M
mikael
Vieras
Palstalla käydään paljon keskustelua kuinka huono LTO-laite Nibe on kovilla pakkasilla, mikä johtuu vain ja ainoastaan laitteen korkeasta jäteilman lämpötilasta verrattuna ulkoilman lämpötilaan?
Miksi jäteilmasta ei oteta talteen enempää energiaa? Jos pyöriväkennoinen LTO-kone pystyy puhaltamaan ulos pakkasilmaa, miksi samaa ei voisi tehdä niben kanssa.
Jäteilman ja tuloilman välille rakennettaisiin pyöriväkennoinen LTO-kenno, joka siirtäisi jäteilmassa olevaa energiaa tuloilmaan. Jäteilmassahan ei pitäisi olla suurta määrää kosteutta, joten kennon jäätymisen riskikin olisi kohtuullisen pieni? (Kompressorihan poistaa kosteutta suht tehokkaasti?) Ja tulopuolella lämpiävä ilman ei pitäisi kondensoitua?
Samalla olisi mahdollista pudottaa Nibe kovalla pakkasella huomattavasti pienemmille ilmavirroille, koska sulattelu ei enää hukkaisi järjettömästi energiaa. (Ei tietysti sallittua normien mukaan!)
Lisäplussana olisi mahdollisuus jäähdyttää tuloilmaa kesällä, toki kondenssista pitää huoletia.
Joku viisaampi voi tämän teorian kumota niin ei tarvitse lähteä prototyyppiä rakentamaan.. Tuleeko ongelma kennon jatkuvasta jäätymisestä vai mistä? Maallikkona tuntuisi että tälläisen suht yksinkertaisen pyöriväkennoisen "lisälaitteen" rakentaminen ei pitäisi olla mikään mahdoton temppu.
Miksi jäteilmasta ei oteta talteen enempää energiaa? Jos pyöriväkennoinen LTO-kone pystyy puhaltamaan ulos pakkasilmaa, miksi samaa ei voisi tehdä niben kanssa.
Jäteilman ja tuloilman välille rakennettaisiin pyöriväkennoinen LTO-kenno, joka siirtäisi jäteilmassa olevaa energiaa tuloilmaan. Jäteilmassahan ei pitäisi olla suurta määrää kosteutta, joten kennon jäätymisen riskikin olisi kohtuullisen pieni? (Kompressorihan poistaa kosteutta suht tehokkaasti?) Ja tulopuolella lämpiävä ilman ei pitäisi kondensoitua?
Samalla olisi mahdollista pudottaa Nibe kovalla pakkasella huomattavasti pienemmille ilmavirroille, koska sulattelu ei enää hukkaisi järjettömästi energiaa. (Ei tietysti sallittua normien mukaan!)
Lisäplussana olisi mahdollisuus jäähdyttää tuloilmaa kesällä, toki kondenssista pitää huoletia.
Joku viisaampi voi tämän teorian kumota niin ei tarvitse lähteä prototyyppiä rakentamaan.. Tuleeko ongelma kennon jatkuvasta jäätymisestä vai mistä? Maallikkona tuntuisi että tälläisen suht yksinkertaisen pyöriväkennoisen "lisälaitteen" rakentaminen ei pitäisi olla mikään mahdoton temppu.
