Keskustelua sähköautoista

Esäätäjä

Vakionaama
Vanhemmista lienee mennyt myös vastuksia millä kabiinia lämmitetään ja tuoreemmista lämpöpumppuja.
Nämä Tesla model 3 lämmityslaitteen ptc-vastukset tosiaan taitaa mennä tietyn käyttötunnin jälkeen. Oikeastaan ei kovin suuri ongelma jos n. 100tkm kestää, osa ei järjettömän kallis mutta nyt kun hajoamisepidemia päällä osaa joutunut odottamaan kuukausia. Tämä menee ohi kun alkupään autoihin on kertaalleen vaihdettu.
Uudempien lämpöpumppu onkin suurempi ongelma, niitä vaihdetaan tai korjataan ilmeisesti sarjatyönä takuunalaisiin autoihin. Kallista.

fraatti

Hyperaktiivi
BMW i3:ssa vastuksella lämpö tuupataan veteen. Teslassa näemmä lämmitetään ilmaa.
1703937007524.png

Tuossa jollain on poksahtanut vastin 3v 2kk vanhasta autosta. Kilsoja oli muutama tonni yli takuurajan 80tkm. Omistaja oli ilmeisesti kitissyt siitä että korjaus menisi omaan piikkii johon oli todettu että vastusta on käytetty tyypillistä käyttötarvetta enemmän mistä rikkoontuminen johtuu. Noin 2ke lasku tuosta. Ketjun lopussa kuitenkin oli toteamus että meni "firman piikkiin" ilmeisesti sitten kuitenkin kun remppaa tehtiin. Mitähän tuotevastuu vai mikälie virhevastuu sanoo tälläisistä Suomessa?

pamppu

Hyperaktiivi
Teslalla ei virhevastuuta.

Jos se on uutena Teslalta ostettu, niin tottakai on. Kyllä tuollaisille osille voi edellyttää enemmän, ei se mikään kulutusosa ole, minkä oletetaan hajoavan 3v välein.

Se vaan että asiaa voi joutua viemään jästipääjenkkifirman kanssa raastuvassa, kun ne luulee että täällä voi toimia kuten rapakon takana.. Se onkin yks syy miksi ostan muita, pääsee helpommalla.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Katselin taas nelivoto sähkikset. 40kEUR Polestar 2, käyttöönotti 2020, ruotsista tuotuja aika moni. Sitä ennen käytänössä pelkää Teslaa, pari jaggea ja audia e-tronia.

Jule

Vakionaama
sähköauton(2200) pysähtyminen vs polttis(1300) liukkaalla(jäinen risteys tms.) ero on kuvitteleemani suurepi käytännössä
vaikka sa renkaat ovat bränikät ja pa renkaat 21 vuotta vanhat vaatii sa useissa tapauksissa jopa puolet pidemmän matkan pysähtyäkseen samasta nopeudesta. molemmissa on abs, olettaisin sa n luistonestot uudessa autossa olevat paremmat
kun tie on pidoltaan hyvä, en lähtisi arvioimaan eroa
kevyemmän auton hallinta myöskin ääritilanteissa on kuljettajaystävällisempää
Tuo joidenkin sähköautojen abs jarrutus on kyllä mysteeri. Eihän sen voimalinjan pitäisi vaikuttaa auton pysähtymiseen kun hätä/abs jarrutus tehdään vain mekaanisia jarruja käyttämällä. Eihän isot ja painavat polttiksetkaan huonommin pysähdy kuin pikkuautot, usein käytännössä paremmin, parempien abs järjestelmien ansiosta.

Ton1A

Vakionaama
Taitaa Teslojen tukivarret olla tinaa.

katso liitettä 92064
Aika hyvin ovat myös onnistuneet monimutkaistamisessa. Tai Mersun perujahan nämä alustan osat ovat. Katsastusmiehen mielestä mun molemmissa autoissa on väljät alapallonivelet edessä, PSA:n tekeleestä jo vaihdoinkin.

Nyt sitten toivotaan että Lemförder ei vala noita tinasta. Kuvassa siis kaksi eri näkemystä siitä mitä menee uusiksi kun alapallonivel on väljä, oikealla PSA. Hintaeroa näillä on yhden nollan verran, kun toinen on tilattu Autodocin kautta ja toinen on tarvikelaatuinen varaosa Motonetistä. Teslassa on muuten kaksi alapalloniveltä, tää on se taaempi johon jousitus kiinnittyy.

Olen nähnyt muutamia raportoituja tapauksia, joissa tuo pallonivelen pesä tukivarressa on haljennut ja pallonivel on irronnut kokonaan.

1704021559012.png

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
PSA:n tekeleestä jo vaihdoinkin.

Nyt sitten toivotaan että Lemförder
Mulla kävi syksyllä niin, ettei Lemförder sopinutkaan PSAhan (607). Silmällä ja mauserilla ei eroa nähnyt, mutta ei vaan mennyt kierteisiin kuin pari kierrosta. Siis halkaisija ja nousu mauserilla sama. Oisko sitten jotain eroa kierteen syvyydessä ollut.

pökö

Kaivo jäässä
Mulla kävi syksyllä niin, ettei Lemförder sopinutkaan PSAhan (607). Silmällä ja mauserilla ei eroa nähnyt, mutta ei vaan mennyt kierteisiin kuin pari kierrosta. Siis halkaisija ja nousu mauserilla sama. Oisko sitten jotain eroa kierteen syvyydessä ollut.
Oliko sulla 607 alkuperäinen alapallo piukasti kiinni? Yhden vaihtanut ja siinä piti käyttää irroittaessa voimaa enemmän kuin paljon.

jmaja

Hyperaktiivi
Oliko sulla 607 alkuperäinen alapallo piukasti kiinni?
Toi on niitä harvoja hommia, joita olen teettänyt tutun korjaamolla. Ekalla kerralla meni kierteet navasta, vaikka hitsasivat ison mutterin tuohon eli kuumensivat. Ostettiin sitten purkamosta napa, johon vaihdettiin alapallo. Olin paikalla, kun kuumensivat punahehkuiseksi ja väänsivät puoli kierrosta kerralla pitkällä varrella ruuvipenkissä.

Tokalla meni sujuvammin, varmaan kuumensivat jatkuvasti väännettäessä. Eivät ottaneet napaa irti.

Aika järjetön vaihdon kannalta tuo kiinnitys isolla kierteellä (32 mm muistaakseni) PSA:ssa.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Nyt sitten toivotaan että Lemförder ei vala noita tinasta.

Jos on vielä vanhaa varastoa ja pussissa lukee Made in Germany niin sitten kestää, jos lukee jotain muuta (tyypillisesti Made in China) niin sitten on samaa kuraa kuin muillakin tarvikevalmistajilla. Harmi kun Lemförderinkin piti lähteä halpuutuslinjalle, ennen tiesi pelkän merkin perusteella saavansa laatua, nykyään pitää olla tarkkana että valmistusmaakin täsmää.

pökö

Kaivo jäässä
Toi on niitä harvoja hommia, joita olen teettänyt tutun korjaamolla. Ekalla kerralla meni kierteet navasta, vaikka hitsasivat ison mutterin tuohon eli kuumensivat. Ostettiin sitten purkamosta napa, johon vaihdettiin alapallo. Olin paikalla, kun kuumensivat punahehkuiseksi ja väänsivät puoli kierrosta kerralla pitkällä varrella ruuvipenkissä.

Tokalla meni sujuvammin, varmaan kuumensivat jatkuvasti väännettäessä. Eivät ottaneet napaa irti.

Aika järjetön vaihdon kannalta tuo kiinnitys isolla kierteellä (32 mm muistaakseni) PSA:ssa.
Samat rituaalit minulla. Aivan kuin tuo olisi väärällä kierteellä vaikkei ole.

K

korsteeni

Vieras
Tuo joidenkin sähköautojen abs jarrutus on kyllä mysteeri. Eihän sen voimalinjan pitäisi vaikuttaa auton pysähtymiseen kun hätä/abs jarrutus tehdään vain mekaanisia jarruja käyttämällä. Eihän isot ja painavat polttiksetkaan huonommin pysähdy kuin pikkuautot, usein käytännössä paremmin, parempien abs järjestelmien ansiosta.

on muutkin havainneet

maanma

Vakionaama
Twingo ja Zoe tipahtavat pois vaihtoehdoista todennäköisesti liian matalan takapenkki päätilan vuoksi. Eikä me olla edes kovin pitkiä.

No e208 kanssa jatketaan.

haraldh

Vakionaama
Teoriassa ei, mutta käytännössä painavemmassa autossa on yleensä paremmat ripustukset, jarrujärjestelmät (hätäavustin), renkaat jne.

fraatti

Hyperaktiivi
pidempi jarrutusmatka ku minun kiesissä, 100kg painavampi, ei jatkoon
Jossain volkkareissa on ollut pysähtymisongelmia jäällä. Muistakseni tuo oli ainakin Buzzissa ja ID3:ssa todettu juttu. En tiedä mitä kaikkia malleja on on koskenut ja onko id4 ollut tämän suhteen ongelmaton.

Buzz
1704183039990.png

id3
Olen ajellut e-golfilla tyytyväisenä kitkoilla jo kolme talvea, mutta tulevaan id.3:een valitsin kuitenkin nastat. Tämä lähinnä siksi, että id.3 ei ollut erityisen vakuuttava kitkoilla ajettavassa TM sähköautotalvitestissä. Pahin esimerkki alla:

Jarrutus jäällä 60-0 km/h:
ID.3 197 m
Taycan 124 m
MX-30 129 m
XC40 130 m
Honda-e 133 m
e-2008 150 m

HelaKammo

Vakionaama
Kiinalainen BYD taitaa kiilata Teslan ohi pian suurimpana s.auto valmistajana.

BYD meni ylen mukaan loppuvuodesta reilusti ohi. Hiukan huolestuttaa Kiinan vähän joka alalle tunkeva hinnoittelu ja markkinoiden valtaaminen. Tämä taas yksi esimerkki muiden jatkoksi, eikä tästäkään varmaan ilman tullitaistoja selvitä.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Teoriassa ei, mutta käytännössä painavemmassa autossa on yleensä paremmat ripustukset, jarrujärjestelmät (hätäavustin), renkaat jne.
Tuossa loppupuolella jarrutesti josta näkee hyvin miten paljon pidempi jarrutusmatka älyttömän painavassa Tesla-möhkössä on vs. perus puolentoista tonnin painoiset kilpakumppanit:
Ei nyt mikään paras video aiheesta ja tokihan ko. italojen jarrut ovat paljon paremmat kuin möhkössä, mutta ei tuo ero nyt ihan pelkästään sillä selity. :)

Wespa

Aktiivinen jäsen
Taitaa tuo ero tulla tuossa videossa renkaan leveyksistä.
Mitä nyt äkkiä tutkin niin vaikkapa tuon Ferrarin eturenkaan (20”) leveys on huimat 4% isompi kuin Teslan eturenkaan (22”). Ja eturengashan sen isomman työn jarrutuksessa tekee, joten ei ehkä maksa vaivaa alkaa laskemaan erikseen takarenkaiden leveyden vaikutusta. ;D

Back
Ylös Bottom