Mun mielestä sähköautot on vieläkin niin lapsen kengissä, etten jaksa niitä vielä vakavissaan edes harkita.
Plugarit on vain huono kompromissi välistä.
Asia on suoraan verrannollinen mihin tahansa markkinoille tuotaviin massatuotantoon tähtääviin kuluttajatuotteisiin. Ensin ostaa ne jotka ovat valmiita maksamaan ylimääräistä siitä, että ovat ensimmäisiä eli pioneerit ja muuten vaan uudesta tekniikasta innostuneet. Vähän sama kuin matkapuhelimet. Varmasti hehkuttivat ensimmäisiä NMT-puhelimia joissa mukana salkun kokoinen ja painoinen akku. Sitten alkoi vasta GSM-puhelimien myötä varsinainen markkinoiden diffuusio ja silloin juhlittiin tekstiviestiä - jippii!
GSM-puhelimet olivat vasta valtavirtaa ja nekin yleistyi ns. "kaikille" vasta 2000-luvun alkupuolella. Sitten alkoi mobiililaajakaistan kehitys joka kehittyi sieltä 2000-luvun alun säälittävistä GPRS-tiedonsiirroista vihdoin edes välttäviin 3G-yhteyksiin noin 10 vuodessa.
Sama tapahtuu nyt sähköautoissa. Nykyiset ovat kalliita, painavia, täynnä muka-mullistavia ominaisuuksia jotka harva toimii edes kunnolla, vetokyky naurettava suurimmalla osalla, käyttösäde tulevaisuuteen verrattuna naurettava jne. ym.
Molemmat teknologiat ovat verrannollisia myös siinä suhteessa, että käyttäjäkunta on jo olemassa (lankapuhelin -> matkapuhelin ja polttomoottoriauto -> sähköauto).
Olihan se Nokian 2110i hieno puujäljitelmäkuorilla, vyöklipsillä, teho-värinäakulla, mutta ...
Kaksisuuntainen latauskin on varmasti sitten joskus standardi kunhan latauslaitteiden hinnat ja verkkoyhtiöt pääsevät kehitykseen mukaan.
Täältä tulee nyt vastaansanomatonta faktaa, eli mun mielipide aiheeseen:
Tuo vertaus kännykkä - lankapuhelin ei toimi. Ei matkapuhelimet yleistyneet lankapuhelimen korvaaajana, vaan puhelinkioskin ja radiopuhelimen. Lankapuhelin kuoli omaan tarpeettomuuteensa kun käyttäjät olivat tehneet omat valintansa, kun lankapuhelimen pitoon ei ollut enää mitään tarvetta kun käytössä oli matkapuhelin joka peittosi langallisen versionsa kaikilla osa-alueilla pl. lataus ja häviäminen.
Nythän on jo sovittu että polttisten myynti kielletään 2035 tjsp, mutta ilmankin tuollaista kieltoa polttomoottori kokisi ennenpitkään saman kohtalon kuin lankapuhelin, kun se polttomoottoriauto on lopulta paljon epäkäytännöllisempi ja kalliimpi kuin korvaajansa, se kuolee omaan tarpeettomuuteensa.
Sähköauto on ehkä nykyisellään kuin 90-luvun matkapuhelin, idea toimii ja yleistyy, ja sen huonot puolet verrattuna vanhaan tekniikkaan ovat varsin vähäisiä, lähinnä kalliimpi hankintahinta, mutta autojen tapauksessa ei ole sitä puhelinkioskia jossa aiemin on jouduttu asioimaan.
Mä taas oon hiljakseen seurannu mihin tää maailma on menossa. Mun näkymässä 10-15 vuoden päästä sähkö ei välttämättä ole edes se ykkönen ja haluttu auton käyttövoima. Voi olla toki, mut ei välttämättä..
Sähköautoilun haaste on kierrätys, luonnonvarojen haaskaaminen, jne.. Jotenki musta tuntuu, että ny mennään täyttä häkää vain tätä päivää eläen eikä osata nähdä kauemmas. Paljon pitää tapahtua kehitystä myös autoilun sähköistymisessä ja varsinkin tekniikassa, että tää on kestävällä pohjalla. Voin toki olla väärässäki, mut siis... Eikös jo jossain vaiheessa todettu, että maailman luonnonvarat eivät riitä autoilun kokonaisvaltaiseen sähköistämiseen?
Jos autoilua ajatellaan kokonaisuutena, niin polttiksen ongelma on kierrätys, ei sähkärin. Sitä poltettua öljyä ei oikein käytännössä pysty kierrättämään mitenkään. Metallilaatikko jossa öljy poltetaan voidaan tietysti kierrättää, mutta se pätee yhtälailla sähkärin laatikkoon. Se akku voidaan kierrättää, tosin käytännössä niitä toistaiseksi ei juurikaan materiaalina ole kierrätetty, kun kysyntä akkuna on vilä paljon suurempaa. Sama pätee polttisautoonkin, jos moottorille on varaosana kysyntää sitä ei sulateta, vaan käytetään moottorina. Vain kiinnileikannut ja pilalle mennyt moottori laitetaan sulattoon, ihan kuten akkukin. Tai oikeastaan hajonnut akun kenno/kennot. Koko akkuhan ei käytännössä hajoa kerralla kuin mekaanisesti tai palamalla.
Se akkuun kerätty malmi pysyy kierrossa "loputtomiin", toisin kuin polttikseen kerätty öljy, se on kertakäyttöistä. Erilaisia bioperäisiä tai muuten uudistuvia polttoaineita tietysti on, tosin hyvin vähällä käytöllä.
Ei lataustauko ole ongelma jos vaan sattuu olemaan laturi sopivassa paikassa.
Akkukaoasiteetti/energiatiheys tuskin päivittyy jo ostettuun sähkikseen ?
Kuten tuossa jo mainittiin, niin kyllähän niitä akkuja päivitetään, mutta ihan kuten polttiksissakin on moottoreitä päivitetty tehokkaampiin tms, se on kuitenkin harrastuksen omaista toimintaa, enkä kyllä usko että siitä mitään koko kansan huvia tulee, ellei sitten tule jotain modulaarista akkustandardia.
Eipä tuo nyt mikään merkittävä haaste loppujenlopuksi ole. Tai tietysti siinämielessä että niitä ota päivityksiä ei välttämättä pysty hyödyntämään jos laitteensa on modannut mieleisekseen, mutta vaikka kaikki epävirallinen jälkimarkkinatoiminta autoihin liittyen ei olekaan valmistajalle yleisesti ottaen mieluisaa, sen estäminen erityisesti sähköautoissa edellyttää aika paljon lobbaamista.Uusien autojen ota-päivitykset on seuraava haaste jos jotain muutoksia autoon tekee.