Lumityöt - hupia vai ei?

Mikki

Hyperaktiivi
Tulipahan lykittyä talven raskaimmat lumet pihalta. Ei ollut kuin 10cm lunta mutta raskasta kuin mikä ja tarrasi kolaan kuin liisteri.

Googlasin jo mitä maksaisi joku vanha traktori. :)

Mutta kuntoiluna tuo menee... Syke aika hyvällä tasolla kun äheltää kolan kanssa. Kääntöpuoli tosin isohkosta tontista että kolaamista on.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Niinpä... kun ei auraustraktoria koko päivänä näkynyt (yleensä se nappaa enimmät pihastakin vaikka ei kuulu diiliin), menin pimeyden laskeuduttua (kun tuo raskas vetinen lumi alkoi jo jäätymään) tunniksi lumikolan varteen hikoilemaan. Siitä suihkuun, ja kun tulin suihkusta kävi traktori pihassa kääntymässä. No, tulipahan liikuntaa...
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Toiseksi parasta tekemistä heti hiihdon jälkeen.
Pihalumitöiden yms lisäksi olen usein pitänyt n. 100 metrin pituista jäätietä auki suuren osan talvesta, jäätymisen maksimoimiseksi.
Kolausleveys on n. 2,5 metristä 5 metriin riippuen talvesta.

Tuiskuisella paikalla on usein kolattavaa 100m x 5m x 0,25m.
 

Liitteet

  • Saijan huikeissa latukeleissä Kenttäradan takana mutka 15.3.2018 001.JPG
    Saijan huikeissa latukeleissä Kenttäradan takana mutka 15.3.2018 001.JPG
    754,1 KB · Katsottu: 309

pamppu

Vakionaama
Toi perässäkäveltävä Toro on pikkupihoille ihan hyvä peli. Sillä voi ajaa kapeat kävelykäytävät, terassin päältä ja aukeaa siellä tuo 100 metrin tiekin. Pikkuisen saa ulkoilua kun perässä kävelee ja lumet häviää lingosta kuin pieru saharaan, eikä jää kasoja minnekään kun kääntö on tarpeeksi nopea niin rakennuksia ja kasvihuoneita väistellen joka paikasta saa ruiskittua lumet metikköön saakka.

Ihan heittämälllä pieksee kaikenlaiset levyt mönkijöissä tai pikkutraktoreissa. Toki traktoriin ja mönkkäriinkin saa lingon, mutta ei niilläkään sitten enää välttämättä kaikille terasseille ym. pääse.

Toi on mulla ollut jo 10v, eikä ole muuta pyytänyt kuin tilkan bensaa ja moottoriöljyä.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Toroja on täälläkin jotku ostelleet, karuimmissa tapauksissa n. 5x5m pihoille. Tiedä sitten miksi, kun kyseessä työkykyiset ihmiset.
Kai se on mukava sitä moottorin pärinää kuunnella ja katsoa kun lumi pölisee.

Sinänsä linkoja tarvitse pikku pihoille, kun lumikolakin on keksitty.
 

jarkko_h

Vakionaama
Onhan se ihan jees hommaa niin kauan kun sitä pystyy lykkimään käsin. Mullakin on 1500m2 lykittävää

Mitä kauemmin välttelee koneita sitä kauemmin pystyy ja pysyy kunnossa. Nostan hattua @Halkoholisti lle tuosta jäätiestä.

Nykyäänhän tilanne on se että aikuiset nuoret ihmiset eivät jaksa laiskuuttaan kolata ja pahimmillaan näkee kun isovanhemmat käyvät hoitamassa pihan kun nuoret 30 vuotiaat hellatettullit eivät jaksa tai ehdi mitä erinäisimpiin verukkeisiin vedoten.

Lapsia ei edes monessa perheessä kannusteta luonnolliseen liikuntaan töihin vaan pikkupete kuskataan lumisella pihalta lätkätreeneihin toteuttamaa iskän unelmaa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Pitääpä tutkailla, koska ilmatieteenlaitoksen personal trainer ehdottelee seuraavaa ilmaiskuntoilua. Toistaiseksi on ollut melko maltillinen harjoituskerroissa. Talvella 2018/19 tuolta sai kuntoilukorttiin sloteja omaan kykyyn nähden vähintään riittävästi.

Rinnetontilla valuu lämpöasteilla vettä kolatulle alueelle jäätyen pakkasella. Vielä en ole keksinyt kumpi on parempi: kolata nuukasti sepelille asti vai jättää lunta tamppaantumaan kerrokseksi? Hiekotussepeliä tuntuu saavan levitellä joka tapauksessa, teki niin tai näin, mutta aina väärinpäin.
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Mitä kauemmin välttelee koneita sitä kauemmin pystyy ja pysyy kunnossa. Nostan hattua @Halkoholisti lle tuosta jäätiestä.

Nykyäänhän tilanne on se että aikuiset nuoret ihmiset eivät jaksa laiskuuttaan kolata ja pahimmillaan näkee kun isovanhemmat käyvät hoitamassa pihan kun nuoret 30 vuotiaat hellatettullit eivät jaksa tai ehdi mitä erinäisimpiin verukkeisiin vedoten.

Lapsia ei edes monessa perheessä kannusteta luonnolliseen liikuntaan töihin vaan pikkupete kuskataan lumisella pihalta lätkätreeneihin toteuttamaa iskän unelmaa.
Ihan asiaa kirjoitat. Toki voin samaistua kiireiseen ja perheelliseen kolmikymppiseen. Mäkin käyn töissä, pienet lapset ja opiskelen Välillä on kolmekin päivää piha auraamatta.
Appiukko käy välillä esim meillä tapiseeraamassa.
 

puuteknikko

Vakionaama
Noilla isovanhemmilla ei monesti ole muuta aktiviteettia. Meillä kävi appiukko joskus omin päin tekemässä lumitöitä kun halusi pois kotinurkista. Lopulta oli pakko vinkata, että teen ne lumityöt kyllä itse aina iltalenkin jälkeen, kun huomasin miten lumet jäi helpoimpaan paikkaan ja jouduin kuitenkin siirtelemään ne sinne, mihin mahtuu koko talven lumet.
 

pelzi_

Vakionaama
Jep, mutta näiden muut ihmiset terveiksi ja laiskoiksi tuomitsemisessa huippulahjakkaiden kannattaisi harkita uraa työkkärissä tai terveyskeskuslääkärinä.

Vaikka Kiinan kumipyörävaihteistoista STG1170E-lumilinkoa saakin huoltaa enemmän kuin käyttää, niin ei kyllä ilman pärjää. Taas on tullut ainakin 10cm lunta ja jos ei sattuisi olemaan paikalla, se pakkautuisi ja voisi viikon aikana sataa lisääkin ja homma menee silloin ihan mahdottomaksi. Kadultakin täytyy lingota omatoimisesti lumet sivuun ennenkö aura tekee niistä teräslapiolla poistettavan vallin.

Ja tänäänkin on pohjekrampin jälkeen huono kävellä edes portaissa, mutta epäilemättä riittäisi itkukuoroa siitä miten "nuori ja terve ei viitsi edes kolata." Onneksi kaikkien isovanhemmat ei ole tällaisia, ja kyseisenlaista ulosantia antavat sukulaiset voi Android-puhelimessa helposti estää laittamalla rastin ruutuun "All calls to voicemail."

Liikuntanahan linkous on isommalla koneella raskaampaa kuin tuoreen lumen kolaus, jos piha ei ole 100% asfalttia. Hennoimmilta jää linko saamatta pois jumista sutimasta. Eteenpäinkin joutuu usein auttamaan koko matkan jos on hankalat pito-olot. Kolaus vastaa lähinnä reipasta kävelyä, jos ei joudu rikkomaan kantavaksi jäätynyttä hankea.

Toki, kyllä munkin pihassa on naapurin eläkeläisen toimesta pyytämättä ja yllätyksenä siivottu lumia kun olen ollut matkoilla, mutta tästä en ollut pahoillani koska sitä ei tehty osoittaakseen kuinka olen laiska ja teen kaiken väärin, vaan ystävällisyytenä että auto mahtuu pihaan kun palaa matkoilta. Tällaisiakin ihmisiä on, mikä voi tulla suurena hämmästyksenä niille joiden täytyy lumitöistäkin saada tilaisuus ylentää itseään alentamalla muita ihmisiä.
 
  • Tykkää
Reactions: iqo

pamppu

Vakionaama
Niin no se ”pikkupiha” oli tietysti määrittelemätön, mutta kyl toi 100 metriä autotietä 10 sentin nuoskaa kolalla olis suoritus jonka pystyy tekemään, mutta on mulla parempaakin tekemistä.

Toinen on sitten että vaikka mikä akrobaatti olis, niin sillä kolalla tai puskulevyllä jää ikävät kasat ja vallit, jotka seuraavassa tuiskussa keräävät kinoksia ja pahentavat entisestään ongelmaa. Sitten taas joissakin paikoissa sitä kolalla sais kuskata kauas esim. istutusten takia, mutta lingolla lentää laakista 10 metriä kaikkien puskien yli.
 

pelzi_

Vakionaama
Mulla on ehkä 20 metriä autotallista tielle ja 40-50 metriä, enemmänkin, kävelyväyliä pihapiirissä. Lingon levyistä kävelyväylää yli polven syvyiseen lumeen ei kolalla saa vaan pitäisi lapata lapiolla kauemmas joka lapiollinen, tai sitten tehdä niin leveät väylät että siihen meneekin sitten kaikki vapaa-aika.

Lingon ongelmien vuoksi olen joskus kolalla tätä tehnyt, helppoa tuoreena, aivan toivotonta sitten jos ei joka päivä päivystä kolaamassa ja kunnon sateessa mielellään useamminkin, esim. 5cm välein.

Tietysti joku 1cm lumi on nopeampi kolata kuin lingota kun se ei rajattoman nopeasti kulje nopeimmalla vaihteella.
 

jarkko_h

Vakionaama
Tällaisiakin ihmisiä on, mikä voi tulla suurena hämmästyksenä niille joiden täytyy lumitöistäkin saada tilaisuus ylentää itseään alentamalla muita ihmisiä.

Sulla taitaa Pelzi ahdistaa aika paljon?

Kyllä meidän kaikkien kannattaa miettiä mahdollisuuksia lisätä luonnollista liikuntaa. Tämä nykyajan liikkumattomuus näkyy armeijan coopperin testeissä ja terveydessä. Millään treeneillä on todwlla vaikea korvata arkiliikkumattomuutta. Vanhemmilla on aika iso rooli ja vastuu tässä esimerkin näyttäjänä. Aina ei tarvitse mopoa tai linkoa...Toki jos piha on 5000 neliötä kuten meillä mummolassa, niin ei sitä toki kolalla hoideta. Järki tähänkin.

Maaseudulla on normaalia huolehditaan naapurin pihoista. Vuoron perään traktorilla hoidetaan semmoisten pihat, jotka eivät jostain syystä itse pysty.
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Lumityöt on hyvää hyötyliikuntaa jos ei ole kiire tehdä pois. Itsellä sen verran huonost tilaa lumille pihassa että pitää suurin osa työntää rinteeseen naapurin puolelle ylämäkeen. Lapset saa siitä hyvän pulkkamäen samalla. Tai kadun varrelle aurauspenkan päälle. Tosin eilen illalla 15min kolaamisen jälkeen revähti toinen pohje lumia kasan päälle työntäessä :confused: Ei vissiin vanhuus tuu yksin prkl, kun 8 vuotta tota jo tehnyt eikä ole mitään ongelmia ollut aikasemmin. Noh, leuka kohti rintaa ja reilu tunnin vielä kolata linkutin, eihän sitä nyt kesken voinut jättää. Mittari sano että reilu 2km tuli kävelyä tuossa ja 1,5h kokonaisaika.
 

pelzi_

Vakionaama
Ei ahdista, enkä koe siis myöskään tarpeelliseksi arvostella muiden ihmisten elämää jonka olosuhteita en oikeasti tiedä eikä ne minulle edes kuulu.

Ihan näin käytännön kokemuksesta voin kertoa että niin psyykkiset kuin fyysisetkin asiat on laitettava ensin kuntoon, ja se liikunta tulee kaikkein viimeisenä, eikä se ole niinkään ratkaisu vaan se on seurausta siitä että ei ole sairas. Korrelaatio ei ole kausaliteetti. Sitä, kuinka hyvinvoiva ja terve kukakin on, ei useimmilla meistä ole kompetenssia arvioida.

Sitten tietysti on se vaikutus että terveet ihmiset menettää tietyn verran terveyttä jos liikunta lopetetaan. Tämä on sen jäävuoren huippu, ja paljon vähemmän relevantti kuin se että syyt jotka estävät liikkumisen yleensä syö muutenkin terveyttä.

Alentavat, haukkumasanoja sisältävät kommentit ei hyödytä ketään ja kertoo yksinomaan kirjoittajan rajoittuneesta elämänkokemuksesta tai sitten empatiakyvyn puutteesta. Ihan samaa tasoa kuin laihdutuskeskustelu joka tutkitusti pahentaa ongelmaa, jopa aiheuttaa sen pitkälti.

Kannattaa tehdä lumityöt koneella jos sellaisen omistaa ja niin haluaa ja kannattaa myös iloita siita että jaksoi tehdä ne edes koneella, kaikki meistä ei jaksaisi. Ja jos ei tänään jaksanut, silloinkin kannattaa hyväksyä itsensä ja muistaa että ihmisen arvo mitataan muussa kuin lumitöissä ja elämä kuitenkin jatkuu. Ja jos tuollaisia toisen ihmisarvoa ja elämänvalintoja mitätöivää tekstiä kuuluu niin siihen on ratkaisuna äänestää jaloillaan. Tämänkin tajuamisessa monella meistä menee kymmeniä vuosia jos moinen puhetapa on lapsuudessa normalisoitu, mutta ei sitä tarvitse eikä pidä sietää.

Eräät boomerit toki marisi siitäkin että kesällä ruohon golfkentäksi leikkaamisen sijasta korjasin vesikattoa. Monet muut oli iloisia että täällä laskevan auringon kunnassa edes joku pitää taloa kunnossa. Se on ihan jokaisen oma asia, millaisena pihansa pitää ja mihin energiansa keskittää. Emme elä totalitarismissa.
 

pelzi_

Vakionaama
Lumityöt on hyvää hyötyliikuntaa jos ei ole kiire tehdä pois. Itsellä sen verran huonost tilaa lumille pihassa että pitää suurin osa työntää rinteeseen naapurin puolelle ylämäkeen. Lapset saa siitä hyvän pulkkamäen samalla. Tai kadun varrelle aurauspenkan päälle. Tosin eilen illalla 15min kolaamisen jälkeen revähti toinen pohje lumia kasan päälle työntäessä :confused: Ei vissiin vanhuus tuu yksin prkl, kun 8 vuotta tota jo tehnyt eikä ole mitään ongelmia ollut aikasemmin. Noh, leuka kohti rintaa ja reilu tunnin vielä kolata linkutin, eihän sitä nyt kesken voinut jättää. Mittari sano että reilu 2km tuli kävelyä tuossa ja 1,5h kokonaisaika.
Tämähän on se lumitöiden ongelma, niitä on liian lyhyen aikaa joten niistä ei oikein ole ylläpitämään kuntoa, sen sijaan niitä sydänkohtauksia tulee joka vuosi varsinkin kun asiasta on tehty joillekin ihmisille kummallinen pakko.

Jos on riittävän hyvässä kunnossa että jonkun muun toiminnan voi korvata kolaamalla isot määrät lunta niin siitä vaan. Kenenkään terveys ei nyt kuitenkaan lumitöillä pelastu. Terveet ja hyväkuntoiset voi toki sillä osoittaa naapurustolle tilanteensa, tai sitten saada vaihtelua siitä jostain muusta toiminnasta, jota muina vuodenaikoina on tapahduttava että lumen kolaaminen on mahdollista.
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
Joo, vitsihän on siinä että harrastan liikuntaa monipuolisesti, mm. pyöräily, juoksu, hiihto, laskettelu, uinti, voimaharjoittelu ja sitten telon itseni tämmöisessä hommassa :sormet:
 

pelzi_

Vakionaama
Juu - lumityöt on varsin raskaita, ja jollekin liikkumattomuudesta kärsivälle niistä ei ole hyötyä. Ihan kuten laihdutuskuurit, liian iso pala kerralla johtaa sitten jojoiluun eikä kestävään elämänmuutokseen.

Jos taas lumityöt käy kevyesti, liikkuu aika varmasti jo kaaressa yli suositusten. Se oikea liikkumattomuusongelman kova ydin tarkoittaa oikeasti niin vähäistä liikuntaa, että sitä on monen vaikea edes uskoa.
 

pökö

Hyperaktiivi
Minä en ihmeemmin pidä lumitöistä mutta melko terveenä n. satakiloisena lykkään sitä kolalla aika tehokkaasti jos vain kenkä pitää. On tullut tavaksi lykkiä myös naapurin piha kun 82v nainen ei enää kolaa saa liikkeelle, mutta luuta heiluu kyllä vielä.

Kannattaa ottaa lumihommat hyvillä mielin vastaan ja olla iloinen jos oma terveys riittää niiden tekemiseen, kaikilla ei riitä vaikka halua olisi kuinka.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Vaikka Kiinan kumipyörävaihteistoista STG1170E-lumilinkoa saakin huoltaa enemmän kuin käyttää, niin ei kyllä ilman pärjää.
Ostin itsekin verkkokaupasta tuollaisen aivan vastaavan kiinanihmeen. Sillä on jo pärjätty monta vuotta, mutta ei ilman remontteja. Todellakin DIY miehen laite. Viime linkousreissulla nuuhkin että aivankuin alkaisi haisemaan öljy. Voipi olla että tuo alkaa olemaan ehtoopuolella. Ilmankaan ei olisi pärjännyt kun aluetta on niin paljon.
Niistä teloja pyörittävistä vetopyöristä piti pyöristää vingulla reunat niin lakkasi telat hyppimästä paikoiltaan. Kulmavaihde vuotaa öljynsä pihalle, en tiedä onko siellä sisällä ollut mitään pitkään aikaan. Laitteen maavara on myös niin onneton että on heti pohjasta kiinni jos pääsee vähääkään sutaisemaan. Sisällä oli myös joku voimansiirtoon liittyvä ketju mikä hyppäsi joskus paikoiltaan. Sain sen kiritettyä ja se ei ole ollut ongelma enää. Joku vaihteisiin liittyvä kumijuttu alkaa myös luistamaan melko helposti tuolla sisällä jos liian tiukkaan pääsee ajamaan tuolla. Palaisi varmaan jos ei ymmärtäisi luistoa. Mulla laite on aina sisällä niin tuo on lähtenyt seuraava talvenakin ensimmäisellä nyppäsyllä käyntiin kun tankissa on ollut pienkonebensaa.

Harkinnassa on kuitenkin joku merkkilinko, todennäköisesti Honda. Jospa sitä pystyisi vaimokin käyttämään tarvittaessa. Tuon rohjakkeen käsittely ei ole helppoa. Tuon telakäyttöisen käyttö on ollut niin kankeaa että olen miettinyt että onko pyörävetoinen parempi käsiteltävyydeltään. :hmm:
 

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Tapansa kullakin tehdä lumitöitä:

Minulla tuossa tulisi kyllä kylmä aika äkkiä tuollaista ohjaillessa. Ei sillä, että lumitöistä noin muutenkaan hirveästi nauttisin, lähinnä se on sellainen välttämätön paha. Mieluummin hoidan varsinaisen kuntoiluni ihan muilla tavoin. Onneksi varauduin siihen jo talonostovaiheessa siten, että yksi valintakriteeri oli, että on mahdollisimman vähän kolattavaa, tuohon alle 10 metrin pihatien luomiseen ei kauaa mene. Eniten sitä hidastaa aurausvalli liittymässä ja postilaatikkorivistön edessä.

Sen voin silti tunnustaa, että eniten nautin lumitöistä silloin kun sen voi oikeasti tehdä kunnon toiminnallisena treeninä niin, että tulee kunnolla hiki, eikä vain kevyenä edestakaisin kävelynä. Vaatii toki myös sopivan sauman niiden tekemiseen ilman, että on hirveä kiire minnekään ja sen, ettei ole ihan uupunut muista treeneistä, mitkä ehdot ei läheskään aina toteudu silloin kun märkää lunta sattuu tulemaan taivaan täydeltä.
 
Viimeksi muokattu:

pelzi_

Vakionaama
Ostin itsekin verkkokaupasta tuollaisen aivan vastaavan kiinanihmeen. Sillä on jo pärjätty monta vuotta, mutta ei ilman remontteja. Todellakin DIY miehen laite. Viime linkousreissulla nuuhkin että aivankuin alkaisi haisemaan öljy. Voipi olla että tuo alkaa olemaan ehtoopuolella. Ilmankaan ei olisi pärjännyt kun aluetta on niin paljon.
Niistä teloja pyörittävistä vetopyöristä piti pyöristää vingulla reunat niin lakkasi telat hyppimästä paikoiltaan. Kulmavaihde vuotaa öljynsä pihalle, en tiedä onko siellä sisällä ollut mitään pitkään aikaan. Laitteen maavara on myös niin onneton että on heti pohjasta kiinni jos pääsee vähääkään sutaisemaan. Sisällä oli myös joku voimansiirtoon liittyvä ketju mikä hyppäsi joskus paikoiltaan. Sain sen kiritettyä ja se ei ole ollut ongelma enää. Joku vaihteisiin liittyvä kumijuttu alkaa myös luistamaan melko helposti tuolla sisällä jos liian tiukkaan pääsee ajamaan tuolla. Palaisi varmaan jos ei ymmärtäisi luistoa. Mulla laite on aina sisällä niin tuo on lähtenyt seuraava talvenakin ensimmäisellä nyppäsyllä käyntiin kun tankissa on ollut pienkonebensaa.

Harkinnassa on kuitenkin joku merkkilinko, todennäköisesti Honda. Jospa sitä pystyisi vaimokin käyttämään tarvittaessa. Tuon rohjakkeen käsittely ei ole helppoa. Tuon telakäyttöisen käyttö on ollut niin kankeaa että olen miettinyt että onko pyörävetoinen parempi käsiteltävyydeltään. :hmm:
Kone-Glans myy osia kategoriassa "telalinko". Pitää varoa saman näköisiä pyörällisen osia joista mm. vaijerit on väärän pituisia.

Omat korjaukset, ostin joltain sepältä käytettynä:

- Kaikki vaijerit uusiksi - kannattaa varastoida kaikki välttämättömät eli oikeastaan kaikki paitsi lumen pystysuunnan läpän vaijeri
- Vetopyörän kumi pari kertaa - kannattaa varastoida useampi.

Vedon vaijeri pitää säätää niin että pito just ja just riittää, ei enempää. Muuten kumi lipsahtaa jumin sattuessa paikaltaan ja metallinen vetopyörä raapii alumiinisen lautasen. Tämä toistui monesti kunnes lopulta meni perille että vaijerin on oltava suorastaan löysällä, vain juuri sen verran ettei kuulu vinkunaa kun kumi lipsuu normiajossa, jumittuessa sen pitää lipsua.

- Käynnistimen naru katkesi, lyhensin vaan. Käynnistyy tosiaan kiltisti ilman sähköstarttiakin, poistin tuhoutuneen akun kokonaan, en tartte.
- Valo, perus H5 vaimikäseoli
- Väliakseli jossa planeettavaihteet oli laakeroitu kiinteillä holkeilla. Eli ketjua ei saanut kiristettyä ja se hyppi kun holkit oli väljät ja akseli karannut lähemmäs toisia. Holkkien peltiin prässätyt huulet reikäsahalla pois, tilalle sorvattiin siirrettävä kuulalaakeripesä jota siirtämällä kiristyy kaikki 3 ketjua. Kauhee päivien työ, olisi kannattanut vaan ostaa uudet holkit ja antaa olla.
- Linkohihna, vissiin 950x13 tai 925x12, kannattaa varastoida. 925x13 oli liian lyhyt, 975x13 liian pitkä. Hihna tuhoutuu lopulta yllättäen varoittamatta. Hammas-versio on parempi kuin umpinainen kumi.
- Telaketjujen kiristys-koukuista yksi tippui ja hukkui. Nyt on yksi varalla.

Vedon hammashihna on kestänyt toistaiseksi. Yksi on varalla.
Murtopultit on myös kestäneet. Sarja varalla.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Olen edelleen kahden vaiheilla onko ne lumityöt hupia vai ei, mutta täydentäähän ne hyötyliikuntaa ihan sopivasti, vaikkakin se hyötyosuus on (kuten todettu) välillä aika olematon. Talvella lumitöitä, kevättalvella ja keväällä puiden kaatoa ja pilkkomista, kesällä nurtsin leikkuuta ja heinän kaatoa, syksyllä polttopuut liiteriin jne.

Ruohonleikkurilla (työnnettävä Klippo) ajettavaa on noin 1500m2, trimmerillä ja raivaussahalla yhteensä melkein saman verran, mutta kolattavaa vain 300m2. Silti on lumilingon hankinta käynyt mielessä paljon useammin kuin leikkurin vaihto vetävään tai ajettavaan. Noita bensalla käyviä pärinäkoneita on kuitenkin ihan riittävästi, ja hilkulla on monesti ollut, että kauppareissulta olisi tullut kyytiin Ryobin 36v akkulinko (koska pari Ryobin moottorisahan 36v akkua on entuudestaan). Epäilyttää kuitenkin (vaikka moottorisaha on hyvä) onko se Ryobin linko täysin lelu ja tarkoitettu jonkun rivitalokaksion asfaltoidun sisääntuloväylän putsaamiseen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kone-Glans myy osia kategoriassa "telalinko". Pitää varoa saman näköisiä pyörällisen osia joista mm. vaijerit on väärän pituisia.

Omat korjaukset, ostin joltain sepältä käytettynä:

- Kaikki vaijerit uusiksi - kannattaa varastoida kaikki välttämättömät eli oikeastaan kaikki paitsi lumen pystysuunnan läpän vaijeri
- Vetopyörän kumi pari kertaa - kannattaa varastoida useampi.

Vedon vaijeri pitää säätää niin että pito just ja just riittää, ei enempää. Muuten kumi lipsahtaa jumin sattuessa paikaltaan ja metallinen vetopyörä raapii alumiinisen lautasen. Tämä toistui monesti kunnes lopulta meni perille että vaijerin on oltava suorastaan löysällä, vain juuri sen verran ettei kuulu vinkunaa kun kumi lipsuu normiajossa, jumittuessa sen pitää lipsua.

- Käynnistimen naru katkesi, lyhensin vaan. Käynnistyy tosiaan kiltisti ilman sähköstarttiakin, poistin tuhoutuneen akun kokonaan, en tartte.
- Valo, perus H5 vaimikäseoli
- Väliakseli jossa planeettavaihteet oli laakeroitu kiinteillä holkeilla. Eli ketjua ei saanut kiristettyä ja se hyppi kun holkit oli väljät ja akseli karannut lähemmäs toisia. Holkkien peltiin prässätyt huulet reikäsahalla pois, tilalle sorvattiin siirrettävä kuulalaakeripesä jota siirtämällä kiristyy kaikki 3 ketjua. Kauhee päivien työ, olisi kannattanut vaan ostaa uudet holkit ja antaa olla.
- Linkohihna, vissiin 950x13 tai 925x12, kannattaa varastoida. 925x13 oli liian lyhyt, 975x13 liian pitkä. Hihna tuhoutuu lopulta yllättäen varoittamatta. Hammas-versio on parempi kuin umpinainen kumi.
- Telaketjujen kiristys-koukuista yksi tippui ja hukkui. Nyt on yksi varalla.

Vedon hammashihna on kestänyt toistaiseksi. Yksi on varalla.
Murtopultit on myös kestäneet. Sarja varalla.
Nyt muistankin että jouduin myös sorvaamaan tuonne sisälle jotain holkkeja kun alkuperäiset oli joko kulahtanut todella nopeaan tai sitten oli aluperinkin aivan väljät. Materiaali ei ollut kuin jotain terästä ja tilalle tuli laakeripronssiset holkit. Ketju meni tuolta sisältä poikki kun rattaat eivät olleet linjassa.
1642776300440.png


Toi kaulus myös repesi irti ja tuo kuuppa lensi hankeen. Tein tuollaisen patentin siihen. Myös vaijeri ruostui poikki toisena talvena. Näiden kanssa ei ole ollut enää ongelmia kun rasvasin ne hyvin.
1642776345705.png

Kaverilla oli myös vastaava.. ja siinä tuli jotain ongelmaa vedon kanssa. Se repi telat irti ja laittoi pyörät tilalle. Saattaa olla tuo kone on jo päätynyt romurautaan. Summa summarum, ellei ole diy henkeä niin kannattaa välttää näitä kiinalinkoja. Se hajoaa aina silloin kun sitä tarvisi ja jonkinverran vit... vetää tuota toista sataa kiloa painavaa möhkälettä perässä korjattavaksi. :mad:
 

pamppu

Vakionaama
Toi Toro on kyllä sen 10v mennyt täysin ilman oireilua. Öljyt vaihtanu jonkun kerran ja bensaa tankkiin. Toki täällä sille ei paljoa tunteja tule, jonain talvena ei kertaakaan. Mutta oli sitä tässäkin joku vuosi 45 senttiä. Winter B&S on käsittämättömästi aina laakin peli. Uudemmissa tosin taitaa olla eri kone, oisko Honda...

Mutta aikanaan parasta siinä oli tuo torven ohjaus. En tiedä onko vieläkään yhtä hyvää missään muussa, ei ole enää tullut seurattua. Mun pitää koko ajan vähän väistellä ja kattoa mihin heitän, niin ajan paljon käsi suuntakahvalla. Ja sillä saa silmänräpäyksessä käännettyä samalla sivusuuntaa ja korkeutta. Ja jos sattuu vaikka tuuli pölläyttämään, niin saa nopeesti korjattua. Samaten käännös sujuu helposti kun samalla kun kääntyy niin pyöräyttää vauhdissa heittosuunnan.

Huonoja puolia tuosta en osaa keksiä, muutenkuin että suurin vaihde sais olla nopeempi. Molempiin suuntiin. Taitaa olla joku turvallisuusdesign, taitaa kaikki olla,vähän hitaita parin sentin lumeen. Joskus tuupataankin kolalla puhtaat urat ja ajetaan keskeltä vallit lingolla metikköön.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kannattaa ottaa lumihommat hyvillä mielin vastaan
Täällä niiltä ei kello pelasta sillä semmoista ihmettä kuin että ne sataneet lumet sulaisivat itsestään pois ei sitten -20 tammikuun ole tapahtunut. Yleenstä tälläkin on sentään talven mittaan ihan kunnon suojakelejä, jolloin tapahtuu jotain sulamistakin ja autot ja peräkärry sulavat ihan puhtaaksi muutaman kerran talvessa ulkonakin. Tämmöisinä talvina ne vaan keräävät jäätä ja täytyy aina välillä ihan varta vasten sulatella.

Eihän tuota vielä paljon ole. Jostain syystä tuo lumen tulo täällä vain tuppaa runsastumaan siinä pääsiäisen aikoihin.

Välttämättömästä pahasta on kuitenkin kyse.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Itse onneksi optimoinut lumitöiden määrän niin ettei tuossa nyt kummoisia neliömääriä puhtaana tartte pitää, ei autopaikalla eikä kulkuväylilläkään, vaan silti odottelen jo "riemulla" jos se sen +30cm tuota lupailemaansa nuoskalunta tuohan mättää. Lumen sijoituspaikkojen suhteen ei onneksi ole ongelmaa, päättyvän kotikadun mäkeä alas laskeva pääty tarjoaa varsin hyvää vapaata tilaa minne lykkiä ja keväällä sulaessaan ne vedetkin vain laskee mäkeä alas eikä tule tontille takaisin. Läheskään kaikilla ok-taloilla näilä Hki tikkuaskinkokoisilla tonteilla tilanne ei todellakaan ole näin hyvä :confused:
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Pahalta näyttää. Meillä on yhdessä autossa vielä kesärenkaat. Käyttö kun ei ole niin pakollista niin aika mukavasti tuolla on pärjännyt, muutaman kerran on täytynyt jättää talliin odottamaan liukkaiden poistumista mutta noita päiviä ei ole ollut edes kymmentä koko talvena. Luntahan täällä ei ole kun joku 3-5cm joten ihmekös tuo. Pakkasella nuo pitää kuivalla asfaltilla todella hyvin ja sitähän täällä etelässä on silloin kun suola ei lennä. Nyt kuitenkin näyttää että ainakaan muutamaan päivään tuo auto ei liiku, jos nyt sitten tuotokset ei tule vetenä alas.
Mitä tulee noihin lumitöihin niin olen vuosia palkannut niihin naapuruston lapsia. 12-15v. mieluusti tekevät lumihommia kun saavat vähän taskurahaa. Nytkin on yksi poika valmiudessa ja eilen tuli jo snäpiä että saako lumityöt tehdä nyt kahteen tai kolmeen kertaan kun lunta on luvassa niin paljon ja se on märkää. No, tietenkin saa, työhyvinvointihan on päivän sana.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Hienoa työllistää nuoria. Täytyykin kanssa pistää viestiä parille jos parikymppiä kelpaa.
 

ErkkiXC

Jäsen
Onneksi tuli muutama vuosi sitten hommattua tuo mönkkäri ja myöhemmin siihen Polariksen vakiolumilevyn tilalle vielä Warnin kartiolevy etukiinnityksellä. Ei täällä meidän tontilla tulis mitään jollain perässäkäveltävällä pikkulingolla. Varmaan joillekkin terasseille ja lyhyille matkoille ihan ok olis sekin, mutta meilläkin on vajaa 200m pihatietä, talon ja ulkorakennuksen väli hiukan laajemmalti, erillisen autotallin ja vastapäätä olevan varaston väli siten, että sopii autot kääntämään ja pari tarvittaessa ulos parkkiin sekä vielä tuon naapurissa olevan entisen koulun pihaa sen verran, että roskisauto sopii kääntymään, pihatie meille kun tulee tuon koulun pihan läpi. Kolalla ja lumentyöntimellähän sitä pitää aina noita sisääntulo- yms paikkoija sitten vielä viimeistellä. Ja välillä tuolla tulee aurailtua hiukan myös pieniä kyläteitä kuin myös jäätietä mökille.
 

Liitteet

  • 2021-01-20 09.59.43.jpg
    2021-01-20 09.59.43.jpg
    89,9 KB · Katsottu: 146

pamppu

Vakionaama
Varmaan joillekkin terasseille ja lyhyille matkoille ihan ok olis sekin, mutta meilläkin on vajaa 200m pihatietä
Tossa jossain se raja varmaan menee. 100 metriä menee ihan mukavasti ja suht pieni piha-alue sokkeloineen (paikkoja johon ei taas mönkkärillä voisi ajaa), mutta 200 metrin tietä tai leveämpää pihaa en perässäkäveltävällä enää varmaan tekis. Ainakaan jos on runsasluminen seutu. Täällä kun kerran vuodessa auraa, niin kerkee pienemmälläki… Tommonen pihatie perässäkäveltävällä on kaks keikkaa, eli 4 koneen leveyttä. 200 metrin tien kanssa saa siis kävellä 800 metriä.

Mönkkärin nokkaankin saa sitten puskulevyjen lisäksi lumilinkoja, se on seuraava steppi isompiin lääneihin ja saa auravallit katoamaan. Ja sitä seuraava on sitten traktori, niin saa teepaitasillaan aurailla...
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tossa jossain se raja varmaan menee. 100 metriä menee ihan mukavasti ja suht pieni piha-alue sokkeloineen (paikkoja johon ei taas mönkkärillä voisi ajaa), mutta 200 metrin tietä tai leveämpää pihaa en perässäkäveltävällä enää varmaan tekis.
Ex. krs talossa asuessamme puuhastelin vapaaehtoisena "talkkarina" kun tuolla 105 asunnon taloyhtiöllä ei sellaista enää moneen vuoteen ollut, kämppäkin vuokrattu jo aikaa sitten edelleen. Mutta tuolloin oli vielä yksi autotalli yhtiön käytössä, jossa säilyteltiin näitä ex. talarin vehkeitä, iso Hondan linko mukaanlukien. No tuolla sitten aina välillä kun lunta mätti hiukka reilummin kerralla, eikä huoltoyhtiö kerennyt käytäviä putsailemaan, niin kaivoin lingon esiin ja kävelin ne yhtiön kaikki käytävät auki jotta ihmiset pääsi kulkemaan ja joskus tuli tuota parkkipaikankin pääkäytävää aukaistua vaikka kuinka se huoltoyhtiön vastuilla olikin. Ihan mukavaa puuhastelua ja saihan siitä itsellekin hyvän mielen kun toisia pystyi nuinkin helpolla auttamaan :)
 
Back
Ylös Bottom