no part and the less parts the better"

Johtaa tietysti komponenttien määrän laskemiseen ja kustannus säästöihin mutta jossain vaiheessa tämä alkaa näkymään myös lopputuotteessa. Tesla on päättänyt poistaa kaikista malleista parkkitutkat ja luottaa kameroihin. Se mitä olen molempia tekniikoita seurannut niin mielestäni molemmille on paikkansa mutta epäilen että kameralla ei saa korvattua ultraääniantureita? Mitäs luulette, onnistuuko? Täydellisessä maailmassa auto on tietysti aina puhdas...
 

Esäätäjä

Vakionaama
Elon Musk is known for saying "the best part is no part and the less parts the better"

Johtaa tietysti komponenttien määrän laskemiseen ja kustannus säästöihin mutta jossain vaiheessa tämä alkaa näkymään myös lopputuotteessa. Tesla on päättänyt poistaa kaikista malleista parkkitutkat ja luottaa kameroihin. Se mitä olen molempia tekniikoita seurannut niin mielestäni molemmille on paikkansa mutta epäilen että kameralla ei saa korvattua ultraääniantureita? Mitäs luulette, onnistuuko? Täydellisessä maailmassa auto on tietysti aina puhdas...
Takakameralla varmaan onnistuu jos kamera ei likainen niinkuin se täällä yleensä aika pienen ajon jälkeen on. Etukameralla tuntuu mahdottomalta arvioida jonkun korkean reunakiveyksen tai muun vastaavan läheisyyttä etuhelmasta? Kamerahan on tuulilasin yläreunassa...
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Täydellisessä maailmassa auto on tietysti aina puhdas...
Täydellisessä maailmassa auto on sen mallinen että mitään tuollaisia antureita tai kameroita ei tarvitse, vaan autosta näkee riittävän hyvin ulos ja samaan aikaan auton muodot ovat helposti hahmotettavissa. :) Tuommoisen auton löytäminen nykymallien joukosta on toki suht mahdotonta..
 

fraatti

Hyperaktiivi
;)
Täyssähköautojen hinaukset todennäköisesti lisääntyvät merkittävästi lähivuosina, kun sähköautojen käyttäjäkunta monipuolistuu, arvioi Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen.

Oksasen mukaan tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin sellaiset henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan ja tekniikkaan vaikuttavat tekijät.

–  Kun sähköautoilu yleistyy niin sanottujen tavallisten autoilijoiden keskuudessa, jotka ajavat sähköautoa kuin mitä tahansa autoa ja joille autoilu on lähinnä keino päästä paikasta A paikkaan B, entistä useampi ei välttämättä osaa ajatella esimerkiksi sitä, kuinka monet asiat voivat vaikuttaa rangeen eli jäljellä olevaan toimintamatkaan, Oksanen huomauttaa.

https://www.karjalainen.fi/kotimaa/sahkoautojen-hinaukset-todennakoisesti-yleistyvat-lahivuosina
 

pamppu

Vakionaama
ABC Lataus on sentään kWh-hinnalla. Esim. Lohjan ABC:n ReCharge-laturi on minuuttihintainen, 2x150 kW, 150 kW yhteisteholla. Eli yksin saat max. 150 kW, kaverin kanssa 75 kW lataustehon, mutta minuuttihinta pysyy samana.

No, kehitys kehittyy. Tänä vuonna uusia suurteholatureita on tullut kuin sieniä sateella.

Sama Tampereella mäkkärin Rechargella, Kesällä päräytin tyhjään kemppikenttään (4 piuhaa) ja ehdinkö kaks minuuttia olemaan, niin kenttä olikin yllättäen täysi, perässäni tuli sähköautoryntäys... Teho 50kW, laturi rajoittaa ja minuuttiveloitus sama 54c/min. Se oli jo ryöstö päivänvalossa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Onkohan sähköauton hinaaminen jonnekin viisasta tai välttämätöntä vain sen takia, että akku on tyhjentynyt? Hinaaminen on monesti hiukan hankala toimenpide liikenteen seassa ja vie aikaakin, joten mielellään sen välttäisi muidenkin kannalta, jos olisi mahdollista. Polttomoottorikäyttöisllä tiepalveluautoilla voisi olla päämoottoriin yhdistetty generaattori ja pikateholatauslaite, joka saa tuosta virtansa. Aika nopeasti akkuun saisi sen verran hönkää, että voi jatkaa matkaa kiinteälle latausasemalle. Sähkökäyttöisellä tiepalveluautolla voisi olla ajoneuvon omasta akusta tehonsa saava latauslaite, jolla saa vastaavasti riittävän latauksen, jotta pääsee latausasemalle.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Polttomoottorikäyttöisllä tiepalveluautoilla voisi olla päämoottoriin yhdistetty generaattori ja pikateholatauslaite, joka saa tuosta virtansa.
Brittien sähköautorangen videossa mielestäni tuollainen tuli pelastaan kun ajoivat kilpikonna-moodissa ihan loppuun asti.
On ihan selvää että tuollaiset tulee, ehkä hinausautofirmoille ensin, sitten muuallekin. Täysin järjetöntä lähteä hinurilla viemään jos sähkön voi ensihätään tuoda paikalle.
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Kaikenmoisia ominaisuuksia ne keksii. Viipparit ja vakkari kytketty yhteen
Tuota samaa purnasin jo jossain. Muistaakseni syksyllä yhdessä päivityksessä tuli. Voi olla että joku tuleva päivtys vie ominaisuuden taas pois. Automaattipitkät menee samalla mutta ne saa toki viiksestä pois, tuota sadetunnistin asentoa ei saa pois vakkari päällä, tai saa muutettua tavalliselle tihkulle. On käynyt sama että joku jää tai huuru saa viipperät vispaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuota samaa purnasin jo jossain. Muistaakseni syksyllä yhdessä päivityksessä tuli. Voi olla että joku tuleva päivtys vie ominaisuuden taas pois. Automaattipitkät menee samalla mutta ne saa toki viiksestä pois, tuota sadetunnistin asentoa ei saa pois vakkari päällä, tai saa muutettua tavalliselle tihkulle. On käynyt sama että joku jää tai huuru saa viipperät vispaan.
Tesla on siinä mielessä kummajainen että siellä koitetaan ratkaista samoja ongelmia eri tavalla kuin minkä kanssa muut autovalmistajat ovat takunneet vuosikausia ja päätyneet nykyisiin ratkaisuihin. (Parkkitutkat & sadetunnistin)

Ihmetyttää myös eikö pajalla ole minkäänlaista beta testausta vai tehdäänkö softat ihan Kaliforniassa ja pusketaan sitten ympäri maailmaa ajattelematta pätkääkään erilaisia ilmastoja?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ihmetyttää myös eikö pajalla ole minkäänlaista beta testausta vai tehdäänkö softat ihan Kaliforniassa ja pusketaan sitten ympäri maailmaa ajattelematta pätkääkään erilaisia ilmastoja?
Kanada on käsittääkseni merkittävä markkina-alue ja ilmasto kuin Suomessa, sillai tuo säätäminen kyllä ihmetyttää. Toisaalta esim. Teslan lämpöpumppu on käsittämättömän monimutkainen systeemi, eikä sen talviominaisuuksia ole kyllä Kaliforniassa testailtu. Käyttää kylmemmässä ilmeisesti pelkkää kompuralla lämmitystä ja lämpenee silti nopeammin kun aiemmilla n.7kW ptc vastuksilla.
 

tet

Hyperaktiivi
^ Saattaa olla, että jollain ei ihan tilastomatematiikka ole hallussa. Alus on täynnä akkuja, joten kyytiin ei oteta sähköautoja joiden mukana tulisi vielä lisää pieni määrä akkuja. Kumpikohan on tilastollisesti todennäköisempi tulipalon lähde, aluksen oma akusto vai kyydissä olevien autojen?
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
FB:n "puoleettomilla" keskusteluryhmissä joissa jotkut ovat koeajeneet sähköautoja ovat todenneet Teslan olevan vain sähkökulkine joka on tehty pitkille suorille KUIVILLE Kalifornian asfalttiteille. Suomessa kun ajelee esim loskiasisessa tai pakkaskelissa niin vertailussa Teslojen äänieristys sai moitteita. Samoin tekniikan toimiminen, ovenkahvat jne. Onhan se niin että jos ajat sillä yhdellä omalla ilman että olet koeajanut vähän pitempiä matkoja ja erillaislla olosuhteissa niin se oma tuntuu hyvältä(lue pakko tuntua).
 

kotte

Hyperaktiivi
^ Saattaa olla, että jollain ei ihan tilastomatematiikka ole hallussa. Alus on täynnä akkuja, joten kyytiin ei oteta sähköautoja joiden mukana tulisi vielä lisää pieni määrä akkuja. Kumpikohan on tilastollisesti todennäköisempi tulipalon lähde, aluksen oma akusto vai kyydissä olevien autojen?
Tulkinnassa ei liene niinkään kyse paloriskistä, vaan mahdollisuuksista hallita paloa, joka syttyy autoja täyteen sullotulla autokannella. Tuo siis olisi eräänlainen sekundäärinen vastuu- ja vakuutuskysymys, jos lautalla ei toistaiseksi ole uskottavaa valmiutta saada mahdollista sähköautopaloa hallintaan bensiitankkien keskellä eikä taloudellista vastuuta pysty ulkoistamaan eikä kukaan suostu asiaa hyväksyttävästi sertifioimaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa asia ratkeaa ...

Itse aluksen akuston osalta on epäilemättä luokituslaitoksen hyväksymät sammutusjärjestelyt ja ratkaisu muutenkin luokiteltu. Samoin bensa-autojen kohdalta on pitkä kokemus ja normit siitä, mikä on riittävä valmius kohdata moinen riski ja samoin vakuuttajat suostuvat kantamaan taloudelliset seuraamukset mahdollisesta onnettomuudesta.
 

Jule

Vakionaama
Pitäisi tehdä laivaan autokannelle sellaiset luukut laivan kylkiin, ja sähköautoille parkkiruudut. Jos auto syttyy palamaan se keikautetaan vaan kyljestä mereen.

[poistettu asiaan liittymätön kaksimielisyys / ylläpito]
 

pamppu

Vakionaama
Minkähänlaimena onnettomuus pitää sattua ennenkuin kaikki nämä iloisesti palavat akkutekniikat kielletään autoissa ja sallitaan vain esim. LFP tai joku muu… LFP:n osalta siis kylmäominaisuuksien ja rangen kustannuksella paloturvallisuuden upgrade. Saattaa vielä tapahtua kun joku kunnon ketjureaktio upottaa vielä toisen autolautan.
 

tet

Hyperaktiivi
^,^^ No joo, en osannut yhdistää termiä "autolautta" rahtilaivaan, vaikka olin kyllä tietoinen tuosta tapauksesta. Ehkä näitä ei ihan voi verrata, kyse on hieman eri luokan automääristä. Felicity Acen kyydissä oli noin 5000 autoa, Havilan webbisivujen mukaan heidän risteilyaluksiinsa saa kyytiin autoja kokonaista yhdeksän kappaletta.

 
Back
Ylös Bottom