Keskustelua sähköautoista

Jule

Vakionaama
Mun mielestä sähköautot on vieläkin niin lapsen kengissä, etten jaksa niitä vielä vakavissaan edes harkita.
Plugarit on vain huono kompromissi välistä.

Asia on suoraan verrannollinen mihin tahansa markkinoille tuotaviin massatuotantoon tähtääviin kuluttajatuotteisiin. Ensin ostaa ne jotka ovat valmiita maksamaan ylimääräistä siitä, että ovat ensimmäisiä eli pioneerit ja muuten vaan uudesta tekniikasta innostuneet. Vähän sama kuin matkapuhelimet. Varmasti hehkuttivat ensimmäisiä NMT-puhelimia joissa mukana salkun kokoinen ja painoinen akku. Sitten alkoi vasta GSM-puhelimien myötä varsinainen markkinoiden diffuusio ja silloin juhlittiin tekstiviestiä - jippii!

GSM-puhelimet olivat vasta valtavirtaa ja nekin yleistyi ns. "kaikille" vasta 2000-luvun alkupuolella. Sitten alkoi mobiililaajakaistan kehitys joka kehittyi sieltä 2000-luvun alun säälittävistä GPRS-tiedonsiirroista vihdoin edes välttäviin 3G-yhteyksiin noin 10 vuodessa.

Sama tapahtuu nyt sähköautoissa. Nykyiset ovat kalliita, painavia, täynnä muka-mullistavia ominaisuuksia jotka harva toimii edes kunnolla, vetokyky naurettava suurimmalla osalla, käyttösäde tulevaisuuteen verrattuna naurettava jne. ym.
Molemmat teknologiat ovat verrannollisia myös siinä suhteessa, että käyttäjäkunta on jo olemassa (lankapuhelin -> matkapuhelin ja polttomoottoriauto -> sähköauto).

Olihan se Nokian 2110i hieno puujäljitelmäkuorilla, vyöklipsillä, teho-värinäakulla, mutta ... :huh2:

Kaksisuuntainen latauskin on varmasti sitten joskus standardi kunhan latauslaitteiden hinnat ja verkkoyhtiöt pääsevät kehitykseen mukaan.

Täältä tulee nyt vastaansanomatonta faktaa, eli mun mielipide aiheeseen:

Tuo vertaus kännykkä - lankapuhelin ei toimi. Ei matkapuhelimet yleistyneet lankapuhelimen korvaaajana, vaan puhelinkioskin ja radiopuhelimen. Lankapuhelin kuoli omaan tarpeettomuuteensa kun käyttäjät olivat tehneet omat valintansa, kun lankapuhelimen pitoon ei ollut enää mitään tarvetta kun käytössä oli matkapuhelin joka peittosi langallisen versionsa kaikilla osa-alueilla pl. lataus ja häviäminen.

Nythän on jo sovittu että polttisten myynti kielletään 2035 tjsp, mutta ilmankin tuollaista kieltoa polttomoottori kokisi ennenpitkään saman kohtalon kuin lankapuhelin, kun se polttomoottoriauto on lopulta paljon epäkäytännöllisempi ja kalliimpi kuin korvaajansa, se kuolee omaan tarpeettomuuteensa.

Sähköauto on ehkä nykyisellään kuin 90-luvun matkapuhelin, idea toimii ja yleistyy, ja sen huonot puolet verrattuna vanhaan tekniikkaan ovat varsin vähäisiä, lähinnä kalliimpi hankintahinta, mutta autojen tapauksessa ei ole sitä puhelinkioskia jossa aiemin on jouduttu asioimaan.

Mä taas oon hiljakseen seurannu mihin tää maailma on menossa. Mun näkymässä 10-15 vuoden päästä sähkö ei välttämättä ole edes se ykkönen ja haluttu auton käyttövoima. Voi olla toki, mut ei välttämättä..

Sähköautoilun haaste on kierrätys, luonnonvarojen haaskaaminen, jne.. Jotenki musta tuntuu, että ny mennään täyttä häkää vain tätä päivää eläen eikä osata nähdä kauemmas. Paljon pitää tapahtua kehitystä myös autoilun sähköistymisessä ja varsinkin tekniikassa, että tää on kestävällä pohjalla. Voin toki olla väärässäki, mut siis... Eikös jo jossain vaiheessa todettu, että maailman luonnonvarat eivät riitä autoilun kokonaisvaltaiseen sähköistämiseen?

Jos autoilua ajatellaan kokonaisuutena, niin polttiksen ongelma on kierrätys, ei sähkärin. Sitä poltettua öljyä ei oikein käytännössä pysty kierrättämään mitenkään. Metallilaatikko jossa öljy poltetaan voidaan tietysti kierrättää, mutta se pätee yhtälailla sähkärin laatikkoon. Se akku voidaan kierrättää, tosin käytännössä niitä toistaiseksi ei juurikaan materiaalina ole kierrätetty, kun kysyntä akkuna on vilä paljon suurempaa. Sama pätee polttisautoonkin, jos moottorille on varaosana kysyntää sitä ei sulateta, vaan käytetään moottorina. Vain kiinnileikannut ja pilalle mennyt moottori laitetaan sulattoon, ihan kuten akkukin. Tai oikeastaan hajonnut akun kenno/kennot. Koko akkuhan ei käytännössä hajoa kerralla kuin mekaanisesti tai palamalla.

Se akkuun kerätty malmi pysyy kierrossa "loputtomiin", toisin kuin polttikseen kerätty öljy, se on kertakäyttöistä. Erilaisia bioperäisiä tai muuten uudistuvia polttoaineita tietysti on, tosin hyvin vähällä käytöllä.

Ei lataustauko ole ongelma jos vaan sattuu olemaan laturi sopivassa paikassa.

Akkukaoasiteetti/energiatiheys tuskin päivittyy jo ostettuun sähkikseen ?

Kuten tuossa jo mainittiin, niin kyllähän niitä akkuja päivitetään, mutta ihan kuten polttiksissakin on moottoreitä päivitetty tehokkaampiin tms, se on kuitenkin harrastuksen omaista toimintaa, enkä kyllä usko että siitä mitään koko kansan huvia tulee, ellei sitten tule jotain modulaarista akkustandardia.

Uusien autojen ota-päivitykset on seuraava haaste jos jotain muutoksia autoon tekee.
Eipä tuo nyt mikään merkittävä haaste loppujenlopuksi ole. Tai tietysti siinämielessä että niitä ota päivityksiä ei välttämättä pysty hyödyntämään jos laitteensa on modannut mieleisekseen, mutta vaikka kaikki epävirallinen jälkimarkkinatoiminta autoihin liittyen ei olekaan valmistajalle yleisesti ottaen mieluisaa, sen estäminen erityisesti sähköautoissa edellyttää aika paljon lobbaamista.
 

Jule

Vakionaama
Niin ja uuden sähkärin hinnan vertaaminen vanhaan polttispeliin omassa käytössä ei ole mikään argumentti. Ei uudessa polttispelissäkään ole mitään järkeä jos sitä vertaa vanhaan polttisautoon. Vain uusia autoja voi verrata keskänään käyttövoiman suhteen. Tai vanhoja. Nykyinen maailmantilanne vaan tekee tuon vertaamisen hankalaksi kun hinnat eivät ole kehittyneet luonnollisesti.

Tosin vaikka sitä uutta ja vanhaa autoa ei tulisikaan verrata toisiinsa, aina löytyy skenaario jossa toinen on parempi. Se uusi sähköautokin voi olla halvempi kuin vanha polttis, jos ajoa tulee enemmän ja se on vielä luonteeltaan sähköautolle soveltuvaa. Jos autolla ajaa neljänä viikonloppuna kesässä, on sähköauto typerä ja vielä epäakologinenkin veto.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nythän on jo sovittu että polttisten myynti kielletään 2035
Ei varsinaisesti. 2035 myytävien autojen tulee olla päästöttömiä. Miten tuossa on päästöttömyys määritelty? Miten vaikkapa tuulivoimalla tehty vety tai siitä jatkojalostettu hiilivety polttomoottorin polttoaineena?
Niin ja uuden sähkärin hinnan vertaaminen vanhaan polttispeliin omassa käytössä ei ole mikään argumentti.
Ei. Toistaiseksi ei vielä saa järkihintaisia käytettyjä sähkiksiä. Jostain 2014 e-Upista joutuisi maksamaan 12-15 k€. Tuolla hinnalla saa muutaman vuoden uudemman isohkon perheauton dieselillä ja hintaero 2020 e-Upiin on älyttömäm pieni. Kai tuokin kohta ruostuu ja akussa ei enää takuuta ole.
 

Esäätäjä

Vakionaama
On kansanryhmä joka tottunut vaihtamaan ja ostamaan sen edullisenmanpään uuden auton 20000 tai alle, ja nämä vastustavat eniten sähköistymistä vedoten että heillä ei nyt ole siihen sähköautoon varaa, koska toistaiseksi ainakin vastaava sähkis maksaa huomattavasti enemmän. Käytettyhän ei tule autokaupassa näille kyseeseen.
 

Jule

Vakionaama
Ei. Toistaiseksi ei vielä saa järkihintaisia käytettyjä sähkiksiä. Jostain 2014 e-Upista joutuisi maksamaan 12-15 k€. Tuolla hinnalla saa muutaman vuoden uudemman isohkon perheauton dieselillä ja hintaero 2020 e-Upiin on älyttömäm pieni. Kai tuokin kohta ruostuu ja akussa ei enää takuuta ole.
No tuo johtuu juuri tästä poikkeuksellisesta maailmantilanteesta, koska minkään auton arvo on noussut kun sitä on pari vuotta ajanut? Noitta uppeja (yms) sai tarjouksineen uutena ~16k€. Jos tuo olisi oikeasti pysyvät tilanne, niin eihän missään polttiksessa olisi mitään järkeä, kun ainoa menoerä olisi energiakulu.
 

Jule

Vakionaama
On kansanryhmä joka tottunut vaihtamaan ja ostamaan sen edullisenmanpään uuden auton 20000 tai alle, ja nämä vastustavat eniten sähköistymistä vedoten että heillä ei nyt ole siihen sähköautoon varaa, koska toistaiseksi ainakin vastaava sähkis maksaa huomattavasti enemmän. Käytettyhän ei tule autokaupassa näille kyseeseen.
Lienee se sama porukka joka on samalla kateellinen kun naapuri ajaa Mersulla - vaikka se mersu ei olisi kuin 2000€ arvoinen.
 

huugo

Vakionaama
Ei varsinaisesti. 2035 myytävien autojen tulee olla päästöttömiä. Miten tuossa on päästöttömyys määritelty? Miten vaikkapa tuulivoimalla tehty vety tai siitä jatkojalostettu hiilivety polttomoottorin polttoaineena?
Ymmärtääkseni määritelmä on auton päästöt. Tämän takia esim (bio)kaasuautoja ei tehdä. Itse polttoaine "päästötön", mutta autohan oikeasti jättää pilven peräänsä.

Polttokennovetyauto lienee päästötön. Vesihöyry lienee ok. Mutta "sähköpolttoaineen" polttaminen mäntämoottorissa luo typenoksideja ja hiukkasia jotka tappavat oikeasti. Ja se ei ole päästötöntä.

Eli minusta järkevää lainsäädäntöä EU:lta.
 

Jule

Vakionaama
Ymmärtääkseni määritelmä on auton päästöt. Tämän takia esim (bio)kaasuautoja ei tehdä. Itse polttoaine "päästötön", mutta autohan oikeasti jättää pilven peräänsä.

Polttokennovetyauto lienee päästötön. Vesihöyry lienee ok. Mutta "sähköpolttoaineen" polttaminen mäntämoottorissa luo typenoksideja ja hiukkasia jotka tappavat oikeasti. Ja se ei ole päästötöntä.

Eli minusta järkevää lainsäädäntöä EU:lta.
Tarpeetonta säädäntöä. Vähän sama kuin "hehkulamppudirektiivi". Kiellettiin hehkulamput, pari vuotta ennen kuin markkinoilla oli kunnon korvaajaa. Ihmiset hamstrasivat kaikki nurkat täyteen hehkulamppuja, ja käyttävät nyt niitä varastossa olevia hehkulamppuja, sen sijaan että ostaisivat uuden energiatehokkaan lampun marketista, kuten tekisivät jos hehkulamppua ei olisi kielletty. Ne harvat jotka jostain erityisestä syystä tarvitsevat jotain nimenomaan hehkulampun ominaisuuttaa ostaisivat nimenomaan niitä. Sama lopputulos oltaisiin saatu täysin markkinaehtoisesti esim jollain haittamaksulla.

Sama pätisi polttiksiinkin, jollain maksulla aletaan ohjaamaan kulutusta halutuun suuntaan, vähitellen niitä polttiksia ei hanki kuin ne jotka jostain erityisestä syystä tarvitsevat nimenomaan sellaista. Kyllä ihmiset siirtyvät järkevämpään tuotteeseen jos sellainen on markkinoilla. Yksityisautoilun verottaminen siksi että ihmiset siirtyisivät käyttämään bussia ei tuota samaa tulosta, koska bussi ei ole mikään korvaava vaihtoehto, kuin harvoissa tapauksissa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kiellettiin hehkulamput, pari vuotta ennen kuin markkinoilla oli kunnon korvaajaa. Ihmiset hamstrasivat kaikki nurkat täyteen hehkulamppuja
Olihan energiansäästölamppuja ollut jo vuosikausia ennen kieltoa ja itse en ainakaan ostanut varastoon hehkulamppuja.

Olisiko nyt halpoja LED-lamppuja ilman kieltoa aikanaan? Kyllä kielto varmasti nopeutti noiden kehitystä ja koko siirtymää.

Jos joku kaipaa hehkulamppuja, mulla on ehkä 20 kpl 100 W e27:aa. Lienee 80-luvulta. Yhtään en ole noista käyttänyt.
 

tet

Hyperaktiivi
Ymmärtääkseni määritelmä on auton päästöt. Tämän takia esim (bio)kaasuautoja ei tehdä. Itse polttoaine "päästötön", mutta autohan oikeasti jättää pilven peräänsä.

Polttokennovetyauto lienee päästötön. Vesihöyry lienee ok. Mutta "sähköpolttoaineen" polttaminen mäntämoottorissa luo typenoksideja ja hiukkasia jotka tappavat oikeasti. Ja se ei ole päästötöntä.

Eli minusta järkevää lainsäädäntöä EU:lta.
Tarkemmin sanottuna kyse on CO2-päästöistä, joita pakoputkesta tulee. Typen oksideja tai hiukkaisia ei tarvitse nollata, joten esim. joidenkin haaveilema vetypolttomoottori (jonka idea ei itselleni avaudu) on sallittu. Mutta "sähköpolttoaineet" menivät tuon päätöksen myötä kyllä mappi ööhön, koska nekin tupruttavat hiiltä pakoputkesta. Toki hiilen kierron kannalta kestävästi, mutta sillä ei ole merkitystä - pakoputkesta ei hiiltä saa tulla 2035 jälkeen myytävissä autoissa, näin olen ymmärtänyt.

En ole asia varmistanut, mutta sellainen mielikuva jäi, että pieni porsaanreikä tuossakin vielä on - tupruttelu on sallittu jos lompakossa on paksuutta. Tuo vuoden 2035 nollaraja on käsittääkseni tämä "fleet average"-arvo, josta nytkin jo valmistajat joutuvat makselemaan sakkoja tai ostamaan päästöoikeuksia vaikkapa Teslalta. Eli myydyn autokannan keskipäästön nollan ylityksestä ei pistetä autotehtaan johtajaa kiven sisään, vaan lätkäistään vaan hurja sakko firmalle. Käytännössä tuo tuskin mitään muuttaa, ei niitä tupruttavia autoja varmaan niin kalliilla saa myytyä, että myyntituloilla sakkomaksut kattaisi.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Onhan se ainakin sähköautojen osalta, kun niistä on voinut saada jopa enemmän kuin 2 v sitten on maksanut oli sitten uusi tai käytetty.


Vaihdossa annettu hinta on aina vähän epämääräinen. Riippuu myös mitä ostaa ja miten sen hintataso on laitettu.

Syksystä tuntuu sentään markkinat järkevöityneen hieman eli käytettyjen sähkisten hinnat tippuneet selvästi ja ilmeisesti myös dieseleiden.
Toki aina välirahalla pelaillaan ja vaikuttaa paljon mikä vaihdokin hintapyyntö.

Tässä tapauksessa oli ns. riittävän korkea hintapyyntö sähkärissä, että vaihtoon menneestä kiisseliautosta sai omansa pois ilman arvonalenemaa.
Laittoivat itseasiassa myyntiin tonnin kallimmalla mitä maksoin 2020, joten kummalliset on dieselmarkkinatkin. Se jääköön autoliikkeen murheeksi meneekö kaupaksi.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Täältä tulee nyt vastaansanomatonta faktaa, eli mun mielipide aiheeseen:

Tuo vertaus kännykkä - lankapuhelin ei toimi. Ei matkapuhelimet yleistyneet lankapuhelimen korvaaajana, vaan puhelinkioskin ja radiopuhelimen. Lankapuhelin kuoli omaan tarpeettomuuteensa kun käyttäjät olivat tehneet omat valintansa, kun lankapuhelimen pitoon ei ollut enää mitään tarvetta kun käytössä oli matkapuhelin joka peittosi langallisen versionsa kaikilla osa-alueilla pl. lataus ja häviäminen.
Lähestyin asiaa markkinoiden diffuusioteorian näkökulmasta, joka tarkoittaa tässä tapauksessa helppoa siirtymää teknologioiden välillä, koska ihmisillä oli jo tottumus ja tarve käyttää puhelinta - oli se sitten lankapuhelin, matkapuhelin, radiopuhelin tai vaikka viilipurkkilankapuhelin :)

Ja aasinsilta tietysti on polttomoottoriauto, vetyauto, sähköauto jne.
Kuten tuossa jo mainittiin, niin kyllähän niitä akkuja päivitetään, mutta ihan kuten polttiksissakin on moottoreitä päivitetty tehokkaampiin tms, se on kuitenkin harrastuksen omaista toimintaa, enkä kyllä usko että siitä mitään koko kansan huvia tulee, ellei sitten tule jotain modulaarista akkustandardia.
Ei se modulaarisuuden puute mielestäni ole ongelma. Onhan tavallisia paristomallejakin olemassa aivan älytön määrä. Ehkä se modulaarisuus näkyy sitten siellä kennotasolla ja valmistajat kamppailevat kenen standardia pitäisi käyttää. Aika näyttää.
Eipä tuo nyt mikään merkittävä haaste loppujenlopuksi ole. Tai tietysti siinämielessä että niitä ota päivityksiä ei välttämättä pysty hyödyntämään jos laitteensa on modannut mieleisekseen, mutta vaikka kaikki epävirallinen jälkimarkkinatoiminta autoihin liittyen ei olekaan valmistajalle yleisesti ottaen mieluisaa, sen estäminen erityisesti sähköautoissa edellyttää aika paljon lobbaamista.
Joo samaa mieltä. Viimeistään virittelevät vaikkapa EU:n tasolla jonkin ilmastopykälän jonka nojalla velvoitetaan kaikki autonvalmistajat olemaan rajoittamatta tarvikeakkujen vaihtamista OEM-akkujen tilalle.
Tulee siitäkin varmaan taisto, mutta luulisi asiakkaiden äänestävän aika nopeasti jaloilla jos joku valmistaja hankaa vastaan.

Katselin hetki sitten Youtubesta videon, jossa BMW veloittaa joissain maissa kuukausimaksua penkin- ja ratinlämmityksestä tai adaptiivisista ajovaloista - joten kyllä alkaa mennä kokonaisuudessaan omituiseksi touhu. :rolleyes:
 

remykv

Vakionaama
Mun tarkoitus on ollut sanoa, että liian nopealla syklillä mennään sähköön, ku kerran se tekniikka ei ole valmista (tai ts. ei oo kestävällä pohjalla). Ja entä vety? BMW hehkutti, että on seuraava trendi.. jne..
Mielestäni kaikki tekniikka kehittyy kysynnän mukaan, mutta vety..kylläkai tuon käytöstä jollain viisaalla täytyy olla joku visio, ei se muuten aina pomppaisi esille.
Onko täällä pohdittu vetyä tavan tallaajan auton käyttövoimana, miten se voisi syrjäyttää sähkön?
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Käsittääkseni tuo 2035 on kielto bensiini- ja dieselpolttomoottoriautojen valmistukselle, eli eiköhän niitä täällä autoverotuksen mallimaassa pyöri vielä 20 vuotta sen jälkeenkin jos nykyisenkin autokannan keski-ikä huitelee siellä 13 vuodessa.
 

Jule

Vakionaama
Olihan energiansäästölamppuja ollut jo vuosikausia ennen kieltoa ja itse en ainakaan ostanut varastoon hehkulamppuja.

Olisiko nyt halpoja LED-lamppuja ilman kieltoa aikanaan? Kyllä kielto varmasti nopeutti noiden kehitystä ja koko siirtymää.

Jos joku kaipaa hehkulamppuja, mulla on ehkä 20 kpl 100 W e27:aa. Lienee 80-luvulta. Yhtään en ole noista käyttänyt.

Kyllä se hehkulamppujeb käyttö on romahtanut muuallakin maailmassa, ei vain eu:ssa. Mirkittävästi ne ei nopeamminkaan tulleet, ekat erittain kalliit led lamput oli jo myynnissä, mutta hintaluokka 50e lamppu.

Energiansäästölamput olivat monien mielestä niin paskoja, että hanstrasivat niitä hehkuja. Tietysti asiallisiakin oli, mutta eihän ne mitkään kovin hyviä olleet vaikka joissain sovellutuksissa hyvin toimivatkin.

Sen sijaan ympäristölle myrkyllistä elohopeaa niissä oli kaikissa.

Hyvänä esimerkkinä voi pitää sitä että erikoiskaupoista saa edelleen hehkulamppuja, e27 energiansäästölamput ovat kaikki jotain myymättä jääneitä varaston loppuja.

Ei se modulaarisuuden puute mielestäni ole ongelma. Onhan tavallisia paristomallejakin olemassa aivan älytön määrä. Ehkä se modulaarisuus näkyy sitten siellä kennotasolla ja valmistajat kamppailevat kenen standardia pitäisi käyttää. Aika näyttää.
Yarkoitin siis sitä että jos autojeb akuista tulee jokin standardikokoinen palikka, jonka voi vaihtaa 5min. Lähinnä siis jos siitä akunvaihtopalvelusta tulee yleinen standardi tms vastaavan tyyppinen ratkaisu. Ne akuston sisällä olevat kennomoduulithan ovat tätä päivää.
 

kaihakki

Vakionaama
Mitenkähän ratkaistaan sähköautoilla halvan pään hintajuttu. Tässä autoliiton juttu vuodelta 2018.
Tuo 3600 on ilmeisesti liikenteessä olevien autojen keskimäärinen hinta. Eli paljon löytyy käytössä olevia autoja alle 1000 euronkin.

 

Esäätäjä

Vakionaama
Kyllä ne sähköautotkin tiensä päähän tulee. Joskus aiemmilla vuosikymmenillä auto perheessä ei ollut itsestään selvyys, nyt niitä on 2 tai useampiakin. Sehän johtuu vaan siitä että autot on suhteessa halvempia tuloihin nähden. Sähköautojen kanssa haetaan uutta normaalia, se ei ole välttämättä 2 autoa talous.
 

kaihakki

Vakionaama
Kyllä ne sähköautotkin tiensä päähän tulee. Joskus aiemmilla vuosikymmenillä auto perheessä ei ollut itsestään selvyys, nyt niitä on 2 tai useampiakin. Sehän johtuu vaan siitä että autot on suhteessa halvempia tuloihin nähden. Sähköautojen kanssa haetaan uutta normaalia, se ei ole välttämättä 2 autoa talous.
Sähköauton kestoikä ilman akkuja on paljon pidempi kuin polttiksilla. Ruostuminen taitaa olla se kohta, jolloin paali kutsuu.
Mutta ongelma on akuissa. Paljonko maksaa ja miten hankitaan. Tuleeko mahdollisesti akkujen liisaus/vuokrapalvelu, josta vanhoihin sähkiksiin saa akut. Jää nähtäväksi.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Yarkoitin siis sitä että jos autojeb akuista tulee jokin standardikokoinen palikka, jonka voi vaihtaa 5min. Lähinnä siis jos siitä akunvaihtopalvelusta tulee yleinen standardi tms vastaavan tyyppinen ratkaisu. Ne akuston sisällä olevat kennomoduulithan ovat tätä päivää.
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta olen itse taas hyvin skeptinen siihen, että kaikki maailman autovalmistajat taipuisivat johonkin yhteen tiettyyn akkukoteloon tai tiettyihin mittoihin.

Näkisin siis todennäköisempänä sen, että esimerkiksi VAG-konsernin MEB-alustalle on oma tarvikeakkunsa ja Teslalla omansa jne.

Kuten sanottu, aika näyttää. Voi mennä mihin suuntaan tahansa. Ensin pitää toki käydä todennäköisesti vuosia kestävä taistelu valtio- / EU-tasolla, että valmistajien OEM-kyykytys saadaan lopetettua ennen kuin se edes alkaa.

Taisi täällä Suomessa jo olla yksi nyrkkipaja joka vaihtaa kennoja vaikkapa Teslan akusta ja sanoivat, että keskittyvät malli kerrallaan hommaan ja laajentavat mahdollisesti myöhemmin toimintaa muille merkeille.
En ole aiheeseen tutustunut tarkemmin, mutta jotenkin siinä käsityksessä muutamien Youtube videoiden (juu lähdekritiikki sallittua…), että valmistaja vaihtaa herkästi koko akkupaketin vaikka kyseessä olisi vain muutama viallinen kenno - ja toki lasku sen mukainen. Joten nyrkkipajoille on varmasti kysyntää tulevaisuudessa. Oli se ongelma sitten akku tai mikä tahansa sähköautolle tyypillisen osan vioittuminen.
 

pamppu

Vakionaama
Mitenkähän ratkaistaan sähköautoilla halvan pään hintajuttu. Tässä autoliiton juttu vuodelta 2018.
Tuo 3600 on ilmeisesti liikenteessä olevien autojen keskimäärinen hinta. Eli paljon löytyy käytössä olevia autoja alle 1000 euronkin.

Yksikään tonnin mersu ei ole ollut tonnin arvoinen uutena. Kyllä niihin joku muu on ensin ajanut 500tkm pohjalle. Kyllä ne sähköautotkin happanee kanssa ajan kanssa. Se jää nähtävksi että minkä ajan.

Tosin sähköautojen kohdalla tilanne voi olla sikäli jännä, että sillä akulla voi olla huomattavasti kovempi jäännösarvo ja markkinat kakkoskäyttöön kiinteinä akkuina. Joten voiko käydä niin että sähköautoista ei milloinkaan tulee 0-5000e autoja vaan ne puretaan jonkun hintakynnyksen kohdalla… No, käytännössä tuon markkinan syntymiseen menee vielä 10-15 vuotta. Vuosikausiin ei tule olemaan vielä merkittäviä määriä halpoja sähköautoja.
 

remykv

Vakionaama
Sähköauton kestoikä ilman akkuja on paljon pidempi kuin polttiksilla. Ruostuminen taitaa olla se kohta, jolloin paali kutsuu.
Mutta ongelma on akuissa. Paljonko maksaa ja miten hankitaan. Tuleeko mahdollisesti akkujen liisaus/vuokrapalvelu, josta vanhoihin sähkiksiin saa akut. Jää nähtäväksi.
Voi toimia aivan purkuosilla, en pidä mahdottomana että tulisi firmoja joiden erikoisosaaminen on akuissa ja vanhojen kuorien sisälle tulee uutta energiatiheydeltään parempaa materiaalia ja vanhat kiertoon
 

jmaja

Hyperaktiivi
Sähköauton kestoikä ilman akkuja on paljon pidempi kuin polttiksilla. Ruostuminen taitaa olla se kohta, jolloin paali kutsuu.
Minulla ei ainakaan koskaan ole ollut autoa, jonka käyttöikä olisi tyssänyt johonkin muuhun kuin juuri ruosteeseen (tai kolariin). Eli en usko sähköautojen pidempään käyttöikään.

Tai voihan se olla, että nykyisten polttisten päästönhallinta on jo niin kallista ylläpidettävää, että menevät paaliin aiemmin.
 

remykv

Vakionaama
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta olen itse taas hyvin skeptinen siihen, että kaikki maailman autovalmistajat taipuisivat johonkin yhteen tiettyyn akkukoteloon tai tiettyihin mittoihin.

Näkisin siis todennäköisempänä sen, että esimerkiksi VAG-konsernin MEB-alustalle on oma tarvikeakkunsa ja Teslalla omansa jne.

Kuten sanottu, aika näyttää. Voi mennä mihin suuntaan tahansa. Ensin pitää toki käydä todennäköisesti vuosia kestävä taistelu valtio- / EU-tasolla, että valmistajien OEM-kyykytys saadaan lopetettua ennen kuin se edes alkaa.

Taisi täällä Suomessa jo olla yksi nyrkkipaja joka vaihtaa kennoja vaikkapa Teslan akusta ja sanoivat, että keskittyvät malli kerrallaan hommaan ja laajentavat mahdollisesti myöhemmin toimintaa muille merkeille.
En ole aiheeseen tutustunut tarkemmin, mutta jotenkin siinä käsityksessä muutamien Youtube videoiden (juu lähdekritiikki sallittua…), että valmistaja vaihtaa herkästi koko akkupaketin vaikka kyseessä olisi vain muutama viallinen kenno - ja toki lasku sen mukainen. Joten nyrkkipajoille on varmasti kysyntää tulevaisuudessa. Oli se ongelma sitten akku tai mikä tahansa sähköautolle tyypillisen osan vioittuminen.
Ensimmäiset teslat ja leafit on siinä iässä että takuut on loppu ja nyt voi alkaa järkevämmin huoltamaan, eli vaihdetaan vain se rikkinäinen tai heikko komponentti, sama moottoreissa...ei vaihdeta koko moottoria kun laakerin vaihdolla selviää.
Näkemyksiä on monia ja itse en pidä todennäköisenä että se olisi muutamassa minuutissa vaihdettava akku vaan kehitys olisi latausnopeudessa.
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ensimmäiset teslat ja leafit on siinä iässä että takuut on loppu ja nyt voi alkaa järkevämmin huoltamaan, eli vaihdetaan vain se rikkinäinen tai heikko komponentti, sama moottoreissa...ei vaihdeta koko moottoria kun laakerin vaihdolla selviää.
Näkemyksiä on monia ja itse en pidä todennäköisenä että se olisi muutamassa minuutissa vaihdettava akku vaan kehitys olisi latausnopeudessa.
Juu eiköhän ne akkupaketit vaihdu jossain pajalla ja ajan kanssa, samaa mieltä. Tässäkin taitaa tosin yksi valmistaja, oliko Nio(?) pyristellä eri suuntaan. Eri asia sitten tuleeko jotain liisausvaihtoehtoja tai vastaavia joskus tulevaisuudessa - vaihdettiin se akku hitaasti tai nopeasti.
Akun liisaus voi olla hyvinkin merkittävä auton ostohintaan vaikuttava tekijä tulevaisuudessa.

Mistäpä näistä tietää kun ei oo sitä kristallipalloa.
 

pamppu

Vakionaama
Minulla ei ainakaan koskaan ole ollut autoa, jonka käyttöikä olisi tyssänyt johonkin muuhun kuin juuri ruosteeseen (tai kolariin). Eli en usko sähköautojen pidempään käyttöikään.

Tai voihan se olla, että nykyisten polttisten päästönhallinta on jo niin kallista ylläpidettävää, että menevät paaliin aiemmin.

Nyt vielä 1900-luvun autoja enimmäkseen menee paaliin ja varmaankin juuri ruosteen takia. Mutta hiukan pelottaa että mikä lopettaa tämän vuosituhannen vehkeitä. Ennen ruostetta voi tulla useampikin ongelma, mainitun päästöhimmelien korjauksen kalleuden lisäksi:

* Elektroniikka, jossa osat on ilkeästi paritettu ja ovat vaihtokelvottomia muualla kuin marmorilla, eikä sieltäkään saa enää 20v vehkeisiin osia.
* Softa, mitenköhän kestää aikaa vaikka nykyisen autoni android-tabletti. Saakohan siihen asennettua uusia versioita, tuleeko se tiensä päähän tietoturvan tms. puolesta. Kuinka syvällä ongelmissa tommosen androidin kanssa vielä ollaankaan.
* Pilvi. Toimiiko ne edes ilman oheispalveluja… Vastavia laitteiden kuolemia pilvituen häviämisen takiahan on nähty. Nykyauto tarvii kaikkeen toiminnallisuutensa peräti kolme eri pilvitiliä. Autovalmistajan oman, Googlen ja vielä Deutche Telekomin nettiyhteyksien takia.

Aika hanurista alkaa olla. Nämä voi mennä paalattavaksi pyytämättä ja yllättäen.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Softa, mitenköhän kestää aikaa vaikka nykyisen autoni android-tabletti. Saakohan siihen asennettua uusia versioita, tuleeko se tiensä päähän tietoturvan tms. puolesta.
Nythän vanhemmat Android kännykät ja tabletit on jo päivitysten ulkopuolella, toimii mutta mitään uudempaa muuta oheisohjelmaa ei saakaan tai lakkaa toimimasta kun käyttis liian vanha.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Nyt vielä 1900-luvun autoja enimmäkseen menee paaliin ja varmaankin juuri ruosteen takia. Mutta hiukan pelottaa että mikä lopettaa tämän vuosituhannen vehkeitä. Ennen ruostetta voi tulla useampikin ongelma, mainitun päästöhimmelien korjauksen kalleuden lisäksi:

* Elektroniikka, jossa osat on ilkeästi paritettu ja ovat vaihtokelvottomia muualla kuin marmorilla, eikä sieltäkään saa enää 20v vehkeisiin osia.
* Softa, mitenköhän kestää aikaa vaikka nykyisen autoni android-tabletti. Saakohan siihen asennettua uusia versioita, tuleeko se tiensä päähän tietoturvan tms. puolesta. Kuinka syvällä ongelmissa tommosen androidin kanssa vielä ollaankaan.
* Pilvi. Toimiiko ne edes ilman oheispalveluja… Vastavia laitteiden kuolemia pilvituen häviämisen takiahan on nähty. Nykyauto tarvii kaikkeen toiminnallisuutensa peräti kolme eri pilvitiliä. Autovalmistajan oman, Googlen ja vielä Deutche Telekomin nettiyhteyksien takia.

Aika hanurista alkaa olla. Nämä voi mennä paalattavaksi pyytämättä ja yllättäen.
Ihan aiheellisia pelkoja, mutta toisaalta olihan ne vaikkapa vuoden 1995 autot melkoisia "tietokoneita" verrattuna taas 1975 autoihin.
Nykyään on jonneilla OBD-lukijat taskussa ja virittelee kännykällä niitä "tietokone"autoja.

Kehitys kehittyy ja jos kyyti pelottaa liikaa niin sitten pitää hypätä kyydistä.

Itse toivon ym. pelkoihin liittyen, että EU tai muut instituutiot puuttuvat tuollaiseen "koplailuun" ajoissa. Kehittyneet taloudet menevät kuitenkin enemmän kohti kiertotalouteen ja palveluihin nojaavaan talousmalliin, joten toivoa ehkä on.
Ja tätä paatosta kirjoittaessa tulee heti mieleen tulostimien musteet / värijauheet ja partaterät :parku:
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nyt vielä 1900-luvun autoja enimmäkseen menee paaliin ja varmaankin juuri ruosteen takia.
Aika ruosteisia ovat monet 2000-luvun ja jotkut 2010-luvun autotkin. Mullakin 2005 kakkosauto vaatinee ruostekorjauksia lähivuosina. -99 auton myin 2020, kun apurunko olisi pitänyt ruostuneena vaihtaa. Molemmissa tekniikka kunnossa ja tuo -99 on myös vielä liikenteessä eli ostaja vaihtoi siihen apurungon ja korjasi muutkin ruosteviat.

Mun uudempi auto on 2016. Ei se ole nettiriippuvainen vielä. Sähköautoissa tuo puoli lienee pahempi.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Toivoa sopii, että autoissa on sentään mietitty ainakin 10 v käyttöikää. Kännyköissähän se on lähinnä 2 v.
Psa 2022 autossa tuo android-auto, yhteys lakkasi pelaamasta en tiedä miksi mutta auton näytön päivityksen jälkeen ainakin toimi. Päivitys antiikkinen usb tikku menetelmä ja yhteys usb johdolla. Kauankohan mahtaa kartat yms näkyä?
 

Harrastelija

Vakionaama
Joskus vuosituhannen alkupuolella tuli ROHS määräykset ja siinä yhteydessä tuli muutamana vuotena herkästi ruostuvia autoja ennen kuin oppivat yhdistämään oikeat aineet ja käyttämään niitä oikein.
Että nuo ei varmaankaan kovin pitkälle pötki. Liekö jo paljon paalitettu.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Psa 2022 autossa tuo android-auto, yhteys lakkasi pelaamasta en tiedä miksi mutta auton näytön päivityksen jälkeen ainakin toimi. Päivitys antiikkinen usb tikku menetelmä ja yhteys usb johdolla. Kauankohan mahtaa kartat yms näkyä?
Jos siis AA ei toimi niin se voisi johtua USB-johdosta, PSAt on herkkiä sen suhteen. Ja ainakin pösössä vain oikeanpuoleinen USB-liitin käy.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Psa 2022 autossa tuo android-auto, yhteys lakkasi pelaamasta en tiedä miksi mutta auton näytön päivityksen jälkeen ainakin toimi. Päivitys antiikkinen usb tikku menetelmä ja yhteys usb johdolla. Kauankohan mahtaa kartat yms näkyä?
Onkos tuo oleellinen auton käytön kannalta? Tesla taitaa olla täysin käyttökelvoton ilman näyttöä, mutta eikö polttiksissa tuo ole lähinnä "lisävaruste" eli ei estä käyttöä. Onhan vaikkapa kiinteitä navigaattoreita ollut autoissa jo yli 20 v ja eihän niihin enää karttoja tai varaosia yleensä saa. Mutta autolla voi edelleen ajaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ihan aiheellinen mielipide alla. Varmasti tulee jatkossa paljon sähköautoja, joilla ei edes pyritä liikkumaan yli 200 km tai ehkei edes yli 100 km. Ja myös tehosta voi hyvin tinkiä. Onhan polttiksetkin kelvanneet 50 hv teholla. Itse en ole kakkosautolla koskaan ajanut yli 100 km saman päivän aikana ja ykkösautollakin vain muutaman kerran vuodessa. Silti auto on ollut aivan välttämätön.

 

remykv

Vakionaama
Ihan aiheellinen mielipide alla. Varmasti tulee jatkossa paljon sähköautoja, joilla ei edes pyritä liikkumaan yli 200 km tai ehkei edes yli 100 km. Ja myös tehosta voi hyvin tinkiä. Onhan polttiksetkin kelvanneet 50 hv teholla. Itse en ole kakkosautolla koskaan ajanut yli 100 km saman päivän aikana ja ykkösautollakin vain muutaman kerran vuodessa. Silti auto on ollut aivan välttämätön.

Meilläpäin tuntuu olevan tarve 300km.rangelle jos haluaa selvitä kotilatauksella ja toiseksi autoksi 100km range vetokoukulla tai lavalla.
 

jarkko_h

Vakionaama
Tarpeita on monenlaisia. Itsellä ehdoton minimirange 410 km talvella.
Tarve tuolle vain 2-4 kertaa talvessa, mutta en tuon vuoksi halua erikseen vuokrata autoa matkan varrelta (Uudelleen retkivarusteiden: ahkioiden, kairojen, suksiboxin siirto).
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tarpeita on monenlaisia. Itsellä ehdoton minimirange 410 km talvella.
Tarve tuolle vain 2-4 kertaa talvessa, mutta en tuon vuoksi halua erikseen vuokrata autoa matkan varrelta (Uudelleen retkivarusteiden: ahkioiden, kairojen, suksiboxin siirto).
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä-mihin tuollainen reissu on? Ja siis koko pätkä lataus/sähköverkon ulkopuolella?
 

Username

Aktiivinen jäsen
On kansanryhmä joka tottunut vaihtamaan ja ostamaan sen edullisenmanpään uuden auton 20000 tai alle, ja nämä vastustavat eniten sähköistymistä vedoten että heillä ei nyt ole siihen sähköautoon varaa, koska toistaiseksi ainakin vastaava sähkis maksaa huomattavasti enemmän. Käytettyhän ei tule autokaupassa näille kyseeseen.
Alle 20000 ei saa kuin pikkuautoja. Leaf 40kWh hinnat alkaa tosta kohtaa.
 

pamppu

Vakionaama
Onkos tuo oleellinen auton käytön kannalta? Tesla taitaa olla täysin käyttökelvoton ilman näyttöä, mutta eikö polttiksissa tuo ole lähinnä "lisävaruste" eli ei estä käyttöä. Onhan vaikkapa kiinteitä navigaattoreita ollut autoissa jo yli 20 v ja eihän niihin enää karttoja tai varaosia yleensä saa. Mutta autolla voi edelleen ajaa.
Viitaten Android Autoon (AA), vastaava kuin Apple CarPlay, niin se ei ole kenellekään välttämätön. Mutta kun nämä muutamat autot on kokonaisuudessaan rakennettu Android Automotive OS:n päälle (AAOS), mikä onkin täysin toinen tarina. Eli auton keskusäly on Androidin päällä.
 
Back
Ylös Bottom