Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minulla on edelleen sama 110l priimausvaraaja ja sen kulutus ei ole tuossa. Lisälämmitykset oli taas tuossa lukemassa. Mullahan oli aikoinaan 3 kpl noita energiamittareita vesipiirissä, jotta sai sulatukset yms huomioitua.Sama tossa, olikos LV tossa luvussa sekä lisälämmitykset?
Sullahan taisi olla priimari vielä Arieksenkin kanssa...
Olen edelleen sitä mieltä, että yhteiskunnan tukiaiset ovat nostaneet VILPpien hintoja. VILPissä on samanlainen ulkoyksikkö kuin ILPeissä. Sisäyksikkö on hieman erilainen, mutta valmistuskustannuksiltaan samaa luokkaa. Eli VILPpien hinnat pitäisi olla samaa luokkaa kuin ILPpien.Tämä asiantila ei kuitenkaan johdu mistään teknisestä tai fyysisestä tosiasiasta, ja on vain ajan kysymys milloin tämä sosialistinen markkinatalous on valmis tarjoamaan edullisempia VILPejä, edullisemmalla asennuksella. Tällöin takaisinmaksuajat putoavat järkeviksi ja etenkin eteläsuomalaisissa kohteissa lakkaa kiinnostamasta onko MLP:llä vähäsen parempi COP, kun investointikulu VILPin ja MLP:n välillä jälleen levenee, kuten kuuluisi, painivathan tuotteet vähän eri sarjassa.
Vilppien kapasiteetti on yleensä paljon suurempi kuin ilppien,eli maksaa enemmän.Sitten vesikierron järjestäminen kylmäpiirin lisäksi maksaa pumppuineen ja lisävastuksineen lisää. Mutta mun mielestä 8kw monoblokki vilppi ei saisi maksa 4000e enempää. Mutta hifistely ja tekniikan aallon harjalla ratsastaminen maksaa tietysti extraa. Eikä vain vilpissä vaan kaikessa.Olen edelleen sitä mieltä, että yhteiskunnan tukiaiset ovat nostaneet VILPpien hintoja. VILPissä on samanlainen ulkoyksikkö kuin ILPeissä. Sisäyksikkö on hieman erilainen, mutta valmistuskustannuksiltaan samaa luokkaa. Eli VILPpien hinnat pitäisi olla samaa luokkaa kuin ILPpien.
MLP suosiota taas selittää Suomen maalämpöyhdistys (SULPU), jota suuri yleisö ilmeisesti pitää valtiotason auktoriteettina ja joka kumminkin on maalämpöfirmojen perustama yhdistys ajamaan heidän etujaan.
Ei pidä olla. Vilp on laite joka lämmittää viimeisenkin peräkamarin vaikka sen ovi olisi kitattu kiinni, lämmittää myös erillisen autotallin jos sinne menee putket.VILPpien hinnat pitäisi olla samaa luokkaa kuin ILPpien.
ihmettelen kahta asiaa, miten se itse jaksaa, ja miten Kellarinlämmittäjä jaksaa sitä lukea.
Toisaalta tietysti hyvä että kyseenalaistetaan ja on vastavoimia.
Tästäkö vaan pelkästään on kyse, vilppejä koitetaan puhua huonoiksi?Tuo vänkäys VILPpien COPien surkeudesta nyt on vaan kovin syvältä
Tästäkö vaan pelkästään on kyse, vilppejä koitetaan puhua huonoiksi?
Kukaan täällä ei koita kääntää maalämpöä kalliiksi/huonoksi ja kaivoja jäätyviksi, tai mahdottomiksi porata, tai muuten vaan kalliiksi ja huonoiksi?
Tämmöstä tämä on. Eihän täällä ole vilppiä ihan turhakkeeksi haukuttu, on vaan todettu ettei se maalämmön hyötysuhteeseen mitenkään pysty.Tätä samaa olen miettinyt, MLP saa haukkua ja levittää vaikka minkälaista propagandaa kaivojen jäätymisistä yms mitä ei oikeasti tapahdu kuin niissä alimitoitetuissa kaivoissa
Asennuspuolta en epäile. Suomihan on kansallinen käytännössä suljettu markkina-alue Euroopan perimmäisessä kolkassa, johon toki voi tulla keikalle jos jaksaa. Ei mahda saksalaista asentajaa kiinnostaa, Eestin maalta ehkä.Olen edelleen sitä mieltä, että yhteiskunnan tukiaiset ovat nostaneet VILPpien hintoja.
Olen edelleen sitä mieltä, että yhteiskunnan tukiaiset ovat nostaneet VILPpien hintoja. VILPissä on samanlainen ulkoyksikkö kuin ILPeissä. Sisäyksikkö on hieman erilainen, mutta valmistuskustannuksiltaan samaa luokkaa. Eli VILPpien hinnat pitäisi olla samaa luokkaa kuin ILPpien.
MLP suosiota taas selittää Suomen maalämpöyhdistys (SULPU), jota suuri yleisö ilmeisesti pitää valtiotason auktoriteettina ja joka kumminkin on maalämpöfirmojen perustama yhdistys ajamaan heidän etujaan.
Niin, käyttöveden teko kannattaa kunnes lämmitys vaatii 100% ajasta. Ei ole mitään järkeä lämmittää vastuksilla ja tehdä pumpulla käyttövettä.
Keski-Euroopassa yleisesti yhteiskuntarakenne ei oikein sovellu kuin ilmasta ottaville. Niitä on semmoisia rakennusten sisälle asennettaviakin VILPejä keksitty, kun tilaa ei ole edes sitä yhtä neliötä ulkona ja henkäilyt ja näkyvyys ovat kiistakysymyksinä. Maasta ja vesistöistä ottavat ovat maaseudulla asuvien heiniä mutta kun Englannissa ei kovin montaa prosenttia kansasta maalla asu. Eristämättömien tiilikasojen lämmityskausi olisi pidempi kuin Suomessa, jos eivät hyväksyisi viileyttä ja kosteutta että kyllä se VILP siellä pelittää. Kaasu on ihan sikahalpaa suomalaisittain, joten laskinta saa silti vääntää ihan tosissaan.Kyllä ne VILPit esim. Britanniassa käy kaupaksi.
Nykypumput osaa lämmitellä myös vaikka 5 min pätkissä sitä käyttövettä. Itse en huomaisi, vaikka sitä tehtäisiin 2 tuntia putkeen. Ehkä se ei ole sitten useimmille mahdollista. Ja siis kaikki tämä ilman vastuksia.No, jos seurauksena lämmitetään vastuksella lämmitysvettä niin se ei kannata. Eiköhän tämä ole useimmille aivan selvä asia.
Toki jos on ne yksilehtiset patterit ja lämmitysvesi on kuumempaa, sitten kannattaa tehdä mieluummin käyttövettä.
Puhe oli vastuksen käytöstä ja sitten "kaikki tämä ilman vastuksia" - se on hyvä vängätä ymmärtämättä lukemaansa lainkaan.Nykypumput osaa lämmitellä myös vaikka 5 min pätkissä sitä käyttövettä. Itse en huomaisi, vaikka sitä tehtäisiin 2 tuntia putkeen. Ehkä se ei ole sitten useimmille mahdollista. Ja siis kaikki tämä ilman vastuksia.
Puhe oli vastuksen käytöstä ja sitten "kaikki tämä ilman vastuksia" - se on hyvä vängätä ymmärtämättä lukemaansa lainkaan.
Ajan voi korvata sanoilla "pumpun tehosta" ja merkitys ei juuri muutu. Itse asia on hyvin yksinkertainen, vastuksen COP on aina yksi ja sillä kannattaa lämmittää kuuminta mahdollista paikkaa, lämpöpumpulla viileintä. Silti käyttöveden pumpulla teon COP on yli 1 käytännössä poikkeuksetta eli aina se kannattaa jos tehoa riittää. Loppu on sitten niiden 3-tieventtiilien ym. investointikululaskentaa.
Meillä on tähän kokemus. Tuo MLP on vaihtoventtiilikone ja normaalioloissa se hoitaa sekä lämmityksen että käyttöveden keleistä riippumatta. Se on kuitenkin säädetty niin, että lämmitystä on lupa auttaa vastuksella jos lämmityksen astesumma jää liikaa jälkeen.
Tämä on tapahtunut käsittääkseni kerran - teini juuttui suihkuun -20C kelillä, eikä MLP tehosta konffattu 3/5 siivu lämmitykselle riittänyt vaan vastuksia päräyteltiin hiukan. Siivu on siis annettu niin että laite lämmittää 15min ja tekee vettä 10min kerrallaan jos molempia tarvitaan yhtä aikaa.
Kyse oli siitä, mitä tehdään kun kompuran teho ei riitä lämmittämään sekä taloa että käyttövettä.Tuo tietenkin riippuu rakennuksesta. Meillä massiivinen täystiilitalo paksuine betonilattioineen = käyttövettä saa tehdä niin pitkään kuin tarvetta on.
Kyse oli siitä, mitä tehdään kun kompuran teho ei riitä lämmittämään sekä taloa että käyttövettä.
Silloin kannattaa vastuksia käyttää matalan COPin lämmitykseen eikä korkean.
Koskee siis osatehomitoitettuja MLP ja VILPejä, jotka taitaa käytännössä kaikki olla tuollaisia.
Vaihtoventtiilikoneella ongelmaa pahentaa se, ettei käyttövettä usein voi tehdä täydellä teholla eikä varsinkaan kompura+vastuksilla, kun kierrukka ei ole riittävä.
Ei meilläkään rakennus äkkiä jäähdy - mutta pumppu oli tyytymätön omaan suoritukseensa jolla se arveli pitävänsä lämpöjä yllä. Jos vastusten käyttö olisi ollut kiellettynä ei kukaan olisi huomannut mitään.Tuo tietenkin riippuu rakennuksesta. Meillä massiivinen täystiilitalo paksuine betonilattioineen = käyttövettä saa tehdä niin pitkään kuin tarvetta on.
Miksi? Eihän se niin kamalaa ole, jos muutamana päivänä vuodessa joutuu vastuksia. Varsinin on/off koneen tapauksessa.MLPn tapauksessa virhe
Miksi? Eihän se niin kamalaa ole, jos muutamana päivänä vuodessa joutuu vastuksia. Varsinin on/off koneen tapauksessa.