KOONTI: Mitsubishi LN25 lyhyet lämmitysjaksot, onnistuneet korjaukset

juu

Jäsen
Osa käyttäjistä on onnistunut pidentämään Mitsubishi LN25-VGHZ lämmitysjaksoja (erittäin) lyhyestä (30-60 min) yli 2 h jaksoihin kovallakin pakkasella (-20 c).

Koska viestejä ja luettavaa kertyy vauhdilla niin kokoan tähän viestiin onnistuneita modauksia jotta ne on helpompi löytää ja huomata yhteiset tekijät. Tavoitteena pitkät sulatusvälit kovalla pakasella (-20...-30 c), ettei keskeytetä lämmitystä ja sulateta turhaan jos mitään sulatettavaa ei ole. Moni LN25 sulattaa 30-40min välein.

Muutostyöt tehdään aina omalla vastuulla ja voivat vaikuttaa takuseen.

Päivitän tähän onnistumisia (ja epäonnistumisia) sitä mukaan kun niitä kertyy. Ilmoita omasi. Olennaista tietää:
  • Lämmitysjakson pituus ennen modausta: esim. 30min
  • Lämmitysjakson pituus modauksen jälkeen: esim. 2h
  • Ulkolämpötila: esim. -20 c
  • Tehdyt muutokset: esim. Sulatusanturi siirretty keskiputkeen, yläanturi kuorensa tasoon
  • Malli: LN25-VGHZ tai LN25-VGHZ2



Toistaiseksi lyhyestä jaksosta yli 2h jaksoon näyttäisi pääsevän siirtämällä sulatusanturin keskiputkeen tai yläputkeen ja tökkäämällä yläanturin kuorensa sisään. Ei kuitenkaan aina - toki erot voivat johtua asennuksista. Kaikki korjatut ovat vanhempaa mallia. Yhtään VGHZ2-mallin laitetta ei kai ole vielä modattu.



Muutokset: Yläanturi kuoren tasoon, sulatusanturi keskiputkessa: 2h30 -10c (käyttäjä:timpe)
Yläanturi kotelon tasolla ja teipattu johdon ympäriltä. Sulatusanturi keskiputkessa. Anturi asennettu putken yläpuolelle hiukan sisäänpäin kallelleen.

Säännöllisesti noin 2h 30min lämmitysjaksoja pienemmissä pakkasissa. Kunnon pakkasillaa laite siirtyi noin 2h lämmitysjaksoon. Liki nollakelin lumimyrskyssä tämä laite osaisi lyhentää sulatusvälinsä aina 1h 30min tienoille ja palautui takaisin pidempään jaksotukseen, kun pakkaset kiristyivät ja keli selkeni.

Muutokset: Yläanturi kuoren tasoon, anturien eristys, sulatusanturi keskiputkessa: 2h -23c (käyttäjä: mika karvajalka)
Aiemmin alkutalvesta siirsin sulatusanturin keskiputkeen mutta tuolla ei ollut mitään vaikutusta. Minulla eristehuopa oli kuiva, ei mitään kosteusongelmaa siellä.

Outdoor heat exchanger anturi ("yläanturi") oli siis aivan jäässä kotelon sisältä. Kuumailmapuhaltimella sulatin sen jonka jälkeen anturi irtosi kotelostaan. Kuivasin puhaltimella paikat ja anturi takaisin. Tuon jälkeen tapahtui ihmeparantuminen. Tein vielä jälkikäteen sähköresetin koska halusin lähteä ns. puhtaalta pöydältä. Nyt pumppu on kuin uudelleen syntynyt. Viimeisin sulatusväli 120 min. Pakkasta -7 astetta. Parantuminen on tapahtunut tuon anturioperaation jälkeen. [kunnes meni taas lyhyelle syklille]

Vasta antureiden eristäminen auttoi. 2 tuntia lämmittänyt eikä vielä sulatusta. Pakkasta -23 astetta. Hyvältähän tämä näyttää ja puhuu aika isosti antureiden eristämisen puolesta jos kärsii tästä hullunkierrosta. Ennen tunnin sulatusväli oli saavutus ja nyt vetelee tuplasti.

Muutokset: Sulatusanturi yläputkeen, 2h -28c (käyttäjä: juhanisto)
-28 pakkasella reippaan 2h jaksoilla. Siirretty sulatusanturi ylimpään putkeen tai niin ylös kun mahdollista. Ja kääntänyt niin ettei kerää jäätä mihinkään. Tunti ollut lyhyin sulatusväli tänä lämmitys kautena.

Muutokset: sulatusanturi yläputkeen, 2,5h -20c (käyttäjä: santtu89)
Ekoja pumppuja vuodelta 2017. Alussa teki tuota 30min lämmitysjaksoa joka ulkolämpötilassa. Piirikortti vaihdettiin mikä auttoi vähän ja pidensi jaksoja hetkeksi kunnes palautui johonkin 40/50min lämmitysjaksoihin. Tämän jälkeen 1.5vuotta sitten siirsin sulatusanturin ylimpään/lämpimimpään putkeen ilman eristeitä ja se auttoi merkittävästi seuraavalle talvelle ja mielestäni toimi oikein hyvin.

Tänä talvena sitten pikkupakkasilla jauhoi 1h30min jaksoa jatkuvasti, vaikka ulkoyksikön kennon kuuran puolesta ois voinut puhaltaa pitempään. Nyt kovemmilla pakkasilla -20 puhalteli 2h30min ja nyt sään lauhtuessa ja kuuran kertyessä kennoon lyhentänyt lämmitysjaksoa 2h tietämille.



Muutokset: Kylmäaineen vaihto (käyttäjä: kallionkinko)
Saattaa olla hieman vajausta kylmäaineen määrässä, jos tollaset rinkulat vain huurtuu. Kannattaa ehkä tarkastuttaa. Itsellä oli reilusti vähissä ja teki aika pahat ja kapeat rinkulat sekä käytti kompuraa täysillä jo 0 asteen ulkolämpötiloissa. Myös sulatteli melkoisen useasti. Nyt kun tyhjennetty ja laitettu noin kilo ainetta sisään, toimii aivan eri tavalla. Vuotoja ei löytynyt. On saattanut olla jo uudesta hiukan vajausta ja nyt sitten kesän aikana jostain päästänyt sen verran karkuun tms., että joku tietty kriittinen raja ylittyi. Maksimiottotehoja ei ottanut kuin reilu 1000W ja puhalluslämpötilat alle 40.



Laite toimii moodamatta

LIITTEET: Kuvat muutoksista, joilla päästiin 2h sulatusväliin ulkolämpötilan ollessa -20c. (c) timpe

EDIT: tarkistin lähteet ja osa modauksista olikin samoilta käyttäjiltä, poistin päällekkäiset.
 

Liitteet

  • Mitsu LN25 sulatusanturi keskiputkessa 2h30 20210101 c-timpe.jpg
    Mitsu LN25 sulatusanturi keskiputkessa 2h30 20210101 c-timpe.jpg
    86,1 KB · Katsottu: 1 619
  • Mitsu_LN25_anturi_keskiputkessa_20210101.jpg
    Mitsu_LN25_anturi_keskiputkessa_20210101.jpg
    89,5 KB · Katsottu: 1 593
  • Mitsu LN25 ylaanturi kuorensa sisalla 20210101 c-timpe.jpg
    Mitsu LN25 ylaanturi kuorensa sisalla 20210101 c-timpe.jpg
    88,5 KB · Katsottu: 1 588
Viimeksi muokattu:

Timpe

Jäsen
Täydennän tähän ketjuun pari asiaa anturien asennuspaikoista, kun niitä kysyttiin minulta yksityisviestillä.

Miksi defrost anturi tuli asennettua putken yläpuolelle, ei sen alapuolelle "suojaan"?
Anturi on putken yläpuolella mielestäni ihan hyvästä syystä. Nimittäin, jos tuonne kertyisi nyt kondension kautta vettä, niin se jäätyisi putken päälle (=ei siis anturiin) ja se sulaisi taas seuraavassa sulatuksessa pois (=tippuisi/haihtuisi putkesta pois). Lopputulos anturin kannalta on sellainen, että alapuolella ollessaan se alkaisi kerryttämään itsensä jatkoksi vesi/jäätippaa, mutta putken yläpuolella ollessaan tätä ei tapahdu. Tuon sijoitus oli minulle ihan looginen tapa sijoittaa anturi uudelle paikalleen, en edes miettinyt miksi sen pitäisi tulla alapuolelle...

Entä miksi ylimmäinen anturi on mahdollisimman lähellä kennoa?
Kennon lähelle sijoittamalla anturi mittaa parhaiten kennon varsinaista lämpötilaa ts. toivon tuosta tulevan lisätarkkuutta kennon lämpötilan mittaukseen. (Mittapiste on lähellä paikkaa, mistä haluan tuon mittauksen tapahtuvankin.)

Kuinka yläanturi on asennettu paikalleen ja mitä vaikutusta sen asentomuutoksella oli?
Yläanturin kiinnityksessä on mekaaninen lippa siinä alla painamassa anturia kiinni putkeen. Tuo mekaaninen kiinnityslippa painuu alas, kun anturi työnnetään paikalleen tuohon kupariseen kiinnityskoteloon ja anturi lähtee ulos sitä työntämällä/vetämällä. Käsittelin tuon yläanturin asentomuutoksen ikään kuin samana tapahtumana, jonka vaikutukset sekoittuivat samaan aikaan tehtyyn defrost-anturin siirtoon yläputkesta keskiputkeen. En siis oikeastaan tiedä, mitä vaikutusta tuolla yläanturin tuunauksella on ollut.

Toisaalta minusta se yläanturi kannattaa jättää päädystään tuon kotelon reunan kanssa samalle tasalle. Tämä siksi, että yleensä noissa antureissa se mittapiste sijaitsee ihan kärjessä ja tuolloin mittapiste asettuu hyvään kontaktiin yläpuolella olevaan putkeen. Tämäkin on looginen paikka tuon anturin sijainnin kannalta, koska ollessaan tuosta asennuskotelosta selvästi ulkona, anturin mittapiste taitaa mitata ulkoilmaa tai sitä "touhutippaa" mikä sen nokkaan muodostuu.

Nämä pikkuhuomiot ovat kait sellaista elektroniikka-asentajan ammattitaitoon kuuluvaa asiaa, jota en erikseen noteeraa millään tavalla, koska se on itsestään selvä asia tälle suunnalle. Kiitos siis kysyjälle (Santtu89), niin täsmennykset noiden anturien asennuspaikkoihin tuli kirjattua tänne ylös :)
 

juu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
OHJEET: Yläanturin hienosäätö

Homma on helppo ja halutessaan laitteen voi palauttaa alkuperäiseen tilaan. Omalla vastuulla!
  1. Irroita ulkoyksikön kattopelti, joka on kiinni neljällä ristipääruuvilla.
  2. Yläanturi on se johon tulee johdot vihreän suojakuoren sisällä. Yläanturin pää törröttää neliön mallisesta kuorestaan pitkälle ulos. Aseta yläanturi kuorensa sisään siten että anturin pään tuntee sormenpäällä justjust. Älä käytä väkivaltaa. Jos anturi ei liiku helposti, se voi olla jäätynyt kiinni, ja tällöin sulata kuumalla ilmalla ja kuivaa. Muutenkin jos näkyy jäätä niin kannattaa sulattaa ja kuivata.
  3. Eristä anturi ja kuori vettäimettättömällä materiaalilla esim. pienellä suikaleella 5mm paksua umpisolumuovia (retkipatjaa). Tilaa ei ole paljoa joten eristettä ei tarvita paljoa. Peltien reunat on melko teräviä, käytä hanskoja tai varo vekkejä.
  4. Katkaise sähköt (turvakytkimestä, irroita sulake tai irroita töpselistä) kun seuraava sulatus on päättynyt ja ulkoyksikön ropelli alkaa pyöriä ja sulatusvesipisaroiden tippuminen loppu.
  5. Seuraa sulatusten väliä muutaman jakson ajan.
  6. Kerro miten kävi: Jakson pituus ja ulkolämpötilan ennen, jakson pituus ja ulkolämpötilan jälkeen.
Ensimmäinen puolikas päivä takana: ennen 30/10min, nyt 80/10 min kun pakkasta -8 c.

edit: Toinen päivä menossa. Ulkona -11c RH:92% ja taas mennään 30/10 min jaksoilla. Toki sulatettavaakin on nyt ollut ihan oikeasti, astiassa useampi litra jäätä. Seuraillaan.
edit2: Jakso pysyi 1+ vrk aikana samana 30/10min, ei siis ollut apua yksistään yläanturin eristämisestä.
 
Viimeksi muokattu:

juu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Muutokset: Yläanturi kuoren tasoon, anturien eristys, sulatusanturi keskiputkessa: 2h -23c (käyttäjä: mika karvajalka)
Aiemmin alkutalvesta siirsin sulatusanturin keskiputkeen mutta tuolla ei ollut mitään vaikutusta. Minulla eristehuopa oli kuiva, ei mitään kosteusongelmaa siellä.

Outdoor heat exchanger anturi ("yläanturi") oli siis aivan jäässä kotelon sisältä. Kuumailmapuhaltimella sulatin sen jonka jälkeen anturi irtosi kotelostaan. Kuivasin puhaltimella paikat ja anturi takaisin. Tuon jälkeen tapahtui ihmeparantuminen. Tein vielä jälkikäteen sähköresetin koska halusin lähteä ns. puhtaalta pöydältä. Nyt pumppu on kuin uudelleen syntynyt. Viimeisin sulatusväli 120 min. Pakkasta -7 astetta. Parantuminen on tapahtunut tuon anturioperaation jälkeen. [kunnes meni taas lyhyelle syklille]

Vasta antureiden eristäminen auttoi. 2 tuntia lämmittänyt eikä vielä sulatusta. Pakkasta -23 astetta. Hyvältähän tämä näyttää ja puhuu aika isosti antureiden eristämisen puolesta jos kärsii tästä hullunkierrosta. Ennen tunnin sulatusväli oli saavutus ja nyt vetelee tuplasti.
päivitys 7.2.2021

"Ennen viimeistä hullunkiertoa sulatusanturi yläputkessä eristettynä. Eristys oli kyllä alhaalta auki eli vähän kuin huppuna päällä. Ei estänyt hullunkiertoa.

Siirsin keskiputkeen. Hullunkierto jatkui.

Sitten leikkasin lisäksi putkistoon jäätyneen huovan kokonaan pois ja nyt vedetään 2h30min sulatusvälillä. Kaikkihan voi olla sattumaa eikä tuo huovan jäätyminen putkistoon ja sen leikkaaminen pois välttämättä liity parantumiseen mitenkään mutta hyvältä näyttää tällä hetkellä."
 

juu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Muutokset: anturi irti huovasta ja anturin eristys, LN35 (käyttäjä: velsku)
Sulatusväli oli 60-70min, suurimman osan ajasta 60/10. Anturin kiertäminen irti huovasta ja putken+anturin eristäminen Armaflexillä ja pieniä nippusiteitä. Lämpimämmillä ja kosteammilla keleillä toimii hyvin. En ole joutanut kuivilla ja kylmillä keleillä juoksennella katsomaan kennoa ennen sulatusta, mutta kertyvästä sulatusveden määrästä päätellen kenno ei ole ollut kovin tukossa. Eli pakkaskompensointi on huono näissä.

Anturi oli keskiputkessa eristettynä, pitkiä lämmityksiä, mutta erittäin vaikeassa kelissä keräsi kennoon jäätä liikaa.
 
Ketjun innoittamana tuli siirrettyä omasta ln25 pumpusta anturin paikka alhaalta keskiputkeen.

Sulatus jakso piteni 30/10--> noin. 80/10-120/10 jaksoihin. Erittäin tyytyväinen pumpun käyttäytymisen muuttumiseen.
Tosin lämpötilakin lauhtui reilusta 10 pakkasesta nollan tienoille.

Pumppu käynnyt tuota hullun kiertoa varmasti kokotalven, kun imenyt melcloudin mukaan lähes 600khw/kk..
 
  • Tykkää
Reactions: juu

juu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Muutokset: Kylmäaineen vaihto, vajaus oli yli 200 g tehtaan jäljiltä

LN25-VGHZ2 asennettu 15.12.2020. Pumppu on käynyt tiheällä lämmitysjaksoilla 40/10min melkein alusta asti.

Helmikuussa oli viikko pakkanen -15 ... -20 astetta joka päivä. Silloin pumppu ei jaksanut pitää mökki lämpimänä kunnolla. Pyyntilämpötila oli 20 c, mutta Mitsun oma sisäanturi putosi ulkolämpötilan mukana. Päätin tarkistaa kaasun määrä. Asentaja kävi tekemässä homman ja olihan siellä vajaa määrä, 0,6 kg. Sitten täyttö -> 1 kg (LN25HZ2 asetusmäärä on 0,85 kg, mutta halusin sama määrä kuin on LN25 ykkösversiossa).

Toimenpiteen jälkeen pumppu alkoi heti pidentää lämmitysjaksot. Syy voi kuitenkin olla sulatusanturi joka mahdollisesti ollut jäissä koko talven (ja aiheutti tasaiset 40/10min jaksot?) mutta nyt sattui jää sulaa kun lämpötila alkoi käydä plussan puolella samanaikaisesti. Eli en nyt ole varma kumpi aiheutti pidemmät jaksot. Jaksot oli nyt 2,5h luokkaa.
No ensi talvena näkee kuinka toimii.
 

ejuvonen

Aktiivinen jäsen
Kyllä sitä on ollut pöllö !
Samat temput auttoi MUZ-FD25VABH vm. 2009.
Elikkä kutistesukalla eristetty vihreä suojaputki-anturille ja laitettu kiinni omalla klipsillä tuohon mutkaputkeen ja tietenkin anturin pää klipsin sisään.
Samoin vakoinen suojaputki-anturille kutistesukalla eristetty ja anturin pää klipsin sisään.
Nyt on 30 min ----> 90 min.
Hieonoa pojat !
Laitanpa vielä tähän Dataloggauksen kuvat:
 

Liitteet

  • Dataloggaus.png
    Dataloggaus.png
    252,4 KB · Katsottu: 300
Viimeksi muokattu:

Torsas

Jäsen
Kuukauden käyttö nyt takana modifionnin jälkeen ja taidan uskaltaa todeta pumpun käytöksen korjaantuneen.
Siirsin anturi keskiputkeen ja poistin putkiin jäätyneen huovan anturin tasalle asti. Ennen lämmitysjaksot oli pääsääntöisesti 50/10 tai enintään 80/10 jos ajeli pikkutehoilla.
Korjauksen jälkeen ei ole tainnut käydäkään alle kahden tunnin.
Tällä hetkellä 19 astetta pakkasta, puhallus täysillä, pyynti 24,5, kenno kivasti huurteessa ja lämmitysjakso 2h20min.
 

juu

Jäsen
Sulatusanturi eristettynä keskiputkessa ja sisälämpötilaanturi siirretty sisäyksikön ulkopuolelle: LN25 vetelee hienosti 2 tunnin siivuja näillä keleillä. Tänä talvena ei missään vaiheessa ole mennyt vielä alle tunnin lämmitysjaksoja. Ensimmäisenä talvena sulatteli tieheään eikä osannut pidentää jaksoja. Avasin ulkoyksikön ja anturi oli siellä pohjalla jäässä. Siirrettynä ja eristettynä toiminut hyvin. Lisäksi siirsin vielä myöhemmin sisäyksikön lämpötila-anturin suoraan imuilmaan yksikön päälle. Nyt pitää tehonoton tasaisena ja varmaan auttaa pidentämään lämmitysjaksojakin. Lisäksi pyyntiin ei tarvitse koskea koko talvena, ainostaan puhallusta säätää jos tarpeen. -- Tomssku
 

7PP

Jäsen
Muutokset: Kylmäaineen vaihto, vajaus oli yli 200 g tehtaan jäljiltä

LN25-VGHZ2 asennettu 15.12.2020. Pumppu on käynyt tiheällä lämmitysjaksoilla 40/10min melkein alusta asti.

Helmikuussa oli viikko pakkanen -15 ... -20 astetta joka päivä. Silloin pumppu ei jaksanut pitää mökki lämpimänä kunnolla. Pyyntilämpötila oli 20 c, mutta Mitsun oma sisäanturi putosi ulkolämpötilan mukana. Päätin tarkistaa kaasun määrä. Asentaja kävi tekemässä homman ja olihan siellä vajaa määrä, 0,6 kg. Sitten täyttö -> 1 kg (LN25HZ2 asetusmäärä on 0,85 kg, mutta halusin sama määrä kuin on LN25 ykkösversiossa).

Toimenpiteen jälkeen pumppu alkoi heti pidentää lämmitysjaksot. Syy voi kuitenkin olla sulatusanturi joka mahdollisesti ollut jäissä koko talven (ja aiheutti tasaiset 40/10min jaksot?) mutta nyt sattui jää sulaa kun lämpötila alkoi käydä plussan puolella samanaikaisesti. Eli en nyt ole varma kumpi aiheutti pidemmät jaksot. Jaksot oli nyt 2,5h luokkaa. No ensi talvena näkee kuinka toimii.
Mihin tulokseen päädyit tuon kylmäaineen lisäyksen suhteen: Vaikuttiko se käyntiaikojen pitenemiseen, vai oliko se noiden anturien siirron ansiota? Sinullahan kait ei ole sitä sulatushuijausta asennettuna...(?)
 

juu

Jäsen
Mihin tulokseen päädyit tuon kylmäaineen lisäyksen suhteen: Vaikuttiko se käyntiaikojen pitenemiseen, vai oliko se noiden anturien siirron ansiota? Sinullahan kait ei ole sitä sulatushuijausta asennettuna...(?)
Avaa tuo vihreä linkki niin näet Leakimin pidemmät tarinat aiheesta.
 
  • Tykkää
Reactions: 7PP

puu

Aktiivinen jäsen
Vieläkin näkyy tämä virheellinen tieto, jonka pyysin poistamaan. Ei todellakaan parantunut itsestään, vaan piti tehdä tilalle oikeasti toimiva sulatuslogiikka:
 

puu

Aktiivinen jäsen
Koskeeko tämä "hullunkierto" vain LN25 mallia ?
Itsellä LN35VGHZ mökillä pohjoisessa ja sitä ensimmäistä erää.
LN35 on myös ilmennyt hullunkiertoa.
 

ThingWizard

Jäsen
Sorry for writing in English. I Did the afformentioned sensor placement mod here today at almost -30°C. Cold fingers... Kauheeta... Switched position of the bottom sensor to the mid position like in the pictures, and re-seated the top sensor as well as isolated both sensors with Armaflex and Zip ties.

Unfortunately no appreciable difference. The defrost cycle seems to still e stuck at around 40 minutes like clockwork. Is there a way of resetting the "fuzzy logic" except powering down the machine? I powered it down and it was disconnected during the "repair". This is a V2 LN25 Machine.

I was really hopeful when I saw this thread but apparently the Mitsu coding still sucks for us up here in the frozen wastelands... Why on earth do they have a 40 minute thawing cycle? Someone here said Mitsu claimed it is set at 40 minutes for anything below -10, which seems like they have never heard of dew point...

En ymmärrä.

Picture before i wrapped the thing in Armaflex
 

Liitteet

  • 20240105_145025.jpg
    20240105_145025.jpg
    62,3 KB · Katsottu: 253
  • Tykkää
Reactions: juu

ThingWizard

Jäsen
Hi! Yep I did, during the modification i had the safety switch disconnected and to open the side panel I had to remove the electricity connectors so it was totally without any electricity for at least 30 minutes.

What is this IVO-boot thing I'm reading about?
 

maanma

Vakionaama
Yes. It is the IVO boot. Similar condition can be achieved from melcloud by turn-off.

My current feeling is that LN25 fails to finalize de-icing. It should have more power (higher measured final temp ?)
 

ThingWizard

Jäsen
I checked some melcloud data through the API and the value for outside temperature is only -15 when the actual temperature is -28.8. I looked at the ambient temperature sensor under the hood on the back right top side where it is clipped on with a black plastic clip. It didn't look iced in but I removed the clip and let it hang loose on the outside. The value is still -15. If the mitsu compares the outside unit temperature to this ambient temperature I can understand why it wants to defrost, because the fins will be a lot colder than ambient and as far as I've understood this is a signal that the unit is iced over and needs a defrost. I would be much happier if this sensor reported actual ambient temperature and not -15. Maybe -15 is minimum?

-15.PNG
 

Harrastelija

Vakionaama
Sidetrack….
IVO (Imatran Voima) was power company. Nowadays part of Fortum.
So basicly IVO boot means total power break (like using safety swich or removing plug from socket)

How to use melCloud API?
 

ThingWizard

Jäsen
You can use node-red and then install the melcloud plugin. You then enter your melcloud login data into the plugin and it fetches a bunch of data. You can also write to the pump and control it somewhat.


Edit: As this might be hard to grasp for someone not used to node-red, I thought I'd write a bit more. So node-red is basically a small server you can run on windows or linux. It's like a way of visually coding flows by connecting nodes that do something. So you have a computer running somewhere that has node-red on it, and then you install the melcloud plugin that gives you some melcloud nodes that fetch data from your pump, and you can do whatever you like with this data. You can make a small dashboard that shows melcloud data, or you can save it to a database that perhaps is running on the same computer and log things.

Here is a really ugly explanation of what a flow looks like in node-red that shows my garage temperature using melcloud:

uglyexplanation.PNG
 
Viimeksi muokattu:

johnblon

Tulokas
Itselläni taitaa olla samanlainen operaatio edessä nyt kun on luvattu hieman lämpöisempään. Mitenkä paljon tuota kuorta pitää ottaa irti jotta sen anturin paikkaa voi helposti vaihtaa? Voiko tuon etupuolen kuoren jättää paikoilleen vai pitääkö sekin ottaa irti?
mitsu.png
 

johnblon

Tulokas
I checked some melcloud data through the API and the value for outside temperature is only -15 when the actual temperature is -28.8. I looked at the ambient temperature sensor under the hood on the back right top side where it is clipped on with a black plastic clip. It didn't look iced in but I removed the clip and let it hang loose on the outside. The value is still -15. If the mitsu compares the outside unit temperature to this ambient temperature I can understand why it wants to defrost, because the fins will be a lot colder than ambient and as far as I've understood this is a signal that the unit is iced over and needs a defrost. I would be much happier if this sensor reported actual ambient temperature and not -15. Maybe -15 is minimum?

katso liitettä 92776
I haven't checked this before but now when I checked I also have it -15. It could be some kind of min/max value. Need to try to remember check this when the weather get warmer.

Also little bit "afraid" that the 40min cycle also on my machine is doing that by design. Need to check this also when the weather get's warmer.
 

johnblon

Tulokas
Viimeksi muokattu:

ThingWizard

Jäsen
Itselläni taitaa olla samanlainen operaatio edessä nyt kun on luvattu hieman lämpöisempään. Mitenkä paljon tuota kuorta pitää ottaa irti jotta sen anturin paikkaa voi helposti vaihtaa? Voiko tuon etupuolen kuoren jättää paikoilleen vai pitääkö sekin ottaa irti?
katso liitettä 93088
You need to shut off power, remove the lid, then the plastic service panel screws and all screws on the side panel, remember two screws on the back. You might be able to remove the panel upwards without disconnecting the power cables but it's easier to disconnect them as well to get the side panel off. Make sure the electricity is disconnected! There are two tabs that connect the side panel to the front panel and they need a bit of persuasion to get loose. When the side panel is off it's quite easy to get to the sensors for moving or insulating them. The felt shield is a bit in the way but it can be moved out if the way with some careful violence ;)
 

johnblon

Tulokas
You need to shut off power, remove the lid, then the plastic service panel screws and all screws on the side panel, remember two screws on the back. You might be able to remove the panel upwards without disconnecting the power cables but it's easier to disconnect them as well to get the side panel off. Make sure the electricity is disconnected! There are two tabs that connect the side panel to the front panel and they need a bit of persuasion to get loose. When the side panel is off it's quite easy to get to the sensors for moving or insulating them. The felt shield is a bit in the way but it can be moved out if the way with some careful violence ;)
You were right. It would have been easier if one takes the wires out completely :D Especially for me because I don't have a lot of room in the back so it was really annoying to change the sensor place. But the sensor has now been in the "middle" for almost a week an it has improved quite a lot. When it was warmer (0 -> -10c) it was defrosting every 1.5h-2h about. Now when it's colder (-15c) atm it has been defrosting every 50min-1h. The felt shield was quite moist at the bottom so my guess was that the sensor was frozen. Need to keep checking but seems that it went better for me.

I might try to add the Armaflex at some point.
 

puu

Aktiivinen jäsen
I was really hopeful when I saw this thread but apparently the Mitsu coding still sucks for us up here in the frozen wastelands... Why on earth do they have a 40 minute thawing cycle? Someone here said Mitsu claimed it is set at 40 minutes for anything below -10, which seems like they have never heard of dew point...
Have you considered installing Mitsurunner? With that I can get like 4 to 6 hours heating cycles at -20°C temperature. Earlier my pump defrosted every 40 minutes about whole winter and produced practically no heat at -20°C. Now the heating power is around 3,5kW at these temperatures.

I've used Mitsurunner almost three years and I'm very happy with it. And I'm not the only one. I estimate that there is at least 30 Mitsurunner and increasing every day. I just build 15 Mitsurunner adapters last week and they're all sold.

 
  • Tykkää
Reactions: juu

juu

Jäsen
Itselläni taitaa olla samanlainen operaatio edessä nyt kun on luvattu hieman lämpöisempään. Mitenkä paljon tuota kuorta pitää ottaa irti jotta sen anturin paikkaa voi helposti vaihtaa? Voiko tuon etupuolen kuoren jättää paikoilleen vai pitääkö sekin ottaa irti?
Sensorin siirrosta ei pääosin ole apua. Vain Mitsurunner auttaa.
 
Viimeksi muokattu:

juu

Jäsen
Muista lähteistä LN-25: Tarkistutin kylmäaineet oisko toissatalvena. Kaikki oli kuulema tallella, mutta pistivät ”lievän ylitäytön”. Hieman se toiminta parani sille talvelle, mutta nyt taas värkkää [hullunkiertoa], liekkö joku pohjalevy tai anturi taas jäässä kaikista kikoista huolimatta.
 

johnblon

Tulokas
Sensorin siirrosta ei pääosin ole apua. Vain Mitsurunner auttaa.
Itse asiassa oli apua ainakin omassa laitteessa. Laitoin vielä armaflexiä päälle molempiin antureihin ja sulatusanturi keskiputkessa. Tällä hetkellä vajaa 20 pakkasta ja noin 2h tunnin välein sulattelee. On toki mahdollista, että se anturi oli jäässä silloin kun se veti sitä 40min väliä, mutta en osaa sanoa tarkalleen koska silloin oli jo reilusti plussan puolella kun siirsin sen.
Mutta itselläni kyllä toistaiseksi toimii hyvin.
 

ThingWizard

Jäsen
Have you considered installing Mitsurunner? With that I can get like 4 to 6 hours heating cycles at -20°C temperature. Earlier my pump defrosted every 40 minutes about whole winter and produced practically no heat at -20°C. Now the heating power is around 3,5kW at these temperatures.

I've used Mitsurunner almost three years and I'm very happy with it. And I'm not the only one. I estimate that there is at least 30 Mitsurunner and increasing every day. I just build 15 Mitsurunner adapters last week and they're all sold.

Yep, considering it, it looks like a very smart and simple solution! I'm ordering some parts but I had trouble figuring out where to get the connectors for the adapter cable, maybe easiest is to buy it from you, as long as it is not 1000€ :p I just sent you a DM!
 

haraldh

Vakionaama
Mittamalla laitteen ottaman tehon esimerkiksi Shelly-pistotulpalla tai 1PM laitteella. Sulatus näkyy terävänä piikkinä ottotehossa.

Screenshot at 2024-12-07 21-43-56.png


Tässä Mitsu on sulatellut kello 22:30, 01:40, 06:10, 08:55, ja 11:35.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Mittamalla laitteen ottaman tehon esimerkiksi Shelly-pistotulpalla tai 1PM laitteella. Sulatus näkyy terävänä piikkinä ottotehossa.
Onko tuo kuvaaja HA:sta? Suoraan Shelly cloudista ei saa niin tarkkaa tietoa näkyviin, että sulatukset näkyisi. Mutta kuten @haraldh totesi niin riittävän tiheällä näytteenotolla varustettu sähkönkulutusmittari tai ulospuhalluksen lämpömittari ILP:iin niin sillä näkee sulatukset. Itsellä käytössä efergy.
 
Back
Ylös Bottom