Jos mietitään maantieliikennettä, niin mikä etu vedyllä on patterisähköön verrattuna?
Tällä hetkellä käytännössä ainoa etu on se että tankkaus on n. puolet nopeampaa, 10 vuotta sitten nopeus oli n. 5 kertainen.
Mitään muuta teknistä etua vedyllä ei ole, teknisiä haasteita on sen sijaan pitkä jono.
Raskaassa liikenteessä vedotaan usein akkujen painoon, mutta tuo ei ole tekninen vaan säädännöllinen ongelma, ja nykyiselläänkin koskee vain autoja joissa tulee suurin sallittu kokonaispaino vastaan. Koko ongelma korjaantuu säätämällä lakia, ja asettamalla joihinkin siltoihin liikennemerkkejä.
Energian varastointiin vety tietysti soveltuu, mutta hyötysuhde on sanalla sanoen surkea, jopa 100 vuotta sitten vanhana tekniikkana pidetty lipeä akku on ihan ylivoimainen ja paljon halvempi.
Lentoliikenne, eli lentokoneet ja helikopterit ovat vehkeitä joissa akkujen paino on nyt ja pitkään myös tulevaisuudessa ylivoimainen este, mutta vety ei ole siellä toimiva ratkaisu, aine on liian räjähdysherkkää ja harvaa.
Sen sijaan jos saadaan lopetettua öljyn poltto maalla ja merellä, ilmailun osuus on niin pieni että se ei enää tuota ongelmaa.
Tuo meriliikenne on toisaalta alue jossa öljyä poltetaan miten huvittaa, ja samalla myös alue jossa sen vaihtoehtoisen energialähteen kehittely on hankalinta. Ehkä se vety sitten toimisi laivoissa, mutta väistämättähän se vety vie enemmän tilaa kuin öljy.. Ja tekee kaikista laivoista vastaavia extrasuper palomarkoja laitteita kuin öljytankkereistakin.
Tällä hetkellä käytännössä ainoa etu on se että tankkaus on n. puolet nopeampaa, 10 vuotta sitten nopeus oli n. 5 kertainen.
Mitään muuta teknistä etua vedyllä ei ole, teknisiä haasteita on sen sijaan pitkä jono.
Raskaassa liikenteessä vedotaan usein akkujen painoon, mutta tuo ei ole tekninen vaan säädännöllinen ongelma, ja nykyiselläänkin koskee vain autoja joissa tulee suurin sallittu kokonaispaino vastaan. Koko ongelma korjaantuu säätämällä lakia, ja asettamalla joihinkin siltoihin liikennemerkkejä.
Energian varastointiin vety tietysti soveltuu, mutta hyötysuhde on sanalla sanoen surkea, jopa 100 vuotta sitten vanhana tekniikkana pidetty lipeä akku on ihan ylivoimainen ja paljon halvempi.
Lentoliikenne, eli lentokoneet ja helikopterit ovat vehkeitä joissa akkujen paino on nyt ja pitkään myös tulevaisuudessa ylivoimainen este, mutta vety ei ole siellä toimiva ratkaisu, aine on liian räjähdysherkkää ja harvaa.
Sen sijaan jos saadaan lopetettua öljyn poltto maalla ja merellä, ilmailun osuus on niin pieni että se ei enää tuota ongelmaa.
Tuo meriliikenne on toisaalta alue jossa öljyä poltetaan miten huvittaa, ja samalla myös alue jossa sen vaihtoehtoisen energialähteen kehittely on hankalinta. Ehkä se vety sitten toimisi laivoissa, mutta väistämättähän se vety vie enemmän tilaa kuin öljy.. Ja tekee kaikista laivoista vastaavia extrasuper palomarkoja laitteita kuin öljytankkereistakin.
