Keskustelua sähköautoista

Esäätäjä

Vakionaama
Tesla on tuon kokoonpanolinjan virittänyt uskomattoman tehokkaaksi, tuo on ihan kokoonpanoa nopeuttamaan. Samoin ne suuret alumiinivaluosat eteen ja taakse. Kallis korjata kolarissa mutta valtava määrä pienempää hilua saatu yhteen.
Ja se näkyy tuloksessa ja kai auton hinnassakin. Siinä toinen tekee voittoa ja toinen tappiota per auto...
Perinteiset autotehtaat on jumissa vanhaan aina on tehty näin ajatteluun.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Perinteiset autotehtaat on jumissa vanhaan aina on tehty näin ajatteluun.
Tuota tässä olen itsekin jo sanonut pitkään ja odottelenkin milloin tuosta vihdoinkin päästään eroon ja tehtäisiin niitä oikeita sähköautoja. Siinä vaan moni ihan suoraan sähköautoista aloittanut uusi valmistaja menee vielä lujaa ohi oikealta ja vasemmalta, joka voi aiheuttaa näille perinteisille valmistajille suuriakin finansiaalisia ongelmia, joka on kaikki pois sen uuden, paremman kehityksestä (ellei sitä sitten aleta tekemään todella suurella lainarahan taloudellisella riskillä), joka lopulta johtaa jopa ihan kokonaan busineksesta putoamiseen = wanhat dinosaurukset kuolee väkisin pois jos ne eivät osaa uudistua.
 

kallek

Aktiivinen jäsen
Tuota tässä olen itsekin jo sanonut pitkään ja odottelenkin milloin tuosta vihdoinkin päästään eroon ja tehtäisiin niitä oikeita sähköautoja. Siinä vaan moni ihan suoraan sähköautoista aloittanut uusi valmistaja menee vielä lujaa ohi oikealta ja vasemmalta, joka voi aiheuttaa näille perinteisille valmistajille suuriakin finansiaalisia ongelmia, joka on kaikki pois sen uuden, paremman kehityksestä (ellei sitä sitten aleta tekemään todella suurella lainarahan taloudellisella riskillä), joka lopulta johtaa jopa ihan kokonaan busineksesta putoamiseen = wanhat dinosaurukset kuolee väkisin pois jos ne eivät osaa uudistua.
Perinteisillä tietty taakkana se kun joutuvat samalla tekemään myös niitä polttomoottorimalleja. Ei varmaa ainakaan helpota asiaa vs sellainen joka tekee vain sähköautoa. Mallikirjo perinteisillä merkeillä kuitenkin vielä todella laaja kun autoja myydään paljon myös polttiksina. Nyt ainakin BMW:llä uusi malli on samalla kaavalla pohjaan integroitu akku mikä kyllä laskee kustannuksia
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tuo uretaanivaahdon tapainen mitä tietyissä teslan akuissa on juontaa varmaan niihin ongelmiin mitä yli 10 vuotta sitten tehtiin laittamalla niitä huohotusventtiilejä liikaa/vääriin kohtiin ja kosteusongelmat toi takuu korjauksia runsaasti.
Tipuin kärryiltä mikä uretaanivaahto ja liittyykö Tesla jotenkin tuohon Nio :n?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tipuin kärryiltä mikä uretaanivaahto ja liittyykö Tesla jotenkin tuohon Nio :n?
Kyse oli varmaan tästä Teslan structural akusta, minkä tuonne ed. sivulle postasin...

1761675036826-png.109531
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tesla on tuon kokoonpanolinjan virittänyt uskomattoman tehokkaaksi, tuo on ihan kokoonpanoa nopeuttamaan. Samoin ne suuret alumiinivaluosat eteen ja taakse. Kallis korjata kolarissa mutta valtava määrä pienempää hilua saatu yhteen.
Ja se näkyy tuloksessa ja kai auton hinnassakin. Siinä toinen tekee voittoa ja toinen tappiota per auto...
Perinteiset autotehtaat on jumissa vanhaan aina on tehty näin ajatteluun.
Mielestäni Teslat ei merkittävästi halvempia ole enkä tiedä kiinnostaako minua asiakkaana se, että firma tekee parempaa tulosta - mutta oikeassa olet. Näkyyköhän tuo (mahdollisesti edullisempi?) ostohinta sitten korotettuna vakuutusmaksuna kun vakuutusyhtiöllä suurempi riski lunastukseen?
 

Jule

Vakionaama
Niin no ensin purat koko auton sisustuksen pois tieltä ja sitten alat vääntämään akkukanta auki kuin sardiinipurkkia, ihan vain kohdataksesi umpeen valetut akkukennot. Lähde tuolle sitten jotain korjaustoimia tekemään :huh2:

katso liitettä 109531

Tuollaiseen autoon sitten kun saat akkukotelon pohjaan pienen mällin ja tuomitaan se akku vaihdettavaksi, niin siinä saattaa herkästi itku tulla kun autolle alkoikin siitä samointein matka kohti romista o_O

Käsittääkseni tesla ei enää tee noita korjauskelvottomaksi muurattuja akkuja?

Uskoisin että tuossa on loppupeleissä ollut taustalla estää akkujen korjaus, mutta se ei ole ollut taloudellisesti järkevää, koska eivät oöe itsekään pystyneet takuuvaihdettuja akkuja korjaamaan.

Ehkä suomessa, mutta sähköähän tuotetaan fossiilisilla suuressamäärin, Suomessa vähennetään ja muualla rakennataan lisää. Juuri jossain näin taulukon kuinka paljon euroopassa rakennetaan uusia hiilivoimaloita ja maailmalla vielä moninkertaisesti enemmän. Ei tarvitse ihmetellä yhtään Suomen heikkoa taloustilannetta kun ajattelee tätä ilmastonmuutos propagandaa mitä meillä on.

Tuossa on tosin se että sähköauton paremman hyötysuhteen takia se hiilivoimalla kulkevakin sähköauto on pahimmillaankin vain samalla tasolla polttiksen kanssa. Tosin esim tuolla Kiinassa suurempi merkitys on niillä lähipäästöillä, varsinaisia ilmansaasteita se hiilivoimala tuottaa vöhemmän, kun niiden valvominen on helpompaa.

ilmastonmuutospropagandan ansiosta meillä on paljon tuulivoimaloita, ja toisin kuin fossiilisella toimivan voimalan polttoaine, tuuli on ilmaista. Jos et ole sattunut huomaamaan, niin sähkö on hemmetin halpaa.

Mielestäni Teslat ei merkittävästi halvempia ole enkä tiedä kiinnostaako minua asiakkaana se, että firma tekee parempaa tulosta - mutta oikeassa olet. Näkyyköhän tuo (mahdollisesti edullisempi?) ostohinta sitten korotettuna vakuutusmaksuna kun vakuutusyhtiöllä suurempi riski lunastukseen?

Miksipä se Tesla myisi autojaan halvemmalla, jos ne menevät kaupaksi nykyisellä hintatasolla?

Teslan vakuutushintojen nostopaineen ovat luoneet lähinnä niiden tehot ja tavallisten komponenttien kalleus, jälkimmäisen tosin ovat harakorivalmistaja käsittääkseni aika pitkälle korjannut. Voimakomponentithan ovat teslassa suhteellisen edullisia.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mielestäni Teslat ei merkittävästi halvempia ole
Näissähän on sama mitä kiinalaisetkin tekee, eli muutama versio ja se on siinä. Ei mitään ruksattavaa varustelistaa. Ne on autossa tai sitten ei. Ja paljon on.

Eli jos lähtökohta on vaikka eurooppalainen auto niin sille on hinta ja kun otetaan siihen vastaavat varusteet hinta on helposti 10-15k€ lisää. No tuotiautoissa monesti näitä saa kohtuullisen edullisesti.
 

vmakela

Vakionaama
No onhan toi nyt aika wänkä rakenne :oops:

munro-associates-tears-down-structural-battery-pack-on-tesla-model-y-it-s-mind-blowing-192933_1.jpg


Ja tuo mömmötäytekin varmaan paitsi poistamassa niitä potentiaalisia kosteus- yms. ongelmia, mutta myös tuomassa osaltaan sitä lisätukea tuolle kotelolle, että se tosiaan kestää kaikki auton rungolle kohdistuvat vääntymät yms.
Se mömmö on myös lämpöä johtavaa, eli kaiketi tasaavaa tässä tapauksessa. Sitä esiteltiin työn puolesta minulle joskus jo vuosia sitten messuilla. Löytyy esim Amitronic:lta.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Miksipä se Tesla myisi autojaan halvemmalla, jos ne menevät kaupaksi nykyisellä hintatasolla?
En myöskään ymmärrä miksi näin tekisi. Sellainen arvaus tähän kuitenkin tässä laitettiin ilmoille:

Tesla on tuon kokoonpanolinjan virittänyt uskomattoman tehokkaaksi, tuo on ihan kokoonpanoa nopeuttamaan. Samoin ne suuret alumiinivaluosat eteen ja taakse. Kallis korjata kolarissa mutta valtava määrä pienempää hilua saatu yhteen.
Ja se näkyy tuloksessa ja kai auton hinnassakin. Siinä toinen tekee voittoa ja toinen tappiota per auto...
Perinteiset autotehtaat on jumissa vanhaan aina on tehty näin ajatteluun.


Teslan vakuutushintojen nostopaineen ovat luoneet lähinnä niiden tehot ja tavallisten komponenttien kalleus, jälkimmäisen tosin ovat harakorivalmistaja käsittääkseni aika pitkälle korjannut. Voimakomponentithan ovat teslassa suhteellisen edullisia.
Ei mitään tietoa onko edes kalliimpi vakuutus, mutta viittasin siihen, että yleensä vakuutusmatematiikka hoitaa tuollaiset ongelmat korottamalla maksuja mikäli niistä aiheutuu lisäkuluja.
Voi olla, että Teslan kohdalla kyse tehosta, mutta yleisemmällä tasolla jos jonkin auton osat, huolto tai kolarin sattuessa riski lunastuksesta on kalliimpaa kuin toisen niin suattaapi näkyä vakuutushinnassa vaikka tehot olisivat samat.
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Näissähän on sama mitä kiinalaisetkin tekee, eli muutama versio ja se on siinä. Ei mitään ruksattavaa varustelistaa. Ne on autossa tai sitten ei. Ja paljon on.

Eli jos lähtökohta on vaikka eurooppalainen auto niin sille on hinta ja kun otetaan siihen vastaavat varusteet hinta on helposti 10-15k€ lisää. No tuotiautoissa monesti näitä saa kohtuullisen edullisesti.
Näinhän se on. Vertailu on myös hankalaa, jos toinen ostaja haluaa tutkat tai LiDAR:in kamerapohjaisen järjestelmän tilalle, HUD näytön, matriisivalot, avattavan panoraamakaton, sähköisesti sisään taittuvan koukun tms. joita et Teslalta saa niin sitten kyse on hinnoittelusta jonka arvon määrittelee asiakas.
 

pAy

Vakionaama
ilmastonmuutospropagandan ansiosta meillä on paljon tuulivoimaloita, ja toisin kuin fossiilisella toimivan voimalan polttoaine, tuuli on ilmaista. Jos et ole sattunut huomaamaan, niin sähkö on hemmetin halpaa.
Ei sähkö ole yhtään sen halvempaa kuin ennen tuulivoimaloita tai on se halpaa nyt kun tuulee, mutta kun ei tuule niin on kalliimpaa kuin ennen. Nyt puuttuu nopeasti säätyvät hiilivoimalat joilla saataisiin kalliit piikit alas. Monia vuosia kiinteähintaiset sopimukset oli n.4c/kwh, nyt laskenut 2-5 vuoden takaisista 10-30c hinnoista tuonne 7-9c/kwh kun OL3 saatiin viimein toimintaan.
 

-Teme-

Vakionaama
Näinhän se on. Vertailu on myös hankalaa, jos toinen ostaja haluaa tutkat tai LiDAR:in kamerapohjaisen järjestelmän tilalle, HUD näytön, matriisivalot, avattavan panoraamakaton, sähköisesti sisään taittuvan koukun tms. joita et Teslalta saa niin sitten kyse on hinnoittelusta jonka arvon määrittelee asiakas.
..ja valmistaja samalla rakentaa oman tuotantolinjansa monimutkaisemmaksi. Lisäksi kun samaa mallia voidaan tarjota kolmella-neljällä kori variaatiolla ja kaikkia 2- tai 4-veto vaihtoehtoina alkaa kombinaatioita olla ihan liikaa tehokkaaseen toteutukseen.
Kaikki elektroniikka romut voisi olla autossa mukana ja softatilauksella aktivoidaan halutessaan aftermarket vaiheessa.
Ensimmäinen omistaja voi valita tietyt fyysiset asiat, Väri (sisä & ulko), Lidar/kamera, panoraamakatto.
Muut ominaisuudet on sitten softalla aktivoitavissa.
 

Jule

Vakionaama
Ei sähkö ole yhtään sen halvempaa kuin ennen tuulivoimaloita tai on se halpaa nyt kun tuulee, mutta kun ei tuule niin on kalliimpaa kuin ennen. Nyt puuttuu nopeasti säätyvät hiilivoimalat joilla saataisiin kalliit piikit alas. Monia vuosia kiinteähintaiset sopimukset oli n.4c/kwh, nyt laskenut 2-5 vuoden takaisista 10-30c hinnoista tuonne 7-9c/kwh kun OL3 saatiin viimein toimintaan.
Meillä oli itänaapurin poliittisten pelien takia vääristynyt sähköenergiamarkkina, keskieuroopassa samainen naapuri sääti maakaasun kanssa, joten puhtaasti markkinaehtoista sähköä meillä ei ole varsinaisesti koskaan ollutkaan. Jos nyt kuitenkin verratasn meidän sähkön hintaa mihin tahansa paikkaan jossa se määräytyy puhtaasti markkinaehtoidesti eikä poltiittisella määräyksellä, meillä on halpa sähkö.

Sellaista kuin nopeasti säätyvä hiilivoimala ei ole olemassakaan. Jos hiilivoimalan käynnistystä halutaan nopeuttaa se tehdään joko polttoöljyllä tai kaasulla, johon lähdetään vain kun siitä saatava hinta on riittävän korkea.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
..ja valmistaja samalla rakentaa oman tuotantolinjansa monimutkaisemmaksi. Lisäksi kun samaa mallia voidaan tarjota kolmella-neljällä kori variaatiolla ja kaikkia 2- tai 4-veto vaihtoehtoina alkaa kombinaatioita olla ihan liikaa tehokkaaseen toteutukseen.
Kaikki elektroniikka romut voisi olla autossa mukana ja softatilauksella aktivoidaan halutessaan aftermarket vaiheessa.
Ensimmäinen omistaja voi valita tietyt fyysiset asiat, Väri (sisä & ulko), Lidar/kamera, panoraamakatto.
Muut ominaisuudet on sitten softalla aktivoitavissa.
Tuotahan taitaa jo esim. BMW tehdä jossa saat lisenssillä vaikkapa penkinlämmitimen (vai mitä valinnaiset ominaisuudet olivatkaan). Veikkaan tosin ettei se autoa paljon halvemmaksi tee.

Tällä hetkellä en näe asiakkaan näkökulmasta mitään hyötyä siitä, että se tuotantolinja on yksinkertaistettu tai tehokkaasti toteutettu, koska hinnassa se ei näy. Osakkeenomistajat luonnollisesti kiittävät mikäli kate on parempi.

No markkinat päättää mikä oli lopulta tehokasta ja mikä ei. Esimerkiksi tuo Teslan tapa päättää asiakkaan puolesta mitä he haluavat ilman mahdollisuutta valita on yksi monista syistä ajaa minut kauas pois. Tämä on mielipide ja niitä riittää yhtä paljon kuin on ihmisiäkin jotka sen markkinan muodostavat.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen

tet

Hyperaktiivi
Sellaista kuin nopeasti säätyvä hiilivoimala ei ole olemassakaan. Jos hiilivoimalan käynnistystä halutaan nopeuttaa se tehdään joko polttoöljyllä tai kaasulla, johon lähdetään vain kun siitä saatava hinta on riittävän korkea.

Puhutaanko nyt säädöstä vai käynnistyksestä, ne ovat kaksi eri asiaa. Kyllä käyvä hiilivoimala säätyy melko nopeasti uudelle tehotasolle, ei siinä montaa minuuttia mene.
 

Husky

Hyperaktiivi
Volkswagenilla ottaa koville sähköautoihin siirtyminen ja Trumpin tariffit, miljardi takkiin kvartaalissa:
Ammuttaisiinkohan missään muualla maailmassa tällä tavalla omaan jalkaan kuin Euroopassa :hmm: Ei haittaisi jos olisi rahaa, mutta kun kirkonrottataktiikalla rämmitään siitä päätellen ettei olemassaoloasiaan eli omaan puolustukseen ole varaa
 

Jule

Vakionaama
Puhutaanko nyt säädöstä vai käynnistyksestä, ne ovat kaksi eri asiaa. Kyllä käyvä hiilivoimala säätyy melko nopeasti uudelle tehotasolle, ei siinä montaa minuuttia mene.
No käynnistystä kyllä ajattelin, mutta eihän se hiilivoimalan teho mitenkään älyttömän nopeasti kasva toki nopeammin jo valmiiksi käynnissä olevassa laitoksessa, tehon laskeminen onnistuu kyllä melko ripeästi.

Onhan siinä tietysti tuo, että jos sähkön hintataso olisi kokoajan esim 15-20snt korkeampi, se hiilivoimala olisi kyllä kokoajan käynnissä, ja olisi valmiina tuottamaan hieman lisätehoa kun se hintapiikki häämöttää.
 

Jule

Vakionaama
Ammuttaisiinkohan missään muualla maailmassa tällä tavalla omaan jalkaan kuin Euroopassa :hmm: Ei haittaisi jos olisi rahaa, mutta kun kirkonrottataktiikalla rämmitään siitä päätellen ettei olemassaoloasiaan eli omaan puolustukseen ole varaa
Jenkit tuntuvat ampuvat itseään ihan yhtä innokkaasti, tosin jokseenkin päinvastaisella politiikalla, mutta toki samoilla perusteilla.
 

huugo

Vakionaama
Jenkit tuntuvat ampuvat itseään ihan yhtä innokkaasti, tosin jokseenkin päinvastaisella politiikalla, mutta toki samoilla perusteilla.
ja kiinalaiset kuittaa homman.... Nyt jo 70% maailman sähköautoista tehdään Kiinassa. Olisiko kännyköiden valmistuksen kohtalo edessä autoissa. Montakohan kännykkä tehdasta on Saksassa?
 

Esäätäjä

Vakionaama
ja kiinalaiset kuittaa homman.... Nyt jo 70% maailman sähköautoista tehdään Kiinassa. Olisiko kännyköiden valmistuksen kohtalo edessä autoissa. Montakohan kännykkä tehdasta on Saksassa?
Kyllä autoja tehdään jatkossakin euroopassa, mutta minkä merkkisiä on eri asia. Kiinalaiset tuo tuotantoa tänne välttääkseen tulleja ja nopeuttaakseen toimituksia.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Juu, noita on buimuri viljellyt varmaan 20v jo, ja näköjään mersulla on joku vastaava systeemi. En tiedä onko muissa autoissa vastaavia.

Mulla on myös saksinosturi. Sillä ei saa kaikkia autoja ylös, mutta tuollainen 120x160 kumilätty on yleensä ajanut asiansa hyvin. Muistaakseni toyota land cruiser oli sellainen ettei sitä saanut nostettua helmoista tai sellaisista paikoista että ne olisivat soveltuneet helposti tuollaiselle nosturilla. Transit connect taisi olla myös sellainen nostettava, ettei saatu sitä joskus ylös jousenvaihtoa varten vaan tarvi nostella tunkilla.
katso liitettä 109615
Itelläki tuollasis lätkiä, hyviä ovat.

Korotetun Pajeron kanssa piti harrastaa luovuutta, eteen riitti kasa pätkittyjä 2x4 + kumilätkä, taakse sitten vähän muuta :)
 

Liitteet

  • IMG20250323110710~2.jpg
    IMG20250323110710~2.jpg
    389 KB · Katsottu: 42

fraatti

Hyperaktiivi
Skodassa pysyi harakiri hyvin siinä pienessä teräskielekkeessä. Näköjään siihenkin myydään tällaisia kiekkoja:

katso liitettä 109616

Sitten kun alkoi nyppimään renkaiden pesu, varastointi ja tuli sähköauto niin viereisessä touhupajassa saa 80€ hintaan renkaat vaihdettua, pesun ja kausisäilytyksen niin päätin luopua tuosta puuhasta lopullisesti.
Harakiri tunkkeja vedettiin joskus pois myynnistä, koska Tukes totesi vaaralliseksi. Siitä nimitys. On mullakin ollut tuollainen joskus. Se on niin ohkaista tinapeltiä että se koko tunkki saattaa vääntyä mutkalle epätasaisella alustalla. Noissa pikkutunkeissa toi pää on myös melko pieni ja voi olla ettei tuollainen nostugummi sovi siihen ainakaan niin ettei kumi tulisi tuosta päästä yli.
Näköjään Motonetistä ei enää saa mitään tuollaisia 20-30€ tunkkeja.

1762016884977.png


Tuollainen on myös hyvä, jos tunkissa ei oo itsessään pehmustetta tai se ei muuten istu hyvin. Ei mene maalit rikki helmoista tai muualta.
1762017208559.png
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Ennen autoja nosteltiin helmoista ja muista epämääräisistä paikoista. Lopputuloksena tietty maalivaurioita, lommoja ja lopulta ruostetta. Siihen verrattuna autot mistä löytyy tuollaisen viralliset nostopaikat on on aivan loistavia, kun autoa nostaessa tietää että mitään vaurioita ei tule.

Jos hallitunkkiin haluaa välttämättä jonkinmoisen kappaleen väliin, niin niitä löytyy myös polyuretaanisena moniin autoihin vaikkei niitä yleensä tarvikaan. Tietty ongelmia voi tulla jos nostopaikka on kovin syvällä tai ahtaassa paikassa muuten.

Usein laadukkaassa tunkissa on hyvä kumi mukana. Mulla on nosturin lisäksi tälläinen.
katso liitettä 109613
Tälläisen harakiri tunkin kanssa voi olla kyllä ongelmia, mutta ne johtuvat tuosta tunkista eikä nostopaikasta.
katso liitettä 109614

Merssun oma virallinen tunkki livahtaa tuohon koloon.
katso liitettä 109612
Kyllä tuo on hyvä että on nostopaikka selvästi.

Epäilen ettei Veholla nosteta tuo kuvan osan 1 päissä olevista pikkutasoista, kun jostain ihme syystä nuo pitkittäiset sivut eivät ole samalla korkeudella. Epäilyttää tuon muovihärpäkkeen kesto tuolla tavalla käytettynä (ja tosiaan auton saksitunkki menee sinne sisään, niin nostopinta on tarkoitettu sinne)
 

Liitteet

  • Screenshot_20251101_192009_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20251101_192009_Samsung Internet.jpg
    55,9 KB · Katsottu: 23

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllä tuo on hyvä että on nostopaikka selvästi.

Epäilen ettei Veholla nosteta tuo kuvan osan 1 päissä olevista pikkutasoista, kun jostain ihme syystä nuo pitkittäiset sivut eivät ole samalla korkeudella. Epäilyttää tuon muovihärpäkkeen kesto tuolla tavalla käytettynä (ja tosiaan auton saksitunkki menee sinne sisään, niin nostopinta on tarkoitettu sinne)
Eiköhän se suju ihan samalla tavalla kuin tämäkin. Vaikka tasoa eivät ole samalla tasolla, niin viimeistään kumiin painuessaan myös pitkä sivu voi kantaa.


Ei bemarinkaan nostopaikassa ole tuon enempää pinta-alaa mihin mikään koskee.
1762018994118.png
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Kyllä tuo on hyvä että on nostopaikka selvästi.

Epäilen ettei Veholla nosteta tuo kuvan osan 1 päissä olevista pikkutasoista, kun jostain ihme syystä nuo pitkittäiset sivut eivät ole samalla korkeudella. Epäilyttää tuon muovihärpäkkeen kesto tuolla tavalla käytettynä (ja tosiaan auton saksitunkki menee sinne sisään, niin nostopinta on tarkoitettu sinne)
Eiköhän tuo ole sekä että. Saksitunkilla tuolleen, että on edes jotenkin stabiili kun se kärki uppoaa tuonne sisälle ja lukitsee sen paikoilleen.

Isommalla tallalla nostettaessa sitten tuosta mötikän alta suoraan, siinähän on tehty tasaista pintaa selvästi sitä varten.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Harakiri tunkkeja vedettiin joskus pois myynnistä, koska Tukes totesi vaaralliseksi. Siitä nimitys. On mullakin ollut tuollainen joskus. Se on niin ohkaista tinapeltiä että se koko tunkki saattaa vääntyä mutkalle epätasaisella alustalla. Noissa pikkutunkeissa toi pää on myös melko pieni ja voi olla ettei tuollainen nostugummi sovi siihen ainakaan niin ettei kumi tulisi tuosta päästä yli.
Näköjään Motonetistä ei enää saa mitään tuollaisia 20-30€ tunkkeja.

Tuollainen on myös hyvä, jos tunkissa ei oo itsessään pehmustetta tai se ei muuten istu hyvin. Ei mene maalit rikki helmoista tai muualta.


Eiku ilman kumia vetelin aina 🫢, koska harakirin nystyrät loksahti hyvin tuohon Skodan metalliseen kielekkeeseen.

IMG_4671.png

IMG_4672.jpeg


Kyseessä siis ihan alustan teräsrakenteen ehkä 10cm pitkä ja 5mm paksu nostoon tarkoitettu teräskieleke josta kaikennäköiset maalit ym loistaa poissaolollaan.

Ihan surkee lelu ja varmasti vaarallinen, mutta näin tuli tehtyä monta vuotta. Toisaalta kun nosteli 1300-1800kg painoisista autoista yhtä kulmaa 2t tunkilla niin ollaan vasta ehkä korkeintaan 30-40% SWL kapasiteetista mikä on hyvin kaukana murtolujuudesta niin ei jännittänyt. Jos TUKES on testannut SWL:n vaikkapa edes 3x turvakertoimella niin en ole yhtään ihmeissäni jos naksahtaa. Enkä ole ihmeissäni jos dokumentoinnissa puutteita. Pyörät oli juu umpisurkeat ja niiden kanssa piti tosiaan olla tarkkana et rullaavat eikä jää jumiin. Asfaltilla en suostuisi tuolla leikkimään vaan alle vesivanerilappu aina, sorasta nyt puhumattakaan.

Varmaan tällä kiinalaisella metodilla tsekattu noi rimpulat eli testi vaan paljonko nostaa, mutta rakenteellinen murtolujuustesti jää sitten asiakkaalle 🫣


Nostimpa kerran sillä 2,5tn painavan sisäperäkoneella varustetun veneen kölilinjalta perästä kun siirsin pukkeja. Siinä saattoi olla jo 80-90% SWL rajasta ja sen tunsi et pumppu limiitillä ja alkoi jo jännittää, pyysin kaverin jeesaamaan pukkien nopeassa siirrossa.

Edelleen painotan, että surkea rimpula enkä suosittele kenellekään toimimaan näin ja saattaisi olla parempi joku kumitassu välissä.

No eipä muuta tähän sähköautotopicciin 😉
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Aika pelottava varmaan monen autonvalmistajan näkökulmasta, siellä on selkänojaa pudottaa monta tekijää pelkästään hinnalla. Hinnat -50% muutamaksi vuodeksi niin ei ole kun yksi auton valmistaja jäljellä.
Pörssiyhtiön markkina-arvo perustuu mielikuviin ja odotuksiin, ei tulokseen.
Mitä luulet että osakkeen arvolle käy jos tiputat hintoja 50%?
Tai jos odotukset ja mielikuvat ei toteudu?

Voi kun talous olisikin noin yksinkertaista.

Toivottavasti säilyy muutama muukin valmistaja, koska itse vaadin autolta enemmän kuin Tesla pystyy tarjoamaan.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Pörssiyhtiön markkina-arvo perustuu mielikuviin ja odotuksiin, ei tulokseen.
Mitä luulet että osakkeen arvolle käy jos tiputat hintoja 50%?
Tai jos odotukset ja mielikuvat ei toteudu?

Voi kun talous olisikin noin yksinkertaista.

Toivottavasti säilyy muutama muukin valmistaja, koska itse vaadin autolta enemmän kuin Tesla pystyy tarjoamaan.
No vitsihän tuo, mutta kiusaa voi tehdä se jolla varaa
 

tet

Hyperaktiivi
Aika pelottava varmaan monen autonvalmistajan näkökulmasta, siellä on selkänojaa pudottaa monta tekijää pelkästään hinnalla. Hinnat -50% muutamaksi vuodeksi niin ei ole kun yksi auton valmistaja jäljellä.

Meinaatko että kaikki ovat sulovileenejä, Tesla tulee taloon kun saa niin halvalla? Jos näin olisi, niin mehän ajeltaisiin kaikki jollain Dacia Dustereilla.
 
Back
Ylös Bottom