Keskustelua sähköautoista

VesA

In Memoriam
Kuten tuolla joku jo vihjaisi niin kannattaa laskea vaivat ja bisneskeissit ennenkuin investoi tähän suurempia summia. Vaikkapa 1000e olisi 4-5 vuoden sähköt yhdelle kevyemmässä ajossa olevalle sähkikselle ja jos vuokramökistä tankataan lähinnä kotiin lähtöä varten kerran niin aika halvankin systeemin takaisinmaksuaika on yli kymmenen vuotta vaikka pyytäisi tienvarsilaturien hintoja. Kovin pahaa hintaa ei kannata pitää, muuten autoa ladataan sukolla tai ABC:llä. Kai siellä mökillä joku käy tarkastamassa/siivoamassa asiakkaiden välillä. Silloin riittäisi mittarin luku samalla - vaikka ihan silmällä. Seurataanko siellä sähkönkulutusta noin muuten vai sisältyykö se vuokraan ?

• Tykkää
Reactions: KsK

Esäätäjä

Vakionaama
Kuten tuolla joku jo vihjaisi niin kannattaa laskea vaivat ja bisneskeissit ennenkuin investoi tähän suurempia summia. Vaikkapa 1000e olisi 4-5 vuoden sähköt yhdelle kevyemmässä ajossa olevalle sähkikselle ja jos vuokramökistä tankataan lähinnä kotiin lähtöä varten kerran niin aika halvankin systeemin takaisinmaksuaika on yli kymmenen vuotta vaikka pyytäisi tienvarsilaturien hintoja. Kovin pahaa hintaa ei kannata pitää, muuten autoa ladataan sukolla tai ABC:llä. Kai siellä mökillä joku käy tarkastamassa/siivoamassa asiakkaiden välillä. Silloin riittäisi mittarin luku samalla - vaikka ihan silmällä. Seurataanko siellä sähkönkulutusta noin muuten vai sisältyykö se vuokraan ?
Tämä juuri.

Itsellä viikko-osake lämpimään vuodenaikaan ja siinä sähkölämmitys josta kulut tasataan kaikille. Kesä omistajat maksaa käytännössä talvi omistajien sähköt. Sähköauton lataus luonnollisesti kielletty, no peruste vanhat lämpötolpat joista saa tietysti talvella ottaa 24h ilman kelloa moottori+sisätilan lämmittimelle.

Lurkus

Vakionaama
Saakos tässä ketjussa puhua latauslaitteista, vai pitääkö perustaa oma ketju? Mietin latauslaitteen laittamista vuokrauskäytössä olevalle mökille, mutta haluaisin siihen helpon kauko-ohjauksen siten, että
- vuokralaisen pitää maksaa jos haluaa ladata, joten laite pitää voida kytkeä päälle/pois etänä (mielellään API, jotta saan samaan sovellukseen kuin muutkin ohjaukset)
- käytetyn sähkön määrä (tunneittain, ja jatkossa varttitunneittain) pitää olla helposti saatavissa (edelleen mieluiten API)
- pitää voida mukautua muuhun kuormaan
Yksi vaihtoehto on laittaa shelly ohjaamaan ja mittamaan, jos latauslaite ei siihen yksin kykene.

Sähkäri ehdotti minulle tällaista: https://scanoffice.fi/wp-content/uploads/2023/11/Datalehti_Zaptec_Go.pdf

Minulla ei ole mitään kokemusta noista taikka mistään muistakaan latauslaitteista, joten kaikki kommentit ovat tervetulleita. Ja modet tosiaan siirtäkööt omaan/toiseen ketjuun, jos tämä on väärä paikka.
Mikä tahansa laturi missä rfid ja viereen avainsäilö missä rfid kortti? Halutessaan ladata hänelle kerrotaan koodi avainsäilöön.

tj86430

Vakionaama
Businesskeissiin vaikuttaa aika ratkaisevasti se, että mökkiä käytetään myös itse, ja vaikka tällä hetkellä onkin polttis, niin melko varmasti jossain vaiheessa on sähköauto (tai vähintään hybridi, sen kanssa toki pärjää paremmin ilmankin latauspistettä). Lisäksi toinen vaikeasti laskettava on se, että sellaisten potentiaalisten asiakkaiden määrä jotka eivät tule, jos ei ole laturia, kasvaa pikkuhiljaa.

Alustava ajatus oli, että jos asiakas haluaa ladata, siitä maksetaan joku summa etukäteen - joko niin että summa kattaa keskimääräisen tarpeen (välillä tulee voittoa ja välillä voi tulla vähän tappiotakin) tai sitten niin, että summa kattaa periaatteessa kaikki tarpeet, mutta käyttämätön kulutus palautetaan. Jälkikäteen laskuttamisen varaan en tässä vaiheessa laskisi.

Muu sähkö sisältyy vuokraan, mutta toki sitä seurataan ihan muista syystä.

Siivoojien mittarinluvun (vaikka olisi oma mittarikin latauspisteelle, ks. edellä) varaan ei voi laskea.

Viimeksi muokattu:

VesA

In Memoriam
no peruste vanhat lämpötolpat joista saa tietysti talvella ottaa 24h ilman kelloa moottori+sisätilan lämmittimelle.
Senverran kuin olen juttuja kuunnellut niin aika äkkiä jostain sisältä lähtee ikkunan raosta jatkojohto jossa on 24/7 sähköä - jos lämpötolppa tekee kiusaa. Parempi noin.

VesA

In Memoriam
Alustava ajatus oli, että jos asiakas haluaa ladata, siitä maksetaan joku summa etukäteen - joko niin että summa kattaa keskimääräisen tarpeen (välillä tulee voittoa ja välillä voi tulla vähän tappiotakin) tai sitten niin, että summa kattaa periaatteessa kaikki tarpeet, mutta käyttämätön kulutus palautetaan. Jälkikäteen laskuttamisen varaan en tässä vaiheessa laskisi.
Tämä voisi olla hyvä. Latauslaitteen ihmeellisistä softaominaisuuksista ei kannata hirveästi maksaa, mutta joku etäluettava mittari ja ilmesesiti kuormavahti siinä sähkössä pitää olla.

Akkuja on monen kokoisia, mutta jos laskee että keskimäärin menisi 50kWh ja siitä pyytäisi 20snt/kWh, niin siitä tulisi kymppi. Tuskin tosiaan kannattaa muutamaa euroa hyvittää tai laskuttaa vaikka ei ihan tasan menisikään. RFID voi olla jo vähän hifistelyä, mutta maksaisi toki tolpan etä on/off -releen ohjauskin jotain. Siinä vaan ei olisi taskuun unohtuvia läpyköitä.

tet

Hyperaktiivi
^ Olisko kuitenkin jotain vikaa ollut.. :hmm:

Anteeksi että kysyn, mutta oletko koskaan ajanut sähköautolla? Luulisin että jos olisit, tietäisit mistä puhun.

Ei, kyse ei ollut viallisesta autosta. Eikä yhdestä autosta muutenkaan, vaan kaikista polttomoottoriautoista, joita olen viimeisen 36 vuoden aikana ajanut.

Lappanen

Hyperaktiivi
Anteeksi että kysyn, mutta oletko koskaan ajanut sähköautolla? Luulisin että jos olisit, tietäisit mistä puhun.

Ei, kyse ei ollut viallisesta autosta. Eikä yhdestä autosta muutenkaan, vaan kaikista polttomoottoriautoista, joita olen viimeisen 36 vuoden aikana ajanut.

Juu, olen sähköllä ajanut. Ei ollut täyssähkö, vaan hybridi jolla pääsee jokusen kymmenen kilometriä. Sitten yhden täyssähkön kyydissä neljän henkilön kuormalla, ei oikein säväyttänyt enkä äänen lisäksi oikein mitään eroa huomannut uusiin polttiksiin verrattuna.

Kravattia löysemmälle ;)

Lappanen

Hyperaktiivi
Kalliin puoleisia korjattavia.

Kalliille sähkö-Mersulle raju tuomio – ammattikorjaaja pöyristyi: ”Ei näin” https://www.is.fi/autot/art-2000010720581.html

Kaksi eri versiota :hmm:

Haapala nostaa auton nosturille ja tutkii vaurioita. Yhdestä kohdasta pohjaa akkukotelon päällä oleva huopa on repeytynyt.
– Sillä ei ole mitään merkitystä. Sehän on kauneussuoja.

Jo tässä vaiheessa Haapala havaitsee, että painauma on akkukotelon ylimenevän listan kohdalla. Listan alla ei siis ole akkuja.
– Tällä ei ole mitään tekemistä akun vaurioitumisen kanssa tai edes akkukotelon vaurioitumisen kanssa.

Tämän jälkeen Haapala purkaa huovan pois ja käsitys vauriosta vahvistuu. Niinpä hän oikaisi painauman.
– Asiakkaalle ilmoitin, että ei ole kyllä järkevää ruveta akkua purkamaan, että akussa ei ole mitään vikaa.

vs

Merkkiliikkeen saama viesti maahantuojalta oli karu.

– Valitettavasti vastaus maahantuonnista oli, että akussa on mitattu 5,2 millinen lommo ja se ei siitä muuksi muutu. Korjauskeinoja ei ole, vaan akku pitää uusia, Haapala kertoo.

tet

Hyperaktiivi
Juu, olen sähköllä ajanut. Ei ollut täyssähkö, vaan hybridi jolla pääsee jokusen kymmenen kilometriä. Sitten yhden täyssähkön kyydissä neljän henkilön kuormalla, ei oikein säväyttänyt enkä äänen lisäksi oikein mitään eroa huomannut uusiin polttiksiin verrattuna.

Hybrideissäkin on eroja, kaikki eivät ajokokemukseltaan vertaudu sähköautoon. Itse asiassa suurin osa on vaihdelaatikon läpi vetäviä laitteita, joissa on samat nykimiset ja hitaudet kuin polttiksessa. Toki melua tuo ratkaisu ei tuota, eli se osuus on kunnossa noissakin. Jos kyse oli autosta, jossa sähköveto on täyssähköjen tapaan suora (Toyota, Ford, Mitsubishi...) niin niissäkään harvoin jos koskaan on suorituskyky sähköajolla samaa luokkaa kuin täyssähköissä. Lähelle sähköauton ajofiilistä voi noilla muutamilla merkeillä päästä, mutta ei kuitenkaan ihan samaan.

tj86430

Vakionaama
Polttomoottoriautolla, tekniikasta riippumatta, koetaan viiveen lisäksi melua, tärinää ja nykimistä - enemmän tai vähemmän.
Harvoin olen tet:in kanssa eri mieltä, mutta sanoisin kyllä oman kokemuksen perusteella, että on olemassa polttiksia joissa ei koeta melua, tärinää ja nykimistä. Toki eivät välttämättä ole hinnaston halvimman pään autoja.

Arisoft

Hyperaktiivi
Mites usein muuten käyttätte sähkistenne rapsakkaa kiihtyvyyttä maksimaalisesti?

Konassa kun on vain 150kW moottori niin sitä tulee kyllä käytettyä silloin tällöin maksimaalisesti esim. rampeille liittyessä. Koeajoa tehdessä muistan kuinka yllättänyt olin kun auto alkoi sutimaan märällä asfaltilla vauhdissa kiihdyttäessä. Totesin että tehoa on riittävästi jos sitä pitää kerran säännöstellä.

Työmatkalla on kaksikaistainen tie yhteen suuntaan ja siinä valot, lähes heti valoristeyksen jälkeen tietyömaa päättää toisen kaistan ja kun vilkas risteys niin siihen päättyvälle kaistalle aina posottaa joku joka on päättänyt ehtiä ensiksi siitä päättyvältä kaistalta valojen jälkeen

Itse ajan usein sellaiseen paikkaan, jossa valojen jälkeen toinen kaista loppuu 100m matkalla. Yleensä kaikki jonottavan kiltisti oikealla kaistalla, joka jatkuu. Sähköautolla voin ottaa sen vasemman kaistan sillä ihan nopeusrajoituksia rikkomatta se toinen jono lähtee valoista aina niin hitaasti liikkelle, että ei tuota lainkaan ongelmaa palata jatkuvalle kaistalle pian liikkeelle lähdön jälkeen.

Lappanen

Hyperaktiivi
Hybrideissäkin on eroja, kaikki eivät ajokokemukseltaan vertaudu sähköautoon. Itse asiassa suurin osa on vaihdelaatikon läpi vetäviä laitteita, joissa on samat nykimiset ja hitaudet kuin polttiksessa. Toki melua tuo ratkaisu ei tuota, eli se osuus on kunnossa noissakin. Jos kyse oli autosta, jossa sähköveto on täyssähköjen tapaan suora (Toyota, Ford, Mitsubishi...) niin niissäkään harvoin jos koskaan on suorituskyky sähköajolla samaa luokkaa kuin täyssähköissä. Lähelle sähköauton ajofiilistä voi noilla muutamilla merkeillä päästä, mutta ei kuitenkaan ihan samaan.

Fordin S-MAX hybridi oli, -21..-22 vuosimalli.

No itse en henkilökohtaisesti pidä oikein mistään 2010+ vuosimallin autoista, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, oli käyttövoima mikä vaan. Niissä on auton omistamisen ilot riisuttu melko onnistuneesti pois. No eri keskustelu se, menee off-topiciksi.

Lappanen

Hyperaktiivi
Näin se on, kun ei ole tarkemmin määritelty muuta kun maahantuojalla valta päättää uusitaanko akku, ei kovin vaikea arvata mikä vastaus on. Koko auto menee nyt varmaan lunastukseen. Vakuutusyhtiön asiakkaat sen lopulta maksaa.

Sitä vaan, että yksi sanoo pohjapanssarin olevan lommolla kohdasta jossa akkua ei ole ja että akku on täysin vaurioton.
Toinen sitten sanoo, että akusta on mitattu 5 millon lommo.

Edit. Tietty jos "akku" käsittää kaiken akkukokonaisuudessa kiinni olevan tilpehöörin eikä vain sitä itse akkua. Kai tuolla omalla vastuulla saa ajella jos ei kerta katsastuksessa pompannut :hmm:

Viimeksi muokattu:

vmakela

Vakionaama
Tästä lämpeämisestä se huomio että itsellä lähdöt tapahtuu tyypillisesti ennalta arvaamattomasti, joten pakkasellakin lähden täysin kylmiltään liikkeelle. Toki käytän lämmintä tallia mahdollisuuksien mukaan, mutta välillä auto joutuu seisomaan ihan oikeasti pakkasessa. Niissä tilanteissa jäykkää on kuskin penkin pehmusteet ja tuo alusta, mikä tuli jo mainituksi. Ohjaus on sähköavusteinen, joten siinä ei jäykkyyttä tunnu. Nopea lämpeäminen on näissä lähdöissä juuri se mieleenpainuvin osa. Ratti ja penkit lämpenee vastuksilla samoin kuin sisäilma, joka avaa lasin siinä ajassa kun ehtii harjaamaan lumet pois.

Negatiivista on tuon latausportin jäätyminen kiinni. Ei ole onneksi jättänyt tielle sen vuoksi mutta esim. kotipihassa ei ole saanut autoa muutamaan kertaan lataukseen ennen kuin sen on ajanut talliin sulamaan.
Silikoni-sprayta larausportin luukkuun ja ympärille, niin ei lumi ja jää tartu. Varalle takakonttiin jäänpoistospray. Ongelmat ratkeaa noilla lääkkeillä. Perus sähköautoilijoiden talvivarusteita ;)

KsK

Aktiivinen jäsen
Sitä vaan, että yksi sanoo pohjapanssarin olevan lommolla kohdasta jossa akkua ei ole ja että akku on täysin vaurioton.
Tuossa oli aika huonosti siteerattu tuota maahantuojan edustajaa. Luin puhelimen feedistä aikaisemmin vastaavan artikkelin ja siinä oli Mersun edustaja avannut, että koska Mersussa tuo pohjapanssari on kiinteä osa akkupakettia ja siihen panssariin tai siinä kiinteästi kiinni olevaan osaan on tullut 5.2mm painauma osumasta, on ohjeistus, että akkupaketti pitää vaihtaa, koska Mersu ei voi taata ettei tuollaisen painauman aiheuttamat iskuvoimat ole vaikka akuston jäähdytyslinjoja vahingoittaneet -> voi johtaa ylikuumenemiseen ja pahimmillaan paloon.

Mersu ei myös kiellä ajoa (eihän ne edes voi) ja koska kyse ei ole katsastuksessa todetusta viasta, niin autolla voi ja saa ajaa, mutta Mersu pesee kätensä akustoon liittyvistä ongelmista ja takuusta, jos näin toimii.

Ongelmaksi myös nousee, että ilmeisesti ei Veholla ole vielä koulutusta avata ja korjata akkupaketteja, vaan se on ohjelmassa 2025-2026 aikavälillä, jolloin vaihtoehdoksi jää aina koko paketin vaihto (sitä kun ei tuossa ole modulaariseksi ilmeisesti suunniteltu).

Kukaan ei siis 100% tiedä onko akkupaketissa tai siihen liittyvissä komponenteissa vahinkoa syntynyt, koska kukaan ei ole purkanut pakettia. Tässä vaan eri tahot spekuloi omien näkemyksiensä tai ohjeistuksiensa perusteella. Sinänsä yllätyn, että Haapala, joka on kova ammattilainen näissä hommissa aika suorasti indikoi, että ei voisi olla mahdollisuutta, että paketin sisällä jokin olisi ottanut iskua.. Kyllä taas itse näen, että ei ole täysin poissuljettua, että jos 5.2mm lommo tulee metalliin (oli sitten lista tai itse panssari, se listakin on yhteydessä panssariin), niin kyllä siinä aika kova rysähdys on ollut kyseessä ja ei se nyt ainakaan mahdottomuus ole, että jotain olisi voinut tapahtua muuallakin autossa sen seurauksena. Toki tässäkin nyt voi olla, että on rikkinäinen puhelin ollut suuntaan ja toiseen, niin artikkelin taso ei välttämättä kovin korkea.

Se taas on tietysti aivan älytöntä, että auto on suunniteltu niin, että mahdollisten vaurioiden tarkistus on todella vaikeata tai mahdotonta maahantuojan toimesta ja ainoa hihavakio on: "Vaihdetaan koko roska hintaan 60 000€+", vaikka ei tiedetä onko jokin vikana vai ei.

pökö

Kaivo jäässä
Näin se on, kun ei ole tarkemmin määritelty muuta kun maahantuojalla valta päättää uusitaanko akku, ei kovin vaikea arvata mikä vastaus on. Koko auto menee nyt varmaan lunastukseen. Vakuutusyhtiön asiakkaat sen lopulta maksaa.
Missäköhän hinnoissa tuollaisen auton vakuutukset on, kasko ja liikenne ?

vmakela

Vakionaama
Businesskeissiin vaikuttaa aika ratkaisevasti se, että mökkiä käytetään myös itse, ja vaikka tällä hetkellä onkin polttis, niin melko varmasti jossain vaiheessa on sähköauto (tai vähintään hybridi, sen kanssa toki pärjää paremmin ilmankin latauspistettä). Lisäksi toinen vaikeasti laskettava on se, että sellaisten potentiaalisten asiakkaiden määrä jotka eivät tule, jos ei ole laturia, kasvaa pikkuhiljaa.

Muu sähkö sisältyy vuokraan, mutta toki sitä seurataan ihan muista syystä.

Siivoojien mittarinluvun (vaikka olisi oma mittarikin latauspisteelle, ks. edellä) varaan ei voi laskea.
Minä ajattelisin tuota niin, että jos keskimäärin x/5 osaa sähköautoiljoita mökin käyttäjistä ja maksimi lataus määrä vrk esim 16A liittymästä 80kWh, niin joskos vaikka viidesosalla sähkäri, niin tekee 16kWh vuorokaudessa * 20 senttiä sähkökulut. Vrk-hintaa nostaisin 4-5€ ja ilmoituksessani lukisi: meillä sähköauton lataus sisältyy hintaan. Kaikki sähköautoilijatkaan ei pysty lataamaan lomallaan koko 24h ajan, jos pitää ehtiä jossain välissä myös kuluttamaan se pois. Mutta mikä ihanuus sähköautoilijalle, on lähteä mökin pihasta täydellä akulla kotimatkalle :) hymyssä suin ja tyytyväisenä mökki-valinnasta :) Siitä on valmis jopa maksamaan, vaikka sitten hintaan piilotettuna.

jmaja

Hyperaktiivi
Itse ajan usein sellaiseen paikkaan, jossa valojen jälkeen toinen kaista loppuu 100m matkalla. Yleensä kaikki jonottavan kiltisti oikealla kaistalla, joka jatkuu. Sähköautolla voin ottaa sen vasemman kaistan sillä ihan nopeusrajoituksia rikkomatta se toinen jono lähtee valoista aina niin hitaasti liikkelle, että ei tuota lainkaan ongelmaa palata jatkuvalle kaistalle pian liikkeelle lähdön jälkeen.
Millä autolla tuo ei onnistu? Kyllä ainakin onnistuu mun 1,6 dieselillä, joka kiihtyy päälle 12 s 0-100. Todella hitaasti keskimääräiset autoilijat kiihdyttävät liikennevaloista ja rampeilta.

KsK

Aktiivinen jäsen
Missäköhän hinnoissa tuollaisen auton vakuutukset on, kasko ja liikenne ?
Eipä ne ole mitään normaalista poikkeavaa tuossa luokassa. Minulle maksaisi suoraan verkkokaupasta 989,12€/v Pohjolalta, Superkaskolla. Toki siihen nyt perinteisesti raksitaan lasivakuutukset sun muut, mutta saman ne maksaa muillakin autoilla. Ihan kaikilla herkuilla mitä vakuutuksesta saa, pienimmällä omavastuulla kaikessa olisi 1424,23€/v minulle.

mokin

Aktiivinen jäsen
Ei ainakaan VAGin laitteissa. Siis vaikka vaihdelaatikon läpi vetää, niin ei ole nykimisiä tai hitauksia. Tai joskus huomaa kakkosvaihteelle vaihdon, mutta hyvin vähän eroa täyssähköön noilta ominaisuuksilta.

tj86430

Vakionaama
Minä ajattelisin tuota niin, että jos keskimäärin x/5 osaa sähköautoiljoita mökin käyttäjistä ja maksimi lataus määrä vrk esim 16A liittymästä 80kWh, niin joskos vaikka viidesosalla sähkäri, niin tekee 16kWh vuorokaudessa * 20 senttiä sähkökulut. Vrk-hintaa nostaisin 4-5€ ja ilmoituksessani lukisi: meillä sähköauton lataus sisältyy hintaan. Kaikki sähköautoilijatkaan ei pysty lataamaan lomallaan koko 24h ajan, jos pitää ehtiä jossain välissä myös kuluttamaan se pois. Mutta mikä ihanuus sähköautoilijalle, on lähteä mökin pihasta täydellä akulla kotimatkalle :) hymyssä suin ja tyytyväisenä mökki-valinnasta :) Siitä on valmis jopa maksamaan, vaikka sitten hintaan piilotettuna.
Tämäkin on yksi vaihtoehto

Lurkus

Vakionaama

Edit. Tietty jos "akku" käsittää kaiken akkukokonaisuudessa kiinni olevan tilpehöörin eikä vain sitä itse akkua. Kai tuolla omalla vastuulla saa ajella jos ei kerta katsastuksessa pompannut :hmm:
Akkupaketissa se lommo kiistatta oli, tai sen kuoressa, mutta siitä on pitkä matka moduleihin. Kannattaa kattoa video. Vertaisin tuota uusimishalua siihen että öljynvaihdossa tekee lommon peltiseen suodattimeen niin täytyy vaihtaa moottori koska lohkokin saattoi vääntyä. Aivan älytön homma.

Lappanen

Hyperaktiivi
Akkupaketissa se lommo kiistatta oli, tai sen kuoressa, mutta siitä on pitkä matka moduleihin. Kannattaa kattoa video. Vertaisin tuota uusimishalua siihen että öljynvaihdossa tekee lommon peltiseen suodattimeen niin täytyy vaihtaa moottori koska lohkokin saattoi vääntyä. Aivan älytön homma.

Onhan se toisaalta ihan ymmärrettävää, että Mersu ei halua ottaa mitään riskiä noiden akkujen kanssa. Helppo siis linjata, että jos tuohon akkupakettiin, oli se mikä kohta vaan, tulee vaurio niin akku vaihtoon. Eikä auto mennyt siis ilmeisesti käyttökieltoonkaan, mutta omistajan vastuulle akun osalta.

Arisoft

Hyperaktiivi
Silikoni-sprayta larausportin luukkuun ja ympärille, niin ei lumi ja jää tartu.

Kyse ei ole luukun jäätymisestä, sen osaan teipata kiinni, vaan lukosta, joka ei naksahda lainkaan siellä luukun takana silloin kun se on jotenkin jäässä. Sinne ei pääse millään käsiksi.

Arisoft

Hyperaktiivi
Saakos tässä ketjussa puhua latauslaitteista, vai pitääkö perustaa oma ketju? Mietin latauslaitteen laittamista vuokrauskäytössä olevalle mökille, mutta haluaisin siihen helpon kauko-ohjauksen siten, että
- vuokralaisen pitää maksaa jos haluaa ladata, joten laite pitää voida kytkeä päälle/pois etänä (mielellään API, jotta saan samaan sovellukseen kuin muutkin ohjaukset)
- käytetyn sähkön määrä (tunneittain, ja jatkossa varttitunneittain) pitää olla helposti saatavissa (edelleen mieluiten API)
- pitää voida mukautua muuhun kuormaan
Yksi vaihtoehto on laittaa shelly ohjaamaan ja mittamaan, jos latauslaite ei siihen yksin kykene.

Olen useamman kerran reissannut ja lataillut autoa AirBnb majoituksessa shukolla. Etukäteen olen tiedustellut tästä mahdollisuudesta ja valinnut paikan mahdollisuuksien mukaan siten, että autoa voisi ladata. Idea lähinnä se, että pikalaturilla saa ainakin 70% latauksen ja shukolla yön aikana loput. Lisämaksuja ei ole kukaan pyytänyt ja monessa paikkaa tuo on hyvin onnistunut. Nämä kokemukset tosin ovat ajalta ennen sähkökriisiä.

Majoitus, jossa on tehoa saatavana lataukselle ihan kunnolla, olisi toki sähköautoilijalle hyvin kiinnostava. Hintajousto on melko suuri, ladataanhan autoja matkalla jopa kymmenkertaiseen hintaan verrattuna kotilataukseen. Kysymyksestäsi päättelin että sinua kiinnostaa pörssisähkön hinta tässä asiassa. Se on kuitenkin todennäköisesti väärä peruste lataussähkölle. Oikea hinta on latauslaitteen kustannus jaettuna oletetulle käyttömäärälle. Yhdessä hotelleissa olen nähnyt latauksen kertahinnalla - vitosen per käynnistys. Osoittautui muuten tosi hitaaksi laturiksi.

tj86430

Vakionaama
Kysymyksestäsi päättelin että sinua kiinnostaa pörssisähkön hinta tässä asiassa. Se on kuitenkin todennäköisesti väärä peruste lataussähkölle. Oikea hinta on latauslaitteen kustannus jaettuna oletetulle käyttömäärälle.
Tietysti latauslaitteen hintaakin pitää kuolettaa, mutta se on vähän vaikea laskettava kun oletettavasti jossain vaiheessa tulee tuota omaakin käyttöä. Ja toisaalta jos latauslaitteen olemassaolo tuo elinaikanaan vaikka pari sellaista viikkovuokrausta jotka muuten olisivat jääneet tyhjiksi, se on melkein maksanut itsensä takaisin. Sitä ei toisaalta voi koskaan varmuudella tietää käykö näin vai ei. Sähkön hinta tietysti kiinnostaa, oli se sitten pörssisähköä tai ei.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tietysti latauslaitteen hintaakin pitää kuolettaa, mutta se on vähän vaikea laskettava kun oletettavasti jossain vaiheessa tulee tuota omaakin käyttöä. Ja toisaalta jos latauslaitteen olemassaolo tuo elinaikanaan vaikka pari sellaista viikkovuokrausta jotka muuten olisivat jääneet tyhjiksi, se on melkein maksanut itsensä takaisin.

Eli haet samantapaista kytkyä kuin Lidlillä ja ABC:llä on. Laturit pihassa kohtuullisella hinnalla jotta saadaan asiakas tuhlaamaan rahansa muissa palveluissa.

Lidl antoi sähkön ilmaiseksi pitkän aikaa. Muutti laturit maksulliseksi vasta kun sähkön hinta nousi reippaasti. Heillä ongelmana oli se, että moni lataaja ei edes käynyt kaupassa. Usein näin esim. takseja lataamassa.

Siitä voit lähteä liikkeelle, että latauspalvelun arvo vieraalle on sen pikalatauksen verran. Sanotaan esim. 20 euroa. Tämä arvo ei muutu pörssihinnan mukaan. Kannattaako tuon hallinnasta hirmuisesti maksaa on sitten se oleellinen kysymys.

Lurkus

Vakionaama
Onhan se toisaalta ihan ymmärrettävää, että Mersu ei halua ottaa mitään riskiä noiden akkujen kanssa. Helppo siis linjata, että jos tuohon akkupakettiin, oli se mikä kohta vaan, tulee vaurio niin akku vaihtoon. Eikä auto mennyt siis ilmeisesti käyttökieltoonkaan, mutta omistajan vastuulle akun osalta.
Videon mukaan siihen saa kyllä tulla lommoja mutta tehtaan kartta alueesta mihin lommoja ei saa tulla oli jostain syystä piirretty niin että tuokin huovan kiinnikkeen kohta oli kriittinen.

Arisoft

Hyperaktiivi
Sepäs olisi kätevää jos arat kohdat akun pohjassa olisi jo valmiiksi merkattu siihen samaan tyyliin kuin lentokoneissa on siivissä merkit minne ei saa astua. Voisi auton omistaja sitten teettää näihin kohtiin panssarit vahvemmasta aineesta :)

Husky

Hyperaktiivi
Kalliin puoleisia korjattavia.

Kalliille sähkö-Mersulle raju tuomio – ammattikorjaaja pöyristyi: ”Ei näin” https://www.is.fi/autot/art-2000010720581.html
Näitä kun alkaa olla Iltasanomissa vähän useampia tarinoita, niin ei tarvitse ihmetellä jos takuuajan jälkeisen ajan omistaja alkaa miettiä 1+1.
Minä ainakin laskin nuo yhteen enkä toukokuussa ostanut sähköhäsmäkkää. Nyt on kova jahti päällä jos löytyisi toisen auton tilalle vielä polttis, mutta 2022 jälkeen harva on ostanut kostoverojen takia niitä enää ja menevät kuumille kiville jo ennenkuin kuvia ehditty ottaa kaupan sivuille näytille.

Mutta toivottavasti vakuutusyhtiöt eivät sosialisoi polttiksen omistajilta noita rahoja. Jos tuokin yli 40k€ auto ja lunastukseen seuraavan katsastuksen jälkeen menee.

Tai sitten tekevät kuten autotehtaat ja pikkupräntillä lukee, että takuu/vakuutus ei koske akkuja. Niinhän se on ollut muuten aina käynnistysakkujenkin kanssa niin on jatkumo, johon voi vedota.

KsK

Aktiivinen jäsen
Näitä kun alkaa olla Iltasanomissa vähän useampia tarinoita, niin ei tarvitse ihmetellä jos takuuajan jälkeisen ajan omistaja alkaa miettiä 1+1.
Minä ainakin laskin nuo yhteen enkä toukokuussa ostanut sähköhäsmäkkää. Nyt on kova jahti päällä jos löytyisi toisen auton tilalle vielä polttis, mutta 2022 jälkeen harva on ostanut kostoverojen takia niitä enää ja menevät kuumille kiville jo ennenkuin kuvia ehditty ottaa kaupan sivuille näytille.
Niin siis takuuajallahan ei ole mitään tekemistä tässä asiassa ensinäkään? Jos ajat kanttariin ja paskot akkupaketin, niin ei sitä nyt yllättäen mikään auton takuu kata... Vakuutuksen tuo menee olettaen, että se on kunnossa, jonka voisi olettaa olevan tuon hintaluokan autossa. Toki tälläkin foorumilla (oliko peräti tässä ketjussa) kertoi kuinka vakuutus on turhaa ja toimii vain omana vakuutusyhtiönä.

Mutta toivottavasti vakuutusyhtiöt eivät sosialisoi polttiksen omistajilta noita rahoja. Jos tuokin yli 40k€ auto ja lunastukseen seuraavan katsastuksen jälkeen menee.
Ainahan ne vaikuttavat, ihan kuten tähänkin saakka on aina tehnyt. Kyllä vaikka yleisesti BMW:n vakuutukset ovat korkeampia sen takia, koska se on tietyissä demografioissa yliedustettuna korvaustilastoissa. Vastaavia esimerkkejä on paljon. Yhtälailla sähköautojen vakuutuksista pitäisi tällä logiikalla vähentää se osuus, joka korreloi suoraan polttiksiin ja niille ominaisiin korvattaviin vakuutustapauksiin. Väittäisin mutuna, että jäisi aika kylmästi polttikset häviölle tässä kaupassa ja hinnat nousisi suhteessa polttiksille.

Tai sitten tekevät kuten autotehtaat ja pikkupräntillä lukee, että takuu/vakuutus ei koske akkuja. Niinhän se on ollut muuten aina käynnistysakkujenkin kanssa niin on jatkumo, johon voi vedota.
Olispa oikeasti näin hölmöjä vakuutusyhtiöt. Pitäisi nopeasti kasata sijoittaja porukka ja perustaa heti uusi vakuutusyhtiö, joka myöntäisi akuille vakuutuksen ainoana ja kahmia kaikki asiakkaat itselleen. Pääsisi aika helpolla rikastumaan. Valitettavasti taitavat ymmärtää asian päälle jotain ja tehdä laskelmia kannattavuudesta ja ovat huomanneet, että kauppa kannattaa silti.

Husky

Hyperaktiivi
Niin siis takuuajallahan ei ole mitään tekemistä tässä asiassa ensinäkään? Jos ajat kanttariin ja paskot akkupaketin, niin ei sitä nyt yllättäen mikään auton takuu kata... Vakuutuksen tuo menee olettaen, että se on kunnossa, jonka voisi olettaa olevan tuon hintaluokan autossa. Toki tälläkin foorumilla (oliko peräti tässä ketjussa) kertoi kuinka vakuutus on turhaa ja toimii vain omana vakuutusyhtiönä.

Ainahan ne vaikuttavat, ihan kuten tähänkin saakka on aina tehnyt. Kyllä vaikka yleisesti BMW:n vakuutukset ovat korkeampia sen takia, koska se on tietyissä demografioissa yliedustettuna korvaustilastoissa. Vastaavia esimerkkejä on paljon. Yhtälailla sähköautojen vakuutuksista pitäisi tällä logiikalla vähentää se osuus, joka korreloi suoraan polttiksiin ja niille ominaisiin korvattaviin vakuutustapauksiin. Väittäisin mutuna, että jäisi aika kylmästi polttikset häviölle tässä kaupassa ja hinnat nousisi suhteessa polttiksille.

Olispa oikeasti näin hölmöjä vakuutusyhtiöt. Pitäisi nopeasti kasata sijoittaja porukka ja perustaa heti uusi vakuutusyhtiö, joka myöntäisi akuille vakuutuksen ainoana ja kahmia kaikki asiakkaat itselleen. Pääsisi aika helpolla rikastumaan. Valitettavasti taitavat ymmärtää asian päälle jotain ja tehdä laskelmia kannattavuudesta ja ovat huomanneet, että kauppa kannattaa silti.
Juu ei takuu ja vakuutus sinänsä liity mutta tulee tuo assosiaatio noista minkä kuvasin.

Onhan ajoneuvot paljolti eritelty toisistaan nykyäänkin vakuutuksissa. Paha esimerkki takavuosilta oli kun nuorisomönkijät meni traktoreiden helkutin halpojen vakuutuksien piiriin ja vähän erilaiset riskit noissa. Eiköhän ole korjattu tuo jo

mokin

Aktiivinen jäsen
Juu ei takuu ja vakuutus sinänsä liity mutta tulee tuo assosiaatio noista minkä kuvasin.

Onhan ajoneuvot paljolti eritelty toisistaan nykyäänkin vakuutuksissa. Paha esimerkki takavuosilta oli kun nuorisomönkijät meni traktoreiden helkutin halpojen vakuutuksien piiriin ja vähän erilaiset riskit noissa. Eiköhän ole korjattu tuo jo
Mopoautoissa tai vuosituhannen alussa olla sama.

Mutta @KsK kanssa samaa mieltä, veikkaan että polttikset ovat suhteellisesti yliedustettuina tilastoissa, toki varmaan halvemmissa tapauksissa. Noita hinauksia korjaamolle tai apuvirtaa antamaan on aika paljon.

Ja joskus oli ainakin että bemarin 3- ja 5-sarjalle vakuutukset olivat kalliimmat kuin 7-sarjalle. Mersulla sama c ja e vs s-sarja

• Tykkää
Reactions: KsK

tj86430

Vakionaama
Eli haet samantapaista kytkyä kuin Lidlillä ja ABC:llä on. Laturit pihassa kohtuullisella hinnalla jotta saadaan asiakas tuhlaamaan rahansa muissa palveluissa.
No en nyt ihan suoraan, vaan ennemminkin sitä että kun potentiaalinen asiakas kysyy onko latausmahdollisuutta, voin vastata että on ja saada varauksen, sen sijaan että joudun vastaamaan että ei ole ja menettää asiakkaan.

Tosin alkuperäinen kysymys koski enemmänkin näkemyksiä latauslaitteista kuin bisnesmallista, mutta voidaanhan siitäkin keskustella tässä ohessa, kun vaikuttaa kiinnostavan enemmän kuin itse kysymys.

KsK

Aktiivinen jäsen
Niin siis ajoneuvoluokat on toki eriytetty omiin vakuutuskokonaisuuksiinsa ja tuo nuorisomönkijä keissi oli lähinnä, koska ne nousivat lyhyessa ajassa täysin marginaalituotteesta suureen suosioon ja isojen vakuutusyhtiöiden reaktiot ovat suhteessa jähmeämpiä.

Totta kai siellä katsotaan, että onko kyseessä millainen auto, käyttövoima, merkki, malli jne jne, mutta autovakuutuskokonaisuudessa on yleiset trendit, joihin vaikuttavat sen sisällä tapahtuvat liikkeet. Ts. jos olisi vaikka niin, että sähköautot aiheuttaisivat suhteessa enemmän kuluja vakuutusyhtiölle niin se heijastuisi maksujen osalta myös polttiksiin ja toisinpäin.

Back
Ylös Bottom