Keskustelua tietotekniikasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markok
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siihen nähdne että MS lupasin Windows 10:n olevan viimeinen WIndows, eli ei enää uusia versionumeroita, olisi suotavaa että sen hankkineet saisivat sitten sitä tukea tämän logiikan mukaisesti - ikuisesti.

Teknologiajätti Googlen emoyhtiön Alphabetin huhti–kesäkuun tulos ylitti odotukset. Yhtiö julkaisi toisen vuosineljänneksen tuloksen keskiviikkona.

Alphabetin tulos oli noin 112,1 miljardia dollaria. Viime vuonna vastaavalle vuosineljännekselle kirjattiin tulosta 28,2 miljardia dollaria.

onkai siellä vähän mistä maksaa
Eu jysäytti Googlelle 890miljoonan euron sakot-syynä omien palveluiden suosiminen ja GooglePlay rajoitukset

Vähän väliä saavat ainakin Microsoftin lisäksi tuollaisia sakkoja ilmeisesti ei tunnu missään

Nytkö Ylen dokkarissa tänään saadaan selvyys, kuunteleeko kännykkä puhetta.

Pari kertaa on tullut niin special mainos heti kun on jonkin erikoisen asian puhunut, että mietityttää etenkin kun moni on asiasta varma

Yleensä se ”joku on just puhunut” on todennäköisemmin se, että vaikka itse et tehnyt hakuja tms, niin esimerkiksi perheenjäsenet tekivät. Ja koska sijainti on bongattu, wifi:n tiedot on jemmattu yms, niin helposti jäljityssysteemit tunnistaa sinutkin samaan porukkaan. Eli kun puoliso alkaa etsiä uutta sohvaa, niin sinäkin saat siitä osasi.

Paitsi että mulla ensinnäkin omenalaitteissa Safari itsessään blokkaa träkkereitöä, sen lisäksi mulla Ghostery tiputtaa mainokset, loput träkkerit ja ghostaa keksisysteemit hengiltä. Eipä tule vaimon kiharrinhaut mulle, eikä tarvi edes katsella keksikyselyjä.

Toinen on sitten se, että pitkään olen keksinyt kaikenmaailman rekisteröintivaatimuksiin hömppätiedot ja kertakäyttöpostin. Sitten vaan käytön jälkeen icloudista kertakäyttöpostin poisto, jos siihen alkaa tulla roskaa. Samalla saa selville, että kuka vuosi tiedot.

Hmmm, mielenkiintoista tuollainen ketjutuskin, että jos tarkastelee viimeistä alusvaatemallistoa, niin ne heijastuisi vaimon laitteelle näkyviin myös

Toinen on sitten se, että pitkään olen keksinyt kaikenmaailman rekisteröintivaatimuksiin hömppätiedot ja kertakäyttöpostin. Sitten vaan käytön jälkeen icloudista kertakäyttöpostin poisto, jos siihen alkaa tulla roskaa. Samalla saa selville, että kuka vuosi tiedot.

Tätä olen tehnyt jo vuosikaisua. Mutta ei ole juurikaan tullut vastaan vuotoja. Kauan sitten erään tavarantoimitajalle antamani osoite joutui vääriin käsiin ja sain osoitteeseen asiaan kuulumatonta postia. Se oli tietomurron seurausta.

Mikä tällä hetkellä sopiva hömppämeili? Mieluusti pitäisi voida perustaa ilman puhnron ja nykymeilin antamista. Ja sellainen ettei heti ole lukossa ellei kuukauteen käytä. Luukku oli joskus muttei enää onnistu.

Kakkosgmailin perustaminen ei onnistu - joku ehdotti sitä joku aika sitten

Mikä tällä hetkellä sopiva hömppämeili? Mieluusti pitäisi voida perustaa ilman puhnron ja nykymeilin antamista. Ja sellainen ettei heti ole lukossa ellei kuukauteen käytä. Luukku oli joskus muttei enää onnistu.

Minähän käytän Applen hide my email toimintoa. Kai niitä vastaavia muillakin on. Mutta Apple-ekosysteemissä tuo on nobrainer, se toimii vaan, ei tartte ajatella, säätää, rekisteröidä mitään…

Gmailissä ku klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa profiilipainiketta, niin aukeaa näkymä, jossa nykyisen tilisi tietojen lisäksi:

1789588160826.webp

Joku rajoitus on, että kuinka monta tiliä voi liittää samaan puhelinnumeroon.

Aivan. Mutta joskus kun olin tuota lisäämässä, niin tulin tulokseen ettei ole hyvä idea. En nyt muista miksi hylkäsin - ehkä ajattelin että nuo ovat kytköksissä ja jos toinen menee tietomurrossa niin menee suoraan toinenkin eli ei olisi mitään hyötyä

Mitä tarkoitat? Sitähän juuri käytetään ja nykyään gmailiin saa uutisen mukaan useamman osoitteenkin.

Jos haluat estää ettei tietomurrossa saa kaapattua kuin yhden postin niin joudut eristämään ne eri laitteisiin tai vähintään käyttämään toista postia muutoin eristetyssä ympäristössä.

Kyllä ja mielestäni ei ole kakkosmeili eristetty, jos on suoraan kytketty ykkösmeiliin

Minulla oli tässä tapaus jossa henkilöllä oli kaksi meiliä. Kummankin salasana hukassa ja meilit oli keskenään linkitetty ristiin toistensa varalle. Niinpä salasanaa ei voinut vaihtaa kun kumpaankaan ei päässyt käsiksi salasanan puuttumisen/toisella tilillä vahvistamisen vuoksi. Asia lopulta aukesi sillä, että puhelimessa sattui olemaan vielä yksi toimiva sähköposti.

Tuossa nyt on vielä hiukamneri asia siis puhua useammasta erillisestä sähköpostista, joihin siis liittyy tili, hallittavat salasanat yms. siihen sähköpostiin itseensä.

Ja se toinen vaihtoehto on käyttää forwarder/mailproxy -tyyppisiä palveluja, jotka ohjaavat tekaistuja jopa kertakäyttöisiä osoitteita siihen pääpostiin. Jälkimmäisistä postiosoitteista vuodon sattuessakaan ei voi päätellä mitään sähköpostitiliä, johon voisi kohdistaa salasanahyökkäystä tai jatkaa henkilön muiden palvelujem mirtamiseen.

Pahimmillaankin siis se korkattu saitti joutuu uhriksi, mutta siitä ei voi päätellä muuta.

Takaisin
Ylös Bottom