Ei kai noin alas? Aika tyypillisesti on-offissa joudutaan käyttämään täyttä tehoa. Vaikkapa F1245-10:ssä keruupumpun tehoksi ilmoitetaan 35-185 W. Pienemmissä päästään sitten alle 100 W maksimitehoihin.Liuospuolella 150-300 -> 70-100W.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai noin alas? Aika tyypillisesti on-offissa joudutaan käyttämään täyttä tehoa. Vaikkapa F1245-10:ssä keruupumpun tehoksi ilmoitetaan 35-185 W. Pienemmissä päästään sitten alle 100 W maksimitehoihin.Liuospuolella 150-300 -> 70-100W.
Scrolli-kompressoreissa, joita mlp-kompurat tyypillisesti ovat, moottori on nimenomaan imupuolella ja jäähdytetään imukaasulla. Toisaalta rotaariokompressoreissa, missä moottori on painepuolella (tuplamäntäisissä joskus kahden kaskadina olevan sylinterin välillä) taas moottorin jäähdytys nostaa kuumakaasun tulistusasteen korkeaksi. Perinteinen hermeettinen (melko pieni) mäntäkompressori on puolestaan scroll-tyyppisen kaltainen yleiskonfiguraatioltaan.Itse joskus olen tätä miettinyt, että miksi juuri näin päin. Jos moottori olisi imupuolella, läpi tuleva nestemäinen kylmäke jäähdyttäisi sitä ja samalla höyrystyisi. Kompressoriin menisi vähemmän höyrystymätöntä kylmäainetta ja sitä voisi ylipäätänsä ehkä päästää juuri sen verran yli että todellakin tuo tulistus laskisi kompressointi vaiheessa liki nollaan. Eikös sitä kompressorivaihetta pidä varjella siltä nestemäiseltä kylmäaineelta ja nyt sitten tässä "moottori viimeisenä" tulistusta tulee ainakin jonkin verran kompressorista + lisäksi moottorin häviöistä.
Joku täällä foorumilla taisi aikansa myös rassata vanhoja mlp raatoja kunnes osti sitten tuoreen pelin. En tiedä mahtoiko sitten loppujen lopuksi tulla edullisemmaksi. Monta kokemusta rikkaampi toki.Joo no eipä niitä oikein ole ollut, ainakaan järkevään rahaan. 10 vuotta vanha ei ole mulle kovinkaan arvokas.
Toisaalta mulle merkkaa tuo omakin virittely.
Kyllä mulla on tuollainen piisannut 10kW koneen kaverina.Ei kai noin alas? Aika tyypillisesti on-offissa joudutaan käyttämään täyttä tehoa. Vaikkapa F1245-10:ssä keruupumpun tehoksi ilmoitetaan 35-185 W. Pienemmissä päästään sitten alle 100 W maksimitehoihin.
Sen verran täytyy sanoa, että meidän kylällä oli nibe josta oli hapantunut varaaja 2010vm harmittaa kun en ostanut . Mulla olis siihen nykyään varaajakin tallissa.Joku täällä foorumilla taisi aikansa myös rassata vanhoja mlp raatoja kunnes osti sitten tuoreen pelin. En tiedä mahtoiko sitten loppujen lopuksi tulla edullisemmaksi. Monta kokemusta rikkaampi toki.
Sanoin joskus kaverille että osta mlp varaosiksi kun sellainen samanlainen kuin hänellä oli myynnissä torissa 200e:lla. Varaaja oli mennyt puhki. Sen vertaa tuota ei kiinnostanut asia että olisi jaksanut hakea tuon samalta paikkakunnalta. Noh, saas nähdä paljonko sitten kiinnostaa kun omastansa porsii joku. Ei nämä kuitenkin ikuisia ole.
Kai se kokonaisuus sitten kuitenkin muodostuu kaikkien noiden prosenttien virrasta mistä tässäkin ketjussa on väännetty jo pitkään.Kuten fraatti mainitsi levari ovat kehittyneet, on kaikkea epäsymmetrisiä yms. Mutta toisaalta mikä niiden hyöty on, paitsi ainahan tehokkampi saadaan pienemmäksi. Jos lämmönsiirto saadaan 5% paremmaksi höyrystimessä joka on jo reiluksi mitoitettu, niin mitä sitten?
Nestemäinen kylmäaine kerätään varaajaan ja imukaasun tulistaminen on kaikki hukkaa, mitä kuumempaa sen harvempaa kaasu on ja sitä vähemmän sitä puristuu sylinterissä. Jos taas nestettä kiehutetaan kompressorin jäähdyttämiseksi, se ei viilennä, mikä nyt ei tietysti ole lämmityslaitteessa katastrofi. Silti se lisää vaadittavaa massavirtaa, että saadaan vastaava teho höyrystimestä irti.Itse joskus olen tätä miettinyt, että miksi juuri näin päin. Jos moottori olisi imupuolella, läpi tuleva nestemäinen kylmäke jäähdyttäisi sitä ja samalla höyrystyisi. Kompressoriin menisi vähemmän höyrystymätöntä kylmäainetta ja sitä voisi ylipäätänsä ehkä päästää juuri sen verran yli että todellakin tuo tulistus laskisi kompressointi vaiheessa liki nollaan. Eikös sitä kompressorivaihetta pidä varjella siltä nestemäiseltä kylmäaineelta ja nyt sitten tässä "moottori viimeisenä" tulistusta tulee ainakin jonkin verran kompressorista + lisäksi moottorin häviöistä.
Pitää paikkansa, mutta omat rasituksensa tuo aiheuttaa rotaatiokompressorin männälle ja sylinterille (jotka vetävä suoraan höyrystimestä tulevaa kaasua, toki tyypillisesti pisaranerottimen kautta). Toisaalta rotaatiokompressorin moottori joutuu aikamoiselle rasitukselle alttiiksi, kun moottoria jäähdytetään valmiiksi puristetulla ja sen takia kuumenneella kaasulla ja moottorin seinämätkin on tehtävä poikkeuksellisen paksuiksi. Tokin suuri paine tehostaa lämmön siirtymistä kaasun mukana vähäisellä lämpötilan lisänousulla.Paineen puolella moottorin lämpö tulee täysin ilmaiseksi pihalle kuumakaasun mukana ilman mitään haittoja.
Tottakai jokainen coppelon osanen tai kestävyys parannus on kannattavaa massatuotannossa, firmalle eduksi ja lopulta kuluttajalle. Se on sitä kehitystä.Kai se kokonaisuus sitten kuitenkin muodostuu kaikkien noiden prosenttien virrasta mistä tässäkin ketjussa on väännetty jo pitkään.
Niben F ja S-sarjassa kiertovesipumppu vaihtui mallisarjan myötä energiatehokkaampaan. Onko kukaan katsonut mitä tuo käytännössä näkyi pumppukäyrissä/kiertovesipumpun kulutuskäyrissä. Näkeekö niissä edes eroa?
Sanotaanko, että tuo on monen tekijän summa ja riippuu kokonaisuudesta.Aistinko minä nyt oikein, että tuo moottorin sijoittuminen suhteessa kompressoriin on miten sattuu. Onko siihen konsensusta, kumpi on parempi lämmityslaitteessa, imupuolella vai painepuolella?
Ulkoyksikössä on kaksi osaa, jotka copin tekee. Kompressori puskee painetta ja paisuntaventtiili jarruttaa ja päästää sumua höyrystimeen.Itse olen fundeerannut kuitenkin, että kompura sen copin kuitenkin tekee ja toki muu suunnittelu pitää siihen istua.
Eli olen siinä uskossa, että omaan pumppuuni isken uuden 10kw kompuran niin cop nousee 1 heti. Kaikki muu on melko turhaa. Jos taas olisi liukumaan omaava kylmis niin ei nuo koaksiaalivaihtimet vissiin oikein toimisi, mutta semmoset saakin päästää taivaalle.
Vilpissä tosiaan on lisäksi omat haasteensa. Miksi paisaria pitäisi kuristaa kun se laskee höyrystymislämpötilaa samalla.Ulkoyksikössä on kaksi osaa, jotka copin tekee. Kompressori puskee painetta ja paisuntaventtiili jarruttaa ja päästää sumua höyrystimeen.
Jos on laadukas kompressori, niin voi nostaa painetta kuristamalla paisuntaventtiiliä. Mollier käyrästöjen kanssa voi noita kombinaatioita selvitellä.
Meidän Ultimate 5000EEV:ssä ei oteta läheskään kaikkia tehoja ja coppeja irti. Ilmeisesti valmistaja on käyttänyt kakkoslaatuisia osia ja säätänyt softan heikommalle tasolle, jotta ei tule reklamaatioita.
Vilpit on parantunut ja maalämmöt. Maalämmöt vähemmän, koska Vilpit lähti niin paljon perästä. Koko tämä ketjuhan vastaa kysymykseesi kokemusperäisestä tiedosta. Siitä vain lukemaan.Onko teillä antaa kokemusperäistä tietoa mikä coppi vuositasolla on maalämpöjärjestelmässä ja toisaalta ilmavesipumpulla. Jotenkin tuntuu että tällä hetkellä on ainakin maalämmössä myyjän markkinat. Yhdellä ohjelmalla laskettuna vilpin scop olisi 2,8 ja lisäenergia huomioiden 2,7 (mitsu shv230). Toisaalta pienempi kone, joka käyttää R32:ta antaa scopin 3,3 ja lisäenergia huomioiden 2,3(osatehomitoitus mitsu zubadan). Uudet vilpit on ilmeisesti parantaneet hyötysuhdetta oikeasti.
Olen tätä ketjua seurannut mutta ei meinaa aika riittää että saisi kunnon kuvan asiasta. Osa jutuista on sen verran spesifistä että ei meinaa mukana pysyä. Sitten jutut vielä rönsyilee niinkuin aina... Maalämmöstä olen oppinut että sen kalleimmasta komponentista eli kaivosta ei kannata säästää, muuten putket rusentuu ja coppi tippuu. Eräs myyjä kiteytti maalämpötarjouksessaan että 50000kW tulee maasta ja 25000kW on sähköä. Ei kuullosta kovin kunnianhimoiselta. Olen kysellyt lämpöpumppuvaihtoehtoa maakaasun tilalle, kattilan teho on 24kW, kyseessä on 500m2 halli lattialämmöllä Helsingissä. Näyttäisi siltä että kun vilpin saa 15000€ niin maalämpö on 30000€.Koko tämä ketjuhan vastaa kysymykseesi kokemusperäisestä tiedosta. Siitä vain lukemaan.
Tuolta mitoittamaan tehoa ja keruuta lähtötiedoilla:Olen tätä ketjua seurannut mutta ei meinaa aika riittää että saisi kunnon kuvan asiasta. Osa jutuista on sen verran spesifistä että ei meinaa mukana pysyä. Sitten jutut vielä rönsyilee niinkuin aina... Maalämmöstä olen oppinut että sen kalleimmasta komponentista eli kaivosta ei kannata säästää, muuten putket rusentuu ja coppi tippuu. Eräs myyjä kiteytti maalämpötarjouksessaan että 50000kW tulee maasta ja 25000kW on sähköä. Ei kuullosta kovin kunnianhimoiselta. Olen kysellyt lämpöpumppuvaihtoehtoa maakaasun tilalle, kattilan teho on 24kW, kyseessä on 500m2 halli lattialämmöllä Helsingissä. Näyttäisi siltä että kun vilpin saa 15000€ niin maalämpö on 30000€.
Vilppi 2 copilla ei kuullosta kovin hyvältä mutta 3 copilla jo kylläkin. Eräs Lankinen aikoinaan opetti että kun coppi muuttuu yhdellä pykälällä kahdesta kolmeen niin muutos on paljon isompi kuin vaikkapa viidestä kuuteen.Vilpit on parantunut ja maalämmöt. Maalämmöt vähemmän, koska Vilpit lähti niin paljon perästä.
Maalämmöllä pitempi takaisinmaksuaika. Halvalla vilpillä pääsee patterikohteessa cop 2.0-2.5 ja kalliimmalla voi päästä lähelle 3. Ja lattialämmöllä pääsee joskus yli 3.0. Eteläsuomessa parempi cop mitä pohjoisemmas sen huonompi.Olen tätä ketjua seurannut mutta ei meinaa aika riittää että saisi kunnon kuvan asiasta. Osa jutuista on sen verran spesifistä että ei meinaa mukana pysyä. Sitten jutut vielä rönsyilee niinkuin aina... Maalämmöstä olen oppinut että sen kalleimmasta komponentista eli kaivosta ei kannata säästää, muuten putket rusentuu ja coppi tippuu. Eräs myyjä kiteytti maalämpötarjouksessaan että 50000kW tulee maasta ja 25000kW on sähköä. Ei kuullosta kovin kunnianhimoiselta. Olen kysellyt lämpöpumppuvaihtoehtoa maakaasun tilalle, kattilan teho on 24kW, kyseessä on 500m2 halli lattialämmöllä Helsingissä. Näyttäisi siltä että kun vilpin saa 15000€ niin maalämpö on 30000€.
SähkölämmitysVilppi 2 copilla ei kuullosta kovin hyvältä mutta 3 copilla jo kylläkin. Eräs Lankinen aikoinaan opetti että kun coppi muuttuu yhdellä pykälällä kahdesta kolmeen niin muutos on paljon isompi kuin vaikkapa viidestä kuuteen.
Siis 75 000 kWh kulutusko? Meneehän tuohon sen verran jo sähköä, ettei tuo 30 000 € investointikaan pahalta tunnu. Onko se täystehoinen? Noin vaatimattomalla COPilla ei taida olla. 15 000 € VILP ei taatusti ole.50000kW tulee maasta ja 25000kW on sähköä. Ei kuullosta kovin kunnianhimoiselta. Olen kysellyt lämpöpumppuvaihtoehtoa maakaasun tilalle, kattilan teho on 24kW, kyseessä on 500m2 halli lattialämmöllä Helsingissä. Näyttäisi siltä että kun vilpin saa 15000€ niin maalämpö on 30000€.
Onko tuossa kovat perusmaksut? Jollei ole, voisi tulla halvimmaksi hommata vilp ja käyttää kaasua huipputehon tuottamiseen kovilla pakkasilla. Vilp ei välttämättä selviä näissä oloissa ja vastukset haukkaavat aika paljon sähköä, mikä voi edellyttää sähkökeskuksen uusimista. Kaasulämmityksen ylläpidosta voisi selvitä perusmaksulla eikä kaasun polttaminen muutamana vuorokautena vuoden aikana mitään kaada, jos sillä säästyy huomattavasta sähköremontista. Tuskinpa vastussähköäkään tulevaisuudessa suoraa sähköä halvemmalla saa silloin, kun tarvetta olisi. Etenkin, jos käyttää markkinasähköä, tuo voisi säästää energiankin osalta.Kaasu maksoi muuten viime talvena 8,5 C/kWh, nyt se on 17,5 C/kWh. Hinta tulee kuulemma Hollannin kaasupörssistä vaikka kaasu tulee Venäjältä kiinteään hintaan.Arvaatte miksi tähän asti toimiva lämmönlähde lentää romukoppaan.
Tuohon on olemassa kone joka ei tarvi vastuksia. Esim tuollainen. Toki on arvokas.Maalämpöön sain yhden alustavan esityksen. Siinä on 17kW pumppu kahdella kaivolla. Vastuksilla hoidetaan kylmimmät kelit.
Kaasu maksoi muuten viime talvena 8,5 C/kWh, nyt se on 17,5 C/kWh. Hinta tulee kuulemma Hollannin kaasupörssistä vaikka kaasu tulee Venäjältä kiinteään hintaan.Arvaatte miksi tähän asti toimiva lämmönlähde lentää romukoppaan.
Maalämmöllä pitempi takaisinmaksuaika. Halvalla vilpillä pääsee patterikohteessa cop 2.0-2.5 ja kalliimmalla voi päästä lähelle 3. Ja lattialämmöllä pääsee joskus yli 3.0. Eteläsuomessa parempi cop mitä pohjoisemmas sen huonompi.
Maalämpöpumpulla paskoilla pattereilla pääsee 3.0cop hyvillä 4.0 ja lattialämmöllä lähemmäs 5.0 jota käyttövesi vähän pudottaa. Hallissa konvektoreillakin pääsee hyvään coppiin. Lasket itse energiankulutustiedoillasi paljonko olet valmis maksamaan mistäkin laitteista.
Ei ole, 25€/kk. Sulakkeet kyllä riittää vaikka käyttäisi suoraa sähköä, liittymä on 3*80A. Suora sähkölämmitys tarvitsee 3*35A huipputehoa.Onko tuossa kovat perusmaksut?
Onko joku selitys noin suurelle erolle? 2020 oli vielä poikkeuksellisen lämmin vuosi.2016 kulutus oli 56000kWh ja 2020 72000kWh.
Onko tässä käyttövesi mukana?Sulatukset huomioiva vuosicop (-21) on ollut luokkaa 3-3,4 riippuen millä energiamittarilla mitattu.
@kurre orava esilämmittää käyttöveden vilpin kanssa varaajan kierukassa ja tulistaa vastuksella. Käyttövesi huomioituna vuosicop 2021 mittarista riippuen 2,99-3,35.Onko tässä käyttövesi mukana?
Eroon voi olla monta syytä. Hallin käytössäkin voi olla eroja vaikka lämpötila on pidetty suunnilleen samana. Katselin astepäivälukuja ilmatieteenlaitoksen sivuilta siellä vuosiarvot vaihteli 2900-4600 välillä. Käytän Vantaan lukuja koska Helsingin luvut tulee Kaisaniemestä. Kulutus ja lämmitystarveluvut ovat seuraavat:Onko joku selitys noin suurelle erolle? 2020 oli vielä poikkeuksellisen lämmin vuosi.
Miten korkea halli on ja millainen eristys siinä on?