Lämpöakku kellariin

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Hän tarkoittanee että joka kuukaudessa on ne halvat päivät ladata edullisesti, oli kesä tai talvi.
Juuri näin. Voi miettiä, paljonko, millä copilla ja millä hinnalla esim. vilpillä olisi viimeisen viiden päivän sisään saanut lämpöä varattua vähän kausivaraajaa maltillisempaan ratkaisuun odottamaan helmikuun hyvin mahdollisia pakkaskelejä?
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
onkohan kukaan kasannut maalämpöpumppua ihan ite, eihän ne osat voi maksaa 10000€
MInä olen kasannut vanhasta ja tarpeettomaksi käyneestä huoneilmastointilaitteesta pelkää ilmaa lämmittävän, jollainen oli jäänyt nurkkiin. Tuollainen on maksanut aikoinaan 200...300 euroa (kuten nykyisinkin). Jouduin käyttämään lisäosiin luokkaa toisen mokoman (levylämmönvaihdin, vanha magneettiventtiili, virtausvahti, kontaktori, etäohjattava pistorasia, putkia, liittimiä ja juotetta, liuosventtiilit, lämpöeristeitä ja liuosletkuja; pumppuja ei tarvittu, kun virtaussäätöinen kiertopumppu on muustakin syystä jo päällä rinnakkaispiireille).
 

Jule

Vakionaama
finnfoamit maahan :rolleyes: eikö mitään kalliimpaa löytyis en ymmärrä mitä lisä hyötyä se suulakepuristettua polystyreeni XPS toisi paisutettuun polystyreeniin EPS
Fiinfoamin, tai ylipäätään urtsueristeen etu olisi se että se voi olla siellä vedessä, styroxia ei voi pidemmänpäälle pitää märässä.
Mulla koko mlp haukkaa vuodessa noin 5500 kWh sähköä. Olkoon tuo euroissa vaikka 15 snt/kWh hinnalla 825e. Paljonko tuossa on sitten säästöpontentiaalia?
~800e?

Mua ainakin viehättää kovasti ajatus lämmitysjärjestelmästä jonka käyttö ei maksa mitään.
 

Tifo

Vakionaama
Fiinfoamin, tai ylipäätään urtsueristeen etu olisi se että se voi olla siellä vedessä, styroxia ei voi pidemmänpäälle pitää märässä.

~800e?

Mua ainakin viehättää kovasti ajatus lämmitysjärjestelmästä jonka käyttö ei maksa mitään.
Uretaania ei käytetä yleensä maan alla. Sen puristuslujuus on huono ja se imee vettä. Lattialle finnfoamia ja seinissä voi käyttää routastyroksia jos haluaa.
EPS 120 routa puristuslujuus on, lyhyt/pitkäaikainen 120/36 kPa.
FF 300 vastaavasti 300/130 kPa.
FF pir 100/- kPa.
Pitkäaikainen puristuslujuus on laskettu 10% painumalla, joka on liikaa varaajan lattialle. Varovainen mitoitus pitää tehdä.
 

Mikkolan

Vakionaama
MInä olen kasannut vanhasta ja tarpeettomaksi käyneestä huoneilmastointilaitteesta pelkää ilmaa lämmittävän, jollainen oli jäänyt nurkkiin. Tuollainen on maksanut aikoinaan 200...300 euroa (kuten nykyisinkin). Jouduin käyttämään lisäosiin luokkaa toisen mokoman (levylämmönvaihdin, vanha magneettiventtiili, virtausvahti, kontaktori, etäohjattava pistorasia, putkia, liittimiä ja juotetta, liuosventtiilit, lämpöeristeitä ja liuosletkuja; pumppuja ei tarvittu, kun virtaussäätöinen kiertopumppu on muustakin syystä jo päällä rinnakkaispiireille).
Savivaraaja pyörii edelleen päässä ja lämpöpumpun hyödyntäminen mietityttää. Kesähelteellä tummilla peltikatoilla on 40 - 60 C lämmintä, miten mlp tai vilp pystyisi tuota priimaamaan 75 - 85 C asteiseksi ja cop pitäisi saada yli 6 tai jopa 12? Syksyllä viilenee mutta kuoppa kaipais edelleen kuumaa. Lopputalvella kun kuoppa jäähtyy niin pumppua tarvitaan briimaamaan patteriverkkoa. Taitaa imupaine nousta korkeaksi, samoin hörystimen paine; tuhoutuuko tavan ilpin kompura jos imu on 10 bar ja paine 30 bar?
Taisi olla 1,5 kW ilpin kompura, josta aloittas tinailun. 3 - 5 höyrystintä romukopassa + jotain pientä kilkettä. En ole vielä miettinyt kokoonpanoa
 

Mikkolan

Vakionaama
Mua ainakin viehättää kovasti ajatus lämmitysjärjestelmästä jonka käyttö ei maksa mitään.
Mikään ei ole ilmaista, no ehkä lämmönsuhteen se että vedät verhot pois ikkunoista, hyötysuhdekkin liki 100%.
Kustannusjahdissa on tekemistä, aina maksaa jotain kun nikkaroi, pakollisia ostoksiakin tehtävä. Pitkälti on keskitytty edullisuuteen varaajan rakenteissa mutta varaajan lataamiseen tarvitaan myös edullinen menetelmä. Diu-miehet ja kierrätys tarvikkeet mahdollistavat uskoakseni sen että kotikutoinen "ihme" saadaan aikaiseksi jopa 1/4- hinnalla vrt. avaimet käteen versio. Sitähän me tässä pitkälti ruodimmekin.
Joku jo mainitsikin että "pikkuinsinööri" pyrkii täydellisyyteen mutta kannattaa funtsia myös mitä ovat "hyväksytyt tappiot" kustannuksiin nähden? Jos varatun lämmön saa hyödyksi 2 - 6 centin kWh-hinnalla niin uskoisin projektin olevan ihan kannattava.
Varaajan koko alkaa 5 kWh:ta ja isoimmat 50 MWh, siitä valkkaamaan omiin resursseihin ja tarpeisiin sopivaa tarkoituksen mukaista kompoa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Savivaraaja pyörii edelleen päässä ja lämpöpumpun hyödyntäminen mietityttää. Kesähelteellä tummilla peltikatoilla on 40 - 60 C lämmintä, miten mlp tai vilp pystyisi tuota priimaamaan 75 - 85 C asteiseksi ja cop pitäisi saada yli 6 tai jopa 12? Syksyllä viilenee mutta kuoppa kaipais edelleen kuumaa. Lopputalvella kun kuoppa jäähtyy niin pumppua tarvitaan briimaamaan patteriverkkoa. Taitaa imupaine nousta korkeaksi, samoin hörystimen paine; tuhoutuuko tavan ilpin kompura jos imu on 10 bar ja paine 30 bar?
Taisi olla 1,5 kW ilpin kompura, josta aloittas tinailun. 3 - 5 höyrystintä romukopassa + jotain pientä kilkettä. En ole vielä miettinyt kokoonpanoa
Tuo on aivan kylmäaineesta kiinni. Katselin juuri webinaaria, jossa aiheena oli tavoitelämpötila-alue 100-300 astetta teollisuuden hukkalämpövirtojen soveltamiseksi muualla tuotannossa. Noille luokkaa 200 asteen tai yli pääsemiseksi alle sadan asteen lähtölämpötilasta tarvitaan kylläkin kaskadi, jonka jälkimmäinen aste voi olla esimerkiksi edullisesti vesihöyryn suora paineen nostaminen kompressorilla.
 

kkk

Aktiivinen jäsen
 

pröö

Aktiivinen jäsen
videolla kohdassa 5:20 energia säiliöstä minkä rakennus kustannukset alhajset 30 cm paksua esp eristelevyä ynm. sisä pussi, koko noin 8 m3 . Video sisältää paljon tietoa ymmärrettävässä muodossa :D
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
8 kuutiota ei ole kovin paljon. Minulla kiertää vettä talvella noin 50 m3 vuorokaudessa. Tuo talon alle rakentaminen tökkii. Pihalle jos tekee niin ei niin väliä toimiiko vai ei.
 

Mikki

Hyperaktiivi
8 kuutiota ei ole kovin paljon. Minulla kiertää vettä talvella noin 50 m3 vuorokaudessa. Tuo talon alle rakentaminen tökkii. Pihalle jos tekee niin ei niin väliä toimiiko vai ei.

Talon alla on siitä looginen paikka, että se käytännössä poistaa lämpöhukan alapohjan kautta ja voisi sopivasti asian miettämällä poistaa tarpeen lattialämmityksille myös. Märkätilojen alla voisi olla ohuemmat eristeet kuin muiden tilojen alla esimerkiksi (ja sitten ihan kevyet kaapelit mukavuuslämmitykseen jos ei riitä kausivaraajan hukkalämpö)

Lisäksi olen sitä tuuminut, että jos kaivaisi syvälle anturat tämän vuoksi, niin sitten se maapiiri kiertämään talon ympäri sinne syvälle, ottamaan kiinni karkaavaa lämpöä ja sen siirtää sitten raitisilmaan kanavapatterin kautta. Voisi mennä ilmanvaihto lähes nollaenergialla jollain halvalla kuutiokoneellakin.
 

Tifo

Vakionaama
Varaajan katon ja lattian väliin kannattaa jättää ilmaväli, jonka kautta voi alkusyksystä tuulettaa liiat lämmöt pois kun purkki on kuuma mutta lämmitystarvetta ei ole.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
myös kylmää vettä kannattaisi varastoida kuumia kesäpäivien varalle ja omaa kylmä huonetta / kellaria varten
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
2000-luvulla rakennettu/eristetty talo ei tarvitse mitään lämmitystä kun ulkona on 15 astetta; "hupikulutus" riittää. Tällöin mikä tahansa lisälämpö, esim 300m3 lämminvesivaraajan vuotolämpö, aiheuttaa jäähdytystarpeen.
 

Jule

Vakionaama
Höpisin tuossa insinöörin kanssa kun satuttiin kahvipöydän ääreen. Sanoi huomiona että tuollaisen betonilaatikon jos asentaa pohjavesitason alapuolelle pitää huomioida se että vesi lähtee kapillaarisesti kiipeämään betonia ylöspäin, mutta ei suoraltakädeltä keksinyt miten se toimii jos valaa vedenpitävästä betonista.

Kustannus tuolla vedenpitävyydellä on julkisten hinnastojen mukaan luokkaa +8e/m3, joten mitenkään valtava vaikutus tuolla ei olisi kokonaiskonkurssissa.
 

lmfmis

Vakionaama
Ei se mitään Jeesusbetonia ole....kapillarisesti nousee ja halkeamat on valuvaiheessa.

Kestää varmasti vettä paremmin, mutta kyllä asuintalo pitää kuivaksi suunnitella....
 

Jule

Vakionaama
Ei se mitään Jeesusbetonia ole....kapillarisesti nousee ja halkeamat on valuvaiheessa.

Kestää varmasti vettä paremmin, mutta kyllä asuintalo pitää kuivaksi suunnitella....
Joo, toisaalta kyllähän ihan normaalistikin kivijalan ja rakennuksen välissä on se bitumimatto pysäyttämässä kosteuden.. Sitä en tiedä riittääkö se matto tuollaisessa tapauksessa, vai pitäisikö se kosteus pysäyttää tehokkaammin.

Sen tuo vedenpitävä betoni käsittääkseni tekisi että kivijalan pinnan jäätyminen ei pitäisi rikkoa sitä.
 

Tifo

Vakionaama
Minkä takia betoni pitäisi olla vedenpitävää, eikös sinne tule vesieristys. Vedenpitävä valu vaatii työsuoritukselta paljon. Lisäksi voit tarvita kristallointiaineen, 90 €/m3. Löytyy valmisbetonihinnastosta.
Betonin kosteudella ei kai tuossa ole väliä, pakkasta tuo laatikko ei koe koskaan.
 

lmfmis

Vakionaama
Grand designs - tv sarjassa muistaakseni oli joen varteen rakennettu kelluva talo, joka nousi altaassaan tulvaveden mukana ylös-alas…kynnys pysyi joen pintaan nähden oikeassa paikassa…..referenssiä siitä?
 

Tifo

Vakionaama
Se insinöörikö on rakentamassa pohjaveden alapuolelle?
Insinööri suunnittelee alle salaojituksen, sitten putki-inssi huomaa jossain vaiheessa että korot ei riitä painovoimaiselle viemärille koska toi on perustettu normaalia syvempään kuin tavallinen kellari. Vaihtoehdoksi jää pumppaaminen tai että salaojia ei viedä niin syvälle.
 

Jule

Vakionaama
Minkä takia betoni pitäisi olla vedenpitävää, eikös sinne tule vesieristys. Vedenpitävä valu vaatii työsuoritukselta paljon. Lisäksi voit tarvita kristallointiaineen, 90 €/m3. Löytyy valmisbetonihinnastosta.
Betonin kosteudella ei kai tuossa ole väliä, pakkasta tuo laatikko ei koe koskaan.

Kyllähän se seinämä tulisi maanpinnan yläpuolelle sen minkä normaali kivijalkakin, tosin kaipa sen pystyisi eristämään ulkopuoleltakin..

Sitä vesieristystä ajattelin sinne laatikon sisäpuolelle pitämään sen varaajan veden sisällä, mutta ulkopuolelta tunkee pohjavettä.

Tuo pohjavesiasia tuli esiin kun yhden rakentajan kanssa puhuin, joka sanoi että se pohjavesi on asia joka pitää huomioida, ja hänen tekemänsä talot tehdään niin että jäävät pohjaveden yläpuolelle.. Ei osannut sen kummemmin sanoa miksi näin, koska on tuon tyyppisen suunnittelun ulkoistanut insinööritoimistolle, ja tekee kuten insinöörit käskevät.

Tässä sitten viikolla kun satuin samaan kahvipöytään rakennusinssin kanssa (joka ei ole itselleen rakentamassa yhtään mitään) kysyin tuota pohjavesiasiaa, ja toi esiin tuon kaplillaarisen nousemisen, ja jäätymisongelman.

Tuo pohjaveden pois johtaminen salaojin on varmastikin ongelmallista jos ollaan luokkaa 2,5m alle maanpinnan tason (eikä rakenneta jollekin kummulle), joten mun nähdäkseni sen kellarin pitää silloin olla rakennettu niin että se maaperän vetisyys ei saa tuottaa ongelmaa. Noin syvällä sitä pohjavettä voi tulla niin paljon että kaikki potentiaalinen energian säästö menee sen pohjaveden pumppaamiseen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Sitä vesieristystä ajattelin sinne laatikon sisäpuolelle pitämään sen varaajan veden sisällä, mutta ulkopuolelta tunkee pohjavettä.
Jos tuonne sisälle rakentaa vesieristetyn vesilämpövaraston, perusta pitää suunnitella ulospäin kuivuvaksi. Tuo sinällään on aivan mahdollista, jos perusta eristetään ulkoa päin salaojittavalla lämpöeristeellä (useampia tuotemerkkejä ja mahdollisesti lecasoravirityksiä tarjolla). Lämmin perusta lisää huomattavasti perustan kuivumista mihin vesi nyt pääseekin. Sivut ja alasuunta eivät ole ongelmia (tosin pohjaveden alapuolelle rakentaminen on ainakin lämmöneristyksen kannalta vaikeaa, jos varaston alaosa tuonne asti ulottuu). Ylös päin sen sijaan vaikeuksia on odotettavissa, kun kyseessä on kostea lämpövarasto. Varaston yläosan ja itse rakennuksen väliin pitäisi suunnitella ja toteuttaa jonkinlainen molemminpuolisilla höyrysuluilla ja välistä tuuletettavalla ilmaraolla varustettu ratkaisu.
 

Jule

Vakionaama
Jos tuonne sisälle rakentaa vesieristetyn vesilämpövaraston, perusta pitää suunnitella ulospäin kuivuvaksi.

Tai sitten toteuttaa se niin ettei sen tarvitse kuivua.

Edellyttää tosiaan tuon että se kosteus ei pääse sieltä nousemaan taloon.
 

Tifo

Vakionaama
Tuo sinällään on aivan mahdollista, jos perusta eristetään ulkoa päin salaojittavalla lämpöeristeellä
Kellareissa on aika paljon sellaista rakennetta että pesuhuoneen seinä on vesieristetty ja ulkopuolella on bitumihuovat. Nekin toimii vaikka eivät ole oikeaoppisia rakenteita fysikaalisesti. Orgaanista ei tietty saa olla joukossa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tai sitten toteuttaa se niin ettei sen tarvitse kuivua.
Sittenhän näkee, jos lähtee kokeilemaan (en löisi vetoa onnistumisesta). Vikoja ja vuotoja kumminkin tulee, eikä noista saisi ensi alkuun seurata mitään kovin vakavaa ja korjauskin pitäisi kaikissa tilanteissa olla mahdollista pikkuvikojen osalta.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Sittenhän näkee, jos lähtee kokeilemaan (en löisi vetoa onnistumisesta). Vikoja ja vuotoja kumminkin tulee, eikä noista saisi ensi alkuun seurata mitään kovin vakavaa ja korjauskin pitäisi kaikissa tilanteissa olla mahdollista pikkuvikojen osalta.

Minusta on suhteellisen erikoinen ajatus, ettei vettä saisi pysymään altaassa. Kyllä uima-altaitakin on aikalailla tehty ja ei nekään vuosikymmenienkään aikana yleensä mihinkään vuoda, vaikka niissä on sentään paljon tekniikkaa ja myös läpivientejä.

Tämmöisessä altaassa ei olisi yhtään läpivientiä ja voitaisiin käyttää pinnoitteena vaikka millaista teollista myrkkyä, kun ei ole ulkonäkö tai terveysvaateita.

Polyurea esimerkiksi on aivan huimaa kamaa ja jos se on "ensimmäinen" vesieriste ja sitten allas esim. vesitiiviistä betonista valettu, niin aika vainoharhainen saa olla, että se lähtisi isommmin vuotamaan.
 

Jule

Vakionaama
Siis mä olen ainakin tässä nyt pohtinut sitä maaperästä tulevaa vettä ja sen vaikutusta. En mä tuon altaan tiivistämistä näe merkittävänä ongelmana, mutta jos se seinämä nostaa jatkuvasti pohjavettä ylöspäin, niin jotenkinhan se pitää pystyä hallitsemaan.

Pelkkä jäätymisen esto onnistuisi varmaan vaan ohuella eristeellä, mutta se kosteus pitää saada hallitusti johonkin muualle kuin taloon.
 

Tifo

Vakionaama
Toimivat joskus, joskus ei. Mahdollinen jäätyminen tekee talon perustuksista ennen pitkää selvää, koska tuskin sokkelia on rakennettu jäätymisenkestävästä betonista.
Onhan talon ympärillä routalevyt ja seinä myös eristetty ulkopuolelta. Ei perustukset ole koskaan jäässä. Uudet rakenteet tehdään säänkestävästä betonista. Niille on useita rasitusluokkia. Esim:
 

Mikki

Hyperaktiivi
Siis mä olen ainakin tässä nyt pohtinut sitä maaperästä tulevaa vettä ja sen vaikutusta. En mä tuon altaan tiivistämistä näe merkittävänä ongelmana, mutta jos se seinämä nostaa jatkuvasti pohjavettä ylöspäin, niin jotenkinhan se pitää pystyä hallitsemaan.

Pelkkä jäätymisen esto onnistuisi varmaan vaan ohuella eristeellä, mutta se kosteus pitää saada hallitusti johonkin muualle kuin taloon.

No eihän tämmöistä tietenkään kannata rakentaa sellaiseen paikkaan, mikä ulkopuolisessa vedessä ui. Eihän sellaiseen paikkaan kukaan järkevä rakenna kellariakaan (tai taloa ylipäätänsä).
 

Tifo

Vakionaama
Siis mä olen ainakin tässä nyt pohtinut sitä maaperästä tulevaa vettä ja sen vaikutusta. En mä tuon altaan tiivistämistä näe merkittävänä ongelmana, mutta jos se seinämä nostaa jatkuvasti pohjavettä ylöspäin, niin jotenkinhan se pitää pystyä hallitsemaan.

Pelkkä jäätymisen esto onnistuisi varmaan vaan ohuella eristeellä, mutta se kosteus pitää saada hallitusti johonkin muualle kuin taloon.
Rupea kaivamaan kuoppaa vaan, ei jää betoneista kiinni. :)
 

Jule

Vakionaama
No eihän tämmöistä tietenkään kannata rakentaa sellaiseen paikkaan, mikä ulkopuolisessa vedessä ui. Eihän sellaiseen paikkaan kukaan järkevä rakenna kellariakaan (tai taloa ylipäätänsä).
Aika harvassa on suomessa paikat jossa ei 3m syvyydessä tule vettä. Käytännössä usein jo siellä metrin paikkeillakin missä tavalliset perustukset ovat on pohjavesi, jonka takia ne salaojat sinne laitetaan.
 

Jule

Vakionaama
Rupea kaivamaan kuoppaa vaan, ei jää betoneista kiinni. :)
Voisi olla kyllä ihan perusteltua tehdä 1. koekohde ihan puhtaasti kaivamalla kuoppa pihaan, sen sijaan että yrittäisi yhdistää sitä rakennettavan talon perustukseen.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Aika harvassa on suomessa paikat jossa ei 3m syvyydessä tule vettä. Käytännössä usein jo siellä metrin paikkeillakin missä tavalliset perustukset ovat on pohjavesi, jonka takia ne salaojat sinne laitetaan.

Näinhän se on. Mutta nimenomaan jos kausivaraajaa haluaisi talon alle, niin tontin valinnassa asia kannattaisi huomioida. "Kalliolle, kukkulalle rakennan minä taloni" --- on aikaikainen kansanviisaus.
 

Jule

Vakionaama
Näinhän se on. Mutta nimenomaan jos kausivaraajaa haluaisi talon alle, niin tontin valinnassa asia kannattaisi huomioida. "Kalliolle, kukkulalle rakennan minä taloni" --- on aikaikainen kansanviisaus.
Onhan tuo juu, mutta kun ei niitä kumpuja tahdo kaikille halukkaille riittää.. Ainakaan kohtuullisesti hinnoiteltuna.

Terveisin pellolla asuva
 

pröö

Aktiivinen jäsen
osaisiko joku kertoa jos porauttaisi sen pora reijjän kallioon ylös päin esim. 4 astetta olisiko parempi energian tuatto
 

virtuaaliharri

Aktiivinen jäsen
Mites jos sen lämpöakun rakentaisikin maanpäälle? Noin kustannusmielessä siis, harvempi varmaan korkeita portaita tai "maapyramidia" haluaisi kavuttavaksi mennen-tullen. Laskettaisiinkohan lämpöakkua kerrokseksi tilanteessa, jossa kaavassa otetaan kantaa kerrosmäärään? Luulisi että rakentaminen olisi maanpäälle huomattavasti yksinkertaisempaa.
 
Back
Ylös Bottom