MSZ-LN - käyttökokemukset

puu

Aktiivinen jäsen
Noin se vaan on. Onneksi @puu :lla on nyt Maailman paras LN25 sulatushuijauksen ansiosta. Ihan eri kampe ja senkus tuosta vain paranee, jahka hän saa säädettyä parametreja siihen ja kehitämme lisää tuota järjestelmää...

Mutta helpot on markkinat. Suomessa & pohjoismaissa on varmasti "satojatuhansia" tyytyväisiä Mitsun käyttäjiä, joilla pumppu hönkii yhtäpaljon lämpöä sisälle, mitä ulos. Koska pumppu on todellisuudessa tuossa hullunkierrossa...
Kyllähän näin voin vaatimattomasti todeta. Tosin Velsku tässä se vaatimaton taitaa olla, kun hänen softallaan pitkälti mennään. Mutta jotain valoakin tähän synkkyyteen. Nyt on pyörinyt vuorokauden verran ja erittäin lupaavalta vaikuttaa. Kenno on mukavasti lähes tukossa lämmitysjakson lopussa.

Lämmitysjaksojen pituudet vuorokauden ajalta muodossa h:mm:
1:55
2:03
2:25
1:24
1:46
1:56
2:06
1:51
1:59
1:40
1:04

Noista tuo viimeinen jäi vähän lyhyeksi testin takia. Mutta on se vaan eri meiniki kun sulatuksia tulee 12kpl vuorokaudessa 36kpl sijaan.:cool:

Velsku

Aktiivinen jäsen
Mulla tuntuu tässä muutaman päivän kellottelujen jälkeen olevan juuri nuo rajat mukautuksille. Eli sulla on todellisuudessa vanha softa, tai sitten en tiedä mikä mulla on :D Mulla on vanha alkupään kampe, eikä siihen ole koskettu ennen kuin vuodenvaihteen tienoilla ostin tämän talon. Edellinen omistaja ihmetteli kun selostin pumpun käyneen oletetusti monta vuotta ihan päin helevettiä, eikä sen tulisi näin toimia – ei ollut huomannut mitään omituista; kyllähän sieltä lämmintä tulee. Helpot on markkinat.
Tähän vielä.

Nyt meillä on kyky erottaa "Vanhat softat" ja "uudet softat".
Kello käteen, ottamaan aikaa jakamallani informaatiolla ja vertaamalla sitä näihin uuden softan arvoihin.
Jos vastaa @puu :n ja Sinun arvoja
--> vanha softa
--> Tarkoittaa: LAITE ON VIALLINEN, JOS TAKUUTA --> VAIHTOON
Tarkoittaa myös: LAITE ON VIALLINEN, TAKUU ON VAIN MYYJÄN ANTAMA VAPAAEHTOINEN AIKA. KULUTTAJANSUOJALAIN MUKAAN MYYJÄ KUITENKIN VASTAA LAITTEEN VALMISTUSVIOISTA JOHTUVISTA ONGELMISTA OLETETUN KÄYTTÖIÄN AJAN.
--> Vaikka takuu on loppunut, laite on korjattava. Näissä on oletettu käyttöikä ainakin 5v, jos ollaan vaatimattomia.

Haluan vain kertoa, että Scanofficella alkaa olla nyt vaikeat ajat edessä.
Kehoitan kaikkia mittaamaan omat sulatusaikansa, jotka epäilevät omistavansa viallisen laitteen ja tekemään takuuhuoltopyynnön Scanofficelle/Myyjälle. Jos tätä ei oteta tosissan, vetoatte edellämainitsemaani asiaan. Jos tätä ei oteta senkään jälkeen tosissaan, otatte yhteyden kuluttajansuoja-asiamieheen jota kautta tämä tullaan ottamaan tosissaan.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Kyllähän näin voin vaatimattomasti todeta. Tosin Velsku tässä se vaatimaton taitaa olla, kun hänen softallaan pitkälti mennään. Mutta jotain valoakin tähän synkkyyteen. Nyt on pyörinyt vuorokauden verran ja erittäin lupaavalta vaikuttaa. Kenno on mukavasti lähes tukossa lämmitysjakson lopussa.

Lämmitysjaksojen pituudet vuorokauden ajalta muodossa h:mm:
2:03
2:25
1:24
1:46
1:56
2:06
1:51
1:59
1:40
1:04

Noista tuo viimeinen jäi vähän lyhyeksi testin takia. Mutta on se vaan eri meiniki kun sulatuksia tulee 12kpl vuorokaudessa 36kpl sijaan.:cool:
Softa voi olla minun kirjoittamaa, mutta sulatuslogiikka innovaatio ja algoritmi sekä havainto, miten sitä voi hyödyttää harhauttamalla pumppua luulemaan väärää lämpötilaa on käsittääkseni @janti :n.

Hyvältä näyttää sun vahasoftasen 30min hullunkiertomitsujäähdytyslaitteen lämmitysajat nyt. Taitaa pitää sinunkin jättää nyt takassa puut polttamatta, taitaa muuten tupaan tulla jo liian kuuma.

Mutta nautihan nyt lämmöstä, muutaman vuoden olet jo palellut mitsun takia.

puu

Aktiivinen jäsen
Mulla tuntuu tässä muutaman päivän kellottelujen jälkeen olevan juuri nuo rajat mukautuksille. Eli sulla on todellisuudessa vanha softa, tai sitten en tiedä mikä mulla on :D Mulla on vanha alkupään kampe, eikä siihen ole koskettu ennen kuin vuodenvaihteen tienoilla ostin tämän talon. Edellinen omistaja ihmetteli kun selostin pumpun käyneen oletetusti monta vuotta ihan päin helevettiä, eikä sen tulisi näin toimia – ei ollut huomannut mitään omituista; kyllähän sieltä lämmintä tulee. Helpot on markkinat.
Joo kyllä tässä taitaa se vanha softa olla. Eli Scamoffice on kusettanut päin naamaa että olisi 2/2019 tasolla softa (myyjä on sieltä varmistanut).

Eiköhän tässä ole Scamofficella ihan tietoinen strategia, että yritetään hampaat irvessä kieltää että olisi mitään vikaa, koska jos menevät myöntämään jotain, niin kohta ne "helppojen markkinoiden" käyttäjätkin tajuavat, että pumppu toimii päin persettä.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Tietäähän sen, millainen rumba siitä syntyisi, jos maahantuoja myöntäisi ongelman. Siksipä maahantuoja ei sitä myönnä.

Maahantuojalla pitäisi ottaa asia vakavasti, ennen kaikkea sinne mitsun ja asiakkaiden suuntaan ongelman korjaamiseksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Kyllä tämä sulatusaikojen selvittäminen ja niiden yhdenmukainen mittaaminen, jopa pelkästään sekunttikellon avulla oli @Velsku :lta oikea kvanttihyppy näiden sulatusongelmien selvittämiseksi.

Lisäksi olisi erittäin mielenkiintoista, jos joku LN2 laitteen omistaja selvittäisi laitteensa sulatusaikoja. Onko esim. tämä sulatusajan < n. 3:15 ja siitä seuraavan lämmitysjakson pidentämisen alarajaa nostettu tästä LN1 uudemman softan rajoista? Toki lämmitysjakson lyhentämisen raja kiinnostaisi myös. Näillä näkisi, että onko näitä rajoja pyritty entisestään parantamaan = ongelmaa myös tunnustamaan. Esimerkiksi minullakin on takuuta vielä jäljellä, jolloin voisin vielä vaatia parempaa ohjelmaa nykyisen tilalle. Lisäksi voisin vielä tarkastaa, että tuliko laitteeseen oikeasti uudempi ohjelma.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Tähän vielä.

Kello käteen, ottamaan aikaa jakamallani informaatiolla ja vertaamalla sitä näihin uuden softan arvoihin.
Jos vastaa @puu :n ja Sinun arvoja
--> vanha softa
--> Tarkoittaa: LAITE ON VIALLINEN, JOS TAKUUTA --> VAIHTOON
Tarkoittaa myös: LAITE ON VIALLINEN, TAKUU ON VAIN MYYJÄN ANTAMA VAPAAEHTOINEN AIKA. KULUTTAJANSUOJALAIN MUKAAN MYYJÄ KUITENKIN VASTAA LAITTEEN VALMISTUSVIOISTA JOHTUVISTA ONGELMISTA OLETETUN KÄYTTÖIÄN AJAN.
--> Vaikka takuu on loppunut, laite on korjattava. Näissä on oletettu käyttöikä ainakin 5v, jos ollaan vaatimattomia.

Haluan vain kertoa, että Scanofficella alkaa olla nyt vaikeat ajat edessä.
Kehoitan kaikkia mittaamaan omat sulatusaikansa, jotka epäilevät omistavansa viallisen laitteen ja tekemään takuuhuoltopyynnön Scanofficelle/Myyjälle. Jos tätä ei oteta tosissan, vetoatte edellämainitsemaani asiaan. Jos tätä ei oteta senkään jälkeen tosissaan, otatte yhteyden kuluttajansuoja-asiamieheen jota kautta tämä tullaan ottamaan tosissaan.
Kannattaa lukea ajatuksella:

Tuossa on kai ongelma että ulkoyksikön kennon kylmyys vaikuttaa sulatusaikaan ja sitä kautta lyhentää sulatusväliä. Kova pakkanen vaikka ilma kuivaa aiheuttaa tätä. Kylmä tuuli pakkasella tarkoittaa että päällä on luonnon oma kylmäilmakuivatus eikä juuri sulatustarvetta mutta kennoa paleltaa ja sulatusväli lyhenee. :)
Ja sulatusanturin jäätyminen tietenkin mikä minulla heti talven alussa oli ongelma.

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Kyllä tämä sulatusaikojen selvittäminen ja niiden yhdenmukainen mittaaminen, jopa pelkästään sekunttikellon avulla oli @Velsku :lta oikea kvanttihyppy näiden sulatusongelmien selvittämiseksi.

Lisäksi olisi erittäin mielenkiintoista, jos joku LN2 laitteen omistaja selvittäisi laitteensa sulatusaikoja. Onko esim. tämä sulatusajan < n. 3:15 ja siitä seuraavan lämmitysjakson pidentämisen alarajaa nostettu tästä LN1 uudemman softan rajoista? Toki lämmitysjakson lyhentämisen raja kiinnostaisi myös. Näillä näkisi, että onko näitä rajoja pyritty entisestään parantamaan = ongelmaa myös tunnustamaan. Esimerkiksi minullakin on takuuta vielä jäljellä, jolloin voisin vielä vaatia parempaa ohjelmaa nykyisen tilalle. Lisäksi voisin vielä tarkastaa, että tuliko laitteeseen oikeasti uudempi ohjelma.
Mulla gen2 ja eilen mittasin 2 eri sulatusta. Sisäpuolella kun suhahdus alkoi (kello käyntiin) ja pumpun virran kulutuksen kompuran kierrosten nousun jälkeen laskettua n.60w (kello seis)

4:13 ei muuttanut jaksoa (2h) mutta sitä seuraava oli 5:14 ja se lyhensi 10minuuttia lämmitysjaksoa. Parinkympin pakkasella kellotin nopeimman sulatuksen, 2:30 ja silloin tykitteli 2h40min vetoja.
Luulen että 3 -3:30 on aika jonka alla alkaa venyttämään jaksoja

Velsku

Aktiivinen jäsen
Katso tuolta aikasemmista keskusteluista minun viesteistä ohjeet + videolta äänet, miten mitataan aktiivinen sulatusaika.
Eli mittaus tapahtuu ulkoyksiköstä. Kun ulkoyksikön kompressori käynnistyy aloittaen aktiivisen sulatuksen --> kello käymään.
Kun ulkoyksikön tuuletin käynnistyy --> kello seis.

Tehokäyräpohjaiset mittaukseni edustavat tuota aikaa riittävällä tarkuudella, jotta softan toiminta voi siittä päätellä. Muullatavoin mitatuista sulatuksista ei voi vetää mitään johtopäätöksiä tai vertailuta, koska niistä ei ole mitään referenssidataa johon verrata. Vähän kuin urheilukisoissa toinen tuomari mittaa lähdöstä maaliin aikaa ja saa tulokseksi minuutin --> voittaja. Kun taas toinen mittaa aikaa 300m ylityksestä 800m ylitykseen ja tulos on 30s ja julistaa voittajan sen mukaisesti, olihan tuo aika pienempi.

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Katso tuolta aikasemmista keskusteluista minun viesteistä ohjeet + videolta äänet, miten mitataan aktiivinen sulatusaika.
Eli mittaus tapahtuu ulkoyksiköstä. Kun ulkoyksikön kompressori käynnistyy aloittaen aktiivisen sulatuksen --> kello käymään.
Kun ulkoyksikön tuuletin käynnistyy --> kello seis.

Tehokäyräpohjaiset mittaukseni edustavat tuota aikaa riittävällä tarkuudella, jotta softan toiminta voi siittä päätellä. Muullatavoin mitatuista sulatuksista ei voi vetää mitään johtopäätöksiä tai vertailuta, koska niistä ei ole mitään referenssidataa johon verrata. Vähän kuin urheilukisoissa toinen tuomari mittaa lähdöstä maaliin aikaa ja saa tulokseksi minuutin --> voittaja. Kun taas toinen mittaa aikaa 300m ylityksestä 800m ylitykseen ja tulos on 30s ja julistaa voittajan sen mukaisesti, olihan tuo aika pienempi.
Kyllä se aika lähelle menee kun kompura laskee tehot ja siinä hetki menee ennen kuin puhallin käynnistyy. Pohjavastus hörppää 40 tai 60w ja puhaltimen pöläytys kulutus hyppää noin 130w, ei taida montaa sekuntia olla se viive. Aikasemmin mittailin ulkoyksikön luota mutta helpompi sisältä käsin, virtamittarina clasun irtonäytöllinen mistä näkee 3sekunnin välein ja historian vuoden verran taakse päin.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Kannattaa nyt kuitenkin pyrkiä mittaamaan samaa aikaa, jotta referenssit on samoja. En osaa yhtään kommentoida, mitä ajankohtaa sisäyksikön suhahdus edustaa tehokäyrässäni. Eli en tiedä, millä kohtaa aloitat mittauksen, mutta epäilen että silloin mittaus alkaa liian aikaisin.

Aikasemmissa keskusteluissa olen kertonut tarkalleen, mistä kohtaa kulutuskäyrää scriptillä haen referenssin, sinulla ilmeisesti poweroitu sisäyksikön kautta ulkoyksikkö --> mittaa samaa tehonkulutusta, josta minä päättelen niin saadaan vertailtavia lukuja. Eli sulla on täysin mahdollista saada samat tiedot tuosta ns. 6s-10s mittaustarkkudella verrattuna minun lukuihin.

puu

Aktiivinen jäsen
Sisäyksikön suhahdus tuntuisi olevan muutaman sekunnin tarkuudella kompuran käynnistyessä sulatukseen , eli siitä voi hyvin ottaa sulatuksen alun. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Kun suhahduksesta ottaa ajan siihen kun kompura höllää kierroksia niin ollaan aika lähellä oikeaa aikaa. Jos tämän välin saa alle 3min pitäisi pidentää. Ja nuo kuulee sisältä, ainakin minulla.

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Kannattaa nyt kuitenkin pyrkiä mittaamaan samaa aikaa, jotta referenssit on samoja. En osaa yhtään kommentoida, mitä ajankohtaa sisäyksikön suhahdus edustaa tehokäyrässäni. Eli en tiedä, millä kohtaa aloitat mittauksen, mutta epäilen että silloin mittaus alkaa liian aikaisin.

Aikasemmissa keskusteluissa olen kertonut tarkalleen, mistä kohtaa kulutuskäyrää scriptillä haen referenssin, sinulla ilmeisesti poweroitu sisäyksikön kautta ulkoyksikkö --> mittaa samaa tehonkulutusta, josta minä päättelen niin saadaan vertailtavia lukuja. Eli sulla on täysin mahdollista saada samat tiedot tuosta ns. 6s-10s mittaustarkkudella verrattuna minun lukuihin.
Ajan mittauksen aloitan kun ulkoyksiön 4tie venttiili kääntyy, siitä se suhahdus tulee. Tarkistan kun kotiin pääsen seuraamaan

hessuttaja

Aktiivinen jäsen

Suhahduksesta meni 11 sekuntia kun kompura meni päälle. Sama ääni kun ulkona laskee paineet putkeen, kuuluu selvästi sisälle se.

4:19 kohdalla käynnistyi puhallin, kulutusmittari viiveellä ulos toimi joten arvioisin kompuran off - puhallin on aikaeroksi 20 sekuntia.

Eli kompura on - puhallin on aika 4:08 otan vielä seuraavan sulatuksen tarkkailuun.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Muistaakseni joku testaili ja nuo ajat vaihtelevat. Eivät siksi toimi.
Eli ainut luotettava mittauspiste on tuo, minkä laitoin.
Minulla on datassa kyllä nuo, josta voisin mittailla... mutta on jo tarkka mittaustapa ja luotan tuohon vaihtelu sanaan.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Nuo ajat pitää omasta koneesta kellottaa ensin. Sitten voi niihin jotenkin luottaa. Minulla nuo ajat muuttui buuttauksenkin yhteydessä erilaisiksi. Jo tuo venttiilin avauksen ja kompuran käynnistys väli muuttui 10sek. buuttauksessa. Eli varmin on Velskun mittaustapa.

Minulla nyt venttiilin ja kompuran välinen käynnistysviive n.10sek ja kun kompura höllää kierrokset niin puhallin käynnistyy 25-30sek kohdalla. Eli tällä tavalla 2min 54sek tarkasti riittää pidennykseen. Eli käytännössä 2.50 on se aika. Mutta aika epävarma kun tuossa on monta muuttujaa.. jo varmasti se muuttaa aikoja millaista lämmitystehoa koneesta otetaan.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Eli varmin on Velskun mittaustapa.
Kyllä ja kun tänne tulee uusiakin lukijoita kaiken aikaa, niin selkeintä olisi jatkossa puhua vain tuosta @Velsku mittaustavasta. Uudet ja varmaan vanhatkin lukijat menevät vain ihan sekaisin, että mistä niitä sulatusaikoja tulisi kellottaa :huh2:. Eivät ne sulatusjaksot näissä vehkeissä niin tiuhaan muutu, etteikö seuraava sulatusjakso ole jo etukäteen tiedossa. Saappaat vain valmiiksi jalkaan. Eikä sitä seuraavaa sulatustakaan näillä vehkeillä tarvi kauan odottaa :)

Noin se vaan on. Onneksi @puu :lla on nyt Maailman paras LN25 sulatushuijauksen ansiosta. Ihan eri kampe ja senkus tuosta vain paranee, jahka hän saa säädettyä parametreja siihen ja kehitämme lisää tuota järjestelmää...

Mutta helpot on markkinat. Suomessa & pohjoismaissa on varmasti "satojatuhansia" tyytyväisiä Mitsun käyttäjiä, joilla pumppu hönkii yhtäpaljon lämpöä sisälle, mitä ulos. Koska pumppu on todellisuudessa tuossa hullunkierrossa...
Tuostahan voitte Scanofficelle myydä valmiin "korjaussarjan" sopivaan hintaan :cool:

iro

Vakionaama
Kuten edeltä huomaatte Mitsun sulatusHuijaus harjoitus on edennyt jättiharppauksin. Gurut ovat koodaneet ja verifioineet perusalgoritmin toiminnan sulatusviallisessa laitteessa. Nyt kaivataan muutamaa innokasta pilotoijaa testaamaan systeemiä omissa laitteissaan periaatteella: "harjoituksen tuotokset ovat vapaasti käytettävissä, tukea annetaan mitä pystytään, "tuotteella" ei ole takuuta, pilotointi omalla vastuulla".

Laitehankinnat kustantavat alle 50€. Laitteen kasaamisessa tarvitaan hieman kolvaamista, lisäksi ulkoyksikkö täytyy avata ja jokunen johto haaroittaa ulkoyksikössä. Jotta pilotointi ehditään tekemään tämän lämmityskauden aikana laitehankinnat kannataisi tehdä hetimiten.

Vapaaehtoiset voivat ilmoittautua !

Aiheesta paljonkin tarinaa täällä
https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln-sulatushuijaus.31223/

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Vapaaehtoiset voivat ilmoittautua !
Kiitos kutsusta. Olisi kyllä mielenkiintoinen ja tarpeellinen projekti. Etäkäyttäjälle on tälle keväälle vielä liian haastava. Sen verran olen saanut aikaan, että Posti toi tänään kotiovelle Shelly PM1. Oli niin pieni, että ei meinannut laatikosta löytää. Jospa saisin tämän kuitenkin paikalle, ennen kuin pakkaset loppuvat kokonaan. Tänään mökillä ulkolämpötila vain -10. Laitoin +14 pyynnillä 5/5 puhalluksen kokeeksi päälle . Ensimmäinen lämmitysjakso 110 min loppui juuri. Tämän jakson se oli rakentanut automaattipuhallluksella. Jaksoi pitää koko lämmitysjakson ajan +13...+14. Saa nähdä, miten käy seuraavan jakson.

harb

Aktiivinen jäsen
Tässä etäkäyttäjä pääsi vähän testailemaan kun pääsi mökille pidemmäksi aikaa. Ikävä kyllä loppuperhe ei haluaisi harrastukseen käyttää aikaa.

Normaalisti täällä mennään tunnin jaksolla ja alle viidentoista pakkasella tiputaan hullunkiertoon. Ongelmaa pystyy vähentämään tiputtamalla puhallistehoa tai vaihtamalla se automaattiseksi.

Tänään laitoin pyynnin kolmeenkymmeneen ja puhalluksen täysille ja huoneen ovet kiinni. Nyt pumppu on sitten vedellyt kahden tunnin lämmitysjaksoja mallikkaasti.

Ikävä kyllä meidän käyttötarkoitukseen pumpun peruslogiikka ei oikein toimi mutta kyllä sen saa toimimaan kunhan huolehtii että lämpöä on riittävästi jäljellä sulatusta varten.

Pumppu varmaan toimii ihan ok ilman modifikaatioita kun:
1. Softakorjaus on tehty
2. Sisäyksikkö on paikassa joka ei viilene nopeasti lämmityksen loputtua
3. Pyynti on normaali huonelämpötila
4. Pumpun teho riittää pyynnin säilyttämiseen.

Meidän tapauksessa suurin ongelma on 2 mutta myös 3 on mökkikäytössä hankalaa. Ja sitten kun tulee kylmempää niin 4 tuhoaa kokonaisuuden.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Tässä etäkäyttäjä pääsi vähän testailemaan kun pääsi mökille pidemmäksi aikaa. Ikävä kyllä loppuperhe ei haluaisi harrastukseen käyttää aikaa.

Normaalisti täällä mennään tunnin jaksolla ja alle viidentoista pakkasella tiputaan hullunkiertoon. Ongelmaa pystyy vähentämään tiputtamalla puhallistehoa tai vaihtamalla se automaattiseksi.

Tänään laitoin pyynnin kolmeenkymmeneen ja puhalluksen täysille ja huoneen ovet kiinni. Nyt pumppu on sitten vedellyt kahden tunnin lämmitysjaksoja mallikkaasti.

Ikävä kyllä meidän käyttötarkoitukseen pumpun peruslogiikka ei oikein toimi mutta kyllä sen saa toimimaan kunhan huolehtii että lämpöä on riittävästi jäljellä sulatusta varten.

Pumppu varmaan toimii ihan ok ilman modifikaatioita kun:
1. Softakorjaus on tehty
2. Sisäyksikkö on paikassa joka ei viilene nopeasti lämmityksen loputtua
3. Pyynti on normaali huonelämpötila
4. Pumpun teho riittää pyynnin säilyttämiseen.

Meidän tapauksessa suurin ongelma on 2 mutta myös 3 on mökkikäytössä hankalaa. Ja sitten kun tulee kylmempää niin 4 tuhoaa kokonaisuuden.
Käytännössä mökkikäyttöön/ylläpitoon ja eteenkin ylläpitolämmöstä tehokkaaseen lämmittämieen pitäisi tehdä laite, joka seuraa pumpun puhalluslämpötilaa, laittaa pumpun maksimiteholle + puhallukselle sulatuksen päätteeksi + laittaa esim. 5min ennen oletettua sulatusta laitteen puhalluksen pienelle. Eli automaattisesti hoitaisi pumpulle lämpimän kennon sulatukseen, mutta muun ajan ottaisi pumpusta maksimitehon ulos. Järkevin olisi ehkä tehdä niin, että tuo säätäisi vain puhallustehoa, jolloin melcloudilla voisi etänä nostaa lämpötilapyynnin ja tuo hoitaisi kennoon lämpöä sulatukseen.

Olisiko kiinnostusta tuollaisesta?
Ei vaatisi laitteeseen kajoamista, eri erillisestä laitteesta kyse. Ohjaus IR kautta ja puhallusilman lämmönmittauksen perusteella ohjaus logiikka?

• Tykkää
Reactions: puu

harb

Aktiivinen jäsen
Olisiko kiinnostusta tuollaisesta?
Ei vaatisi laitteeseen kajoamista, eri erillisestä laitteesta kyse. Ohjaus IR kautta ja puhallusilman lämmönmittauksen perusteella ohjaus logiikka?

Luulen että toteuttaminen olisi aika hankalaa fuzzy logiikan takia kun ei tiedetä että koska se sulatus on oikein tulossa. Eli parempi ratkaisu olisi sulatushuijaus tavalla tai toisella ja sitä kautta saadaan ajastettua ohjaus ennakoitavasti.

Itse saan säädeltyä sisäyksikön lämpötilaa muuttamalla virtausta talon muihin huoneisiin ja voin pitää sisäyksikön huoneessa korkeampaa lämpötilaa. Täytyy katsoa että miten hyvin se toimii.

Case Mökin positiivinen puoli on se että muutaman asteen vaihtelu eri tilojen välillä ei juurikaan haittaa kun paikalle ei olla. Aiemmin pidin sisäovia auki pumpun lämmitystehon maksimoimiseksi ja kaikkien tilojen lämmittämiseksi mutta lähestymistä pitääkin näköjään muuttaa niin että virtausta rajoitetaan muihin huoneisiin, jotta sisäyksikkö ei pääse jäähtymään ja tiputtamaan kokonaishyötysuhdetta.

Viimeksi muokattu:

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
laittaa esim. 5min ennen oletettua sulatusta laitteen puhalluksen pienelle.
Sellainen mielikuva on jäänyt, että sisäyksikön ja kennon lämmitys edellyttää puhalluksen olevan pitkän aikaa pienellä. Automaattipuhallus toimii näin, ja puhallus siinä on melkein kokoajan ihan pienellä. Vähän saattaa välillä yrittää lisätä puhallusta, mutta palaa melko pian takaisin pienelle puhallukselle. Eli se näyttäisi edellyttävän kennon lämmityksen lisäksi melko paljon lämpömassaa myös sisäyksikön ympärille ja oletan, että pelkän kennon lämmitys ei vielä riitä.

Minulla on pyörinyt sellainen pöljä ajatus mielessä, ”saa nauraa röhönaurua kolmannella”, että silloin kun puhaltaa esim 5/5, niin osa siitä puhalluksesta tulisi ohjata takaisin imupuolelle ja sisäyksikön läheisyyteen ja osa mökin perälle ja tällä tavalla mitoittaa, että ”huonelämpötila” ei laske ollenkaan tai laskee hyvin vähän pyyntilämpötilasta :D

Mie voin kyllä laittaa LN-35, 2-sarjalaisesta graafia tiedoksi lämmityksistä ja sulatuksista, kun saan loggausanturit maailmalta kotia ja setupin pystyyn.

Nyt ei tällä hetkellä perheellisenä rahkeet riitä tuohon käsinkellotukseen & pumpun vilkuiluun. Sen vuoksi tuon logihommaan palikat tilasin (NodeMcu V3 ESP8266 + anturit, Arduino ja Blynk). Löytyi täältä kivasti keskustelua ja apua :hattu:

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Päivällä sulatusaika 4:08 => lyhensi lämmitysjaksoa 10min. Siitä seuraavia en seurannut mutta lyhentänyt toiset 10 min.
Äskeinen sulatus 3:50
Mitattu komp. On ja puhallin on ulkoyksikön luota.

Lämmitysjakso nyt 1h20min, lunta tullut 5cm kerralla pakkasta -8 ja kostea keli, sulatuksessa lorottamalla työnsi vettä.
Sulatus näyttäisi tarpeelliselta.

Pyynnin laskin +23 => +22 ja puhallus aamulla pienennetty täydestä 4/5

Sisällä olkkarissa +22 perimmäisessä huoneessa +20

Liitteet

• IMG_20210224_212242.jpg
    IMG_20210224_212242.jpg
    121,4 KB · Katsottu: 130
  • IMG_20210224_211756.jpg
    IMG_20210224_211756.jpg
    222,6 KB · Katsottu: 127

PolyEsko

Vakionaama
Jahas. Piti hieman editoida, kun katselin videon uusiksi...

Tänään huomasin ensimmäistä kertaa, että alkoi ulkokenno olemaan aivan ummessa, kun lämpötila nousi pikkupakkasesta nollaan ja oli tosi kostea ulkoilma, jopa pientä sumua.

Pumppu pikkuteholla, kuten normistikin, mutta ei katkokäynnillä kuin aika ajoin, eli kolmisen kertaa edellisen sulatuksen jälkeen ja sitten pikkuteholla koko ajan päällä. Ulkoyksikön puhallin kyllä aika isolla pöhisi.

Sulatukset tänäänkin noin 2h40 min välein. Ohessa muutamia kuvia:

Ensimmäinen kuva 50 min ennen sulatausta,
toinen kuva 22 min ennen sulatusta ulkokennon sisäpinnasta,
kolmas kuva 20 min ennen sulatusta,
neljäs sulatuksen alettua, eli milloin kompressori aloitti sulatuksen,
viides sulatuksen alusta 1min35sek
kuudes kuva sulatuksen alusta 2min05sek
seitsemäs kuva sulatuksen alusta 2min45sek, jolloin höyrysi jo voimakkaasti.

Kompressori pysähtyi 3min 20 sek sulatuksen alusta. Ja noin 3min40sek alkoi tuuletin pyöriä ja kenno kuivaa.
Tämä on kai tuo @Velsku n kellotusaika sulatuksella.

Kahdeksas kuva uuden jäähdytyksen alkuhetkellä n. edellisen 4min15sek sulatuksen alusta. N. 4min20sek uskoisin nelitieventtiilin huoahtaneen ja alkoi lämmittämään.

Entä seuraava sulatus? 2h40 min päästä.
Kenno kyllä liki täysin sula itsestään tuolloin, koska lämpötila oli noussut edelleen ja pysyi sulana paitsi n. 10 cm kompressorin puolen reuna oli kuurassa. Sulatus oli tosi lyhyt! Sanoisin alle 30 sek kompressorin pöhisseen, kun edellisessä kesti 3min20sek.

Liitteet

• 50 min ennen sulatusta.jpg
    50 min ennen sulatusta.jpg
    36,4 KB · Katsottu: 169
  • 22 min ennen sulatusta.jpg
    22 min ennen sulatusta.jpg
    82,9 KB · Katsottu: 169
  • 20 min ennen sulatusta.jpg
    20 min ennen sulatusta.jpg
    35,7 KB · Katsottu: 159
  • sulatuksen alussa2.jpg
    sulatuksen alussa2.jpg
    28,8 KB · Katsottu: 159
  • sulatuksen alustaa_1_35.jpg
    sulatuksen alustaa_1_35.jpg
    36,4 KB · Katsottu: 157
  • sulatuksen alustaa_2_05.jpg
    sulatuksen alustaa_2_05.jpg
    36,4 KB · Katsottu: 145
  • sulatuksen alustaa_2_45_höyryää.jpg
    sulatuksen alustaa_2_45_höyryää.jpg
    31,5 KB · Katsottu: 158
  • sulatuksen alustaa_4_15.jpg
    sulatuksen alustaa_4_15.jpg
    35,5 KB · Katsottu: 163
Viimeksi muokattu:

RauskiH

Vakionaama
Itse saan säädeltyä sisäyksikön lämpötilaa muuttamalla virtausta talon muihin huoneisiin ja voin pitää sisäyksikön huoneessa korkeampaa lämpötilaa. Täytyy katsoa että miten hyvin se toimii.
Tuota noin mikä tämän idea ja tavoite on, sisäyksikön lämpö?

Eihän sisäyksikön näkemä lämpö ovia sulkemalla mihinkään muuta jos pumppu on säädöllä eikä käy täysillä. Kennon lämpö vain laskee kun lämmitettävä tilavuus pienenee

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Tuossa jo kuuraa ihan kunnolla. Itsellänikin oli alkutalvesta samanlainen kun satuin vilkasemaan nollakeleillä, nyt kovien pakkasten takia tullut kiihkeämmin seurailtua pumpun sielun elämää. Täälläpäin pitäisi perjantaina plussalle mennä niin katsotaan tuleeko samanlaista kuuraa

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Tässä saattaa olla ideaa. Scanofficen ohjelmoimassa VTT testissä tehtiin testi standardista poiketen siten, että erillisellä lämmittimellä lämmitettiin, jotta imuilma ei päässyt testin aikana alenemaan 0,5 astetta enempää pyyntilämpötilasta. Lisäksi pyyntilämpötilaa ei pidetty standardin mukaisesti suurimalla asetuksella, vaan +20. Näin oli saatu ne pitkät lämmitysjaksot.

Olen kokeillut tätä itsekin. Kun 2000 W kiertoilmapatterilla puhallan sisäyksikölle lämpöä, niin kyllä pumppu alkaa silloin toimimaan pidemmillä lämmitysjakoilla. Pakko tälle laitteelle on nauraa :D

PolyEsko

Vakionaama
Aika erikoinen testi jos pyynti on 20C. On kuitenkin yleisesti tunnettu fakta, että ilmalämpöpumpun pyynti ei ole sama kuin toivottu huonelämpötila vaan tarvii 2-3C enemmän, vai onko jossain pumppumallissa tehty softaan offset-arvo, jotta tuulipukukansa ei ihmettelisi laitteen toimintaa turhaan?
Meikulla kyllä pikkupakkasiin asti pyynti on sama, mitä huonelämpö olkarissa ja sen takana makkarissa. Muualla asteen vähemmän. Kovemmalla pakkasella pitää pyyntiä nostaa 0,5 tai 1,0 astetta.

Jos pumppu on pitkän käytävän päässä, niin silloin pitää pyyntiä isontaa, että muaulla huoneistossa riittää lämpöä, käytävä sitten on lämpöisempi enempi tai vähempi.

harb

Aktiivinen jäsen

Eihän sisäyksikön näkemä lämpö ovia sulkemalla mihinkään muuta jos pumppu on säädöllä eikä käy täysillä. Kennon lämpö vain laskee kun lämmitettävä tilavuus pienenee

Tilanne on vähän monimutkainen kun sisäyksikkö sijaitsee käyttökellarissa olevan takkahuoneen ja yläkerran välisessä portaikossa. Tämä johtaa siihen että lämpö katoaa pumpun ympäriltä hyvin nopeasti mikäli takkahuone ei ole tasaisen lämmin. Jos yläkerran ovi on auki niin lämmin ilma katoaa sinne, korvautuen takkahuoneen kylmällä ilmalla ja muutenkin sisäyksikön yläpuolella on kolme metriä ilmatilaa portaikossa.

Aiemmin ovet yläkertaan ja käyttökellarissa oleviin muihin tiloihin ovat olleet auki ja takkahuoneen lämpötila n. 12-13 astetta 18 asteen pyynnillä. Tämä on pitänyt yläkerran lämpötilan 14-15 asteessa ja sulatusväli on ollut 50-60min.

Viimeisten testien mukaan sulatusväli kasvaa pariin tuntiin 30 asteen pyynnillä ja ovien sulkemisella.

Ajatuksena siis nostaa pyyntiä tuosta 18 asteesta ja rajoittaa lämmön siirtymistä muihin huoneisiin. Kuinka korkealle sitä pitää nostaa parin tunnin sulatusväliin, miten sääolojen vaihtelu vaikuttaa tilanteeseen ja miten se vaikuttaa COPiin on epäselvää.

RauskiH

Vakionaama
Tilanne on vähän monimutkainen kun sisäyksikkö sijaitsee käyttökellarissa olevan takkahuoneen ja yläkerran välisessä portaikossa. Tämä johtaa siihen että lämpö katoaa pumpun ympäriltä hyvin nopeasti mikäli takkahuone ei ole tasaisen lämmin. Jos yläkerran ovi on auki niin lämmin ilma katoaa sinne, korvautuen takkahuoneen kylmällä ilmalla ja muutenkin sisäyksikön yläpuolella on kolme metriä ilmatilaa portaikossa.

Aiemmin ovet yläkertaan ja käyttökellarissa oleviin muihin tiloihin ovat olleet auki ja takkahuoneen lämpötila n. 12-13 astetta 18 asteen pyynnillä. Tämä on pitänyt yläkerran lämpötilan 14-15 asteessa ja sulatusväli on ollut 50-60min.

Viimeisten testien mukaan sulatusväli kasvaa pariin tuntiin 30 asteen pyynnillä ja ovien sulkemisella.

Ajatuksena siis nostaa pyyntiä tuosta 18 asteesta ja rajoittaa lämmön siirtymistä muihin huoneisiin. Kuinka korkealle sitä pitää nostaa parin tunnin sulatusväliin, miten sääolojen vaihtelu vaikuttaa tilanteeseen ja miten se vaikuttaa COPiin on epäselvää.
Milläs nämä suljettujen ovien takana olevat tilat sitten lämpeävät?

Back
Ylös Bottom