Kiinalaiset jyrää sähköautomarkkinoilla?

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
"Within a few years, BYD is likely to be producing over 250,000 units a year in Europe, and Chery planning to make close to 100,000 if not more. Other Chinese brands are not far behind in terms of their European plans. In some cases, Chinese technology will be used for European brands, without using the Chinese name (for example with Leapmotor platforms forming the basis of future Fiats) and in some cases, e.g. at Volvo plants, Chinese brands may be made by European manufacturers with spare capacity. Within a decade it would not be surprising to see 1m or more vehicles from Chinese brands made in Europe and when this happens, as it surely will, what will this mean for European companies? More plant closures, brands disappearing and a lower market share all seem inevitable; it is just the scale of the change which remains to be clarified."

 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Onhan tuo BYD ollut jo kymmeniä vuosia tunnettu auton valmistaja ?
Ei nyt aivan noinkaan sentään. Mutta olin kyllä katsonut jotain aivan väärin itsekin.

Taisi tulla ensimmäinen niiden suunnittelema auto. Sitten sähkön suuntaan noin.
In 2008, BYD launched its first plug-in hybrid electric vehicle, the BYD F3DM, followed by the BYD e6, its first battery electric vehicle, in 2009.
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Markkinaosuuksia
1000086172.jpg
 

Harrastelija

Vakionaama
Halvan perässä on muutkin kuin kuluttajat.

Jos Kiinan osuus tuossa käppyrässä olisi esim kolmannes nykyisestä niin paljonkohan elektroniikka, koneet yms maksaisi ilman kiinan aluevaltausta….
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Halvan perässä on muutkin kuin kuluttajat.

Jos Kiinan osuus tuossa käppyrässä olisi esim kolmannes nykyisestä niin paljonkohan elektroniikka, koneet yms maksaisi ilman kiinan aluevaltausta….
Taitaa puolet Tesloistakin tulla sieltä.

Toki kyllä ne jossain tehtäisiin myös ilman kiinaa, koneet, autot yms.
 
K

korsteeni

Vieras
kunhan tojota saa korollan kokoisen jakeluun niin kinukit näkee närhen värit ja teslat joutaa paaleihin
 

pamppu

Vakionaama
kunhan tojota saa korollan kokoisen jakeluun niin kinukit näkee närhen värit ja teslat joutaa paaleihin

Ens vuonna näyttäis tulevan uusi Urban Cruiser, Tojon seuraava sähköauto. Intiassa ilmeisesti valmistetaan. Onkohan se Intia nyt sitten parempi vai huonompi minkään näkökulman kannalta. Taitavat veljeillä putinoilin kanssa kuiteski yms.
 

Mikkolan

Vakionaama
Tojo aloitti kauan sitten ensimmäisten joukossa sähkisten teon mutta pääjohtaja totesi ettei näille ole markkinoita ja kehitys jäi sikseen. Vähän jälkijunassa mutta jospa nyt tulis uusi buumi ja uudemmilla tekniikoilla. Kyllä japsit osaa mutta kinukit vienee voiton suuruuden ekonomialla?
 
K

korsteeni

Vieras
Tojo aloitti kauan sitten ensimmäisten joukossa sähkisten teon mutta pääjohtaja totesi ettei näille ole markkinoita ja kehitys jäi sikseen. Vähän jälkijunassa mutta jospa nyt tulis uusi buumi ja uudemmilla tekniikoilla. Kyllä japsit osaa mutta kinukit vienee voiton suuruuden ekonomialla?
sehän oli pääjohtajalta taktinen veto, siellä on ässä hihassa ja muita valmistajia harhautettiin ettei täällä mitään, kattellaan, ei kiirettä ja nyt sitten polkaistaan valmiilla tuotteella kunnon akuilla ja hiotulla konseptilla, kuten korolla ja prius aikoinaan
näin kirjoituksia että tojo luopuu koko sähkiksien kehittelystä jne tyyliin
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
sehän oli pääjohtajalta taktinen veto, siellä on ässä hihassa ja muita valmistajia harhautettiin ettei täällä mitään, kattellaan, ei kiirettä ja nyt sitten polkaistaan valmiilla tuotteella kunnon akuilla ja hiotulla konseptilla, kuten korolla ja prius aikoinaan
näin kirjoituksia että tojo luopuu koko sähkiksien kehittelystä jne tyyliin
Tojohan vetas todellisen ässän jo tuolla bz4äksällä;D, eikä tuo uus urban cruiseri vielä vakuuta, hinnan jos saavat alle 20th muuten on melko kelvoton
 
K

korsteeni

Vieras
Tojohan vetas todellisen ässän jo tuolla bz4äksällä;D, eikä tuo uus urban cruiseri vielä vakuuta, hinnan jos saavat alle 20th muuten on melko kelvoton
en tiedä urbanista kun en ole ajanut en nähnyt, edes potkinut renkaita jotta jäävätkö lommoille
kantaa voi ottaa sitten kun niitä on tarjolla ja näkee vasta sitten missä muotoa ja millä hinnoilla

saippualaatikko oli 36k 2023 ja sai odotella puoli vuotta, nyt 45k hinnat alkaen, voi vetää johtopäätöksen että sähkiksien hinta nousee hurjaa vauhtia.......ajat muuttuu
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
en tiedä urbanista kun en ole ajanut en nähnyt, edes potkinut renkaita jotta jäävätkö lommoille
kantaa voi ottaa sitten kun niitä on tarjolla ja näkee vasta sitten missä muotoa ja millä hinnoilla

saippualaatikko oli 36k 2023 ja sai odotella puoli vuotta, nyt 45k hinnat alkaen, voi vetää johtopäätöksen että sähkiksien hinta nousee hurjaa vauhtia.......ajat muuttuu
sähkiksien hinnat tippuu, paitsi näköjään tojota(ja mersu)
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
en tiedä urbanista kun en ole ajanut en nähnyt, edes potkinut renkaita jotta jäävätkö lommoille
kantaa voi ottaa sitten kun niitä on tarjolla ja näkee vasta sitten missä muotoa ja millä hinnoilla

saippualaatikko oli 36k 2023 ja sai odotella puoli vuotta, nyt 45k hinnat alkaen, voi vetää johtopäätöksen että sähkiksien hinta nousee hurjaa vauhtia.......ajat muuttuu
Ei sitä paljo muutkaan ole potkinu mutta jos akku on suurinpiirtein nykyhybridien akun kokonen niin siittä aletaan vetähän johtopäätöksiä hinnasta ettei se saa olla ko 20th lähelä, tojo on tojo , siinei ole mitään erikoisen hyvää eikä erikoisen huonoa.... mutta niin sitä vain ihmiset ostaa ja kehuu hyväksi:sille:
 

repomies

Hyperaktiivi

repomies

Hyperaktiivi
Eikös tuo myydä pelkistään kiinan rajojen sisällä, vai kuinka, ei jaksa jutusta lukea...
Ilmeisesti, en ainakaan ole kuullut tuosta vielä mitään näillä main. Hintataso on kyllä kovin kilpailukykyinen. Omituisesti autojen hinnat ovat Kiinassa aivan eri luokkaa, vaikka varustelu olisi melkein sama eri markkinoilla. ALV ja tullit eivät riitä selittämään eroa.
 

roots

Hyperaktiivi
Ilmeisesti, en ainakaan ole kuullut tuosta vielä mitään näillä main. Hintataso on kyllä kovin kilpailukykyinen. Omituisesti autojen hinnat ovat Kiinassa aivan eri luokkaa, vaikka varustelu olisi melkein sama eri markkinoilla. ALV ja tullit eivät riitä selittämään eroa.
Tuolla taisi olla lähes 1:1 kiinatehtaan sisarmalli tyyliin beezeta<>solterra.
Onko tojo ostanu vain tilaa nokkapellin edestä omalle logolleen kiinan teille liikkumaan.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti, en ainakaan ole kuullut tuosta vielä mitään näillä main. Hintataso on kyllä kovin kilpailukykyinen. Omituisesti autojen hinnat ovat Kiinassa aivan eri luokkaa, vaikka varustelu olisi melkein sama eri markkinoilla. ALV ja tullit eivät riitä selittämään eroa.
Klassinen markkinasegmentointi? Ilmeisesti valmistuskustannukset absoluuttisesti ovat melkoisen pienet koska huonomman ostovoiman (vaan onko edes enää? ;D ) maissa kauppaa voi käydä noilla hinnoilla. Ellei kyse ole saalitushinnoittelusta.
 

roots

Hyperaktiivi
https://tekniikanmaailma.fi/meneeko...ssa-on-isompi-akku-kuin-monessa-sahkoautossa/ tojossa 49kwh ja varmaankin brutto, siittä siis muutama kwh alas niin nettoa n.45kwh siis aika pikkunen akku täyssähköksi, kuten sanoin toivottavasti on huomioitu hinnassa.
Heh, noita näkeekin paljon liikenteessä..... ei kyllä sovi yhtään tähän kontekstiin.
Kuten lehti kirjoittaa niin:

Meneekö jo järjettömyyden puolelle? Tässä lataushybridissä on isompi akku kuin monessa sähköautossa​

Tyypilliset Suomen isot lataushybridit lienee alle 20kWh ja enemmistö ehkä 10kWh nurkilla.
 

pamppu

Vakionaama
Eurooppalaisilla autovalmistajilla riski joutua ostamaan kiinalaisilta autovalmistajilta päästöoikeuksia :tonttu:


Ilkeän soppa on keitetty omille valmistajille,tässä on ammuttu omaan varpaaseen. atämö poolausmalli on tässä viallinen, kun nyt ”sakot” menee just sinne pahimmille kilpailijoille, kun me voisi mennä vaikka johonkin euroopan ilmastorahastoon.

Onkohan käytännössä poolausmaksujen vaihtoehtona myydä sähköautoja tappiolla alennuksella, jos menekin kasvaessa välttyisi maksuilta? Juttu viittasi että esim. VW:n pitäisi tuplata EV-myynti…

Kunnon alekampanja olis win-win euroopalle ja eurooppalaisille kuluttajille.
 
K

korsteeni

Vieras
en oikein ymmärrä jatkuvaa keskustelua tai mölyä siitä että sähköautojen hinnat tippuu ja hinnat ovat laskeneet jne
nyt 2 vuotta seuranneena ei ne ole laskeneet juurikaan minnekään, siis uusien sähköautojen myyntihinnat
esim volkkari ilmoitti pari kertaa vuodessa pudottaneensa hintoja parhaimmillaan jopa 5k€, se tekisi 20k€ hinnanpudotusta mutta sama auto ja vieläpä karvahattumalliin oan karvat kasvaneet elikkä hinnat alkaen on jokseenkin sama
kun tein kaupat niin volvon saippualaatikko läppärillä oli 36k€, nyt saman saa 46k€

en ole kattavaa seurantaa tenyt eri merkeistä, tämä vain näistä mitkä olivat kandeja ostotapahtuman aikoihin
 

Husky

Hyperaktiivi
Joo, itse epäilen enemmän hybridien arvoa, kuin täyssähköjen.

Mutta nuo omaan jalkaan ampuvat kostoverot ovat kyllä anekaupan sellainen ominaisuus, etten kannata. Ja vaikea myös hyväksyä, että toinen maksaa toisen autoa, mutta tuo nyt on verotuksen yleinen piirre - poliitikko päättää kenelle tasataan ja kuka on maksumies
 

kotte

Hyperaktiivi
Ilkeän soppa on keitetty omille valmistajille,tässä on ammuttu omaan varpaaseen. atämö poolausmalli on tässä viallinen, kun nyt ”sakot” menee just sinne pahimmille kilpailijoille, kun me voisi mennä vaikka johonkin euroopan ilmastorahastoon.
EU muutenkin hoitaa (ontuen hoideltavan) teollisuuspolitiikkaansa, ilmastokysymyksiä ja useimpia muitakin teollisuusasioita aivan päättömästi. Ennen oli toisin, nyt on näin. Paino on nykyisin kaikenlaisten toimintavaihtoehtoja rajoittavien sanktioiden tehtailemisessa (komissio ja parlamentti kunnostautuvat kummassakin). Yleensä nuo kohdistuvat omaan nilkkaan ja parhaimmillaankin vain pakottavat kilpailijat keksimään luovia ja taloudellisesti innovatiiivisia kiertoteitä ja todellisia ratkaisuja kilpailemaan omassa maanosassamme kehitettyjen rinnalle.

Lopputulos olisi paljon hedelmällisempi, jos satsattaisiin todella käänteentekevien teknologiaratkaisujen kehittämiseen täkäläisiin olosuhteisiin. Ilmastokysymykset pitäisi ratkaista sivutuotteena tuollaisten kehityshankkeiden tuloksista. Sitten niitä voisi myydä muillekin ja hankkia teollista kilpailukykyetua samalla, kun onnistuneiden ratkaisujen käyttöönotto muualla ajaisi sivutuotetavoitteita laajemmin kuin puuhailun rajoittaminen omalle tontille.
 

kotte

Hyperaktiivi
^ Olisiko tuo nyt niin "seisminen" muutos? Volvo on toki pienehkö valmistaja, mutta vastaavaa täydellistä etabloitumista on muuallakin. Esimerkkejä vastaavista "seismisistä" muutoksista ovat japanilaisten valmistajien etabloituminen kaikkialle maailmaan kokoonpanotehtaineen sekä eurooppalaisten merkkien Pohjois-Amerikkaan ja Kiinaan.
 

tet

Hyperaktiivi
Tojohan vetas todellisen ässän jo tuolla bz4äksällä;D, eikä tuo uus urban cruiseri vielä vakuuta, hinnan jos saavat alle 20th muuten on melko kelvoton

Mihin tuo hinnan järkevyysraja 20 k€ perustuu? Urban Cruiser on isompi kuin Yaris Cross (hybridi) joka maksaa n. 30 k€ karvahattuversiona. Manuaalivaihteinen Aygo maksaa 19 k€, se vain on puolisen metriä Urban Cruiseria lyhyempi.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Mihin tuo hinnan järkevyysraja 20 k€ perustuu? Urban Cruiser on isompi kuin Yaris Cross (hybridi) joka maksaa n. 30 k€ karvahattuversiona. Manuaalivaihteinen Aygo maksaa 19 k€, se vain on puolisen metriä Urban Cruiseria lyhyempi.
Hybridi ja polttis pitää enempi maksaakki ko sähköauto ja tuossa kapistuksessa on edelleen (sinun mieliksi todettakoon LÄHES) hybridiauton akkukoko, tuommosten tuonti oulun yläpuolelle pitäis kieltää.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
"Volkswagen is prepared to let Chinese EV makers take over production lines in Europe that it was planning to shut down."

Lohdullista, että juuri Volkkari asialla. Ehkä suunnittelupöydältä juontavien rakenteellisten tekniikkapuutteiden lisäksi saadaan nyt myös kiinalaisten tuotanto- ja valmistusvirheet ja autot alkavat taas ruostua kuten ennen mutta silloin huollossa ei tarvinnut vaihtaa uutta moottoria ja vaihdelaatikkoa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Lohdullista, että juuri Volkkari asialla. Ehkä suunnittelupöydältä juontavien rakenteellisten tekniikkapuutteiden lisäksi saadaan nyt myös kiinalaisten tuotanto- ja valmistusvirheet ja autot alkavat taas ruostua kuten ennen mutta silloin huollossa ei tarvinnut vaihtaa uutta moottoria ja vaihdelaatikkoa.

Saksalaiset eivät vielä kunnolla ole tajunneet että niille tulee taloudellinen katastrofi eteen lähivuosina. Niiden teollisuuden kilpailukyky on uskomattoman huono.
 

kotte

Hyperaktiivi
^ Aika pitkälle myös Euroopan autoteollisuuden vaikeudet johtuvat eurooppalaisen energiapolitiikan virheistä, jotka sattuvat osumaan erityisesti juuri Saksaan. Esimerkiksi sähköautot eivät ole Saksassa (Euroopan suurimmassa automaassa, joka on aina suosinut kotimaisia tuotteita) kilpailukykyisiä, kun ns. vihreää energiapolitiikkaa on toteutettu niin, että kuluttajilta kerättävillä lisämaksuilla on rahoitettu teolllsuudelle halpaa sähköä, ja sähkön tuotannossa on ajettu ydinvoima pika-aikataululla alas, subventoitu uusiutuvia valtaisasti ja pyritty rajoittamaan hiilen ja ruskohiilen käyttöä tuotantojoustossa nojautuen venäläiseen maakaasuun (johon myös laaja kemiallinen teollisuus on pääosin ruvennut tukeutumaan). Myös autobahnien ajotyyli on epäedullinen sähköautojen kannalta. Seuraus on ollut suoranainen katastrofi ja suuri kotimarkkina-alue ei ole ostanut sinällään aivan asiallisia tuotteita (joista vain pyydetään kaiken sotkun takia korkeahkoja hintoja) ennusteita vastaavasti.

Käsittääkseni ranskalaiset autonvalmistajat eivät ole joutuneet yhtä syviin ongelmiin segmentoimallaan tuotevalikoimaansa omintakeisesti kuten ei edes VW-konsernin tsekkiläinen haara, jonka tuotteet ovat modifikaatioita konsernin perustuotteista aihealueella.
 

tet

Hyperaktiivi
Hybridi ja polttis pitää enempi maksaakki ko sähköauto ja tuossa kapistuksessa on edelleen (sinun mieliksi todettakoon LÄHES) hybridiauton akkukoko, tuommosten tuonti oulun yläpuolelle pitäis kieltää.

Tähän ihan sama kysymys, mihin perustuu oletus että sähköauton pitää maksaa vähemmän kuin polttis? Urban Cruiserin Oulun yläpuolelle liian pienen pikkuakun valmistuskustannus lienee tuolla 5500 - 6000 € paikkeilla tänä päivänä. Lisäksi toki sitten muu autonvalmistajille uusi tekniikka, jota sähköautossa tarvitaan, myös sen suunnittelukustannukset näkynevät vielä hinnassa merkittävissä määrin.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tähän ihan sama kysymys, mihin perustuu oletus että sähköauton pitää maksaa vähemmän kuin polttis?
Tässä on kaksi näkökulmaa. Mitä se auto maksaa ja mitä se maksaa missäkin elinkaarensa vaiheessa.

Jos nyt katsotaan vaikka komeasti täysi-ikäiseksi tullutta dieseliäni, niin eihän siinä mikään ole muuttunut huonommaksi. Hiukan kiilto himmentynyt, range ja tehot löytyy, vielä kun jaksaisi sisältäkin siivota. Huonommaksi se on muuttunut vain, koska ei näytä enää selvästi uuden malliselta ja monia sinällään hyödyllisiä ja turvallisuutta parantavia varusteitakin puuttuu. Näitä opittiin välillä tekemään todella varmatoimisina ja sikäli kuin koppa ei satu ruostumaan, varsinaista viimeistä käyttöpäivää ei ole ja korjauksissa pääsee todella pienillä.

Muuan kahvipöytäkeskustelussa tuli vahvasti esille, että tulevaisuudessa auton käytöstä maksettaisiin ikään kuin se olisi kuin leasattuna tai elinkaari oleellisesti lyhenee. Jotta elinkaari jatkuisi, pitää teettää akuston suurkorjaus eikä sitä ole realistista tehdä itse mitenkään halvemmalla. Moottorinhan voi osaava korjata itsekin mutta tätäkään ei enää oikestaan koskaan tarvita eikä ~20 vuoden ikäisiin autoihin moottoreita suuremmin korjailla ellei ole jotain muita perusteita.
 
Back
Ylös Bottom