Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Östberg tekee kaikensorttisia puhaltimia ja ilmavehkeitä joiden puhallinmoottorit saattaa silti olla ebm-papstin tekemiä, en silti tiedä onko näin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Östbergit on ihan eri puhaltimet. Nibeissä olevat Östbergit on ihan perus AC-puhaltimet jotka vaatii muuntajan tehonsäätöön sekä käynnistyskondensaattorit. Sinänsä ilmeisesti kestävämpi konstruktio kuin Papstilla.

Laakerien koosta en tiedä, en ole noita omia Östbergejä koskaan avannut. Pistin vain hyllyyn pölyä keräämään kun sain käsiini Papstit.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Östbergit on ihan eri puhaltimet. Nibeissä olevat Östbergit on ihan perus AC-puhaltimet jotka vaatii muuntajan tehonsäätöön sekä käynnistyskondensaattorit.
Ihan vastaavia on samanikäiset (-04) ebm/papst puhaltimet yleisesti. Nibe voi silti laitteena tehdä poikkeuksen.
 

misa64

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

OK!
Käykös nuo österbergit ja emb-baptistit keskenään. eli voiko noiden österbergien tilalle vaihtaa baptistit. Onko repomiehen österbergit pölyttynyt tarpeeksi eli jäännyt tarpeettomiksi? Voitais hieroa kaupat niistä niin saisin minäkin varapuhaltimet. t mikko
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Ei ne Papstit mene suoraan "heittämällä" siihen Östbergin tilalle. Sähköjä joutuu nysväämään eli liittimet joutuu vaihtamaan, ja tietysti kondensaattorit jää käyttämättä eli niitä ei kytketä. Tehonsäädön joutuu rakentamaan esimerkiksi potikalla (1-2 euroa per puhallin). Myös puhaltimen halkaisija taitaa olla eri eli ns. puhallinkaapu pitäisi saada mukana. Erityisesti poistopuhaltimen kohdalla astetta haastavampi juttu. Voisin kyllä tuon halkaisijan tarkastaa..

En ole noita toistaiseksi ajatellut myydä, teoriassa Nibeni voisi yhä palauttaa "entiselleen" ja olen sen halunnut pitääkin niin. Östbergit ovat käsittääkseni hyvinkin toimintavarmoja; laakeroimalla ja kondensaattorit vaihtamalla pitäisi pärjätä pidempään kuin Nibe muuten kestää.

Minullahan tuo toinen Papsti on kaapuineen Nibessä ja poistopuhallin puolestaan Pingviinissä. Se on vähän pidempi tarina se.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tarkastin halkaisijat, Nibestä peräisin oleva papst on halkaisijaltaan sentin pari isompi kuin Nibestä peräisin oleva Östberg. Tulopuoli on helppo homma jos puhallinkaavun saa mukaan, mutta poistopuoli on kyllä paljon kinkkisempi päivitettävä. Ei mahdoton, mutta työlästähän sitä aukkoa on kasvattaa, mistä poistopuhallin pitää työntää sisään.

Toki EC-Papsteja on pienemmälläkin halkaisijalla olemassa.

Helpointa lienee kuitenkin vaihtaa ihan vaan ne laakerit. Tulopuolen tehonkulutus tulee kuitenkin lämpönä taloon sisään, joten sillä ei ole niin väliä.
 

misa64

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Ok! Ymmärrän kyllä! Harmi vaan ettei tiedä millaiset laakerit österbergeihin menee ja ovatko ees vaihdettavissa? Mistähän ja minkähintaiset ois koko puhaltimet jos ostais semmoiset varalle? T mikko
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

misa64 sanoi:
Ok! Ymmärrän kyllä! Harmi vaan ettei tiedä millaiset laakerit österbergeihin menee ja ovatko ees vaihdettavissa? Mistähän ja minkähintaiset ois koko puhaltimet jos ostais semmoiset varalle? T mikko
Kyllä siinä yleensä satasia heilahtaa per puhallin jos uutta halajaa, mitä nyt olen jotain hintoja nähnyt netissä. Ne tulopuolen ja poistopuolen puhaltimet on sinänsä identtiset, eli yksi varapuhallin varmaan riittäisi useimmille.

Sen mitä östbergistä muistan niin sen avaaminen ei ole yhtä suoraviivaista kuin papstin. Puhaltimen akselin kohdalla on takapuolelle joku valusinetti joka ilmeisesti kaivetaan pois, minkä jälkeen varmaan löytyy sitten jotain purettavaa. Ehkä. En ole tehnyt. Ehkä esim Pökö tietää?

Papstin vastaavissa vaihtovirtapuhaltimissa (kyllä, niitäkin mulla on pari hyllyssä Pingviinin peruina) on muistaakseni joku peltikuppi akselin pään kohdalla, joka pitäisi ensin nostaa pois. Joissain östbergeissä on ehkä vastaava rakenne, mutta omissani on joku epoksilta näyttävä valu siinä. Onpahan pöly- ja kosteustiivis siitä kohtaa, mikä ehkä selittää noiden pitkää ikää.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

En ole koskaan Östbergiä laakeroinut, Ebm/papsteja senkin edestä. Kyllä tuo Östberg on ihan varmaan laakeroitavissa.
 

Jake1981

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Aiheeseen liittyen, joskus näihin voi olla hankala löytää puhaltimia (uusia ja ehjiä)..

Muutama vuosi sitten tarttin ja täältä löysin: http://www.ilmatarve.com
uusi tulo ilma puhallin posteineen maksoi n. 120eur..

Liittimet ja sen sellaset piti ottaa vanhasta puhaltimesta..
 

misa64

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto



Jep ,niin on. En ole netistä noita österbergejä löytänyt. Muistatko oliko tuo ostamasi tuloilmapuhallin mallia österberg vai ebm-pabtist.

"""Kyllä siinä yleensä satasia heilahtaa per puhallin jos uutta halajaa, mitä nyt olen jotain hintoja nähnyt netissä. Ne tulopuolen ja poistopuolen puhaltimet on sinänsä identtiset, eli yksi varapuhallin varmaan riittäisi useimmille.""""

Onko repomies nuo österbergit identtiset? Puhaltimille menevissä johdoissa kun on eri tyyppinumerot artno 7700377 ja artno 5700022. Tilaisin yhden varapuhaltimen jos näin olisi ja löytäisin jostakin.
T mikko
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

misa64 sanoi:
Onko repomies nuo österbergit identtiset? Puhaltimille menevissä johdoissa kun on eri tyyppinumerot artno 7700377 ja artno 5700022. Tilaisin yhden varapuhaltimen jos näin olisi ja löytäisin jostakin.
Kyllä ne puhallinmoottorit identtiset on, silmällä ei näe eroa missään muualla kuin akselin päässä olevassa tulpassa, jossa on yksi numerosarja erilainen.. ja tuo numero on, veikkaan, valmistusviikko-vuosi. Katso itse jos epäilet.. helpostihan nuo pääsee näkemään, tulopuhaltimen voi nostaa paikaltaan eikä poistopuoli ole paljon vaikeampi.

Mutta se varaosapuhallin on kyllä turha, pikemminkin varaosakondensaattorit hyllyyn ja pari laakeria mallia 608Z. Otin sen tulpan toisesta pois, alla on lukkorengas, pari prikkaa ja sitten killittää NSK:n indonesialainen 608Z. En jaksanut purkaa sen enempää, eiköhän kuvio ole ihan vastaava kuin ebm:n kanssa.

Lukkorengaspihdin on syytä olla pienikärkinen.
 

misa64

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

OK!! Laakerikauppaan. Kiitoksia Repomiehelle jälleen kerran!! T mikko
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Elikkä ihan vastaava näkymä kuin ebm/papst moottoreissa, laakerikin on samaa tyyppiä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
Elikkä ihan vastaava näkymä kuin ebm/papst moottoreissa, laakerikin on samaa tyyppiä.
Papstien (Nibessä olleiden) laakerit on 6000-sarjaa, eli ihan eri kokoa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Kappas vaan, tätä se kokemattomuus teettää , onko puhaltimet muuten ilmamääriltään tai kierroksiltaan silti saman suuntaisia?
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
Kappas vaan, tätä se kokemattomuus teettää , onko puhaltimet muuten ilmamääriltään tai kierroksiltaan silti saman suuntaisia?
EOS. Pitäisi kaivaa datasheetit ja katsoa niistä, tai Niben manuaaleista, ehkä niistäkin näkisi. Ainakin nuo Papstit on puhaltimen halkaisijan osalta pykälää isommat. Samaan aikaan kun tuli Papstit, otettiin myös isompi kompura käyttöön.. että veikkaisinpa ilmamääränkin olevan pykälää isompi. Aikanaan talot kasvoivat ja pilppien ilmamäärät myös.
 

l151726

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Ensinnäkin, jos ne alkaa huutaa ja takuuta ei ole, harkitse vakavasti puhaltimien pysäyttämistä, jotta vaurioita ei tule enempää. Niben saa rakennusaikaisen lämmityksen tilaan jossa puhaltimet on seis ja lämpö tehdään vastuksilla. Sitten kipin kapin puhaltimet veks ja laakerit vaihtoon.
Miten sen saa tilaan, jossa lämmittää, mutta puhaltimet ei pyöri? Kurkkas meinaan laakerit ihan totaalisesti ja joku lämmitys olisi silti ihan kiva
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
56
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

l151726 sanoi:
Miten sen saa tilaan, jossa lämmittää, mutta puhaltimet ei pyöri? Kurkkas meinaan laakerit ihan totaalisesti ja joku lämmitys olisi silti ihan kiva
Manuaali kannattaa lukea. Muistaakseni 410P taulussa on vasemmassa yläkulmassa nelikohtainen ympyrämuotoinen valitsin (0-1-0 ja käden kuva). Muistaaksen tuo käsi sammuttaa kaiken muun paitsi kiertovesipumpun ja vastukset.
 

l151726

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Luin kyllä ja siitä ei selviä. Siitä "käsi - asennosta" sanotaan: Asennossa "
" lämpöpumpun kompressori ja sähköohjaus ovat pois kytketyt. Puhaltimet eivät ole käynnissä tuloilmapatterin jäätymisriskin välttämiseksi.

Numeronäyttö on sammutettu. Lämpöautomatiikka ei ole käynnissä, vaan käsin shunttausta tarvitaan. Se
tehdään kiertämällä säätöruuvi käsinohjausasentoon ja kääntämällä shunttivipu haluttuun asentoon.
Sähkövastusta ohjaa termostaatti, joka aktivoi kontaktorit (10) ja (67). Termostaatin katkaisuarvo on noin 68 °C"

Toi ei oikein kerro mitä tossa toimii ja mitä ei toimi ja mitä ihmeen shunttaamista pitää tehdä
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
5
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Eli puhaltimet ei pyöri, kompressori ei käy, lämmitys ja käyttövesi lämpenee sähkövastuksilla, kiertovesipumppu pyörii mutta lämmönsäätö pitää tehdä käsin shunttia kääntämällä.
 

l151726

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

No toi on aikalailla se, mitä tässä vaiheessa toivotaankin. Lämmön säätö sunttaamalla tarkoittaa varmaan kämpän lämmityksen kiertoveden lämmön säätöä, ei varaajan veden lämmön säätöä, eiks niin
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
56
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

l151726 sanoi:
No toi on aikalailla se, mitä tässä vaiheessa toivotaankin. Lämmön säätö sunttaamalla tarkoittaa varmaan kämpän lämmityksen kiertoveden lämmön säätöä, ei varaajan veden lämmön säätöä, eiks niin
Kyllä. Olisin varovainen shuntin säädön suhteen ettei lattiaan pääse "tulikuuma" vesi - tulee helposti lämmintä.
 

zei

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Oma nibetys alkoi nyt kovilla pakkasilla rohisemaan ja intouduin laakerin vaihtoon. Homma ei oo vielä valmis, mutta tuli arvokasta tietoa laakerikauppiaalta ja ajattelin jakaa sitä täällä...jos se herättäisi muutakin keskustelua lisää.

Laakerikauppias ei suositellut laittamaan enää normi 6000-2Z laakeria tilalle vaan välykseltään väljemmän C3-mallin. Tämä siitä syystä, että tuloilmapuhallin kuitenkin sijaitsee suoraan kovassa virtauksessa ulkoilmaa ja se nyt voi olla lämmintä tai erittäin kylmää kuten tähän vuoden aikaan sattuu olemaan. Johtuen lämpölaajenemisesta/supistumisesta tuo tiukemman välyksen standardilaakeri alkaa kovilla pakkasilla helpommin hirttämään varsinkin jos on vähän kuraa välissä.

No nyt sitten mulle on tulossa kokeiluun NKS 6000-2Z-C3 RS laakerit. Niissä on kumisuojat molemmin puolin lian pääsyn estämiseksi.

Itselle tuli mieleen, että voisiko tuota tuloilmaa jotenkin lämmittää jo ennen puhallinkammioon menemistä kovilla pakkasilla. Ei varmasti tee hyvää, että laakerit pyörii liian tiukkoina. Esim. -15c ja siitä kylmemmillä ilmoilla olisi jokin lämmitin putkessa. Onko ideoita tämän suhteen?
 

zei

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Noniin ja laakerit vaihdettu. Vanhat laakerit oli jollain läpikuultavalla muovilevyllä suojattu. Mutta sisempi laakeri oli todella jurnussa kunnossa. Ulompi oli ihan ok.

Ja paikalleen laitettu nuo C3-mallin laakerit ja ainakin tällä haavaa tuli hyvä. Niille jotka tuota purkua itse suunnittelee tekevänsä, niin vinkkinä siihen elektroniikan irrotukseen. Levy on kolmella pinnillä yhdistettynä itse moottooriin ja sit sinne moottorin sisään menee pieni piirilevyn pala, joka näkyy levyn päällä vihreävalkoisena liittimenä. Tämä moottorin sisään menevä levy ei ole kiinni missään muussa kuin itse piirilevyssä. Arvoin itse hetken aikaa, että miten se on siellä kiinni.

Nyt sitten odotellaan mitä tapahtuu.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Se C3 laakerissa ei tuosta kestävämpää tee, tärkeämpää on että laakeri on laadukas.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Nuo valmiiksi väljät C3-laakerit ovat selkeästi normaalivälyksisiä äänekkäämmät. Toki nuo saattavat kestää hieman pidempään. Riippuu sitten pumpun sijoittelusta, häiritseekö puhallinten ääni, vai ei.
 

zei

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Ainakin nää laakerit on hiljaiset....toki uuden karheet.

Katotaan nyt miten nuo kestäää...vaihtamisoperaatio ei vaikea ollut niin ehkä nyt ei tuu päästettyä niin finaaliin. Ja nää laakeerit oli NKS merkiltää...pitäis olla made in Jaaaappan.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
56
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Meillä alkoi tuloilmapuhaltimen laakerit örisemään... onko pasiivisessa jotenkin eritavalla moottorin sijoittelu vai mikä noissa mättää?

EDIT: ja ulkoilma anturi sökö... voi peeveli. Toisaalta, eipä haittaa kun pyrin ajamaan vakkarilämpöä. Tuloilma puhallin tosin rauhottui.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
56
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tuli vaihdettua kummankin puhaltimen laakerit. Tuloilmapuhallin on paksun hyönteismoskan peitossa ja toinen laakeri lähes jumissa. Puhaltimet pesin Foaming coil cleanerillä. Ei ruostetta itse puhaltimissa. Virtaliitin oli hankala saada irit varsinkin tuloilmapuhaltimesta. Kannattaa ottaa puhallin paikaltaa pois ja vasta sitten irroittaa virtajohto. Piirilevy on tosiaankin kiinni vain klipseillä. Laakeri lähtivät pois ja menivät paikalleen ongelmitta. Tilalle laitoin C3:t ja kyllähän puhallusääni hiljeni vanhoihin verrattuna paljon - eli taisivat olla muutkin laakerit tiensäpäässä kuin vain se näppituntumalta jäykkä. Poistopuhaltimen kotelo/putket oli ruosteessa joten seuraavaksi sinkkimaalia peliin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Passiivisen LTO:n tapauksessa puhallin ei koskaan näe samanlaisia pakkasia kuin Nibessä. Niben tulopuhaltimelle voi tulla -30 tai +30 asteista ilmaa kelistä riippuen. Passiivisen LTO:n tapauksessa tulopuhallin näkee aina kastepisteen yläpuolella olevaa plussan puolella olevaa ilmaa.

Nibessä poistopuhallin altistuu kompressorin pätkimisen ansiosta aika jatkuvalle ja rajulle lämpötilavaihtelulle joka saa välillä kosteutta tiivistymään puhaltimessa. Passiivisen LTO:n tapauksessa lämpötilavaihtelut ovat hitaita ja kylmimmillään poistopuhallin näkee jossain pyöriväkennoisissa ehkä -10 asteista ilmaa. Se ei ole erityisen kylmää vs. niben tulopuhallin.

Lisäksi passiivisissa on yleensä onnistuttu paremmin suodattimien kanssa, eli puhaltimet eivät paskaannu ötököistä. Pysyvät paremmin tasapainossa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Passiivisen LTO:n tapauksessa puhallin ei koskaan näe samanlaisia pakkasia kuin Nibessä. Niben tulopuhaltimelle voi tulla -30 tai +30 asteista ilmaa kelistä riippuen.
Poikkeuksiakin on, harvassa tosin. Esimerkkinä oma rotor 360 jossa tulopuhallin on raitisilmassa ennen LTO-kiekkoa ja se puhaltaa ilman kiekosta läpi.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
Poikkeuksiakin on, harvassa tosin. Esimerkkinä oma rotor 360 jossa tulopuhallin on raitisilmassa ennen LTO-kiekkoa ja se puhaltaa ilman kiekosta läpi.
Tuo onkin suositeltatva ratkaisu, millä pyöriväkennoisille ominainen roottorin ohivuoto saadaan parhaaseen (periaatteessa täyteen) kontrolliin.

Niben ratkaisu on mahdollisimman pöljä toiminnan kannalta. PILPissä puhaltimien paikat voisi valita aivan vapaasti. Tulopuhaltimen kannattaisi olla lämmityskennon jälkeen jo ihan energiankäytönkin kannalta ja poistopuhaltimen tietenkin ennen jäähdytyskennoa, jolloin puhaltimen häviöt saataisiin edes höyrystintä lämmittämään. Erityisesti pyöriväkennoisissa ei tällaisia vapausasteita ole, levylämmönvaihtimilla kylläkin olisi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

kotte sanoi:
Niben ratkaisu on mahdollisimman pöljä toiminnan kannalta. PILPissä puhaltimien paikat voisi valita aivan vapaasti. Tulopuhaltimen kannattaisi olla lämmityskennon jälkeen jo ihan energiankäytönkin kannalta ja poistopuhaltimen tietenkin ennen jäähdytyskennoa, jolloin puhaltimen häviöt saataisiin edes höyrystintä lämmittämään. Erityisesti pyöriväkennoisissa ei tällaisia vapausasteita ole, levylämmönvaihtimilla kylläkin olisi.
On kieltämättä vaikea ymmärtää, miksi Nibessä on päädytty tuohon ratkaisuun. Miksi tulopuhallin ei voisi puhaltaa ylöspäin suoraan kanavaan, ja imeä sieltä patterilta? No tietysti suodattimen vaihtaminen olisi hieman haastavampaa koska se pitäisi saada patterin yläpuolelle imuun, mutta varmasti senkin saisi jotenkin toteutettua etupuolelta luukkujen avulla - onhan nykyinen poistosuodatinkin koneen takaosassa tuolla tapaa. Miksi poistopuhallin ei voisi puhaltaa höyrystimelle? Ilman kiertosuunta kääntyisi molemmissa, mutta mitä sitten?
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
On kieltämättä vaikea ymmärtää, miksi Nibessä on päädytty tuohon ratkaisuun.
Varmaan asiaan on ihan hyvä selitys. Veikkaanpa että syy liikkuu linjalla valmistuskustannusten viimeisten senttien leikkaaminen. Esimerkiksi tarkoitukseen soveltuvia puhaltimia saa mahdollisimman halvalla ja peltilevyn käyttö minimoituu.
 

apophis

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Eikö tuo poisto ole helposti modattavissa kotikonstein puhaltamaan toisinpäin? Tulopuolella ei ole niinkää väliä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palautepisteet
47
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tiedä häntä helposta. Puhaltimen kaapu ei irtoa helpolla, suodatinhässäkkä ja imupuolen tiivis kotelointi ylös yhteelle pitää rakentaa kuten tulopuolella, puhallin pitää saada käännettyä, ja sitten uusi puhallussuunta pitäisi kondenssieristää yhteeseen asti ja tietysti putki siitä ylös ja ulos. En tiedä onko olennaista eroa höyrystimen toiminnalle että ilmavirtaus kääntyy kulkemaan alhaalta ylös. Voi olla.

Mahdollista tuollainen tietysti on, mutta en väittäisi helpoksi. Saa siinä peltitöitä sen verran tehdä.. tietää askarrelleensa jos tuossa onnistuu.
 

pitpete

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Jos haluaa vaihtaa uuden vaihtovirta puhaltimen 410 ebmpapstilta löytyy, mikä käy suoraan vanhan tilalle eikä tarvi ostaa uutta sovitin peltiä. Malli on R2E140AI2805 ja siihen kannattaa samalla vaihtaa kondensaattori 4 µF.

http://www.ebmpapst.fi/fi/tuotteet/Varaosavalikoima/Kaavuttomat-keskipakopuhaltimet/R2E140AI2805
 
Ylös Bottom