NIBE 310P posahti!

Trifon

Jäsen
No nyt se sitten meni, posahti leimahtaen. Nyt sitten äkkiä ideoida mitä tuon kanssa kannattaisi tehdä, kiitän jo etukäteen.

Laite oli pitänyt jonkun aikaa, ehkä muutaman viikon, poikkeuksellista räminää. Veikkasin kompuran kumitassuja syyksi, ja sattumalta tänään(!) hain Biltemasta vihdoin tarvikkeet DIY:korjausta varten.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=18486.0

No sitten illalla sitten rouva huomaa, että laite on pimeänä ja kattilan lämpö oli laskenut 30:een. Laitteen automaattivaroke oli lauennut. Laitoin päälle mutta hetken päästä oli lauennut uudestaan. En tiedä, oliko lauennut yrittäessään laittaa kompuraa päälle. No laitoin taas ja laitoin myös lisälämmön päälle että saisi lämmintä käyttövettä. Seurailin että laukeaako taas yrittäessään köynnistää kompuraa, mutta tuntui pysyvän päällä. Kattila nousi 49:ään. Laitoin lisälämmön pois ja POKS, leimahdus kytkinlevyn takaa. Sähkön tuoksua ilmassa. Laite on vm. 2009.

Ensin toki pitää saada diagnoosi mitä on mennyt rikki. Mutta yhtään en ihmettele, jos kompura on mennyt ja lisäksi ties mitä muuta. Jo viime keväänä ammattilainen kävi katsomassa konetta, ja poistoilman anturi todettiin olevan rikki. Kyselin aiemmin, mitä merkitystä tuolla on pumpun toiminnalle.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,25119.msg326705.html#msg326705

Mä oletan että korjauskulut tulevat olemaan kovat kun pelkkä anturin vaihto olisi ollut 700€. (ei vaihdettu) Joten pohditaan menee meilläkin kannattaako korjata vai hommata uusi laite. Ja jos uusi laite, niin mikä?

Uusi vastaava: Nibe 370F (n. 5500€ + työ)
vai
Ilma-vesilämpöpumppu (??€)
vai
jotain muuta (maapiiri ei mahdu)

Talo on 1 1/2 kerroksinen okt 2009 Helsingissä, alakerta 80m2 ja yläkerta 40m2. Tähän mennessä Nibe hoitanut alakerran lämmöt, lammönjako radiaattoreilla. Yläkerrassa on sähköpatterit. Ei ILP:iä, ei takkaa. Ja korvausilma tulee suoraan ulkoa.

Yläkerran sähköpattereista haluaisin myös päästä eroon, koska en usko että sähkö on loputtomiin halpaa, ja olen olen miettinyt olisiko järkeä vetää yläkerran lattiaremontin yhteydessä sinnekin lämmitysvesi alakerran laitteesta, ja panna vesi kiertämään joko lattiaan tai radiaattoreihin. Mitäs mieltä?

Ilmat viilenee, nopeahkoja ratkaisuja pitää varmaan tehdä, joten todella arvostan asiantuntevia neuvojanne.

EDIT: linkit+typo
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 310P posahti!

Jos piirilevy sanoo poks ja sähkö haiskahtaa nenään kalliilta, pelkällä kompuran vaihdolla ei enää selvitä. Koska noita ei ole tapana korjailla yksittäisten komponenttien osalta pl ehkä kompressori, niin se on piirilevy vaihtoon, aiemmin prakannut anturi vaihtoon, mahdollisesti kompura vaihtoon = paljon rahaa.

Vakuutuksista voisi saada vielä jotain, mutta ehkä kannattaa jättää kertomatta ne sulakkeen nostelut. Voit kertoa pudottaneesi kaikki laitteen sulakkeet sähkötaulusta ja tarkastaneesi piirilevyn ja todenneesi että se on kyrvähtänyt, mikä onkin varmaan ihan hyvä tsekata. Yleensä kun sähkö haisee nenään niin jäljet myös näkyy.

Jos et laita uutta PILPpiä niin joudut laittamaan huipparin. Laittaisin uuden PILPin tai ostaisin jostain käytetyn halvalla, mikäli pitää päästä halvalla. Esim Nibe 410P käy kun ottaa tulopuhaltimen pois käytöstä. Ensihätään voit myös asennuttaa ILPin lämmittämään ja elellä sisäovet auki hetken.
 

vwg4

Vakionaama
Vs: NIBE 310P posahti!

Eikös tuohon käy myös F750 (370 lisäksi). Tässä tapauksessa ei tartteis etes tuloilma/SAM yksikköä.

Yläkerran osalta ois hyvä saada poistoilma myös pilp:lle, ei ainoastaan lattiaputkia/radiaattoreita.


Lähetetty minun G8231 laitteesta Tapatalkilla
 

Trifon

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: NIBE 310P posahti!

Kohta pitäisi tulla huoltomies arvioimaan vahinkoja.
Kyllä se varmaan uusi PILP on vaihtoehto, JOS korjaus ei kannata. Mutta arviota korjauskustannuksista odotan innolla. Kompuran vaihtaa Keski-Suomessa 1200€:lla, mutta jotenkin tuntuu, että nyt ei ihan sillä selvitä... Piirikortin palamista pohti huoltofirma jo puhelimessa, ja alkoi valmistella uuden koneen (F370) ostoa varten. Asiakasta myös kovasti muistutetaan, että kotivakuutus korvaa osan, mikä tietysti helpottaa hyväksymään ison korjauslaskun..

Korjausskenaario:
Suosituksia korjaajista pk-seudulla? Vika-arvion mulle tekee se, joka netissä näkyvimmin mainostaa, mutta ehkä joku muu voisi tehdä huollon.

Vaihtoskenaario:
Millä tavalla ja kuinka paljon hyötyisin F750:stä F370:een nähden? Alakerrassa ei ole kuin 80m2 ja yläkerrassa 40m2, jos sielläkin joku päivä vesi kiertäisi. Hintaeroa on kuitenkin n. 7200 vs. 5500. Tilaa meillä on khh:ssa tasan 310:n verran. (Tosin kellarissa suoraan khh:n alapuolella vaikka kuinka paljon.)

Yläkerrasta:
Mulle on hyvin epäselvää, onko mitään taloudellista järkeä ajatuksissani viedä alakerrasta vettä yläkertaakin lämmittämään. Alhaaltahan nousee yläkertaan lämpöä joka tapauksessa, ja sähköpatterit ovat tuolla ovat tuolla tukena. Ilmalämpöpumppuja ovat vastaaviin yläkertoihin asentaneet, mutta sähkön säästö on ymmärtääkseni ollut aika olematonta. Lisäksi jako kolmeen makuuhuoneeseen ei välttämättä ole ihan helppoa.

Sitä olen ihmetellyt, miksi yläkerran poistoilmaa ei ole vedetty Nibeen, vaan suoraan pihalle. Eikö tuostakin ilmasta kannattaisi ottaa lämpö talteen?

Vuosikulutus 2016 (kaikki) 17 500 kWh, ja muistaakseni 130 m3 on mennyt vettä vuodessa. 2+2 perhe.

Fakta on, että lattia menee jossain vaiheessa ylhäällä uusiksi, ja samassa rytäkässä olisi "helppo" tehdä jotain. Fakta on myös se, että saneeraustyö on pirun kallista.

Kiitos avusta.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: NIBE 310P posahti!

Trifon sanoi:
Kyllä se varmaan uusi PILP on vaihtoehto, JOS korjaus ei kannata. Mutta arviota korjauskustannuksista odotan innolla. Kompuran vaihtaa Keski-Suomessa 1200€:lla, mutta jotenkin tuntuu, että nyt ei ihan sillä selvitä... Piirikortin palamista pohti huoltofirma jo puhelimessa, ja alkoi valmistella uuden koneen (F370) ostoa varten. Asiakasta myös kovasti muistutetaan, että kotivakuutus korvaa osan, mikä tietysti helpottaa hyväksymään ison korjauslaskun..

Näin mäki veikkaan että piirikortti, eikä kompura. Koska kun laitoit lisälämmön päälle, niin ei kompura silloin sammu (kun veden lämpötila on alhainen). Olisi pelkkää huonoa tuuria että juuri kun sammutit lisälämmön niin kompura olisi käynnistynyt ja rikkonut.

Tosin - DIY skenaario, 410P vehkeitä saa parilla sadalla kokonaisina käytettyinä. Ota sellaisesta piirikortti ja ruuvaa paikalleen.

Sitä olen ihmetellyt, miksi yläkerran poistoilmaa ei ole vedetty Nibeen, vaan suoraan pihalle. Eikö tuostakin ilmasta kannattaisi ottaa lämpö talteen?

Ehdottomasti.

Fakta on, että lattia menee jossain vaiheessa ylhäällä uusiksi, ja samassa rytäkässä olisi "helppo" tehdä jotain. Fakta on myös se, että saneeraustyö on pirun kallista.

Mä laittaisin ILPin kyllä joka tapauksessa tuon yläkerran osalta, ja sieltä lämmön PILPille jos vaan onnistuu (järkevästi). Mikäli siis PILPin pidät elossa. ILPin tuottamalla lämmöllä lämmittäisit alakertaa sitten lattioiden kautta kun PILP on sen käsitellyt.

Jos taas PILP on lopullisen sökö, niin.. noh, katsotaan nyt mitä siitä jäi jäljelle.
 

Trifon

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: NIBE 310P posahti!

No niin, arviokäynnin seurauksena diagnoosi:

- kompressori kaput
- piirikortti kaput (rele palanut)

Ilmeisesti kompura on toiminut huonosti tai ei ollenkaan jo pidempään, ehkä keväästä. "Kompura roikkunut taakkana mukana vain viemässä sähköä". Sähkölasku elokuulta 40 % isompi kuin 2016.
Nyt sitten niitä tarjouksia saalistamaan. Toivon, että saisin järkevän korjaustarjouksen jostain, ettei tarvitsisi just nyt hätäpäissään alkaa isompaa sanweerausta suunnittelemaan, mutta saa nähdä.

Tuli mieleen tuo kellari, paitsi että siellä olisi tilaa niin pitäähän sitäkin tulevaisuudessa lämmittää. Tällä hetkellä siellä on lattilaatassa 80 m2 sähköä. Olen pitänyt noin 15 astetta lämpöä. Se on yksi iso tila joten ILP olisi varmaan hyvä, varsinkin jos tulee arkisempaan käyttöön kun nyt. Sittenhän sitä olisi kuutioita vaikka F750:lle.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 310P posahti!

Saiko sen koneen henkiin kun kompressori oli irroitettu, eli palasiko järki ohjaukseen?

Jos piirilevy muuten pelaa niin ihan yleismittarilla noheva tutkii tuleeko releelle ohjausjännite oikein, ja että tuleeko myls 230 volttia kytkettäväksi. Jos (12V) ohjaus tulee ja 230V ei ole kateissa niin saisi siihen joko varaosareleen tai vastaavan kiinan ihmeen laitettua vaikka hyppylangoilla.

Releen ohjauksen pitäisi vaihtaa tilaa kun kytkee lisälämmöt päälle. Silloin varaaja menee niin kuumaksi että kompressori sammutetaan. Normaalin vastuskäytön aikana kompura käy melkein aina.

Eli jos olisi oma kone niin olisin itse tutkinut voiko korjata, ja releen verran olisin itse jopa korjannutkin. Kompressori on kulutustavaraa, sen korjauttaisin.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: NIBE 310P posahti!

repomies sanoi:
Releen ohjauksen pitäisi vaihtaa tilaa kun kytkee lisälämmöt päälle. Silloin varaaja menee niin kuumaksi että kompressori sammutetaan. Normaalin vastuskäytön aikana kompura käy melkein aina.

Eihän tuossa päästy kuin 30C -> 49C:hen? Ei sen kompuran silloin pitäisi vielä sammua.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 310P posahti!

Tarkoitin sitä painiketta jolla saa kattilan 60-asteiseksi. Ainakin 410P mallissa on tällainen käyttöveden lämpötilan nosto.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: NIBE 310P posahti!

repomies sanoi:
Tarkoitin sitä painiketta jolla saa kattilan 60-asteiseksi. Ainakin 410P mallissa on tällainen käyttöveden lämpötilan nosto.

Kyllä sitä tässä varmaan painettiinkin, mutta annettiin olla niin vähän aikaa päällä ettei se kerennyt nostaa lämpötilaa enempää. Näin ainakin ymmärsin tuosta aloitusviestistä.
 

Trifon

Jäsen
Vs: NIBE 310P posahti!

burmanm sanoi:
Kyllä sitä tässä varmaan painettiinkin, mutta annettiin olla niin vähän aikaa päällä ettei se kerennyt nostaa lämpötilaa enempää. Näin ainakin ymmärsin tuosta aloitusviestistä.

Juuri näin tein silloin tapahtumapäivänä. Otin sen lisälämmön pois päältä 49:ssä. Kun ei ole omaa osaamista tältä tekniikan osa-alueelta, ei osaa toimia tilanteessa sillä lailla viileän analyyttisesti, että saisi testattua heti mikä toiminto vielä pelaa.

repomies sanoi:
Saiko sen koneen henkiin kun kompressori oli irroitettu, eli palasiko järki ohjaukseen?
Nyt siis kompura ei ole pelissä mukana enää. En tiedä toimiiko järki, koska en ole kokeillut vielä mitä tapahtuu, jos lisälämmön antaa olla päällä riittävän pitkään. Vastus ei mene ainakaan automaattisesti päälle, koska lämpö kattilassa laskee kun lisälämpö ei ole päällä.

Itsehän minulla ei ole taitoa korjata tätä laitetta millään lailla. Joku joka osaa ja ymmärtää, korjaa, ja pyrin välttämään ryöstetyksi tulemista korjauksen kustannuksissa.

Mun käsitys siis on, että sekä relekortti että kompura on vaihdettava. Sain tarjouksen kompuran ja kortin vaihdosta (+ oheistyöt) , sekä kokonaan uuteen koneeseen vaihtamisesta (liikkeen suositus on tietysti tämä). Korjaustarjous on pitää sisällään kompuran, kortin, suodattimen, painevahdin, kuivaimen ja paisuntaventtiilin vaihdot + tarvikkeet kuten kaasut ja juotosaineet. Työtä 10 tuntia ja hinta sen mukainen.

Budjettiskenaario on tietenkin metsästää käytetyt kortti ja kompura, mutta mites noi muut osat, pitääkö ne mielestänne vaihtaa myös? Pikkuisen ryöstön makua tässä on, vaikken asiasta paljoa ymmärräkkään.
Tottakai yritän saada muitakin tarjouksia korjauksesta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 310P posahti!

Kylmäainekierrossa voi olla skeidaa joten noiden muiden osien vaihdolle on tietyt perusteensa. Siinä huoltoliike haluaa pelata varman päälle ettei asiakkaalle käy ikävästi ja uusi kompressorikin prakaa pian.
 

Trifon

Jäsen
Vs: NIBE 310P posahti!

repomies sanoi:
Kylmäainekierrossa voi olla skeidaa joten noiden muiden osien vaihdolle on tietyt perusteensa. Siinä huoltoliike haluaa pelata varman päälle ettei asiakkaalle käy ikävästi ja uusi kompressorikin prakaa pian.
Jep ymmärrän, ihan asiallista. Olenko ymmärtänyt oikein, että 310P:ssä ja 410P:ssä on sama kortti ja kompura? Sillä tavalla sama, että 410:n osa sopii 310:iin.
 
Back
Ylös Bottom