Aikamoista taistelua on ollut asentamisesta lähtien (3v) se, että jostakin lämmityssysteemi (patteriverkosto) vetää "herneen nenään", eli ilmaa verkostoon. Ilmattu on varmaan kymmenen kertaa putkimiesten toimesta koko verkosto ja patterit. Ja itse lisäksi putkiston ilmauspisteistä . Systeemissä on sekä varaajassa, että itse laitteessa automaatti-ilmaimet (uudet). Laitteessa aina auki, varaajassa välillä auki. Verkoston ilmaus tietenkin tuo veden mukana uutta ilmaa verkostoon, mutta en usko, että se on perussyy ongelmaan.
Aina kun verkoston lämpö käy ensin korkealla, ja laskee sitten alas, niin verkosto alkaa kurluttamaan ja kuplimaan. Se nyt varmaan johtuu siitä, että kun verkoston paine laskee veden jäähtyessä, niin imeekö sitten syntynyt alipaine jostain ilmaa verkostoon, vai vapautuuko vedessä oleva ilma kun vesi on kylmää. Kokonaisuutena paine ei laske, joten mitään isompaa vuotoa ei ole. -16 asteen pakkasella veden lämpö vaihtelee 28-50 asteen (huoneanturi ohjaus) välillä, joten onhan siinä aikamoista vuoristorataa veden lämmöissä.
Patteriverkosto on kolme vuotta vanhaa komposiittia uusilla pattereilla, joten nekin pitäisi olla riittävän hyvät. Sama systeemi oli jo öljypoltin aikaan, eikä mitään ongelmia verkoston ilman kanssa silloin.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia vai onko minulla vain "onni" omistaa tällainen järjestelmä?