KUIVAUSRUMPU LÄMPÖPUMPULLA

MetaX

Aktiivinen jäsen
Meillä Samsungin pesutorni, viitisen vuotta vanha.
Miettinyt samaa että pitäisi purkaa että saa sisältä pölyt pois kun sitä sinne aina kertyy ja jossain vaiheessa syttyy tuleen.

Purin Samsungin 2017 vuoden kuivausrummun atomeiksi että sain lämmönvaihtimen putsattua eli pestyä painepesurilla. Kone toimi, mutta ei kuivannut ja tuntui ettei ilma mennyt läpi lämmönvaihtimesta. Ei ollut vaikea homma ja nyt rumpu toimii taas kuin uusi. Suosittelen ihan tulipaloriskin takia, oma konekin oli aivan täynnä nukkaa.
 

Liitteet

  • C3DEF36A-E872-4343-8D39-D7D53BB7F982.jpeg
    C3DEF36A-E872-4343-8D39-D7D53BB7F982.jpeg
    215,4 KB · Katsottu: 30
  • IMG_4219.jpeg
    IMG_4219.jpeg
    258,5 KB · Katsottu: 29
  • 0402CB4B-0901-4EAA-A71F-54EFF84E3034.jpeg
    0402CB4B-0901-4EAA-A71F-54EFF84E3034.jpeg
    233,5 KB · Katsottu: 30
  • 670956E2-474F-4656-B9D1-3010B8F9460A.jpeg
    670956E2-474F-4656-B9D1-3010B8F9460A.jpeg
    588,2 KB · Katsottu: 30

kotte

Hyperaktiivi
Aukaisin viime syksynä vuodelta 2008 olevaa AEG:n lämpöpumppukuivaria hiukan syvemmältä. Höyrystintä olen parin vuoden välein ruiskutellut pistemäisellä painepullon suihkulla ja imenyt roskaisen veden pois vesi-imurilla, mutta lauhdutinta ja siihen liittyviä kanavia en ole availlut tätä ennen. Tulin tarkastuksen perusteella tulokseen, että tuonne ei ollutkaan kertynyt merkittäviä määriä pölyä, joten avaamiselle ei ollut tarvetta, mutta puhaltelin matalapaineilmalla loppuja pölyjä pois kanavista ja lauhduttimesta. Jotenkin oli vaan tunne, että laite olisi joskus aikoinaan kuivannut nopeammin, mutta eipä tuosta avaamisesta ja puhaltamisesta parantunut. Saattaa olla, että kyse oli vain tuntemuksesta eikä todellisesta hidastumisesta.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Purin Samsungin 2017 vuoden kuivausrummun atomeiksi että sain lämmönvaihtimen putsattua eli pestyä painepesurilla. Kone toimi, mutta ei kuivannut ja tuntui ettei ilma mennyt läpi lämmönvaihtimesta. Ei ollut vaikea homma ja nyt rumpu toimii taas kuin uusi. Suosittelen ihan tulipaloriskin takia, oma konekin oli aivan täynnä nukkaa.
Ilmeisesti valmistajat ovat onnistuneet kohtuullisen hyvin paloturvallisuuden kannalta koska uutisotsikoita ei kauheasti näy? Nopealla Googlella; kerran per vuosi. Jokainen tietenkin liikaa ja tragedia jos kohdalle sattuu. Mielenkiintoista ettei huolto-ohjelmaankaan taida kuulua tällainen, en ainakaan muista Electroluxin tai nykyisen Mielen papereista
 

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti valmistajat ovat onnistuneet kohtuullisen hyvin paloturvallisuuden kannalta koska uutisotsikoita ei kauheasti näy? Nopealla Googlella; kerran per vuosi. Jokainen tietenkin liikaa ja tragedia jos kohdalle sattuu. Mielenkiintoista ettei huolto-ohjelmaankaan taida kuulua tällainen, en ainakaan muista Electroluxin tai nykyisen Mielen papereista
Talo/huoneistopalojahan on paljon vuositasolla, läheskään kaikkia ei uutisoida ja uutisoitujenkaan syttymissyitä harvoin kerrotaan.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti valmistajat ovat onnistuneet kohtuullisen hyvin paloturvallisuuden kannalta koska uutisotsikoita ei kauheasti näy? Nopealla Googlella; kerran per vuosi. Jokainen tietenkin liikaa ja tragedia jos kohdalle sattuu. Mielenkiintoista ettei huolto-ohjelmaankaan taida kuulua tällainen, en ainakaan muista Electroluxin tai nykyisen Mielen papereista
Mikähän on syynä tähän ettei huolto-ohjeisiin kuulu? Ei tule mitään toista kotitalouden laitetta mieleen jossa ei olisi ohjeistettu huoltoa tekemään siten että paloriskiä minimoitaisiin. Jääkaappi pyydetään imuroidaan takaa. Totta on että kuivausrummussakin perussuodattimet ohjeistetaan käytön jälkeen fixaamaan mutta ei ole mitään "vie rumpu isoon huoltoon 10v päästä". Onko ongelma marginaalinen vai ei 🤔

https://www.gigantti.fi/magazine/ko...t/pyykinpesuopas-nain-puhdistat-kuivausrummun -> ei sanaakaan laitteen purkamisesta huollossa. Ehkä mitään katastrofia ei ilp-rummuilla odoteta tapahtuvan, pahan luokan tukkeutuminen johtaisi huonompaan tulokseen/ vikavaloihin "vain"?
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Omassa Samsungissa oli paksu nukkamatto kaikkien sähköosien päällä, ohjainpaneelin takana, sähkömoottorin ja kompressorin peitteenä. En tiedä kuinka syttyvää toi tekstiilinukka oikeasti on mutta, vähän hirvitti kun purin koneen ja totesin miten paljon sitä nukkaa oli päässyt rummusta vuosien saatossa karkaamaan.
 

tuna

Vakionaama
Anteeksi nyt kaikki lämpöpumpuista elämäänsä ilon löytäneet, mutta mielestäni on järjetöntä että ainoastaan lämpöpumpullisia luivausrumpuja on enää tarjolla. Meillä on 20-vuotias perinteisesti kondensoiva LG jolla on tilillään useita tuhansia työsyklejä, ja jota olen pitänyt hengissä luotettavuuden ja yksinkertaisuuden vuoksi. Poistopumppuja ja hihnoja pitänyt vaihtaa, ja kanavat pari kertaa rassata, mutta hirvittää miten ongelmalliseksi nykymallin kone koituisi jos sellaisen joutuu hankkimaan.

Vaikka rumpu meillä lähes joka päivä on pyörinytkin, pidän sen energiankulutusta aivan merkityksettömänä kodinhoitohuoneen ollessa suorasähkölattialämmöllä. Käytännössä rumpu ja ja lattia ovat keskenään vaihdannaisia huonelämmittimiä.

Samaan aikaan amerikkalaiset ihmettelevät muun maailman onnettomia kuivureita, kun heikäläisten masiinat paitsi ovat tuplasti tehokkaampia niin myös puhaltavat kuuman poistoilman suoraan talosta pihalle. Siellä ei edes rakennusmääräykset salli huoneilmaan kosteutta palauttavia vehkeitä.
 
Back
Ylös Bottom