Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

pökö

Kaivo jäässä
Mitäs mieltä arvon raati on käynnistys kerroista. Takana nyt 1.5v ecodanin kanssa ja ensimmäisen 12kk aikana käyntikerrat oli huollon mukaan arvossa 1000, eli 10000 käynnistystä.
Aivan älytön määrä invertterikoneelle, jotain on pielessä. Toisaalta todistaa sen ettei kone hajoa kstkokäyntiin, coppi kyllä kärsii rajusti.

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Aivan älytön määrä invertterikoneelle, jotain on pielessä. Toisaalta todistaa sen ettei kone hajoa kstkokäyntiin, coppi kyllä kärsii rajusti.
Tuntuu mitzulle startteja tulevan, mun kone 10/2020 asennettu ja 22000h ja 51000 starttia. Säädöt tuntuu kuitenkin olevan ok ja käy pitkiä vetoja esim. Kun ei sulatuksia tarvita niin käy lähes koko ajan 15hz kierroksilla. Tuleeko käyttöveden ja sulatusten takia noita startteja paljon. Talvella voi sulattaa 1h välein ja usein käynnistyy 2krt ennen kuin jää ajolle. Muistaakseni sammuu ennen ja jälkeen käyttöveden teon.
Saapa nähdä kuinka kauan kestää....
SCop yli 3 koneen itsensä arvoiden mukaan

petrikov

Jäsen
Tuntuu mitzulle startteja tulevan, mun kone 10/2020 asennettu ja 22000h ja 51000 starttia. Säädöt tuntuu kuitenkin olevan ok ja käy pitkiä vetoja esim. Kun ei sulatuksia tarvita niin käy lähes koko ajan 15hz kierroksilla. Tuleeko käyttöveden ja sulatusten takia noita startteja paljon. Talvella voi sulattaa 1h välein ja usein käynnistyy 2krt ennen kuin jää ajolle. Muistaakseni sammuu ennen ja jälkeen käyttöveden teon.
Saapa nähdä kuinka kauan kestää....
SCop yli 3 koneen itsensä arvoiden mukaan
Itsellä nyt 3 vuotta vanha, tunteja 14 980 ja startteja 23 100. Itsellä osan ottaa käyttövesi, sillä se on kierrolla, joskin ajastettu. 100 puskuri. Scoppi myös reilu 3. Nykytilaa en tiedä, sillä hieman muutoksia tehty mm. putkikytkentöjä, pumpun nopeuksen muutos. 30 on kierto myös kesällä pesu/sauna/kodinhoito (pyykkitila) lattiassa ajastuksella n. 8 h päivä.

Hattrrick

Jäsen
En löytänyt keskusteluja tästä aikasemmin. Miten tällä ecodanilla käytännössä onnistuisi viilennys. Mulla noin 200m2 hallissa kyseinen vehje lattialämmityspiirissä. Tai onko kellään kokemuksia. Eli käytännössä ajettaisiin lattiaan vain viileämpää vettä. Esim noin 20asteista. Asteuksista ainakin saa "jäähdytyksen" päälle

jte

Jäsen
Hei,

Osaako joku sanoa onko minulla hiljainen tila päällä?
Asetus on hieman epäselvä.

Liitteet

• P1050618.JPG
    P1050618.JPG
    353,6 KB · Katsottu: 37
  • P1050619.JPG
    P1050619.JPG
    406 KB · Katsottu: 32

jte

Jäsen
Kysyin siksi, että
Elokuussa kävi huoltaja ja sanoi että kaikki toimii ok, mutta jostain syystä kompressori ei ota 52Hz enempää.
Kokeilin itse kylmittämällä käyttöveden 20 asteeseen ja sitten alkoi lämmittämään.
Max Hz oli 52 ja ottoteho noin 3.2kw, mutta myös haluttu Hz oli 52, eli ei minun mielestä tarvinnut nostaa hertsejä enempää.
Laite on 4 vuotta vanha ja on toiminut ihan hyvin talvisin, alle 20 asteen pakkasissa on lähtevän veden lämpötila 57 astetta.
Patteri talo.
Pitää testata ensi talvena, kun tulee esim -18 astetta pakkasta, luulisi silloin että hertsit ovat suuremmat.

Nypa

Jäsen
Mulla piikkas viime yönä 66Hz kun ulkona 0C. Päivällä teki vähän lisää lämmintä vettä niin vain 30Hz kun ulkona 9C.

Syksy ajaa kysymään...Näyttääkö kuvan käyrä järkevältä? Lähinnä siltä osin, että meno- ja paluuveden ero on vain 1-2 astetta ja kone pyörii toista tuntia tuolla erolla. Eikö eron kuitenkin pitäisi olla jossakin 5 asteen tai yli, jos lämmönsiirto toimisi "normaalisti", ja näillä keleillä käyntiajat 20-40 min.

Onko minulla jotain hämärää veden kierrossa patteriverkostossa? Vai onko tämä normaalia? Laite on samoissa säädöissä kuin edellisenäkin syksynä ja silloin kaikki näytti OK:lta. Suodattimissa ei pitäisi olla häikkää, ne on puhdistettu kesällä, eikä siellä ollut käytännössä mitään roskaa. Patteriverkostossakaan ei tuntuisi olevan ilmaa. Käyttö huoneistomittauksella ja mittarin huoneessa termari irti ja herkistelty, joten ei senkään pitäisi jumittaa. Verkoston ja laitteen välissä Scanofficen 70 litran varaaja. Patterit kyllä lämpeää, eikä verkoston vesipumpun nopeussäädöilläkään tuntuisi olevan suurempaa merkitystä. Joten ????

kayra.png

Harrastelija

Vakionaama
Onkohan lattia vai patterilämmitys? 35 viittaisi pattereihin.
Voi tuo olla ihan normaalia kun lämmöntarve on lauhalla kelillä pieni.
Mutta voi tuossa olla pyyntö turhankin korkea lauhalle kelille. 35 astetta ja yli on lämpötila. Jos lämpötila on turhankin korkea niin huoneissa saattaa termostaatti olla osan aikaa kiinni jolloin kiertovesi ei jäähdy.
Viime syksy ei tainnut olla näin lauha?

EQ74

Jäsen
Manuaalista löytyy jotain:

Termistoritulot
Nimi Riviliitin Liitin Nimike Valinnaisen osan malli
TH1 — CN20 Termistorin (huonelämpöt.) (valinnainen) PAC-SE41TS-E
TH2 — CN21 Termistorin (kylmäainenesteen lämpöt.) —
THW1 — CNW12 1-2 Termistori (virtausveden lämpöt.) —
THW2 — CNW12 3-4 Termistori (paluuveden lämpöt.) —
THW5A — CNW5 1-2 Termistori (Lämminvesisäiliön veden ylempi lämpöt.) —
THW5B — CNW5 3-4 Termistori (Lämminvesisäiliön veden alempi lämpöt.) —
THW6 TBI.5 7-8 — Termistori (vyöhykkeen 1 virtausveden lämpöt.) (valinnainen) *1
THW7 TBI.5 5-6 — Termistori (vyöhykkeen 1 paluuveden lämpöt.) (valinnainen) *1 PAC-TH011-E
THW8 TBI.5 3-4 — Termistori (vyöhykkeen 2 virtausveden lämpöt.) (valinnainen) *1
THW9 TBI.5 1-2 — Termistori (vyöhykkeen 2 paluuveden lämpöt.) (valinnainen) *1 PAC-TH011-E
THWB1 TBI.6 7-8 — Termistori (kattilan virtausveden lämpöt.) (valinnainen) *1 PAC-TH012HT-E(5 m)/
THW10 TBI.6 5-6 — Termistori (Sekoitussäiliön veden lämpöt.) (valinnainen) *1 PAC-TH012HTL-E(30 m)

Rolle

Jäsen
Onko mitään järkeä tiputta yöksi lämpötilaa 1,5-2 astetta esim 5h ajaksi, vai meneekö säästö siihen kun taas nostaa sisälämpötilän 21 asteeseen? Sähkösopimukseni on kiinteä.

EQ74

Jäsen
Monesti aamulla on vielä kylmempi, kuin yöllä, joten veikkaan ettei tuossa paljon säästöä synny.

Toinen asia on sitten se, että jos kone käy pätkäkäyntiä yöllä, niin voi olla parempi, että kone käy stunnin ja huilaa sitten seuraan tunnin.
Kesällä itselläni on tämä ongelma ja sen ratkaisin ajastimella.

VeMen

Tulokas
En löytänyt keskusteluja tästä aikasemmin. Miten tällä ecodanilla käytännössä onnistuisi viilennys. Mulla noin 200m2 hallissa kyseinen vehje lattialämmityspiirissä. Tai onko kellään kokemuksia. Eli käytännössä ajettaisiin lattiaan vain viileämpää vettä. Esim noin 20asteista. Asteuksista ainakin saa "jäähdytyksen" päälle
Tätä olen itsekkin miettinyt. Jostain esitteestä löysin, että vain yhdessä Exodan mallissa olisi jäähdytysominaisuus. Mutta se vaatii varmaankin oman puhallusyksikön sisälle. Lattian kylmentäminen tuskin on kovin hyvä ratkaisu.

KL51

Tulokas
Paljonko pidätte painetta patteriverkostoon? Yleensä ollut 1 2-1.4 bar mutta eilen pitkä sähkökatko(8h) ja sen jälkeen kävin katsomassa niin näytti 1.8bar. En ole niin korkeaksi laittanut. Omakotitalo kyseessä

Westi

Jäsen
Paljonko pidätte painetta patteriverkostoon? Yleensä ollut 1 2-1.4 bar mutta eilen pitkä sähkökatko(8h) ja sen jälkeen kävin katsomassa niin näytti 1.8bar. En ole niin korkeaksi laittanut. Omakotitalo kyseessä
2 kerrosta ja matalalla menovedellä se on siinä hieman yli 1 ssä ja kuumalla vedellä nousee jonkuuverran.. alle 1.5 taitaa kuiteki pysyä

Back
Ylös Bottom